H O T Ă R Î R E
cu privire la Consiliul naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
nr. 155 din 13.02.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.23-24/166 din 18.02.2003
* * *
În scopul asigurării securităţii circulaţiei rutiere Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se instituie Consiliul naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere şi se aprobă Regulamentul acestuia, conform anexei nr.1.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.1084 din 24.10.05, în vigoare 04.11.05]
2. Se stabileşte că, în caz de eliberare a membrilor consiliului nominalizat din funcţiile deţinute, atribuţiile lor în cadrul consiliului le vor exercita persoanele nou-confirmate în aceste funcţii, fără a fi emisă o altă hotărîre de Guvern.
3. Se instituie Biroul executiv al Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere, care reprezintă un centru de coordonare în domeniul siguranţei rutiere, şi se aprobă Regulamentul acestuia, conform anexei nr.3.
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.442 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]
4. Se abrogă:
Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.8 din 8 ianuarie 1982 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei republicane pentru securitatea circulaţiei rutiere" (Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului R.S.S.M., 1982, nr.1, art.14);
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.237 din 31 iulie 1990 "Cu privire la instituirea Comisiei republicane pentru securitatea circulaţiei rutiere".
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Prim-viceprim-ministru | Vasile Iovv |
Ministrul afacerilor interne | Gheorghe Papuc |
Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor | Vasile Zgardan |
Ministrul ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului | Gheorghe Duca |
Chişinău, 13 februarie 2003. | |
Nr.155. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.155 din 13 februarie 2003
REGULAMENTUL
Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere (în continuare – Regulament) stabileşte cadrul juridic, componenţa, misiunea, atribuţiile de bază şi modul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere (în continuare – Consiliu).
[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
11. Consiliul este o structură funcţională de competenţă generală, fără personalitate juridică, avînd rol de a consulta Guvernul în procesul de promovare şi dirijare a politicii statului în domeniul securităţii circulaţiei rutiere, prin coordonarea şi evaluarea, pe plan naţional, în baza Strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră, precum şi a altor documente de politici publice în domeniul securităţii circulaţiei rutiere, a activităţilor desfăşurate în acest domeniu de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, de alte persoane juridice de drept public şi de persoanele juridice de drept privat.
[Pct.11 introdus prin Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
2. În componenţa Consiliului intră din oficiu:
Prim-ministrul (preşedintele Consiliului);
ministrul afacerilor interne (vicepreşedintele Consiliului);
ministrul economiei şi infrastructurii (vicepreşedintele Consiliului);
consilierul principal de stat al Prim-ministrului;
secretarul general al Guvernului;
secretarul general de stat al Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului;
secretarul general de stat al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării;
secretarul general de stat al Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale;
secretarul general de stat al Ministerului Finanţelor;
secretarul general de stat al Ministerului Justiţiei;
secretarul general de stat al Ministerului Apărării;
adjunctul procurorului general;
şeful Inspectoratului General al Poliţiei al Ministerului Afacerilor Interne;
primarul general al municipiului Chişinău;
prim-viceguvernatorul unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri);
preşedintele instituţiei publice naţionale a audiovizualului Compania „Teleradio-Moldova”;
preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor din Republica Moldova;
preşedintele Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor;
preşedintele Consiliului central al Uniunii conducătorilor auto din Republica Moldova;
preşedintele Asociaţiei Obşteşti „Automobil Club din Moldova”;
secretarul executiv al Consiliului din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.442 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.705 din 20.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1389 din 05.12.2008, în vigoare 12.12.2008]
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1084 din 24.10.05, în vigoare 04.11.05]
[Pct.3 exclus prin Hot.Guv. nr.1084 din 24.10.05, în vigoare 04.11.05, celelalte renumerotate]
3. În activitatea sa Consiliul se conduce de Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în vigoare, tratatele internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte şi de prezentul Regulament.
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.1084 din 24.10.05, în vigoare 04.11.05]
II. MISIUNEA, ATRIBUŢIILE, DOMENIILE DE ACTIVITATE ŞI DREPTURILE CONSILIULUI
[Capitolul II (pct.4-7) în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
4. Misiunea Consiliului constă în asigurarea, la nivel naţional, a unui proces integrat de planificare strategică, de implementare şi de monitorizare a politicilor Guvernului în domeniul securităţii circulaţiei rutiere, prin corelarea priorităţilor naţionale cu politicile sectoriale, angajamentele internaţionale asumate şi cadrul de resurse interne şi externe.
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
5. Domeniile de activitate ale Consiliului sînt:
1) armonizarea legislaţiei naţionale cu reglementările Uniunii Europene;
2) infrastructura rutieră;
3) siguranţa traficului rutier;
4) instruire în domeniul transportului rutier;
5) informare privind siguranţa traficului rutier.
[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
6. Consiliul are următoarele atribuţii:
1) examinează priorităţile strategice în domeniul siguranţei rutiere;
2) ia decizii privind obiectivele şi acţiunile ce urmează a fi întreprinse în acest domeniu;
3) monitorizează progresul implementării documentelor de politici şi a proiectelor finanţate din asistenţa externă în domeniul siguranţei rutiere;
4) examinează propuneri de politici publice şi proiecte de acte normative în domeniul siguranţei rutiere;
5) asigură coordonarea şi corelarea politicii Guvernului în domeniul siguranţei rutiere cu documentele de politici ale statului în alte domenii şi cu priorităţile Guvernului;
6) realizează alte atribuţii care decurg din misiunea şi rolul Consiliului în procesul de realizare a politicii statului în domeniul siguranţei rutiere.
[Pct.6 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
7. Consiliul are următoarele drepturi:
1) să solicite de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, de la alte persoane juridice de drept public şi de la persoanele juridice de drept privat informaţii referitoare la executarea actelor normative şi a deciziilor Consiliului privind asigurarea securităţii circulaţiei rutiere;
2) să audieze, în cadrul şedinţelor, comunicatele conducătorilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ale altor persoane juridice de drept public şi ale persoanelor juridice de drept privat cu privire la securitatea circulaţiei rutiere;
3) să pună în sarcina autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a altor persoane juridice de drept public şi a persoanelor juridice de drept privat pregătirea materialelor cu privire la chestiunile înaintate spre examinare Consiliului, să ceară şi să primească de la entităţile indicate informaţiile şi documentele necesare pentru examinarea chestiunilor în cadrul şedinţelor Consiliului;
4) să antreneze, în coordonare cu conducerea ministerelor, instituţiilor şi organizaţiilor reprezentate în Consiliu, specialişti calificaţi pentru examinarea în cadrul Consiliului a materialelor privind problemele tehnico-ştiinţifice ale asigurării securităţii circulaţiei rutiere;
5) să exercite alte drepturi care decurg din misiunea şi atribuţiile sale.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.442 din 16.05.2018, în vigoare 18.05.2018]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.705 din 20.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1389 din 05.12.2008, în vigoare 01.12.2008]
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI
[Capitolul III (pct.8-16) în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Titlul cap.III în redacţia Hot.Guv. nr.1084 din 24.10.05, în vigoare 04.11.05]
8. Consiliul se întruneşte trimestrial, în şedinţe ordinare şi, la necesitate, în şedinţe extraordinare. Şedinţele ordinare şi cele extraordinare se convoacă de către preşedintele Consiliului, inclusiv la solicitarea membrilor acestuia. Şedinţele Consiliului sînt deliberative dacă la acestea participă majoritatea membrilor.
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.1084 din 24.10.05, în vigoare 04.11.05]
9. La examinarea în cadrul şedinţelor Consiliului a unor chestiuni ce vizează activitatea autorităţilor publice centrale şi locale, a persoanelor juridice de drept public sau a persoanelor juridice de drept privat, se invită, de regulă, şi conducătorii instituţiilor respective.
[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Pct.9 introdus prin Hot.Guv. nr.1084 din 24.10.05, în vigoare 04.11.05]
10. Preşedinte al Consiliului este Prim-ministrul, care exercită conducerea Consiliului, fiind asistat în această activitate de vicepreşedinţi.
[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
11. În absenţa preşedintelui Consiliului, conducerea Consiliului este asigurată de către unul dintre vicepreşedinţii Consiliului.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.705 din 20.11.2009, în vigoare 27.11.2009]
12. În activitatea sa, Consiliul adoptă decizii cu votul majorităţii membrilor Consiliului, care se semnează de către preşedintele Consiliului sau, în absenţa acestuia, de către unul dintre vicepreşedinţi şi se contrasemnează de către secretarul executiv al Consiliului.
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
13. Deciziile Consiliului se aduc la cunoştinţa persoanelor vizate în termen de cel mult 3 zile de la data semnării, însă nu mai mult de 7 zile de la data desfăşurării şedinţei Consiliului.
[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
14. Preşedintele Consiliului are următoarele atribuţii:
1) conduce activitatea şi asigură îndeplinirea atribuţiilor Consiliului în conformitate cu prezentul Regulament;
2) convoacă şi prezidează şedinţele Consiliului;
3) stabileşte data desfăşurării şedinţelor şi aprobă proiectul ordinii de zi;
4) stabileşte obligaţiile membrilor Consiliului;
5) semnează deciziile Consiliului;
6) propune Consiliului spre aprobare regulamentele comisiilor de specialitate şi componenţa nominală a acestora;
7) exercită alte atribuţii care sînt în conformitate cu prezentul Regulament sau care decurg din atribuţiile Consiliului.
[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.1084 din 24.10.05, în vigoare 04.11.05]
15. Secretariatul Consiliului este asigurat de către Biroul executiv al Consiliului în conformitate cu Regulamentul Biroului executiv.
[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
16. Membrii Consiliului:
1) organizează, în limitele competenţei lor, desfăşurarea măsurilor în vederea îndeplinirii actelor normative şi documentelor de politici, precum şi a deciziilor Consiliului în domeniul securităţii circulaţiei rutiere;
2) înaintează propuneri pentru includerea în ordinea de zi a şedinţelor Consiliului, participă la pregătirea lor pentru a fi examinate în şedinţele acestuia;
3) participă la lucrările Consiliului, prezintă materiale privind chestiunile incluse în ordinea de zi;
4) asigură participarea în cadrul comisiilor de specialitate a experţilor din cadrul instituţiilor pe care le reprezintă;
5) elaborează propuneri de acte normative, pe care le supun analizei şi vizării Consiliului;
6) elaborează, în comun cu instituţiile specializate, studii, prognoze, cercetări, programe de acţiuni în domeniul securităţii circulaţiei rutiere;
7) îndeplinesc alte activităţi care decurg din atribuţiile Consiliului sau din indicaţiile date de către preşedintele Consiliului.
[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Capitolul IV abrogat prin Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.1084 din 24.10.05, în vigoare 04.11.2005]
[Anexa nr.2 completată prin Hot.Guv. nr.980 din 02.09.04, în vigoare 10.09.2004]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.155 din 13 februarie 2003
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
REGULAMENTUL
Biroului executiv al Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul Biroului executiv al Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere (în continuare – Regulament) stabileşte cadrul juridic, componenţa, atribuţiile de bază, principalele drepturi şi modul de organizare a activităţii Biroului executiv al Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere (în continuare – Birou executiv).
2. Biroul executiv este o structură fără personalitate juridică, constituind un centru de coordonare în domeniul siguranţei rutiere şi o platformă de interacţiune între autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, alte persoane juridice de drept public şi persoanele juridice de drept privat cu competenţe în domeniul siguranţei rutiere.
3. Din cadrul Biroului executiv fac parte: un reprezentant al Ministerului Afacerilor Interne, un reprezentant al Ministerului Economiei şi Infrastructurii şi un reprezentant al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
4. Reprezentantul Ministerului Afacerilor Interne este secretarul executiv al Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere (în continuare – Consiliu) şi organizează activitatea Biroului executiv.
5. Reprezentanţii ministerelor sînt desemnaţi în cadrul Biroului executiv prin ordin al conducătorilor autorităţilor publice vizate, din rîndul angajaţilor cu atribuţii pe segmentul coordonării politicilor în domeniul siguranţei rutiere.
[Pct.6 abrogat prin Hot.Guv. nr.789 din 16.11.2022, în vigoare 18.11.2022]
7. În cazul în care unul dintre membrii Biroului executiv este în imposibilitate de a participa în continuare la lucrările acestuia, conducătorul autorităţii din care face parte membrul respectiv va desemna un alt angajat competent, cu notificarea în scris a acestui fapt Consiliului.
8. Pe lîngă Biroul executiv funcţionează următoarele comisii de specialitate:
1) comisia pentru supravegherea circulaţiei rutiere;
2) comisia pentru infrastructură şi semnalizare rutieră;
3) comisia pentru transporturi, mediu şi sănătate;
4) comisia pentru educaţie rutieră, formare a conducătorilor auto şi comunicare de siguranţă rutieră.
9. Comisiile sînt constituite din experţi ai autorităţilor administraţiei publice reprezentate în Consiliu, precum şi ai organizaţiilor nonguvernamentale şi mediului universitar, cu competenţe în domeniul circulaţiei rutiere, desemnaţi de către conducătorii acestora. Modul de organizare şi funcţionare a comisiilor şi componenţa acestora se stabilesc de către Consiliu.
10. Fiecare comisie are un preşedinte, ales prin vot deschis din rîndul membrilor Consiliului.
11. Modul de organizare şi funcţionare, competenţa şi componenţa comisiilor se stabilesc în regulamentele acestora, aprobate de către Consiliu.
II. MISIUNEA, ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE BIROULUI EXECUTIV
12. Misiunea Biroului executiv este să coordoneze la nivel naţional procesul de elaborare şi promovare a documentelor de politici în domeniul siguranţei rutiere, să asigure cooperarea interinstituţională şi să monitorizeze implementarea de către autorităţile de resort a politicilor în domeniul siguranţei rutiere.
13. Biroul executiv îndeplineşte următoarele atribuţii:
1) asigură interacţiunea dintre autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, alte persoane juridice de drept public şi persoanele juridice de drept privat în procesul de realizare a politicii statului în domeniul siguranţei rutiere;
2) asigură procesul de monitorizare, evaluare şi actualizare a Strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră şi a Planului de acţiuni pentru implementarea acesteia;
3) coordonează elaborarea şi promovarea documentelor de politici şi actelor normative în domeniul siguranţei rutiere, în baza obiectivelor identificate de către Consiliu;
4) monitorizează şi evaluează implementarea documentelor de politici în domeniul siguranţei rutiere şi a deciziilor Consiliului şi informează în acest sens Consiliul;
5) elaborează şi coordonează proiectele de decizii ale Consiliului şi, după aprobare, le remite spre executare persoanelor şi autorităţilor vizate;
6) monitorizează procesul de implementare a deciziilor şi recomandărilor Consiliului şi informează trimestrial preşedintele Consiliului referitor la rezultatele implementării acestora;
7) generalizează rezultatele activităţii comisiilor de specialitate în aspectele ce vizează efectuarea analizelor cost-beneficiu şi a studiilor în baza datelor privind accidentele în traficul rutier, care vor fi înaintate autorităţilor de resort în vederea fundamentării planurilor de buget şi politicilor conexe;
8) asigură reprezentarea Consiliului în grupurile de lucru din domeniul securităţii circulaţiei rutiere ale organismelor internaţionale de profil la care Republica Moldova este parte;
9) realizează activităţile de secretariat al Consiliului;
10) pregăteşte şi distribuie ordinea de zi, precum şi alte materiale necesare desfăşurării reuniunilor Consiliului şi întocmeşte procesele-verbale ale acestora;
11) asigură corespondenţa şi comunicarea cu mass-media, cu reprezentanţii comunităţii de afaceri, cu asociaţii de specialitate şi cu societatea civilă referitor la activitatea Consiliului;
12) asigură desfăşurarea altor activităţi atribuite de către Consiliu şi preşedintele acestuia în domeniul asigurării siguranţei rutiere.
14. Biroul executiv are următoarele drepturi:
1) să solicite de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, alte persoane juridice de drept public şi persoanele juridice de drept privat informaţiile necesare pentru realizarea atribuţiilor Consiliului;
2) să iniţieze, în baza obiectivelor identificate de către Consiliu şi/sau Guvern, campanii de informare şi sensibilizare a populaţiei, precum şi alte acţiuni orientate spre creşterea gradului de conştientizare a siguranţei rutiere la nivel naţional, să coopereze în aceste activităţi cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, alte persoane juridice de drept public, persoanele juridice de drept privat şi mijloacele mass-media;
3) să reprezinte Consiliul, cu acordul preşedintelui Consiliului, în relaţiile cu structurile similare din alte state, organismele internaţionale şi instituţiile donatoare.
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.971 din 03.10.2018, în vigoare 12.10.2018]
