vineri, 11 august 2017
888/02.08.2004 Hotărîre despre aprobarea procedurii de înregistrare şi examinare a cererilor pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională

H O T Ă R Î R E

despre aprobarea procedurii de înregistrare şi examinare

a cererilor pentru acordarea alocaţiei de integrare

sau reintegrare profesională

 

nr. 888  din  02.08.2004

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.138-146/1068 din 13.08.2004

 

* * *

Abrogat: 10.02.2019

Hotărîrea Guvernului nr.1276 din 26.12.2018

 

Notă: În textul hotărîrii, sintagma “Ministerul Economiei şi Comerţului” se substituie cu sintagma “Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” conform Hot.Guv. nr.676 din 12.09.2011, în vigoare 16.09.2011

 

Notă: Pe tot parcursul textului "Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale" şi "pe lîngă Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale" se substituie cu cuvintele "Ministerul Economiei şi Comerţului" şi "în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului" conform Hot.Guv. nr.1238 din 30.11.05, în vigoare 16.12.05

 

În temeiul Legii nr.102-XV din 13 martie 2003 privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.312), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă procedura de înregistrare şi examinare a cererilor pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională (se anexează).

2. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi Ministerul Finanţelor vor asigura defalcarea mijloacelor financiare necesare pentru stabilirea, începînd cu 1 ianuarie 2005, a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională şomerilor îndreptăţiţi de a o primi.

3. Plata alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se efectuează în limita alocaţiilor prevăzute anual în bugetul de stat în acest scop şi vor fi achitate prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale, în baza calculelor şi comenzilor Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă în subordinea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Viceprim-ministruValerian Cristea
Ministrul muncii şi protecţiei socialeValerian Revenco
Ministrul finanţelorZinaida Grecianîi
Ministrul justiţieiVictoria Iftodi

Chişinău, 2 august 2004.
Nr.888.

 

Aprobată

prin Hotărîrea Guvernului

nr.888 din 2 august 2004

 

PROCEDURA

de înregistrare şi examinare a cererilor pentru acordarea

alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională

 

1. Procedura de înregistrare şi examinare a cererilor pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională (în continuare - procedură) este elaborată în baza prevederilor Legii nr.102-XV din 13 martie 2003 privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă (în continuare - lege).

Procedura determină modul de stabilire şi plată a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională unor categorii de şomeri neasiguraţi în sistemul public de asigurări sociale.

Şomeri neasiguraţi contra riscului şomajului se consideră persoanele care nu au un stagiu de cotizare de cel puţin 9 luni în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare la data înregistrării.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.676 din 12.09.2011, în vigoare 16.09.2011]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1238 din 30.11.05, în vigoare 16.12.05]

 

2. Alocaţia de integrare sau de reintegrare profesională se acordă şomerilor care se află în următoarele circumstanţe:

a) le-a expirat perioada de încadrare în grad sever sau accentuat de dizabilitate;

b) le-a încetat perioada de îngrijire a copilului, în intervalul de vîrstă a copilului de la 1,5 ani pînă la 6 ani, la momentul naşterii copilului nefiind încadrate în muncă;

c) le-a încetat perioada de îngrijire a unui membru de familie persoană cu dizabilităţi severe, a unui copil cu dizabilităţi în vîrstă de pînă la 18 ani, sau a unei persoane înaintate în vîrstă (75 de ani sau mai mult);

d) nu s-au putut angaja în cîmpul muncii la trecerea în rezervă după satisfacerea serviciului militar în termen, serviciul militar cu termen redus sau serviciul de alternativă;

e) nu s-au putut angaja în cîmpul muncii după eliberarea din locuri de detenţie sau dintr-o instituţie de reabilitare socială;

f) sînt victime ale traficului de fiinţe umane cu statut confirmat de autorităţile competente şi nu s-au putut angaja în cîmpul muncii.

Persoanelor prevăzute la litera b) li se acordă alocaţia de integrare sau de reintegrare profesională în cazul în care acestea se adresează la agenţie în perioada cînd copilul are între 1,5 şi 6 ani.

Alocaţia de integrare sau de reintegrare profesională se acordă o singură dată.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1238 din 30.11.05, în vigoare 16.12.05]

 

3. Persoana poate depune cererea pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională dacă este înregistrată ca şomer la organele teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (în continuare - Agenţia Naţională) şi nu poate fi încadrată în muncă din lipsa locurilor de muncă corespunzătoare.

Cererile pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se completează de persoana aflată în căutarea unui loc de muncă sau de funcţionarul public al agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă (în continuare - agenţie) şi poartă semnătura olografă a persoanei aflate în căutarea unui loc de muncă.

4. Evidenţa beneficiarilor de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională se ţine în registrul beneficiarilor de atare alocaţii, conform modelului stabilit de Agenţia Naţională.

Registrul va fi ţinut atît pe suport magnetic, cit şi pe suport de hîrtie.

5. Şomerii nu vor beneficia de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională în cazul în care, pînă la stabilirea dreptului de a o primi, refuză neîntemeiat un loc de muncă corespunzător, conform legislaţiei, sau serviciile de stimulare a ocupării forţei de muncă prestate de agenţie.

6. Înregistrarea cererii pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se efectuează la data prezentării actelor ce confirmă dreptul la primirea acestei alocaţii.

În cazul în care cererea pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se înregistrează la expirarea a 7 zile de la data înregistrării cererii de primire a unui loc de muncă, alocaţia de integrare sau reintegrare profesională se acordă din data înregistrării cererii.

7. Cererea pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională va fi însoţită de următoarele documente:

a) actul de identitate, în original şi în copie;

b) actele de studii şi de calificare, în original şi în copie;

c) certificatul de căsătorie, pentru persoanele care şi-au schimbat numele de familie, în original şi în copie;

d) declaraţia pe propria răspundere, în forma scrisă;

e) certificatele ce consemnează lipsa activităţii în scopul obţinerii de venituri;

f) alte documente, conform legislaţiei în vigoare.

Perioada de încadrare în grad de dizabilitate se confirmă în baza documentelor care certifică faptul şi durata deţinerii gradului de dizabilitate, eliberate de către organele competente.

Perioada îngrijirii copiilor se stabileşte prin documentele care certifică naşterea copilului şi împlinirea de către copil a vîrstei de 1,5 sau 6 ani (adeverinţa de naştere).

Perioada îngrijirii unei persoane cu dizabilităţi severe, a unui copil cu dizabilităţi în vîrstă de pînă la 18 ani sau a unei persoane care a depăşit vîrsta de 75 ani se confirmă, după caz, în baza:

a) certificatului eliberat de către organele teritoriale de asigurări sociale, care confirmă că solicitantul a beneficiat de alocaţie pentru îngrijire (a unei persoane din categoriile date) în condiţiile legislaţiei şi/sau

b) actului de constatare a circumstanţelor reale (întocmit la primărie).

Drept confirmare a îndeplinirii serviciului militar în termen, serviciului militar cu termen redus sau serviciului civil servesc înscrierile respective în livretele militare.

Perioada aflării în penitenciar se confirmă prin certificatul de eliberare din locul de detenţie.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1238 din 30.11.05, în vigoare 16.12.05]

 

8. Beneficiarii de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională au următoarele obligaţiuni:

a) să se prezinte la serviciile de mediere, în conformitate cu prevederile articolului 17 alin.(4) din Lege;

b) să comunice, în termen de 3 zile, agenţiei la care este înregistrat despre orice modificare a condiţiilor care au condus la stabilirea drepturilor de beneficiar;

c) să participe la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă, prestate de agenţia la care este înregistrat;

d) să caute activ un loc de muncă corespunzător, vizitînd în acest scop angajatorii, inclusiv de sine stătător ori prezentîndu-se mai des la agenţia la care se află în evidenţă.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1238 din 30.11.05, în vigoare 16.12.05]

 

9. Agenţia va întocmi un dosar pentru fiecare persoană îndreptăţită de a primi alocaţie de integrare sau reintegrare profesională, care va include cererea pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională şi toate copiile actelor.

Copiile actelor se confirmă de funcţionarul public care întocmeşte dosarul prin:

a) înscrierea menţiunii "în conformitate cu originalul";

b) numele, prenumele şi semnătura funcţionarului care a făcut înscrierea;

c) data la care s-a făcut înscrierea.

Originalele actelor se restituie titularului.

Numărul dosarului corespunde numărului de evidenţă a beneficiarilor de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională.

10. Agenţia verifică actele şi documentele prezentate şi emite ordinul privind acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, conform modelului stabilit de Agenţia Naţională.

Ordinul privind acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională este anexat la dosar şi înregistrat în Cartea de ordine.

Ordinelor cu privire la acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională li se atribuie numere în ordine crescătoare pentru o perioadă de un an calendaristic.

În cazul constituirii dreptului de primire a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, ordinul se emite în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională.

11. Şomerul este informat contra semnătură despre decizia privind acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, mărimea, durata, data de la care i se acordă acest drept şi data din care va începe achitarea plăţilor pînă la data programată pentru vizita următoare.

12. În cazul în care şomerul îşi schimbă domiciliul, dosarul se transferă agenţiei în a cărei rază îşi are noul domiciliu, în baza cererii depuse la agenţia la care este înregistrat, anexîndu-se copiile de pe actul de identitate ce confirmă schimbarea domiciliului, copiile de pe fişa personală şi de pe contul personal.

13. Persoanelor care au dreptul la alocaţie de integrare sau reintegrare profesională li se eliberează un carnet de evidenţă.

Menţiunile în carnet privind înregistrarea se efectuează o dată sau de două ori pe lună, în condiţiile articolului 17 alineatul (4) din Lege de către funcţionarul public din cadrul agenţiei - în baza actului de identitate.

Stabilirea periodicităţii participării şi prezentării la serviciile de mediere pentru şomerii ce beneficiază de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională se efectuează ţinîndu-se cont de distanţa între unităţile administrativ-teritoriale în care sînt situate agenţiile şi domiciliul şomerului.

În cazul în care distanta respectivă este de pîna la 10 km, şomerul are obligaţia să se prezinte la agenţie o dată în 15 zile calendaristice, iar în celelalte cazuri - o dată la 30 de zile calendaristice.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.676 din 12.09.2011, în vigoare 16.09.2011]

 

14. Şomerii beneficiază de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională începînd cu ziua a opta din data înregistrării cererii de primire a unui loc de muncă la agenţie, dacă acest drept este confirmat documentar.

15. Persoanele îndreptăţite să primească alocaţie de integrare sau reintegrare profesională beneficiază de aceasta în mărime de 15 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent la data stabilirii plăţii pentru o perioadă de cel mult 9 luni calendaristice.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.1238 din 30.11.05, în vigoare 16.12.05]

 

16. Alocaţia de integrare sau reintegrare profesională se acordă integral, dacă beneficiarul a avut acest drept pe întreaga perioadă a lunii respective.

Alocaţia de integrare sau reintegrare profesională pentru fracţiuni de lună se calculează prin raportarea cuantumului lunar stabilit la numărul de zile calendaristice din luna respectivă, iar rezultatul se înmulţeşte cu numărul de zile din luna pentru care şomerul beneficiază de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională.

17. Suspendarea plăţii alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională are loc în condiţiile articolului 38 din Lege, după cum urmează:

a) după expirarea a 3 zile din data în care beneficiarul nu a îndeplinit obligaţiile prevăzute la punctul 8 litera a) a prezentei proceduri;

b) pe perioada îndeplinirii obligaţiunilor militare;

c) pe perioada aflării în arest;

d) pe perioada concediului de boală;

 

[Lit.e) exclusă prin Hot.Guv. nr.1238 din 30.11.05, în vigoare 16.12.05]

 

f) pe perioada antrenării la lucrări publice.

Perioada de suspendare a plăţii alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, prevăzută la litera a) alineatul unu din prezentul punct, se include în durata de primire a alocaţiei.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.676 din 12.09.2011, în vigoare 16.09.2011]

[Alin.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1238 din 30.11.05, în vigoare 16.12.05]

 

18. Dreptul la primirea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se restabileşte în temeiul cererii depuse de titularul respectiv, conform modelului stabilit de Agenţia Naţională.

Termenul de repunere în plată, în cazul în care suspendarea a fost efectuată în condiţia prevăzută la punctul 17 litera a), expiră începînd cu a 6l-a zi calendaristică de la data ultimei vizite la Agenţie, iar în celelalte cazuri - începînd cu a 3l-a zi calendaristică de la data încetării situaţiei care a condus la suspendare.

[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.676 din 12.09.2011, în vigoare 16.09.2011]

 

19. Reluarea plăţii alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, suspendată potrivit punctului 17 litera a), se efectuează din ziua înregistrării cererii respective, iar în celelalte cazuri - din data încetării situaţiei care a condus la suspendare.

Decizia privind suspendarea plăţii alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, prevăzută la articolul 38 alineatul (1) litera a) din Lege, se anulează în cazul în care beneficiarul prezintă acte justificative că nu şi-a îndeplinit obligaţia respectivă din motive întemeiate.

Se consideră motive întemeiate următoarele situaţii:

a) naşterea copilului propriu;

b) căsătoria;

c) aflarea în arest;

d) îmbolnăvirea;

e) decesul rudelor pîna la gradul doi inclusiv;

f) circumstanţele de forţă majoră.

Beneficiarul trebuie să prezinte actele justificative în termen de 30 de zile din data la care nu şi-a îndeplinit obligaţia prevăzută la articolul l7 alineatul (4) din Lege.

20. Plata alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională încetează în situaţiile prevăzute la articolul 39 din Lege:

a) la expirarea perioadei stabilite de Lege pentru acordare;

b) la data încadrării în muncă;

c) la data autorizării activităţii de întreprinzător;

d) la data refuzului neîntemeiat de încadrare într-un loc de muncă corespunzător, oferit de agenţie;

e) la data refuzului neîntemeiat la serviciile de stimulare a ocupării forţei de muncă oferite de agenţie sau la data întreruperii acestora;

f) la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare;

g) la data plecării în străinătate;

h) la data intrării în vigoare a hotărîrii judecătoreşti de condamnare;

i) la data începerii concediului de maternitate;

j) în cazul obţinerii sau încercării de a obţine prin înşelăciune alocaţie de integrare sau de reintegrare profesională;

k) la expirarea termenelor prevăzute la articolul 38 alin.(2) şi alin.(3) din Lege;

l) în caz de deces al beneficiarului;

m) în cazul în care beneficiarul nu mai întruneşte condiţiile pentru a fi considerat şomer, prevăzute la art.2 lit.a)-f) din Lege.

Se consideră "refuz neîntemeiat", prevăzut la articolul 39 literele d) şi e) din Lege, situaţia în care beneficiarul de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională nu acceptă soluţiile legate de încadrarea în muncă la un loc de muncă corespunzător sau, după caz, la cursurile de calificare şi recalificare oferite pe baza consilierii sau medierii muncii de către agenţie.

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.676 din 12.09.2011, în vigoare 16.09.2011]

 

21. Suspendarea, anularea suspendării, repunerea în plată şi încetarea plăţii alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se stabilesc prin ordinul emis de agenţie şi prin înregistrarea lui în Cartea de ordine.

Decizia despre încetarea sau suspendarea plăţii alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională va fi adusă la cunoştinţă şomerului în termen de 5 zile lucrătoare prin intermediul oficiului poştal.

22. Cheltuielile ocazionate de plata alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se efectuează în limita alocaţiilor prevăzute anual în bugetul de stat, prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale, alocate Fondului de şomaj.

23. Agenţiile întocmesc raportul privind necesităţile de mijloace financiare în acest scop, care se prezintă lunar Agenţiei Naţionale pînă la data de 10 a lunii următoare celei gestionare.

În baza raporturilor prezentate, Agenţia Naţională prezintă comenzile necesare Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

Casa Naţională de Asigurări Sociale, în baza acestor comenzi, transferă sumele necesare pentru achitarea alocaţiilor pe măsura finanţării de către Ministerul Finanţelor a mijloacelor prevăzute în legea bugetului de stat şi în legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv.

24. Agenţia Naţională prezintă trimestrial Casei Naţionale de Asigurări Sociale, către data de 20 a lunii următoare trimestrului de gestiune, darea de seamă privind utilizarea mijloacelor bugetare, iar Casa Naţională de Asigurări Sociale, la rîndul său - Ministerului Finanţelor, potrivit formularului specificat în anexă.

25. Alocaţia de integrare sau reintegrare profesională se plăteşte beneficiarilor lunar, prin intermediul instituţiilor bancare comerciale, în baza contractului încheiat între agenţie şi banca comercială respectivă.

26. Perioada de primire a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională constituie stagiu de cotizare şi se fixează în carnetul de muncă de către agenţii.

27. Persoanele care au primit alocaţia de integrare sau reintegrare profesională pentru perioada aflării în concedii de boală vor restitui sumele alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională primite pe perioada respectivă.

28. Sumele plătite fără temei legal, cu titlu de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională, şi debitele create în condiţiile prezentei proceduri, ca urmare a prezentării unor documente false sau a încadrării în muncă fără a informa agenţia, se recuperează de la persoanele care le-au primit în mod fraudulos.

Sumele nerecuperate de la beneficiarii decedaţi nu se urmăresc.

Funcţionarii agenţiilor, din a căror vină, ca urmare a nerespectării prevederilor legislaţiei în vigoare, le-au fost stabilite şi plătite fraudulos sume din Fondul de şomaj, sînt obligaţi să le restituie.

29. Sumele plătite nelegitim se restituie integral agenţiilor ce au efectuat plata alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională.

Încasarea se efectuează în temeiul deciziilor agenţiilor ce au efectuat plata alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională.

Sumele rămase nerecuperate se urmăresc pe cale judiciară.

30. Litigiile privind modul de soluţionare a cererilor pentru acordarea alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se soluţionează de către Agenţia Naţională, precum şi de către instanţele judecătoreşti, în modul stabilit de lege.

 

Anexă

la Procedura de înregistrare şi

examinare a cererilor pentru

acordarea alocaţiei de integrare

sau reintegrare profesională

DAREA DE SEAMĂ

privind plata alocaţiei de integrare sau

reintegrare profesională în trimestrul _____, anul 200__

 

Nr. d/oDenumirea unităţii administrativ-teritorialeS-a transferat de către Ministerul Finanţelor Casei Naţionale de Asigurări Sociale Sume transferate la bancă, lei Datoriile formate, lei Soldul mijloacelor la bancă, leiS-a plătit şomerilor în

trimestrul _______ anul 200__

suma alocaţiei, lei% bancar, leiNr. beneficiarilor pe categoriisuma alocaţiei, lei% bancar, lei
a)b)c)d)e)f)total
 
 
 
 
 

Total pe republică

 

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări Sociale __________________

Contabilul şef al Casei Naţionale de Asigurări Sociale _______________

[Anexa modificată prin Hot.Guv. nr.1238 din 30.11.05, în vigoare 16.12.05]