H O T Ă R Î R E
despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul de stabilire şi
de plată a compensaţiei băneşti în locul biletelor de tratament
sanatorial gratuit invalizilor de război
Nr. 868 din 28.07.2004
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.138-146/1067 din 13.08.2004
* * *
În temeiul Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi de plată a compensaţiei băneşti în locul biletelor de tratament sanatorial gratuit invalizilor de război (se anexează).
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii şi protecţiei sociale | Valerian Revenco |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul economiei | Marian Lupu |
Ministrul apărării | Victor Gaiciuc |
Ministrul afacerilor interne | Gheorghe Papuc |
Nr.868. Chişinău, 28 iulie 2004. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.868 din 28 iulie 2004
REGULAMENTUL
cu privire la modul de stabilire şi de plată a compensaţiei băneşti în
locul biletelor de tratament sanatorial gratuit invalizilor de război
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi de plată a compensaţiei băneşti în locul biletelor de tratament sanatorial gratuit invalizilor de război (în continuare – regulamentul) este elaborat în baza prevederilor literei g) alineatul (1) articolul 15 al Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani.
2. Obiectul prezentului regulament îl constituie modul de stabilire şi de plată a compensaţiei băneşti (în continuare – compensaţie) în locul biletelor de tratament sanatorial.
II. CATEGORIILE BENEFICIARILOR DE COMPENSAŢIE
3. De compensaţie în locul biletelor de tratament sanatorial gratuit beneficiază invalizii de război şi persoanele considerate invalizi de război conform anexei nr.1 la prezentul regulament.
III. CONDIŢIILE DE ACORDARE A COMPENSAŢIEI
4. Invalizii de război, în conformitate cu litera g) alineatul (1) articolul 15 al Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, au dreptul la bilete de tratament sanatorial gratuit o dată în an în centrele de reabilitare ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi în alte instituţii de acest tip sau, la alegere, în locul biletelor de tratament, la o compensaţie bănească o dată la doi ani consecutivi, ce va fi stabilită începînd cu data publicării prezentului Regulament.
5. Invalizii de război sînt asiguraţi cu bilete de tratament sanatorial gratuit de Casa Naţională de Asigurări Sociale şi de organele abilitate cu dreptul de stabilire şi achitare a pensiilor ale Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Ministerului Justiţiei, Curţii Supreme de Justiţie, Curţii de Apel Economice, Procuraturii Generale, Departamentului Trupelor de Grăniceri, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentului Situaţii Excepţionale, după caz.
6. Compensaţia bănească pentru persoanele specificate în anexa nr.1 la prezentul regulament se stabileşte în baza cererii depuse în primul trimestru al fiecărui an la Casa teritorială de asigurări sociale de la locul de trai şi la organele abilitate cu dreptul de stabilire şi achitare a pensiilor ale Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Ministerului Justiţiei, Curţii Supreme de Justiţie, Curţii de Apel Economice, Procuraturii Generale, Departamentului Trupelor de Grăniceri, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentului Situaţii Excepţionale.
7. La cererea pentru stabilirea compensaţiei urmează a fi anexate, în mod obligatoriu, următoarele documente în copie, confirmate de organele respective şi structurile teritoriale:
buletinul de identitate, care confirmă cetăţenia Republicii Moldova;
legitimaţia de invalid de război;
carnetul de muncă;
în cazul în care persoana este angajată, certificatul care confirmă faptul că ea n-a beneficiat de biletul de tratament sanatorial eliberat de către instituţia corespunzătoare sau de la locul de muncă.
IV. MĂRIMEA COMPENSAŢIEI
8. Mărimea compensaţiei se stabileşte anual de către Consiliul de Administraţie al Casei Naţionale de Asigurări Sociale, la propunerea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, ţinînd cont de costul mediu al biletului de tratament.
V. MODUL DE PLATĂ A COMPENSAŢIEI
9. Plata compensaţiei se efectuează de către:
a) Casa Naţională de Asigurări Sociale – prin intermediul „Băncii de Economii” S.A. în baza informaţiei prezentate în versiune electronică;
b) Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei (cu excepţia Departamentului Instituţiilor Penitenciare), Serviciul de Informaţii şi Securitate, Departamentul Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Procuratura Generală, Departamentul Trupelor de Grăniceri, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentul Situaţii Excepţionale, Curtea Supremă de Justiţie şi Curtea de Apel Economică – prin intermediul „Băncii de Economii” S.A. în baza listelor prezentate.
10. Compensaţia bănească se plăteşte în numerar.
11. În cazul în care compensaţia a fost stabilită, dar a survenit moartea beneficiarului, compensaţia poate fi achitată integral în primul trimestru al anului persoanei care va depune dovezi că a suportat cheltuielile cauzate de deces.
12. Sumele compensaţiei stabilite, dar neachitate la timp din vina organului care stabileşte şi plăteşte compensaţia, se plătesc retroactiv fără nici o limitare în termen.
13. Compensaţia stabilită persoanelor aflate în aziluri (cămine) pentru bătrîni şi invalizi nu se achită.
14. Compensaţia nu se achită beneficiarului care îşi stabileşte domiciliul în străinătate.
VI. FINANŢAREA ŞI DAREA DE SEAMĂ
15. Compensaţia, stabilită conform Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, se plăteşte:
a) beneficiarilor de pensii din sistemul public de asigurări sociale – de către casele teritoriale de asigurări sociale din contul mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat;
b) beneficiarilor de pensii din cadrul Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Ministerului Justiţiei, Curţii Supreme de Justiţie, Serviciului de Informaţie şi Securitate, Procuraturii Generale, Curţii de Apel Economice, Departamentului Trupelor de Grăniceri, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentului Situaţii Excepţionale – de către organele menţionate din contul mijloacelor bugetului de stat.
16. Casa Naţională de Asigurări Sociale va deconta sumele necesare pentru plata compensaţiei de pe contul său bancar pe contul „Băncii de Economii” S.A. cu destinaţie specială.
17. Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Departamentul Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Justiţiei, Curtea Supremă de Justiţie, Curtea de Apel Economică, Procuratura Generală, Departamentul Trupelor de Grăniceri, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentul Situaţii Excepţionale vor deconta sumele primite de la buget pentru plata compensaţiei pe conturile „Banca de Economii” S.A. cu destinaţie specială.
18. Pînă la data de 10 a lunii următoare celei de gestiune, „Banca de Economii” S.A. va prezenta Casei Naţionale de Asigurări Sociale, Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Ministerului Justiţiei, Curţii Supreme de Justiţie, Curţii de Apel Economice, Procuraturii Generale, Departamentului Trupelor de Grăniceri, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentului Situaţii Excepţionale darea de seamă privind plata compensaţiilor, conform anexei nr.2 la prezentul regulament.
19. Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Departamentul Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Ministerul Justiţiei, Curtea Supremă de Justiţie, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Procuratura Generală, Curtea de Apel Economică, Departamentul Trupelor de Grăniceri, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentul Situaţii Excepţionale prezintă trimestrial, pînă la data de 25 a lunii următoare celei de gestiune, Ministerului Finanţelor darea de seamă privind achitarea compensaţiilor, conform anexei nr.3 la prezentul regulament.
VII. DISPOZIŢII FINALE
20. Casele teritoriale de asigurări sociale, Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Departamentul Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Ministerul Justiţiei, Curtea Supremă de Justiţie, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Procuratura Generală, Curtea de Apel Economică, Departamentul Trupelor de Grăniceri, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentul Situaţii Excepţionale întocmesc cîte un dosar personal pentru fiecare beneficiar şi ţin evidenţa strictă a plăţilor efectuate, cu anexarea documentelor respective.
21. Responsabilitatea pentru corectitudinea stabilirii şi plăţii compensaţiilor, precum şi controlul asupra folosirii lor în strictă corespundere cu destinaţia mijloacelor financiare de stat se pune în sarcina Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale (Casei Naţionale de Asigurări Sociale), Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului Instituţiilor Penitenciare al Ministerului Justiţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Ministerului Justiţiei, Curţii Supreme de Justiţie, Curţii de Apel Economice, Procuraturii Generale, Departamentului Trupelor de Grăniceri, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Departamentului Situaţii Excepţionale.
Anexa nr.1
la Regulamentul cu privire la modul de
stabilire şi de plată a compensaţiei băneşti
în locul biletelor de tratament sanatorial
gratuit invalizilor de război
Categoriile invalizilor de război beneficiari de compensaţii băneşti
în locul biletelor de tratament sanatorial gratuit
Invalizi de război se consideră persoanele ale căror invaliditate este cauzată de rănire, contuzie, schilodire sau de o afecţiune contractată în perioada celui de-al doilea război mondial sau a acţiunilor de luptă în timp de pace.
Persoanele recunoscute ca invalizi de război sînt:
a) militarii, inclusiv cei trecuţi în rezervă (în retragere), care şi-au îndeplinit serviciul militar (inclusiv fiii regimentului sau elevii marinari) ori s-au aflat temporar în subunităţile, unităţile militare, statele majore şi instituţiile militare ce făceau parte din armata activă, partizanii, muncitorii şi funcţionarii care au devenit invalizi în urma rănirii, contuziei, schilodirii sau a unei afecţiuni contractate în timpul celui de-al doilea război mondial în zonele în care s-au desfăşurat acţiunile de luptă, în sectoarele din apropierea frontului, ale căilor ferate, drumurilor auto, la construirea aliniamentelor de apărare, bazelor maritime militare, aerodromurilor;
b) persoanele din corpul de comandă şi soldaţii din organele afacerilor interne, din sistemul penitenciar şi din organele securităţii naţionale care au devenit invalizi în urma rănirii, contuziei, schilodirii sau a unei afecţiuni contractate în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu în zonele în care s-au desfăşurat acţiuni de luptă;
c) persoanele care au devenit invalide în urma rănirii, contuziei, schilodirii fiind antrenate de organele puterii locale la colectarea muniţiilor şi a tehnicii militare, la deminarea teritoriului şi a obiectelor în anii celui de-al doilea război mondial şi în perioada de după acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova;
d) militarii care au participat la acţiunile de luptă şi persoanele care au deservit contingente militare active aflate în alte state şi care au devenit invalizi în urma rănirii, contuziei, schilodirii sau a unei afecţiuni contractate în timpul acţiunilor de luptă;
e) persoanele participante la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova, care au devenit invalizi în urma rănirii, contuziei, schilodirii sau a unei afecţiuni contractate în timpul acţiunilor de luptă.
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi de plată a compensaţiei băneşti în locul biletelor de tratament sanatorial gratuit invalizilor de război
Darea de seamă privind plăţile compensaţiilor băneşti în locul biletelor de tratament sanatorial gratuit pentru perioada ________________
| ||||||||
Nr. d/o | Raionul/ municipiul | Numele, prenumele, patronimicul | Codul personal | Adresa | Suma de plată | Achitat | Note | |
suma, lei | data | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Total pe ţară | ||||||||
Directorul „Băncii de Economii” S.A. _________________ (semnătura)
L.Ş. |
Contabil __________________ (semnătura)
|
Anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi de plată a compensaţiei băneşti în locul biletelor de tratament sanatorial gratuit invalizilor de război
Darea de seamă privind plăţile compensaţiilor băneşti în locul biletelor de tratament sanatorial gratuit pentru perioada __________ instituţia ____________
| |||||||||
Nr. d/o | Raionul/ municipiul | Planul anual | Finanţat de Ministerul Finanţelor | Calculat | Achitat | Datorii | |||
nr. benefi- ciarilor | suma, lei | nr. benefi- ciarilor | suma, lei | debitoare | creditoare | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Total pe ţară | |||||||||
Ministru (Conducătorul instituţiei)
L.Ş.
Contabil-şef |
________________ (semnătura)
________________ (semnătura) |
