joi, 9 mai 2002
526/29.04.2002 Hotărîre cu privire la Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
             cu privire la Consiliul Naţional de Evaluare
                       şi Acreditare în Sănătate

                        Nr.526  din  29.04.2002

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.62/612 din 09.05.2002

                                * * *

    În scopul executării  Legii nr.552-XV din 18 octombrie 2001  privind
evaluarea  şi  acreditarea  în  sănătate,  Guvernul  Republicii  Moldova
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie  pe  lîngă Ministerul Sănătăţii, începînd cu  1  mai
2002, Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate.
    2. Se aprobă   Regulamentul  Consiliului  Naţional  de  Evaluare  şi
Acreditare în Sănătate (se anexează).
    3. Ministrul  Sănătăţii,  în  termen de o lună, va numi  prin  ordin
directorul executiv al Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în
Sănătate.
    4. Finanţarea  Consiliului  Naţional  de Evaluare şi  Acreditare  în
Sănătate  în  anul  2002 se va efectua din  contul  alocaţiilor  totale,
prevăzute  Ministerului  Sănătăţii  pentru  ramura  ocrotirii  sănătăţii
publice, stabilindu-i-se un buget de întreţinere de 100 mii lei.
    5. Mijloacele  obţinute  din  prestarea serviciilor de  evaluare  şi
acreditare  a unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice în anul 2002 se
acumulează  pe  contul  special al Consiliului şi se  utilizează  pentru
acoperirea cheltuielilor aferente în modul stabilit.
    6. Consiliul  Naţional  de  Evaluare şi Acreditare  în  Sănătate  va
începe de la 1 septembrie 2002 acreditarea unităţilor medico-sanitare şi
farmaceutice în modul stabilit.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Vasile TARLEV
    Contrasemnată:
    Ministrul sănătăţii                         Andrei Gherman
    Ministrul finanţelor                        Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                         Ion Morei

    Chişinău, 29 aprilie 2002.
    Nr. 526.

                                            Aprobat
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr. 526
                                            din 29 aprilie 2002

                             REGULAMENTUL
      Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate

                         I. PRINCIPII GENERALE
    1. Consiliul Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate de numit
în  continuare Consiliu, este o instituţie de stat autonomă,  înfiinţată
pe  lîngă  Ministerul  Sănătăţii,  care  funcţionează  pe  principii  de
autogestiune   şi  îşi  desfăşoară  activitatea  pe  întreg   teritoriul
Republicii  Moldova în domeniul evaluării şi acreditării în sănătate  în
scopul  îmbunătăţirii calităţii serviciilor acordate populaţiei de către
unităţile medico-sanitare şi farmaceutice.
    2. Consiliul este persoană juridică, dispune de conturi bancare, are
ştampilă  proprie cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu  denumirea
sa în limba de stat şi alte atribute simbolice, prevăzute de legislaţie.
    3. Consiliul   se  călăuzeşte  în  activitatea  sa  de   Constituţia
Republicii  Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova,  legile
şi  hotărîrile Parlamentului, tratatele internaţionale la care Republica
Moldova  este parte, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile  Guvernului
Republicii  Moldova,  de  alte acte normative, precum  şi  de  prezentul
Regulament.
    4. Sediul Consiliului se află în municipiul Chişinău.

                  II. SCOPUL ŞI SARCINILE CONSILIULUI
    5. Scopul activităţii   Consiliului   constă   în   organizarea   şi
desfăşurarea   procesului   de  evaluare  şi  acreditare  a   unităţilor
medico-sanitare  şi  farmaceutice  cu orice tip  de  proprietate,  formă
juridică de organizare şi subordonare administrativă, în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
    6. Sarcinile Consiliului constau în:
    elaborarea actelor   normative  privind  evaluarea  şi   acreditarea
unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice;
    elaborarea criteriilor de evaluare şi standardelor de acreditare;
    participarea,  la  nivel  naţional şi internaţional,  la  elaborarea
standardelor în domeniul medicinei şi farmaciei;
    contribuirea   la   îmbunătăţirea  calităţii  serviciilor   acordate
populaţiei de către unităţile medico-sanitare şi farmaceutice;
    promovarea colaborării   internaţionale  în  domeniul  evaluării  şi
acreditării.
    7. Pentru realizarea  scopului şi sarcinilor ce îi revin,  Consiliul
desfăşoară următoarele activităţi:
    informarea unităţilor   medico-sanitare   şi   farmaceutice   despre
cerinţele, condiţiile şi modul de evaluare şi acreditare;
    analiza rezultatelor  autoevaluării  unităţilor  medico-sanitare  şi
farmaceutice;
    elaborarea recomandărilor     pentru    conformizarea     unităţilor
medico-sanitare şi farmaceutice cu standardele de acreditare;
    prestarea serviciilor   de   consultanţă   în   vederea   realizării
recomandărilor propuse;
    efectuarea expertizei pentru determinarea gradului de conformitate a
unităţilor  medico-sanitare  şi  farmaceutice pasibile  de  evaluare  şi
acreditare cu standardele respective;
    luarea deciziilor  privind acreditarea sau neacreditarea în sănătate
şi eliberarea certificatelor de acreditare.

              III. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE CONSILIULUI
    8. Consiliul are dreptul:
    de a organiza şi de a executa procedura de evaluare şi acreditare în
sănătate;
    de a elabora   documente  normative  referitoare  la  procedura   de
evaluare şi acreditare în sănătate;
    de a înainta    propuneri    Ministerului   Sănătăţii   în    scopul
perfecţionării  actelor  normative cu privire la  calitatea  serviciilor
prestate de unităţile medico-sanitare şi farmaceutice;
    de a examina documentaţia unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice
care  au  solicitat  evaluarea  şi  acreditarea  în  modul  stabilit  de
legislaţie;
    de a adopta decizii  despre acreditarea sau neacreditarea unităţilor
medico-sanitare şi farmaceutice;
    de a elabora şi de a aproba planuri proprii de activitate;
    de a constitui  şi de a aproba componenţa comisiilor de evaluare  şi
acreditare;
    de a stabili  criteriile  de  selectare  a experţilor  pentru  a  fi
antrenaţi  în  procesul  de  evaluare şi  acreditare  şi  criteriile  de
evaluare a activităţii acestor experţi;
    de a angaja specialişti  pentru realizarea procedurilor de  evaluare
şi   acreditare   în   sănătate,  remunerîndu-i   conform   prevederilor
legislaţiei în vigoare;
    de a participa  în  calitate de membru în uniunile,  asociaţiile  şi
societăţile internaţionale de acreditare.
    9. Consiliul este obligat:
    să examineze  în termen de 30 zile cererea de acreditare a  unităţii
medico-sanitare şi farmaceutice;
    să informeze  în  termen  de  15 zile  unitatea  medico-sanitară  şi
farmaceutică despre decizia referitoare la acreditare sau neacreditare;
    să elibereze  unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice  acreditate
certificatul de acreditare;
    să examineze  şi  să  soluţioneze, în limitele  competenţelor  sale,
litigiile  şi  reclamaţiile referitoare la evaluarea şi  acreditarea  în
sănătate.

             IV. COMPONENŢA ORGANIZAŢIONALĂ A CONSILIULUI
    10. Organele de administrare şi control ale Consiliului sînt:
    Prezidiul Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate;
    secretariatul  Consiliului şi personalul tehnic (organul executiv al
Consiliului);
    comisia de cenzori.
    11. Prezidiul  Consiliului  Naţional  de Evaluare şi  Acreditare  în
Sănătate  (în continuare - Prezidiul Consiliului) este organul suprem de
administrare  a  Consiliului,  care  asigură  reprezentarea  intereselor
tuturor   părţilor   în   raporturile  cu   secretariatul   Consiliului,
transparenţa  şi echitatea socială în realizarea procesului de  evaluare
şi acreditare în sănătate.
    12. Prezidiul    Consiliului    se   constituie    prin    delegarea
reprezentanţilor   Ministerului   Sănătăţii,  Companiei   Naţionale   de
Asigurări   în  Medicină,  asociaţiilor  profesioniştilor  medicali   şi
asociaţiilor  de  pacienţi,  la  propunerea  părţilor  respective,  care
stabilesc modul de delegare a reprezentanţilor.
    13. Prezidiul  Consiliului este format din nouă membri şi include în
mod   obligatoriu  doi  reprezentanţi  ai  Ministerului  Sănătăţii,  doi
reprezentanţi  ai  Companiei  Naţionale de Asigurări  în  Medicină,  doi
reprezentanţi    ai   asociaţiilor   profesioniştilor   medicali,    doi
reprezentanţi  ai asociaţiilor de pacienţi (consumatorii serviciilor  de
sănătate)  şi directorul executiv al Consiliului Naţional de Evaluare şi
Acreditare în Sănătate.
    14. Termenul  de  exercitare  a calităţii de membru  al  Prezidiului
Consiliului  este  de  patru ani şi poate fi repetat o singură  dată  pe
aceeaşi  perioadă, după care persoana respectivă pierde dreptul de a mai
fi propus în componenţa lui.
    15. Membrii Prezidiului  Consiliului îşi îndeplinesc obligaţiile  pe
principii de voluntariat şi au dreptul doar la compensarea cheltuielilor
aferente îndeplinirii acestor obligaţii (de transport, diurnă, cazare).
    16. Membrii Prezidiului Consiliului au obligaţia:
    să respecte,   pe   tot  parcursul  mandatului  lor,   prescripţiile
deontologice care au determinat numirea lor în Consiliu;
    să participe la şedinţele ordinare şi extraordinare ale Consiliului.
    17. Membrii Prezidiului   Consiliului,   cu  sau  fără  funcţii   de
conducere,  nu  au dreptul să facă declaraţii publice sau să ia  decizii
personale  în  numele Consiliului, nu pot utiliza această  calitate  sub
nici o formă în interesul personal.
    18. Membrii Prezidiului  Consiliului pot fi excluşi (înlocuiţi)  din
componenţa Prezidiului înainte de termen:
    prin simpla acceptare  de  către  Prezidiu cu simpla  majoritate  de
voturi  nominale,  în cazul revocării lor de către organele,  ale  căror
interese le reprezintă;
    în cazul absentării  mai  mult  de trei ori consecutiv pe an  de  la
şedinţele   Prezidiului   Consiliului  fără  desemnarea   unui   delegat
împuternicit să-l înlocuiască.
    19. Prezidiul Consiliului are următoarele atribuţii:
    elaborarea strategiei   şi   trasarea  direcţiilor   principale   de
activitate a Consiliului Naţional de Evaluare şi Acreditare în Sănătate;
    supravegherea  respectării echităţii sociale la realizarea evaluării
şi acreditării în sănătate;
    participarea  la elaborarea şi aprobarea standardelor de calitate, a
criteriilor de evaluare şi acreditare în sănătate;
    elaborarea şi     aprobarea    programelor,    regulamentelor     şi
instrucţiunilor  necesare  ce  ţin  de  competenţa  Consiliului  privind
realizarea procesului de evaluare şi acreditare în sănătate;
    aprobarea dărilor de seamă anuale ale Consiliului;
    aprobarea nominală a Comisiei de cenzori cu determinarea competenţei
şi responsabilităţii membrilor ei;
    aprobarea structurii statelor de personal şi devizului de cheltuieli
ale secretariatului Consiliului, propuse de către directorul executiv al
Consiliului;
    informarea opiniei publice despre activitatea Consiliului.
    20. Prezidiul  Consiliului se convoacă în funcţie de necesităţi, dar
cel  puţin de patru ori pe an, iar în cazuri excepţionale - în termen de
15  zile din iniţiativa directorului executiv al Consiliului, a 1/3  din
membrii Prezidiului Consiliului sau a comisiei de cenzori.
    21. Viceministrul  sănătăţii  îndeplineşte funcţia de preşedinte  al
Prezidiului Consiliului. Secretarul Prezidiului Consiliului este ales pe
termen de doi ani din rîndul membrilor Prezidiului Consiliului cu 2/3 de
voturi, la prima şedinţă a Prezidiului Consiliului.
    22. Şedinţele  Prezidiului Consiliului sînt conduse de  preşedintele
acestuia.
    23. Şedinţele  Prezidiului  Consiliului sînt deliberative  în  cazul
cînd la ele participă cel puţin 3/4 din membrii Prezidiului Consiliului.
Deciziile  se  adoptă  cu 2/3 de voturi din numărul total  al  membrilor
Prezidiului Consiliului.
    24. Preşedintele  Prezidiului  Consiliului  coordonează  activitatea
acestuia.
    25. Şedinţele   Prezidiului   Consiliului  se  consemnează   într-un
proces-verbal semnat de preşedinte şi secretarul Prezidiului Consiliului.
    26. Directorul  executiv  al  Consiliului Naţional  de  Evaluare  şi
Acreditare   în  Sănătate  (în  continuare  -  directorul  executiv   al
Consiliului)  este numit prin ordinul ministrului sănătăţii pe termen de
patru ani, la expirarea căruia el poate fi numit pe încă un termen.
    27. Directorul  executiv  al  Consiliului  îndeplineşte  următoarele
funcţii:
    organizează şi   dirijează  activitatea  curentă  a  Consiliului,  a
subdiviziunilor   lui  şi  asigură  realizarea  deciziilor  adoptate  de
Prezidiul Consiliului;
    aprobă statele   şi   regulamentele   interne  de   activitate   ale
Consiliului;
    înaintează pentru   aprobare   Ministerului  Sănătăţii   candidatura
vicedirectorului executiv al Consiliului;
    deschide şi închide  conturi  curente  şi valutare  în  instituţiile
bancare;
    încheie în numele  Consiliului şi semnează fără procură contracte şi
alte acte, permise de legislaţia în vigoare;
    numeşte şi eliberează din funcţie personalul angajat;
    conform dispoziţiilor Prezidiului Consiliului, stabileşte relaţii de
colaborare  cu  organizaţiile  de stat, obşteşti  şi  internaţionale  în
problemele ce ţin de activitatea Consiliului;
    prezintă Prezidiului  Consiliului dările de seamă şi bilanţul  anual
ale Consiliului.
    28. Directorul  executiv al Consiliului are dreptul de a lua decizii
în formă de ordine şi dispoziţii în orice domeniu ce ţine de activitatea
Consiliului,   cu  excepţia  celor  incluse  în  competenţa  Prezidiului
Consiliului.
    29. Directorul executiv al Consiliului poate fi destituit înainte de
termen   prin   ordinul  ministrului  sănătăţii  în  temeiul   hotărîrii
Prezidiului Consiliului, adoptată cu 2/3 de voturi din numărul membrilor
Prezidiului Consiliului, în cazul cînd acesta:
    nu-şi onorează obligaţiile prevăzute de prezentul Regulament;
    practică o activitate  sau deţine o funcţie incompatibilă cu funcţia
de director executiv al Consiliului;
    este tras la răspundere sau condamnat pentru infracţiuni premeditate.
    30. Pentru realizarea    evaluării    şi   acreditării    unităţilor
medico-sanitare   şi  farmaceutice,  Consiliul  înfiinţează  şi   aprobă
componenţa următoarelor comisii:
    comisia de evaluare şi acreditare a unităţilor medico-sanitare;
    comisia de evaluare şi acreditare a unităţilor farmaceutice;
    comisia de evaluare   şi  acreditare  a  instituţiilor  de  medicină
preventivă.
    31. Comisiile  menţionate  formează  grupuri de experţi  din  rîndul
specialiştilor   din   domeniile  respective  cu  o  înaltă   calificare
profesională.   Componenţa  acestor  grupuri  se  aprobă  de   Consiliu.
Remunerarea  experţilor  se  efectuează  în bază  de  contract,  conform
legislaţiei în vigoare.
    32. Grupurile  de experţi specializate efectuează în teren expertiza
unităţilor  pasibile  de evaluare şi acreditare şi prezintă  materialele
corespunzătoare Consiliului.
    33. Comisiile   de  evaluare  şi  acreditare  determină  gradul   de
conformitate   a  unităţilor  pasibile  de  evaluare  şi  acreditare  cu
standardele de calitate din domeniul medicinei sau farmaciei.
    34. Comisiile   prezintă   Consiliului,  pentru   luarea   deciziei,
propuneri privind acreditarea sau neacreditarea.
    35. Controlul  asupra activităţii Consiliului şi a organelor lui  de
conducere  are  loc  cel puţin o dată pe an şi este exercitat  de  către
comisia de cenzori.
    36. Comisia de cenzori este constituită din trei membri, specialişti
în  domeniul financiar-bancar: reprezentanţi ai Ministerului  Sănătăţii,
Companiei  Naţionale  de Asigurări în Medicină şi ai  consumatorilor  de
servicii medico-sanitare şi farmaceutice, fiind confirmaţi în funcţie de
Prezidiul Consiliului pe termen de patru ani.
    37. Membrii comisiei  de  cenzori  îşi  îndeplinesc  obligaţiile  pe
principii de voluntariat şi au dreptul doar la compensarea cheltuielilor
aferente îndeplinirii acestor obligaţii (de transport, diurnă, cazare).
    38. Comisia de  cenzori supraveghează legalitatea şi  corectitudinea
adoptării      deciziilor,     efectuează     controlul      activităţii
economico-financiare a Consiliului.
    39. Rezultatele controlului sînt expuse într-un raport, care urmează
a fi prezentat Prezidiului Consiliului.
    40. Controlul   asupra  activităţii  generale  a  Consiliului   este
exercitat  de  către organele abilitate în modul stabilit de  legislaţia
Republicii Moldova.

                V. RESURSELE FINANCIARE ALE CONSILIULUI
    41. Bugetul Consiliului se formează din:
    taxele pentru înregistrarea şi examinarea cererilor de acreditare;
    taxele pentru expertiza documentelor;
    taxele pentru  evaluarea unităţii medico-sanitare sau  farmaceutice,
inclusiv cheltuielile pentru delegarea experţilor şi pentru audit;
    taxele pentru  includerea unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice
în sistemul naţional de evaluare şi acreditare;
    granturile acordate de organismele internaţionale sau interne pentru
optimizarea activităţii Consiliului;
    alte surse, care nu contravin legislaţiei şi prezentului Regulament.
    42. Mijloacele  financiare  obţinute  din prestarea  serviciilor  de
evaluare  şi acreditare a unităţilor medico-sanitare şi farmaceutice  se
acumulează  pe  contul Consiliului şi se utilizează pentru  întreţinerea
lui în conformitate cu actele legislative în vigoare.

              VI. TRANSPARENŢA ACTIVITĂŢII ŞI RAPORTAREA
    43. Darea de  seamă a Consiliului se efectuează conform  legislaţiei
în  vigoare.  La  încheierea anului financiar,  directorul  executiv  al
Consiliului prezintă un raport referitor la activitatea Consiliului.
    44. La finele anului de activitate, dar cel mult peste trei luni din
data   expirării   acestuia,   Consiliul  va  prezenta   Guvernului   şi
Ministerului  Sănătăţii  raportul  anual de  activitate,  cu  publicarea
ulterioară a acestuia.