HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului Nr.703 din 23.07.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.85/729 din 24.07.2001 * * *
Abrogat: 25.06.2004 Hotărîrea Guvernului nr.679 din 17.06.2004 Guvernul Republicii Moldova H O T Ă R Ă Ş T E: I. Se aprobă: Regulamentul Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului (se anexează); Lista instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor de stat subordonate Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, conform anexei nr.1; Lista societăţilor pe acţiuni, în care pachetul de acţiuni al statului este administrat de Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, conform anexei nr.2. Componenţa nominală a Colegiului Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, conform anexei nr. 3. 2. Se transmit în subordinea Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului: din subordinea Concernului Republican de Producţie al Industriei Materialelor de Construcţie "INMACOM": Întreprinderea specializată "INMEX"; Cariera de pietriş şi nisip din Cernăuţi (Ucraina); Cariera de piatră concasată din granit, Pervomaisk (Ucraina); Centrul de învăţămînt "INMACOM- Didactic"; Centrul comercial "Cencom", magazinul "Stroma", Chişinău. 3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.448 din 11 mai 2000 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Mediului şi Amenajării Teritoriului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.57-58, art.531). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Vasile TARLEV Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul agriculturii şi industriei alimentare Dmitrii Todoroglo Ministrul ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului Gheorghe Duca Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 23 iulie 2001. Nr. 703. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 703 din 23 iulie 2001 REGULAMENTUL Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului (în continuare - Ministerul) este organul central de specialitate al administraţiei publice care, potrivit exigenţilor actuale îşi exercită funcţiile: în monitoringul calităţii componentelor de mediu, asigurarea protecţiei mediului înconjurător şi utilizarea raţională a resurselor naturale; în domeniul construcţiilor şi amenajării teritoriului naţional; în reglementarea de stat a prestării serviciilor comunale şi exploatării fondului locativ.
[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] 2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui, hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi de prezentul Regulament. 3. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa, de cont trezorerial. II. Atribuţiile Ministerului 4. Ministerul în calitatea sa de organ central de specialitate al administraţiei publice, îndeplineşte următoarele atribuţii. A) Atribuţii de bază: elaborează şi promovează politicile şi strategiile statului în domeniul protecţiei mediului, utilizării raţionale a resurselor naturale, conservării biodiversităţii, amenajării teritoriului, arhitecturii şi urbanismului, construcţiilor, industriei materialelor de construcţie, locuinţelor şi serviciilor de gospodărie comunală, participă la elaborarea compartimentului Ministerului în pronosticurile ce ţin de dezvoltarea social-economică a ţării; identifică problemele prioritare, elaborează şi promovează programe şi planuri naţionale de acţiuni în domeniile sale de activitate, coordonează acţiunile ministerelor, departamentelor şi autorităţilor administraţiei publice locale de elaborare şi implementare a programelor şi planurilor naţionale, ramurale şi locale în domeniu şi exercită controlul asupra realizării lor; promovează reforma organizaţional-economică în domeniile sale de activitate**, integrează protecţia mediului în procesele reformei economice şi componentele politicii sectoriale şi armonizează actele legislative şi normative din sfera competenţelor încredinţate cu standardele şi normele europene; ------------------------- ** Sub domeniile sale de activitate se înţelege protecţia mediului, utilizarea durabilă a resurselor naturale, conservarea biodiversităţii, amenajarea teritoriului, arhitectură şi urbanism, construcţii, industria materialelor de construcţie, locuinţe şi servicii de gospodărie comunală. elaborează şi avizează proiectele actelor legislative şi normative ce ţin de competenţa Ministerului, organizează şi exercită controlul asupra realizării acestora, verifică respectarea legislaţiei în vigoare vizînd domeniile sale de activitate; asigură susţinerea metodologică a procesului investiţional, stabileşte principiile de baza ale politicii investiţionale în domeniile sale de activitate şi iniţiază atragerea investiţiilor pentru realizarea programelor şi planurilor de acţiuni la nivel naţional, coordonează asistenţa tehnică în domeniu, elaborează de sine stătător, sau, în comun cu alte autorităţi, mecanismele financiar-creditare pentru construcţia, modernizarea şi procurarea locuinţelor; participă la fundamentare şi avizează, în modul stabilit, programul anual de lucrări publice finanţate de la bugetul de stat şi din creditele externe, contractate sau garantate de stat, argumentează şi susţine subvenţiile eventuale anuale de la bugetul de stat pentru domeniile sale de activitate şi exercită atribuţiile de investitor (beneficiar) ai propriilor obiecte de construcţii; întocmeşte şi prezintă proiectele oportunităţilor investiţionale ce ţin de domeniile de activitate ale Ministerului pentru potenţialii investitori; eliberează autorizaţii pentru domeniile de activitate în conformitate cu legislaţia în vigoare; participă la promovarea politicii de stat în sfera cercetare-dezvoltare, înaintează propuneri vizînd direcţiile prioritare, programele de stat şi proiectele de cercetare-dezvoltare din domeniile sale de activitate; organizează şi coordonează realizarea programelor de cercetare ştiinţifică în domeniul construcţiilor, protecţiei mediului şi utilizării resurselor naturale, inclusiv celor genetice şi în special a celor desfăşurate în fondul ariilor naturale protejate de stat, exercită dirijarea metodologică a instituţiilor de cercetări şi organizaţiilor ce elaborează normativele în domeniu; colaborează cu organizaţiile neguvernamentale şi reprezentanţii organismelor internaţionale în domeniile ce ţin de competenţa Ministerului, examinează şi avizează proiectele convenţiilor, acordurilor şi altor documente internaţionale, înaintează propuneri, negociază şi semnează, în modul stabilit, convenţii, tratate şi acorduri internaţionale în domeniile sale şi iniţiază propuneri privind aderarea Republicii Moldova la cele existente; reprezintă statul, în calitate de coordonator în proiectele de îndeplinire a angajamentelor ţării faţă de convenţiile şi acordurile internaţionale de mediu şi dezvoltare a teritoriului, altor documente din sfera competenţelor încredinţate, realizate cu suport internaţional s-au din surse interne; promovează politica tehnico-ştiinţifică, organizează, dirijează şi supraveghează sistemele de standardizare şi certificare a calităţii produselor şi serviciilor în domeniul protecţiei mediului, construcţiilor, arhitecturii şi urbanismului, locuinţelor şi gospodăriei comunale, elaborează, aprobă şi editează standarde, normative şi reglementări tehnice, economice şi organizatorice în domeniile sale de activitate, creează comitete tehnice de resort, este coordonatorul principal al activităţii de constituire şi întreţinere a sistemului de acte normative în domeniile sale de activitate; participă la elaborarea şi coordonarea normativelor şi standardelor europene şi internaţionale în domeniile sale de activitate şi, după adoptarea lor în modul stabilit, asigură implementarea prevederilor acestora pe teritoriul Republicii Moldova; promovează implementarea noilor tehnologii, echipamentelor, aparatelor, maşinilor, mecanismelor performante şi noilor materiale în domeniile sale de activitate; administrează patrimoniul de stat al întreprinderilor ramurale, capitalul social al cărora este integral sau parţial de stat; fondează întreprinderi de stat în domeniile sale de activitate, le reorganizează şi le lichidează în conformitate cu legislaţia în vigoare; elaborează şi prezintă Departamentului Privatizării strategiile şi modul de privatizare în domeniile sale de activitate şi asigură, în comun cu acesta, gestionarea întregului proces de privatizare a întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate; formulează şi înaintează propuneri privind restructurarea întreprinderilor şi organizaţiilor din domeniile mediului, proiectării, construcţiilor, materialelor de construcţii, gestionării fondului de locuinţe şi prestării serviciilor de gospodărie comunală; propune spre aprobare, în modul stabilit de legislaţie, candidaturile managerilor şi ale altor reprezentanţi în organele de conducere a întreprinderilor şi organizaţiilor de stat şi societăţilor economice în care statul deţine cota respectivă de acţiuni (cote-părţi de proprietate); numeşte, pe bază de concurs, şi încheie contracte cu managerii întreprinderilor de stat, aprobă şi prezintă reprezentanţii statului în societăţile economice, capitalul social al cărora este parţial de stat; permite, în conformitate cu legislaţia în vigoare, darea în arendă a bunurilor întreprinderilor de stat din ramură; asigură prezentarea de către întreprinderile din ramură Departamentului Privatizării, darea de seamă privind mărimea şi circulaţia proprietăţii de stat, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova cu privire la organizarea evidenţei proprietăţii publice a Republicii Moldova; efectuează dirijarea metodologică ramurală în domeniul evidenţei contabile, asigură prezentarea dărilor de seamă contabile de către unităţile din subordine şi în baza acestora analizează situaţia financiar-economică a sale; acumulează, sistematizează şi gestionează pentru suportul activităţii sale un fond informaţional propriu, constituit din fondurile informaţionale ale întreprinderilor şi organizaţiilor de stat ce funcţionează în domeniul de activitate a Ministerului, asigură formarea şi optimizarea sistemului informaţional ramural; coordonează activitatea privind pregătirea, reciclarea, recalificarea şi atestarea cadrelor în domeniul protecţiei mediului, educaţiei ecologice, proiectării, arhitecturii, urbanismului, amenajării teritoriului şi construcţiilor, industriei materialelor de construcţie, gestionării fondului de locuinţe, precum şi serviciilor de gospodărie comunală; exercită, împreună cu Departamentul Situaţii Excepţionale măsuri de asigurare a securităţii oamenilor pe apă, efectuează controlul tehnic asupra navelor de tonaj mic şi le înregistrează, pregăteşte cadrele de navigatori, scafandri, la care departamentul va acorda consultaţii în domeniul protecţiei civile; exercită, în limitele competenţei lor, conducerea activităţii de realizare a sarcinilor în domeniul protecţiei civile, asigură starea de pregătire permanentă a obiectivelor din subordinea Protecţiei Civile, pentru desfăşurarea acţiunilor în condiţiile situaţiilor excepţionale; elaborează şi emite de comun acord cu Departamentul Situaţiilor Excepţionale, regulamente, standarde, norme, reguli, instrucţiuni şi îndreptare privind protecţia civilă; planifică şi realizează măsuri preventive de zădărnicire sau diminuare a probabilităţii apariţiei situaţiilor excepţionale, de reducere a proporţiilor efectelor lor, de sporire a securităţii şi a stabilităţii funcţionării obiectivelor economiei naţionale în condiţiile situaţiilor excepţionale; asigură apărarea secretului de stat, inlusiv în întreprinderile din subordine conform cerinţelor legislaţiei; aduce la îndeplinire măsurile prevăzute de legislaţie pentru limitarea drepturilor cetăţenilor şi acordarea de înlesniri persoanelor care au sau au avut acces la informaţiile ce constituie secret de stat; organizează expoziţii, seminare, conferinţe, simpozioane tematice în domeniile sale de activitate; antrenează mass-media, organizaţiile neguvernamentale şi populaţia în procesul de luare a deciziilor şi de realizare a acţiunilor în domeniile sale de activitate; acordă, contra plată, servicii informaţionale şi de consultare în domeniile sale de activitate în conformitate cu Regulamentul cu privire la mijloacele extrabugetare ale instituţiilor publice; asigură cadrul juridic şi normativ pentru funcţionarea serviciilor de resort şi activităţile domeniilor gestionate; instituie sisteme ale controlului de stat în domeniile gestionate; efectuează expertiza ecologică de stat a proiectelor de acte legislative şi normative, regulamente şi standarde referitoare la protecţia mediului şi utilizarea resurselor naturale, convenţiilor internaţionale, contractelor de concesiune care prevăd utilizarea resurselor naturale, programelor, planurilor, schemelor privind dezvoltarea social-economică a ţării, anumitor zone, municipii, oraşe, sate; acordă ajutor metodologic autorităţilor administraţiei publice locale privind implementarea prevederilor actelor normative şi legislative în vigoare, prioritar aprobarea tarifelor şi contractarea serviciilor locativ-comunale; la propunerea autorităţilor publice locale, coordonează numirea şi destituirea din funcţie a managerilor întreprinderilor locativ-comunale din oraşe şi municipii.
[Comp.A modificat prin Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] B) Atribuţii specifice: în domeniul mediului: efectuează expertiza ecologică de stat şi expertiza complexă a proiectelor şi actelor legislative şi normative şi exercită controlul de stat în sfera protecţiei mediului, utilizării resurselor naturale, realizării programelor de extindere a fondului silvic şi lucrărilor de regenerare şi exploatare a pădurilor, de reconstrucţie ecologică, precum şi în domeniul construcţiilor, lucrărilor publice, urbanismului şi amenajării teritoriului, verificînd corespunderea lor cu prevederile legislaţiei în vigoare şi ale programelor şi schemelor de dezvoltare ale ramurilor economiei naţionale, inclusiv activităţile şi proiectele bazate pe folosirea raţională a resurselor naturale sau care pot influenţa starea mediului; efectuează recensămîntul resurselor naturale, reglementează utilizarea lor, aprobă limitele de utilizare a resurselor naturale, ale deversărilor şi degajărilor de substanţe nocive în mediul ambiant, precum şi limitele de depozitare a deşeurilor; elaborează şi aplică pîrghiile şi mecanismele economice menite să stimuleze reducerea poluării, scoaterea din aplicare a substanţelor toxice şi utilizarea materiilor prime cu impact ecologic redus; gestionează, în modul stabilit, Fondul Ecologic Naţional, coordonează activitatea fondurilor ecologice teritoriale, verifică corectitudinea folosirii mijloacelor acestora şi administrează Cartea Roşie; participă la studierea şi elaborarea măsurilor de conservare a obiectelor şi complexelor patrimoniului naţional natural, cultural, arhitectural şi urbanistic, contribuie la protecţia acestora în spiritul tradiţiilor naţionale şi tendinţelor generale ale comunităţii mondiale; efectuează monitoringul ecologic integrat, elaborează şi difuzează prognoze sinoptice, aeronautice, agrometeorologice şi hidrologice şi informaţiile de regim; întocmeşte pronosticurile fenomenelor meteorologice periculoase şi avertizează în aceste cazuri autorităţile de stat, populaţia şi agenţii economici despre caracterul şi proporţiile lor; desfăşoară activităţi hidrometeorologice în scopul asigurării populaţiei, economiei naţionale, apărării naţionale, precum şi organelor administraţiei publice cu informaţii hidrometeorologice; coordonează ţinerea Registrului naţional al substanţelor chimice potenţial toxice, amplasarea platformelor specializate pentru neutralizarea şi înhumarea deşeurilor de producţie şi menajere şi substanţelor nocive, avizează regulamentele privind modul de utilizare şi neutralizare a acestora; determină gradul de poluare a mediului şi elaborează, în comun cu instituţiile interesate, programe şi planuri naţionale şi ramurale de reducere şi prevenire a poluării sau de depoluare, promovează politica privind producerea bazată pe tehnologii avansate; întreprinde măsuri de prevenire a poluării apelor de suprafaţă şi subterane interioare, precum şi a celor de frontieră, controlează starea prizelor de apă potabilă, curăţarea lor şi lucrările de reparaţie în caz de accidente; promovează şi implementează, în comun cu ministerele de specialitate, programele producerii pure şi procedurile asigurării ecologice; elaborează, în comun cu instituţiile interesate, strategia şi avizează măsurile de conservare a biodiversităţii, de extindere a fondului ariilor naturale protejate de stat, de prevenire a efectelor încălzirii globale; promovează, în comun cu ministerele de specialitate şi Organismul Naţional de Certificare, implementarea sistemelor de management de mediu la întreprinderi şi organizaţii, certificarea ecologică şi ecoetichetarea produselor; coordonează activităţile de evaluare a impactului asupra mediului la întreprinderile aflate în curs de privatizare, de efectuare a auditului ecologic şi avizare a planurilor de organizare a noilor întreprinderi agricole şi gospodării de fermieri; coordonează activitatea de ţinere a Cadastrului obiectelor şi complexelor din fondul ariilor naturale protejate de stat şi Registrului spaţiilor verzi ale localităţilor urbane şi rurale; contribuie la implementarea principiilor agriculturii ecologice în complexul agroindustrial al ţării; organizează activităţi educaţionale cu toate categoriile de cetăţeni; informează permanent populaţia despre starea mediului şi utilizarea resurselor naturale în ţară, asigură accesul publicului la informaţie şi participarea la luarea deciziilor de mediu în conformitate cu legislaţia în vigoare; întreprinde acţiuni de reglementare şi control în vederea asigurării securităţii ecologice şi biologice a ţării; asigură elaborarea şi publicarea Raportului anual privind starea mediului şi resurselor naturale în Republica Moldova; în domeniul construcţiei şi dezvoltării teritoriului: asigură elaborarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, argumentat în baza sintezei politicilor şi planurilor judeţene, sectoriale şi locale de prim nivel, şi sprijină îndeplinirea prevederilor acestuia, susţine metodologic şi asigură, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale realizarea direcţiilor principale de dezvoltare a localităţilor, sistemelor lor de importanţă vitală, zonelor de agrement, infrastructurilor edilitare şi sistemelor de comunicaţie, determină obiectivele şi etapele de înfăptuire a acestora, corelîndu-le cu resursele naturale, umane şi necesităţile sociale; organizează elaborarea concepţiei dezvoltării durabile a localităţilor Republicii Moldova şi coordonează procesul de implementare în proiectarea urbanistică a principiilor dezvoltării durabile; avizează proiectele, susţine şi supraveghează realizarea acţiunilor urbanistice şi de amenajare a teritoriului, inclusiv proiectele construcţiilor amplasate în zonele centrale ale municipiilor şi oraşelor, magistralelor de transport, zonelor de agrement de importanţă republicană, precum şi proiectele cu caracter pilot în domeniu; avizează reconstrucţia, restaurarea, şi restabilirea monumentelor de arhitectură, istorie şi cultură care formează aspectul urbanistic al zonelor istorice pe teritoriul judeţelor, municipiilor, oraşelor şi comunelor, precum şi complexelor arhitectonice; efectuează dirijarea metodologică şi coordonează activitatea serviciilor de .arhitectură, ale autorităţilor administraţiei publice locale, inclusiv numirea şi destituirea arhitecţilor-şefi ai autorităţilor administraţiei publice locale; coordonează activitatea de întocmire şi realizare a Cadastrului funcţional urban; asigură condiţiile unui mediu concurenţial în construcţii, elaborează şi perfecţionează documentele metodologice cu privire la desfăşurarea licitaţiilor privind adjudecarea proiectării şi executării investiţiilor publice, precum şi relaţiilor contractuale ale participanţilor la procesul investiţional şi de construcţii; elaborează metodologia formării preţurilor (tarifelor) în construcţii, elaborează principiile de bază pentru determinarea valorii de deviz a obiectelor, organizează elaborarea bazei normative pentru întocmirea devizelor şi normelor consumului de resurse pe articole de deviz; organizează şi coordonează funcţionarea sistemului calităţii prevăzut de legislaţia în vigoare; efectuează controlul de stat privind respectarea de către persoanele juridice şi fizice, organele administraţiei publice locale a legislaţiei în construcţii şi prescripţiilor tehnice la conceperea, proiectarea, executarea, exploatarea şi postutilizarea construcţiilor, producerea materialelor şi articolelor pentru construcţii; efectuează controlul de stat a volumelor şi costului lucrărilor de construcţii executate din sursele bugetului de stat, bugetelor locale, creditelor garantate de stat, fondurilor extrabugetare şi întreprinderilor de stat sau cu capital majoritar de stat; autorizează executarea construcţiilor de toate destinaţiile şi sursele de finanţare, precum şi intervenţiile la construcţiile şi edificiile existente de orice categorie, indiferent de forma de proprietate, cu excepţia construcţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare; stabileşte direcţiile principale de prevenire a proceselor geologice periculoase şi coordonează lucrările de protecţie a localităţilor, participă la cercetarea cauzelor accidentelor (surpărilor) produse la construcţii, edificii şi sistemetehnico-edilitare, efectuează controlul asupra calităţii lucrărilor de restabilire; iniţiază şi urmăreşte elaborarea programului de protecţie antiseismică a construcţiilor, inclusiv a programului pentru educarea populaţiei privind comportarea în caz de seisme; colaborează prin serviciile publice descentralizate ale Ministerului cu autorităţile administraţiei publice locale în acţiunea de reducere a riscului seismic a fondului construit; execută funcţia de coordonator general privind crearea şi distribuirea mijloacelor Fondului extrabugetar pentru finanţarea lucrărilor de constituire a bazei normative în construcţii, poartă răspundere şi efectuează controlul asupra utilizării mijloacelor fondului conform destinaţiei; organizează elaborarea documentelor metodologice privind înzestrarea cu utilaje şi mecanisme a domeniului construcţiilor, inclusiv prin leasing; organizează şi asigură desfăşurarea activităţii comisiilor de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activitate în construcţii; organizează activitatea de agrementare tehnică în domeniul materialelor de construcţie, coordonează activitatea de acreditare a laboratoarelor de încercări şi a structurilor de certificare în construcţii; organizează, în comun cu alte ministere, departamente şi autorităţi ale administraţiei publice locale, elaborarea şi realizarea măsurilor de conservare a resurselor energetice în procesul proiectării, construcţiei şi exploatării fondului construit, inclusiv reexaminarea normativelor în vigoare, implementarea tehnologiilor avansate; în domeniul locuinţelor şi serviciilor de gospodărie comunală: coordonează, în comun cu ministerele, departamentele, autorităţile publice locale realizarea reformelor privind serviciile de gospodărie comunală, strategia pieţei spaţiului locativ şi altor bunuri imobiliare, elaborarea cadrului legislativ şi normativ privind organizarea şi funcţionarea pieţei de locuinţe şi servicii de gospodărie comunală; perfecţionează cadrul legislativ şi normativ vizînd activitatea asociaţiilor proprietarilor de locuinţe (inclusiv celor nefinalizate de construcţie) din blocurile locative, inclusiv asociaţiilor de coproprietari în condominiu în fondul locativ; monitorizează implementarea legii condominiului în fondul locativ şi legii privatizării fondului de locuinţe în partea ce ţine de gestionarea fondului locativ existent; revitalizează serviciile de gospodărie comunală din teritoriu şi stabileşte priorităţile corespunzătoare în alocarea resurselor materiale, umane şi financiare în beneficiul acestora, pe măsura importanţei ce o deţin în asigurarea calităţii vieţii; continuă procesul de descentralizare în domeniul organizării şi gestionării serviciilor de gospodărie comunală (în special în sectorul de alimentare cu apă şi epurare a apelor uzate) şi susţine implicarea tot mai consistentă a autorităţilor publice locale în acest domeniu; în comun cu Departamentul Privatizării acordă ajutorul necesar, în limita competenţei sale, la crearea societăţilor pe acţiuni prestatoare de servicii alimentare cu apă şi canalizare; monitorizează implementarea legii cu privire la apa potabilă, promovează politica de dezvoltare şi modernizare a sistemelor tehnico-edilitare; contribuie la ameliorarea calităţii serviciilor de gospodărie comunală şi ridicarea standardului minim impus unităţilor prestatoare; colaborează cu Agenţia Naţională pentru Resurse Energetice privind elaborarea metodicelor ce ţin de reglementarea activităţii întreprinderilor din sectorul prestării serviciilor de gospodărie comunală.
[Comp.B modificat prin Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] III. Drepturile Ministerului 5. Ministerul este în drept: să elaboreze, să aprobe, să emită, să modifice şi să anuleze, în limitele competenţelor sale, acte normative, să emită ordine, instrucţiuni în domeniile sale de activitate obligatorii pentru persoanele fizice şi juridice cu orice subordonare şi forme de proprietate, să efectueze expertiza proiectelor şi atestarea specialiştilor, conform prevederilor legale; să elibereze autorizaţii în conformitate cu legislaţia în vigoare; să avizeze şi să coordoneze actele normative departamentale ale ministerelor şi departamentelor în problemele vizînd domeniile sale de activitate, precum şi cele care au impact asupra mediului, să înainteze propuneri privind suspendarea acţiunilor sau anularea acestora în cazul constatării unor abateri de la normele şi standardele în vigoare; să controleze respectarea legislaţiei în vigoare vizînd domeniile sale de activitate, precum calitatea proiectelor de construcţie şi a lucrărilor de construcţie-montaj, executate de organizaţii şi întreprinderi cu orice profil şi tip de proprietate, conformitatea materialelor, articolelor şi elementelor de construcţie cu standardele şi normativele în vigoare; să înainteze, în modul stabilit, propuneri în vederea suspendării deciziilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale ce contravin actelor legislative şi normative în vigoare privind domeniile sale de activitate; să sisteze, prin organele sale de control, în cazul constatării unor abateri de la prevederile normative, proiectarea, construcţia şi recepţia obiectivelor finalizate, fabricarea materialelor, articolelor şi elementelor de construcţie şi altei producţii şi să aplice sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare; să suspende sau să anuleze, în modul stabilit, acţiunea licenţelor şi certificatelor eliberate, precum şi să sisteze activitatea agenţilor economici care încalcă cerinţele stabilite în licenţe, pînă la remedierea neajunsurilor stabilite; să stabilească, de comun acord cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, modul de elaborare, avizare, expertizare şi aprobare a documentelor normative ce ţin de domeniile de activitate ale Ministerului; să coordoneze numirea şi destituirea arhitecţilor-şefi ai serviciilor de arhitectură şi urbanism ale autorităţilor administraţiei publice locale; să antreneze, în modul stabilit, la examinarea problemelor ce ţin de competenţa sa specialişti ai ministerelor, departamentelor, serviciilor de stat, autorităţilor administraţiei publice locale, asociaţiilor, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, precum şi experţi netitulari; să organizeze licitaţii privind proiectarea şi executarea investiţiilor publice, să ţină evidenţa tuturor licitaţiilor desfăşurate în domeniul construcţiilor, să depisteze încălcările admise în urma desfăşurării acestora; să instituie în cadrul Ministerului grupuri de lucru, comitete tehnice, comisii şi consilii urbanistice, tehnice, ştiinţifice, economice, arhitecturale, precum şi pentru domeniul locuinţelor şi serviciilor de gospodărie comunală, să convoace consfătuiri interdepartamentale în problemele ce ţin de competenţele sale; să negocieze şi să încheie, în modul stabilit, contracte şi acorduri cu autorităţile publice, persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, pentru soluţionarea problemelor atribuite în sarcina sa; să delege în străinătate specialişti din cadrul Ministerului şi unităţilor subordonate; să solicite şi să obţină gratuit informaţiile, necesare pentru executarea atribuţiilor sale, de la Departamentul Statistică şi Sociologie, alte ministere şi departamente, precum şi de la autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile înregistrate pe teritoriul republicii; să creeze, în conformitate cu legislaţia în vigoare, întreprinderi de stat, să le reorganizeze şi să le lichideze; să instituie, potrivit competenţelor sale, comisii de stat pentru recepţia obiectelor finalizate şi să aprobe actele corespunzătoare.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] IV. Organizarea activităţii Ministerului 6. Ministerul este condus de către ministru, desemnat şi destituit din funcţie în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova. Ministrul are un prim-viceministru şi doi viceministri, numiţi şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea ministrului. Viceminiştrii concomitent vor îndeplini şi funcţia de director de departament în domeniile respective.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] 7. În cadrul Ministerului se constituie şi funcţionează Colegiul acestuia, care se călăuzeşte în activitate de regulamentul său, aprobat de ministru. Deciziile Colegiului se realizează prin ordinele ministrului. În cazul unor divergenţe între ministru şi membrii Colegiului, ministrul traduce în viaţă deciziile sale, raportînd Guvernului despre disensiunile apărute. 8. Ministrul: poartă răspundere pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor atribuite Ministerului, asigură executarea legilor, decretelor, hotărîrilor, dispoziţiilor Preşedintelui, Parlamentului şi Guvernului, inclusiv respectarea prezentului Regulament; distribuie obligaţiile şi stabileşte responsabilităţile viceminiştrilor, şefilor de direcţii şi secţii ale Ministerului, ale şefilor instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor de stat din subordinea acestuia; aprobă schema de încadrare şi operează modificări în statele aparatului central al Ministerului, în cadrul efectivului limită şi structurii organizatorice aprobate de Guvern; poartă răspundere personală pentru folosirea raţională a mijloacelor financiare ale Ministerului, integritatea bunurilor materiale, autenticitatea indicilor economici; aprobă regulamentele subdiviziunilor din cadrul aparatului central al Ministerului şi statutele întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor de stat subordonate, desemnează, în numele Guvernului, consiliile de administrare ale acestora; numeşte prin concurs şi eliberează din funcţie funcţionarii publici şi alţi salariaţi ai Ministerului; numeşte şi destituie, în modul stabilit, conducătorii organizaţiilor şi instituţiilor de stat subordonate, managerii-şefi ai întreprinderilor subordonate şi încheie sau reziliază cu ei contractul de management; numeşte şi destituie în modul stabilit şefii agenţiilor ecologice, Serviciul Piscicol şi inspecţiilor teritoriale; emite ordine ce ţin de competenţa Ministerului, pe care, în lipsa lui, le aprobă (semnează) prim-viceministrul; propune spre aprobare Guvernului componenţa numerică şi nominală a Colegiului, organizează şi prezidează şedinţele acestuia; aprobă planurile tematice, de perspectivă şi anuale ale lucrărilor de cercetări ştiinţifice; aprobă programele şi planurile tematice anuale de elaborare a documentelor normative în domeniul mediului şi construcţiilor, finanţate din fondurile speciale extrabugetare; reprezintă interesele Ministerului în relaţiile cu organele de stat, cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din alte state, cu autorităţile şi organismele internaţionale şi cu formaţiunile similare din alte ţări; aprobă, în comun cu alte ministere, departamente şi servicii, ordine, regulamente, norme, instrucţiuni şi alte acte în domeniul protecţiei mediului şi activităţii hidrometeorologice, documente normative în construcţii, urbanism şi amenajarea teritoriului, locuinţelor şi prestării serviciilor de gospodărie comunală obligatorii pentru toate organele executive şi agenţi economici; exercită şi alte împuterniciri, prevăzute de lege.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] 9. În scopul elaborării strategiilor de dezvoltare în domeniile sale de activitate, precum şi pentru aplicarea celor mai noi realizări ale ştiinţei şi tehnicii naţionale şi mondiale, pe lîngă Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului se instituie Consiliul republican pentru arhitectură, urbanism şi dezvoltarea teritoriului şi Consiliul tehnico - ştiinţific de stat în construcţii, Comitetul naţional pentru politica de mediu.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] 10. Cheltuielile vizînd întreţinerea aparatului Ministerului se suportă din contul mijloacelor bugetului de stat. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 703 din 23 iulie 2001 Lista instituţiilor, organizaţiilor şi întreprinderilor de stat subordonate Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului I. Instituţiile de supraveghere şi control Inspectoratul Ecologic de Stat şi agenţiile ecologice Nord, Centru, Sud şi Serviciul Piscicol Inspecţia de Stat în Construcţii şi inspecţiile teritoriale Inspectoratul de Stat pentru Navele de Tonaj Mic Direcţia verificare şi expertizare a proiectelor de construcţie Serviciul Hidrometeorologic de Stat Obiectele speciale nr.5101 şi 5102 Asociaţia de Stat de Producţie pentru Explorări Geologice "AGeoM" II. Instituţiile ştiinţifice şi de proiectări Institutul Naţional de Ecologie "INECO" Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Construcţii "INCERCOM" Centrul Republican de Cercetări şi Reglementări în Construcţii "CERCON" Institutul Naţional de Cercetări şi Proiectări în Domeniul Amenajării Teritoriului, Urbanismului şi Arhitecturii "URBANPROIECT" Institutul de Stat de Proiectări "INDUSTRIALPROIECT" Institutul de Proiectări "RURALPROIECT" Institutul de Proiectări "IPROCOM" III. Întreprinderi de producere Direcţia specializată de antrepriză pentru reglare şi montaj Sectorul de reparaţie a fîntînilor arteziene din Chişinău Direcţia de producţie a gospodăriei locativ-comunale, or.Sergheevka, Ucraina Întreprinderea specializată de executare a lucrărilor de explozie "INMEX" Cariera de pietriş şi nisip din Cernăuţi, Ucrăina Cariera de piatră concasată din granit, Pervomaisk, Ucraina Mina de Piatră din Mileştii Mici IV. Instituţiile de instruire Centrul de instruire şi producere Centrul de instruire "Inmacom-Didactic" V. Organizaţiile prestatoare de servicii Centrul comercial "CENCOM" Sanatoriul-preventoriu de bază "CONSTRUCTORUL" Centrul de cultură populară "VESELIA" Orchestra de muzică populară "Busuioc Moldovenesc" Direcţia de administrare a clădirii din str.Cosmonauţilor, nr.9 Agenţia Naţională Locuinţă
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] [Anexa nr.1 completată prin Hot. Guv. nr.122 din 07.02.2002] Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 703 din 23 iulie 2001 Lista societăţilor pe acţiuni, în care pachetul de acţiuni al statului este administrat de Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului --------------------------------------------------+--------------------- Denumirea societăţii pe acţiuni |Sediul (localitatea) --------------------------------------------------+--------------------- Întreprinderi de construcţii Societatea pe Acţiuni "Consocivil" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Consoveloce" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Execond" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Lucomont" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Mecanoindmontaj" mun. Chişinău Holdingul "Monttehsan" S.A. mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Profilcons" or. Soroca Societatea pe Acţiuni "Sorcons" or. Soroca Societatea pe Acţiuni "Unconsacom" or. Ungheni Societatea pe Acţiuni "Mecanizatorul" or. Soroca Societatea pe Actiuni Combinatul de construcţie a caselor "Zidarul-Cahul" or. Cahul Societatea pe Acţiuni "Montajautomatica" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Consam" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "BTA-2" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Construcţia - 24" or. Orhei Societatea pe Actiuni "Arhproiect" mun. Chişinău Întreprinderi de producere a materialelor de construcţii Societatea pe Acţiuni "Ceramica - T" or. Taraclia Societatea pe Acţiuni "USBA" or. Cahul Societatea pe Acţiuni "Infomac" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Beton-Armat" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Ciment" or. Rezina Societatea pe Acţiuni "Pietriş" satul Pruncul Întreprinderi prestatoare de servicii comunale Societatea pe Acţiuni "Nivelirum" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Lalea - 5" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Valega" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "ARC - 2" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Drenaj" mun. Chişinău Societatea pe Acţiuni "Comunal Service" mun. Bălţi Societatea pe Acţiuni "Locuinţa - Bălţi" mun. Bălţi Societatea pe Acţiuni "Redic" or. Floreşti Societatea pe Acţiuni "Nicuşor - S" or. Soroca Societatea pe Acţiuni "Apromat" mun. Chişinău --------------------------------------------------+---------------------
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 703 din 23 iulie 2001 Componenţa nominală a Colegiului Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului Duca Gheorghe - ministrul ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului, academician, preşedintele Colegiului Dogotaru Svetlana - prim viceministru al ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului, şeful departamentului construcţii şi dezvoltarea teritoriului, vicepreşedintele Colegiului Stratan Nicolae - viceministru al ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului, şeful departamentului mediu şi resurse naturale Vieru Mihai - viceministru al ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului, şeful departamentului locuinţe şi gospodărie comunală Vîrţanu Ion - şeful direcţiei resurse umane şi relaţii sociale, Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului Grozavu Nistor - decanul facultăţii urbanistică şi arhitectură, Universitatea Tehnică a Moldovei Şalaru Vasile - şeful catedrei ecologie şi ştiinţe ale solului, Universitatea de Stat din Moldova, membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a Moldovei Topală Ivan - şeful direcţiei industrie, construcţii, transport şi telecomunicaţii al U.T.A. Găgăuzia Afanasiev Veaceslav - viceministru al economiei Spivacenco Anatol - şeful direcţiei agricultură şi protecţia mediului, Cancelaria de Stat Bînzari Valeriu - şeful direcţiei generale investiţii, Ministerul Finanţelor. Goreacioc Sergiu - student la facultatea de chimie a Universităţii de stat din Moldova
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.775 din 27.06.03, în vigoare 11.07.03] [Anexa nr.3 completată prin Hot. Guv. nr.283 din 11.03.2002] [Anexa nr.3 modificată prin Hot. Guv. nr.1324 din 30.11.2001]

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀