H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului - tip cu privire la funcţionarea azilului
pentru persoane în vîrstă şi persoane cu disabilităţi
nr. 1500 din 31.12.2004
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.13-16/68 din 21.01.2005
* * *
În temeiul art.10, alin.(4) al Legii asistenţei sociale nr.547-XV din 25 decembrie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.42-44, art.249), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul - tip cu privire la funcţionarea Azilului pentru persoane în vîrstă şi persoane cu disabilităţi (se anexează).
2. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei exercită conducerea metodologică asupra executării prezentei hotărîri.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii şi protecţiei sociale | Valerian REVENCO |
Ministrul sănătăţii | Andrei GHERMAN |
Ministrul finanţelor | Zinaida GRECIANÎI |
Chişinău, 31 decembrie 2004. | |
Nr.1500. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1500 din 31 decembrie 2004
REGULAMENT-TIP
CU PRIVIRE LA FUNCŢIONAREA AZILULUI PENTRU
PERSOANE ÎN VÎRSTĂ ŞI PERSOANE CU DISABILITĂŢI
1. În sensul prezentului Regulament-tip, noţiunile de bază utilizate au următoarea semnificaţie:
fondator - persoana fizică sau juridică care a fondat şi în condiţiile legii asigură buna funcţionare a azilului pentru persoane în vîrstă şi persoane cu disabilităţi;
persoană în vîrstă - persoana care, conform legislaţiei în vigoare, a atins vîrsta de pensionare;
persoană cu disabilităţi (invalid) - persoana care şi-a pierdut capacitatea de muncă din cauza unei boli obişnuite, unui accident de muncă sau unei boli profesionale, fapt, confirmat de către Consiliul de Expertiză Medicală a Vitalităţii, prin stabilirea gradului de disabilitate (invaliditate) I, II sau III.
I. Dispoziţii generale
2. Azilul reprezintă o instituţie care prestează asistenţă socială, temporară sau permanentă, persoanelor în vîrstă şi persoanelor cu disabilităţi, se instituie în baza deciziei Guvernului sau a autorităţilor administraţiei publice locale şi funcţionează în baza Regulamentului-tip cu privire la funcţionarea Azilului pentru persoane în vîrstă şi persoane cu disabilităţi.
3. Azilul are statut de persoană juridică, dispune de ştampilă, cont bancar şi formulare cu numărul înregistrării de stat. Structura organizatorică şi statele de personal sînt aprobate, în modul stabilit, de către fondator.
4. Azilul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, prezentul Regulament-tip şi a standardelor minime de calitate (normative).
5. Activitatea azilului este gestionată de către fondator în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale şi Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]
6. Între beneficiar şi azil se încheie un contract unde sînt stipulate condiţiile părţilor (anexa nr.1).
7. Azilul poate avea spaţiu de cazare cu capacitatea de pînă la 50 paturi.
8. Azilul îşi începe activitatea numai după autorizarea serviciilor teritoriale desconcentrate, care vor asigura pe parcurs supravegherea funcţionării normale a obiectivului nominalizat.
II. Scopul, sarcinile de bază şi funcţiile azilului
9. Azilul are drept scop crearea condiţiilor optime de trai, muncă, reabilitare şi asistenţă medico-socială pentru persoanele în vîrstă şi persoanele cu disabilităţi.
10. Sarcinile de bază pentru atingerea scopului propus sînt următoarele:
respectarea confidenţialităţii, drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor cazaţi în azil, garantate prin Constituţia Republicii Moldova şi legislaţia în vigoare;
crearea condiţiilor optime de activitate;
crearea condiţiilor optime de trai, a unui climat psihoemoţional favorabil pentru persoanele tutelate, asigurarea materială şi socială a lor;
asigurarea prestării serviciilor calitative de îngrijire, reabilitare şi asistenţă medico-socială, în conformitate cu necesităţile personale, fizice, clinice, sociale şi spirituale ale beneficiarilor;
organizarea dezvoltării gospodăriei auxiliare, în măsura posibilităţilor, în vederea îmbunătăţirii calităţii deservirii tutelaţilor;
elaborarea şi promovarea proiectelor comune cu organizaţiile naţionale şi internaţionale în domeniul reabilitării socio-medicale a persoanelor vîrstnice şi a persoanelor cu disabilităţi.
11. Pentru realizarea sarcinilor de bază azilul are următoarele funcţii:
cazează persoane în vîrstă şi persoane cu disabilităţi, în baza demersurilor direcţiilor/secţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei;
asigură tutelaţii cu îmbrăcăminte şi încălţăminte, lenjerie de corp şi de pat în conformitate cu normativele în vigoare;
asigură alimentarea şi tratamentul în conformitate cu normativele fiziologice şi financiare în vigoare şi starea sănătăţii tutelaţilor;
organizează îngrijirea şi asistenţa medicală, în caz de necesitate, spitalizează tutelaţii;
realizează măsuri sanitaro-igienice, antiepidemice, antiincendiare şi de protecţie civilă;
asigură tutelaţii cu aparataj auditiv, optic, articole protetico-ortopedice şi fotolii cu rotile;
organizează odihna tutelaţilor, ţinînd cont de sănătatea şi vîrsta lor;
organizează perfecţionarea personalului în scopul deservirii calificate;
organizează şi asigură înmormîntarea tutelaţilor care nu au rude.
12. Selectarea persoanelor care necesită cazare în azil se efectuează în sectorul primar de către organul teritorial asistenţă socială sau asistentul social din primărie în colaborare cu medicul de familie şi autorităţile administraţiei publice locale. Persoanele selectate, preliminar sînt familiarizate de către asistentul social cu cerinţele de cazare în azil.
III. Administrarea azilului
13. Azilul este condus de director. Angajarea directorului se efectuează de către fondator în bază de concurs. Directorul organizează activitatea personalului de deservire a tutelaţilor, poartă răspundere deplină de calitatea întreţinerii tutelaţilor, administrează toate bunurile materiale şi mijloacele băneşti transmise, încheie contracte, deschide conturi în bănci, eliberează procuri în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu permisiunea Fondatorului.
14. În limitele împuternicirilor sale şi potrivit legislaţiei în vigoare, directorul emite ordine şi dispoziţii referitoare la activitatea azilului, efectuează controlul asupra executării lor, angajează şi eliberează din funcţie personalul azilului, acordă premii şi plăţi suplimentare, aplică sancţiuni disciplinare şi stimulări.
IV. Drepturile directorului azilului
15. Directorul Azilului are următoarele drepturi:
primirea bunurilor materiale şi a altor bunuri repartizate de stat în mod centralizat sau de organizaţii neguvernamentale;
stabilirea unui parteneriat de colaborare cu organizaţiile neguvernamentale naţionale şi internaţionale donatoare, agenţii economici;
colaborarea cu alte instituţii de profil în scopul schimbului de experienţă şi dezvoltării capacităţilor profesionale;
stabilirea necesităţilor de funcţionare şi elaborarea planului de activitate a azilului;
informarea autorităţilor administraţiei publice locale (Consiliul primăriei, primarul, pretorul) despre funcţionarea azilului şi necesităţile acestuia;
înaintarea propunerilor faţă de autorităţile administraţiei publice locale (Consiliul primăriei, primarul, pretorul) privind dezvoltarea activităţii azilului.
V. Activitatea economico-financiară a azilului
16. Capitalul statutar al azilului este format din patrimoniul şi obiectele transmise de către fondator. Volumul capitalului statutar al azilului poate fi modificat de către fondator sau de către director, cu acordul fondatorului.
17. Finanţarea azilului se efectuează din contul bugetului de stat sau bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, în funcţie de fondator, şi a mijloacelor şi fondurilor speciale constituite din sumele oferite de sponsori, organizaţii filantropice, neguvernamentale şi religioase, persoane fizice şi juridice şi cota parte a venitului persoanelor cazate în azil, prevăzută în contractul încheiat între părţi.
18. Azilul îşi desfăşoară activitatea economică şi financiară în conformitate cu devizul de cheltuieli, aprobat de către fondator.
19. Azilul asigură:
evidenţa rapoartelor statistice operative şi de contabilitate, prezentarea lor în termenele stabilite;
evidenţa dosarelor personale ale tutelaţilor;
îndeplinirea din partea administraţiei a obligaţiunilor de tutelă faţă de persoanele în cauză;
procurarea şi folosirea raţională a utilajului, aparatajului, inventarului, produselor alimentare, îmbrăcămintei, lenjeriei;
folosirea raţională a mijloacelor financiare pentru întreţinerea imobilului şi păstrarea în condiţii bune a valorilor materiale;
respectarea regulilor de protecţie a muncii, cerinţelor antiincendiare şi sanitar-igienice;
amenajarea, reparaţia curentă şi capitală a clădirilor şi comunicaţiilor;
amenajarea teritoriului şi crearea spaţiilor verzi;
întreprinderea măsurilor de protecţie a mediului ambiant;
menţinerea şi utilizarea conform destinaţiei a mijloacelor publice;
funcţionarea normală a instituţiei.
20. Azilul dispune de sală de reabilitare psihosocială, sală de odihnă, baie-duş, frizerie, spălătorie, bucătărie-sufragerie, edificii dotate cu echipament fizioterapeutic şi sală de proceduri, sală de kinetoterapie, săli de activităţi pe interese, mijloace de telefonie şi de transport şi alte mijloace, după necesitate.
VI. Categoriile de beneficiari ai azilului
21. Beneficiari ai azilului pot fi cetăţeni ai Republicii Moldova din rîndul persoanelor vîrstnice şi persoanelor cu disabilităţi, de la 16 ani solitare, lipsite de suport informal (familie), care necesită ajutor din partea comunităţii şi deservire socio-medicală la domiciliu sau în cadrul azilului.
22. Azilul prestează servicii sociale contra plată pentru:
persoanele în vîrstă şi persoanele cu disabilităţi copiii cărora sînt obligaţi să-i întreţină, dar din anumite motive nu pot realiza obligaţiunea, încheind cu administraţia azilului un contract, confirmat notarial, prin care îşi asumă responsabilitatea de a achita lunar întreţinerea persoanei cazate, în cuantumul stabilit de către fondator;
persoanele în vîrstă şi persoanele cu disabilităţi, cetăţeni ai altor state, aflate pe teritoriul Republicii Moldova în situaţii dificile.
23. Nu se admite cazarea în azil a persoanelor cu boli psihice, a bolnavilor de alcoolism, narcomanie, toxicomanie, tuberculoză, cu alte maladii care necesită tratament în instituţii specializate.
VII. Condiţiile de cazare în azil
24. Selectarea persoanelor care necesită cazare în azil se efectuează de către secţiile/direcţiile teritoriale asistenţă socială şi protecţie a familiei, în comun cu asistentul social din primărie, medicul de familie şi autorităţile administraţiei publice locale. Persoanele selectate, preliminar sînt familiarizate de către asistentul social cu cerinţele de cazare în azil.
25. Pentru cazare, beneficiarii sînt obligaţi să prezinte în adresa azilului următoarele acte:
cererea potenţialului beneficiar (anexa nr.2);
demersul organului teritorial asistenţă socială şi protecţie a familiei;
actul de identificare a persoanei;
fişa medicală a potenţialului beneficiar;
concluzia comisiei medicale consultative;
cartea de imobil.
26. Tutelaţilor li se achită pensia conform prevederilor legislaţiei în vigoare. În cazul lipsei temporare (pînă la 30 de zile) a tutelaţilor din azil (spitalizare, ospeţie la rude etc.), în plata pensiilor nu intervin schimbări.
27. Mijloacele băneşti şi alte bunuri ale tutelaţilor sînt depuse, la dorinţa acestora, la băncile comerciale din ţară.
28. Externarea se efectuează la depunerea cererii personale de către beneficiar sau prin decizia directorului, la propunerea administraţiei azilului.
29. În cazul externării din azil, tutelatului i se eliberează lenjerie, îmbrăcăminte, încălţăminte (dacă a locuit în azil cel puţin un an) şi i se înmînează buletinul de identitate, documentele ce confirmă perioada aflării în azil, cartea de imobil şi toată averea, dacă a fost transmisă în folosinţă azilului, pe perioada aflării în azil.
30. Externarea se efectuează cu acordul fondatorului, la intervenţia administraţiei azilului, cu condiţia că tutelatul sau rudele au domiciliu, surse de existenţă, posibilităţi de a se întreţine de sine stătător sau de către rude.
31. Din azil pot fi externaţi şi tutelaţii care sistematic încalcă regimul sanitar şi de disciplină, părăsesc teritoriul azilului fără permisiunea administraţiei, fac abuz de alcool ori consumă droguri.
VIII. Responsabilităţile azilului
32. Pentru nerespectarea prevederilor actelor legislative, normative şi prezentului Regulament-tip, administraţia azilului poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
IX. Dispoziţii finale
33. Controlul şi aprecierea activităţii economico-financiare a azilului se efectuează de către autorităţile de control ale Republicii Moldova, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
34. Activitatea azilului încetează în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Anexa nr.1 la Regulamentul-tip cu privire la funcţionarea azilului pentru persoane în vîrstă şi persoane cu disabilităţi
CONTRACT Nr._________ privind cazarea în azil
"____"___________________200___
Subsemnaţii, 1. Azilul _____________________________________________________________________________________ (denumirea) din localitatea ________________________________________________________________________________ primăria (pretura), satul (comuna), oraşul (municipiul)
prin intermediul directorului azilului dl (dna) ________________________________________________________ (numele, prenumele)
2. Solicitantul (a) (în continuare - Beneficiar) _______________________________________________________ (numele, prenumele)
posesorul buletinului de identitate (paşaportului) seria __________________________ numărul ___ domiciliat (ă) în _________________________________________________________________________________________ (denumirea localităţii, raionului, oraşului)
str. _________________________ nr. ______ bl. ____ ap. ___________
I. OBIECTUL CONTRACTULUI 1.1. Părţile prezentului Contract au convenit următoarele: Prezentul Contract stabileşte cota parte din venitul personal ___________________________________________ (pensie, alocaţie socială) al tutelarului, care se transmite pentru întreţinere în azil. În caz de deces al tutelarului azilul îşi asumă responsabilitatea de organizare a funeraliilor.
II. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIUNILE PĂRŢILOR CONTRACTUALE 2.1. Azilul are dreptul: de a presta servicii socio-medicale beneficiarului, conform derulării procesului de activitate; de a folosi bunurile financiare transmise de către tutelat în scopul întreţinerii şi dezvoltării azilului. 2.2. Azilul se obligă: să asigure tutelatului condiţii optime de aflare în azil; să respecte principiul confidenţialităţii tutelatului; să asigure prestarea serviciilor, ţinînd cont de necesităţile personale, fizice, clinice, sociale, spirituale ale beneficiarului; să implice beneficiarul la luarea deciziilor privind fiecare etapă individuală a procesului de reabilitare; să informeze beneficiarul despre cheltuielile de întreţinere în azil. Toate serviciile medicale se prestează numai cu acordul pacienţilor, excepţie fiind cazurile cînd pacientul este fără cunoştinţă, ori neacordarea serviciilor pune în pericol viaţa pacientului. 2.3. Beneficiarul are dreptul: să beneficieze de prestarea serviciilor socio-medicale; să convină cu administraţia azilului privitor la procesul de reabilitare a lui; să încheie un contract cu administraţia azilului, să propună modificări la el; să ceară răspundere juridică în cazul lezării drepturilor şi libertăţilor, conform Constituţiei Republicii Moldova; să întrerupă procesul de cazare în azil; să primească informaţii despre starea sănătăţii sale. 2.4. Beneficiarul se obligă: să respecte prevederile prezentului Contract; să respecte normele disciplinei interne a azilului.
III. RĂSPUNDEREA PĂRŢILOR 3.1. Nerespectarea obligaţiunilor asumate în prezentul Contract atrage răspunderea părţii în culpă (prin desfiinţare), în afara cazurilor de exonerare prevăzute de lege. Litigiile apărute în derularea prezentului Contract se soluţionează pe cale amiabilă. Prezentul Contract s-a încheiat în două exemplare, cîte unul pentru fiecare parte.
IV. TERMENUL DE VALABILITATE AL CONTRACTULUI 4.1. Prezentul Contract se încheie pe o durată nedeterminată, începînd cu data de ___________ 200___. 4.2. Prezentul Contract încetează: prin acordul scris al părţilor; din iniţiativa temeinic motivată a unei Părţi cu un preaviz de __________ zile; în caz de deces al tutelatului. 4.3. Modificarea prezentului Contract se poate face numai prin înţelegerea amiabilă a părţilor, convenită în scris prin act convenţional. | |
DIRECTORUL AZILULUI ____________________ | BENEFICIARUL ______________________ |
Anexa nr.2 la Regulamentul-tip cu privire la funcţionarea azilului pentru persoane în vîrstă şi persoane cu disabilităţi
Cererea-tip a potenţialului beneficiar care necesită tutelă în cadrul azilului
Primăria (pretura), satul (comuna), oraşul (municipiul) _______________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ Subsemnatul (a) _____________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ Domiciliat (ă) în ________________________________________________________________ str. __________ satul (comuna), oraşul (municipiul)
nr. ___ bl. ___ ap. ____ posesor de buletin de identitate (paşaport) seria _________ nr. ___________ născut(ă) la data de __________.
Prin prezenta rog să fiu luat (ă) sub tutelă în cadrul azilului, deoarece ___________________________________ ___________________________________________________________________________________________ (cauza apariţiei necesităţii) ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________ Menţionez că am următoarele venituri: pensie _____________________________________________ alocaţie ____________________________________________ compensaţie ________________________________________ alte venituri __________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________
Data _________________________________
Semnătura solicitantului ________________ |
