HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la oficiile teritoriale ale Aparatului Guvernului
[Denumirea în redacţia Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] Nr.992 din 12.08.2003 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.182-185/1036 din 19.08.2003 * * *
Abrogat: 22.09.2006 Hotărîrea Guvernului nr. 1059 din 14.09.2006 Întru executarea Legii nr.123-XV din 18 martie 2003 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.49, art.211), Guvernul Republicii Moldova HOTăRĂŞTE: 1. Se instituie oficiile teritoriale ale Aparatului Guvernului.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 2. Se aprobă: Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Oficiului teritorial al Aparatului Guvernului, conform anexei nr.1; Statele de personal ale Oficiului teritorial al Aparatului Guvernului, conform anexei nr.2; Lista şi amplasarea oficiilor teritoriale ale Aparatului Guvernului, unităţile administrativ-teritoriale deservite, conform anexei nr.3; Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.4.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.287 din 9 aprilie 1999 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea şi funcţionarea prefecturii" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.39-41, art.292). Prim-ministru al Republicii Moldova Vasile TARLEV Contrasemnată: Prim-viceprim-ministru Vasile Iovv Ministrul finanţelor Zinaida Grecianîi Ministrul justiţiei Vasile Dolghieru Ministrul muncii şi protecţiei sociale Valerian Revenco Chişinău, 12 august 2003. Nr.992. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.992 din 12 august 2003 REGULAMENTUL cu privire la organizarea şi funcţionarea Oficiului teritorial al Aparatului Guvernului
[Denumirea modif. prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] I. Dispoziţii generale 1. Oficiul teritorial al Aparatului Guvernului (în continuare - Oficiu) se organizează şi funcţionează ca subdiviziune a Aparatului Guvernului, desconcentrată în teritoriu, menită să îndeplinească prerogativele acordate prin Legea privind administraţia publică locală, prezentul Regulament şi alte acte legislative şi normative în ceea ce priveşte controlul asupra legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi şi nivelul al doilea pe teritoriul în care acesta a fost instituit şi îşi desfăşoară activitatea.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 2. Oficiul contribuie la realizarea în teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea a strategiei şi obiectivelor cuprinse în Programul de activitate al Guvernului Republicii Moldova. Exercitarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor civile ale Oficiului se realizează de către şeful Oficiului sau de persoana desemnată de acesta. Exercitarea capacităţii juridice de drept public aparţine doar şefului Oficiului. 3. Oficiul are sediul în oraşul (municipiul) de reşedinţă al teritoriului în care îşi desfăşoară activitatea. Sediul Oficiului este proprietate de stat şi se află în administrarea acestuia. Sediul de reşedinţă al Oficiului este stabilit prin hotărîre de Guvern. 4. Conducerea generală a Oficiului este exercitată de şeful Oficiului. Şeful Oficiului este numit în şi eliberat din funcţie prin hotărîre de Guvern, la propunerea Şefului Aparatului Guvernului. Şeful Oficiului are, de regulă, studii juridice complete şi un stagiu de activitate profesională de cel puţin 5 ani. În activitatea sa şeful Oficiului este ajutat de către unul din consultanţii Oficiului, desemnat prin ordinul şefului Oficiului.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] [Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1270 din 23.10.03, în vigoare 07.11.03] 5. Colaboratorii Oficiului sînt angajaţi în funcţii prin ordinul Şefului Aparatului Guvernului, la propunerea şefului Oficiului.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 6. Oficiul dispune de dreptul de utilizare a blanchetelor cu antetul Cancelariei de Stat, confecţionate în aceste scopuri pentru fiecare oficiu, şi de ştampilă care se aplică pe documentele oficiale şi este păstrată de şeful Oficiului. II. Atribuţiile Oficiului 7. În teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea Oficiul este abilitat cu următoarele atribuţii: controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al deciziilor consiliilor locale de nivelul întîi şi ale celor de nivelul al doilea; controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al actelor normative emise de către primar, preşedintele raionului şi pretor; controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al actelor privind organizarea licitaţiilor şi actelor de atribuire a terenurilor; controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al actelor de angajare şi actelor de eliberare a personalului administraţiei publice locale; controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al dispoziţiilor ce ţin de cheltuieli sau angajamente financiare de cel puţin 30000 lei - în unitatea administrativ-teritorială de nivelul întîi şi de cel puţin 300000 lei - în unitatea de nivelul al doilea; controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al actelor emise în exercitarea unei atribuţii delegate de stat autorităţilor administraţiei publice locale; controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al oricărui act administrativ (decizie, dispoziţie), solicitat de către consiliul local, secretar, primar, persoanele fizice sau juridice, precum şi în alte cazuri prevăzute de legislaţia în vigoare.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 8. Întru exercitarea atribuţiilor ce-i revin, Oficiul este împuternicit: 1) să notifice, în cazul în care consideră că un act emis de autoritatea administraţiei publice locale este ilegal, invocînd motive legal întemeiate, autorităţii locale această ilegalitate, solicitînd modificarea sau abrogarea lui totală sau parţială; 2) să sesizeze, dacă, în termen de 30 zile, autoritatea emitentă a actului considerat ilegal nu l-a modificat sau nu l-a abrogat, sau nu a reexaminat actul contestat, instanţa de contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la data primirii notificării refuzului de a modifica sau retrage acest act, iar în cazul în care autoritatea locală emitentă nu a luat nici o atitudine - în termen de 60 de zile de la data notificării cererii de modificare sau abrogare a actului în cauză; 3) să sesizeze direct, dacă consideră că actul poate avea consecinţe grave sau în scopul prevenirii unei pagube iminente, instanţa de contencios administrativ după primirea actului pe care îl consideră ilegal, încunoştinţînd de îndată autoritatea locală emitentă; 4) să solicite, odată cu sesizarea instanţei de contencios administrativ, suspendarea actului contestat sau dispunerea altor măsuri provizorii; 5) să solicite autorităţii administraţiei publice furnizarea, în termen de 10 zile, a copiilor de pe toate documentele şi alte informaţii necesare, să audieze factorii de decizie, persoane fizice, reprezentanţii persoanelor juridice, cerîndu-le explicaţii asupra circumstanţelor ce prezintă interes pentru obiectivitatea şi plenitudinea controlului administrativ; 6) să sesizeze imediat, în cazul în care rezultatele controlului legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale denotă componenţa unei infracţiuni, organele de drept competente, comunicînd acest lucru şi Aparatului Guvernului; 7) să verifice, pînă la data de 10 a fiecărei luni, lista actelor adoptate de primar şi de preşedintele raionului în luna precedentă şi să purceadă la controlul legalităţii oricărui act care nu face obiectul unui control obligatoriu, în termen de 30 de zile de la data primirii listei menţionate. Responsabil de transmiterea listei date este secretarul consiliului local; 8) În activitatea sa Oficiul poate exercita şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 9. Colaboratorii Oficiului pot participa la şedinţele consiliilor locale, fără drept de vot şi implicare în lucrările acestora, decît la solicitarea preşedintelui şedinţei, în cazurile de consultare, sub aspectul legalităţii, a procedurii de desfăşurare şi a proiectului de decizie luat în dezbateri la ordinea de zi. 10. În cadrul exercitării controlului legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale colaboratorii Oficiului nu pot da ordine directe funcţionarilor autorităţilor administraţiei publice locale. Orice solicitare de documente trebuie să fie adresată autorităţii vizate. Transmiterea documentelor, deciziilor şi dispoziţiilor va fi efectuată de către secretar în modul şi în termenele stabilite de Legea privind administraţia publică locală şi de prezentul Regulament. 11. În activitatea sa Oficiul este obligat să: exercite controlul legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; respecte proporţionalitatea între amploarea intervenţiei şi importanţa intereselor pe care le protejează; nu admită limitarea dreptului autorităţii administraţiei publice locale de a administra în mod autonom, în condiţiile legii, afacerile ce ţin de propria competenţă. III. Atribuţiile şefului Oficiului 12. Şeful Oficiului îndeplineşte următoarele atribuţii principale: a) asigură realizarea intereselor naţionale pe plan local, respectarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova şi altor acte normative; b) exercită controlul asupra legalităţii actelor adoptate de autorităţile administraţiei publice locale, atît de nivelul întîi, cît şi de nivelul al doilea, care sînt obligate să le remită Oficiului conform Legii privind administraţia publică locală şi prezentului Regulament; c) prezintă anual sau ori de cîte ori este necesar Aparatului Guvernului note informative privind legalitatea actelor în teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea, iar lunar - ordinele cu caracter normativ; d) asigură recepţionarea şi examinarea, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a petiţiilor parvenite de la cetăţeni, persoane juridice şi organizaţii obşteşti din teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea; e) de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu participarea reprezentanţilor acestora şi a serviciilor desconcentrate în teritoriu, instituie comisii competente în scopul examinării obiective a circumstanţelor ce au servit drept bază la adoptarea deciziilor, considerate nelegitime. Hotărîrile comisiilor instituite se dau publicităţii şi servesc drept recomandare în activitatea autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi şi nivelul al doilea, în scopul prevenirii încălcărilor şi derogărilor de la legislaţia în vigoare, contribuind la stabilirea şi dezvoltarea unor relaţii de conlucrare eficientă între autorităţile administraţiei publice locale şi subiecţii controlului administrativ; f) de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale, organizează şi asigură participarea colaboratorilor Oficiului la şedinţele consiliilor locale; g) propune spre angajare candidaturile colaboratorilor Oficiului. Elaborează şi aprobă fişele postului, înaintează propuneri de stimulare şi sancţionare, a colaboratorilor Oficiului; h) aprobă Regulamentul intern şi asigură respectarea prevederilor acestuia; i) asigură păstrarea conformă a documentelor de serviciu şi a actelor remise pentru exercitarea controlului administrativ de legalitate, dispunînd, în modul stabilit, transmiterea acestora în arhivă; î) asigură paza şi integritatea patrimoniului Oficiului şi contribuie la îmbunătăţirea şi înnoirea acestuia; j) iniţiază procedura de sancţionare administrativă a secretarului consiliilor locale de nivelul întîi şi al doilea, în cazul în care acesta nu-şi onorează sistematic obligaţiunile ce ţin de modul şi termenele de a transmite Oficiului actele adoptate de autorităţile administraţiei publice locale şi alte documente şi informaţii prevăzute de legislaţia în vigoare; k) iniţiază procedura de suspendare a activităţii consiliului local de nivelul întîi şi al doilea, în conformitate cu prevederile art.29 şi art.54 al Legii privind administraţia publică locală; l) îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege sau însărcinări date de Aparatul Guvernului.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] [Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.1215 din 05.11.04, în vigoare 12.11.04] 13. În activitatea Oficiului, şeful acestuia este responsabil de: a) crearea şi asigurarea condiţiilor normale de funcţionare, perfecţionarea şi instruirea profesională continuă a colaboratorilor Oficiului; b) asigurarea unei conlucrări eficiente cu autorităţile administraţiei publice locale şi serviciile desconcentrate şi descentralizate în teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea; c) acordarea în permanenţă a ajutorului metodologic şi consultativ juridic autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi şi nivelul al doilea; d) organizarea şi desfăşurarea seminarelor, lecţiilor, conferinţelor, atît în cadrul Oficiului, cît şi în localităţile din teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea; e) familiarizarea autorităţilor administraţiei publice locale cu legislaţia în vigoare; f) monitorizarea şi generalizarea activităţii atît a Oficiului în general, cît şi pe domenii aparte în vederea perfecţionării cadrului legal existent; g) utilizarea conformă a mijloacelor bugetare destinate activităţii Oficiului. Şeful este persoana cu drept de semnătură a documentelor contabile, prezentate Aparatului Guvernului.
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 14. În lipsa şefului Oficiului, unul din colaboratorii acestuia îndeplineşte atribuţiile şi obligaţiunile ce-i revin conform legii, desemnat în acest scop printr-un ordin separat al şefului Oficiului, coordonat cu Şeful Aparatului Guvernului.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 15. Întru îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin, şeful Oficiului emite ordine. Ordinul şefului Oficiului devine executoriu numai după ce a fost făcut public, prin afişare şi publicare, în cazul în care conţine dispoziţii normative, sau de la data comunicării persoanelor interesate - în celelalte cazuri. 16. Contestarea ordinelor emise de către şeful Oficiului şi a deciziilor luate pe marginea controlului legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale, efectuat la solicitarea persoanelor specificate în alineatul şapte, pct.7 al prezentului Regulament, precum şi asupra petiţiilor şi sesizărilor, se înaintează de către persoanele interesate instanţei de judecată competente, conform Legii contenciosului administrativ, solicitînd concomitent instanţei modificarea sau anularea actului considerat nelegitim. IV. Dispoziţii finale 17. Statele de personal ale Oficiului teritorial al Aparatului Guvernului sînt aprobate prin hotărîre de Guvern.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 18. Persoanele încadrate în Oficiul teritorial au statut de funcţionar public, cu excepţia personalului tehnic şi auxiliar. 19. Oficiul este dotat cu transport, birouri echipate cu mobilier, reţea de telecomunicaţii, tehnică computerizată şi sistem "Intranet guvernamental". 20. Aparatul Guvernului asigură conducerea şi controlul activităţii desfăşurate de Oficiu, precum şi perfecţionarea profesională a angajaţilor acestuia.
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 21. Aparatul Guvernului asigură prin aparatul său activităţile financiar-contabile şi logistice ale Oficiului, acordă asistenţa necesară pentru buna lui funcţionare.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] 22. Litigiile apărute în cadrul activităţii Oficiului sînt soluţionate în modul prevăzut de legislaţia în vigoare. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.992 din 12 august 2003 Stuctura şi statele de personal ale oficiului teritorial al Aparatului Guvernului Şef Oficiu (de regulă, jurist) 1 consultant superior (jurist) 3-7 (în funcţie de numărul raioanelor deservite şi sectoarelor municipiului Chişinău) specialist 1 şofer 1 Total pe oficiu: 6-10* Notă: - Statele de personal ale Oficiului teritorial Chişinău prevăd 16 unităţi, inclusiv 13 consultanţi jurişti, pentru deservirea a 7 raioane, a municipiului Chişinău şi a 5 sectoare din cadrul municipiului. - Pentru Oficiul teritorial Hînceşti se prevăd 2 unităţi de şoferi pentru deservirea autorităţilor administraţiei publice locale din raioanele de sud ale ţării.
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] [Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1215 din 05.11.04, în vigoare 12.11.04] [Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1270 din 23.10.03, în vigoare 07.11.03] Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.992 din 12 august 2003 Lista şi amplasarea oficiilor teritoriale ale Aparatului Guvernului, unităţile administrativ-teritoriale deservite ------------------------------------------------------------------------ Nr.| Denumirea Oficiului | Sediul de reşe- |Unităţile administrativ- d/o| | dinţă |teritoriale deservite | | |(raioane, municipii) ----+---------------------+--------------------+------------------------ 1. Oficiul teritorial Municipiul Bălţi Bălţi, Făleşti, Glodeni Bălţi Rîşcani, Sîngerei 2. Oficiul teritorial Municipiul Chişinău Anenii Noi, Căuşeni, Chişinău Chişinău, Criuleni, Dubăsari, Ialoveni, Ştefan Vodă, Străşeni 3. Oficiul teritorial Oraşul Edineţ Briceni, Donduşeni, Edineţ Edineţ, Ocniţa 4. Oficiul teritorial Oraşul Hînceşti Basarabeasca, Cantemir, Hînceşti Cahul, Cimişlia, Hînceşti, Leova, Taraclia 5. Oficiul teritorial Oraşul Orhei Orhei, Rezina, Şoldă- Orhei neşti, Teleneşti 6. Oficiul teritorial Oraşul Floreşti Drochia, Floreşti, Floreşti Soroca 7. Oficiul teritorial Oraşul Ungheni Călăraşi, Nisporeni, Ungheni Ungheni ------------------------------------------------------------------------
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.206 din 18.02.05, în vigoare 25.02.05] [Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.1215 din 05.11.04, în vigoare 12.11.04] [Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.1270 din 23.10.03, în vigoare 07.11.03] Anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.992 din 12 august 2003 Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova
[Pct.1 exclus prin Hot.Guv. nr.836 din 10.08.05, în vigoare 12.08.05] [Pct.2 exclus prin Hot.Guv. nr.1270 din 23.10.03, în vigoare 07.11.03] [celelalte renumerotate] 2. Clasificatorul unic al funcţiilor publice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.151 din 23 februarie 2001 "Despre aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.25-26, art.186), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: la poziţia "01.02. Funcţii publice de rangul doi" poziţiile "01.02.01 Prefect", "01.02.02 Subprefect", "01.02.03. Director general al prefecturii" se exclud şi după poziţia "01.02.48 Inspector-şef al inspectoratului teritorial de muncă şi adjuncţii lui", se introduce poziţia "01.02.49 şef Oficiu (Oficiul teritorial al Cancelariei de Stat)"; la poziţia "01.03 Funcţii publice de rangul trei" poziţia "01.03.01 Consilier al prefecturii" se exclude şi după poziţia "01.03.24 Inspector (din inspectoratele şi inspecţiile de stat)" se introduce poziţia "01.03.25 Consultant (Oficiul teritorial al Cancelariei de Stat)"; în subpucntul 1 al punctului 5 al Blocului informaţional al Clasificatorului unic al funcţiilor publice, după cuvîntul "consiliilor", sintagma "judeţene" se substituie prin sintagma "raionale"; subpunctul 2 al punctului 5 al Blocului informaţional al Clasificatorului unic al funcţiilor publice se modifică şi va avea următorul cuprins: "Oficiile teritoriale ale Cancelariei de Stat, aparatul unităţii teritoriale autonome cu statut special". 3. În punctul 1 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.919 din 12 iulie 2002 "Privind reorganizarea Cancelariei de Stat a Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.103-105, art.1032) cifra "176" se substituie prin cifra "179".
[Pct.5 exclus prin Hot.Guv. nr.1270 din 23.10.03, în vigoare 07.11.03]

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀