luni, 26 aprilie 2004
429/26.04.2004 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul de înregistrare a sesizărilor şi reclamaţiilor consumatorilor în Condica de sugestii şi reclamaţii
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul
            de înregistrare a sesizărilor şi reclamaţiilor
         consumatorilor în Condica de sugestii şi reclamaţii

                        Nr.429  din  26.04.2004

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.73-76/571 din 07.05.2004

                                * * *
    Abrogat: 29.10.2004
    Hotărîrea Guvernului nr.1030 din 03.10.2005

    În conformitate  cu  prevederile Legii nr.105-XV din 13 martie  2003
privind   protecţia  consumatorilor  (Monitorul  Oficial  al  Republicii
Moldova,  2003,  nr.126-131, art.507) şi Legii nr.190-XIII din 19  iulie
1994  cu  privire  la petiţionare (republicată în Monitorul  Oficial  al
Republicii Moldova, 2003, nr.6-8, art.23), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se stabileşte  că, începînd cu 1 iulie 2004, unităţile de  comerţ
şi   prestări   servicii   populaţiei  vor  înregistra   sesizările   şi
reclamaţiile consumatorilor în Condica de sugestii şi reclamaţii.
    2. Se aprobă  Regulamentul  cu  privire la modul de  înregistrare  a
sesizărilor  şi  reclamaţiilor consumatorilor în Condica de sugestii  şi
reclamaţii (se anexează).
    3. Departamentul  Statistică  şi  Sociologie va  asigura,  în  modul
stabilit, tipărirea şi eliberarea contra plată a Condicii de sugestii şi
reclamaţii  agenţilor  economici  din  sferele  de  comerţ  şi  prestări
servicii.
    4. Autorităţile administraţiei publice locale vor exercita controlul
asupra  respectării  corectitudinii  ţinerii  Condicii  de  sugestii  şi
reclamaţii în unităţile din teritoriul administrat.

    PRIM-MINISTRU                               Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Prim-viceprim-ministru                      Vasile Iovv
    Ministrul economiei                         Marian Lupu
    Ministrul justiţiei                         Vasile Dolghieru

    Chişinău, 26 aprilie 2004.
    Nr.429.

                                                  Aprobat
                                        prin Hotărîrea Guvernului nr.429
                                        din 26 aprilie 2004

                              REGULAMENT
  cu privire la modul de înregistrare a sesizărilor şi reclamaţiilor
         consumatorilor în Condica de sugestii şi reclamaţii

    1. Prezentul   Regulament   stabileşte  modul  de   înregistrare   a
sesizărilor  şi  reclamaţiilor consumatorilor în Condica de sugestii  şi
reclamaţii  şi  de  ţinere a acesteia de către  agenţii  economici  care
desfăşoară  activitate  de  comerţ cu amănuntul sau  prestează  servicii
populaţiei  (reţeaua  staţionară  de comerţ  cu  amănuntul,  alimentaţie
publică, farmacii, ateliere de reparaţii, frizerii etc., în continuare -
unităţi),  indiferent  de  tipurile  de  proprietate  şi  forma  lor  de
organizare juridică, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    2. Sesizările  şi reclamaţiile consumatorilor se înscriu în  Condica
de  sugestii  şi  reclamaţii, care este eliberată de către  organele  de
statistică   teritoriale,  şnuruită  şi  autentificată  prin   aplicarea
ştampilei  şi  semnăturii  reprezentantului  autorităţii  administraţiei
publice locale.
    3. Unităţile specificate la punctul 1 al prezentului Regulament ţin,
în mod obligatoriu, Condica de sugestii şi reclamaţii de forma stabilită
(se  anexează), în care consumatorii îşi înscriu sugestiile, propunerile
şi observaţiile vis-a-vis de activitatea unităţii.
    4. Condica de  sugestii  şi reclamaţii se expune la vedere, în  sala
comercială  sau de deservire, într-un loc special, vizibil şi  accesibil
pentru consumatori.
    5. La magazinele  universale sau la alte magazine cu secţii  Condica
de  sugestii  şi  reclamaţii  este  ţinută în  fiecare  secţie,  iar  la
unităţile mari de alimentaţie publică - în toate sălile de servire.
    6. În unităţile  de  comerţ  cu autoservire Condica de  sugestii  şi
reclamaţii  este  ţinută la fiecare etaj, în locul unde se achită  plata
pentru cumpărături.
    7. În unităţile  de prestări servicii, amplasate în edificii cu  mai
multe  niveluri Condica de sugestii şi reclamaţii este ţinută la fiecare
etaj, la un loc vizibil şi accesibil pentru cumpărători.
    8. În pavilioane  şi  gherete Condica de sugestii şi  reclamaţii  se
expune  la  un  loc vizibil şi este prezentată consumatorilor  la  prima
cerere.
    9. Consumatorului  care  doreşte să facă sugestii şi/sau  să  depună
reclamaţii în Condica de sugestii şi reclamaţii i se vor crea condiţiile
necesare  (i se va pune la dispoziţie stilou, masă, scaun). Se interzice
de  a  cere  declaranţilor  careva acte  personale  sau  explicaţii  ale
cauzelor  ce  i-au determinat să facă referinţe, propuneri,  observaţii,
reclamaţii.
    Conducătorul  unităţii  sau  reprezentantul  acesteia,  abilitat  cu
funcţii respective, este obligat să asculte personal solicitantul care a
decis  să  facă  sugestii şi/sau să depună reclamaţii şi, după  caz,  să
întreprindă măsuri de lichidare a neajunsurilor menţionate.
    10. În cazul  depunerii de către consumator a reclamaţiei cu privire
la  neconformitatea  produselor (serviciilor) sau la preschimbarea  lor,
termenul  şi  modul  de  soluţionare sînt  prevăzute  în  Legea  privind
protecţia  consumatorilor (de cel mult 14 zile calendaristice de la data
depunerii reclamaţiei) sau în contract.
    11. Vînzătorul-prestatorul   de   servicii  din   cadrul   unităţii,
acţiunile cărora au condus la apariţia reclamaţiei, trebuie să informeze
despre   aceasta  administraţia  (patronul)  unităţii  şi  să   prezinte
explicaţii în scris despre conţinutul reclamaţiilor.
    12. Conducătorul (patronul) unităţii este obligat, în termen de două
zile,  să  examineze  reclamaţiile  făcute în  Condica  de  sugestii  şi
reclamaţii,  să pătrundă în esenţa problemei şi să întreprindă  măsurile
necesare  pentru  lichidarea neajunsurilor şi încălcărilor depistate  în
activitatea  unităţii pe care o gestionează, precum şi pentru realizarea
propunerilor acceptabile.
    13. Spre cunoştinţa persoanei care a scris reclamaţia, administraţia
face  în  Condica de sugestii şi reclamaţii, pe reversul reclamaţiei,  o
notă  despre măsurile întreprinse şi, în termen de cinci zile,  trimite,
în  mod obligatoriu, un răspuns în scris consumatorului reclamant,  care
şi-a indicat adresa.
    Copiile răspunsurilor   expediate  consumatorilor  se  păstrează  la
administraţia  unităţii, într-o mapă specială, pînă la sfîrşitul  anului
în curs.
    14. Însemnările  consumatorilor  făcute  în Condica de  sugestii  şi
reclamaţii  necesită să fie controlate de către conducătorul  (patronul)
unităţii,  care,  la  rîndul său, este obligat să  întreprindă  măsurile
respective.
    15. În cazul  în care, pentru întreprinderea măsurilor  direcţionate
spre  lichidarea  neajunsurilor depistate de consumatorul reclamant  sau
realizarea   propunerilor   sînt  necesare  mai  mult  de  cinci   zile,
conducătorul unităţii stabileşte termenul necesar (dar nu mai mult de 14
zile) şi face în condică nota respectivă.
    16. Serviciul  responsabil  de  reglementarea  activităţii  unităţii
respective din cadrul autorităţii administraţiei publice locale exercită
controlul  asupra  corectitudinii  ţinerii  condicilor  de  sugestii  şi
reclamaţii  la  toate unităţile din teritoriul gestionat, precum  şi  în
scopul  înlăturării neajunsurilor depistate la examinarea cauzelor  care
le generează.
    Rezultatele controlului şi propunerile privind ţinerea condicilor şi
lichidarea  neajunsurilor  depistate în procesul examinării  sugestiilor
sînt consemnate într-un proces-verbal sau fixate în actul de control.
    17. Se interzice  scoaterea  Condicii de sugestii şi reclamaţii  din
incinta unităţii.
    18. Condica de  sugestii  şi reclamaţii este un document de  strictă
evidenţă  şi nu poate fi anulată pînă la completarea ei. După completare
ea  se  păstrează în cadrul unităţii un an de zile, apoi se anulează  în
temeiul unui act.
    În cazul în care  nu  este completată integral în  decursul  anului,
Condica rămîne în vigoare pe anul următor.
    19. Textul integral al prezentului Regulament se publică pe ultimele
pagini ale Condicii de sugestii şi reclamaţii.
    20. Vînzătorii/prestatorii   de  servicii,  vinovaţi  de  încălcarea
modului  stabilit de ţinere a Condicii de sugestii şi reclamaţii, precum
şi  de  refuzul de a o prezenta la prima cerere a  consumatorului,  sînt
traşi la răspundere administrativă, în condiţiile legii.

                                                 Anexă
                                      la Regulamentul cu privire
                                      la înregistrarea serviciilor
                                      şi reclamaţiilor în Condica
                                      de sugestii şi reclamaţii


+---------------------------------+ +------------------------------------------+
|                                 | |               CONDICA                    |
|                                 | |       DE SUGESTII ŞI RECLAMAŢII          |
|                                 | |                                          |
|                                 | |                                          |
|                                 | | ________________________________________ |
|                                 | |           denumirea unităţii             |
|                                 | |                                          |
|           CONDICA               | | Înregistrată la ________________________ |
| DE SUGESTII ŞI RECLAMAŢII       | |                                          |
|                                 | | ________________________________________ |
|                                 | | denumirea organului administraţiei       |
|                                 | | publice locale                           |
|                                 | |                                          |
|                                 | |                                          |
|                                 | | "___"_____________200__                  |
|                                 | |                                          |
|                                 | | Loc pentru   ___________________________ |
|                                 | | ştampilă      Semnătura reprezentantului |
|                                 | |               organului administraţiei   |
|                                 | |               publice locale             |
|                                 | |                                          |
|                                 | |                                          |
|                                 | |                                          |
|                                 | |                                          |
|                                 | |                                          |
+---------------------------------+ +------------------------------------------+
 Textul copertei                      Textul pentru prima pagină a Condicii


+---------------------------------+ +------------------------------------------+
| "___"___________200__           | |                                          |
|                                 | |                                          |
| SUGESTIE/RECLAMAŢIE nr.___      | | Numele şi prenumele consumatorului______ |
|                                 | | ________________________________________ |
| _______________________________ | | ________________________________________ |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | | Adresa consumatorului___________________ |
| _______________________________ | | ________________________________________ |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | | Măsurile întreprinse de către            |
| _______________________________ | | administraţia (patronul) unităţii        |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | | ________________________________________ |
| _______________________________ | | ________________________________________ |
| _______________________________ | | ________________________________________ |
| _______________________________ | | ________________________________________ |
| _______________________________ | | Semnătura conducătorului                 |
| _______________________________ | | (patronului) unităţii ______________     |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | | Data "___"__________________________200_ |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | | Răspunsul a fost                         |
| _______________________________ | | expediat la "___" __________________200_ |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | | Pentru notele reprezentantului unităţii  |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | | ________________________________________ |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | |    Data "___" __________________ 200__   |
| _______________________________ | |                                          |
| _______________________________ | |                                          |
|                                 | | Funcţia_____________ Semnătura__________ |
|                                 | |                                          |
+_________________________________+ +__________________________________________+

Modelul reclamaţiei ce urmează       Versoul reclamaţiei (pentru fiecare foaie)
a fi imprimat pe următoarele foi                                              
(2-50)