HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la Ministerul Industriei Nr.1607 din 30.12.2003 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.13-15/88 din 16.01.2004 * * * Întru executarea hotărîrilor Guvernului nr.732 din 16 iunie 2003 "Privind normele de elaborare a structurii şi schemei de încadrare ale autorităţilor administraţiei publice centrale şi subdiviziunilor lor desconcentrate în teritoriu" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.123-125, art.768) şi nr.1600 din 13 decembrie 2002 "Privind optimizarea structurii organizatorice şi funcţionale a autorităţilor publice centrale de specialitate" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.174-176, art.1756), Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Structura aparatului central al Ministerului Industriei, conform anexei nr.1; Regulamentul Ministerului Industriei, conform anexei nr.2; Lista domeniilor industriei şi genurilor de activitate în care Ministerul Industriei realizează politica Guvernului, conform anexei nr.3; Lista instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor subordonate Ministerului Industriei, conform anexei nr.4. 2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Ministerului Industriei în număr de 65 unităţi şi personalul pentru deservirea clădirii în număr de 16 unităţi (total - 81 unităţi), cu un fond anual de retribuire a muncii, conform legislaţiei în vigoare. 3. Se acordă Ministerului Industriei dreptul de a modifica statele de personal ale aparatului, în limita structurii şi efectivului-limită aprobate de Guvern şi în limita fondului de remunerare a muncii. 4. Se pune la dispoziţia Ministerului Industriei clădirea situată pe bd.Ştefan cel Mare, nr.69. 5. Se abrogă hotărîrile Guvernului, conform listei specificate în anexa nr.5. Prim-ministru Vasile TARLEV Contrasemnată: Prim-viceprim-ministru Vasile Iovv Ministrul industriei Mihail Garştea Ministrul justiţiei Vasile Dolghieru Chişinău, 30 decembrie 2003. Nr.1607. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.1607 din 30 decembrie 2003 STRUCTURA MINISTERULUI INDUSTRIEI Direcţia generală strategii şi politici industriale Direcţia generală dezvoltare industrială Direcţia generală analiză economico-financiară şi reforme Direcţia generală administrare a patrimoniului de stat Direcţia relaţii externe şi integrare europeană Direcţia organizatorico-administrativă Serviciul juridic Serviciul managementul resurselor umane Serviciul contabilitate Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.1607 din 30 decembrie 2003 REGULAMENTUL Ministerului Industriei I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Industriei (în continuare - Minister) este organul administraţiei publice centrale de specialitate, care elaborează şi aplică politica Guvernului în domeniile industriei. 2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile Guvernului, precum şi de prevederile prezentului Regulament. 3. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu imprimarea denumirii sale în limba moldovenească şi cu Stema de Stat, cont în trezorerie, mijloace materiale în vederea exercitării funcţiilor ce îi revin. Adresa juridică: bd.Ştefan cel Mare, nr.69, mun.Chişinău, cod.2001. II. Funcţiile de bază ale Ministerului 4. Ministerul Industriei are drept sarcină primordială crearea condiţiilor favorabile pentru funcţionarea eficientă a întreprinderilor din ramură, elaborarea şi promovarea concepţiilor, strategiilor şi politicilor statului, reformelor economice şi programelor întru realizarea obiectivelor de dezvoltare a complexului industrial. 5. Întru realizarea sarcinilor ce îi revin, Ministerul exercită următoarele funcţii de bază: elaborează, în baza strategiilor macroeconomice şi Programului de activitate a Guvernului, concepţii, strategii, politici şi programe ce ţin de dezvoltarea industriei în ansamblu, precum şi programe de dezvoltare ramurale şi sectoriale în domeniul său de activitate; elaborează şi/sau participă la elaborarea actelor normative în domeniul industriei; elaborează şi promovează politica investiţională în ramura industriei; promovează politica statului în vederea implementării rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, inovare şi transfer tehnologic în domeniul industriei; analizează evoluţia fenomenelor specifice activităţii industriale în corelare cu tendinţele generale de dezvoltare a economiei, atît pe plan intern, cît şi pe plan extern, în scopul armonizării factorilor de dezvoltare a ramurii industriei în condiţiile unui stat de drept şi economiei de piaţă; analizează situaţia economico-financiară a unităţilor economice din subordine şi în care statul deţine o cotă preponderentă, efectuează studii şi analize pe diferite probleme ce ţin de activitatea acestora, defineşte, în baza datelor obţinute, prognozelor şi conjuncturilor, politica şi acţiunile necesare de ajustare şi restructurare atît a sectorului public, cît şi a celui privat; asigură, în plan metodologic şi organizaţional, procesele restructurării şi dezvoltării industriei, promovează reformele în domeniul său de activitate; gestionează resursele financiare alocate din bugetul de stat, resursele din fondurile speciale şi din creditele externe în domeniile sale de activitate şi controlează folosirea acestora; exercită, în limita împuternicirilor delegate de Guvern, funcţiile de administrare a patrimoniului public de stat la întreprinderile de stat şi la societăţile economice în care statul deţine o cotă preponderentă; elaborează şi promovează politica de asigurare a competitivităţii produselor industriale; participă la derularea procesului de integrare europeană a Moldovei în domeniul politicii industriale; monitorizează procesul cooperaţiei de producţie şi participă la elaborarea politicii de comerţ în industrie; promovează şi asigură implementarea revendicărilor legislaţiei naţionale şi internaţionale privind protecţia mediului cu referinţă la activităţile industriale; asigură, fiind împuternicit de Guvern, reprezentarea intereselor statului în organismele internaţionale, şi stabileşte relaţii de colaborare cu celelalte ministere, alte autorităţi publice şi organizaţii, precum şi cu persoane juridice din ţară sau din străinătate; exercită alte funcţii stabilite prin lege. III. Atribuţiile Ministerului 6. Întru desfăşurarea activităţii sale, Ministerul este investit cu următoarele atribuţii: organizează, coordonează şi controlează aplicarea legilor Parlamentului şi hotărîrilor Guvernului, a ordinelor şi instrucţiunilor ce ţin de domeniul industriei, precum şi de cooperare economică internaţională; fundamentează, promovează şi asigură realizarea politicii stipulate în Programul de activitate a Guvernului, în domeniile sale specifice, participă la argumentarea şi la elaborarea strategiei şi a programului de reforme economico-sociale ale Guvernului; elaborează şi promovează proiecte de acte normative privind reglementarea activităţilor din domeniile specifice şi avizează propunerile legislative ale altor organe ramurale, ale autorităţilor administraţiei publice centrale, care influenţează aceste activităţi; prezintă Centrului Creaţie Legislativă propuneri de elaborare a proiectelor de acte legislative în domeniile sale de activitate, precum şi proiecte de legi deja elaborate, pentru perfecţionare, definitivare şi prezentare Guvernului spre examinare; colaborează cu autorităţile administrării publice locale la elaborarea studiilor şi programelor referitoare la dezvoltarea industriei în localităţile urbane şi rurale; efectuează studii privind climatul investiţional şi prezintă propuneri în scopul perfecţionării acestuia; acordă agenţilor economici suport informaţional, metodologic şi organizatoric la elaborarea şi implementarea proiectelor investiţionale; monitorizează activitatea de elaborare şi implementare a proiectelor investiţionale în industrie, finanţate din asistenţa tehnică şi granturile acordate Moldovei; colaborează cu ambasadele şi reprezentanţele economice ale Moldovei în alte ţări, cu ambasadele şi reprezentanţele economice din ale altor ţări în Moldova şi cu organismele financiare internaţionale în vederea atragerii investiţiilor în sectorul industrial, ţinînd cont de experienţa ţărilor dezvoltate economic şi celor în curs de tranziţie la economia de piaţă; participă, în comun cu factorii cu funcţii de răspundere, la dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii în plan regional şi naţional în domeniul industriei; asigură, din punct de vedere organizaţional-juridic şi metodologic, stabilirea relaţiilor reciproce între participanţii la afacerile de leasing; elaborează şi promovează politica inovaţională în domeniul industriei, fundamentează programe de stat în sfera cercetare şi elaborări tehnico-ştiinţifice aplicative; efectuează studii şi sinteze privind tendinţele cercetărilor tehnico-ştiinţifice în plan mondial şi în baza lor, contribuie la implementarea la întreprinderi a tehnologiilor noi şi de perspectivă, echipamentelor, aparatelor, maşinilor şi materialelor performante; efectuează studii privind consumul de energie electrică în industrie, identifică procesele industriale cu consumuri de energie electrică excesive şi, în baza analizei tendinţelor mondiale privind utilizarea tehnologiilor şi echipamentelor performante de economisire a resurselor energetice, promovează implementarea acestora în ramurile industriale; efectuează studii şi analize pe diferite probleme ce ţin de activitatea unităţilor economice, defineşte, în baza datelor obţinute, prognozelor şi conjuncturilor, politicile şi acţiunile necesare de reformare şi restructurare atît a sectorului public, cît şi a celui privat; elaborează prognoze privind dezvoltarea social-economică pe domeniile sale de activitate, analizează structura şi starea potenţialului de producţie în ramurile industriale, elaborează şi înaintează propuneri privind dezvoltarea şi utilizarea mai eficientă a acestuia; determină, argumentează (în baza cercetărilor de sinteză, datelor statistice şi informaţionale) şi promovează direcţiile prioritare de dezvoltare a industriei; asigură, în plan metodologic şi organizaţional, procesele de restructurare şi dezvoltare a industriei; promovează reformele în ramura industriei, evidenţiază problemele cu care se confruntă agenţii economici şi întreprinde măsuri în vederea susţinerii activităţii de producţie, eliminării barierelor şi redresării situaţiei financiare a acestora; acumulează, sistematizează şi utilizează pentru asigurarea activităţii sale un fond informaţional propriu, folosind fondurile informaţionale ale întreprinderilor şi organizaţiilor monitorizate; elaborează, fundamentează şi înaintează propuneri la proiectul legii bugetului de stat. 7. Întru exercitarea drepturilor statului, în calitatea sa de acţionar al statului în societăţile economice din domeniul industriei, Ministerul: gestionează pachetele de acţiuni în societăţile pe acţiuni în care statul deţine cota, prin intermediul reprezentanţilor statului, elaborează şi emite indicaţii pentru reprezentanţii săi vizînd problemele gestionării corporative a întreprinderilor, eficientizării activităţii economico-financiare, restructurării şi pregătirii lor pentru privatizare; desemnează şi revocă, în modul stabilit, reprezentanţii statului, organizează testarea acestora, exercită controlul asupra activităţii lor; coordonează activitatea întreprinderilor de stat şi a societăţilor economice în care statul deţine cota de proprietate privind comercializarea, gajarea, darea în arendă, conservarea, efectuarea altor tranzacţii cu bunurile ce constituie proprietatea acestora, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; eliberează permise pentru înregistrarea, în modul stabilit, a întreprinderilor de stat şi societăţilor economice în care statul deţine cota, precum şi a modificărilor şi completărilor documentelor de constituire a acestor societăţi; coordonează activitatea de creare a holdingurilor, grupelor financiar-industriale, parcurilor industriale, asociaţilor, societăţiilor pe acţiuni din domeniul industriei; coordonează activitatea comitetelor tehnice ramurale de standardizare privind elaborarea reglementărilor tehnice, trecerea de la standardele obligatorii la standardele voluntare, conform noilor cerinţe; participă la armonizarea legislaţiei naţionale în domeniul standardizării cu cea europeană; monitorizează procesul de implementare la întreprinderile industriale a sistemelor de asigurare a calităţii produselor, conform standardelor ISO 9000; reprezintă interesele statului în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi convenţiile la care Republica Moldova este parte şi cu alte înţelegeri convenite în acest scop, stabileşte relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state şi cu organizaţii regionale şi internaţionale care practică acelaşi domeniu de activitate; negociază direct sau participă la negocierea şi la încheierea de tratate, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale cu caracter economic sau pentru stabilirea cadrului juridic necesar dezvoltării cooperării de producţie şi tehnico-ştiinţifice a ramurii, schimburilor comerciale cu produse industriale; elaborează şi monitorizează realizarea strategiei şi programelor privind promovarea exporturilor de produse industriale, participă la elaborarea şi implementarea programelor de colaborare cu statele interesate; organizează şi participă la misiuni economice, tîrguri şi expoziţii naţionale şi internaţionale, în scopul promovării exporturilor de produse industriale; participă la sesiunile comisiilor mixte de cooperare economică internaţională, care se desfăşoară în ţară sau în străinătate, conform programului aprobat de Guvern; stimulează relaţiile cu camerele de comerţ şi industrie şi cu asociaţiile profesionale în domeniile specifice de activitate; elaborează programele ramurale de implementare în industrie a stipulărilor acordurilor şi convenţiilor internaţionale, precum şi a prevederilor legislaţiei naţionale referitoare la protecţia mediului ambiant; monitorizează şi promovează implementarea la întreprinderi a sistemelor managementului ecologic, conform standardelor ISO 14000, şi a sistemelor de producţie ecologic pură; colaborează cu instituţiile de specialitate pentru formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din sistemul administrat; acordă asistenţă metodologică în problemele ce ţin de legislaţia muncii; sprijină înfiinţarea asociaţiilor profesionale din domeniile specifice activităţii sale şi asigură un dialog permanent cu acestea, cu asociaţiile sindicale, cu mass-media şi cu societatea civilă, în scopul informării reciproce şi perfecţionării cadrului legislativ aferent; coordonează activitatea întreprinderilor în domeniul producţiei speciale; coordonează activitatea unităţilor economice subordonate sau monitorizate, reprezintă şi apără interesele acestora, în limita împuternicirilor ce le revin; stabileşte şi asigură aplicarea măsurilor de protecţie civilă în cazul situaţiilor excepţionale, în condiţiile legii; îndeplineşte alte atribuţii, stabilite prin lege şi care sînt de competenţa sa. IV. Drepturile Ministerului 8. Ministerul este în drept: să solicite şi să obţină gratuit de la ministere şi departamente, autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderi, indiferent de forma lor de organizare juridică şi tipul de proprietate, de la alte organizaţii şi instituţii din ţară informaţia necesară pentru îndeplinirea sarcinilor şi atribuţiilor ce îi revin; să elaboreze, să aprobe, să modifice şi să abroge, în limitele competenţei sale, acte normative, să emită ordine, directive şi instrucţiuni executorii pentru întreprinderile, organizaţiile, instituţiile subordonate şi/sau monitorizate, să organizeze controlul asupra executării lor; să dea explicaţii în problemele ce ţin de aplicarea actelor normative şi standardelor în domeniul său de activitate; să efectueze expertiza proiectelor de restructurare a întreprinderilor industriale, proiectelor investiţionale şi inovaţionale; să antreneze, în modul stabilit, la examinarea problemelor ce ţin de competenţa Ministerului specialişti ai ministerelor, departamentelor, serviciilor de stat, autorităţilor administraţiei publice locale, întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor, precum şi experţi netitulari; să instituie în cadrul Ministerului grupuri de lucru, comisii, consilii tehnice, ştiinţifice, economice, să convoace consfătuiri interdepartamentale în problemele ce ţin de activitatea Ministerului; să definească politica privind evaluarea activităţii tuturor categoriilor de funcţionari publici din Minister; să fondeze şi să lichideze întreprinderi de stat, să numească în funcţie şi să elibereze din funcţie managerii-şefi ai întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat subordonate Ministerului; să participe la organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor privind proiectarea şi implementarea investiţilor pentru proiectele investiţionale, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de organismele financiare internaţionale sau din asistenţa tehnică; să negocieze şi să încheie contracte şi acorduri cu organe de stat, persoane juridice şi fizice din republică şi din străinătate (cu împuternicirea Guvernului), pentru soluţionarea problemelor ce ţin de competenţa sa; să delege în străinătate, în modul stabilit, specialişti din cadrul Ministerului, unităţilor economice subordonate sau monitorizate; să analizeze activitatea întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor industriale din republică, indiferent de forma lor de organizare juridică şi tipul de proprietate, în vederea implementării politicii şi strategiei statului în domeniul industriei; să creeze, conform legislaţiei în vigoare, fonduri şi rezerve centralizate, din iniţiativa sa sau la propunerea unităţilor economice din domeniu; să prezinte, în modul stabilit, spre examinare demersuri privind decorarea cu distincţii de stat şi decernarea premiilor de stat. V. Organizarea activităţii Ministerului 9. Ministerul este condus de către ministru, numit în funcţie şi eliberat din funcţie în conformitate cu legislaţia în vigoare. 10. Ministrul are trei viceminiştri, inclusiv un prim-viceministru, numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de către Guvern, la propunerea ministrului. 11. În cadrul Ministerului se creează un colegiu din 13 persoane, a cărui componenţă nominală se aprobă de Guvern. 12. Ministrul: organizează activitatea Ministerului, poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor şi atribuţiilor ce-i revin, asigură executarea decretelor, hotărîrilor, dispoziţiilor şi poruncilor Preşedintelui, Parlamentului şi Guvernului, respectînd prevederile prezentului Regulament; determină obligaţiunile, stabileşte gradul de responsabilitate al viceminiştrilor, şefilor de direcţii şi secţii din cadrul Ministerului, managerilor-şefi ai întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat subordonate; aprobă schema de încadrare a lucrătorilor aparatului central al Ministerului, operează modificări în statele de personal al aparatului central al acestuia, în limitele structurii, efectivului-limită şi fondului de salarizare, aprobate în modul stabilit; selectează şi angajează pe bază de concurs şi eliberează din funcţie conducătorii subdiviziunilor aparatului central al Ministerului, alţi lucrători ai acestuia, precum şi conducătorii întreprinderilor subordonate; poartă răspundere personală pentru utilizarea raţională a mijloacelor financiare ale Ministerului, precum şi pentru integritatea bunurilor materiale; aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului, statutele întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat subordonate; încheie contracte cu managerii-şefi ai întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat subordonate, stabileşte mărimea salariilor lor, condiţiile de premiere şi asigurări sociale. În cazul nerespectării de către ei a condiţiilor stipulate în contract, aplică măsuri disciplinare, inclusiv destituirea acestora din funcţie; revocă ordinele conducătorilor întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat subordonate, dacă acestea contravin legislaţiei în vigoare; emite ordine şi directive ce ţin de competenţa Ministerului, pe care, în lipsa ministrului, le aprobă prim-viceministrul, împuternicit de el; în limita împuternicirilor sale, reprezintă interesele Ministerului în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice atît din ţară, cît şi de peste hotare, încheie şi reziliază contracte în condiţiile legii, semnează documente financiare şi alte documente. 13. Structura şi personalul scriptic al aparatului central al Ministerului se stabileşte prin hotărîre de Guvern. 14. Reorganizarea sau lichidarea Ministerului se efectuează în modul stabilit de legislaţia în vigoare. Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.1607 din 30 decembrie 2003 LISTA domeniilor industriei şi genurilor de activitate în care Ministerul Industriei realizează politica Guvernului 17. Industria textilă şi de confecţii. Fabricarea de galanterie textilă. 18. Fabricarea de articole de îmbrăcăminte; prepararea şi vopsirea blănurilor. 19. Producţia de piei, de articole din piele şi fabricarea încălţămintei. Fabricarea de articole de voiaj şi de marochinărie. 20. Prelucrarea lemnului şi articolelor din lemn. 21. Fabricarea hîrtiei şi cartonului. 24. Industria chimică. Fabricarea de medicamente şi produse farmaceutice. 25. Producţia de articole din cauciuc şi din material plastic. 26. Producţia altor produse din minerale nemetalifere (ceramică, sticlă, materiale de construcţii etc.). 27. Industria metalurgică. 28. Fabricarea produselor finite din metal, exclusiv producţia de maşini şi utilaje. 29. Fabricarea de maşini şi echipamente. 30. Producţia echipamentelor electrice şi electronice. Fabricarea de mijloace ale tehnicii de calcul şi de birou. 31. Producţia de maşini şi aparate electrice. 32. Producţia de echipamente şi aparate de radio, televiziune şi comunicaţii. 33. Producţia de aparatură şi instrumente medicale, de precizie, optice şi producţia de ceasuri. 34. Producţia mijloacelor de transport. 35. Producţia altor mijloace de transport. 36. Producţia de mobilier şi alte activităţi industriale. 37. Recuperarea deşeurilor şi resturilor de materiale reciclabile. 73. Cercetare şi dezvoltare. ----------------------- Notă: Domeniile şi genurile de activitate sînt denumite conform Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei (CAEM). Anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului nr.1607 din 30 decembrie 2003 LISTA instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor de stat, subordonate Ministerului Industriei Firma ştiinţifică de producţie "Alco-N", mun.Chişinău. Întreprinderea de Stat "Uzina de bijuterii "Giuvaier", mun.Chişinău. Întreprinderea de Stat "Vibropribor", mun.Chişinău. Întreprinderea de Stat "Vibroaparat", mun.Chişinău. Întreprinderea de Stat "Sectorul autogestional de reclamă şi montaj", mun.Chişinău. Întreprinderea de Stat "CESID", mun.Chişinău. Întreprinderea de Stat "Fabrica de sticlă din Chişinău". Anexa nr.5 la Hotărîrea Guvernului nr.1607 din 30 decembrie 2003 LISTA hotărîrilor Guvernului care se abrogă 1. Hotărîrea Guvernului nr.449 din 14 iunie 2001 "Cu privire la aprobarea structurii şi funcţiilor de bază ale Ministerului Industriei" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.64-66, art.487). 2. Hotărîrea Guvernului nr.731 din 26 iulie 2001 "Cu privire la Ministerul Industriei" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.92-93, art.779). 3. Hotărîrea Guvernului nr.69 din 28 ianuarie 2002 "Cu privire la completarea Hotărîrii Guvernului nr.731 din 26 iulie 2001" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.21-22, art.149).

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀