HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind activitatea Departamentului Comerţului Nr.408 din 22.04.2004 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.77-79/606 din 14.05.2004 * * *
Abrogat: 17.06.2005 Hotărîrea Guvernului nr.570 din 10.06.2005 În conformitate cu prevederile Legii nr.551-XV din 25 decembrie 2003 pentru completarea articolului 24 al Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.16-18, art.110), Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul Departamentului Comerţului, conform anexei nr.1; structura aparatului central al Departamentului Comerţului, conform anexei nr.2. 2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Departamentului Comerţului în număr de 28 persoane (exceptînd personalul de deservire şi pază a clădirilor), cu un fond anual de remunerare a muncii prevăzut de legislaţia în vigoare. 3. Departamentul Comerţului este condus de directorul general, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern. Directorul general al Departamentului are doi adjuncţi, numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie la propunerea lui de către Guvern. 4. Pentru asigurarea exercitării funcţiilor de promovare a exportului şi de protecţie a consumatorilor ministerele şi departamentele specificate în anexa nr.3 vor transmite Departamentului Comerţului, în termen de o lună, în modul stabilit, unităţile respective. Departamentul Comerţului va prelua personalul în cauză, care se va considera transferat în interes de serviciu. 5. Ministerul Finanţelor va readresa mijloacele financiare prevăzute în Legea bugetului de stat pe anul 2004 pentru ministerele şi departamentele specificate în anexa nr.3 în mărimile aferente activităţii efectivului menţionat, în vederea retribuirii muncii angajaţilor Departamentului Comerţului şi procurării echipamentelor necesare pentru buna lui funcţionare. 6. Ministerul Economiei, în termen de o lună, va transmite, în modul stabilit, în gestiunea Departamentului Comerţului pachetele de acţiuni ce aparţin statului în societăţile pe acţiuni, precum şi organizaţiile şi întreprinderile de stat menţionate în anexele nr.4 şi nr.5. 7. Departamentul Comerţului, în comun cu Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei şi Centrul Creaţie Legislativă, va prezenta, în termen de o lună, Guvernului spre aprobare: proiectul de hotărîre pentru aducerea actelor normative guvernamentale în concordanţă cu prezenta hotărîre; proiectul de lege pentru aducerea actelor legislative în vigoare în concordanţă cu Legea nr.551-XV din 25 decembrie 2003. 8. Cancelaria de Stat, în termen de 20 de zile, va asigura Departamentul Comerţului cu localul şi mijloacele necesare pentru activitatea lui. 9. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Departamentului Comerţului şi Cancelariei de Stat. Prim-ministru Vasile TARLEV Contrasemnată: Prim-viceprim-ministru Vasile Iovv Ministrul economiei Marian Lupu Ministrul finanţelor Zinaida Grecianîi Ministrul justiţiei Vasile Dolghieru Chişinău, 22 aprilie 2004. Nr. 408. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.408 din 22 aprilie 2004 REGULAMENTUL Departamentului Comerţului I. DISPOZIŢII GENERALE 1. Departamentul Comerţului (în continuare - Departament) este autoritate administrativă centrală, care promovează politica de stat în sfera comerţului interior şi exterior, protejării drepturilor consumatorilor şi creării condiţiilor favorabile pentru promovarea mărfurilor autohtone pe pieţele externe şi interne. 2. În activitatea sa Departamentul se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile, dispoziţiile, ordonanţele Guvernului, convenţiile internaţionale, la care Republica Moldova este parte. 3. Departamentul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat şi denumirea sa în limba moldovenească, de conturi trezoreriale. 4. Departamentul în activitatea sa colaborează cu ministerele şi departamentele, autorităţile administraţiei publice locale. Departamentul este împuternicit să efectueze colaborarea internaţională în limitele competenţei. II. OBIECTIVELE DE BAZĂ ALE DEPARTAMENTULUI 5. Obiectivele de bază ale Departamentului sînt: 1) formarea politicii de stat privind dezvoltarea comerţului interior şi exterior în baza elaborării priorităţilor în domeniul reglementării de stat a activităţii comerciale; 2) reglementarea activităţii privind satisfacerea pieţei interne de consum cu mărfuri în baza studierii conjuncturii pieţelor externe şi interne; 3) colaborarea cu autorităţile administraţiei publice locale privind chestiunile ce ţin de tipizarea şi amplasarea raţională a reţelei comerciale, optimizarea activităţii reţelei de comerţ ambulant şi în pieţe, protejarea drepturilor consumatorilor în întreprinderile de comerţ şi alimentaţie publică; 4) promovarea politicii de stat care va favoriza mediul de afaceri în domeniul comerţului; 5) regenerarea vitalităţii comerţului angro, proiectarea unui sistem armonizat al pieţei angro în ţară; 6) formarea unor noi structuri comerciale (comerţ asociat, comerţ integrat etc.), pentru realizarea unor politici comune de aprovizionare, proiectarea unui sistem adecvat de distribuţie a mărfurilor; 7) determinarea şi implementarea unor principii de amplasare a reţelei comerciale în raport cu cerinţele urbanismului modern; 8) modernizarea comerţului prin implementarea unor tehnologii comerciale performante, metode avansate de comercializare a mărfurilor; 9) crearea unui sistem informaţional adecvat la nivel macro, cu stocarea informaţiei comerciale şi comercializarea acestor produse informaţionale; 10) unificarea cerinţelor privind organizarea activităţii comerciale pentru comercianţii particulari din actualul sector neorganizat; 11) participarea la elaborarea cadrului legislativ şi normativ specific comerţului din Moldova şi sincronizarea acestuia cu cadrul similar din Uniunea Europeană şi ţările membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului; 12) elaborarea propunerilor privind modificarea legislaţiei comerciale, taxelor vamale şi tarifelor, în conformitate cu interesele statului şi ale populaţiei; 13) organizarea unui sistem unic al controlului de stat în sfera comerţului interior asupra respectării normelor şi regulilor de comerţ, modalităţii aplicării preţurilor la diferite grupuri de mărfuri şi neadmiterea plasării pe piaţa de consum a mărfurilor de calitate inferioară şi falsificate; 14) susţinerea activităţii burselor de mărfuri şi dezvoltarea comerţului bursier şi a celui electronic, precum şi crearea şi asigurarea bunei funcţionări a pieţelor de comercializare a mărfurilor cu ridicata; 15) punerea în practică a prevederilor legislaţiei naţionale ce ţin de controlul asupra exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice, precum şi aplicarea şi implementarea Convenţiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora prin coordonarea interacţiunii organelor publice centrale implicate în acţiuni de control asupra mărfurilor strategice; 16) stabilirea relaţiilor de cooperare cu organizaţiile specializate din alte state, prin participarea la reuniunile regimurilor internaţionale de neproliferare şi de control asupra exporturilor, la reuniunile organizaţiilor internaţionale care se ocupă de controlul diferitelor categorii de mărfuri strategice, neproliferarea diferitelor categorii de arme de distrugere în masă şi alte acţiuni şi manifestări conexe domeniului de responsabilitate. III. FUNCŢIILE DEPARTAMENTULUI 6. În conformitate cu obiectivele trasate, Departamentul exercită următoarele funcţii: 1) poartă tratative cu instituţiile internaţionale financiare privind chestiunile atragerii investiţiilor şi capitalului în sfera comerţului; 2) exercită monitorizarea situaţiei pieţei de consum şi preţurilor formate pe piaţa internă de mărfuri, efectuează analiza şi prognozarea conjuncturii pieţei, participă la elaborarea bilanţurilor generalizatoare ale volumelor calculate ale resurselor de mărfuri; 3) elaborează şi realizează principiile de bază ale politicii de stat în domeniul comerţului interior şi exterior, elaborează proiecte ale actelor legislative ce reglementează activitatea comercială a agenţilor economici cu toate formele de proprietate, reguli, instrucţiuni, regulamente în sfera comerţului, desfăşoară o politică unică ce ţine de atribuirea categoriilor întreprinderilor de comerţ şi alimentaţie publică; 4) coordonează implementarea şi realizarea Programului Naţional de revigorare a cooperaţiei de consum; 5) organizează şi participă la expoziţiile, iarmaroacele, seminarele internaţionale şi republicane; 6) adoptă, în comun cu ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţiile de comerţ şi întreprinderile, măsuri privind formarea şi saturarea pieţei de consum cu mărfuri, sporirea competitivităţii mărfurilor autohtone; 7) elaborează, în baza situaţiei create pe piaţa internă, şi înaintează Ministerului Economiei propuneri privind modificarea politicii tarifare şi netarifare, depăşirea situaţiilor create, reieşind din interesele naţionale ale Moldovei; 8) elaborează şi aplică, în comun cu alte structuri statale şi nonguvernamentale, un complex de măsuri stimulatoare privind exportul de mărfuri şi servicii din ţară, formează un cadru juridic favorabil pentru desfăşurarea activităţilor de export, promovează imaginea ţării pe arena internaţională; 9) participă la realizarea programului reformelor economice în sfera comerţului şi alimentaţiei publice şi crearea condiţiilor pentru concurenţă, precum şi la examinarea, cu ministerele interesate, a propunerilor privind perfecţionarea sistemelor de formare a preţurilor, de impozitare, de creditare, evidenţă contabilă şi statistică în ramură; 10) elaborează şi înfăptuieşte politica comercială a ţării în domeniul comerţului electronic, coordonează activitatea ministerelor şi departamentelor şi asigură colaborarea Moldovei cu alte state şi organizaţii internaţionale în domeniul comerţului electronic, precum şi în simplificarea procedurilor comerciale; 11) coordonează activitatea Bursei Universale de Mărfuri a Moldovei şi elaborează, în comun cu ministerele şi departamentele interesate, proiectele concepţiei şi ale programelor de dezvoltare a comerţului de bursă; 12) stabileşte cerinţe tehnologice la fabricarea producţiei în alimentaţia publică; 13) exercită, în scopul protejării drepturilor consumatorilor şi intereselor cumpărătorilor, controlul de stat asupra respectării legislaţiei comerciale în vigoare, normelor şi regulilor de comerţ, precum şi asupra activităţii de lichidare a încălcărilor în sfera comerţului interior; 14) examinează şi coordonează standardele naţionale în domeniul serviciilor de comerţ şi alimentaţie publică; 15) stabileşte cerinţele faţă de nivelul pregătirii candidaţilor pentru conferirea titlurilor superioare de calificare în profesiile din sfera comerţului şi alimentaţiei publice şi conferă asemenea titluri; 16) efectuează analiza rapoartelor statistice în ramura comerţului, stabileşte eficienţa activităţii diverselor forme de comerţ şi aportul lor la consolidarea bugetului de stat; 17) exercită, în baza drepturilor delegate de către Departamentul Privatizării, funcţiile de fondator al întreprinderilor de stat, precum şi de proprietar al patrimoniului de stat, prin intermediul reprezentanţilor statului, numiţi de către Departament în societăţile economice, capitalul social al cărora include cota statului; 18) înfăptuieşte măsuri privind apărarea civilă, preconizate de către Departamentul Situaţii Excepţionale; 19) propagă şi explică legislaţia comercială în vigoare, acordă ajutor în problemele de drept agenţilor economici din sfera comerţului; 20) organizează pregătirea şi reciclarea cadrelor, stabileşte necesarul de specialişti cu profesii în sfera comerţului, elaborează şi înfăptuieşte măsuri privind protejarea socială a angajaţilor din ramură; 21) examinează, în termenele stabilite, petiţiile, cererile şi propunerile consumatorilor; 22) promovează politica statului în domeniul formării preţurilor, asigură metodologic şi organizatoric procedeele de formare a preţurilor în comerţ şi alimentaţia publică; 23) elaborează şi implementează Strategia de promovare a exportului de mărfuri din republică; 24) asigură activitatea Comisiei interdepartamentale de control asupra exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice; 25) eliberează autorizaţiile de export, reexport, import şi tranzit de mărfuri strategice şi alte documente relevante în domeniu; 26) iniţiază, în colaborare cu ministerele şi departamentele de resort, acţiuni de promovare a intereselor specifice Moldovei în relaţiile cu organizaţiile şi organismele internaţionale în domeniul controlului asupra exporturilor, reexporturilor, importurilor şi tranzitului de mărfuri strategice; 27) coordonează activităţile ce ţin de aplicarea şi implementarea în Moldova a Convenţiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora. IV. DREPTURILE DEPARTAMENTULUI 7. Departamentul are dreptul: 1) să antreneze, pe bază contractuală, instituţii ştiinţifice şi specialişti de înaltă calificare la elaborarea programelor, proiectelor de acte legislative în problemele comerţului şi alimentaţiei publice; 2) să solicite, în modul stabilit de legislaţie, de la ministere şi departamente, întreprinderi şi organizaţii, şi să primească, în mod gratuit, informaţii, documente şi materiale necesare pentru exercitarea obiectivelor şi a funcţiilor sale; 3) să permită accesul, în modul stabilit, în întreprinderile comerciale, indiferent de forma lor organizatorico-juridică, pentru exercitarea controlului asupra respectării regulilor de comerţ, cu întocmirea, după caz, a proceselor-verbale privind contravenţiile administrative; 4) să exercite controale asupra respectării legislaţiei în sfera comerţului, modalităţii de fixare a preţurilor la anumite grupuri de mărfuri; 5) să editeze, în limitele competenţei, acte normative departamentale, precum şi în comun cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale; 6) să aplice, în modul stabilit, sancţiuni disciplinare şi măsuri de încurajare faţă de angajaţii Departamentului şi conducătorii organizaţiilor subordonate; 7) să înainteze candidaturi pentru conferirea titlurilor de onoare, decorarea cu ordine şi medalii etc.; 8) să dispună, în cazul încălcării prevederilor legislaţiei în vigoare, în comun cu organele competente în domeniu, stoparea sau interzicerea derulării operaţiunilor de export, reexport, import, tranzit, transbordare sau alte transferuri de mărfuri strategice, precum şi sancţionarea persoanelor vinovate de aceste încălcări. 8. Răspunderea personală pentru executarea sarcinilor şi funcţiilor puse în seama Departamentului o poartă directorul general, care stabileşte gradul de responsabilitate a adjuncţilor şi conducătorilor subdiviziunilor interioare ale acestuia. 9. Directorul general: 1) conduce activitatea Departamentului; 2) numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie angajaţii aparatului şi conducătorii organizaţiilor, întreprinderilor subordonate; 3) aprobă, în limitele numărului de personal şi fondului de salarizare, schema de încadrare a Departamentului, regulamentele cu privire la subdiviziunile lui interioare, atribuţiile angajaţilor aparatului, instrucţiuni, precum şi, în modul stabilit, regulamentul (statutul) întreprinderilor subordonate Departamentului; 4) emite ordine, dispoziţii, dă indicaţii asupra chestiunilor activităţii aparatului Departamentului şi întreprinderilor, organizaţiilor subordonate. 10. În cadrul Departamentului se creează Consiliul colegial, în componenţa căruia intră directorul general şi adjuncţii lui, alţi angajaţi ai Departamentului. În componenţa Consiliului colegial pot fi incluşi reprezentanţi ai altor ministere şi departamente, colaboratori ştiinţifici şi specialişti din ramură. Componenţa şi numărul Consiliului colegial se aprobă de către Guvern. Consiliul colegial examinează cele mai importante chestiuni ce ţin de exercitarea funcţiilor reglementării de stat în sfera comerţului interior, alimentaţiei publice, protecţiei drepturilor consumatorilor. 11. Organizarea şi planificarea activităţii Consiliului colegial şi a aparatului Departamentului, subdiviziunilor lui, modalitatea de circulaţie şi control al documentelor şi alte chestiuni ce ţin de activitatea Departamentului se reglementează prin regulamentele respective, aprobate de către directorul general. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.408 din 22 aprilie 2004 STRUCTURA aparatului central al Departamentului Comerţului Direcţia principală comerţ intern Direcţia principală promovarea comerţului exterior Direcţia principală protecţia drepturilor consumatorilor şi inspecţia pieţei Direcţia juridică Direcţia administrativ-financiară Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.408 din 22 aprilie 2004 Numărul de personal transmis Departamentului Comerţului de către ministere şi departamente ----------------------------------------------------------------------- Nr.| Ministerul, departamentul |Unităţile d/o | | ----------------------------------------------------------------------- 1. Ministerul Economiei 13 2. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare 10 3. Ministerul Sănătăţii 1 4. Departamentul Standardizare şi Metrologie 1 5. Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei 3 ----------------------------------------------------------------------- *Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare va asigura transferul unităţilor din contul personalului disponibilizat în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.439 din 27 aprilie 2004 "Cu privire la aprobarea Modificărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.541 din 28 iunie 2001" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.67-72, art.554).
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.646 din 09.06.04, în vigoare 11.06.04] Anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului nr.408 din 22 aprilie 2004 LISTA organizaţiilor şi întreprinderilor de stat subordonate Departamentului Comerţului Organizaţia de Promovare a Exportului din Moldova Întreprinderea de Stat "INFORMCOM" Întreprinderea de Stat "POLIRESURSE" Întreprinderea de Stat "GHIOCEL DALB" Întreprinderea de Stat "MERIDIAN" Anexa nr.5 la Hotărîrea Guvernului nr.408 din 22 aprilie 2004 LISTA societăţilor pe acţiuni monitorizate de Departamentul Comerţului Societatea pe Acţiuni "Centrul Internaţional de Expoziţii "Moldexpo", mun.Chişinău Societatea pe Acţiuni "UNIC", mun.Chişinău Societatea pe Acţiuni "UNIVERSCOM", mun.Chişinău Societatea pe Acţiuni "VETERANUL", or.Cahul Societatea pe Acţiuni "MIORIŢA-U", or.Ungheni Societatea pe Acţiuni "UNIVERSUL-SUD", or.Cahul Societatea pe Acţiuni "VALTU-CIS", or.Vatra Societatea pe Acţiuni "DOINA", mun.Chişinău Societatea pe Acţiuni "Casa de comerţ "Expo", mun.Chişinău

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀