vineri, 17 august 2007
679/17.06.2004 Hotărîre cu privire la Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale

H O T Ă R Î R E

cu privire la Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale

 

nr. 679  din  17.06.2004

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.100-103/828 din 25.06.2004

 

* * *

Abrogat: 15.02.2013

Hotărîrea Guvernului nr.118 din 11.02.2013

 

Întru executarea prevederilor art.III din Legea nr.26-XV din 13 februarie 2004 privind modificarea şi completarea articolului 24 al Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.35-38, art.198), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

 

[Pct.1 abrogat prin Hot.Guv. nr.573 din 13.06.05, în vigoare 17.06.05]

 

2. Se stabileşte că întreprinderea de Stat "Obiectele speciale nr.5101 şi 5102" se subordonează Departamentului Situaţii Excepţionale.

3. Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Departamentul Situaţii Excepţionale şi Departamentul Standardizare şi Metrologie, în termen de două luni, vor prezenta Guvernului, în modul stabilit, propunerile de modificare a actelor normative departamentale respective.

4. Se pune în sarcina Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale de a lichida în modul stabilit Direcţia de administrare a clădirii din str.Cosmonauţilor, nr.9, din cadrul fostului Minister al Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, cu divizarea proporţională a datoriilor direcţiei nominalizate între Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale şi Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului.

5. Se abilitează Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale şi Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului de a disponibiliza sau plasa în cîmpul muncii personalul fostului Minister al Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, conform legislaţiei în vigoare.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnată:
Ministrul ecologiei
şi resurselor naturaleConstantin Mihailescu
Ministrul finanţelorZinaida Grecianîi

Chişinău, 17 iunie 2004.
Nr.679.

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.679 din 17 iunie 2004

 

REGULAMENTUL

Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale

 

I. Dispoziţii generale

1. Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale (în continuare - Ministerul) este organul central de specialitate al administraţiei publice care, potrivit exigenţelor actuale, îşi exercită funcţiile în monitoringul calităţii componentelor de mediu, asigurarea protecţiei mediului înconjurător şi reglementarea folosirii resurselor naturale.

2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui, hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile Guvernului, acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi de prezentul Regulament.

3. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat şi denumirea sa, de cont trezorerial.

 

II. Atribuţiile Ministerului

4. Ministerul exercită următoarele atribuţii:

1) elaborează şi promovează politicile şi strategiile statului în domeniul protecţiei mediului, utilizării raţionale a resurselor naturale, conservării biodiversităţii, participă la elaborarea compartimentului Ministerului în pronosticurile ce ţin de dezvoltarea social-economică a ţării;

2) identifică problemele prioritare, elaborează şi promovează programe şi planuri naţionale de acţiuni în domeniile sale de activitate, coordonează acţiunile ministerelor, departamentelor şi ale autorităţilor administraţiei publice locale de elaborare şi implementare a programelor şi planurilor naţionale, ramurale şi locale în domeniu şi exercită controlul asupra realizării lor;

3) promovează reforma organizatorică şi economică în domeniile sale de activitate;

4) integrează politica de protecţie a mediului în procesele social-economice şi în compartimentele politicii sectoriale în baza principiilor dezvoltării durabile şi armonizează actele legislative şi normative din domeniu cu prevederile legislaţiei Uniunii Europene;

5) elaborează şi avizează proiectele actelor legislative şi normative ce ţin de competenţa Ministerului, organizează şi exercită controlul asupra realizării acestora şi asupra respectării legislaţiei în vigoare vizînd domeniile sale de activitate;

6) monitorizează şi prezintă organelor ierarhic superioare informaţii privind executarea actelor normative şi legislative, planurilor, programelor, convenţiilor şi acordurilor internaţionale;

7) asigură susţinerea metodologică a procesului investiţional, stabileşte principiile de bază ale politicii investiţionale în domeniile sale de activitate şi iniţiază atragerea investiţiilor pentru realizarea programelor şi planurilor de acţiuni la nivel naţional, coordonează asistenţa tehnică în domeniu;

8) avizează proiectele programului anual de lucrări publice finanţate de la bugetul de stat şi din creditele externe, contractate sau garantate de stat;

9) participă la promovarea politicii de stat în sfera cercetare-dezvoltare, înaintează propuneri vizînd direcţiile prioritare, programele de stat şi proiectele de cercetare-dezvoltare din domeniile sale de activitate;

10) organizează şi coordonează realizarea programelor de cercetare în domeniul protecţiei mediului, conservării diversităţii biologice şi utilizării resurselor naturale, exercită dirijarea metodologică a instituţiilor ce elaborează normativele din domeniu;

11) promovează implementarea noilor tehnologii, echipamente şi aparataje în domeniile sale de activitate;

12) coordonează activităţile privind pregătirea, perfecţionarea şi atestarea cadrelor din domeniu;

13) colaborează cu organizaţiile neguvernamentale şi reprezentanţii organismelor internaţionale în domeniile ce ţin de competenţa sa, examinează şi avizează proiectele convenţiilor, acordurilor şi ale altor documente internaţionale, înaintează propuneri, negociază şi semnează, în modul stabilit, convenţii, tratate şi acorduri internaţionale în domeniile sale de activitate şi iniţiază propuneri privind aderarea Republicii Moldova la cele existente; reprezintă statul, în calitate de coordonator, în proiectele de îndeplinire a angajamentelor ţării faţă de convenţiile şi acordurile internaţionale de mediu, alte documente din sfera competenţelor încredinţate, realizate cu suport internaţional sau din surse interne;

14) promovează politica tehnico-ştiinţifică, organizează, dirijează şi supraveghează subsistemul de evaluare a sistemelor de management de mediu şi produselor cu impact negativ asupra mediului;

15) elaborează şi editează, după caz, standarde naţionale, normative şi reglementări tehnice, economice şi organizatorice în domeniile sale de activitate;

16) participă la elaborarea normativelor şi standardelor europene şi internaţionale în domeniile sale de activitate şi asigură implementarea acestora în economia naţională a Moldovei;

17) efectuează dirijarea metodologică ramurală în domeniul evidenţei contabile, asigură prezentarea dărilor de seamă contabile de către unităţile din subordine;

18) acumulează, sistematizează şi gestionează pentru suportul activităţii sale un sistem informaţional ramural, constituit din bazele de date ale instituţiilor din subordine, asigură formarea şi optimizarea sistemului informaţional ramural;

19) exercită, în limitele competenţei sale, conducerea activităţii de realizare a sarcinilor în domeniul protecţiei civile, asigură starea de pregătire permanentă a obiectivelor din subordinea protecţiei civile pentru desfăşurarea acţiunilor în condiţiile situaţiilor excepţionale;

20) asigură, conform cerinţelor legislaţiei, apărarea secretului de stat în instituţiile din subordine;

21) întreprinde acţiuni de reglementare şi control în vederea asigurării securităţii ecologice şi biologice a ţării;

22) participă la planificarea şi realizarea măsurilor de evitare a apariţiei situaţiilor excepţionale, de reducere a proporţiilor consecinţelor lor;

23) asigură cadrul juridic şi normativ pentru funcţionarea serviciilor din domeniile sale de activitate;

24) asigură funcţionarea sistemelor controlului de stat în domeniile sale de activitate;

25) acordă ajutor metodologic autorităţilor administraţiei publice, agenţilor economici privind implementarea prevederilor actelor normative şi legislative în vigoare;

26) efectuează expertiza ecologică de stat a noilor proiecte, programe, scheme, strategii şi concepţii; exercită controlul de stat în sfera protecţiei mediului şi folosirii resurselor naturale;

27) efectuează recensămîntul resurselor naturale, reglementează utilizarea lor, stabileşte limitele de utilizare a resurselor naturale, ale deversărilor şi degajărilor de substanţe nocive în mediul înconjurător, precum şi limitele de depozitare a deşeurilor; elaborează şi aplică mecanismele economice menite să stimuleze reducerea poluării, scoaterea din uz a substanţelor toxice şi utilizarea materiilor prime cu impact ecologic redus;

28) gestionează Fondul Ecologic Naţional, coordonează activitatea fondurilor ecologice locale;

29) participă la studierea şi elaborarea măsurilor de conservare a obiectelor şi complexelor patrimoniului naţional natural, cultural, arhitectural şi urbanistic, contribuie la protecţia acestora în spiritul tradiţiilor naţionale şi al tendinţelor generale ale comunităţii mondiale;

30) efectuează monitoringul ecologic integrat, elaborează şi difuzează prognoze sinoptice, aeronautice, agrometeorologice şi hidrologice, precum şi informaţiile de regim;

31) întocmeşte pronosticurile fenomenelor meteorologice periculoase şi avertizează în aceste cazuri autorităţile publice, populaţia şi agenţii economici despre caracterul şi proporţiile lor;

32) desfăşoară activităţi hidrometeorologice în scopul asigurării organelor administraţiei publice, populaţiei şi agenţilor economici cu informaţii hidrometeorologice;

33) coordonează ţinerea Registrului naţional al substanţelor chimice potenţial toxice, amplasarea platformelor specializate pentru neutralizarea şi înhumarea deşeurilor de producţie şi menajere;

34) coordonează importul, exportul, transportarea, utilizarea şi neutralizarea produselor şi substanţelor nocive, precum şi transportarea încărcăturilor periculoase pe teritoriul ţării;

35) evaluează gradul de poluare a mediului şi elaborează, în comun cu instituţiile interesate, programe şi planuri naţionale şi ramurale de reducere şi prevenire a poluării sau de depoluare, promovează politica privind producerea bazată pe tehnologii avansate;

36) promovează şi implementează, în comun cu autorităţile publice şi agenţii economici, programele de fabricare a produselor ecologic pure şi principiile asigurării ecologice;

37) elaborează, în comun cu instituţiile interesate, strategia şi avizează măsurile de conservare a biodiversităţii, de extindere a fondului ariilor naturale protejate de stat, de prevenire a efectelor încălzirii globale;

38) promovează, în comun cu autorităţile publice şi agenţii economici, implementarea şi evaluarea sistemelor de management de mediu şi a produselor cu impact negativ asupra mediului, precum şi ecoetichetarea produselor;

39) coordonează activitatea de ţinere a Cărţii Roşii a Republicii Moldova, de administrare, reglementare şi control de stat în domeniul protecţiei, utilizării şi restabilirii obiectelor incluse în Cartea Roşie a Republicii Moldova;

40) coordonează şi autorizează importul, exportul, reexportul, strămutarea în habitate noi, aclimatizarea şi utilizarea speciilor de animale şi plante din flora şi fauna sălbatică;

41) coordonează activitatea de ţinere a Cadastrului regnului animal şi vegetal şi a Registrului colecţiilor de animale şi plante din flora şi fauna sălbatică;

42) coordonează activitatea de ţinere a Cadastrului obiectelor şi complexelor din fondul ariilor naturale protejate de stat, a Registrului spaţiilor verzi ale localităţilor urbane şi rurale şi a Cadastrului de stat al apelor;

43) contribuie la implementarea principiilor agriculturii ecologice în complexul agroindustrial al ţării;

44) coordonează normativele pierderilor de substanţe minerale solide utile în procesul extragerii, casarea rezervelor de substanţe minerale utile solide care şi-au pierdut importanţa industrială, a celor risipite în procesul extragerii sau a căror existenţă nu a fost confirmată în timpul prospecţiunilor geologice sau la exploatarea zăcămintelor;

45) transmite, cu participarea organului de stat pentru supravegherea minieră, zăcămintele minerale utile pentru valorificare industrială;

46) coordonează proiectele perimetrelor miniere pentru folosirea acestora în alte scopuri decît extragerea substanţelor minerale solide utile;

47) autorizează folosirea subsolului pentru îngroparea (depozitarea) substanţelor nocive şi a deşeurilor;

48) efectuează înregistrarea de stat a lucrărilor de studiere a subsolului;

49) deţine fondul de stat de informaţii privind subsolul;

50) ţine cadastrul de stat al obiectivelor de folosire a subsolului şi a balanţei de stat a rezervelor de substanţe utile;

51) prezintă Guvernului propuneri privind raportarea resurselor naturale la categoria resurselor destinate exploatării, resurselor de rezervă, resurselor protejate şi resurselor curative;

52) pregăteşte propuneri pentru Guvern privind atribuirea în folosinţă separată a obiectelor acvatice proprietate publică a statului;

53) efectuează controlul respectării amenajamentelor silvice şi regimului silvic;

54) avizează propunerile pentru Guvern privind aprobarea posibilităţilor de recoltare a produselor lemnoase în procesul tăierilor de produse principale;

55) organizează expoziţii, seminare, conferinţe, simpozioane tematice în domeniile sale de activitate;

56) antrenează mass-media, organizaţiile neguvernamentale şi populaţia în procesul de realizare a acţiunilor în domeniile sale de activitate;

57) organizează activităţi educaţionale cu toate categoriile de cetăţeni;

58) informează populaţia despre starea mediului şi utilizarea resurselor naturale în ţară, asigură accesul publicului la informaţie şi participarea la luarea deciziilor referitor la mediu;

59) asigură elaborarea şi publicarea Raportului anual privind starea mediului şi a resurselor naturale în Republica Moldova.

 

III. Drepturile Ministerului

5. Ministerul este în drept:

1) să elaboreze, să aprobe, să emită, să modifice şi să anuleze, în limitele competenţelor sale, acte normative, să emită ordine, instrucţiuni în domeniile sale de activitate, executorii pentru persoanele fizice şi juridice cu orice tip de proprietate şi formă de organizare juridică, să efectueze expertiza proiectelor şi atestarea specialiştilor, conform prevederilor legale;

2) să efectueze expertiza ecologică de stat, să elibereze autorizaţii în domeniile sale de activitate, permise/certificate, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi convenţiile internaţionale ratificate de Republica Moldova;

3) să avizeze actele normative departamentale ale ministerelor şi departamentelor în problemele vizînd domeniile sale de activitate, să înainteze propuneri privind suspendarea acţiunilor cu impact negativ asupra mediului sau anularea acestora în cazul constatării abaterilor de la normele şi standardele în vigoare;

4) să controleze respectarea legislaţiei în vigoare vizînd domeniile sale de activitate;

5) să prezinte propuneri în vederea suspendării deciziilor autorităţilor administraţiei publice care contravin actelor legislative şi normative privind domeniile sale de activitate;

6) să sisteze, prin organele sale de control, în cazul constatării unor abateri de la prevederile normative, proiectarea, construcţia şi recepţia obiectivelor finalizate, fabricarea producţiei şi să aplice sancţiunile prevăzute de legislaţie;

7) să antreneze, în modul stabilit, la examinarea problemelor ce ţin de competenţa sa specialişti din administraţia publică, instituţii de cercetare şi publicul larg şi agenţi economici;

8) să organizeze licitaţii privind proiectarea şi executarea investiţiilor publice;

9) să instituie în cadrul Ministerului grupuri de lucru, consilii ştiinţifice şi economice, să convoace consfătuiri interdepartamentale în problemele ce ţin de competenţele sale;

10) să negocieze şi să încheie contracte şi acorduri cu autorităţile publice, persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate pentru soluţionarea problemelor atribuite în sarcina sa;

11) să detaşeze peste hotare specialişti din cadrul Ministerului şi al unităţilor subordonate, conform regulamentului aprobat de Guvern;

12) să solicite şi să obţină gratuit informaţiile necesare pentru executarea atribuţiilor sale de la Departamentul Statistică şi Sociologie, ministere şi departamente, precum şi de la autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile înregistrate pe teritoriul ţării;

13) să creeze, în modul stabilit, întreprinderi de stat, să le reorganizeze şi să le lichideze, conform legislaţiei în vigoare;

14) să instituie, potrivit competenţelor sale, comisii de stat pentru recepţia obiectelor finalizate şi să aprobe actele corespunzătoare.

 

IV. Organizarea activităţii Ministerului

6. Ministerul este condus de către ministru, numit în şi eliberat din funcţie în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova. Ministrul are un prim-viceministru şi un viceministru, numiţi în şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea ministrului.

7. În cadrul Ministerului se instituie şi funcţionează Colegiul acestuia, care se călăuzeşte în activitate de regulamentul său, aprobat de ministru. Deciziile Colegiului se realizează prin ordinele ministrului. În cazul unor divergenţe cu membrii Colegiului, ministrul traduce în viaţă deciziile sale, raportînd Guvernului despre disensiunile apărute.

8. Ministrul:

1) poartă răspundere pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor atribuite ministerului, asigură executarea legilor, decretelor, hotărîrilor, dispoziţiilor Preşedintelui, Parlamentului şi Guvernului, inclusiv respectarea prezentului Regulament;

2) distribuie obligaţiile şi stabileşte responsabilităţile viceminiştrilor, şefilor de direcţii şi secţii ale Ministerului, şefilor instituţiilor din subordinea acestuia;

3) aprobă schema de încadrare şi operează modificări în statele aparatului central al Ministerului, în cadrul efectivului-limită şi al structurii organizatorice aprobate de Guvern;

4) poartă răspundere personală pentru folosirea raţională a mijloacelor financiare ale Ministerului, integritatea bunurilor materiale, autenticitatea indicilor economici;

5) aprobă regulamentele subdiviziunilor din cadrul aparatului central al Ministerului şi statutele instituţiilor din subordine;

6) numeşte prin concurs şi eliberează din funcţie funcţionarii publici şi alţi salariaţi ai Ministerului;

7) numeşte şi destituie, în modul stabilit, conducătorii instituţiilor de stat subordonate;

8) emite ordine ce ţin de competenţa Ministerului, pe care, în lipsa lui, le emite (semnează) prim-viceministrul;

9) propune Guvernului spre aprobare componenţa nominală a Colegiului, organizează şi prezidează şedinţele acestuia;

10) aprobă planurile tematice, de perspectivă şi anuale ale lucrărilor de cercetări ştiinţifice;

11) aprobă programele şi planurile tematice anuale de elaborare a documentelor normative în domeniul mediului, finanţate din fondurile speciale extrabugetare;

12) reprezintă interesele Ministerului în relaţiile cu organele de stat, cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din alte state, cu autorităţile şi organismele internaţionale şi cu formaţiunile similare din alte ţări;

13) aprobă, în comun cu alte ministere, departamente şi servicii, regulamente, norme, instrucţiuni şi alte acte în domeniul protecţiei mediului şi activităţii hidrometeorologice;

14) exercită şi alte împuterniciri prevăzute de lege.

9. Cheltuielile de întreţinere a aparatului Ministerului se suportă din contul mijloacelor bugetului de stat.

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.679 din 17 iunie 2004

 

LISTA

instituţiilor subordonate Ministerului

Ecologiei şi Resurselor Naturale

1. Inspectoratul Ecologic de Stat cu agenţiile ecologice "Nord", "Centru", "Sud" şi "U.T.A. Găgăuzia"

2. Serviciul Hidrometeorologic de Stat

3. Asociaţia de Stat de Producţie pentru Explorări Geologice "AGeoM"

4. Institutul Naţional de Ecologie "INECO"

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.679 din 17 iunie 2004

 

Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului

 

[Pct.1 exclus prin Hot.Guv. nr.904 din 09.08.2007, în vigoare 17.08.2007]

 

2. Literele v) şi w) ale punctului 10 din compartimentul "în domeniul securităţii industriale şi protecţiei subsolului" al Regulamentului Departamentului Standardizare şi Metrologie, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.932 din 6 septembrie 2001 "Privind aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale Departamentului Standardizare şi Metrologie" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.112-113, art.1019), încep cu cuvintele "participarea la".

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului nr.679

din 17 iunie 2004

 

LISTA

hotărîrilor Guvernului care se abrogă

1. Hotărîrea Guvernului nr.703 din 23 iulie 2001 "Cu privire la Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.85, art.729).

2. Punctul 3 al Hotărîrii Guvernului nr.283 din 11 martie 2002 "Despre modificarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.39, art.353).

3. Hotărîrea Guvernului nr.775 din 27 iunie 2003 "Despre aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.703 din 23 iulie 2001" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.141-145, art.838).