vineri, 24 iunie 2005
586/16.06.2005 Hotărîre privind aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale Serviciului Standardizare şi Metrologie
         Hotărîre privind aprobarea Regulamentului, structurii
          şi efectivului-limită ale Serviciului Standardizare
                             şi Metrologie

                        Nr.586  din  16.06.2005

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.86-88/648 din 24.06.2005

                                * * *

    În scopul executării  Legii  nr.23-XVI  din 14 aprilie  2005  pentru
modificarea  Legii  nr.64-XII  din  31 mai 1990  cu  privire  la  Guvern
(Monitorul  Oficial  al Republicii Moldova, 2005, nr.59-61, art.203)  şi
Hotărîrii  Guvernului  nr.357 din 23 aprilie 2005 "Privind  măsurile  de
reorganizare  a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale
Republicii  Moldova"  (Monitorul  Oficial al Republicii  Moldova,  2005,
nr.67-68, art.419), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul Serviciului Standardizare şi Metrologie, conform anexei
nr.1;
    structura organizatorică   a   aparatului  central  al   Serviciului
Standardizare şi Metrologie, conform anexei nr.2;
    lista subdiviziunilor   şi  întreprinderilor  de  stat   subordonate
Serviciului Standardizare şi Metrologie, conform anexei nr.3;
    componenţa nominală   a  Colegiului  Serviciului  Standardizare   şi
Metrologie, conform anexei nr.4.
    2. Se stabileşte   efectivul-limită   al   aparatului   central   al
Serviciului Standardizare şi Metrologie în număr de 30 unităţi.
    3. Serviciul  Standardizare  şi Metrologie va avea  un  vicedirector
general  şi un Colegiu constituit din 11 persoane, componenţa nominală a
căruia se aprobă de Guvern.
    4. În scopul   optimizării   şi  separării  funcţiilor  ce  ţin   de
supraveghere  şi  control de  stat  de funcţiile  ce  ţin  de  prestarea
serviciilor în domeniul evaluării conformităţii, se reorganizează:
    Inspectoratul   Principal  de  Stat  în  Standardizare,  Metrologie,
Supraveghere Tehnică şi Protecţia Consumatorilor prin divizare în:
    Inspectoratul  Principal  de  Stat în Standardizare,  Metrologie  şi
Protecţia Consumatorilor, cu efectivul-limită de 85 persoane;
    Inspectoratul  Principal  de  Stat  pentru  Supraveghere  Tehnică  a
Obiectelor  Industriale Periculoase, cu preluarea funcţiilor de  control
şi  supraveghere  de  stat de la Agenţia Naţională  pentru  Supraveghere
Tehnică, cu efectivul-limită de 45 persoane;
    Întreprinderea   de  Stat  "Agenţia  Naţională  pentru  Supraveghere
Tehnică  în  Întreprinderea  de Stat "Centrul Tehnic  pentru  Securitate
Industrială şi Certificare";
    Întreprinderea  de Stat "Centrul pentru Supraveghere Tehnică  Asupra
Armamentului"   în  Întreprinderea  de  Stat  "Centrul  Naţional  pentru
Omologarea Armelor şi Muniţiilor";
    Întreprinderea  de  Stat  "Centrul de Standardizare,  Metrologie  şi
Supraveghere   Tehnică  din  Ceadîr-Lunga"  în  Întreprinderea  de  Stat
"Centrul de Standardizare şi Metrologie din Ceadîr-Lunga".
    5. Se acordă  Serviciului  Standardizare şi Metrologie dreptul de  a
modifica  statele de personal ale aparatului, în limitele structurii  şi
efectivului aprobate de Guvern.
    6. Se abrogă  Hotărîrea  Guvernului  nr.932 din  6  septembrie  2001
"Privind  aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale
Departamentului  Standardizare  şi  Metrologie"  (Monitorul  Oficial  al
Republicii  Moldova,  2001, nr.112-113,  art.1019), cu  modificările  şi
completările ulterioare.

    Prim-ministru                               Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                        Zinaida Grecianîi
    Ministrul economiei
    şi comerţului                               Valeriu Lazăr

    Chişinău, 16 iunie 2005.
    Nr.586.

                                                Anexa nr.1 
                                          la Hotărîrea Guvernului 
                                          nr.586 din 16 iunie 2005

                             REGULAMENTUL
                Serviciului Standardizare şi Metrologie

                        I. DISPOZIŢII GENERALE

    1. Serviciul Standardizare şi Metrologie (în continuare - Serviciul)
este  organul  central  de  specialitate al  administraţiei  publice  ce
realizează  politica  de stat în domeniile standardizării,  metrologiei,
asigurării    conformităţii   produselor,   protecţiei   consumatorilor,
calităţii   produselor,  securităţii  industriale,  radioprotecţiei   şi
securităţii   radiologice  (nucleare),  efectuarea  controlului   asupra
prospecţiunilor  geologice şi protecţiei subsolului, omologării  armelor
şi muniţiilor, produselor pirotehnice şi producţiei cu destinaţie dublă,
exercitînd funcţii specifice de autorizare, supraveghere şi control.
    Conform legislaţiei  în vigoare, Serviciul este organismul  naţional
de  standardizare,  metrologie,  asigurare a  conformităţii  produselor,
avînd denumirea prescurtată "Moldova - Standard".
    2. În activitatea  sa Serviciul se călăuzeşte de Constituţie, legile
Republicii   Moldova,   decretele  Preşedintelui   Republicii   Moldova,
ordonanţele,   hotărîrile  şi  dispoziţiile  Guvernului,  acordurile  şi
convenţiile  internaţionale  la care Republica Moldova este parte şi  de
prezentul Regulament.
    3. Asigurarea  financiară  a  Serviciului se efectuează  din  contul
mijloacelor  alocate de la bugetul de stat şi din defalcările  prevăzute
de legislaţia în vigoare.
    4. Serviciul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de
Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale şi speciale.
    5. Serviciul  îşi  exercită funcţiile executive şi prin  intermediul
subdiviziunilor şi întreprinderilor de stat din subordine.
    Serviciul este  abilitat să realizeze colaborarea internaţională  în
sfera lui de activitate.
    6. În scopul    promovării    politicii   de   stat   în    domeniul
standardizării,  metrologiei,  asigurării  conformităţii  produselor  şi
securităţii  industriale, protecţiei consumatorilor, integrării ţării în
sistemul  economic european şi mondial, eliminării obstacolelor  tehnice
din  calea comerţului, precum şi asigurării competitivităţii  produselor
indigene  pe piaţa mondială, pe lîngă Serviciu pot funcţiona instituţii,
organizaţii  şi întreprinderi de stat pe bază de autogestiune şi care nu
au atribuţii de reglementare a activităţii de întreprinzător.
    7. Serviciul  asigură  confidenţialitatea  informaţiei  obţinute  în
cadrul  activităţii sale, în conformitate cu prevederile legislaţiei  în
vigoare.

               II. SARCINILE PRINCIPALE ALE SERVICIULUI

    8. Serviciul are următoarele sarcini principale:
    elaborarea, implementarea   şi  promovarea  politicii  statului   în
domeniile  sale  de  activitate prin crearea şi  dezvoltarea  sistemelor
naţionale   de  standardizare,  metrologie,  asigurare  a  conformităţii
produselor,  protecţie  a  consumatorilor şi securitate  industrială  şi
radiologică,  a  folosirii  şi protecţiei  subsolului,  prin  elaborarea
şi/sau   coordonarea  actelor  legislative  şi  normative,   colaborarea
internaţională în aceste domenii;
    protecţia drepturilor  legale  ale  consumatorilor  prin  mijloacele
prevăzute de legislaţie;
    organizarea şi  exercitarea  funcţiilor speciale de supraveghere  şi
control    în   domeniile   standardizării,   metrologiei,    protecţiei
consumatorilor,  asigurării  conformităţii, securităţii  industriale  şi
radiologice, folosirii şi protecţiei subsolului;
    acordarea şi  anularea autorizaţiilor şi certificatelor în domeniile
sale de activitate;
    acordarea asistenţei   şi   coordonarea  activităţii   autorităţilor
administraţiei  publice şi a agenţilor economici în domeniul  protecţiei
consumatorilor,  standardizării, metrologiei, asigurării  conformităţii,
securităţii   industriale  şi  radiologice,  elaborării  reglementărilor
tehnice;
    elaborarea actelor    legislative    şi   normative,   inclusiv    a
reglementărilor tehnice, în limitele competenţei, în modul stabilit;
    aprobarea de  hotărîri  în domeniile sale de  activitate  executorii
pentru  toate  autorităţile  administraţiei publice,  precum  şi  pentru
agenţii  economici,  indiferent de tipul de proprietate şi  subordonarea
lor departamentală;
    coordonarea programelor  didactice  de specialitate în  învăţămîntul
public şi privat, formarea şi perfecţionarea specialiştilor în domeniile
sale de activitate;
    gestionarea Cadastrului de stat al armelor;
    exercitarea,  în limitele competenţelor, a conducerii activităţii de
realizare   a   sarcinilor  în  domeniul  protecţiei   civile,   conform
prevederilor Legii cu privire la protecţia civilă;
    stabilirea modului  de  efectuare a omologării armelor,  muniţiilor,
produselor  pirotehnice  şi producţiei cu destinaţie dublă,  coordonarea
acestei activităţi;
    prezentarea,  în  modul  stabilit,  a propunerilor  de  elaborare  a
proiectelor  de acte legislative în domeniile sale de activitate, precum
şi  prezentarea  proiectelor  de  acte legislative  şi  normative  (deja
elaborate) Guvernului spre examinare;
    colaborarea internaţională  şi  reprezentarea Republicii Moldova  în
organismele internaţionale şi regionale din domeniile sale de activitate
şi participarea la activităţile acestora;
    coordonarea la nivel naţional a activităţilor, conform competenţelor
sale,   în   cadrul  organizaţiilor  internaţionale  şi   regionale   de
specialitate;
    încheierea, în  modul  stabilit,  a  acordurilor  de  colaborare  în
domeniile  sale  de  activitate, elaborarea proiectelor  acordurilor  ce
urmează a fi prezentate Guvernului spre aprobare şi a celor ce urmează a
fi prezentate Parlamentului spre ratificare;
    participarea  la  activitatea Consiliului de acreditare în  domeniul
evaluării  conformităţii  produselor, conform competenţelor;  furnizarea
informaţiei din domeniile sale de activitate;
    crearea şi gestionarea  bazei de date privind reglementările tehnice
şi  alte documente normative, conform cerinţelor Organizaţiei Mondiale a
Comerţului (OMC);
    exercitarea altor sarcini, conform legislaţiei în vigoare.

                      III. FUNCŢIILE SERVICIULUI

    9. În conformitate  cu  sarcinile  ce îi revin,  Serviciul  exercită
următoarele funcţii:

                      în domeniul standardizării:
    stabilirea principiilor şi metodologiei în baza cărora se desfăşoară
activitatea  de standardizare prin intermediul standardelor fundamentale
ale Sistemului Naţional de Standardizare cu caracter obligatoriu;
    înregistrarea  şi  coordonarea  activităţii comitetelor  tehnice  de
standardizare;
    coordonarea şi monitorizarea programelor de standardizare;
    aprobarea, înregistrarea de stat şi editarea standardelor naţionale,
precum   şi  actualizarea,  modificarea,  confirmarea,  suspendarea  sau
anularea acestora în procesul revizuirii;
    organizarea lucrărilor  de  armonizare a standardelor  naţionale  cu
standardele internaţionale şi (sau) regionale;
    elaborarea şi   aprobarea  standardelor  metodologice   fundamentale
privind principiile şi metodologia standardizării;
    aprobarea aplicării   în   calitate   de   standarde   naţionale   a
standardelor internaţionale, regionale şi ale altor state;
    formarea şi gestionarea  fondului naţional de documente normative ce
ţin de standardizare;
    instituirea şi   gestionarea  Registrului  de  Stat  al   Sistemului
Naţional de Standardizare;

                       în domeniul metrologiei:
    aprobarea şi  înregistrarea  de stat a normelor de metrologie  şi  a
procedurilor de măsurare;
    stabilirea principiilor şi metodologiei de desfăşurare a activităţii
metrologice în baza standardelor fundamentale ale Sistemului Naţional de
Metrologie cu caracter obligatoriu;
    stabilirea modalităţii de legalizare (aprobare de model), verificare
metrologică,  etalonare  a mijloacelor de măsurare, a certificatelor  de
aprobare  de  model  a  mijloacelor de măsurare  şi  a  materialelor  de
referinţă,  adoptarea  deciziilor privind aprobarea şi înregistrarea  de
stat a acestora;
    instituirea şi   gestionarea  registrelor  de  stat  ale  Sistemului
Naţional  de Metrologie, inclusiv crearea şi gestionarea Registrului  de
Stat  al  mijloacelor de măsurare şi materialelor de  referinţă  permise
spre utilizare în Republica Moldova;
    elaborarea şi  aprobarea  Listei oficiale a mijloacelor de  măsurare
supuse  obligatoriu controlului şi supravegherii metrologice de stat, cu
stabilirea perioadei de verificare metrologică a mijloacelor de măsurare;
    elaborarea şi   editarea  blanchetelor  buletinelor  de   verificare
metrologică  a  mijloacelor de măsurare, certificatelor de  aprobare  de
model  a  mijloacelor  de măsurare şi materialelor de  referinţă  (drept
exclusiv);
    coordonarea elaborării  de  către  persoanele fizice şi  juridice  a
normelor  de  metrologie, a procedurilor de măsurare, a  reglementărilor
tehnice  metrologice şi aprobarea lor, în modul stabilit, de  Organismul
Naţional de Metrologie;
    stabilirea formelor  de control metrologic legal asupra etaloanelor,
mijloacelor  de  măsurare,  materialelor de  referinţă,  măsurărilor  şi
mărfurilor preambalate;

            în domeniul evaluării conformităţii produselor:
    coordonarea şi monitorizarea procesului de asigurare a conformităţii
produselor în ţară;
    coordonarea listei   documentelor   normative   utilizabile   pentru
evaluarea   conformităţii  produselor,  proceselor  şi  serviciilor  din
domeniul reglementat;
    stabilirea principiilor   şi  metodologiei  în  domeniul  asigurării
conformităţii  produselor prin intermediul standardelor fundamentale  cu
caracter obligatoriu;
    desemnarea, în   modul  stabilit,  a  organismelor  de  evaluare   a
conformităţii  pentru  activitate  în domeniul  reglementat,  precum  şi
efectuarea  controlului  şi  supravegherii de  stat  asupra  activităţii
acestora;
    ţinerea şi actualizarea  Registrului de Stat al Sistemului  Naţional
de Asigurare a Conformităţii Produselor;
    suspendarea sau retragerea certificatelor de conformitate, precum şi
suspendarea  sau retragerea dreptului de aplicare a mărcii naţionale  de
conformitate SM, în caz de nerespectare de către organismele de evaluare
a  conformităţii a regulilor stabilite în Sistemul Naţional de Asigurare
a Conformităţii Produselor;
    examinarea, în   modul   stabilit,  a  contestaţiilor   furnizorilor
referitor  la  divergenţele apărute în cadrul  asigurării  conformităţii
produselor;

            în domeniul securităţii industriale, folosirii
                       şi protecţiei subsolului:
    elaborarea şi aprobarea nomenclatorului producţiilor, tehnologiilor,
utilajelor şi obiectelor industriale periculoase;
    elaborarea şi  aprobarea  cerinţelor  de securitate  industrială  la
proiectarea,   fabricarea,   construcţia,   extinderea,   reconstrucţia,
montarea  (reglarea),  repararea,  reutilarea  tehnică  şi  exploatarea,
conservarea   şi  lichidarea  obiectelor  industriale  periculoase,   cu
caracter obligatoriu;
    instituirea şi   gestionarea  Registrului  de  Stat  al   obiectelor
industriale periculoase;
    stabilirea modului   de   instruire,  atestare   şi   perfecţionare,
verificarea  cunoştinţelor personalului agenţilor economici în  domeniul
securităţii industriale;
    exercitarea,  prin  intermediul  Inspectoratului Principal  de  Stat
pentru  Supraveghere  Tehnică  a Obiectelor Industriale  Periculoase,  a
controlului  şi supravegherii de stat asupra proiectării,  construcţiei,
extinderii,  reconstrucţiei, montării (reglării), reparării,  reutilării
tehnice,  exploatării, conservării şi lichidării obiectelor  industriale
periculoase la care:
    - se produc,   se  utilizează,  se  prelucrează,  se  formează,   se
depozitează,  se transportă şi se nimicesc substanţe inflamabile (gaze),
oxidante, combustibile, explozive, toxice;
    - se utilizează  instalaţii ce funcţionează sub o presiune de  peste
0,07  mega  pascali sau la temperatura de încălzire a apei ce  depăşeşte
115  grade  Celsius,  instalaţii care funcţionează cu  gaze,  precum  şi
conducte de abur şi apă fierbinte;
    - se utilizează instalaţii şi mecanisme de ridicat;
    - se efectuează  lucrări miniere, lucrări de forare a sondelor la  o
adîncime  de  peste 100 de metri, lucrări de îmbogăţire a  minireurilor,
precum şi lucrări în subteran;
    stabilirea, supravegherea  şi  controlul  respectării  modurilor  de
efectuare  a  expertizei  securităţii industriale, a  evaluării  privind
securitatea  în procesul de exploatare şi a controlului nedistructiv  al
obiectelor industriale periculoase;
    selectarea excavaţiilor  miniere  subterane pentru folosirea lor  în
scopuri ce nu ţin de extracţia substanţelor minerale utile;
    acordarea, înregistrarea  şi gestionarea perimetrelor miniere pentru
exploatarea   zăcămintelor  de  minereuri  utile  şi  pentru  utilizarea
excavaţiilor  miniere  subterane şi grotelor naturale, în scopuri ce  nu
ţin de extracţia substanţelor minerale utile;
    efectuarea cercetărilor  tehnice ale cauzelor avariilor la obiectele
industriale   periculoase,   pierderilor  şi  furturilor  de   materiale
explozive;
    examinarea şi  coordonarea  planurilor de repartizare a  terenurilor
pentru proiectarea obiectelor industriale periculoase;
    participarea  în  comisiile  de  stat pentru recepţia  şi  darea  în
exploatare a obiectelor industriale periculoase;
    participarea în comisiile de transmitere a zăcămintelor de substanţe
minerale utile pentru valorificare industrială;
    exercitarea controlului geologic de stat la explorarea, studierea şi
protecţia subsolului;

       în domeniul controlului de stat şi supravegherii pieţei:
    Serviciul Standardizare     şi    Metrologie,    prin    intermediul
Inspectoratului  Principal  de  Stat  în  Standardizare,  Metrologie  şi
Protecţia  Consumatorilor, efectuează supravegherea şi controlul de stat
asupra respectării:
    legislaţiei în   domeniul  protecţiei  consumatorilor,  în  limitele
competenţelor atribuite Serviciului;
    reglementărilor   tehnice,   standardelor  naţionale,   altor   acte
normative  care  stabilesc  cerinţe privind  securitatea  produselor  şi
serviciilor;
    cerinţelor prescrise  şi  declarate privind produsele şi  serviciile
plasate pe piaţă;
    normelor privind   asigurarea   metrologică,   starea   etaloanelor,
mijloacelor  de  măsurare  şi a materialelor de referinţă  din  domeniul
metrologiei legale.
    Serviciul stabileşte  măsuri  de remediere sau înlocuire gratuită  a
produsului,  serviciului necorespunzător, de restituire a  contravalorii
acestora;

                în domeniul protecţiei consumatorilor:
    organizarea funcţionării oficiului pentru relaţiile cu consumatorii;
    asigurarea elaborării,  editării  şi distribuirii ghidurilor  pentru
consumatori;
    examinarea reclamaţiilor   consumatorilor   în  vederea   protejării
drepturilor lor legitime;
    coordonarea formei  de prezentare a contractelor standard (tip) care
se  încheie  cu  consumatorii de către agenţii  economici  furnizori  de
servicii şi care, conform legislaţiei, sînt monopolişti;
    coordonarea activităţii    autorităţilor   administraţiei    publice
abilitate cu funcţii de protecţie a consumatorilor;

      în domeniul radioprotecţiei şi securităţii radiologice (nucleare):
    înregistrarea   şi   aprobarea  standardelor,   reglementărilor   şi
normativelor  în  domeniul  radioprotecţiei şi  securităţii  radiologice
(nucleare), supravegherea respectării lor;
    supravegherea de stat a utilizării surselor de radiaţii ionizante şi
a depozitării definitive a deşeurilor radioactive;
    supravegherea de stat a obiectelor cu surse de radiaţii ionizante şi
a deşeurilor radioactive;
    asigurarea metrologică  a mijloacelor de investigaţii şi exercitarea
controlului asupra surselor de radiaţii ionizante.

                      IV. DREPTURILE SERVICIULUI

    10. Serviciul îşi exercită atribuţiile în conformitate cu drepturile
atribuite  prin  legislaţia  în vigoare şi  prin  prezentul  Regulament,
inclusiv:
    întocmeşte procese-verbale privind contravenţiile administrative;
    în limitele competenţei,  aplică sancţiunile prevăzute de legislaţia
în vigoare;
    solicită şi obţine   de   la  autorităţile  administraţiei   publice
centrale  şi locale, de la comitetele tehnice de standardizare şi de  la
agenţii  economici  informaţiile necesare pentru exercitarea  funcţiilor
atribuite   Serviciului,  inclusiv  pentru  gestionarea  bazei  de  date
bibliografice  privind standardele şi reglementările tehnice în  vigoare
şi  cele  în  curs de elaborare, în scopul  îndeplinirii  angajamentelor
Republicii  Moldova  faţă  de OMC, precum şi pentru  includerea  lor  în
Fondul naţional de documente normative de standardizare;
    adoptă, în caz  de  necesitate, acte comune cu organele centrale  de
specialitate ale administraţiei publice;
    autorizează derogări  provizorii  de  la  documentele  normative  de
standardizare  pentru  o anumită cantitate de marfă sau pe o  durată  de
timp  concretă,  cu  condiţia respectării  prevederilor  legislaţiei  în
vigoare;
    deţine dreptul  exclusiv  de multiplicare a standardelor  naţionale,
internaţionale,   regionale  şi  naţionale  ale  altor  ţări  (în   baza
acordurilor cu organismele care le-au elaborat);
    formulează şi  prezintă propuneri, la elaborarea legii bugetului  de
stat,  referitor  la finanţarea activităţii Serviciului, programelor  de
stat şi a acţiunilor în cadrul colaborării internaţionale (regionale);
    deţine dreptul  exclusiv de editare a formularelor certificatelor de
conformitate  şi  a altor documente oficiale ale Sistemului Naţional  de
Asigurare a Conformităţii Produselor;
    convoacă întîlniri,   consfătuiri,  cu  participarea  factorilor  de
decizie  ai autorităţilor administraţiei publice, instituţiilor şi altor
structuri, în scopul coordonării acţiunilor pentru aplicarea legislaţiei
în   domeniul   standardizării,  asigurării  conformităţii   produselor,
metrologiei,   securităţii   industriale  şi   radiologice,   protecţiei
subsolului şi prospecţiunilor geologice;
    emite prescripţii   executorii  pentru  persoanele  cu  funcţii   de
răspundere  ale  întreprinderilor şi organizaţiilor cu orice  tipuri  de
proprietate   privind  înlăturarea  încălcărilor,  în  conformitate   cu
legislaţia în vigoare;
    înaintează conducătorilor   agenţilor  economici  propuneri  privind
aplicarea   sancţiunilor   disciplinare   persoanelor  cu   funcţii   de
răspundere,  culpabile de încălcarea legislaţiei în vigoare în  domeniul
supravegherii de stat, conform competenţelor;
    trimite materialele  inspectărilor  în judecătorii,  procuratură  şi
autorităţile  administraţiei  publice centrale şi locale  pentru  luarea
măsurilor respective;
    avizează proiectele  de  legi şi regulamente, înaintate de  organele
centrale de specialitate ale administraţiei publice;
    prezintă organelor  care emit licenţe pentru genurile respective  de
activitate  avize  şi  concluzii  prevăzute  de  actele  legislative  şi
normative  în  vigoare  referitor la abilitarea agenţilor  economici  cu
dreptul de a desfăşura un anumit gen de activitate;
    înaintează organelor  care  emit licenţe pentru practicarea  genului
respectiv   de  activitate  materiale  privind  încălcarea  prevederilor
actelor  legislative  şi  altor acte normative, pentru a li  se  retrage
licenţa.

                V. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII SERVICIULUI

    11. Serviciul este condus de directorul general, desemnat în funcţie
şi eliberat din funcţie de către Guvern.
    12. Structura   şi   efectivul-limită  ale  aparatului  central   al
Serviciului se aprobă de Guvern.
    13. Directorul  general  are  un vicedirector general,  desemnat  în
funcţie  şi  eliberat din funcţie de Guvern (la propunerea  directorului
general al Serviciului).
    Directorul general  deţine funcţia de inspector principal de stat în
standardizare,  metrologie  şi protecţia consumatorilor şi de  inspector
principal  de stat pentru supravegherea tehnică a obiectelor industriale
periculoase,  dispunînd de ştampile ale Inspectorului Principal de  Stat
în aceste domenii.
    Vicedirectorul    general   este,   concomitent,   şi   adjunct   al
inspectorului   principal  de  stat  în  standardizare,  metrologie   şi
protecţia  consumatorului şi adjunct al inspectorului principal de  stat
pentru  supravegherea  tehnică a obiectelor industriale periculoase.  În
absenţa   directorului  general,  obligaţiunile  acestuia  le   exercită
vicedirectorul  general  sau, conform dispoziţiei directorului  general,
altă persoană din cadrul Serviciului.
    Inspectorii de   stat   din  cadrul  Serviciului  poartă   uniformă,
atribuită  gratuit.  Drept  confirmare a împuternicirilor ce  le  revin,
inspectorilor  de  stat  li  se eliberează legitimaţii  de  serviciu  de
modelul aprobat de directorul general.
    14. Directorul general al Serviciului:
    poartă răspundere    personală   pentru   îndeplinirea   sarcinilor,
funcţiilor   şi  utilizarea  mijloacelor  financiare  ale   Serviciului,
stabileşte  gradul  de responsabilitate al vicedirectorului general,  al
conducătorilor   subdiviziunilor   interioare  şi  al   întreprinderilor
subordonate în procesul de dirijare a activităţii de profil;
    organizează activitatea  Serviciului şi conduce şedinţele Colegiului
acestuia;
    asigură executarea legislaţiei în vigoare, precum şi a sarcinilor şi
funcţiilor ce decurg din prezentul Regulament;
    aprobă schemele de încadrare a aparatului central şi a instituţiilor
şi întreprinderilor subordonate Serviciului;
    angajează şi  concediază, în conformitate cu legislaţia în  vigoare,
colaboratorii  aparatului  central şi ai subdiviziunilor Serviciului  şi
conducătorii întreprinderilor subordonate;
    aprobă şi degrevează   membrii  consiliilor  de  administraţie   ale
întreprinderilor de stat din subordine;
    înaintează Guvernului propuneri privind fondarea întreprinderilor de
stat din subordine, aprobă statutul, modificările şi completările lui;
    aprobă statutele  şi regulamentele subdiviziunilor interioare şi ale
întreprinderilor  subordonate Serviciului, prezintă Guvernului propuneri
privind modificarea prezentului Regulament;
    emite, în baza   legilor   Republicii  Moldova  şi   a   hotărîrilor
Guvernului,  ordine,  dispoziţii, porunci şi alte acte,  organizează  şi
verifică executarea lor;
    anulează ordinele  conducătorilor  subdiviziunilor interioare şi  ai
întreprinderilor  subordonate,  dacă  acestea contravin  legislaţiei  în
vigoare;
    stabileşte indicii economici pentru întreprinderile subordonate;
    reprezintă, din   însărcinarea  Guvernului  şi  conform  prezentului
Regulament,   interesele  Republicii  Moldova  şi  ale  Serviciului   în
relaţiile  internaţionale  cu  persoane fizice şi juridice,  încheie  şi
realizează contracte vizînd obiectul de activitate al Serviciului;
    exercită şi alte funcţii atribuite prin lege.
    15. În cadrul   Serviciului  activează  un  Colegiu,  efectivul   şi
componenţa  nominală  ale  căruia se aprobă de  Guvern.  Din  componenţa
Colegiului  fac  parte  directorul  general  (preşedintele  Colegiului),
vicedirectorul general şi alţi conducători ai subdiviziunilor principale
de  specialitate  ale  Serviciului şi ai  întreprinderilor  subordonate,
reprezentanţi   ai  altor  autorităţi  ale  administraţiei  publice,  ai
instituţiilor şi organizaţiilor interesate.
    Colegiul Serviciului   examinează  în  şedinţele  sale   chestiunile
principale  ale  activităţii Serviciului şi structurilor din  subordine,
discută  dările  de  seamă ale entităţilor juridice  autorizate  privind
problemele   standardizării,   metrologiei,  asigurării   conformităţii,
securităţii   radiologice,   securităţii   industriale,   folosirii   şi
protecţiei subsolului.
    În cazul unor   divergenţe  apărute  între  directorul  general   şi
Colegiu,  se  execută  decizia  directorului  general,  care  raportează
Guvernului despre disensiunile apărute.
    În cadrul Serviciului,  prin  ordinul directorului general,  pot  fi
create  consilii tehnice şi comisii pe domenii de activitate. Efectivul,
componenţa  nominală şi regulamentele acestor consilii sînt aprobate  de
directorul general.

                                                Anexa nr.2
                                           la Hotărîrea Guvernului 
                                           nr.586 din 16 iunie 2005

                               STRUCTURA
                  organizatorică a aparatului central
              al Serviciului Standardizare şi Metrologie

    Conducerea Serviciului
    Direcţia standardizare şi reglementare tehnică
    Direcţia metrologie
    Direcţia evaluare a conformităţii
    Direcţia supraveghere de stat şi protecţia consumatorilor
    Direcţia supraveghere tehnică, securitate industrială şi radiologică
    Direcţia drept, resurse umane şi relaţii externe
    Direcţia finanţe, economie, evidenţă contabilă şi administrare

                                                Anexa nr.3
                                          la Hotărîrea Guvernului 
                                          nr.586 din 16 iunie 2005

                                 LISTA
              subdiviziunilor şi întreprinderilor de stat
          subordonate Serviciului Standardizare şi Metrologie

    I. Subdiviziunile finanţate de la bugetul de stat:

    Inspectoratul  Principal  de  Stat în Standardizare,  Metrologie  şi
Protecţia Consumatorilor
    Inspectoratul  Principal  de  Stat  pentru  Supraveghere  Tehnică  a
Obiectelor Industriale Periculoase

    II. Întreprinderile de stat care activează în regim de autogestiune:

    Institutul Naţional de Standardizare şi Metrologie
    Centrul Tehnic pentru Securitate Industrială şi Certificare
    Centrul Naţional pentru Omologarea Armelor şi Muniţiilor
    Centrul de Standardizare şi Metrologie din Bălţi
    Centrul de Standardizare şi Metrologie din Ceadîr-Lunga
    Magazinul salon "Standard"

                                                Anexa nr.4
                                          la Hotărîrea Guvernului 
                                          nr.586 din 16 iunie 2005

                          Componenţa nominală
           a Colegiului Serviciului Standardizare şi Metrologie

    Baban Sergiu        - director  general al Serviciului Standardizare 
                          şi Metrologie, preşedintele Colegiului
                        - vicedirector general al Serviciului
                          Standardizare şi Metrologie
    Luscalov Nona       - şef Direcţie standardizare şi reglementare
                          tehnică, Serviciul Standardizare şi Metrologie
    Tarlajanu Alexandru - director general al Institutului Naţional de
                          Standardizare şi Metrologie
    Şuprovici Nicolae   - director general al Centrului Tehnic pentru
                          Securitate Industrială şi Certificare
    Ciubara Iulia       - director al Centrului de Standardizare şi
                          Metrologie din Bălţi
    Spoială Eugenia     - director al Centrului de acreditare în 
                          domeniul evaluării conformităţii produselor
    Geru Ion            - director al Centrului de automatizare a 
                          cercetărilor ştiinţifice şi a metrologiei al
                          Academiei de Ştiinţe a Moldovei
    Mamaliga Vasile     - viceministru al industriei şi infrastructurii
    Dodon Igor          - viceministru al economiei şi comerţului
    Cerescu Leonid      - membru al Consiliului Economic pe lîngă
                          Prim-ministru