H O T Ă R Î R E
privind trecerea la standardizarea voluntară
nr. 702 din 04.06.2002
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.74/796 din 11.06.2002
* * *
Abrogat: 17.01.2014
Hotărîrea Guvernului nr.3 din 14.01.2014
Ţinînd cont de angajamentele Republicii Moldova faţă de Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), precum şi întru executarea Legii pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la standardizare nr.919-XIV din 12 aprilie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.78-80, art.587) şi Legea privind barierele tehnice în calea comerţului nr.866-XIV din 10 martie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.65-67, art.462), Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Componenţa nominală a Comisiei interdepartamentale de supraveghere a procesului de conversiune a standardelor obligatorii în reglementări tehnice şi standarde voluntare, conform anexei nr.1;
Lista organelor administraţiei publice centrale şi autorităţilor de reglementare abilitate cu dreptul de a stabili condiţii obligatorii pentru produse, procese, servicii, responsabile de elaborarea şi adoptarea reglementărilor tehnice în domeniul respectiv, conform anexei nr.2.
2. Organele administraţiei publice centrale şi autorităţile de reglementare, menţionate în anexa nr.2 vor prezenta Serviciului Standardizare şi Metrologie o dată la 6 luni, programe de elaborare a reglementărilor tehnice, care necesită a fi implementate în mod prioritar şi care vor cuprinde prevederi obligatorii privind protecţia vieţii, sănătăţii şi securităţii persoanelor fizice, a mediului înconjurător, regnului animal şi vegetal şi a intereselor consumatorilor. Reglementările tehnice proiectate pentru elaborare trebuie să prevadă, de regulă, implementarea directivelor europene respective în cadrul legislaţiei naţionale.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 19.10.05, în vigoare 28.10.05]
3. Serviciul Standardizare şi Metrologie este responsabil de coordonarea activităţii autorităţilor respective privind elaborarea şi adoptarea reglementărilor tehnice şi substituirea consecutivă a standardelor obligatorii prin standarde voluntare şi reglementări tehnice.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 19.10.05, în vigoare 28.10.05]
4. Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, în colaborare cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, în termen de pînă la 31 decembrie 2002, va elabora şi prezenta Guvernului spre examinare, cu prezentarea ulterioară în Parlament, proiectele de modificare şi completare a legislaţiei Republicii Moldova, conform prevederilor Acordului privind aplicarea măsurilor sanitare şi fitosanitare (OMC).
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1080 din 19.10.05, în vigoare 28.10.05]
5. Se stabileşte că în vederea sporirii competitivităţii şi potenţialului de export a produselor autohtone standardele naţionale şi prescripţiile tehnice elaborate şi aprobate vor fi revizuite cel puţin o dată la cinci ani, cu actualizarea şi armonizarea obligatorie a prevederilor respective la cerinţele internaţionale şi europene.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Viceprim-ministru, ministrul | |
agriculturii şi industriei alimentare | Dmitrii Todoroglo |
Ministrul sănătăţii | Andrei Gherman |
Ministrul justiţiei | Ion Morei |
Chişinău, 4 iunie 2002 | |
Nr.702. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.702 din 4 iunie 2002
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Comisiei interdepartamentale de supraveghere a procesului
de conversiune a standardelor obligatorii în reglementări
tehnice şi standarde voluntare
DODON Igor | viceministru al economiei şi comerţului, preşedinte al Comisiei |
IONESII Inga | şef al Direcţiei regimuri comerciale şi OMC, Ministerul Economiei şi Comerţului, secretar al Comisiei |
| |
SPIVACENCO Anatolie | viceministru al agriculturii şi industriei alimentare |
MAMALIGA Vasile | viceministru al industriei şi infrastructurii |
GOLOVIN Boris | viceministru al sănătăţii şi protecţiei sociale |
LAPICUS Tatiana | viceministru al culturii şi turismului |
DRAGAN Valentin | viceministru al transporturilor şi gospodăriei drumurilor |
SILIVESTRU Petru | viceministru al ecologiei şi resurselor naturale |
BUCEAŢCHI Pavel | viceministru al dezvoltării informaţionale |
BOTNARI Vladimir | viceministru al afacerilor interne |
BABAN Sergiu | director general, Serviciul Standardizare şi Metrologie |
MIRONESCU Valeriu | director, Agenţia Agroindustrială "Moldova-Vin" |
SEMENOVCHER Igor | director general, Agenţia pentru Dezvoltare Regională |
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.1080 din 19.10.05, în vigoare 28.10.05]
[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.31 din 23.01.2009, în vigoare 30.04.2009]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1402 din 09.12.2008, în vigoare 12.12.2008]
[Anexa nr.2 completată prin Hot.Guv. nr.1077 din 02.10.2007, în vigoare 12.10.2007]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1080 din 19.10.05, în vigoare 28.10.05]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.702 din 4 iunie 2002
REGULAMENTUL
Comisiei interdepartamentale de supraveghere a procesului de conversiune
a standardelor obligatorii în reglementări tehnice şi standarde voluntare
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Comisia interdepartamentală de supraveghere a procesului de conversiune a standardelor obligatorii în reglementări tehnice şi standarde voluntare (în continuare - Comisia interdepartamentală) supraveghează trecerea la standardizarea voluntară prin organizarea şi monitorizarea procesului de elaborare, adoptare şi implementare a reglementărilor tehnice în Republica Moldova.
2. Comisia interdepartamentală se conduce în activitatea sa de Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în vigoare, precum şi de prezentul Regulament.
3. Activitatea Comisiei interdepartamentale este condusă de către preşedintele Comisiei.
II. FUNCŢIILE COMISIEI INTERDEPARTAMENTALE
4. Sarcinile principale ale Comisiei interdepartamentale sînt:
a) monitorizarea şi coordonarea procesului de elaborare şi adoptare a reglementărilor tehnice în domeniile respective;
b) examinarea şi avizarea propunerilor autorităţilor cu funcţii de reglementare privind modificarea şi/sau completarea Programului naţional de elaborare a reglementărilor tehnice, spre a fi înaintate Guvernului spre aprobare;
c) prezentarea recomandărilor autorităţilor cu funcţii de reglementare privind modificarea sau abrogarea reglementărilor tehnice;
d) monitorizarea asupra îndeplinirii Programului naţional de elaborare a reglementărilor tehnice în baza rapoartelor trimestriale ale autorităţilor cu funcţii de reglementare, cu prezentarea informaţiilor respective Guvernului.
5. Comisia interdepartamentală este învestită cu următoarele drepturi:
a) să solicite autorităţilor cu funcţii de reglementare prezentarea trimestrială a rapoartelor privind executarea Programului naţional de elaborare a reglementărilor tehnice;
b) să creeze, la propunerile autorităţilor cu funcţii de reglementare, grupuri de lucru pentru elaborarea/efectuarea expertizei reglementărilor tehnice;
c) să coordoneze proiectele de recomandări şi ghiduri privind conţinutul şi structura reglementărilor tehnice specifice, elaborate de autorităţile cu funcţii de reglementare;
d) să monitorizeze acordarea şi distribuirea asistenţei financiare şi tehnice autorităţilor respective în baza prezentării programelor ramurale şi cu efectuarea calculelor respective, precum şi să evalueze utilizarea acesteia conform rapoartelor autorităţilor;
e) să prezinte Guvernului recomandări privind modificarea şi/sau completarea Programului naţional de elaborare a reglementărilor tehnice, precum şi privind modificarea sau abrogarea reglementărilor tehnice aprobate prin hotărîri de Guvern.
III. MODUL DE ORGANIZARE A ACTIVITĂŢII
6. Şedinţele Comisiei interdepartamentale sînt convocate cel puţin o dată în trei luni sau, după necesitate, la solicitarea preşedintelui Comisiei sau la propunerea membrilor Comisiei cu argumentările respective. Propunerile în cauză urmează a fi adresate secretarului Comisiei, cu cel puţin 7 zile înainte de data propusă pentru convocarea şedinţei.
7. Şedinţele Comisiei interdepartamentale sînt prezidate de către preşedintele Comisiei.
8. Şedinţa Comisiei interdepartamentale se consideră deliberativă, dacă la ea participă cel puţin două treimi din membri. În cazul absenţei la şedinţă a membrilor Comisiei, se consideră că aceştia sînt de acord, a priori, cu hotărîrile Comisiei interdepartamentale, incluse în ordinea de zi, dacă nu au fost prezentate obiecţii în scris secretariatului Comisiei din partea membrului absent.
9. Membrii Comisiei interdepartamentale sînt informaţi de către secretarul ei, cu anticipaţie de 5 zile pînă la ziua şedinţei, despre locul, timpul şi ordinea de zi.
10. Deciziile Comisiei interdepartamentale se adoptă cu majoritatea de voturi.
11. După fiecare şedinţă secretarul Comisiei întocmeşte procesul-verbal al şedinţei, cu includerea deciziilor luate la şedinţă. Procesul-verbal al şedinţei se semnează de către preşedintele şi secretarul Comisiei. Copiile procesului-verbal se transmit membrilor Comisiei.
12. Deciziile Comisiei interdepartamentale au caracter obligatoriu pentru autorităţile nominalizate în ele. În caz de nerespectare a deciziilor în cauză preşedintele Comisiei are dreptul să solicite explicaţiile respective, cu prezentarea ulterioară a informaţiilor necesare Guvernului.
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.1080 din 19.10.05, în vigoare 28.10.05]
