H O T Ă R Î R E
privind evoluţia economiei naţionale şi executarea bugetului
în 9 luni ale anului 2004
nr. 1356 din 07.12.2004
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.233-236/1555 din 17.12.2004
* * *
Guvernul constată că aplicarea consecventă a Programului său de activitate şi implementarea Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei au asigurat, în primele 9 luni ale anului curent, menţinerea stabilităţii macroeconomice, dezvoltarea şi extinderea infrastructurii de producere şi a celei sociale, creşterea susţinută a volumului producţiei industriale şi serviciilor, îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a populaţiei.
Rezultate semnificative au fost înregistrate în activitatea investiţională. Volumul investiţiilor în capital fix s-a majorat faţă de perioada respectivă a anului 2003 cu 12%, însumînd în preţuri curente 2296 mil.lei. Sub aspect structural, 69% din volumul total al investiţiilor au fost efectuate din contul mijloacelor proprii ale agenţilor economici. Din punctul de vedere al eficienţei economice este important că 72% din volumul total al investiţiilor în capital fix au fost valorificate în construcţia, extinderea şi reutilarea tehnică a întreprinderilor de producere.
Rata inflaţiei a constituit 6,4%, fiind cu mult mai joasă decît cea înregistrată în perioada ianuarie-septembrie a anului 2003 (11,4%).
În perioada de referinţă cursul valutar a manifestat două tendinţe distincte: de la începutul anului pînă în luna mai leul moldovenesc şi-a întărit cursul faţă de dolarul american (cu 12,9%), după care s-a înregistrat o scădere lentă a cursului monedei naţionale, pînă la 12,16 lei pentru 1 dolar american la sfîrşitul lunii septembrie.
Stabilitatea macroeconomică a stimulat majorarea creditelor acordate economiei, suma cărora la 30 septembrie 2004 a atins 6,8 mlrd.lei, fiind în creştere cu 21,9% faţă de aceeaşi dată a anului 2003.
Şi în sectorul real al economiei s-au înregistrat tendinţe de creştere. Volumul producţiei industriale a însumat 12,1 mlrd.lei şi s-a majorat în termeni reali cu 7,9%, comparativ cu perioada similară a anului 2003. Cele mai înalte ritmuri de creştere s-au înregistrat în industria nealimentară, obţinîndu-se o majorare cu 19% faţă de 9 luni ale anului 2003. Ponderea cea mai înaltă în această creştere revine producerii articolelor textile, precum şi producţiei din minereuri nemetalifere.
Volumul producţiei agricole în preţuri curente a constituit 8,4 mlrd.lei, fiind în creştere cu 3% (în preţuri comparabile), faţă de perioada respectivă a anului 2003. Sporirea producţiei agricole a fost determinată de creşterea producţiei vegetale cu 4,5% şi a producţiei animale cu 0,6%.
În primele 9 luni ale anului curent, comparativ cu perioada similară a anului 2003, veniturile încasate la bugetul consolidat s-au majorat cu 11,9%. Acumulările de venituri planificate pentru perioada vizată au fost realizate la nivel de 103,4%. Dintre cele 35 unităţi administrativ-teritoriale în 26 au fost depăşite sarcinile de colectare a veniturilor, iar în 9 - sarcinile respective nu au fost îndeplinite. Cel mai scăzut nivel de executare a sarcinilor bugetare s-a constatat în raioanele Taraclia (89,5%), Şoldăneşti (91,5%) şi Rîşcani (94,3%).
Pe parcursul a 9 luni ale anului curent salariul nominal mediu lunar al unui salariat în economie s-a majorat, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2003, cu 25,5%, iar în termeni reali cu 11,2%.
Mărimea medie a pensiei lunare, conform situaţiei de la 1 octombrie 2004, a constituit 258,3 lei, sporind cu 25,5% faţă de data respectivă a anului 2003, creşterea în termeni reali constituind 13,3%.
În scopul ameliorării situaţiei din ştiinţă şi învăţămînt s-a stabilit majorarea salariilor cercetătorilor ştiinţifici, prin utilizarea coeficientului de retribuire a muncii la nivel de 1,5, precum şi majorarea cu 30% a salariilor de funcţie ale cadrelor didactice şi persoanelor cu funcţii de conducere din domeniu.
Totodată, se menţin şi unele tendinţe negative. Comparativ cu perioada respectivă a anului 2003, a crescut soldul negativ al balanţei comerciale cu 34,1%, s-a redus numărul salariaţilor în economie cu 13,3 mii. Restanţele agenţilor economici şi celor sociali la retribuirea muncii s-au majorat cu 25,8 mil.lei faţă de suma înregistrată la începutul anului.
Se atestă nerespectarea continuă de către unii contribuabili a obligaţiunilor faţă de buget. Conform situaţiei de la 1 octombrie 2004 datoriile agenţilor economici la bugetul consolidat au constituit 1428,9 mil.lei, dintre care la bugetul de stat - 1135,6 mil.lei şi la bugetele administrativ-teritoriale - 293,3 mil.lei.
În condiţiile în care sarcina anuală de creştere a valorii globale adăugate în agricultură este de 13%, în primul semestru s-a înregistrat o reducere a acestui indice cu 1,6%. În industria alimentară şi în cea a vinului creşterea valorii globale adăugate a constituit, în aceeaşi perioadă, jumătate din cea planificată, iar în industria tutunului aceasta s-a redus cu circa 12%, creşterea preconizată fiind de 15%.
La nivel nesatisfăcător se află executarea veniturilor de bază ale bugetului consolidat pe activităţile economice ce ţin de sfera de competenţă a Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare (80,2%), Ministerului Industriei (82,6%) şi Ministerului Energeticii (84,7%).
Autorităţile responsabile de stabilirea condiţiilor obligatorii pentru produse şi servicii nu şi-au conştientizat rolul în procesul de formare a legislaţiei tehnice, armonizate cu directivele europene şi, ca urmare, nu se implică activ în realizarea Programului naţional de elaborare a reglementărilor tehnice.
În scopul realizării Programului de activitate a Guvernului pe anii 2001-2005 "Renaşterea Economiei - Renaşterea Ţării", implementării Strategiei de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se ia act de Raportul analitic cu privire la evoluţia economiei naţionale şi executarea bugetului în 9 luni ale anului 2004.
2. Ministerele şi departamentele, alte autorităţi ale administraţiei publice centrale:
pînă la 1 ianuarie 2005, vor ajusta planurile lor de activitate pentru anii 2005-2006 la politicile, obiectivele şi priorităţile sectoriale specificate în Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei;
vor întreprinde toate măsurile ce se impun pentru asigurarea necondiţionată a realizării obiectivelor activităţilor economice la formarea produsului intern brut în anul 2004, a obiectivelor de asigurare a executării sarcinilor bugetare pe anul 2004, stabilite prin Hotărîrea Guvernului nr.351 din 2 aprilie 2004;
vor participa la elaborarea, pînă la finele anului curent, în scopul asigurării executării Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.2044-III din 15 octombrie 2004 "Privind declararea anului 2005 "Anul colectivităţilor locale din Republica Moldova", a Programului Naţional "Satul moldovenesc" pentru perioada 2005-2015, stabilind acţiuni concrete de realizare a acestuia la nivel local, raional şi central, în conformitate cu Dispoziţia Guvernului nr.169 din 10 noiembrie 2004.
3. Ministerul Economiei:
va generaliza materialele prezentate de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale privind Programul Naţional "Satul moldovenesc" şi va prezenta, pînă la 10 ianuarie 2005, proiectul respectiv de hotărîre a Guvernului;
în comun cu Banca Naţională a Moldovei şi Ministerul Finanţelor, va definitiva, pînă la 15 decembrie 2004, Declaraţia cu privire la politicile economice şi financiare comune ale Guvernului şi Băncii Naţionale a Moldovei pentru anul 2005.
4. Ministerul Energeticii va elabora:
pînă la 10 decembrie curent, un plan de acţiuni privind sporirea gradului de securitate energetică a ţării în perioada de iarnă (2004-2005), prin asigurarea funcţionării stabile şi eficiente a sistemului energetic naţional, în special a sectoarelor electroenergetic, termoenergetic şi a celui al livrărilor de gaze naturale;
proiectul de lege pentru completarea şi modificarea Legii nr.233-XIV din 23 decembrie 1998 cu privire la proiectul individual de privatizare a întreprinderilor din sectorul electroenergetic şi Legii nr.336-XIV din 1 aprilie 1999 privind restructurarea datoriilor întreprinderilor din sectorul energetic.
5. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare va definitiva, pînă la 1 ianuarie 2005, strategia sectorială de dezvoltare a sferei agroalimentare şi planul respectiv de acţiuni, stabilind în calitate de obiective prioritare sporirea competitivităţii producţiei, implementarea soiurilor, hibrizilor, raselor de animale şi tehnologiilor avansate, precum şi a managementului performant, utilizarea raţională a solurilor şi a altor resurse naturale, fabricarea noilor tipuri de produse alimentare, cucerirea noilor pieţe de desfacere.
6. Ministerul Industriei şi Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare:
vor intensifica şi eficientiza interacţiunea pe orizontală, îndeosebi în domeniile producerii conservelor, asigurării cu ambalaj şi desfacerii producţiei;
vor crea condiţii favorabile pentru prelucrarea materiei prime, atît agricole cît şi minerale, implementînd producerea noilor tipuri de mărfuri şi servicii cu valoare adăugată sporită şi consum redus de materiale şi energie.
7. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale:
va asigura implementarea în continuare a măsurilor ce ţin de orientarea profesională şi consilierea psihologică a tinerilor, invalizilor şi altor categorii vulnerabile pe piaţa muncii şi introducerea modificărilor şi completărilor respective în Legea privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă;
în comun cu Ministerul Economiei şi Ministerul Finanţelor:
va asigura definitivarea şi implementarea Planului de acţiuni privind perfecţionarea sistemului şi mecanismului de acordare a compensaţiilor nominative diferitelor categorii sociale ale populaţiei, prin trecerea de la principiul bazat pe categorii la cel bazat pe determinarea veniturilor unui membru al familiei;
va revedea posibilele etape de implementare a sistemului de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar, ţinînd cont de mijloacele financiare planificate;
va evalua situaţia din sistemul protecţiei sociale pentru fiecare unitate administrativ-teritorială şi pentru fiecare tip de serviciu.
8. Casa Naţională de Asigurări Sociale:
va întocmi, în comun cu Ministerul Finanţelor, în termen de pînă la 10 decembrie curent, un act de verificare a datoriilor bugetului de stat, în perioada 2000 - 9 luni ale anului 2004, faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat, ţinînd cont de plăţile real calculate şi efectuate de la bugetul asigurărilor sociale de stat în perioada respectivă, pentru prestaţii sociale aferente transferurilor de la bugetul de stat, cu prezentarea rezultatelor spre examinare Guvernului, în termenul stabilit;
va efectua recalcularea pensiilor de asigurări sociale în scopul majorării cuantumului lunar al acestora cu cel puţin 25 la sută;
în comun cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină, va prezenta lunar Ministerului Finanţelor, pînă la data de 15 a lunii următoare lunii de gestiune, informaţii operative, conform formularului stabilit de Ministerul Finanţelor, vizînd executarea indicatorilor generali ai bugetului asigurărilor sociale de stat şi, respectiv, fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, pentru întocmirea şi raportarea informaţiei operative privind mersul executării bugetului public naţional.
9. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor:
în comun cu ministerele de resort şi Întreprinderea de Stat "Calea Ferată din Moldova", în trimestrul IV curent, va asigura modificarea proiectului şi devizului pentru construcţia liniei de cale ferată Revaca - Căinari, în scopul urgentării demarării lucrărilor de construcţie a acestei linii;
în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, va întreprinde, în regim de urgenţă, măsurile necesare în vederea pregătirii ramurii rutiere pentru activitatea în condiţii de iarnă, cu asigurarea continuităţii circulaţiei pe reţeaua drumurilor publice;
va asigura definitivarea construcţiei şi darea în exploatare, în luna decembrie curent, a primelor blocuri ale obiectivului "Gara Nord" din Chişinău;
va asigura conectarea la Internet, pînă la 31 decembrie 2004, din contul întreprinderii de Stat "Moldtelecom", a 1017 reţele de calculatoare locale ale instituţiilor de învăţămînt preuniversitar, conform unui grafic coordonat cu Ministerul Educaţiei.
10. Ministerul Culturii, pînă la finele anului curent, va prezenta Guvernului spre aprobare proiectul de lege privind reglementarea mărimii plăţilor de la buget pentru achitarea onorariilor.
11. Departamentul Comerţului, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe, Camera de Comerţ şi Industrie şi Organizaţia de Promovare a Exportului din Moldova, în termen de pînă la 15 decembrie 2004, vor elabora planuri proprii de acţiuni privind majorarea exportului de mărfuri şi servicii, realizarea cărora va asigura implementarea unui mecanism nou de soluţionare a acestei probleme.
12. Departamentul Comerţului:
va întreprinde măsuri concrete pentru dezvoltarea comerţului organizat în întreprinderile comerciale de diferite tipuri, în special în sistemul de comerţ angro, precum şi în vederea extinderii gamei de servicii prestate populaţiei;
va asigura înfăptuirea unui complex de măsuri pentru diminuarea deficitului balanţei comerciale.
13. Departamentul Vamal, pînă la finele anului curent, va finaliza implementarea sistemului de gestiune vamală "ASYCUDA World" finanţat de Banca Mondială, ce are ca obiectiv eficientizarea traficului de mărfuri la punctele vamale ale Republicii Moldova.
14. Departamentul Standardizare şi Metrologie va întreprinde acţiuni concrete pentru implementarea mecanismului de asigurare a conformităţii, prin declaraţia de conformitate a producătorului (furnizorului) în vederea susţinerii producătorilor autohtoni şi sporirii responsabilităţii lor pentru produsele fabricate şi plasate pe piaţă.
15. Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului:
va intensifica activităţile privind construcţia de locuinţe noi prin intermediul Agenţiei Naţionale Locuinţe, lansînd programe speciale pentru asigurarea cu locuinţe a diferitelor pături de populaţie, în special a categoriilor socialmente vulnerabile;
va monitoriza realizarea proiectelor investiţionale în domeniul aprovizionării cu apă a unor localităţi ale ţării, finanţate de Banca Mondială, Fondul Kuweitian de Dezvoltare Economică Arabă şi din contul creditului Guvernului Republicii Polonia;
pînă la 1 mai 2005, va actualiza Programul de alimentare cu apă şi de canalizare a localităţilor din Republica Moldova pînă în anul 2006, utilizînd raţional apele de suprafaţă şi cele subterane, cu atragerea sporită a investiţiilor străine.
16. Departamentul Situaţii Excepţionale va organiza întruniri cu specialiştii de profil din cadrul ministerelor şi departamentelor, în scopul planificării instruirii în domeniul protecţiei civile în anul 2005.
17. Ministerul Economiei va prezenta Guvernului, în termen de pînă la 20 ianuarie 2005, informaţia despre realizarea măsurilor privind executarea prezentei hotărîri.
18. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina dlui Marian Lupu, ministru al economiei.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei | Marian LUPU |
Ministrul finanţelor | Zinaida GRECIANÎI |
Chişinău, 7 decembrie 2004. | |
Nr.1356. |
