vineri, 30 martie 2007
447/17.04.2003 Hotărîre cu privire la aprobarea Programului naţional de asigurare a securităţii ecologice
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
             cu privire la aprobarea Programului naţional
                 de asigurare a securităţii ecologice

                        Nr.447  din  17.04.2003

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.77-79/477 din 25.04.2003

                                * * *
    Abrogat: 30.03.2007
    Hotărîrea Guvernului nr. 304 din 17.03.2007

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Programul naţional de asigurare a securităţii ecologice
(se anexează).
    2. Ministerele,   alte   autorităţi   administrative   centrale   şi
autorităţile  administraţiei publice locale vor elabora şi vor aproba în
termen  de  trei  luni planuri de asigurare a securităţii  ecologice  la
nivel departamental şi local şi vor prezenta începînd cu anul 2004, pînă
la  1  februarie  a fiecărui an, Ministerului  Ecologiei  şi  Resurselor
Naturale   informaţia  privind  implementarea  prevederilor  Programului
naţional de asigurare a securităţii ecologice.
 [Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.346 din 07.04.06, în vigoare 14.04.06]

    3. În baza analizei materialelor şi documentelor privind rezultatele
realizării    sus-numitului    program,   transmise   de    autorităţile
administraţiei  publice  centrale  şi locale,  Ministerul  Ecologiei  şi
Resurselor  Naturale  va prezenta Guvernului anual, pînă la 1 martie,  o
informaţie sintetizată.
    4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina
Aparatului Guvernului.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                       Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Prim-viceprim-ministru                      Vasile Iovv
    Viceprim-ministru,
    ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                    Dmitrii Todoroglo
    Ministrul ecologiei, construcţiilor
    şi dezvoltării teritoriului                 Gheorghe Duca
    Ministrul sănătăţii                         Andrei Gherman
    Ministrul industriei                        Mihail Garştea
    Ministrul afacerilor interne                Gheorghe Papuc
    Ministrul culturii                          Veaceslav Madan
    Ministrul energeticii                       Iacob Timciuc
    Ministrul justiţiei                         Vasile Dolghieru
    Ministrul transporturilor
    şi comunicaţiilor                           Vasile Zgardan

    Chişinău, 17 aprilie 2003.
    Nr.447.

                                                Aprobat
                                          prin Hotărîrea Guvernului
                                          Republicii Moldova nr.447
                                          din 17 aprilie 2003

                          PROGRAMUL NAŢIONAL
                 DE ASIGURARE A SECURITĂŢII ECOLOGICE

                            1. Introducere
    Securitatea ecologică  este  una  dintre componentele  de  bază  ale
securităţii  generale a statului, care contribuie plenar şi eficient  la
dezvoltarea durabilă a ţării.
    Necesitatea asigurării securităţii ecologice derivă din dispoziţiile
articolului  37  al  Constituţiei Republicii  Moldova,  care  garantează
dreptul  fiecărui om la un mediu înconjurător neprimejdios din punct  de
vedere ecologic pentru viaţă şi sănătate.
    Pe acest principiu  constituţional  a  fost întemeiat  pe  parcursul
ultimilor  zece  ani  blocul legislativ şi normativ  care  reglementează
activităţile  de  protecţie  a  mediului  în  general  şi  implementarea
cerinţelor de protecţie a mediului cuprinse în politicile sectoriale.
    Condiţiile dificile  care însoţesc tranziţia la economia de piaţă au
un   impact   considerabil  asupra  componentelor  de  mediu,   generînd
dereglarea    echilibrului    ecologic,   deteriorarea    ecosistemelor,
înrăutaţirea stării resurselor naturale, dispariţia unor specii de floră
şi faună, fapt care pune în pericol securitatea ecologică.
    Acestea fiind  circumstanţele,  Consiliul  Suprem de  Securitate  pe
lîngă  Preşedintele  Republicii  Moldova a examinat în  şedinţa  din  25
februarie  2002  problemele securităţii ecologice, considerînd  necesară
elaborarea unui program naţional pentru asigurarea securităţii ecologice
a statului.

                          2. Noţiune generală
    Securitate ecologică  -  stare  a  mediului  înconjurător,  în  care
totalitatea   cauzelor  şi  consecinţelor  naturale  ale   activităţilor
antropogene   (de   producţie,   militare,   comunicaţii,   construcţii,
ştiinţifice,  informaţionale,  de recreere, medico-biologice şi de  altă
natură,  inclusiv  acţiunile de prevenire a consecinţelor  calamităţilor
naturale  şi  situaţiilor  excepţionale)  exclud sau  reduc  la  minimum
modificările   ce  conduc  la  degradarea  imediată  sau  ulterioară   a
ecosistemelor  din  mediul  înconjurător şi la impactul  negativ  asupra
sănătăţii populaţiei.

               3. Obiectivele şi mecanismele asigurării
                   securităţii  ecologice a statului
    Obiectivul securităţii  ecologice este de a asigura, prin  adoptarea
şi  implementarea  unor măsuri tehnico-organizatorice,  menţinerea  unei
stări   cît  mai  stabile  a  mediului  înconjurător  sau  refacerea  şi
ameliorarea componentelor deteriorate ale ecosistemului.
    Există diverse  mecanisme  de  asigurare a securităţii  ecologice  -
începînd  de  la cooperarea internaţională şi regională şi terminînd  cu
activităţile la nivel de comunitate.
    Mecanismul de  bază îl constituie cadrul legal naţional armonizat cu
cerinţele  legislaţiei Uniunii Europene şi cu acordurile  internaţionale
la care Republica Moldova este parte.
    Activităţile practice constructive şi consecutive de implementare şi
respectare  a  prevederilor  actelor legislative şi normative  de  către
autorităţile   administraţiei  publice  locale,  agenţii  economici   şi
cetăţeni constituie temelia securităţii ecologice a statului.
    Totodată, sînt  necesare  acţiuni energice din partea  organelor  de
control  şi supraveghere a respectării legislaţiei în vederea  aplicării
măsurilor  de  constrîngere  a  persoanelor care o  încalcă,  precum  şi
cooperarea  eforturilor  societăţii civile în scopul conştientizării  de
către  public  a  faptului că asigurarea securităţii ecologice  este  şi
sarcina fiecăruia dintre noi.

                 4. Componentele securităţii ecologice
            şi cadrul legislativ-normativ de asigurare a ei
    Securitatea ecologică este un obiectiv foarte important pentru ţară,
de  care  depinde securitatea statului în general.  Conform  definiţiei,
securitatea ecologică este asigurată de o multitudine de componente atît
de origine antropogenă, cît si de origine naturală, interacţiunea cărora
poate influenţa dezvoltarea durabilă.
    În funcţie de  aceasta,  în calitate de componente  ale  securităţii
ecologice sînt examinate activităţile antropogene sectoriale (industrie,
agricultură,    energetică    etc.),   acţiunile   generale    (poluarea
transfrontalieră,   producerea   deşeurilor),  situaţiile   excepţionale
(inundaţii,  alunecări de teren) şi măsurile organizatorice (monitoring,
evaluarea   riscurilor,  asigurări  ecologice,  sistemul  de  alarmă  şi
informare, cooperarea internaţională şi regională).
    Baza legislativ-normativă  de  asigurare a securităţii  ecologice  o
constituie  actele  legislative  şi normative naţionale,  acordurile  şi
tratatele  bilaterale,  regionale  şi internaţionale la  care  Republica
Moldova este parte, standardele naţionale şi internaţionale, aplicate pe
teritoriul ţării, care conţin cerinţe privind calitatea componentelor de
mediu  (apă,  aer,  sol  etc.), precum şi strategiile  şi  planurile  de
acţiune  elaborate  în  scopul implementării obiectivelor  generale  ori
specifice,  prin  realizarea cărora se asigură securitatea  ecologică  a
statului.
    Republica Moldova   este  parte  la  un  număr  mare  de   convenţii
internaţionale  şi  acorduri, aplicarea cărora contribuie la  asigurarea
securităţii ecologice a statului.

                5. Securitatea industrială - componenta
                    de bază a securităţii ecologice
    Prin semnarea   Declaraţiei   Naţiunilor  Unite  pentru   Mediu   şi
Dezvoltare (Rio de Janeiro, 1992), Convenţiei de la Stockholm cu privire
la  Poluanţii  Organici Persistenţi, Protocoalelor de la Aarhus  privind
Poluanţii Organici Persistenţi şi Metalele Grele, Republica  Moldova s-a
angajat  să colaboreze şi să elaboreze strategii, programe şi planuri de
acţiuni,  prin  care  s-ar  integra în  procesul  global  de  dezvoltare
durabilă. În Declaraţie a fost confirmat faptul că dezvoltarea economică
în  ultimele  secole  s-a  realizat cu precădere  pe  seama  utilizării,
preponderent  iraţionale,  şi degradării resurselor naturale, ceea ce  a
condus  la înrăutăţirea mediului de trai şi afectarea sănătăţii  omului.
Activitatea industrială trebuie reorientată spre alt model de dezvoltare
socio-economică, ce ar diminua impactul acesteia asupra mediului.
    Conform Legii   privind   securitatea   industrială   a   obiectelor
industriale periculoase, la categoria obiectelor industriale periculoase
se  atribuie instalaţiile tehnologice, a căror ieşire din funcţie  poate
provoca avarii, precum şi obiectele care:
    produc, utilizează,  prelucrează, formează, depozitează,  transportă
şi  nimicesc substanţele inflamabile, oxidante, combustibilii, explozive
şi toxice;
    utilizează instalaţii  ce funcţionează sub o presiune de peste  0,07
MPa  sau  la temperatura de încălzire a apei ce depăşeşte  115  grade C,
precum şi conducte de aburi şi apă fierbinte;
    obţin topituri  de  metale  feroase şi neferoase şi aliaje  pe  baza
acestor topituri;
    efectuează lucrări  miniere,  de forare a sondelor cu  adîncimea  de
peste 100 metri, de îmbogăţire a minereurilor, precum şi în subteran;
    folosesc instalaţii şi utilaje cu grad sporit de pericol.
    Un eventual pericol   ecologic   reprezintă  şi  alte   ramuri   ale
industriei:  tăbăcirea  şi prepararea pieilor, fabricarea  mobilierului,
hîrtiei,  cartonului,  produselor  chimice,  farmaceutice  şi  medicale,
producerea articolelor din cauciuc şi materiale plastice, construcţia de
maşini  şi echipamente, prelucrarea metalelor, confecţionarea produselor
textile etc.
    O atenţie deosebită trebuie acordată prevenirii poluării mediului cu
poluanţi organici persistenţi (POP).
    În condiţiile   ţării  noastre  este  necesară  prevenirea  poluării
mediului   cu   următoarele  substanţe  chimice  industriale:   bifenili
policloruraţi  (PCB),  dioxine  şi  furane, precum  şi  cu  hidrocarburi
aromatice  policiclice,  considerate  periculoase  de  Convenţia  de  la
Stockholm cu privire la POP (Stockholm, 2001) şi Protocolul de la Aarhus
privind  POP  la  Convenţia  de  la  Geneva  din  1979  asupra  poluării
atmosferice transfrontaliere la distanţe mari, aprobat la Aarhus în 1998.
    Sursele principale  de poluare a mediului cu bifenili  policloruraţi
sînt emisiile industriale. PCB nimeresc în mediu în urma scurgerilor din
transformatoare,  condensatoare,  schimbătorii de căldură  şi  sistemele
hidraulice,  spălării şi evaporării lor din diferite instalaţii tehnice,
deversărilor  deşeurilor  industriale  lichide,  incinerării  deşeurilor
depozitate etc.
    Sursele principale de poluare a mediului cu dioxine şi furane sînt:
    incinerarea deşeurilor, inclusiv coincinerarea;
    procesele termice din metalurgie;
    instalaţiile de producere a energiei;
    încălzirea rezidenţială;
    anumite procese  de  natură  chimică ce  degajează  intermediari  şi
subproduse;
    producerea solvenţilor;
    producerea şi utilizarea pesticidelor;
    vopsirea şi finisarea în industria textilă şi pielăriei;
    producerea polimerilor;
    unităţile de transport şi alte surse.
    Ca indicator   pentru   caracteristica   hidrocarburilor   aromatice
policiclice  se  consideră benzo(a)pirenul (BaP). Sursele principale  de
poluare  a mediului cu BaP sînt emisiile industriale de la sistemele  de
termoficare şi termoenergetice, transporturile auto, aerian şi naval.
    Pe teritoriul   Republicii   Moldova  există  majoritatea   surselor
industriale de emisie a poluanţilor organici persistenţi. Totodată, este
insuficient  studiată  situaţia privind poluarea mediului cu POP şi,  ca
urmare,  impactul  acestora  asupra sănătăţii populaţiei. Nu  există  un
sistem integrat, la nivel naţional, ramural şi teritorial, de evidenţă a
emisiilor  POP,  de  inventariere a stocurilor existente,  de  cercetări
ştiinţifice şi investigaţii în acest domeniu.

                       6. Securitatea energetică
    Sectorul energetic  este  un  domeniu  important,  care  favorizează
dezvoltarea  economică  şi  socială şi  îmbunătăţirea  calităţii  vieţii
populaţiei. În numeroase ţări asigurarea alimentării cu energie în volum
suficient şi accesul larg la serviciile energetice constituie una dintre
principalele cerinţe.
    Utilizarea intensă  a  energiei reprezintă o problemă  acută  pentru
mediul  înconjurător,  sănătatea  populaţiei, pentru floră şi  faună  în
general.  În  urma arderii combustibilului fosil în atmosferă se  degajă
cantităţi  mari  de  gaze  de seră şi de  alte  substanţe  nocive,  care
poluează  aerul  la  nivel local, naţional şi regional,  contribuind  la
acidificarea şi poluarea altor ecosisteme.
    Energoabilitatea  este  considerată una dintre pîrghiile  importante
pentru protecţia mediului.
    Obiectivul principal al politicii naţionale în energetică trebuie să
devină   dezvoltarea   social-economică  a  ţării  în  baza   asigurării
eficiente, stabile şi inofensive cu energie, cu cheltuieli minime pentru
producerea,  transformarea,  transportarea, consumul agenţilor  termici,
precum  şi  atingerea nivelului admisibil al impactului tehnogen  asupra
mediului.
    Promovarea politicilor  de energoabilitate şi conservare a energiei,
utilizarea   unor   tipuri   de  combustibili  mai  puri   şi   surselor
netradiţionale  de  energie  pot  asigura  utilizarea  mai  eficientă  a
resurselor  limitate,  ceea  ce va avea un efect  economic  şi  ecologic
incontestabil,  sporind siguranţa şi securitatea alimentării cu energie.
Reducerea  emisiilor de substanţe nocive în mediu poate fi obţinută prin
creşterea  ponderii  surselor de energie în bilanţul energetic, care  nu
prevede  ardere,  şi anume a energiei rîurilor mici, eoliene,  biomasei,
helioenergiei etc.
    Necesitatea utilizării   celor   mai   bune   tehnici   disponibile,
stabilirii  şi  respectării valorilor-limită de emisii ca modalitate  de
reglementare  a poluării bazinului aerian derivă din Concepţia politicii
de  mediu,  aprobată  prin Hotărîrea  Parlamentului  Republicii  Moldova
nr.605-XV   din   2  noiembrie  2001  şi  din   prevederile   tratatelor
internaţionale.
    Pentru executarea  prevederilor  actelor  legislative  şi  normative
naţionale   şi   ale  tratatelor  internaţionale   privind   dezvoltarea
monitoringului,   efectuarea  studiilor  şi  cercetărilor   atmosferice,
prezentarea  informaţiei  la organele internaţionale corespunzătoare  şi
armonizarea   legislaţiei  naţionale  cu  cea  europeană  este  necesară
dezvoltarea   monitoringului,   precum  şi  desfăşurarea  studiilor   şi
cercetărilor atmosferice în sectorul energetic.

                      7. Securitatea radiaţională
    Radioactivitatea naturală este o componentă a mediului înconjurător,
determinată  de prezenţa în sol, aer, apă, floră şi faună, precum şi  în
corpul omenesc a substanţelor radioactive de origine terestră, existente
în  formă  naturală  din cele mai vechi timpuri.  Radiaţiilor  emise  de
aceste  surse  naturale  li se însumează  radiaţia  cosmică,  componenta
gazelor  radioactive  radon  şi  toron ce  sînt  exhalate  prin  scoarţa
terestră,  precum  şi ponderea radiaţiei provenite de  la  radionuclizii
artificiali (tehnogeni) 137Cs,  90Sr,   ca   urmare   a   testărilor
armamentului nuclear şi accidentului nuclear de la CAE Cernobîl.
    Ponderea componentei  radiaţiei cosmice în doza echivalentă efectivă
este o mărime relativ constantă şi constituie 10%.
    Fondul radioactiv   al  ţării  variază  în  funcţie  de  nivelul  de
pătrundere  a radionuclizilor în biosferă şi este determinat în  prezent
de    degajările   în   mediul   înconjurător   a   produselor   arderii
combustibilului   organic  la  centrala  termoelectrică  Dnestrovsc   şi
termoelectrocentralele   teritoriale,  a  materialelor  de  construcţie,
gazelor  de  eşapament de la transportul auto, depunerilor  globale  din
atmosferă, precipitaţiilor rezultate ca urmare a avariei de la Cernobîl.
    Pe parcursul  anilor 2000 - 2001 valorile medii ale conţinutului  de
radionuclizi în obiectele mediului ambiant (aer, ape de suprafaţă, sol),
materia primă şi produsele alimentare (lapte), apa potabilă, materialele
de  construcţie şi plantele medicinale de origine locală s-au  menţinut,
în  comparaţie cu anii precedenţi, în limitele normativelor igienice  în
vigoare, fără devieri esenţiale.
    Principalele   surse  de  iradiere  artificială  a  populaţiei  sînt
radiodiagnosticul  medical, medicina nucleară, radioterapia şi iradierea
profesională.  În  perioada 2000-2001 echivalentul dozei efective  (EDE)
medii  anuale pentru populaţia Republicii Moldova l-a constituit: pentru
radiodiagnostic - 0,573 mSv/an, pentru medicina nucleară - 0,0126 mSv/an
şi   pentru  radioterapie  -  0,380  mSv/an.  Iradierea  de  la  sursele
artificiale  constituie  27,28%,  iar de la cele naturale  -  72,12%.  O
atenţie  deosebită  trebuie acordată punctelor de stocare  a  deşeurilor
radioactive,  unde  s-au  înregistrat unele încălcări ale  regulilor  de
protecţie radiologică şi ale normelor sanitaro-igienice în vigoare.

         8. Securitatea ecologică în domeniul transporturilor
    În ultimii 15 ani numărul autovehiculelor s-a majorat în ţară de cca
2,0 - 2,5 ori şi această tendinţă este în creştere.
    Conform datelor  statistice de ultimă oră în Republica Moldova  sînt
înregistrate peste 400 mii unităţi de transport, dintre care cca 70%  au
o vechime de peste 15 - 20 de ani.
    În anul 2001  volumul  emisiilor  de  poluanţi de  la  unităţile  de
transport  auto au constituit 118833 t  sau 87,2%  din volumul total  de
poluanţi ai aerului atmosferic.
    Astăzi fiecărui locuitor din ţară îi revin în medie cîte 60 kg/an de
substanţe  nocive  emise  de  transportul auto, fără  a  lua  în  calcul
emisiile transportului feroviar şi celui aerian.
    În oraşele mari  această  cotă  atinge  cifra de  115-120  kg/an.  O
asemenea  situaţie  constituie  un  pericol  serios  pentru  securitatea
ecologică a statului şi sănătatea populaţiei.

                9. Influenţa sectorului agroindustrial
                     asupra securităţii ecologice
    Intensificarea  presingului  antropic  asupra mediului a  condus  la
degradarea  învelişului  solului. Agricultura intensivă (organizarea  şi
profilarea   incorectă   a   terenurilor   agricole,   hidroameliorările
nejustificate,  prelucrarea greşită a solurilor, chimizarea excesivă  în
detrimentul    utilizării   îngrăşămintelor   organice,    dezechilibrul
bilanţului  de humus şi altor elemente nutritive) a intensificat şi  mai
mult  procesele  de  degradare a solurilor  (eroziunea,  salinizarea  şi
alcalinizarea,  tasarea  şi hidromorfizarea, dehumificarea  şi  poluarea
chimică etc.).
    Procesul de degradare  a solurilor s-a agravat şi mai mult din cauza
organizării  nereuşite  a  terenurilor  în  cadrul  realizării  reformei
funciare.
    Agricultura intensivă   a   determinat  sporirea  producţiei,   însă
intervenţiile  abuzive,  la care au fost supuse terenurile agricole,  au
avut numeroase urmări negative de lungă durată asupra mediului, inclusiv
asupra solului.
    Drept alternativă  a  agriculturii convenţionale a apărut  conceptul
agriculturii durabile.
    În republică  a  fost elaborată Concepţia naţională  a  agriculturii
ecologice, fabricării şi comercializării produselor alimentare ecologice
şi genetic nemodificate.
    Producerea ecologică   este   un  sistem  care  asigură   creşterea,
prelucrarea,  transportarea  şi păstrarea produselor agricole  excluzînd
folosirea substanţelor chimice şi a altor substanţe interzise.
    Agricultura durabilă   presupune   folosirea  resurselor   naturale,
resurselor  biologice şi celor regenerabile ale gospodăriei şi numai  în
ultimul rînd a resurselor importate.
    Aplicarea îngrăşămintelor  organice  este  un  factor  hotărîtor  în
agricultură,  indiferent de cantitatea de îngrăşăminte chimice folosite.
Acţiunea  lor  asupra  solului este multilaterală şi  complexă  datorită
conţinutului   de  substanţe  organice,  care  contribuie  la  refacerea
humusului şi asigură plantele cu elementele nutritive necesare.
    O influenţă nefavorabilă  asupra securităţii ecologice o pot avea şi
organismele  modificate  genetic.  Legea privind  securitatea  biologică
reglementează    activităţile    privind   testarea,    utilizarea    şi
comercializarea  organismelor modificate genetic. Aceste activităţi sînt
supuse  unui  regim special de reglementare, autorizare şi  administrare
pentru  a  se desfăşura în condiţii de securitate biologică,  menite  să
prevină,  să  elimine  sau să reducă riscurile  producerii  unor  efecte
nefaste asupra sănătăţii oamenilor, diversităţii biologice, echilibrului
ecologic şi calităţii mediului.

                10. Securitatea componentelor de mediu
    Resursele acvatice
    Resursele acvatice  ale Republicii Moldova se constituie din ape  de
suprafaţă şi ape subterane. Ţara noastră este traversată de la nord-vest
spre  sud-est de rîurile Nistru şi Prut cu un volum de scurgere de  13,6
km3.  Bazinul hidrografic al ţării este reprezentat prin 3621 rîuri şi
pîraie, inclusiv 7 cu lungimea de peste 100 km, 247 - de peste 10 km, 57
de  lacuri cu suprafaţa oglinzii apei de 62,2 km2 şi circa 3000  iazuri
şi rezervoare de acumulare cu un volum de 1,8 km3 şi suprafaţa oglinzii
apei de 333 km2.
    Pentru 70% din  populaţie  principala  sursă de  alimentare  cu  apă
potabilă  o constituie apele subterane, iar pentru 30% - sursele de  apă
de  suprafaţă. Populaţia urbană (cca 46%) foloseşte apa din r.Nistru  în
proporţie de 40%, apa din r.Prut - 12%,  alte surse de suprafaţă - 3% şi
apele  subterane în proporţie de 45%. Populaţia rurală se alimentează în
exclusivitate din surse de apă subterane (3850 sonde arteziene, 11 prize
de apă de suprafaţă, cca 140 mii fîntîni tubulare şi izvoare).
    Investigaţiile  din ultimii 5 ani atestă o îmbunătăţire a  calităţii
apelor de suprafaţă la parametrii sanitaro-chimici şi o înrăutăţire a ei
la  parametrii  sanitaro-microbiologici  din cauza  creşterii  volumului
deversărilor de ape uzate neepurate.
    Apa rîurilor mari se consideră moderat poluată (clasele II-III), iar
a celor mici continuă să rămînă degradată şi poluată (clasele IV-V).
    În apele subterane  100  fîntîni de observaţie de regim şi 100 -  de
exploatare)  concentraţiile  de NH4 depăşesc limita admisă de la  1,3-3
CMA în zona de nord pînă la 3-4,3 CMA în zona de sud.
    Concentraţia de nitraţi în pînza freatică din majoritatea fîntînilor
publice  depăşeşte de 2-3 ori normele admisibile. Această situaţie  este
tipică pentru majoritatea localităţilor rurale, cauza fiind infiltrările
în  sol  ale poluanţilor organici din stocările de deşeuri  menajere  şi
animaliere  provenite  de la şeptelul casnic şi de la  fostele  complexe
zootehnice.
    Deversările apelor  uzate  meteorice şi ale celor  neorganizate  din
sectorul gospodăriilor casnice au un impact negativ asupra componenţilor
naturali ai mediului, deoarece:
    - au un caracter  spontan şi, în cantităţi mari, spală  impurităţile
de pe suprafaţa solului, transportîndu-le, fără a fi epurate, în reţeaua
hidrografică;
    - în sectorul  gospodăriilor  casnice,  ce întruneşte  cca  70%  din
populaţia  ţării,  apele  menajere,  stocările de  gunoaie  şi  dejecţii
provenite de la şeptelul casnic au un caracter neorganizat, evacuîndu-se
neepurate în cursurile de apă sau infiltrîndu-se în pînza freatică.
    Din sursele de  poluare  menţionate, se monitorizează  parţial  doar
cele conectate la reţeaua centralizată de canalizare.
    Pentru epurarea  apelor  uzate  au  fost construite  580  staţii  de
epurare  biologică  (SEB). În prima jumătate a anului 2001 complexul  de
epurare  a  apelor  uzate era constituit din 330  SEB,  celelalte  fiind
distruse.  În anul 2001 au funcţionat 128 SEB, din care doar 51 au  fost
asigurate  cu  control analitic. Totodată, impactul evacuărilor  de  ape
uzate asupra cursurilor receptoare s-a evaluat numai la 22 SEB.
    Din an în an  scade gradul de încărcare a capacităţilor  disponibile
ale  staţiilor de epurare în funcţiune. Gradul de încărcare a celor  mai
mari  SEB  din  ţară  - din Chişinău şi Bălţi - a  căror  capacitate  de
proiect constituie 400 mii m3/zi, a fost de 57,6%.
    Conform datelor  operative,  în anul 2001 din volumul anual  de  ape
uzate (100,2 mil.m3), 8,4 mil.m3  au  fost evacuate fără a fi epurate 
şi tratate adecvat. Această situaţie a fost generată şi de deconectările
de la energia electrică şi de dereglările tehnologice.
    O situaţie critică  s-a  creat  pe cursul rîului Nistru în  aval  de
localităţile Soroca, Rezina, Criuleni, unde au loc permanent evacuări de
ape uzate neepurate (pînă la 5-6 ore/zi) în cantităţi relativ mari de la
300 la 1500 m3.
    Nu sînt supuse  controlului  poluările  provocate  de  cîmpurile  de
filtraţie,  mai  ales  de  cele ale fabricilor  de  zahăr  din  Drochia,
Hîrbovăţ,  Ocniţa, Donduşeni, Alexăndreni, Sîngerei, precum şi stocările
de  dejecţii animaliere de la cele 35 complexe zootehnice în  funcţiune.
Lipseşte reţeaua destinată observaţiilor şi investigaţiilor de laborator
asupra pînzei freatice din zona de amplasare a acestor obiecte.
    Îndeplinirea   principalelor   măsuri  de  protecţie  a   resurselor
acvatice,  cum  ar fi retehnologizarea complexelor de  aprovizionare  cu
apă,  construcţia şi reconstrucţia complexelor de epurare a apelor uzate
a fost practic stopată.

                           Aerul atmosferic
    Calitatea aerului  este periclitată de cca 2400 substanţe  poluante.
Cel  mai mare impact asupra calităţii aerului o au pulberile, oxizii  de
azot, sulf şi carbon, metalele grele şi hidrocarburile.
    Teritoriul republicii  este poluat de emisiile transfrontiere,  apoi
de la sursele fixe şi mobile locale.
    Termocentralele electrice şi cazangeriile sînt poluatorii principali
ai  atmosferei,  emisiile  lor constituind 79,6% din  volumul  total  al
emisiilor de la sursele fixe.
    Transportul continuă să rămînă una din sursele principale de poluare
a  bazinului  aerian.  Unităţile de transport degajă 87,5%  din  totalul
emisiilor,  iar  în  oraşele  mari această cotă  este  în  creştere:  la
Chişinău - 92,9%, Bălţi - 94,2% şi Cahul - 96%.

                           Solul şi subsolul
    Pe parcursul a 2-3 decenii terenurile agricole s-au redus cu 120 mii
ha. În ultimii ani a scăzut la minimum volumul lucrărilor antierozionale
şi  de  sporire a fertilităţii solurilor. A devenit  aproape  imposibilă
executarea  lucrărilor de protecţie, de ameliorare şi folosire raţională
a  terenurilor agricole. 1,5 mil.ha  de terenuri destinate  agriculturii
sînt amplasate pe versanţi şi predispuse degradării intensive. Peste 750
mii  ha  (30,5%) reprezintă terenuri erodate, iar 100 mii ha -  puternic
erodate.  Din cauza eroziunii, anual se pierd 26 mil.tone  de sol fertil
şi 600 mii tone de humus.
    Situaţia se agravează  din  cauza distribuirii cotelor de pămînt  în
procesul   privatizării   de-a  lungul  pantelor  şi   a   nerespectării
tehnologiilor  de  prelucrare a solurilor. Peste 50 mii ha  sînt  supuse
proceselor  de ravinare. Măsurile agrosilvoameliorative şi  hidrotehnice
de combatere a proceselor erozionale sînt insuficiente.
    Alunecările de   teren  se  produc  cel  mai  frecvent  pe   pantele
despădurite.  În  ultimii  ani au fost semnalate  alunecări  active  ale
terenurilor pe o suprafaţă de circa 7 mii ha.
    Continuă practica  de extragere din circuitul agricol a  terenurilor
cu  sol  fertil.  Se atestă cazuri de nimicire  a  microorganismelor  şi
microflorei din soluri prin arderea miriştilor.
    Din cauza salubrizării  neconforme  a teritoriului localităţilor  şi
emisiilor  de gaze de eşapament cu conţinut de plumb a crescut gradul de
poluare biologică şi chimică a solului din intravilan.
    În solurile ţării  sînt  înregistrate  377  zăcăminte  de  substanţe
minerale utile, dintre care 121 se exploatează.
    Pentru satisfacerea necesităţilor populaţiei, în localităţile rurale
sînt  exploatate peste 600 de cariere. Suprafaţa totală ocupată de  mine
şi  cariere  constituie circa 3482 ha, din care 800 ha sînt  ocupate  de
cariere  ce necesită a fi recultivate. Din lipsa mijloacelor  financiare
şi tehnice, în ultimii ani au fost recultivate doar 40%  din suprafeţele
preconizate.
    Nu a fost rezolvată  problema folosirii solului fertil decopertat şi
depozitat  în halde în volum de 1733840 m3. În preajma carierelor s-au
acumulat  circa 14,4 mil.m3 de deşeuri de producţie (moloz), care  sînt
depozitate  în galeriile minelor şi pe suprafeţele special amenajate  pe
teritoriul carierelor.

                           Resursele silvice
    Suprafaţa totală   a   terenurilor   fondului   forestier   naţional
constituie  cca  394,4 mii ha, dintre care pădurile ocupă 325,4 mii  ha,
alcătuind  9,6%  din teritoriul ţării, care este una din cele mai  puţin
împădurite ţări din Europa.
    S-a constatat înrăutăţirea stării suprafeţelor împădurite gestionate
de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale. Inventarierea
tuturor    pădurilor   şi   fîşiilor   forestiere   ale    deţinătorilor
sus-menţionaţi  demonstreză că aceste păduri, plantate în ultimii  40-50
de  ani  pe terenuri impracticabile pentru agricultură sau în zonele  de
protecţie,  nu  sînt  supuse  amenajamentului silvic,  iar  măsurile  de
îngrijire  a  lor  se aplică de la caz la caz, fără a se  ţine  cont  de
prevederile  îndrumărilor  silvotehnice privind îngrijirea  şi  formarea
arboretelor în fondul forestier.
    Suprafaţa reală  a acestor păduri este de 37,1 mii ha sau cu 4,0 mii
ha  mai  puţin faţă de suprafaţa indicată în actele de evidenţă,  dintre
care  8,6  mii (23,1%) au consistenţa de 0,1 - 0,3 şi, conform  normelor
silvice, nu pot fi considerate păduri. Starea fitosanitară a acestora în
multe cazuri este nesatisfacatoare.
    Situaţia nu este   mai  bună  nici  în  ceea  ce  priveşte   fîşiile
forestiere,  suprafaţa cărora în urma tăierilor ilicite din ultimii  ani
s-a  redus cu 1420 ha şi constituie cca 22,7 mii ha, din care 5,4  (24%)
au consistenţa de 0,1 - 0,3.
    Starea pădurilor  este  afectată  de boli şi dăunători, la  care  se
adaugă  efectele  poluării aerului cu substanţe nocive,  gunoiştile  din
preajmă, păşunatul şi secetele din ultimii ani.

                   Fondul ariilor naturale protejate
    Suprafaţa ariilor  naturale protejate de stat constituie 66,467  mii
ha,  ceea  ce alcătuieşte 1,96% din teritoriul ţării, fiind cu mult  mai
mică  decît în unele ţări europene (Ucraina - 3%, România - 4,8%, Franţa
- 7%, Germania - 13%).
    89,5%  (59,459   mii   ha)  din  suprafaţa  rezervaţiilor   naturale
protejate  sînt  amplasate   în   sectorul  silvic, alcătuind  18,8% din 
suprafaţa totală a fondului forestier naţional.
    În rezervaţiile  naturale  regimul de arie naturală  protejată  este
respectat  la un nivel satisfăcător. Din cauză că multe obiecte nu  sînt
delimitate în teren, iar altele au degradat pe parcursul anilor, reţeaua
fondului  ariilor  naturale  protejate  de stat  necesită  o  reevaluare
urgentă.

                             Regnul animal
    Regnul animal  se  constituie  din  cca.  14800  de  specii  (461  -
vertebrate şi 14339 - nevertebrate). Activităţile antropice au un impact
nefast   asupra  regnului  animal.  Acest  lucru  este  condiţionat   de
valorificarea  excesivă  a  terenurilor  agricole,  poluarea  resurselor
acvatice  şi  a solului, reducerea suprafeţelor cu  vegetaţie  naturală,
care  au provocat fragmentarea, limitarea ariilor naturale, înrăutăţirea
condiţiilor  de viaţă, limitarea ariei de răspîndire a multor specii  de
animale,  reducînd  numărul lor sau provocînd dispariţia totală a  unora
din  acestea. Una din cauzele diminuării numărului de specii  cinegetice
este  braconajul.  Astfel, numărul cerbilor s-a redus în ultimii ani  de
cca  10  ori, al căpriorului şi mistreţului de 5-6 ori, al iepurelui  de
cîmp de 2-3 ori.
    Ecosistemele  forestiere  oferă  animalelor condiţii  de  viaţă  mai
variate, însă fragmentarea esenţială a pădurilor reduce posibilitatea de
răspîndire a speciilor respective.
    Se atestă diminuarea   sau  chiar  distrugerea  faunei  solului   şi
herpetofaunelor   prin  arderea  miriştilor,  buruienilor,  desţelenirea
nejustificată,  desecarea  terenurilor  umede, aplicarea  neraţională  a
preparatelor chimice, distrugerea ecosistemelor naturale etc.

          11. Procesele geologice şi hidrologice periculoase
    Procese geologice  periculoase  se consideră cutremurele  de  pămînt
(pericolul  seismic),  alunecările  de  teren,  surpările,  inundaţiile,
ridicarea  nivelului  apelor freatice, procesele de tasare  şi  umflarea
solului.
    O mare parte  din  teritoriul ţării este afectată într-o măsură  sau
alta  de  acţiunile negative ale proceselor menţionate mai sus: 4/5  din
teritoriu este amplasat în zona în care cutremurele de pămînt pot atinge
intensitatea  de  7  şi  8  grade. Practic, nu  există  nici  o  regiune
administrativă  în  care  nu s-ar fi produs alunecări  de  teren.  Multe
localităţi  sînt  supuse  inundaţiilor  cauzate  de  ploile  torenţiale.
Ridicarea   nereglementată   a  nivelului  apelor  freatice  în   zonele
construite  are  efecte  periculoase  pluriforme, care  urmează  să  fie
evaluate.  Tot mai des se înregistrează situaţii de avarie a clădirilor,
determinate   de   declanşarea  proceselor  de  tasare  sau  umflare   a
terenurilor.
    Pe teritoriul  republicii  au  fost  înregistrate peste  15  mii  de
alunecări  de teren, cuprinzînd o suprafaţă de 790 km pătraţi, din  care
peste  2300 de alunecări pe o suprafaţă de 125 km pătraţi s-au produs în
perimetrele localităţilor.
    Din 1658 de localităţi   rurale,   1048  (63%)  sînt   afectate   de
alunecări.  După  nivelul  de  afectare  a  teritoriului  de  alunecări,
Republica  Moldova  ocupă  locul întîi printre  ţările  din  Comunitatea
Statelor Independente.
    Surpări şi năruiri  de  blocuri  mari de piatră se  pot  produce  în
locurile  în  care  albiile  rîurilor  trec  prin  rocile  stîncoase  şi
semistîncoase.   Sînt   expuse   pericolului  surpării   porţiunile   de
povîrnişuri  ale  albiei  Nistrului din intervalul  Dubăsari-Otaci,  ale
albiei  Răutului în limitele sectorului Orhei, precum şi ale afluenţilor
Prutului în sectoarele Glodeni, Rîşcani, Edineţ şi Briceni.
    Este posibilă,   de   asemenea,  surparea  taluzurilor  rîpilor   în
cursurile  inferioare ale rîurilor Nistru şi Prut, acolo unde albia  lor
trece prin roci nisipoase-argiloase şi loessuri.
    Inundaţiile sînt  provocate  în principal de viiturile de  primăvară
datorate  topirii  zăpezii pe rîurile mici şi de ploile abundente,  care
cad  concomitent  în  acelaşi bazin hidrografic. Viiturile  de  vară  se
formează  în  urma  declanşării ploilor abundente  şi  deseori  provoacă
inundarea luncilor neprotejate ale rîurilor mici.
    Peste 25% din  totalul localităţilor sînt expuse inundării de  către
viiturile de tranzit şi de apele de pe versanţii adiacenţi.
    Procesul de subinundare  are  urmări  nefaste, fiind  un  factor  de
activizare  a altor procese geologice periculoase cum sînt  alunecările,
tasările de teren, sporirea pericolului seismic.

          12. Asigurarea cu apă şi epurarea apelor reziduale
    În majoritatea localităţilor calitatea apei nu corespunde cerinţelor
normative  din  cauza conţinutului mărit de nitraţi,  sulfaţi,  cloruri,
sodiu, precum şi a gradului ridicat de mineralizare şi duritate.
    Circa 81% din populaţia urbană şi 17% din cea rurală sînt alimentate
cu apă potabilă prin sisteme centralizate. Ceilalţi consumatori folosesc
sursele necentralizate de alimentare cu apă - fîntînile şi izvoarele.
    Sisteme centralizate   de  alimentare  cu  apă  funcţionează  în  57
localităţi  urbane şi 77 localităţi rurale. Majoritatea apeductelor  din
localităţile  rurale  - peste 75% nu funcţionează, iar cele  urbane,  cu
excepţia  mun.Chişinău, distribuie  apă consumatorilor cu întreruperi de
12-18 ore/zi.
    Reţelele magistrale   şi   de  distribuţie  a  apei   potabile   din
majoritatea  localităţilor  se exploatează pe parcursul a 35-40  de  ani
fără a fi reconstruite şi reparate capital, din care cauză gradul lor de
uzură   depăşeşte  50%,  fapt  ce  provoacă  mari  pierderi  de  apă  şi
aprovizionarea  nesatisfăcătoare  cu apă a consumatorilor. Lucrările  de
reparaţie  capitală  şi dezvoltare a sistemelor de alimentare cu apă  se
efectuează  sub nivelul necesar din cauză că întreprinderile prestatoare
de  servicii nu dispun de mijloace financiare proprii, iar alocaţiile de
la bugetul de stat şi bugetele locale sînt extrem de mici.
    O problemă acută,  care  necesită  rezolvare urgentă, este  aceea  a
diminuării  sau  stopării  poluării surselor de apă  potabilă.  Tratarea
insuficientă,   în   instalaţii  depăşite,  a  apei  brute   distribuite
consumatorilor pune în pericol sănătatea populaţiei.
    Sursa de poluare  o  constituie apele uzate epurate insuficient  sau
neepurate,  evacuate  în receptorii naturali. Majoritatea  staţiilor  de
epurare nu corespund exigenţelor tehnico-sanitare de exploatare, iar cca
50% dintre ele nu funcţionează.

       13. Impactul construcţiilor asupra securităţii ecologice
    Dezvoltarea economică  nu  poate  fi concepută  fără  activităţi  de
construcţie şi de asigurare a protecţiei mediului înconjurător.
    Crearea locuinţei  ecologic  inofensive, armonizată cu  necesităţile
societăţii  umane şi mediului înconjurător, constituie problema-cheie în
domeniul construcţiilor.
    Rezolvarea acestei  probleme  nu  este posibilă  fără  materiale  şi
articole   de  construcţie  ecologic  pure,  inclusiv  pentru  finisarea
interioară a clădirilor.
    Acţiunea industriei materialelor de construcţii asupra mediului este
diferită  şi persistă la toate etapele, începînd cu extragerea  materiei
prime  pentru  producerea  materialelor de construcţie,  articolelor  şi
elementelor şi terminînd cu exploatarea clădirilor.
    În ceea ce priveşte  nivelul  de inofensivitate, întreprinderile  de
producere  a  materialelor de construcţie, inclusiv cele de extragere  a
materiei prime, au fost depăşite de alte domenii, rămînînd în continuare
surse   de  poluare  a  mediului  ambiant.  Astfel,  praful  de  ciment,
cheramzit,  ipsos,  deşeurile de producţie, articolele rebutate şi  alţi
factori  provoacă  poluarea  atmosferei în proporţie de  pînă  la  8-9%.
Pentru  producerea materialelor de construcţie este necesară o cantitate
mare de materie primă şi energie.
    Problema economisirii resurselor energetice, reducerii considerabile
a poluării şi încălzirii atmosferei devine una de importanţă vitală.
    Una din problemele prioritare de mediu este valorificarea deşeurilor
care   include  un  complex  de  acţiuni  pentru  micşorarea   volumului
deşeurilor  şi reziduurilor industriale şi menajere şi utilizarea maximă
a lor în calitate de materie primă secundară.
    Deşeurile menajere   şi   de  producţie  pot  fi  utilizate   pentru
fabricarea matrialelor de construcţie.
    Pentru obţinerea  unor construcţii de calitate, nepericuloase pentru
mediu   şi   sănătatea  omului,  pe  întreaga  durată   de   funcţionare
construcţiile trebuie să întrunească următoarele cerinţe esenţiale:
    D - de igienă,  protejarea sănătăţii omului, refacerea şi  protecţia
mediului înconjurător;
    E - izolaţie termică, hidrofugă şi economie de energie;
    F - de protecţie împotriva zgomotului.

          14. Impactul deşeurilor şi substanţelor periculoase
    Gestionarea deşeurilor poate fi efectuată prin următoarele operaţii:
    reducere;
    reciclare;
    prelucrare;
    obţinerea energiei;
    înhumarea reziduurilor.
    Programul naţional  de  valorificare  a deşeurilor de  producţie  şi
menajere,  aprobat  prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova  nr.606
din  28  iunie  2000,  prevede gestionarea deşeurilor  de  producţie  şi
menajere în concordanţă cu principiul "Poluatorul plăteşte".
    Obiectivele de bază ale programului sînt:
    valorificarea şi neutralizarea deşeurilor existente;
    minimizarea generării deşeurilor;
    excluderea din  utilizare a materiei prime cu conţinut de  substanţe
toxice;
    micşorarea volumului  şi  toxicităţii deşeurilor pînă la  eliminarea
lor din procesul tehnologic;
    implementarea colectării separate a deşeurilor menajere;
    amendarea cadrului legislativ;
    stimularea agenţilor   economici  care  gestionează  deşeurile  prin
aplicarea mecanismelor economice.

                     15. Impactul transfrontalier
    În bazinul aerian   al  ţării  se  degajă  peste  130  de  substanţe
improprii  aerului,  din  care 36 în cantităţi  considerabile.  Poluarea
aerului  duce  la degradarea calităţii lui. Pierderile economice  de  la
poluarea  aerului  sînt enorme. Numai pierderile cauzate de poluarea  cu
pulbere  se  cifrează  la 17-30 mil.dolari SUA. Republica  Moldova  este
traversată  de  masele de aer din Oceanul Atlantic, care,  deplasîndu-se
prin  ţările  europene, sînt surse puternice şi permanente  de  poluare,
încorporează  substanţe  nocive emise în atmosferă şi le  transportă  în
bazinul   aerian   al   ţării,  poluîndu-l.  Concentraţia  de   fond   a
principalelor  substanţe  poluante  în atmosferă depinde  de  transferul
transfrontalier  de  noxe.  În oraşe poluarea de fond  se  suprapune  cu
poluarea de la sursele locale.
    În oraşe calitatea  aerului  corespunde după concentraţiile de  fond
cerinţelor  sanitare,  dar  în anumite perioade de  timp  concentraţiile
reale depăşesc CMA de cîteva ori.
    Fiind situată  geografic  între ţări industriale, Republica  Moldova
este  poluată cu noxe prin transferul transfrontalier al maselor de  aer
poluate practic din toate direcţiile. Depunerile pe sol din atmosferă în
proporţie  de 70-80% provin din ţările limitrofe. Emisiile de la sursele
locale,  cu  coşuri  înalte, în proporţie de  60-70%  sînt  transportate
împreună cu masele de aer peste hotarele republicii.
    Impactul transfrontalier asupra aerului se reflectă prin:
    efectul de seră;
    deteriorarea stratului de ozon;
    ploi acide.
    Bazinul aerian  este afectat de sursele de poluare externe şi  orice
avarie industrială din exterior poate agrava situaţia ecologică din ţară.
    În bazinele rîurilor  Nistru şi Prut din Ucraina sînt situate  multe
întreprinderi  chimice,  care  reprezintă potenţiale  surse  de  poluare
accidentală.
    Luînd în considerare că, practic, calitatea aerului în oraşe este la
nivelul  CMA,  orice  avarie  industrială  se  poate  transforma  într-o
catastrofă ecologică.

              16. Estimarea riscului. Asigurarea ecologică
    Estimarea riscului   constă   în  analiza  cauzelor   apariţiei   şi
dimensiunilor  lui în situaţii concrete. Prin administrarea riscului  se
subînţelege  analiza  acestei  situaţii şi elaborarea  măsurilor  pentru
diminuarea lui.
    Principalul criteriu  de  estimare a riscului ecologic este  nivelul
acţiunii  substanţelor  nocive asupra mediului şi sănătăţii  populaţiei.
Acest  criteriu  este  utilizat  în calitate de  indicator  al  riscului
ecologic.
    Riscul poluării  mediului  înconjurător  este legat  de  activitatea
agenţilor  economici,  a  obiectelor industriale, care  funcţionează  în
regim normal sau în regim de avarie.
    În Republica Moldova pot constitui risc ecologic:
    avariile şi catastrofele industriale;
    dezvoltarea sectorului  energetic  tradiţional  şi  altor  forme  de
obţinere a energiei;
    ramurile de bază ale industriei, agriculturii, transporturilor;
    formarea, transportarea şi înhumarea deşeurilor;
    poluarea surselor de apă de suprafaţă şi subterane;
    realizarea proiectelor mari de utilizare a resurselor naturale;
    acţiunea concentraţiilor mici de poluanţi;
    procesul privatizării şi formele acesteia;
    reducerea şi utilizarea neadecvată a resurselor de floră şi faună;
    reducerea fertilităţii solului;
    reducerea capacităţii de recreare a teritoriului;
    poluarea transfrontalieră;
    problemele ecologice globale (schimbarea climei, reducerea stratului
de ozon, a biodiversităţii, deşertificarea etc.).
    Necesitatea evidenţierii   şi   evaluării  riscului  ecologic   este
condiţionată de faptul că:
    riscul ecologic există pretutindeni;
    riscul ecologic  trebuie să fie evaluat la toate nivelele, de la cel
local la cel global;
    trebuie evaluat  atît riscul potenţial, cît şi cel real, şi nu numai
în cazul funcţionării normale a întreprinderii, dar şi în caz de avarie;
    riscul pentru  mediul  ambiant  trebuie delimitat de  riscul  pentru
sănătatea populaţiei.
    La riscul ecologic  poate fi atribuit şi pericolul sau posibilitatea
pierderilor  (bancrutei),  în cazul cînd survine un anumit eveniment  cu
caracter ecologic. Astfel de cazuri pot fi:
    încălcarea de  către  agentul  economic a legislaţiei  existente  de
mediu;
    incidentele ecologice sau catastrofele.
    Activitatea economică  (industrială) poate cauza două tipuri de risc
pentru  sănătatea  populaţiei şi mediului înconjurător: de  la  nivelele
obişnuite  (zilnice  şi  aşteptate)  ale  poluării  şi  de  la  emisiile
accidentale   de   poluanţi,  produse  în  timpul  avariilor  mari   sau
catastrofelor tehnogene.
    Înrăutăţirea   stării  mediului  poate  aduce  numeroase  prejudicii
societăţii, iclusiv reducerea productivităţii în agricultură, gospodăria
silvică   şi  piscicolă,  deteriorarea  utilajului  şi   construcţiilor,
înămolirea  bazinelor  de acumulare de apă,  reducerea  biodiversităţii,
devalorizarea estetică şi recreaţională a resurselor naturale, precum şi
creşterea  morbidităţii  şi  cazurilor de deces  prematur.  Determinarea
acestor prejudicii implică evaluarea consecinţelor şi estimarea costului
lor.
    Pentru asigurarea  securităţii  ecologice şi dezvoltarea durabilă  a
ţării  este  necesară  evaluarea  impactului asupra  mediului,  care  va
permite    la   etapele   iniţiale   includerea   indicilor   eficienţei
cheltuielilor  pentru  refacerea, stabilizarea şi  protecţia  sistemelor
naturale,  conservarea  calităţii mediului, precum şi luarea  deciziilor
economice corecte.
    Cea mai complicată  problemă  este estimarea riscului chimic  pentru
sănătatea  populaţiei  de la poluarea mediului. Producerea  substanţelor
chimice,   în  prezent,  constituie  aproximativ  400  mil.tone.   Multe
substanţe chimice se aplică direct în mediul ambiant, altele se "aruncă"
după  utilizare. Sporirea concentraţiei unor substanţe chimice în mediul
ambiant  duce la dezechilibrarea compoziţiei chimice a mediului  adecvat
valorii  biologice  de  habitat, ceea ce în ultimă  instanţă,  afectează
sănătatea  omului.  Există şi alţi factori de risc chimic ce  acţionează
asupra  organismului  uman,  printre  care pot  fi  menţionaţi  consumul
produselor  alimentare şi apei potabile contaminate, abuzul de alcool şi
fumatul.  Eforturile  de a estima riscul unei substanţe  chimice  pentru
sănătate  sînt  de  regulă  limitate  de lipsa  datelor  cu  privire  la
expunerea  individuală  a omului, cît şi de lipsa datelor cu privire  la
reacţia biologică individuală a organismului la acţiunea substanţei date.
    Metodologia estimării   riscului  conţine  două  etape:   aprecierea
riscului  şi  gestionarea  acestuia. Procedura de apreciere  a  riscului
decurge  în  patru etape consecutive: identificarea riscului,  evaluarea
impactului, determinarea dozei-efect, caracteristica riscului.
    Gestionarea riscului   include   metode  economice  de  evaluare   a
eficienţei  măsurilor de reducere a riscului, informarea persoanelor  cu
funcţii  de  răspundere, a populaţiei şi reprezentanţilor publicului  şi
acordarea  asistenţei  juridice  tuturor  categoriilor  sociale  privind
asigurarea dreptului lor la un mediu favorabil.
    Una dintre pîrghiile  eficiente  în sistemul gestionării  riscurilor
ecologice o constituie asigurarea.
    Esenţa asigurării  constă în acumularea resurselor unor  proprietari
în scopul compensării prejudiciilor (posibile) cauzate de oricare dintre
ei.
    În prezent nu   poate   fi  vorba  despre  o  compensare   economică
substanţială   a  prejudiciilor.  Unica  posibilitate  de  prevenire  şi
compensare  parţială  a prejudiciilor constă în realizarea  principiilor
sistemului  de  asigurare ecologică. Aceasta poate  reduce  cheltuielile
întreprinderilor  pentru satisfacerea pretenţiilor înaintate de terţi în
legătură  cu  prejudiciule  cauzate  acestora  prin  poluarea  mediului.
Asigurarea  poate  oferi  păgubaşilor  garanţia  că  vor  obţine  sumele
compensatorii  ce  li  se  cuvin conform  legii,  indiferent  de  starea
financiară a celor care au cauzat prejudiciul.
    Asigurarea ecologică  poate  îndeplini  funcţii  de  control  asupra
realizării   de  către  agenţii  economici  a  măsurilor  de  securitate
ecologică.

           17. Monitoringul. Sistemul de alarmă şi informare
    Monitoringul  mediului  înconjurător este o componentă  esenţială  a
asigurării  securităţii ecologice, care redă starea lui în dependenţă de
spaţiu  şi timp, constituind temeiul pentru elaborarea şi  implementarea
măsurilor  de  prevenire a agravării stării mediului, de planificare  şi
realizare  a  unor măsuri eficiente pe termen lung, mediu şi  de  scurtă
durată  de  asigurare a echilibrului ecologic şi de redresare  a  stării
unor componente deteriorate ale mediului.
    Monitoringul   se   efectuează   de   către   toate   subdiviziunile
departamentale dotate cu utilaj, echipament şi aparataj de constatare şi
înregistrare  a indicatorilor cantitativi ai principalelor componente de
mediu (apă, aer, sol).
    Sarcinile principale ale monitoringului ecologic sînt:
    supravegherea stării mediului şi impactului antropic;
    managementul   datelor  măsurărilor  şi  furnizarea  acestora  către
beneficiari sau solicitanţi;
    asigurarea sistematică a organelor administraţiei publice, agenţilor
economici  şi  a  populaţiei cu informaţie despre starea mediului  şi  a
componentelor  lui,  furnizarea  prognozelor  şi  avertizărilor  privind
modificarea acestora;
    elaborarea recomandărilor  necesare  pentru adoptarea deciziilor  în
problemele de mediu;
    identificarea modificărilor în sistemul "mediul - componentele lui -
sănătatea  populaţiei"  şi elaborarea prognozelor privind tendinţele  de
evoluţie.
    Un rol important  în asigurarea securităţii ecologice trebuie să  le
revină punctelor de control transfrontalier.
    În prezent există  un  sistem complex şi integrat de supraveghere  a
stării  mediului  şi  componentelor lui (sol, apă,  aer,  nivelul  dozei
expoziţionale  a g- iradierii). Prin intermediul acestuia se  efectuează
colectarea,  stocarea,  prelucrarea,  analiza şi  generalizarea  datelor
obţinute  şi  informarea sistematică a organelor administraţiei  publice
centrale   şi  locale,  instituţiilor  şi  departamentelor   respective,
agenţilor  economici şi populaţiei privind starea calităţii mediului sau
avertizarea lor despre eventualele poluări ale mediului.
    Conform Regulamentului   cu   privire  la   utilizarea   informaţiei
hidrometeorologice  în  activitatea  agenţilor economici,  aprobat  prin
Horărîrea  Guvernului  nr.935  din 11.10.99, în cazul  declanşării  unor
fenomene   hidrometeorologice  periculoase  şi  stihinice  şi  creşterii
nivelului  de  poluare a mediului, Serviciul Hidrometeorologic  de  Stat
comunică operativ:
    Preşedintelui Republicii Moldova;
    Guvernului Republicii Moldova;
    Comisiei parlamentare pentru agricultură şi industria prelucrătoare;
    organelor administraţiei publice centrale şi locale;
    organelor de stat de informare în masă;
    agenţilor economici cu care au fost încheiate contracte.

                18. Informarea şi instruirea publicului
    Pentru asigurarea  securităţii  ecologice  va fi  facilitat  accesul
publicului la informaţia privind activităţile respective, iar societatea
civilă  va  fi  antrenată activ în luarea deciziilor în  chestiunile  de
mediu.
    În domeniul instruirii   şi  educaţiei  ecologice  se  vor   realiza
următoarele:
    - elaborarea  curriculumului  disciplinar la biologie  în  contextul
cerinţelor Concepţiei şi Programului naţional de asigurare a securităţii
ecologice  şi  crearea  unui nou sistem de recalificare  a  profesorilor
şcolari de biologie;
    crearea unui  centru republican didactico-metodic privind instruirea
şi educaţia ecologică;
    asigurarea schimbului permanent de informaţie, crearea bazei de date
privind   instruirea   şi  educaţia  ecologică,  elaborarea   sistemului
centralizat  de  informare  a populaţiei privind calitatea  şi  factorii
mediului ambiant;
    elaborarea următorului sistem de instruire ecologică continuă:
    grădiniţa de copii;
    şcoala primară;
    gimnaziul;
    liceul (colegiul);
    facultatea;
    colaborarea interdepartamentală  în domeniul instruirii şi educaţiei
ecologice;
    crearea catedrelor   de  ecologie  în  instituţiile  de   învăţămînt
superior;
    antrenarea şi     colaborarea     permanentă    cu     organizaţiile
neguvernamentale de mediu în domeniul instruirii şi educaţiei ecologice;
    inaugurarea în  cadrul  emisiunilor  de  radio  şi  TV  a  ediţiilor
specializate "Securitatea ecologică, realităţi şi perspective".

         19. Cooperarea regională şi internaţională în domeniul
                    asigurării securităţii ecologice
    Cooperarea regională   şi  internaţională  în  domeniul   asigurării
securităţii   ecologice  trebuie  să  se  întemeieze  pe  eficientizarea
mecanismelor  de implementare a prevederilor acordurilor  internaţionale
şi  regionale  la care Republica Moldova este parte şi, în  special,  pe
cooperarea bilaterală şi trilaterală cu statele din vecinătate.
    Principalele acţiunii trebuie direcţionate spre informarea operativă
în  cazul accidentelor industriale şi de altă natură, care pot influenţa
starea mediului în context transfrontalier.
    Totodată, sînt   necesare  acorduri  bilaterale,  care  ar  reflecta
acţiunile desfăşurate în vederea lichidării consecinţelor unor accidente
industriale  şi  de altă natură asupra componentelor de mediu şi  asupra
sănătăţii populaţiei.

          20. Sarcinile primordiale ale autorităţilor publice
        de toate nivelurile în asigurarea securităţii ecologice
    Controlul şi  monitorizarea  permanentă a  respectării  prevederilor
legislaţiei,  îndeplinirii obligaţiunilor ce-i revin Republicii  Moldova
ca  parte  la  diferite acorduri internaţionale,  precum  şi  realizarea
consecventă  a  strategiilor naţionale şi a planurilor de  acţiuni  care
asigură, direct sau indirect, securitatea ecologică a statului.
    Elaborarea planurilor  de  acţiuni departamentale şi locale  privind
asigurarea  securităţii  ecologice de către toate  sectoarele  economiei
naţionale.
    Informarea publicului  şi desfăşurarea muncii pentru conştientizarea
de către el a problemelor ce ţin de asigurarea securităţii ecologice.
    Dezvoltarea cooperării   transfrontaliere  la  toate  nivelurile  în
scopul  realizării  măsurilor  de asigurare a  monitoringului  calităţii
componentelor   de   mediu  şi  prevenirii  sau  diminuării   impactului
accidentelor de natură tehnogenă şi cataclismelor naturale.

                      21. Planul de acţiuni pentru
                    asigurarea securităţii ecologice
 [Cap.21 modificat prin Hot.Guv. nr.346 din 07.04.06, în vigoare 14.04.06]

------------------------------------------------------------------------
Nr.|  Denumirea actelor legislative şi   |   Responsabili   |Termenul de
crt|  normative  şi măsurile preconizate |                  | executare
---|-------------------------------------|------------------|-----------
 1 |                     2               |          3       |     4
------------------------------------------------------------------------
             1. Concepţii, strategii, programe, planuri naţionale

 1. Strategia  naţională în domeniul con-   MERN              2003
    servării şi utilizării durabile a re-
    surselor naturale
 2. Programul  de  cercetări  ştiinţifice   AŞM               2004
    complexe şi de elaborare a recomandă-
    rilor în scopul eliminării POP
 3. Elaborarea  programului  naţional  şi   GNLICPATDL şi al- 2006-2007
    planului de acţiuni privind implemen-   te grupuri de lu-
    tarea valorilor-limită  ale emisiilor   cru pentru imple-
    (VLE),  care se bazează pe  cele  mai   mentarea tratate-
    bune tehnici disponibile                lor internaţiona-
                                            le, MII, alte mi-
                                            nistere ramurale
 4. Elaborarea  programului  naţional  şi   MII, AAPL         2003-2004
    proiectelor investiţionale privind ie-
    şirea din criză şi modernizarea surse-
    lor  centralizate existente de alimen-
    tare cu energie
 5. Elaborarea programului  naţional pri-   MII, MERN,        2003-2004
    vind energoabilitatea  şi conservarea   ministerele ra-
    energiei pe anii 2003-2010              murale, autori-
                                            tăţile adminis-    
                                            traţiei publice     
                                            locale               
 6. Elaborarea planului naţional de acţi-   GNLICCSC, MII,    2003-2004
    uni pentru reducerea emisiilor gaze-    ministerele ra-
    lor de seră în conformitate cu preve-   murale, APL,
    derile Primei Comunicări  Naţionale a   MERM
    Republicii Moldova, elaborată în cad-
    rul obligaţiilor  Republicii  Moldova 
    la Convenţia-cadru privind schimbarea 
    climei
 7. Elaborarea  programului  naţional  şi   GNLICPATDL, MII   2006-2007
    programelor ramurale pentru reducerea   ministerele ra- 
    emisiilor de poluanţi din instalaţii-   murale, APL
    le existente cu consum de combustibil  
    în conformitate cu tratatele interna-
    ţionale şi directivele europene
 8. Elaborarea  programului  naţional  şi   GNLICAPATDL şi a  2003-2004
    planului  de  acţiuni privind dezvol-   protocoalelor ei, 
    tarea monitoringului studiilor şi cer-  AŞM, MII, MERN
    cetărilor, inclusiv  a monitoringului 
    departamental, standardelor calităţii  
    aerului pentru sectorul energetic
 9. Planuri  interne şi externe de lichi-   AE, AAPL          2003-2004
    dare a consecinţelor  în  caz  de ac-
    cidente la obiectele  ce  deţin deşe-
    uri şi substanţe periculoase
10. Planul de  amenajare  a  teritoriului   MERN              2003-2005
    naţional

                       2. Proiecte de acte legislative

11. Lege privind Reţeaua Ecologică Naţio-   MERN              2006
    nală
 [Poziţia 12 exclusă prin Hot.Guv. nr.67 din 29.01.04, în vigoare 06.02.04]

13. Lege privind protecţia florei sponta-   MERN, MCT, MAIA   2006
    ne şi a faunei  sălbatice  importante   
    pentru fondul genetic
 [Poziţia 14 exclusă prin Hot.Guv. nr.67 din 29.01.04, în vigoare 06.02.04]

15. Lege privind protecţia landşafturilor   MERN, MCT, MAIA   2006
    naturale şi culturale
16. Lege privind siguranţa fondului cons-   MERN              2004
    truit
17. Lege privind agricultura ecologică      MAIA, MERN        2003-2004
18. Legea cu privire la produsele  de  uz   MAIA              2003-2004
    fitosanitar şi la fertilizanţi

           3. Proiecte de acte normative şi regulamente

19. Elaborarea  Ghidului pentru evaluarea   MERN              2003-2004
    prejudiciului cauzat mediului şi  re-
    surselor naturale de activităţile an-
    tropogene şi mecanismelor de  compen-
    sare a lui
20. Elaborarea regulamentului privind mo-   MERN              2003-2004
    dul de efectuare  a testării ecologi-
    ce  şi  a controlului instrumental de   
    stat al mijloacelor de transport auto
21. Elaborarea regulamentului privind va-   GNLICPATDL   şi   2007-2008
    lorile-limită  ale  emisiilor  pentru   alte grupuri de
    ramurile economiei naţionale            lucru pentru im-  
                                            plementarea tra-
                                            tatelor interna-
                                            ţionale, minis-
                                            terele ramurale
22. Elaborarea regulamentului privind uti-  GNLICPATDL   şi   2007-2008
    lizarea celor  mai bune tehnici dispo-  alte grupuri de
    nibile în ramurile economiei naţionale  lucru pentru im-   
                                            plementarea tra-
                                            tatelor interna-  
                                            ţionale, minis-      
                                            terele ramurale   
23. Metodologia  determinării  cantităţii   MERN              2003-2004
    de apă în efluenţi                               
24. Regulamentul privind  autorizarea  şi   MERN              2003-2004
    licenţierea  activităţilor ce  ţin de
    obţinerea,  testarea,  utilizarea  şi
    comercializarea  organismelor modifi-
    cate genetic
25. Regulamentul privind tehnica  securi-   MAIA              2003
    tăţii la transportarea, păstrarea  şi 
    utilizarea produselor de uz fitosani-
    tar şi a fertilizanţilor

                   4. Măsuri organizatorice şi de gestiune

26. Marcarea pe teren a hotarelor  fîşii-   CAM               2003-2005
    lor de protecţie de-a lungul rîurilor
    şi bazinelor acvatice
27. Consolidarea malului stîng al lacului   CAM               2003-2004
    de acumulare Costeşti-Stînca
28. Elaborarea  schemei de  protecţie  şi   CAM, partea       2002-2007
    utilizare  raţională a resurselor ac-   ucraineană
    vatice şi biologice ale rîului Nistru
    în cadrul  colaborării internaţionale
    cu Ucraina
29. Elaborarea schemelor de alimentare cu   MERN, MII, AAPL   2003-2004
    căldură pentru oraşele republicii
 [Pct.30 exclusă prin Hot.Guv. nr.346 din 07.04.06, în vigoare 14.04.06]

31. Renovarea  diversităţii  biologice  a   CAM               2003-2010
    albiei vechi  a r.Nistru în  limitele
    localităţilor Copanca-Palanca
32. Lucrări de conservare a biodiversită-   CAM, AŞM, IB      2003-2007
    ţii acvatice  în rezervaţiile "Prutul
    de Jos" (lacul  Beleu), "Plaiul Fagu-
    lui" şi "Pădurea Domnească"
33. Lucrări de protecţie antiviitură con-   CAM               2003-2015
    form Schemei aprobate de Guvern
34. Dezvoltarea reţelelor de staţii  com-   MTC, MAI, MERN    2003-2005
    puterizate pentru testarea tehnică şi
    ecologică  a mijloacelor de transport
    auto
35. Elaborarea  registrului  naţional  al   MSPS              2003
    substanţelor chimice toxice şi poten-
    ţial toxice în corespundere cu Regis-
    trul Internaţional
36. Revizuirea  schemei complexe a circu-   MTC, MAI, AAPL    2003
    laţiei transportului orăşenesc,inter-
    urban şi  celui în tranzit, reglemen-
    tarea parcărilor în oraşe etc.
37. Adoptarea standardului GOST R51150-98   MERN, SSM         2003
    "Producţia ce nu conţine compuşi  or-
    ganici de  clor". Sigla  "Nu  conţine
    clor"  în calitate  de standard naţi-
    onal
38. Reutilarea  mijloacelor de  transport   MTC, AE, AAPL     2003-2007
    pentru trecerea lor pe  gaze naturale
    lichefiate şi comprimate
39. Monitorizarea tuturor surselor de po-   MERN              Permanent
    luare a resurselor de apă
40. Colaborarea cu ţările vecine în vede-   MII, MERN, AAPL   Permanent
    rea  implementării  tehnologiilor noi
    pentru  diminuarea impactului  asupra 
    apelor rîurilor de frontieră
41. Trecerea treptată la folosirea şi pro-  CAM               2005
    tecţia resurselor acvatice după prin-
    cipiul bazinelor hidrografice
42. Trecerea cazangeriilor  pe gaze natu-   AE, AAPL          2003-2007
    rale, modernizarea  utilajului, dota-
    rea cu mijloace performante de  puri-
    ficare a gazelor de ardere
43. Evaluarea riscului ecologic comportat   MERN              2003-2005
    de activităţile economice şi acţiuni-
    le militare
44. Elaborarea documentelor  normativ-me-   MERN, alte        2003-2005
    todologice, ştiinţifico-metodice, in-   ministere şi
    structiv-metodologice şi a acţiunilor   alte autori-
    în caz de accidente ecologice           tăţi adminis-
                                            trative cen-
                                            trale
45. Perfecţionarea  sistemului  de alarmă   Ministerul Eco-   2003-2004
    şi încheierea  acordurilor cu  ţările   logiei,    Con-
    vecine privind schimbul de informaţii   strucţiilor şi
    desfăşurarea de acţiuni pentru  dimi-   Dezvoltării Te-
    nuarea consecinţelor ecologice          ritoriului, MAI
46. Organizarea  posturilor de control al   MERM              2003
    poluării transfrontaliere
47. Instruirea populaţiei şi  angajaţilor   MERN,  ONG        Permanent
    întreprinderilor  cum  să se comporte
    în caz de accident ecologic
48. Inventarierea obiectelor ce deţin de-   MERN              2003-2004
    şeuri si substanţe periculoase
------------------------------------------------------------------------

    Abrevieri: MERN  - Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale; MAIA
-  Ministerul  Agriculturii  şi Industriei Alimentare; MJ  -  Ministerul
Justiţiei;  MSPS  -  Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale;  MII  -
Ministerul  Industriei  şi Infrastructurii; MAI - Ministerul  Afacerilor
Interne;  MCT  -  Ministerul  Culturii şi Turismului;  SSM  -  Serviciul
Standardizare  şi Metrologie; MAI - Ministerul Afacerilor Interne; AŞM -
Academia  de  Ştiinţe  a Moldovei; IB - Institutul de  Botanică;  CAM  -
Concernul   Republican  pentru  Gospodărirea  Apelor  "Apele  Moldovei";
GNLICPATDL  - Grupul naţional de lucru privind implementarea  Convenţiei
asupra poluării atmosferice transfrontaliere pe distanţe lungi; GNLICCSC
-  Grupul  naţional  de  lucru  privind  implementarea  Convenţiei-cadru
privind  schimbarea  climei; GNLICA - Grupul naţional de  lucru  privind
implementarea   Convenţiei   de   la   Aarhus;   AAPL   -   autorităţile
administraţiei  publice locale; AE - agenţi economici; ONG - organizaţii
neguvernamentale.