marți, 10 noiembrie 2009
836/10.08.2005 Hotărîre privind aprobarea Regulamentului Aparatului Guvernului Republicii Moldova

H O T Ă R Î R E

privind aprobarea Regulamentului Aparatului Guvernului Republicii Moldova

 

nr. 836  din  10.08.2005

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.107-109/898 din 12.08.2005

 

* * *

Abrogat: 10.11.2009

Hotărîrea Guvernului nr.657 din 06.11.2009

 

În conformitate cu prevederile art.31 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul Aparatului Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.1.

2. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Chişinău, 10 august 2005.
Nr.836.

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.836 din 10 august 2005

 

REGULAMENTUL

Aparatului Guvernului Republicii Moldova

 

Notă: În tot textul, sintagma "direcţii şi secţii autonome" se substituie prin sintagma "direcţii, secţii şi servicii autonome" conform Hot.Guv. nr.514 din 16.04.2008, în vigoare 18.04.2008

 

I. Dispoziţii generale

1. Aparatul Guvernului Republicii Moldova (în continuare - Aparatul Guvernului) este o instituţie publică autonomă, care asigură organizarea activităţii Guvernului, prezentarea materialelor analitice şi informaţionale, pregătirea proiectelor de hotărîri, ordonanţe şi dispoziţii, verificarea executării hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor în vederea exercitării de către Guvern a atribuţiilor sale constituţionale.

2. În activitatea sa Aparatul Guvernului se conduce de Constituţia Republicii Moldova, Legea cu privire la Guvern, alte acte legislative, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile Guvernului, precum şi de prevederile prezentului Regulament.

3. Regulamentul, structura, statele de funcţii ale Aparatului Guvernului, precum şi condiţiile de retribuire a muncii şi de asigurare social-materială a funcţionarilor se aprobă de Guvern. Mijloacele bugetare necesare finanţării cheltuielilor de întreţinere a Aparatului Guvernului se aprobă de Parlament, la propunerea Guvernului, şi se includ în bugetul de stat.

4. Aparatul Guvernului îşi desfăşoară activitatea sub conducerea Prim-ministrului, avîndu-l în frunte pe Şeful Aparatului. Aparatul Guvernului conlucrează cu Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova, Aparatul Parlamentului şi, împreună cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, asigură realizarea conformă a funcţiilor Guvernului.

5. Aparatul Guvernului este persoană juridică, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea proprie, de conturi trezoreriale şi foi cu antet.

6. Aparatul Guvernului îşi are sediul în municipiul Chişinău.

 

II. Funcţiile Aparatului Guvernului

7. Întru realizarea prerogativelor constituţionale ale Guvernului privind asigurarea înfăptuirii politicii interne şi externe a statului, exercitării conducerii generale a administraţiei publice, Aparatul Guvernului are următoarele funcţii:

asigură respectarea prevederilor Regulamentului Guvernului şi ale altor acte normative la prezentarea în Guvern de către ministere şi alte autorităţi administrative centrale a proiectelor de legi şi hotărîri ale Parlamentului, decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîri, ordonanţe şi dispoziţii ale Guvernului, a tratatelor internaţionale pe care Republica Moldova urmează să le ratifice, a altor documente care trebuie examinate de Guvern;

pregăteşte materiale analitice şi informaţionale asupra proiectelor de acte şi documente intrate în Guvern şi le prezintă Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului şi viceprim-miniştrilor cu propunerile de rigoare; pregăteşte materiale analitice şi informaţionale referitor la chestiunile ce se examinează de către Guvern, solicitînd informaţiile necesare de la organele de resort;

asigură coordonarea procesului de planificare a politicilor publice, în conformitate cu priorităţile programului de guvernare, Strategia Naţională de Dezvoltare şi angajamentele internaţionale asumate de Republica Moldova, şi asigură, în colaborare cu Ministerul Finanţelor, conformitatea priorităţilor Guvernului cu bugetul;

stabileşte cadrul metodologic şi organizatoric pentru sistemul de elaborare, implementare, monitorizare şi evaluare a politicilor publice şi oferă suport consultativ şi informaţional autorităţilor administraţiei publice în vederea asigurării respectării regulilor de prezentare şi fundamentare a documentelor de politici şi a actelor normative;

asigură promovarea şi realizarea politicii statului în domeniul serviciului public, în special al managementului resurselor umane, precum şi modernizarea sistemului administraţiei publice;

coordonează procesul de programare, monitorizare şi evaluare a asistenţei externe oferite de organizaţiile internaţionale şi ţările donatoare;

asigură coordonarea procesului de elaborare a documentelor de politici în conformitate cu priorităţile programului de guvernare;

asigură asistenţa organizatorică şi informaţională a Consiliului naţional pentru decernarea Premiului de Stat;

organizează şi exercită controlul asupra executării de către ministere, alte autorităţi administrative şi organe ale administraţiei publice centrale şi locale a legilor, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi poruncilor (dispoziţiilor) Preşedintelui Republicii Moldova, Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi, în caz de necesitate formulează şi prezintă propuneri suplimentare întru realizarea integrală a actelor normative şi dispoziţiilor;

exercită controlul asupra îndeplinirii de către ministere, alte autorităţi administrative centrale a programelor şi planurilor de activitate ale Guvernului, conform direcţiilor aprobate;

asigură derularea adecvată a măsurilor aferente conducerii generale a administraţiei publice, soluţionarea problemelor organizatorice, juridice, economice şi tehnice ale activităţii Guvernului;

asigură publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în condiţiile legii, a actelor normative ale Guvernului, cu excepţia celor care conţin secrete de stat;

asigură colaborarea Guvernului cu puterile legislativă şi judecătorească reieşind din prerogativele ce-i revin acestuia, potrivit prevederilor Constituţiei;

reprezintă interesele Guvernului în Curtea Supremă de Justiţie şi în alte instanţe judecătoreşti;

pregăteşte informaţiile şi documentele cerute de la Guvern de către Parlament, de comisiile parlamentare şi de deputaţi, organizează examinarea şi prezentarea răspunsurilor Guvernului la întrebările şi interpelările formulate de deputaţi;

controlează corespunderea proiectelor actelor normative ale Guvernului cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi ale tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;

examinează petiţiile persoanelor fizice şi juridice adresate Guvernului, expediază petiţiile spre examinare şi luarea măsurilor ce se impun la ministere, alte autorităţi administrative centrale, precum şi organelor administraţiei publice locale;

organizează audienţa cetăţenilor la conducerea Guvernului, efectuează lucrul informaţional-analitic cu petiţiile primite;

organizează convocarea şedinţelor de lucru ale conducerii Guvernului cu conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, cu invitarea, după caz, a reprezentanţilor organizaţiilor obşteşti;

asigură organizarea şi desfăşurarea măsurilor de protocol ale Guvernului;

întreprinde acţiunile necesare pentru protejarea secretului de stat şi asigură ţinerea lucrărilor de secretariat;

îndeplineşte şi alte funcţii conform deciziilor Guvernului şi dispoziţiilor conducerii Guvernului.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.375 din 17.06.2009, în vigoare 19.06.2009]

[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.805 din 02.07.2008, în vigoare 04.07.2008]

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.514 din 16.04.2008, în vigoare 18.04.2008]

[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.1004 din 10.09.2007, în vigoare 14.09.2007]

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1103 din 26.10.05, în vigoare 28.10.05]

 

III. Structura Aparatului Guvernului şi organizarea activităţii acestuia

8. Aparatul Guvernului este constituit din conducerea Aparatului Guvernului, consilierii Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-ministrului şi şefului Aparatului Guvernului, din direcţii, secţii şi servicii autonome.

Conducerea operativă a activităţii Aparatului Guvernului este asigurată de şeful Aparatului, asistat de adjuncţii săi.

Asistenţa informaţională şi organizatorică a activităţii Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-ministrului şi şefului Aparatului este asigurată de către consilierii respectivi.

Direcţiile, secţiile şi serviciile autonome examinează chestiunile atribuite în competenţa lor şi asigură, prin intermediul şefului Aparatului, interacţiunea dintre conducerea Guvernului şi cea a ministerelor şi altor autorităţi administrative.

În cadrul direcţiilor pot fi create secţii şi servicii (sectoare).

Structura Aparatului Guvernului este aprobată de Guvern.

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 16.04.2008, în vigoare 18.04.2008]

[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.1004 din 10.09.2007, în vigoare 14.09.2007]

[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.1143 din 02.11.05, în vigoare 04.11.05]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1103 din 26.10.05, în vigoare 28.10.05]

 

Şeful Aparatului Guvernului şi adjuncţii lui

9. Şeful Aparatului Guvernului se numeşte în şi se eliberează din funcţie de către Guvern, la propunerea Prim-ministrului.

10. Şeful Aparatului Guvernului:

organizează activitatea Aparatului Guvernului şi poartă răspundere pentru realizarea funcţiilor ce-i revin Aparatului;

selectează şi prezintă propuneri Prim-ministrului privind includerea chestiunilor în ordinea de zi a şedinţelor Guvernului;

raportează Prim-ministrului referitor la proiectele actelor normative şi materialele aferente asupra cărora urmează să decidă Guvernul, remite alte documente, cu propunerile formulate de Aparat;

stabileşte ordinea şi modul de conlucrare între subdiviziunile Aparatului, organizaţiile, instituţiile şi întreprinderile subordonate, aprobînd, după caz, regulamentele (statutele) acestora;

repartizează funcţiile între adjuncţii Şefului Aparatului;

dispune expedierea pe adresa ministerelor şi altor autorităţi administrative a documentelor corespunzătoare pentru examinare, coordonare şi prezentare regulamentară Guvernului;

prezintă Prim-ministrului propuneri privind structura şi efectivul numeric al Aparatului;

înaintează Prim-ministrului propuneri privind desemnarea în funcţie a adjuncţilor şi consilierului săi, şefilor direcţiilor, secţiilor şi serviciilor autonome;

numeşte în funcţie conducătorii organizaţiilor, instituţiilor şi întreprinderilor subordonate Aparatului Guvernului şi încheie contractele respective, iar la propunerea conducătorilor menţionaţi, numeşte în funcţie adjuncţii conducătorilor, inginerii-şefi şi contabilii-şefi;

încheie şi reziliază contracte de muncă cu angajaţii Aparatului, conferă gradele de calificare funcţionarilor publici, decide, în condiţiile legii, asupra stimulării ori sancţionării salariaţilor;

are calitatea de executor al bugetului pentru Aparat;

exercită şi alte funcţii ce decurg din actele normative ale Guvernului şi din dispoziţiile Prim-ministrului.

11. Prim-şeful adjunct al Aparatului coordonează activitatea direcţiilor, secţiilor şi serviciilor autonome în vederea prezentării spre examinare, în şedinţă de Guvern, a proiectelor actelor legislative şi normative, precum şi a altor materiale, iar şeful adjunct al Aparatului coordonează activitatea Direcţiei administrare şi management intern.

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 16.04.2008, în vigoare 18.04.2008]

 

12. În cazul absenţei temporare a Şefului Aparatului, funcţiile acestuia le exercită prim-şeful adjunct sau, după caz, şeful adjunct al Aparatului.

 

Consilierii conducerii Guvernului şi ai şefului Aparatului

13. Consilierii îşi exercită funcţiile în conformitate cu prevederile actelor normative, ale prezentului Regulament şi obligaţiile de serviciu aprobate de Prim-ministru, prim-viceprim-ministru, viceprim-ministru şi, respectiv, şeful Aparatului.

[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 16.04.2008, în vigoare 18.04.2008]

 

14. Consilierii principali de stat se numesc în şi se eliberează din funcţie de Guvern, la propunerea Prim-ministrului, iar consilierii prim-viceprim-ministrului, viceprim-ministrului – la propunerea prim-viceprim-ministrului şi, respectiv, a viceprim-ministrului, coordonată cu Prim-ministrul.

Consilierul şefului Aparatului se numeşte în şi se eliberează din funcţie de către Prim-ministru, la propunerea şefului Aparatului.

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 16.04.2008, în vigoare 18.04.2008]

 

15. În limitele competenţei lor, consilierii exercită funcţiile privind asigurarea Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-ministrului şi a şefului Aparatului cu materialele analitice şi informaţionale necesare, prezintă opinii şi propuneri asupra chestiunilor în privinţa cărora urmează să fie adoptate decizii la nivel de conducere a Guvernului sau a Aparatului Guvernului.

În acest scop, consilierii sînt în drept să solicite (în scris sau verbal) de la ministere şi alte autorităţi administrative documentele şi informaţiile necesare exercitării atribuţiilor funcţionale, precum şi să monitorizeze realizarea indicaţiilor şi deciziilor conducerii Guvernului şi a Aparatului Guvernului.

[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.514 din 16.04.2008, în vigoare 18.04.2008]

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.1134 din 17.10.2007, în vigoare 19.10.2007]

 

Direcţiile, secţiile şi serviciile autonome

16. Direcţiile, secţiile şi serviciile autonome ale Aparatului Guvernului sînt prevăzute în structura Aparatului Guvernului, aprobată de Guvern.

17. Direcţiile, secţiile şi serviciile Aparatului îşi exercită atribuţiile în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, atribuţiile de serviciu, aprobate de Şeful Aparatului, indicaţiile conducerii Guvernului şi Aparatului.

Şefii şi adjuncţii direcţiilor, precum şi şefii secţiilor şi serviciilor autonome se numesc în şi se eliberează din funcţie de către Prim-ministru, la propunerea şefului Aparatului.

Şefii direcţiilor, secţiilor şi serviciilor organizează activitatea acestor subdiviziuni structurale, conform funcţiilor prevăzute în prezentul Regulament; distribuie funcţiile între persoanele încadrate în subdiviziunile respective, înaintează şefului Aparatului propuneri privind stimularea subalternilor sau, după caz, aplicarea sancţiunilor disciplinare în privinţa acestora; îndeplinesc alte funcţii atribuite în competenţă prin actele interne şi dispoziţiile Prim-ministrului.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.514 din 16.04.2008, în vigoare 18.04.2008]

 

18. Direcţiile, secţiile şi serviciile autonome îndeplinesc următoarele funcţii:

acordă asistenţă metodologică autorităţilor administraţiei publice centrale în elaborarea şi evaluarea impactului documentelor de politici, contribuie la promovarea documentelor de politici;

asigură perfecţionarea şi buna funcţionare a sistemului serviciului public, coordonarea procesului de dezvoltare a capacităţilor de management şi a celui de instruire a personalului încadrat în serviciul public;

asigură eficientizarea, diversificarea şi intensificarea cooperării tehnice şi financiare cu organismele internaţionale şi ţările donatoare; coordonează procesul de monitorizare şi evaluare a asistenţei externe, de comun acord cu donatorii şi autorităţile publice;

definitivează şi promovează, conform competenţei, proiectele de acte legislative şi normative care urmează a fi examinate de către Guvern, precum şi alte materiale pe marginea cărora sînt necesare decizii ale Guvernului;

elaborează dispoziţii, indicaţii şi prezintă propuneri pentru examinarea chestiunilor ce necesită soluţionare la nivel de Prim-ministru;

asigură pregătirea tehnico-organizaţională a şedinţelor Guvernului şi ţinerea lucrărilor de secretariat;

organizează realizarea măsurilor de protocol pentru Prim-ministru, prim-viceprim-ministru şi viceprim-miniştri;

analizează corespondenţa primită pe numele Prim-ministrului, prim-viceprim-ministrului, viceprim-miniştrilor şi Şefului Aparatului, prezintă acestora materialele respective şi le distribuie spre examinare conform competenţelor destinatarilor;

monitorizează executarea actelor normative, dispoziţiilor şi indicaţilor conducerii Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului;

examinează petiţiile cetăţenilor şi ale organizaţiilor adresate Guvernului, organizează audienţa cetăţenilor de către Prim-ministru, prim-viceprim-ministru, viceprim-miniştri şi Şeful Aparatului, analizează petiţiile şi formulează propuneri privind îmbunătăţirea acestei activităţi în autorităţile administraţiei publice centrale şi locale;

asigură asistenţa tehnico-materială şi financiară a activităţii Guvernului şi Aparatului, exercită controlul asupra activităţii organizaţiilor, instituţiilor şi întreprinderilor subordonate Aparatului;

îndeplinesc şi alte funcţii ce decurg din prevederile prezentului Regulament, atribuţiile interne de serviciu, indicaţiile conducerii Guvernului şi Aparatului.

[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.514 din 16.04.2008, în vigoare 18.04.2008]

[Pct.18 completat prin Hot.Guv. nr.1004 din 10.09.2007, în vigoare 14.09.2007]

[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.1103 din 26.10.05, în vigoare 28.10.05]

 

19. Drepturile şi obligaţiunile colaboratorilor Aparatului sînt prevăzute de Legea serviciului public, Codul muncii, alte acte legislative şi normative, prezentul Regulament şi regulamentele direcţiilor, secţiilor şi serviciilor autonome şi altor subdiviziuni.

20. Colaboratorii Aparatului poartă răspundere, în condiţiile legii, pentru păstrarea şi confidenţialitatea documentelor pe care le examinează.

21. Corespondenţa în numele Aparatului este semnată de Şeful Aparatului sau, după caz, de adjuncţii Şefului.

Pentru corespondenţa Guvernului referitor la petiţiile cetăţenilor poate fi stabilită altă ordine de semnare.

 

IV. Dispoziţii finale

22. În cadrul Aparatului nu se creează şi nu pot activa organizaţii ale partidelor şi mişcărilor obşteşti.

23. Lucrările de secretariat se ţin în conformitate cu Regulamentul Guvernului şi Instrucţiunea privind ţinerea lucrărilor de secretariat.

24. Aparatul Guvernului se reorganizează şi se lichidează în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.836 din 10 august 2005

 

LISTA

hotărîrilor Guvernului care se abrogă

1. Hotărîrea Guvernului nr.434 din 12 mai 1997 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Cancelariei de Stat a Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.35-36, art.407).

2. Hotărîrea Guvernului nr.564 din 18 iunie 1999 "Privind modificarea şi completarea Regulamentului Cancelariei de Stat a Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.65-66, art.594).

3. Punctul 1 din Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.992 din 12 august 2003 "Cu privire la oficiile teritoriale ale Aparatului Guvernului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.182-185, art.1036).