H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea
taxei pe valoarea adăugată
nr. 1124 din 28.09.2006
Monitorul Oficial nr.157/1212 din 02.10.2006
* * *
Abrogat: 21.03.2008
Hotărîrea Guvernului nr.287 din 11.03.2008
Întru executarea prevederilor art.101 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată (se anexează).
PRIM-MINISTRU
| Vasile TARLEV
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Chişinău, 28 septembrie 2006. | |
Nr.1124. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1124 din 28 septembrie 2006
REGULAMENT
privind restituirea taxei pe valoarea adăugată
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte modul de restituire a sumelor taxei pe valoarea adăugată (TVA), conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal “Taxa pe valoarea adăugată” nr.1415-XIII din 17 decembrie 1997.
2. În prezentul Regulament se utilizează noţiunile specificate în Codul fiscal, Titlul III “Taxa pe valoarea adăugată” şi Titlului V “Administrarea fiscală”.
Subiecţii impozabili cu TVA beneficiază de restituirea sumelor TVA în situaţiile prevăzute de:
art.101 alin.(3) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA, în conformitate cu art.96 lit.b) din Codul fiscal;
art.101 alin.(5) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA, în conformitate cu art.104 lit.a), b), e), f) şi g) din Codul fiscal;
art.101 alin.(6) din Codul fiscal.
3. Dreptul la restituirea TVA din buget se extinde numai asupra subiecţilor impozabili, înregistraţi ca plătitori de TVA, şi se efectuează prin Decizia Comisiei teritoriale privind restituirea TVA de la locul de deservire sau prin Decizia Comisiei Inspectoratului Fiscal Principal de Stat (în continuare – IFPS) privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi de Direcţia de Administrare a Contribuabililor Mari (în continuare – DACM).
În scopul dirijării procesului de restituire, subiecţii impozabili, înregistraţi ca plătitori de TVA, sînt clasificaţi în trei grupe de bază:
Grupa I. Subiecţi impozabili cu grad înalt de credibilitate.
Grupa II. Subiecţi impozabili cu grad mediu de credibilitate.
Grupa III. Subiecţi impozabili cu grad mic de credibilitate.
4. Criteriile de atribuire a subiecţilor impozabili la Grupa I – Subiecţi impozabili cu grad înalt de credibilitate:
desfăşurarea, pe parcursul a minimum 3 ani, a oricărui gen de activitate pentru care agentul economic a asigurat stabilirea corectă a obligaţiilor fiscale, plăţilor datorate şi onorarea integrală şi în termenele stabilite a acestora şi pe parcursul ultimului an a beneficiat de restituirea TVA de cel puţin două ori sau i s-a conferit titlul de cel mai bun contribuabil al anului, în modul stabilit de Guvern.
Toate actele de control fiscal întocmite de organele de control din ţară trebuie să demonstreze lipsa încălcărilor fiscale.
5. Criteriile de atribuire a subiecţilor impozabili la Grupa II – Subiecţi impozabili cu grad mediu de credibilitate:
desfăşurarea activităţii pe parcursul a minimum 2 ani, cu practicarea oricărui gen de activitate pentru care subiectul impozabil a asigurat onorarea integrală şi în termenele stabilite a obligaţiei fiscalei datorate şi pe parcursul ultimului an a beneficiat de restituirea TVA de cel puţin două ori. Ultimul act de control documentar, întocmit de organele de control din ţară, trebuie să demonstreze o atitudine responsabilă a agentului economic faţă de obligaţiunile fiscale;
evaziunile consemnate în act au fost comise fără intenţie şi mărimea lor nu depăşeşte valoarea capitalului social al întreprinderii la data întocmirii actului;
actele de control tematice privind restituirea sumelor TVA din buget, aferente livrărilor la cota zero (efectuate anterior), trebuie să demonstreze că nu s-a admis încălcarea prevederilor Codului fiscal.
6. Criteriile de atribuire a subiecţilor impozabili la Grupa III – Subiecţi impozabili cu grad mic de credibilitate.
La această grupă sînt atribuiţi subiecţii impozabili, înregistraţi ca plătitori de TVA, care nu întrunesc criteriile grupelor I şi II.
7. Subiecţii impozabili, pînă la 1 ianuarie a anului următor celui de gestiune, depun la organul fiscal de la locul de deservire cererea de atribuire la una din grupele de credibilitate. Subiecţii impozabili, înregistraţi ca plătitori de TVA, care nu au solicitat atribuire la una din grupele de credibilitate se consideră atribuiţi automat la Grupa III de credibilitate.
II. MODUL DE SOLICITARE A RESTITUIRII SUMELOR TVA
8. Declararea sumelor TVA spre restituire se efectuează pentru fiecare perioadă fiscală separat, în conformitate cu Modul de completare a Declaraţiei privind TVA, aprobat prin Ordinul IFPS nr.128 din 29 iunie 2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.106-111, art.377). Subiecţii impunerii solicită restituirea TVA, adresîndu-se la inspectoratele fiscale teritoriale de la locul de deservire prin depunerea cererii de modelul stabilit în anexa nr.1 la prezentul Regulament. În cererea de restituire, agentul economic va indica obligatoriu suma TVA solicitată spre restituire. Dacă nu este indicată suma solicitată spre restituire, cererea agentului economic nu se examinează.
9. Restituirea TVA se efectuează în urma controlului respectiv, cu excepţia subiecţilor impozabili, atribuiţi la Grupa I de credibilitate, la care controlul sumelor TVA restituite se efectuează o dată în an, sau subiecţilor impozabili, atribuiţi la Grupa II de credibilitate, la care controlul sumelor TVA restituite se efectuează o dată în jumătate de an. Pînă la momentul efectuării controlului, subiecţilor impozabili, atribuiţi la Grupa I de credibilitate, li se restituie integral suma TVA solicitată, subiecţilor impozabili, atribuiţi la Grupa II de credibilitate, li se restituie maxim 80% din suma TVA pasibilă restituirii pentru perioadele fiscale corespunzătoare.
Restituirea TVA în baza grupelor de credibilitate I sau II, pînă la efectuarea controlului, respectiv, se face în baza cererii agentului economic şi Declaraţiei privind TVA prin Decizia Comisiei teritoriale privind restituirea TVA sau prin Decizia Comisiei IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM (pentru contribuabilii deserviţi la DACM).
10. În cazul în care, în cadrul controlului, se stabileşte dreptul la restituirea unei sume mai mari decît cea solicitată prin cerere, se restituie doar suma solicitată, dacă nu a fost depusă o cerere suplimentară. Agenţii economici, atribuiţi la Grupa II de credibilitate, au dreptul să solicite restituirea sumelor TVA pasibile spre restituire, dar nerestituite pînă la momentul controlului.
11. În cazul în care subiectul economic nu solicită restituirea sumelor TVA, depăşirea sumelor trecute în cont faţă de sumele calculate pentru livrările impozabile efectuate se reflectă ca fiind destinate trecerii în cont pentru perioada ulterioară.
III. ACŢIUNILE ORGANELOR FISCALE LA SOLICITĂRILE SUBIECŢILOR IMPOZABILI
12. Restituirea din buget a sumelor TVA se efectuează numai prin control tematic, cu excepţia următoarelor situaţii:
agenţii economici sînt atribuiţi la Grupa I de credibilitate, la care controlul documentelor justificative se efectuează cel puţin o dată în 12 luni de la data ultimului control tematic privind restituirea TVA din buget în cadrul controlului documentar sau tematic;
agenţii economici sînt atribuiţi la Grupa II de credibilitate, la care controlul se efectuează cel puţin o dată în 6 luni de la data ultimului control tematic privind restituirea TVA din buget în cadrul controlului documentar sau tematic.
13. Conform cererilor subiecţilor impozabili de restituire a TVA, care au filiale sau alte asemenea unităţi fără statut de persoană juridică, organele fiscale sînt obligate:
a) să solicite inspectoratelor fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subunităţile respective, verificarea documentelor prevăzute şi să transmită actele de control solicitantului;
b) să soluţioneze, în baza verificărilor, efectuate în cadrul unităţii centrale, şi a generalizării actelor de control, transmise de inspectoratele fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subunităţile unităţii centrale, cererile de restituire a sumei TVA, conform legislaţiei în vigoare.
14. În cazul în care organele de control propun, în urma verificării, aprobarea restituirii parţiale a TVA sau respingerea cererii, în actul de control întocmit se vor specifica motivele respective, cu adoptarea deciziei de rigoare.
15. Termenul de restituire a TVA, stabilit prin art.101 alin.(5) din Codul fiscal, se determină începînd cu ultima zi a lunii care urmează după încheierea perioadei fiscale pentru care se solicită restituirea. Dacă se solicită restituirea TVA pentru perioade anterioare, dar nu pentru ultima perioadă fiscală, pentru care au fost prezentate declaraţiile privind TVA, termenul de restituire este de 45 zile din data depunerii cererii şi documentelor confirmative.
16. În scopul administrării restituirii TVA, în cadrul IFPS se instituie Comisia republicană de atribuire a grupelor de credibilitate plătitorilor TVA şi examinarea disensiunilor dintre subiecţii impozabili şi inspectoratele fiscale de stat (IFS) teritoriale (DACM) privind restituirea TVA (în continuare – Comisia republicană), în cadrul IFS teritorial se instituie Comisia teritorială privind restituirea TVA (în continuare – Comisia teritorială), iar în cadrul DACM – Comisia IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM.
Comisia teritorială este compusă din 5 membri. Componenţa comisiei poate fi modificată din iniţiativa şefului IFS teritorial. Comisia teritorială se întruneşte:
o dată în an, pînă la data de 30 ianuarie a anului respectiv, pentru ca, în baza cererilor parvenite şi criteriilor stabilite, să propună atribuirea subiecţilor impozabili la una din grupele de credibilitate;
în caz de necesitate, pentru examinarea materialelor şi adoptarea deciziilor de restituire a TVA, examinarea contestărilor şi adresărilor subiecţilor impozabili privind restituirea TVA.
Comisia IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM este compusă din 5 membri. Componenţa comisiei poate fi modificată din iniţiativa şefului IFPS. Comisia IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM se întruneşte:
o dată în an, pînă la data de 30 ianuarie a anului respectiv, pentru ca, în baza cererilor parvenite şi criteriilor stabilite, să propună atribuirea subiecţilor impozabili la una din grupele de credibilitate;
în caz de necesitate, pentru examinarea materialelor şi adoptarea deciziilor de restituire a TVA, examinarea contestărilor şi adresărilor subiecţilor impozabili privind restituirea TVA.
Comisia republicană este compusă din 7 membri permanenţi. Componenţa comisiei poate fi modificată din iniţiativa şefului IFPS. Comisia republicană se întruneşte:
o dată în an (nu mai tîrziu de 15 februarie a anului respectiv), pentru atribuirea subiecţilor impozabili la una din grupele de credibilitate specificate la punctul 3 din prezentul Regulament, în baza propunerilor comisiilor teritoriale şi Comisiei IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM;
în caz de necesitate, pentru examinarea disensiunilor dintre subiecţii impozabili şi IFS teritoriale (DACM) privind restituirea TVA.
17. Restituirea sumei TVA se efectuează în termen de 45 de zile din data depunerii cererii de restituire. 37 de zile din acest termen sînt destinate pentru efectuarea controlului şi adoptarea deciziei de restituire, restul de 8 zile – pentru efectuarea restituirii efective. Cerinţe similare cu referinţă la termenul de restituire se stabilesc şi pentru cazurile de restituire a TVA în baza grupelor de credibilitate I şi II. Agentul economic, cu decizia corespunzătoare şi cu o cerere suplimentară, intervine la inspectoratul fiscal la care se deserveşte pentru distribuirea sumei acceptate spre restituire. IFS teritorial transmite materialele necesare pentru executarea restituirii sumelor TVA IFPS care, după o verificare suplimentară a corectitudinii întocmirii materialelor necesare, prezintă Trezoreriei Centrale dispoziţiile de plată trezoreriale şi documentele justificative anexate la ele. Restituirea sumelor TVA se face de la contul stabilit de Ministerul Finanţelor în contul stingerii datoriilor agenţilor economici (sau ale creditorilor lor) faţă de bugetul public naţional, cu excepţia obligaţiilor fiscale administrate de organele vamale, iar în lipsa datoriilor – la contul bancar al agentului economic.
18. Trezoreria Centrală, după primirea documentelor de plată cu privire la restituirea sumelor TVA, le examinează şi asigură executarea lor.
19. Copia documentelor ce confirmă dreptul la restituire, cusute într-un dosar special, numerotate şi vizate de funcţionarii fiscali, care au efectuat controlul, se prezintă ca anexă la actul de control. Documentele de restituire a sumelor TVA după executare, cu copia deciziei de restituire, se arhivează la IFS la care se deserveşte subiectul impozabil. Copia contractului în baza căruia s-au efectuat livrări la export, anexat la materialele privind restituirea TVA, va fi confirmat prin semnăturile colaboratorului fiscal şi a conducătorului agentului economic, precum prin aplicarea ştampilei lîngă inscripţia “copia corespunde originalului”.
20. În actul de control privind restituirea TVA din buget pentru fiecare perioadă fiscală se va înscrie separat suma TVA destinată trecerii în cont în perioada fiscală ulterioară, structurată după tipuri de achitări.
IV. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE PENTRU LIVRĂRILE DE MĂRFURI
ŞI SERVICII LA EXPORT ŞI PENTRU TOATE TIPURILE DE TRANSPORTURI
INTERNAŢIONALE DE MĂRFURI ŞI PASAGERI
21. Subiecţii impozabili care solicită restituirea TVA, la data stabilită a efectuării controlului, trebuie să depună, la solicitarea funcţionarilor fiscali, următoarele documente şi/sau informaţii:
1) declaraţiile privind TVA din care rezultă suma ce urmează a fi restituită.
2) registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare;
3) suplimentar se prezintă:
a) pentru livrări de mărfuri şi servicii de la export:
copia contractului în baza căruia a fost efectuat exportul de mărfuri şi/sau servicii;
factura comercială (invoice);
declaraţia vamală de export al mărfurilor, inclusiv după prelucrare, vizată de organele vamale. Pentru alte cazuri de export de servicii, legate de livrări de valori materiale, se prezintă şi documentele ce confirmă scoaterea valorilor materiale respective de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova;
documentele de transport internaţional (în copie) care confirmă recepţionarea mărfurilor de către destinatar, cu aplicarea ştampilelor organelor vamale (cel puţin ale statelor limitrofe Republicii Moldova) ce atestă transportarea mărfurilor în afara teritoriului vamal al ţării, indiferent de condiţiile de livrare Incoterms. Pentru mărfurile expediate prin mijloacele de transport aerian se prezintă factura de expediţie avia, confirmată de organul vamal. La expedierea mărfurilor prin intermediul poştei se prezintă documentele ce confirmă transportarea lor, conform Legii poştei nr.463-XIII din 18 mai 1995;
confirmarea Serviciului Vamal privind veridicitatea operaţiunilor de export declarate în vamă, efectuate de subiectul impozabil. Suplimentar, pentru exportul de servicii se prezintă confirmarea scrisă în original de la beneficiarul serviciilor exportate (în caz de necesitate, se prezintă traducerea autentificată de notar) şi documentele de plată ce confirmă achitarea serviciului;
b) pentru serviciile acordate prin intermediul mijloacelor electronice:
confirmarea prin semnătură digitală şi confirmarea primirii plăţii pentru serviciile respective (dacă aceasta a avut loc) sau informaţia privind mijloacele băneşti încasate prin intermediul cardurilor sistemelor internaţionale de plăţi, prezentate de către bancă, în baza căreia va fi posibilă identificarea destinatarului străin;
c) pentru energia electrică, termică şi gaze la export:
confirmarea destinatarului străin privind recepţionarea livrărilor;
declaraţiile vamale, documentele ce atestă transportarea energiei electrice, termice, apei calde şi gazelor în adresa importatorului;
confirmarea Serviciului Vamal privind veridicitatea operaţiunilor de export, efectuate de subiectul impozabil;
d) pentru activităţile de transport internaţional de pasageri efectuate cu:
transportul auto în mod regulat – foaia de parcurs, fişa de evidenţă a biletelor, pentru transportările unice – foaia de parcurs, borderourile de control;
transportul feroviar – fişa de evidenţă a biletelor;
transportul avia – misiunea de zbor;
e) la prestarea altor servicii de transport şi expediţie internaţională de mărfuri efectuate cu:
transportul auto – contractul sau comanda privind prestarea serviciului de transport sau expediţie, documentele de plată ce confirmă achitările pentru serviciile prestate, CMR [factura de transport internaţional auto] (expeditorul prezintă CMR în copie), cu înscrierea sosirii mărfurilor la locul de destinaţie şi prezenţa ştampilelor organelor vamale (cel puţin ale statelor limitrofe Republicii Moldova);
transport feroviar – copia facturii de transport feroviar cu ştampilele organelor vamale (cel puţin ale statelor limitrofe Republicii Moldova), actele lucrărilor (serviciilor) executate pentru perioada de gestiune. Pentru serviciile de expediţie se prezintă actele de verificare efectuate cu CFM [factura de transport internaţional pe cale ferată] (forma 4A) şi cu alţi expeditori care au participat la prestarea serviciilor respective;
transportul aerian – factura de expediţie avia (Air Waybill), cu nota de sosire a mărfurilor în ţara de destinaţie;
transport naval – conosament care, prin înscrierile şi ştampilele aplicate, atestă prestarea serviciului de transport internaţional;
pentru serviciile operatorului aerodrom (aeroport), pentru serviciile de comercializare a biletelor de călătorie în trafic internaţional cu aeronave, de deservire la sol a aeronavelor, de securitate aeronautică şi de navigaţie aeriană, aferente aeronavelor în trafic internaţional – documentele ce confirmă prestarea serviciilor enumerate şi valoarea acestora.
22. La determinarea sumelor TVA spre restituire se verifică sumele TVA aferente livrărilor şi procurărilor, în modul stabilit de legislaţia în vigoare. În caz de necesitate, se solicită controale de contrapunere la furnizorii mărfii exportate după principiul – pînă la producătorul sau importatorul ei.
23. Determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul următor:
a) suma TVA trecută în cont în fiecare perioadă fiscală formează TVA aferentă facturilor fiscale acceptate la deduceri (trecere în cont);
b) se determină suma TVA achitată nemijlocit prin intermediul conturilor de decontare şi trecută în cont în perioada fiscală în care a avut loc livrarea impozabilă cu TVA la cota zero şi suma TVA trecută în cont din perioada fiscală precedentă, luîndu-se în considerare achitările efectuate pînă la data prezentării Declaraţiei TVA pentru perioada în care s-a efectuat livrarea impozabilă cu TVA la cota zero, dar nu mai tîrziu de data stabilită prin art.115 din Codul fiscal. În suma TVA achitată prin intermediul conturilor de decontare se includ şi sumele transferate în contul stingerii datoriilor creditorilor faţă de bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi în contul stingerii plăţilor administrate de organele vamale din sumele TVA anterior restituite;
c) se determină suma TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate la cota zero, prin aplicarea cotei TVA standard la valoarea acestei livrări. La determinarea valorii impozabile la servicii de expediţie, cota TVA standard se va determina doar la valoarea comisionului pentru serviciile de expediţie prestate;
d) se va accepta spre restituire pentru fiecare perioadă fiscală separat numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada fiscală precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limita sumei absolute specificate la lit.b) a prezentului punct, dar nu mai mare decît suma determinată la lit.c), adică TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate la cota zero (anexa 2 la prezentul Regulament).
V. DETERMINAREA SUMELOR TVA SPRE RESTITUIRE PENTRU LIVRĂRILE EFECTUATE DE CĂTRE
PRODUCĂTORII DE PÎINE ŞI PRODUSE DE PANIFICAŢIE, PRECUM ŞI DE CĂTRE ÎNTREPRINDERILE
CE PRELUCREAZĂ LAPTE ŞI PRODUC PRODUSE LACTATE
24. Subiecţii impozabili care solicită restituirea TVA, la data stabilită de efectuare a controlului, trebuie să depună, la solicitarea funcţionarilor fiscali, următoarele documente şi/sau informaţii:
1) declaraţiile privind TVA din care rezultă suma ce urmează a fi restituită;
2) registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare;
3) documentele care atestă livrările.
25. Determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul următor:
a) se determină limita sumei TVA spre restituire prin aplicarea TVA la cota de 20% la valoarea livrării ce se impune cu TVA la cota redusă de 8%;
b) se acceptă spre restituire numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, dar nu mai mare decît suma specificată la lit.a) a prezentului punct.
VI. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL LIVRĂRII
ENERGIEI ELECTRICE, TERMICE ŞI APEI LA COTA ZERO
26. În conformitate cu prevederile art.104 lit.b) din Codul fiscal, livrarea energiei electrice, termice sau apei calde (după caz) cu impozitarea TVA la cota zero vor efectua:
întreprinderile producătoare de energie electrică care livrează reţelelor de distribuţie;
reţelele de distribuţie care livrează populaţiei;
întreprinderile producătoare de energie termică şi apă caldă care livrează reţelelor de distribuţie;
întreprinderile de termoficare locală care livrează populaţiei;
cazangeriile care livrează populaţiei;
staţiile termice şi staţiile-grup care livrează populaţiei.
27. În conformitate cu prevederile art.117 din Codul fiscal, pentru situaţiile de livrare a energiei electrice, termice şi apei caldă impozabile cu TVA la cota zero către reţelele de distribuţie se stabileşte următoarea modalitate de prezentare a facturilor fiscale:
După livrarea energiei electrice, termice sau apei calde (după caz) către consumator, în baza facturilor de plată, reţelele de distribuţie determină cantitatea livrărilor impozabile cu TVA la cota standard şi celor impozabile la cota zero.
Pierderile tehnologice, în limitele stabilite de legislaţie, se repartizează de către reţelele de distribuţie proporţional livrărilor impozabile cu TVA la cota standard şi celor impozabile la cota zero.
Cantitatea pierderilor supranormativ se atribuie la cantitatea livrărilor impozabile cu TVA la cota standard. Pentru fiecare livrare de energie electrică, termică sau apei calde (după caz), reţelele de distribuţie, o dată în lună, remit întreprinderilor producătoare informaţia de formă liberă (Notă) privind cantitatea de energie electrică, termică sau apă caldă (după caz) ce urmează a fi impozitată cu TVA la cota standard şi la cota zero. În baza Notei, întreprinderile producătoare întocmesc şi prezintă reţelelor de distribuţie factura fiscală.
28. Subiecţii impozabili care solicită restituirea TVA, la data stabilită de efectuare a controlului, trebuie să pună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) declaraţiile privind TVA din care rezultă suma ce urmează a fi restituită;
2) registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare;
3) suplimentar se mai prezintă:
pentru energia electrică, termică şi apa caldă livrate populaţiei – documentele care atestă livrările. În cazul livrării prin reţelele de distribuţie de la întreprinderile producătoare – acte de verificare între reţelele de distribuţie şi producători, în celelalte cazuri – alte documente justificative ce confirmă livrările.
29. Determinarea sumei TVA spre restituire în cazul efectuării livrărilor energiei electrice, termice şi apei calde impozabile cu TVA la cota zero se face în modul stabilit la punctul 23 din prezentul Regulament.
VII. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL EFECTUĂRII LIVRĂRII DE MĂRFURI
(SERVICII), ÎN CONFORMITATE CU ART.104 LIT.F) DIN CODUL FISCAL ŞI ART.8 ALIN.(6)
DIN LEGEA CU PRIVIRE LA PORTUL INTERNAŢIONAL LIBER “GIURGIULEŞTI”
30. În cazul efectuării livrărilor de mărfuri în conformitate cu art.104 lit.f) din Codul fiscal şi art.8 alin.(6) din Legea cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti”, subiecţii impozabili care solicită restituirea TVA în legătură cu aplicarea cotei zero a TVA, la data stabilită de efectuare a controlului, trebuie să pună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) declaraţiile privind TVA din care rezultă suma ce urmează a fi restituită;
2) registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare;
3) suplimentar se mai prezintă:
copia declaraţiei vamale despre introducerea de către rezidentul zonei a mărfurilor în zona liberă de pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova;
confirmarea Serviciului Vamal privind introducerea mărfurilor în zona liberă de pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova;
contractul de livrare;
factura fiscală pentru livrarea la cota zero a TVA, în care este indicată zonă economică liberă drept punct de destinaţie, cu aplicarea ştampilei Serviciului Vamal.
31. În cazul prestării serviciilor în conformitate cu art.104 lit.f) din Codul fiscal şi art.8 alin.(6) din Legea cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti”, subiecţii impozabili care solicită restituirea TVA în legătură cu aplicarea cotei zero a TVA, la data stabilită a efectuării controlului, trebuie să pună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) declaraţiile privind TVA din care rezultă suma ce urmează a fi restituită;
2) registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare;
3) suplimentar se mai prezintă:
contractul de livrare;
factura fiscală aferentă livrării la cota zero a TVA, în care este indicată zona economică liberă drept punct de destinaţie;
actul de îndeplinire a lucrărilor.
32. Determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul stabilit la punctele 22 şi 23 din prezentul Regulament (anexa nr.2 la prezentul Regulament).
VIII. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL EFECTUĂRII
LUCRĂRILOR DE CONSTRUCŢIE A CASELOR DE LOCUIT
33. Subiecţii impozabili care solicită restituirea, în baza art.104 lit.e) din Codul fiscal, la data efectuării controlului trebuie să pună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) documentele ce confirmă faptul că casa de locuit este inclusă în programele (proiectele) social-economice cu destinaţie specială în domeniul construcţiei caselor de locuit, programe aprobate de organele centrale de specialitate ale administraţiei publice sau autorităţile administraţiei publice locale;
2) declaraţiile privind TVA din care rezultă suma ce urmează a fi restituită;
3) registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare;
4) documentele ce confirmă efectuarea lucrărilor de construcţie a caselor de locuit, inclusiv facturile fiscale.
34. Determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul stabilit la punctele 22 şi 23 din prezentul Regulament.
IX. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL EFECTUĂRII
LIVRĂRILOR ÎN CADRUL CONTRACTELOR DE LEASING
35. Subiecţii impozabili ce desfăşoară activitate de leasing, care solicită restituirea TVA în baza prevederilor art.101 alin.(6) din Codul fiscal, la data stabilită a efectuării controlului, trebuie să pună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) declaraţiile privind TVA din care rezultă suma ce urmează a fi restituită;
2) registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare;
3) documentele care atestă livrările;
4) facturile de expediţie care atestă predarea bunului locatarului;
5) facturile fiscale care atestă primirea ratelor de leasing.
36. Determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul următor:
a) se determină suma TVA prin aplicarea TVA la cota standard sumei valorii fără TVA şi fără comision a ratelor de leasing, încasate în perioada fiscală pentru care se solicită restituirea;
b) se acceptă spre restituire, pentru fiecare perioadă fiscală separat, numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada fiscală precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limita sumei absolute determinate la lit.a) a prezentului punct.
IX1. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL LIVRĂRII MĂRFURILOR
ŞI SERVICIILOR DESTINATE REALIZĂRII PROIECTELOR FONDULUI
DE INVESTIŢII SOCIALE DIN MOLDOVA (FISM)
361. Subiecţii impozabili care solicită restituirea TVA pentru livrările impozitate la cota “zero” a TVA în conformitate cu art.4 alin.(13) din Legea pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal, la data efectuării controlului privind restituirea TVA trebuie să pună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) declaraţiile privind TVA din care rezultă suma ce urmează a fi restituită;
2) registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare;
3) contractele încheiate între FISM şi agenţii economici care execută lucrări din resursele FISM;
4) contractele încheiate între unităţile administrativ-teritoriale, agenţiile de implementare şi agenţii economici privind executarea lucrărilor finanţate din resursele FISM;
5) în cazul solicitării restituirii TVA de către agenţii economici antreprenori pentru livrările de mărfuri şi servicii destinate realizării proiectelor FISM, se vor prezenta contractele încheiate între agenţii economici antreprenori care solicită restituirea TVA şi agenţii economici care au încheiate contracte cu FISM;
6) facturile fiscale pentru livrările efectuate, impozitate la cota “zero”.
362. Determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul stabilit la punctele 22 şi 23 din prezentul Regulament.
[Cap.IX1 introdus prin Hot.Guv. nr.422 din 17.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
IX2. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL
LIVRĂRII MĂRFURILOR ÎN MAGAZINELE DUTY-FREE
363. Subiecţii impozabili care solicită restituirea TVA pentru livrările impozitate la cota “zero” a TVA în conformitate cu art.104 lit.h) al Codului fiscal, la data efectuării controlului privind restituirea TVA trebuie să pună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) declaraţiile privind TVA din care rezultă suma ce urmează a fi restituită;
2) registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare şi procurare;
3) contractele de livrare a mărfurilor în magazinul duty-free;
4) facturile fiscale pentru livrările la cota “zero” a TVA, în care este indicat drept punct de destinaţie magazinul duty-free, cu aplicarea ştampilei Serviciului Vamal;
5) confirmarea Serviciului Vamal privind introducerea mărfurilor în magazinul duty-free;
6) declaraţiile vamale ale furnizorului ce confirmă efectuarea livrărilor de către acesta a mărfurilor în magazinul duty-free.
364. Determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul stabilit la punctele 22 şi 23 din prezentul Regulament.
[Cap.IX2 introdus prin Hot.Guv. nr.422 din 17.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
X. DISPOZIŢII SPECIALE
37. În cazul în care, în aceeaşi perioadă fiscală, se solicită concomitent restituirea sumelor TVA în baza art.101 alin.(3) şi alin.(5) din Codul fiscal, determinarea sumelor TVA se face în limita sumelor TVA trecute în cont, achitate prin intermediul contului de decontare.
38. Contestarea deciziilor de restituire adoptate se efectuează în baza dispoziţiilor generale stabilite de art.267-274 din Codul fiscal şi art.14-18 din Legea contenciosului administrativ nr.793-XV din 10 februarie 2000.
Anexa nr.1 la Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată
CERERE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADĂUGATĂ Заявление о возмещение налога на добавленную стоимость
|M.F.| |
||
CERERE DE RESTITUIRE Заявление о возмещении
CODUL FISCAL Фискальный код плательщика
DENUMIREA SUBIECTULUI IMPOZABIL __________________________________ Название налогоплательщика
GRUPA DE CREDIBILITATE LA CARE ESTE ATRIBUIT _____________________ Группа доверия, к которой был отнесен
|
||
Localitatea ___________, | str._____________ | nr._____________ |
Адрес | ул. | № |
Solicit restituirea sumei de _______________________, în baza (legii; articolului) _______________________ Требую возмещение суммы (на основании закона, статьи)
aferente lunii /lunilor ________________________, anul __________, по данным декларации НДС/деклараций НДС за месяц/месяцы год
După acceptarea sumelor TVA supuse restituirii, va fi prezentată suplimentar repartizarea sumelor acceptate. После утверждения сумм НДС, подлежащих возмещению, дополнительно будет представлено распределение данных сумм.
Data _______________________________
Semnătura/ funcţia/ __________________ |
Anexa nr.2 la Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată”
Modalitatea determinării sumei TVA spre restituire pentru subiecţii impozabili, înregistraţi ca plătitori de TVA, care urmează să beneficieze de restituirea efectivă a sumelor TVA în situaţiile prevăzute de art.101 alin.(5) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile efectuate în conformitate cu lit.a) din Codul fiscal
Perioada fiscală "A" (lei) | ||
Indicii | Valoarea fără TVA | Suma TVA |
Livrări de mărfuri şi servicii pe teritoriul Republicii Moldova | 10000 | 2000 |
Livrări la export (cota zero TVA) | 15000 | - |
TVA aferentă valorii mărfurilor livrate şi serviciilor prestate la cota zero prin aplicarea cotei standard (15000x20%) | 3000 | |
Procurări de mărfuri, servicii, | 5000 | 1000 |
inclusiv sume TVA: | ||
- achitate prin cont de decontare*; | 700 | |
- achitate altfel decît prin cont de decontare; | 100 | |
- neachitate | 200 | |
Trecerea în cont a TVA din perioada precedentă** | - | 2500 |
- Inclusiv sume TVA: | ||
- achitate prin cont de decontare*; | 500 | |
- achitate altfel decît prin cont de decontare | 2000 | |
- neachitate | ||
Depăşirea TVA aferentă procurărilor asupra TVA aferentă livrărilor (1000+2500-2000) | 1500 | |
Suma TVA achitată prin cont de decontare (700+500) | 1200 | |
TVA spre restituire (1200< 1500< 3000) | 1200 | |
TVA destinată trecerii în cont în perioada ulterioară (1500-1200), formată din TVA aferentă procurărilor: | 300 | |
- achitate altfel decît prin cont de decontare | 100 | |
- neachitate | 200 | |
- achitate prin cont de decontare (dacă există) | 0 | |
* Se iau în considerare achitările efectuate pînă la data prezentării Declaraţiei privind TVA pentru perioada fiscală "A", dar nu mai tîrziu de data stabilită în art.115 din Codul fiscal. Stingerea sumelor TVA aferente livrărilor de mărfuri şi prestării de servicii se face în modul următor: cu sumele achitate altfel decît prin contul de decontare; cele neachitate; achitate prin contul de decontare. ** La determinarea mărimii sumei achitate prin contul de decontare din suma trecută în cont din perioada precedentă se verifică modul de achitare a sumei TVA, trecute în cont din perioadele fiscale anterioare celei supuse controlului de restituire. Verificarea se face începînd cu perioada precedentă celei supuse controlului de restituire cuprinzînd perioada în care totalul sumelor TVA reflectate la trecerea în cont în boxele 13; 15; 16 din declaraţiile TVA respective este echivalent sumei TVA reflectată în boxa 17 din perioada supusă controlului de restituire. |
