H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului şi structurii
Departamentului de executare
nr. 312 din 15.03.2002
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.40-42/385 din 21.03.2002
* * *
Abrogat: 22.10.2010
Hotărîrea Guvernului nr.958 din 15.10.2010
Notă: În denumire şi în tot textul hotărîrii sintagma “Departamentul de executare a deciziilor judiciare” se substituie cu sintagma ”Departamentul de executare” conform Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
[Preambulul în redacţia Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
1. Se aprobă:
Regulamentul Departamentului de executare, conform anexei nr.1;
Structura Departamentului de executare, conform anexei nr.2.
2. Punctul 4 "Alte organe centrale ale administraţiei publice" din Blocul informaţional al Clasificatorului unic al funcţiilor publice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.151 din 23 februarie 2001 "Despre aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.25-26, art.186), cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu poziţia 45, avînd următorul conţinut:
"45. Departamentul de executare a deciziilor judiciare".
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Ministrul justiţiei | Ion Morei |
Chişinău, 15 martie 2002. | |
Nr.312. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.312 din 15 martie 2002
REGULAMENTUL
Departamentului de executare
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Departamentul de executare de pe lîngă Ministerul Justiţiei (în continuare - Departament) este organul de specialitate al administraţiei publice, abilitat cu executarea nemijlocită a deciziilor judiciare şi exercitarea activităţii de probaţiune.
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.44 din 12.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
2. Departamentul îşi îndeplineşte atribuţiile pe întreg teritoriul Republicii Moldova prin intermediul subdiviziunilor sale teritoriale, a căror activitate o organizează, coordonează şi controlează în conformitate cu Legea cu privire la sistemul de executare silită” nr.204-XVI din 6 iulie 2006 şi prezentul Regulament.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
3. Structura organizatorică a Departamentului se constituie din aparatul central şi subdiviziunile teritoriale.
4. Departamentul de executare şi subdiviziunile teritoriale au statut de persoană juridică distinctă, dispun de conturi trezoreriale conform legii, precum şi de conturi bancare speciale depozitare în lei şi valută străină (cu autorizaţia Ministerului Finanţelor), de emblemă şi ştampile cu imaginea Stemei de Stat.
Fondul de dezvoltare a sistemului de executare va fi gestionat în conformitate cu Regulamentul aprobat de Guvern.
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.1305 din 12.12.05, în vigoare 23.12.05]
5. Departamentul dispune de patrimoniu de stat, pe care îl administrează în condiţiile legii.
[Pct.5 completat prin Hot.Guv. nr.1305 din 12.12.05, în vigoare 23.12.05]
6. Statele de personal ale aparatului central al Departamentului şi ale subdiviziunilor teritoriale se aprobă de Ministerul Justiţiei conform efectivului-limită, aprobat de către Guvern.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
7. Departamentul îşi desfăşoară activitatea în temeiul Constituţiei Republicii Moldova, altor legi şi acte normative şi prezentului Regulament.
8. Sediul Departamentului se află în mun. Chişinău.
II. ATRIBUŢIILE DE BAZĂ ALE DEPARTAMENTULUI
9. Departamentul are următoarele atribuţii de bază:
asigură executarea silită a documentelor executorii, eliberate în baza hotărîrilor judecătoreşti civile, administrative, penale (neprivative de libertate), precum şi a deciziilor altor organe prevăzute de legislaţia în vigoare;
supraveghează executarea pedepselor penale neprivative de libertate, coordonează şi dirijează activitatea în domeniul probaţiunii;
efectuează selectarea şi promovarea colaboratorilor în domeniul ce ţine de executarea deciziilor judiciare;
elaborează şi întreprinde măsuri, în limita competenţei, de combatere a încălcărilor admise în procesul de executare de către colaboratorii organelor sistemului de executare silită;
asigură evidenţa şi statistica documentelor executorii;
creează condiţii ce ar contribui la urgentarea executării documentelor executorii;
colaborează cu serviciile de executare a deciziilor judiciare din alte ţări;
colaborează cu autorităţile publice antrenate în procesul de executare a deciziilor judiciare;
asigură supravegherea activităţii subdiviziunilor teritoriale;
organizează seminare şi conferinţe în domeniul ce ţine de executarea deciziilor judiciare;
organizează cursuri de perfecţionare pentru colaboratorii aparatului central al Departamentului şi subdiviziunilor teritoriale;
dispune executarea, în condiţiile legii, hotărîrile instanţelor de judecată din alte ţări;
realizează alte măsuri ce ţin de sarcinile de bază ale Departamentului şi nu contravin legii;
asigură respectarea şi executarea legislaţiei în domeniul executării documentelor executorii de către executorii judecătoreşti;
efectuează controlul şi supravegherea activităţii executorilor judecătoreşti în vederea executării obiective şi în termen a documentelor executorii parvenite spre executare;
întocmeşte rapoarte privind activitatea sistemului de executare şi le prezintă Ministerului Justiţiei;
generalizează practica judiciară, precum şi informaţiile din domeniul executării silite şi asigură publicarea acestor materiale într-un buletin informativ al Departamentului;
ţine evidenţa contabilă şi planifică utilizarea mijloacelor financiare;
monitorizează asigurarea tehnico-materială a sistemului de executare silită.
[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.44 din 12.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1305 din 12.12.05, în vigoare 23.12.05]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1059 din 27.09.04, în vigoare 01.10.04]
III. DREPTURILE DEPARTAMENTULUI
10. Departamentul este în drept:
să exercite controlul asupra respectării procedurii ce ţine de parvenirea documentelor executorii şi de executarea acestora şi activităţii de probaţiune;
să solicite şi să primească gratuit de la persoanele juridice şi fizice informaţia şi documentele necesare în scopul executării deciziilor judiciare şi activităţii de probaţiune;
să exercite controlul asupra respectării de către persoanele juridice şi fizice a legislaţiei în procesul executării deciziilor judiciare;
să prezinte, în modul stabilit, propuneri de perfecţionare a legislaţiei în vigoare referitor la activitatea de executare a deciziilor judiciare şi de probaţiune;
să solicite organelor de drept şi de control verificarea cazurilor de încălcare de către persoanele juridice şi fizice, persoane cu funcţii de răspundere a legislaţiei din domeniul executării hotărîrilor judecătoreşti şi probaţiunii, cu aplicarea măsurilor corespunzătoare.
[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.44 din 12.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.1305 din 12.12.05, în vigoare 23.12.05]
IV. ORGANELE DE CONDUCERE ŞI ÎMPUTERNICIRILE LOR
11. Departamentul este condus de director, care este numit în funcţie şi eliberat din funcţie prin ordinul ministrului justiţiei. Directorul are un vicedirector, numit în funcţie şi eliberat din funcţie prin ordinul ministrului justiţiei, la propunerea directorului.
Directorul este executor de buget şi poartă răspundere personală pentru utilizarea, conform destinaţiei, a alocaţiilor bugetare, transmise în gestiune.
În cadrul Departamentului funcţionează un Consiliu coordonator, instituit prin ordinul ministrului justiţiei, care examinează cele mai importante probleme din activitatea sistemului de executare silită.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.614 din 23.05.03, în vigoare 31.05.03]
12. Directorul Departamentului:
asigură executarea legilor şi a hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, ordinelor, dispoziţiilor şi indicaţiilor ministrului justiţiei în domeniile ce ţin de competenţa Departamentului;
asigură realizarea sarcinilor şi funcţiilor ce derivă din prezentul regulament şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor ce revin Departamentului;
modifică statele de personal ale aparatului central şi a subdiviziunilor lui teritoriale în limita efectivului şi structurii aprobate de Guvern, precum şi a fondului de retribuire a muncii, întru implementarea unor noi forme organizatorice, metode şi tehnici moderne de conducere;
stabileşte competenţa adjunctului său şi a şefilor de direcţii ale Departamentului;
aprobă regulamentele direcţiilor Departamentului;
numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie colaboratorii aparatului central al Departamentului şi subdiviziunilor teritoriale, le aplică sancţiuni disciplinare şi măsuri de stimulare;
soluţionează, în condiţiile legii, problemele ce ţin de mişcarea de personal al Departamentului şi subdiviziunilor teritoriale;
emite ordine şi instrucţiuni executorii pentru colaboratorii Departamentului;
reprezintă Departamentul în relaţiile cu alte autorităţi publice din Republica Moldova şi din alte state;
îndeplineşte alte funcţii.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.1305 din 12.12.05, în vigoare 23.12.05]
13. În lipsa directorului Departamentului, funcţiile acestuia le exercită vicedirectorul.
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
V. SUBDIVIZIUNILE TERITORIALE ALE DEPARTAMENTULUI
14. În conformitate cu funcţiile ce le revin subdiviziunile teritoriale sînt organele care nemijlocit realizează executarea reală a deciziilor judiciare şi asigură activitatea în domeniul probaţiunii în conformitate cu legile şi alte acte normative, prezentul regulament, precum şi cu ordinele şi dispoziţiile ministrului justiţiei şi ale directorului Departamentului.
[Pct.14 completat prin Hot.Guv. nr.44 din 12.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1305 din 12.12.05, în vigoare 23.12.05]
15. Subdiviziunile teritoriale ale Departamentului sînt constituite din oficii de executare, conform divizării administrativ-teritoriale. Structura şi Regulamentul de activitate ale oficiilor de executare se aprobă de către Guvern.
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.1305 din 12.12.05, în vigoare 23.12.05]
16. Subdiviziunile teritoriale sînt conduse, respectiv, de şefi. La propunerea şefului, directorul Departamentului numeşte un şef adjunct.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.614 din 23.05.03, în vigoare 31.05.03]
VI. ATRIBUŢIILE CONDUCĂTORILOR SUBDIVIZIUNILOR TERITORIALE
ALE DEPARTAMENTULUI DE EXECUTARE
Şeful subdiviziunii teritoriale a Departamentului de executare:
exercită controlul asupra executării juste şi la timp a documentelor executorii şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor ce-i revin direcţiei de executare;
coordonează procesul de executare cu organele poliţiei şi cu alte organe care, prin lege, sînt obligate să participe la executarea documentelor executorii;
distribuie documentele executorii executorilor judecătoreşti, le transmite de la un executor la altul şi pune executarea acestora în sarcina mai multor executori judecătoreşti;
asigură efectuarea lucrărilor de secretariat şi integritatea documentelor;
participă nemijlocit la executarea documentelor executorii, exercitînd în acest caz atribuţiile executorului judecătoresc;
încheie contracte individuale de muncă cu personalul auxiliar, aprobate de directorul Departamentului;
efectuează controlul asupra executării corecte şi oportune a pedepselor penale neprivative de libertate, prezentării referatelor presentenţiale de evaluare psihosocială a personalităţii, îndeplinirii cerinţelor de evidenţă, supraveghere şi probaţiune a persoanelor liberate de pedeapsa penală şi celor liberaţi din penitenciar, precum şi executării măsurilor de constrîngere cu caracter educativ, aplicate de instanţa de judecată;
solicită şi recepţionează gratuit de la persoane fizice şi juridice informaţia necesară în vederea executării hotărîrilor judecătoreşti;
elaborează şi prezintă spre aprobare directorului Departamentului planul de lucru şi Regulamentul de activitate a subdiviziunilor;
emite dispoziţii de uz intern privind organizarea activităţii subdiviziunii aflate sub conducerea sa;
asigură respectarea întocmai a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi îndeplinirea indicaţiilor şi instrucţiunilor organelor ierarhic superioare;
poartă răspundere pentru organizarea lucrului în subdiviziunea teritorială condusă şi pentru rezultatele obţinute;
emite încheieri în limitele stabilite de prevederile Codului de executare;
îndeplineşte alte indicaţii ale conducerii Departamentului.
[Cap.VI modificat prin Hot.Guv. nr.1302 din 27.11.2007, în vigoare 01.01.2008]
[Cap.VI completat prin Hot.Guv. nr.44 din 12.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
[Cap.VI modificat prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
[Cap.VI modificat prin Hot.Guv. nr.1305 din 12.12.05, în vigoare 23.12.05]
[Cap.VI introdus prin Hot.Guv. nr.614 din 23.05.03, în vigoare 31.05.03]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.312 din 15 martie 2002
STRUCTURA DEPARTAMENTULUI DE EXECUTARE
Aparatul central al Departamentului de executare
Direcţia de executare a documentelor civile şi administrative
Direcţia probaţiune
Direcţia economico-financiară
Direcţia resurse umane şi relaţii cu publicul
Serviciul juridic
Direcţia de deservire tehnică
Subdiviziunile teritoriale:
Oficiul de executare Botanica, Chişinău
Oficiul de executare Buiucani, Chişinău
Oficiul de executare Centru, Chişinău
Oficiul de executare Ciocana, Chişinău
Oficiul de executare Rîşcani, Chişinău
Oficiul de executare Anenii Noi
Oficiul de executare Bender
Oficiul de executare Basarabeasca
Oficiul de executare Călăraşi
Oficiul de executare Căuşeni
Oficiul de executare Criuleni
Oficiul de executare Dubăsari
Oficiul de executare Hînceşti
Oficiul de executare Ialoveni
Oficiul de executare Nisporeni
Oficiul de executare Orhei
Oficiul de executare Rezina
Oficiul de executare Străşeni
Oficiul de executare Ştefan Vodă
Oficiul de executare Bălţi
Oficiul de executare Briceni
Oficiul de executare Donduşeni
Oficiul de executare Drochia
Oficiul de executare Edineţ
Oficiul de executare Făleşti
Oficiul de executare Floreşti
Oficiul de executare Glodeni
Oficiul de executare Ocniţa
Oficiul de executare Rîşcani
Oficiul de executare Sîngerei
Oficiul de executare Soroca
Oficiul de executare Şoldăneşti
Oficiul de executare Teleneşti
Oficiul de executare Ungheni
Oficiul de executare Cahul
Oficiul de executare Cantemir
Oficiul de executare Cimişlia
Oficiul de executare Ceadîr-Lunga
Oficiul de executare Comrat
Oficiul de executare Leova
Oficiul de executare Taraclia
Oficiul de executare Vulcăneşti
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.44 din 12.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1488 din 27.12.2006, în vigoare 31.12.2006]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1305 din 12.12.05, în vigoare 23.12.05]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1447 din 24.12.04, în vigoare 31.12.04]
