vineri, 7 iulie 2006
728/27.06.2006 Hotărîre cu privire la aprobarea structurii, efectivului-limită şi Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei Publice Locale

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea structurii, efectivului-limită şi Regulamentului

Ministerului Administraţiei Publice Locale

 

nr. 728  din  27.06.2006

 

Monitorul Oficial nr. 102-105/768 din 07.07.2006

 

* * *

În temeiul articolului 20 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Regulamentul Ministerului Administraţiei Publice Locale, conform anexei nr.1;

Structura aparatului central al Ministerului Administraţiei Publice Locale, conform anexei nr.2;

lista instituţiilor din subordinea Ministerului Administraţiei Publice Locale, conform anexei nr.3.

2. Se stabileşte efectivul-limită al Ministerului Administraţiei Publice Locale în număr de 20 unităţi, cu excepţia personalului de deservire a clădirii.

3. Ministerul Administraţiei Publice Locale are un viceministru şi un Colegiu alcătuit din 9 persoane.

 

PRIM-MINISTRU
 
Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei publice localeVitalie Vrabie
Ministrul finanţelorMihail Pop

Chişinău, 27 iunie 2006.
Nr.728.

 

 Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.728 din 27 iunie 2006

 

REGULAMENTUL

Ministerului Administraţiei Publice Locale

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul Ministerului Administraţiei Publice Locale (în continuare – Regulament) reglementează obiectivele, atribuţiile de bază şi obligaţiile Ministerului Administraţiei Publice Locale (în continuare – Minister), precum şi alte chestiuni ce ţin de activitatea acestuia.

2. Ministerul este un organ central de specialitate al administraţiei publice, avînd statut de persoană juridică, cu sediul în municipiul Chişinău, dispune de conturi trezoreriale, ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba moldovenească.

3. În activitatea sa Ministerul se conduce de Constituţia Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, precum şi de prevederile prezentului Regulament.

4. Obiectivul de bază al Ministerului este asigurarea, în limita competenţelor definite de acest Regulament, a realizării prerogativelor constituţionale ale Guvernului privind exercitarea conducerii generale a administraţiei publice locale.

5. În vederea realizării obiectivului specificat în pct.4 al prezentului Regulament, Ministerul are următoarele sarcini de bază:

realizarea obiectivelor Programului de activitate a Guvernului şi a strategiilor în domeniul administraţiei publice locale, inclusiv a celor care decurg din angajamentele internaţionale ale Republicii Moldova şi din Strategia de integrare europeană;

elaborarea de noi politici de dezvoltare a administraţiei publice locale;

elaborarea legislaţiei ce ţine de domeniul administraţiei publice locale;

monitorizarea respectării de către autorităţile administraţiei publice locale a legislaţiei ce ţine de dezvoltarea regională;

conlucrarea cu organizaţiile locale şi internaţionale care promovează principiile autonomiei locale;

întreţinerea relaţiilor statului cu Consiliul Europei, Congresul Puterilor Locale şi Regionale din Europa şi Uniunea Europeană în domeniul promovării democraţiei locale şi a principiilor autonomiei locale.

6. Ministerul este responsabil în faţa Guvernului de realizarea sarcinilor şi obiectivelor definite de prezentul Regulament, precum şi de modul în care sînt utilizate mijloacele alocate Ministerului.

 

II. ATRIBUŢIILE MINISTERULUI ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE

7. Ministerul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:

monitorizează aplicarea prevederilor cuprinse în programele de consolidare şi fortificare a administraţiei publice locale, elaborate în conformitate cu Programul de activitate a Guvernului, standardele Consiliului Europei, şi asigură realizarea strategiilor şi programelor în domeniul său de activitate;

conduce, controlează şi sprijină logistic, în limita competentelor şi în condiţiile legii, activitatea serviciilor desconcentrate în ceea ce priveşte exercitarea atribuţiilor stipulate de legislaţia în vigoare;

elaborează şi promovează, în limitele competenţei, politicile şi strategiile statului în domeniul dezvoltării durabile a unităţilor administrativ-teritoriale;

elaborează şi promovează, în comun cu ministerele şi alte autorităţi administrative centrale, strategia naţională de dezvoltare regională şi o prezintă Guvernului spre examinare şi aprobare; participă la elaborarea programului investiţiilor capitale pentru autorităţile administraţiei publice locale finanţate de la bugetul de stat;

colaborează, în limitele competenţei, cu ministerele, alte autorităţi administrative centrale, autorităţile administraţiei publice locale, asociaţiile ce activează în domeniul autorităţilor administraţiei publice locale şi alte organizaţii neguvernamentale de profil, cu structurile instituţionalizate ale Consiliului Europei şi Uniunii Europene, cu alte persoane juridice, precum şi cu persoane fizice;

organizează, asigură şi menţine relaţii de cooperare cu autorităţile specializate din alte state în domeniile de competenţă definite de prezentul Regulament, cu autorităţile administraţiei publice similare din statele cu care Republica Moldova întreţine relaţii diplomatice;

iniţiază şi negociază, din împuternicirea Guvernului, încheierea de tratate internaţionale, întreprinde acţiuni pentru punerea în aplicare a tratatelor internaţionale din domeniul său de activitate;

supune expertizei proiectele de strategii pentru dezvoltarea locală şi regională; monitorizează şi evaluează rezultatele implementării acestor strategii în domeniul său de activitate;

organizează efectuarea de analize şi studii economico-financiare ale activităţii autorităţilor administraţiei publice locale, cu prezentarea propunerilor respective conducerii Guvernului;

contribuie la realizarea intereselor naţionale pe plan local şi regional;

contribuie la exercitarea controlului privind legalitatea actelor emise de autorităţile administraţiei publice locale, atît de nivelul întîi, cît şi de nivelul al doilea;

sprijină autorităţile administraţiei publice locale în aplicarea corectă şi unitară a prevederilor legale şi în exercitarea atribuţiilor ce le revin prin lege; monitorizează modul în care sînt respectate principiile autonomiei locale şi ale descentralizării în activitatea autorităţilor administraţiei publice locale, consfinţite în Constituţia Republicii Moldova şi Carta Europeană pentru Autoadministrarea Locală;

iniţiază proiecte de acte normative cu privire la serviciile publice desconcentrate şi descentralizate; contribuie la procesul de descentralizare a administraţiei publice şi a serviciilor publice; determină modalităţile de transferare a funcţiilor şi de delegare de către stat a competenţelor către autorităţile administraţiei publice locale;

elaborează proiecte de hotărîri şi monitorizează realizarea hotărîrilor aprobate de Guvern privind dezvoltarea locală şi regională;

avizează proiectele de acte normative, elaborate de ministere şi alte autorităţi administrative centrale, care conţin prevederi referitoare la administraţia publică locală;

asigură consultarea autorităţilor administraţiei publice locale şi asociaţiilor acestora, în condiţiile legii;

monitorizează acordurile şi convenţiile de colaborare, inclusiv transfrontaliere, pe care autorităţile administraţiei publice locale le încheie cu autorităţile administraţiei publice locale din alte ţări;

organizează şedinţele Guvernului în deplasare în unităţile administrativ-teritoriale;

monitorizează procesele social-economice la nivel local, inclusiv regional;

asigură, în limitele competenţei, în comun cu Ministerul Economiei şi Comerţului, funcţionalitatea mecanismelor de cooperare dintre Guvern, consiliile economice regionale şi autorităţile administraţiei publice locale;

participă la perfecţionarea, în comun cu Ministerul Finanţelor, a mecanismului de supraveghere a executării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale;

contribuie metodologic la organizarea serviciilor publice, în funcţie de necesităţile populaţiei şi posibilităţile financiare ale unităţilor administrativ-teritoriale, şi la stabilirea standardelor de calitate pentru prestarea serviciilor publice;

participă la fundamentarea şi coordonează, în modul stabilit, programul anual de lucrări publice finanţate de la bugetul de stat şi din credite externe; elaborează şi prezintă proiecte investiţionale pentru potenţialii investitori în domeniul său de activitate;

contribuie la asigurarea gestionării eficiente a proprietăţii unităţilor administrativ-teritoriale de către autorităţile administraţiei publice locale;

acordă autorităţilor administraţiei publice locale, societăţii civile, persoanelor fizice şi juridice interesate consultaţii în problemele dezvoltării regionale;

iniţiază şi facilitează acţiunile de atragere a investiţiilor pentru realizarea programelor şi a planurilor de acţiuni la nivel local; propune elaborarea mecanismelor financiar-creditare pentru realizarea programelor de dezvoltare locală, inclusiv la nivel regional;

promovează implementarea noilor tehnologii şi a noilor practici în domeniul său de activitate;

creează şi gestionează baza de date a documentelor normative în domeniu;

contribuie la organizarea şi desfăşurarea activităţii de atestare profesională a specialiştilor din domeniul administraţiei publice locale;

asigură înfiinţarea şi funcţionarea unităţilor de management pentru proiectele cu finanţare externă rambursabilă sau nerambursabilă, provenite de la organisme internaţionale, instituţii financiare externe etc. în domeniul său de activitate;

realizează, în domeniul său de activitate, dialogul şi parteneriatul social cu organizaţiile sindicale şi patronale;

monitorizează ţinerea de către structurile abilitate de Guvern sau prin lege a evidenţei bunurilor domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale şi bunurilor domeniului public al statului şi contribuie la protecţia juridică a acestui patrimoniu;

elaborează, avizează şi ţine evidenţa proiectelor de acte normative cu privire la activitatea Ministerului şi a structurilor din subordine;

acordă asistenţă informaţională, metodologică şi consultativă autorităţilor administraţiei publice locale;

monitorizează utilizarea eficientă a mijloacelor de stat direcţionate pentru susţinerea unităţilor administrativ-teritoriale şi a unităţii teritoriale autonome cu statut special, efectuează analiza eficienţei realizării şi a impactului programelor naţionale şi internaţionale asupra dezvoltării locale şi regionale a Republicii Moldova;

participă la elaborarea pronosticurilor dezvoltării social-economice a unităţilor administrativ-teritoriale de nivel local;

realizează activităţi de cooperare transfrontalieră în cadrul proiectelor investiţionale, precum şi de cooperare interregională în cadrul programelor internaţionale;

organizează participarea funcţionarilor publici din cadrul Ministerului şi din alte autorităţi administrative centrale la activitatea autorităţilor administraţiei publice locale în chestiunile de interes comun; elaborează şi implementează forme şi procedee noi de conlucrare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale în soluţionarea problemelor şi a deficienţelor apărute în activitatea cotidiană a acestor autorităţi;

contribuie la realizarea acţiunilor menite să consolideze statutul aleşilor locali şi exercitarea liberă a mandatului acestora;

propune autorităţilor abilitate negocierea contractelor de asistenţă de specialitate, pentru realizarea programelor de reformă în domeniul său de activitate;

asigură perfecţionarea personalului Ministerului şi al celui din serviciile desconcentrate;

realizează politici de personal, de promovare profesională şi de formare a resurselor umane pentru autorităţile administraţiei publice locale în domeniul respectiv;

organizează expoziţii, seminare, conferinţe, simpozioane tematice în domeniul său de activitate;

antrenează mass-media, organizaţiile neguvernamentale şi populaţia în procesul de luare a deciziilor şi de realizare a acţiunilor în domeniul său de activitate;

îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege sau prevăzute în hotărîri de Guvern.

 

III. ATRIBUŢIILE MINISTRULUI ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE

8. Întru realizarea obiectivelor şi exercitarea atribuţiilor Ministerului, ministrul administraţiei publice locale:

reprezintă Ministerul în raporturile sale cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice, inclusiv cu instanţele judecătoreşti, precum şi cu alte persoane fizice şi juridice din ţară sau din străinătate. În acest scop, acordă, după caz, împuterniciri de reprezentare a Ministerului viceministrului sau oricărui alt funcţionar public din cadrul Ministerului;

asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea sarcinilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative;

emite ordine cu caracter individual şi acte normative. Actele normative emise de ministru sînt publicate în modul stabilit de lege;

numeşte, prin ordin, dacă legea nu prevede altfel, conducătorul structurilor din subordine, care au calitatea de ordonatori secundari de credite;

numeşte în şi eliberează din funcţie şefii serviciilor desconcentrate ale Ministerului în teritoriu;

aprobă regulamentele de activitate ale subdiviziunilor aparatului central şi ale direcţiilor control administrativ desconcentrate în teritoriu;

aprobă schema de încadrare a aparatului central şi serviciilor desconcentrate în limitele structurii şi efectivului, aprobate de Guvern;

poartă răspundere personală pentru îndeplinirea atribuţiilor Ministerului, modul în care sînt utilizate mijloacele bugetare destinate Ministerului, pentru asigurarea integrităţii mijloacelor financiare şi a bunurilor materiale ale Ministerului;

îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de legislaţie sau alte acte normative.

 

IV. ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA MINISTERULUI

9. Conducerea Ministerului este exercitată de către ministrul administraţiei publice locale, care are calitatea de ordonator principal de credite.

10. În exercitarea atribuţiilor sale ministrul administraţiei publice locale este secundat de un viceministru.

În absenţa ministrului administraţiei publice locale, conducerea Ministerului este realizată de către viceministru.

11. Viceministrul se numeşte în şi se eliberează din funcţie de Guvern, la propunerea ministrului administraţiei publice locale.

12. În cadrul Ministerului funcţionează un Colegiu, al cărui componenţă nominală este aprobată de Guvern, la propunerea ministrului. Regulamentul de funcţionare a Colegiului Ministerului se aprobă prin ordinul ministrului administraţiei publice locale.

13. Ministerul are în subordine servicii publice desconcentrate.

14. Structura organizatorică şi efectivul-limită ale Ministerului se aprobă de Guvern. Ministrul administraţiei publice locale, în urma consultării Colegiului Ministerului, poate redistribui personalul între subdiviziunile aparatului Ministerului, în limitele funcţiilor aprobate şi fondurilor alocate.

15. Personalul Ministerului respectă prevederile legale care reglementează activitatea, precum şi regulamentul intern al Ministerului, aprobat prin ordinul ministrului.

16. Personalul Ministerului include funcţionari publici şi personalul care exercită funcţiile de deservire tehnică, care beneficiază de toate drepturile şi garanţiile sociale stabilite de legislaţia în vigoare.

 

 Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.728 din 27 iunie 2006

 

STRUCTURA

aparatului central al Ministerului Administraţiei Publice Locale

 

Conducerea Ministerului

Direcţia relaţii cu autorităţile administraţiei publice locale

Direcţia juridică şi control administrativ

Direcţia administrativ-financiară şi resurse umane

Secţia relaţii internaţionale, integrare europeană şi dezvoltare regională

 

 Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.728 din 27 iunie 2006

 

LISTA

instituţiilor din subordinea Ministerului

Administraţiei Publice Locale

 

Direcţia teritorială control administrativ Bălţi

Direcţia teritorială control administrativ Cahul

Direcţia teritorială control administrativ Chişinău

Direcţia teritorială control administrativ Edineţ

Direcţia teritorială control administrativ Floreşti

Direcţia teritorială control administrativ Hînceşti

Direcţia teritorială control administrativ Orhei

Direcţia teritorială control administrativ Ungheni