luni, 1 martie 2004
192/01.03.2004 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului cu privire la ocuparea prin concurs a funcţiilor publice vacante

 

H O T Ă R Î R E

despre aprobarea Regulamentului cu privire la ocuparea

prin concurs a funcţiilor publice vacante

 

nr. 192  din  01.03.2004

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.42-44/326 din 12.03.2004

 

* * *

Abrogat: 17.03.2009

Hotãrîrea Guvernului nr.201 din 11.03.2009

 

În scopul perfecţionării sistemului existent de ocupare prin concurs a funcţiilor publice vacante, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la ocuparea prin concurs a funcţiilor publice vacante (se anexează).

2. Conducătorii autorităţilor publice vor organiza procesul de ocupare prin concurs a funcţiilor publice vacante în strictă conformitate cu prevederile regulamentului nominalizat, cu excepţia cazurilor reglementate prin acte legislative speciale privind statutul juridic al unor categorii de personal.

3. Cancelaria de Stat (direcţia politica de cadre) va acorda autorităţilor publice asistenţă metodologică în aplicarea prevederilor regulamentului sus-numit.

4. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1038 din 07.11.1997 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei publice vacante în autorităţile publice" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.84-85, art.847), cu modificările şi completările ulterioare.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

 

Contrasemnată:
Prim-viceprim-ministruVasile Iovv
Ministrul muncii şi protecţiei socialeValerian Revenco

Chişinău, 1 martie 2004.
Nr.192.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.192 din 1 martie 2004

 

REGULAMENT

cu privire la ocuparea prin concurs a funcţiilor publice vacante

 

I. Dispoziţii generale

1. Regulamentul cu privire la ocuparea prin concurs a funcţiilor publice vacante (în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu prevederile Legii serviciului public şi stabileşte modul de organizare şi desfăşurare a concursului pentru selectarea candidaţilor la ocuparea funcţiilor publice vacante din cadrul autorităţilor publice.

2. Procedura de organizare şi desfăşurare a concursului se bazează pe următoarele principii:

publicitate - informarea populaţiei privind funcţiile publice vacante şi condiţiile pentru ocuparea lor, asigurarea accesului liber de participare la concurs, pentru ca orice cetăţean să-şi poată realiza dreptul la ocuparea unei funcţii publice;

obiectivitate - crearea unor condiţii egale pentru toţi candidaţii la ocuparea funcţiilor publice vacante; asigurarea selectării în baza unor criterii clar definite şi a unei metodologii unice de evaluare a nivelului de competenţă al candidaţilor; neadmiterea discriminării pe motive de sex, vîrstă, rasă, etnie, religie, opţiune politică etc.;

alegere după merit - selectarea, în baza rezultatelor obţinute, a celor mai competente persoane;

transparenţă - prezentarea informaţiilor referitoare la modul de organizare şi desfăşurare a concursului tuturor persoanelor interesate.

3. Dreptul de a participa la concurs îl au cetăţenii Republicii Moldova care corespund cerinţelor de încadrare în serviciul public, prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi cerinţelor funcţiei publice vacante pentru care se organizează concursul, inclusiv funcţionarii publici în exerciţiu şi persoanele incluse în rezerva de cadre.

 

II. Procesul de recrutare şi selectare prin concurs

4. Concursul pentru selectarea candidaţilor la ocuparea funcţiilor publice vacante (în continuare - concursul) se organizează de autoritatea publică în subordinea căreia se află funcţiile publice vacante.

5. Conducătorul autorităţii publice/autoritatea administraţiei publice, cu cel puţin 30 de zile pînă la data desfăşurării concursului, creează comisia de concurs şi organizează publicitatea funcţiilor publice vacante.

6. Publicitatea funcţiilor publice vacante se asigură prin intermediul mijloacelor de informare în masă, inclusiv prin publicarea, în mod obligatoriu, a anunţului privind oferta de funcţii publice vacante în presa oficială republicană sau locală (în funcţie de nivelul autorităţii publice organizatoare a concursului) şi prin afişarea lui pe panoul informaţional la sediul autorităţii publice, într-un loc vizibil şi accesibil publicului. Anunţul poate fi plasat, de asemenea, pe pagina web a autorităţii publice.

7. Anunţul conţine în mod obligatoriu:

a) denumirea şi sediul autorităţii publice organizatoare a concursului;

b) denumirea funcţiei publice vacante;

c) atribuţiile de bază ale funcţiei publice vacante;

d) condiţiile de participare la concurs;

e) documentele ce urmează a fi prezentate;

f) data pînă la care pot fi depuse documentele;

g) numărul de telefon, adresa electronică şi poştală pentru obţinerea informaţiilor suplimentare, persoana responsabilă de primirea documentelor.

8. În condiţiile de participare la concurs (pct.7 lit.d) se specifică cerinţele de încadrare în serviciul public şi cerinţele funcţiei publice vacante.

9. Cerinţele funcţiei publice vacante faţă de candidat pot include:

a) studiile necesare;

b) vechimea în muncă în specialitate, după caz;

c) cunoştinţele, abilităţile şi atitudinile necesare pentru exercitarea atribiţiilor de funcţie;

d) necesitatea şi nivelul de cunoaştere a limbilor de circulaţie internaţională;

e) gradul de calificare, după caz, etc.

10. Pe panoul informaţional la sediul autorităţii publice, concomitent cu anunţul, se afişează şi bibliografia concursului (lista subiectelor pentru interviu şi pentru proba scrisă).

11. Candidaţii, în termenul indicat în anunţ, depun personal următoarele documente necesare pentru participare la concurs:

a) formularul de participare, specificat în anexa la prezentul Regulament;

b) copia buletinului de identitate;

c) copiile diplomelor de studii şi ale certificatelor de absolvire a cursurilor de perfecţionare profesională şi/sau specializare;

d) copia (extrasul din) carnetului de muncă, după caz;

e) certificatul medical, după caz;

f) cazierul judiciar, după caz.

12. Copiile documentelor prezentate pot fi autentificate de notar sau se prezintă împreună cu documentele originale pentru a verifica veridicitatea lor.

13. Termenul pentru depunerea documentelor nu poate fi mai mic de 20 zile.

14. În termen de 3 zile de la expirarea termenului pentru depunerea documentelor, comisia de concurs examinează documentele candidaţilor, ia decizia cu privire la admiterea lor la concurs, stabileşte data, ora, locul desfăşurării concursului, fapt despre care, timp de 2 zile, candidaţii sînt anunţaţi prin scrisoare recomandată sau prin înştiinţare scrisă luată la cunoştinţă prin semnătură.

Candidatul care corespunde tuturor exigenţelor specificate în anunţ este admis la concurs.

Lista candidaţilor admişi la concurs se afişează la sediul autorităţii publice organizatoare a concursului.

15. Data desfăşurării concursului se stabileşte, de regulă, peste 5 zile după înştiinţarea candidaţilor.

16. Despre modificările intervenite, din motive obiective, referitor la data, ora, locul desfăşurării concursului, candidaţii sînt anunţaţi prin scrisoare recomandată sau prin înştiinţare scrisă luată la cunoştinţă prin semnătură.

17. Concursul include în mod obligatoriu proba scrisă şi interviul.

18. Proba scrisă are drept scop testarea cunoştinţelor şi a abilităţilor necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţiei publice vacante şi constă în executarea, în scris, în prezenţa comisiei de concurs, a unor însărcinări (întocmirea şi/sau redactarea diferitelor tipuri de scrisori, indicaţii, proiecte de rapoarte, de decizii etc.), a unor teste-grile.

19. Conţinutul probei scrise, gradul de dificultate şi complexitate al acesteia se stabilesc de comisia de concurs, luînd în considerare nivelul şi specificul funcţiei publice vacante pentru care se organizează concursul.

Pentru ocuparea unei funcţii publice vacante de conducere proba scrisă va conţine în mod obligatoriu şi testarea abilităţilor manageriale.

20. Comisia de concurs elaborează cel puţin trei variante de însărcinări pentru proba scrisă, care se sigilează în plicuri separate.

Proba scrisă va începe cu extragerea de către unul din candidaţi a unei variante de însărcinări.

Toţi candidaţii la ocuparea unei funcţii publice vacante îndeplinesc concomitent aceeaşi variantă a probei scrise.

21. Durata probei scrise se stabileşte de comisia de concurs în funcţie de gradul de dificultate şi complexitate al subiectelor, dar nu poate depăşi trei ore.

22. Lucrările candidaţilor se codifică înainte de a începe proba scrisă şi se decodifică după aprecierea ei.

23. Aprecierea probei scrise se face prin note de la 1 la 10 separat de către fiecare membru al comisiei de concurs şi se consemnează într-un proces-verbal. Media aritmetică a notelor acordate de membrii comisiei de concurs se consideră notă finală pentru proba scrisă.

Candidaţii care au obţinut pentru proba scrisă notă finală mai jos de 7 sînt excluşi din concurs.

24. Interviul se susţine, de regulă, în aceeaşi zi cu proba scrisă, dar nu mai tîrziu de 2 zile de la data susţinerii probei scrise.

25. Durata interviului şi lista întrebărilor de bază se stabilesc de comisia de concurs.

26. Membrii comisiei de concurs, în cadrul interviului, adresează unele şi aceleaşi întrebări de bază fiecărui candidat la ocuparea unei şi aceleiaşi funcţii publice vacante. Se va asigura ca nici un candidat să nu audă întrebările adresate predecesorilor săi.

Nu pot fi adresate întrebări referitoare la opţiunea politică a candidatului, religie, etnie, sex, stare materială şi origine socială.

27. Întrebările adresate candidaţilor şi răspunsurile lor se fixează într-un proces-verbal.

28. Aprecierea interviului se face prin note de la 1 la 10 separat de către fiecare membru al comisiei de concurs şi se consemnează într-un proces-verbal. Media aritmetică a notelor acordate de membrii comisiei de concurs se consideră notă finală pentru interviu.

Candidaţii care au obţinut pentru interviu notă finală mai jos de 7 sînt excluşi din concurs.

29. Media aritmetică a notelor finale acordate pentru proba scrisă şi pentru interviu se consideră notă finală pentru concurs.

30. Comisia de concurs întocmeşte lista candidaţilor în funcţie de nota finală obţinută, în ordine descrescătoare.

Candidatul care a obţinut cea mai mare notă finală se consideră învingător al concursului.

În cazul obţinerii unor note finale egale, comisia de concurs, în baza documentelor prezentate, departajează candidaţii conform gradului de corespundere al lor cerinţelor funcţiei publice specificate în anunţ.

31. Rezultatele concursului se fixează într-un proces-verbal care, în termen de 2 zile după susţinerea concursului, se prezintă conducătorului autorităţii publice/autorităţii administraţiei publice.

32. Rezultatele concursului se comunică candidaţilor prin scrisoare recomandată sau prin înştiinţare scrisă, de care au luat cunoştinţă prin semnătură, în termen de 3 zile după susţinerea concursului.

33. Conducătorul autorităţii publice/autoritatea administraţiei publice numeşte, în condiţiile legii, candidatul învingător al concursului în funcţia publică pentru care s-a organizat concursul.

34. În cazul neprezentării candidatului respectiv, din motive neîntemeiate, în vederea angajării în funcţia publică, conducătorul autorităţii publice/autoritatea administraţiei publice notifică următorul candidat din lista candidaţilor cu specificarea rezultatelor concursului.

35. În cazul în care, în termenul pentru depunerea documentelor, nu au fost depuse documente sau a depus documente doar un singur candidat, sau, drept rezultat al concursului, nu a fost selectat candidatul potrivit, autoritatea publică anunţă concurs repetat.

 

III. Organizarea procesului de recrutare şi selectare prin concurs

36. Procesul de recrutare şi selectare prin concurs a candidaţilor la ocuparea funcţiilor publice vacante este organizat şi realizat de conducătorul autorităţii publice/autoritatea administraţiei publice, serviciul resurse umane din autoritatea publică şi comisia de concurs.

37. Conducătorul autorităţii publice/autoritatea administraţiei publice:

a) creează, prin act administrativ, comisia de concurs;

b) aprobă textul anunţului cu privire la concurs;

c) asigură disponibilitatea membrilor comisiei de concurs de a-şi exercita atribuţiile care le revin;

d) asigură activitatea comisiei de concurs (birou, echipament tehnic, mijloace de comunicare, materiale necesare, consumabile);

e) emite ordinul (dispoziţia, decizia, hotărîrea) cu privire la numirea candidatului învingător al concursului în funcţia publică.

38. Serviciul resurse umane din cadrul autorităţii publice:

a) întocmeşte, în baza fişei postului, conţinutul anunţului, îl prezintă spre aprobare conducătorului autorităţii publice/autorităţii administraţiei publice;

b) realizează publicitatea funcţiilor publice vacante;

c) primeşte, prin act de predare-primire, toate documentele comisiei de concurs, la încetarea activităţii ei, şi le păstrează timp de un an;

d) elaborează proiectul actului administrativ de numire în funcţie a candidatului învingător al concursului;

e) elaborează strategia şi organizează procedura de integrare a angajatului nou-numit în autoritatea publică.

39. Comisia de concurs se constituie din 5 sau 7 membri, inclusiv preşedinte şi secretar, desemnaţi prin actul administrativ de constituire a comisiei. Secretarul comisiei este, de regulă, colaborator al serviciului resurse umane.

40. Comisia de concurs din cadrul autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi este creată de către consiliul local sau de către primar, în corespundere cu subordonarea funcţiei publice vacante, şi este compusă, de regulă, din primar sau viceprimar, 2-3 consilieri ai consiliului local, 1-2 funcţionari publici şi 1 reprezentant al preşedintelui raionului, specialist în domeniul ce ţine de atribuţiile funcţiei publice vacante.

41. Comisia de concurs din cadrul autorităţii administraţiei publice locale de nivelul al doilea este creată de consiliul raional/municipal sau de către preşedintele raionului/primarul general, în corespundere cu subordonarea funcţiei publice vacante, şi este compusă, de regulă, din preşedinte sau vicepreşedinte al raionului/primar general sau viceprimar general al municipiului, 2-3 consilieri ai consiliului raional/municipal, 2-3 funcţionari publici din aparat şi/sau din serviciile descentralizate şi 1 reprezentant din autoritatea administraţiei publice centrale, specialist în domeniul ce ţine de atribuţiile funcţiei publice vacante.

La solicitarea autorităţii administraţiei publice locale de nivelul al doilea, în comisia de concurs pentru selectarea candidaţilor la funcţiile publice vacante de conducere poate fi inclus un reprezentant al Cancelariei de Stat.

42. Comisia de concurs din cadrul autorităţii publice centrale, subdiviziunii autonome a acestei autorităţi, serviciului desconcentrat este creată de conducătorul autorităţii publice, în corespundere cu subordonarea funcţiei publice vacante, şi este compusă, de regulă, din unul din conducătorii autorităţii publice centrale/subdiviziunii autonome/serviciului desconcentrat, 3-4 funcţionari publici din aparat/subdiviziunea autonomă/serviciul desconcentrat.

În comisia de concurs din cadrul subdiviziunii autonome/serviciului desconcentrat se includ 1-2 reprezentanţi ai autorităţii publice centrale, specialişti în domeniul ce ţine de atribuţiile funcţiei publice vacante.

În comisia de concurs pentru selectarea candidaţilor la funcţiile publice vacante de conducere din autoritatea publică centrală/subdiviziunea autonomă se include un reprezentant al Cancelariei de Stat.

43. Condiţii pentru exercitatea funcţiei de membru al comisiei de concurs:

a) membrii comisiei de concurs, de regulă, trebuie să aibă experienţă în domeniul administrării publice;

b) nu poate fi membru al comisiei de concurs persoana care are calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin pînă la gradul al patrulea, inclusiv, cu oricare dintre candidaţi.

44. Comisia de concurs:

a) stabileşte bibliografia concursului, însărcinările pentru proba scrisă şi lista întrebărilor pentru interviu;

b) examinează documentele candidaţilor şi îndeplinirea de către ei a condiţiilor de participare la concurs;

c) aprobă lista candidaţilor admişi la concurs;

d) examinează corespunderea fiecărui membru al comisiei de concurs condiţiilor pentru exercitarea funcţiei de membru. În cazul constatării situaţiei de necorespundere a unui membru condiţiilor menţionate, comisia înştiinţează conducătorul autorităţii publice/autoritatea administraţiei publice, care, în termen de două zile, desemnează un alt membru al comisiei de concurs;

e) stabileşte locul, data şi ora desfăşurării concursului;

f) organizează desfăşurarea probei scrise şi a interviului;

g) apreciază rezultatele fiecărui candidat şi întocmeşte lista candidaţilor cu specificarea rezultatelor finale;

h) prezintă rezultatele concursului conducătorului autorităţii publice/autorităţii administraţiei publice.

45. Preşedintele comisiei de concurs:

a) poartă răspundere pentru organizarea şi desfăşurarea concursului, în conformitate cu prezentul Regulament;

b) prezidează şedinţele comisiei;

c) atrage, în caz de necesitate, în activitatea comisiei experţi independenţi şi funcţionari publici-specialişti în domeniu, pentru a examina probele scrise ale candidaţilor şi a prezenta comentarii asupra lor, care servesc drept suport pentru aprecierea acestor probe de către membrii comisiei.

46. Secretarul comisiei de concurs:

a) supraveghează respectarea procedurii de organizare şi desfăşurare a concursului;

b) pune la dispoziţia candidaţilor formularele de participare la concurs;

c) primeşte de la candidaţi copiile documentelor ce urmează a fi prezentate, controlează veridicitatea copiilor prezentate şi corespunderea documentelor primite cu cele specificate în anunţul cu privire la concurs;

d) comunică candidaţilor admişi la concurs data, locul şi ora desfăşurării concursului;

e) comunică candidaţilor rezultatele concursului;

f) perfectează procesele-verbale şi altă documentaţie privind activitatea comisiei;

g) transmite serviciului resurse umane, prin act de predare-primire, toate documentele comisiei de concurs, la încetarea activităţii ei;

h) îndeplineşte alte sarcini întru asigurarea bunei desfăşurări a concursului.

47. Membrii comisiei de concurs semnează procesele-verbale şi altă documentaţie privind activitatea comisiei. Fiecare membru are dreptul să anexeze la procesul-verbal opinia sa separată.

Şedinţa comisiei de concurs poate avea loc cu participarea tuturor membrilor săi sau în lipsa motivată doar a unuia dintre ei.

 

IV. Dispoziţii finale

48. Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea concursului (publicarea anunţului, multiplicarea formularelor de participare, serviciile poştale etc.) sînt suportate de autoritatea publică care organizează concursul.

Cheltuielile pentru participarea la concurs (deplasarea la locul de desfăşurare a concursului, cazarea, utilizarea mijloacelor de comunicare, autentificarea copiilor de pe documente etc.) sînt suportate de participanţii la concurs.

49. Litigiile cu privire la concurs se soluţionează în instanţa de judecată, în condiţiile legii.

 

Anexă

la Regulamentul cu privire

la ocuparea prin concurs a

funcţiilor publice vacante

 

Autoritatea publică __________________________________

 

Formular de participare

la concursul pentru ocuparea funcţiei publice vacante

 

Funcţia publică solicitată 
 
Numele, prenumele solicitantului 
 
Telefon de contact 
Adresa poştală,e-mail 
 
Anul şi data naşterii 
 
Studii, inclusiv postuniversitare (instituţia absolvită, specialitatea) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cursuri de specializare/perfecţionare în ultimii 4 ani 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vechimea în muncă totală 
Vechimea în muncă în serviciul public 
Experienţa de muncă, aferentă funcţiei solicitate (organizaţia, funcţia deţinută, durata) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Funcţia deţinută în prezent 
 
Includere în rezerva de cadre (funcţia) 
 
Nivel de cunoaştere a limbilor 
 
 
 
 
 
Abilităţi de operare la calculator 
 
 
 
Grad de calificare 
Relaţii de rudenie cu colaboratorii autorităţii publice organizatoare a concursului 
 
 
 
Persoane de contact pentru recomandări 
 
 
 

Declar, pe propria răspundere, că datele furnizate în acest formular sînt adevărate şi că eu corespund cerinţelor de încadrare în serviciul public, prevăzute de legislaţia în vigoare. Accept dreptul autorităţii publice de a verifica datele din formular şi din documentele prezentate.

 

Semnătura candidatului____________________________ Data ____________________