H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Strategiei naţionale şi a Planului de acţiuni privind reforma
sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012
nr. 784 din 09.07.2007
Monitorul Oficial nr.103-106/823 din 20.07.2007
* * *
În scopul promovării politicii statului în domeniul protecţiei drepturilor copilului, precum şi al îmbunătăţirii calităţii vieţii copilului şi familiei - componente fundamentale ale dezvoltării umane, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Strategia naţională privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012, conform anexei nr.1;
Planul de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012, conform anexei nr.2.
2. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale vor asigura implementarea prevederilor Strategiei naţionale şi Planului de acţiuni şi vor prezenta anual, pînă la data de 31 ianuarie, Ministerului Educaţiei şi Tineretului o informaţie privind realizarea lor. Ministerul Educaţiei şi Tineretului va sintetiza informaţia respectivă şi, pînă la 1 martie, va prezenta Guvernului raportul anual generalizat despre realizările Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012.
3. Ministerul Educaţiei şi Tineretului şi Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, la elaborarea politicilor în domeniul cheltuielilor, vor ţine cont de măsurile Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]
4. Monitorizarea şi coordonarea procesului de realizare a Strategiei naţionale şi a Planului de acţiuni sus-menţionate se pun în sarcina Ministerului Educaţiei şi Tineretului şi Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV
|
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei şi tineretului | Victor Ţvircun |
Ministrul protecţiei sociale, familiei şi copilului | Galina Balmoş |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Ministrul sănătăţii | Ion Ababii |
Chişinău, 9 iulie 2007. | |
Nr.784. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.784 din 9 iulie 2007
Strategia naţională privind reforma sistemului rezidenţial de
îngrijire a copilului pe anii 2007 - 2012
1. Introducere
Dreptul copilului de a creşte şi a se dezvolta în mediul familial constituie un principiu de bază, stipulat într-un şir de acte legislative naţionale şi internaţionale la care Republica Moldova este parte.
Cu toate acestea, din numărul total de circa 900 mii copii din Republica Moldova, în prezent, peste 12 mii copii sînt plasaţi în 68 instituţii rezidenţiale, ceea ce încalcă dreptul copilului de a creşte în familie.
Studiile în domeniul protecţiei copilului demonstrează că îngrijirea rezidenţială afectează grav dezvoltarea personalităţii copilului şi creează multiple probleme în procesul de reintegrare socială a acestuia. Totodată, sub aspect financiar, îngrijirea instituţională este o formă costisitoare şi ineficientă în raport cu sistemele de protecţie, bazate pe sprijin familial şi servicii comunitare.
Pornind de la faptul că:
sistemul actual de protecţie a copilului este fragmentat,
instituţiile rezidenţiale sînt orientate spre servicii educaţionale sau de asistenţă medicală, în funcţie de ministerul căruia se subordonează,
în multe cazuri responsabilitatea familiei în creşterea şi educaţia propriilor copii este diminuată,
comunitatea se implică insuficient în rezolvarea problemelor sociale ale familiei şi copilului,
prezenta Strategie promovează ideea bazată pe necesităţile şi dreptul copilului de a creşte într-o familie sau într-un mediu cît mai apropiat de aceasta, indiferent de vîrsta, boala, disabilitatea pe care o are sau de şcoala pe care o frecventează.
2. Scopul, obiective şi principii
2.1. Scopul Strategiei naţionale privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007 – 2012 (în continuare - Strategie) este asigurarea şi respectarea dreptului copilului de a creşte în mediul familial.
2.2. Obiective generale:
reducerea cu 50% a numărului de copii ce locuiesc separat de mediul familial;
reorganizarea instituţiilor rezidenţiale în conformitate cu un plan general de transformare.
Obiective:
racordarea cadrului legal şi instituţional de protecţie a copilului şi familiei la politicile internaţionale;
asigurarea accesului copilului şi familiei la serviciile sociale de o bună calitate de tip familial şi comunitar;
creşterea profesionalismului resurselor umane din sistem;
dezvoltarea unui mecanism financiar eficient şi flexibil care să prevadă re-direcţionarea resurselor financiare din sistemul rezidenţial spre serviciile comunitare şi de tip familial;
consolidarea capacităţii de monitorizare, evaluare şi supervizare la toate nivelurile sistemului de protecţie a copilului şi a familiei;
sensibilizarea opiniei publice şi mobilizarea socială asupra necesităţii reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului.
2.3. Principiile implementării Strategiei
Principiile fundamentale ale implementării prezentei Strategii sînt următoarele:
respectarea interesului superior al copilului;
asigurarea unui mediu familial pentru fiecare copil;
responsabilitatea părinţilor;
respectarea opiniei copilului;
nediscriminarea şi egalitatea şanselor;
descentralizarea şi responsabilitatea comunităţii;
parteneriatul dintre structurile de stat şi societatea civilă;
valorificarea potenţialului uman existent în sistem.
3. Grupul-ţintă
Grupul-ţintă vizat de prezenta Strategie include:
copiii aflaţi în situaţii de risc;
familiile cu copii în situaţii de risc sau socialmente vulnerabile;
copiii instituţionalizaţi;
copiii care ating majoratul în perioada aflării în îngrijire instituţională;
copiii abandonaţi în instituţiile medicale;
copiii beneficiari ai serviciilor de tip familial şi comunitar.
4. Rolul organelor centrale de specialitate
ale administraţiei publice, autorităţilor administraţiei publice locale
şi partenerilor în implementarea Strategiei
Prezenta Strategie urmează a fi implementată prin coordonarea eforturilor instituţiilor responsabile şi persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului şi familiei, precum şi ale partenerilor. La nivel naţional, rolul principal de coordonare şi monitorizare a tuturor acţiunilor, programelor, iniţiativelor şi politicilor din domeniul protecţiei copilului şi familiei revine Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Un rol deosebit revine şi ministerelor cu competenţe şi atribuţii în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi familiei. La nivel local, rolul principal în promovarea Strategiei revine autorităţilor administraţiei publice locale de ambele niveluri. Colaborarea dintre organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale se va efectua în baza delimitării clare a atribuţiilor şi responsabilităţilor, cu respectarea principiului descentralizării.
4.1. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice
Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei este responsabil de elaborarea şi promovarea politicilor în domeniul protecţiei copilului şi familiei, coordonarea şi monitorizarea tuturor programelor, iniţiativelor şi acţiunilor în domeniul respectiv.
4.2. Autorităţile administraţiei publice locale
Autorităţile administraţiei publice locale participă la elaborarea politicilor sociale şi sînt responsabile de:
realizarea politicilor şi programelor din domeniul protecţiei drepturilor copilului şi familiei;
coordonarea activităţilor de asistenţa socială pentru copil şi familie;
identificarea priorităţilor pentru fiecare copil;
instituirea serviciilor comunitare pentru copil şi familie;
finanţarea serviciilor de protecţie a copilului şi familiei.
4.3. Societatea civilă
Societatea civilă este partener important în implementarea reformei prin atragerea fondurilor financiare şi promovarea experienţei internaţionale în domeniu.
4.4. Organismele internaţionale
Organismele internaţionale sînt parteneri primordiali în implementarea Strategiei şi contribuie la cofinanţarea unor acţiuni în domeniu, la acordarea de asistenţă tehnică şi diseminarea bunelor practici.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]
5. Direcţii de acţiune
Principalele direcţii de acţiune în vederea implementării Strategiei sînt:
1. Dezinstituţionalizarea copiilor:
evaluarea fiecărui copil aflat în îngrijire rezidenţială;
elaborarea planurilor individuale de reintegrare;
pregătirea familiei pentru primirea copilului;
pregătirea copilului pentru reintegrarea în familie sau plasamentul în servicii de tip familial;
evaluarea copilului şi a familiei în perioada postreintegrare.
2. Restructurarea instituţiilor rezidenţiale
Instituţiile rezidenţiale se restructurează în baza unui proces de evaluare complexă, conform următoarelor opţiuni:
restructurarea instituţiilor rezidenţiale în unităţi mici, constituite după modelul familial, şi/sau în centre de asistenţă socială comunitare;
închiderea treptată a instituţiilor care, din diferite motive, nu pot fi restructurate;
redirecţionarea mijloacelor financiare ale instituţiilor reorganizate/lichidate.
3. Organizarea de cursuri de recalificare pentru personalul instituţiilor rezidenţiale în vederea angajării acestuia în noile servicii sau în alte structuri.
4. Dezvoltarea serviciilor sociale comunitare pentru familiile socialmente vulnerabile şi pentru copiii în situaţii de risc, în funcţie de necesităţile acestora.
5. Perfecţionarea sistemului de protecţie socială a copiilor şi familiilor cu copii socialmente vulnerabile (alocaţii, indemnizaţii, sprijin financiar).
6. Rezultatele scontate
Rezultatele scontate, în ansamblu, sînt următoarele:
reducerea numărului de copii instituţionalizaţi;
reducerea numărului de instituţii rezidenţiale;
majorarea numărului de copii protejaţi în cadrul serviciilor de tip familial şi comunitar, în raport cu numărul de copii plasaţi în instituţii rezidenţiale;
creşterea numărului de servicii de prevenire a instituţionalizării şi al copiilor reintegraţi în familie (biologică sau extinsă);
reducerea duratei de aflare a copiilor în instituţiile rezidenţiale;
sporirea responsabilităţii comunităţii şi dezvoltarea unor servicii alternative;
extinderea obligaţiilor parentale faţă de creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor;
reducerea ratei abandonului copiilor de către propriii părinţi;
implementarea la nivel naţional a standardelor minime de calitate şi a regulamentelor de activitate a instituţiilor din sistemul de protecţie a copilului şi familiei;
ameliorarea calităţii îngrijirii copiilor în sistemul rezidenţial, ca urmare a aplicării standardelor de rigoare;
constituirea şi funcţionarea sistemului naţional de acreditare şi monitorizare a furnizorilor de servicii în domeniul protecţiei copilului şi familiei;
îmbunătăţirea calităţii serviciilor prin dezvoltarea sistemului de evaluare a serviciilor;
creşterea profesionalismului resurselor umane din sistem;
asigurarea reconversiei resurselor umane şi orientarea spre noi profesii necesare sistemului;
asigurarea, în condiţiile legii, a unui echilibru adecvat între fondurile utilizate şi calitatea serviciilor acordate;
creşterea siguranţei şi bunăstării copiilor.
7. Oportunităţi şi constrîngeri
7.1. Oportunităţi:
prioritate acordată din partea Guvernului reformei instituţiilor rezidenţiale;
colaborare interministerială eficientă şi constantă la nivel central şi local;
conştientizarea de către publicul larg (ONG, administraţia publică locală, cetăţeni) a necesităţii respectării drepturilor copilului de a creşte într-un mediu familial;
sprijinul tehnic şi financiar acordat de organismele internaţionale pentru implementarea reformei instituţiilor rezidenţiale;
existenţa standardelor de calitate în domeniul protecţiei copilului şi familiei;
disponibilitatea organizaţiilor neguvernamentale.
7.2. Constrîngeri:
dezvoltare insuficientă a serviciilor de tip familial şi comunitar;
capacitate redusă de prevenire a separării copilului de familie;
lipsa mijloacelor financiare necesare pentru restructurarea instituţiilor rezidenţiale;
lipsa experienţei autorităţilor administraţiei publice locale în managementul şi organizarea serviciilor sociale pentru copil şi familie;
apariţia fenomenului imigraţiei, ceea ce afectează situaţia familiilor şi copiilor;
opunerea rezistenţei la dezinstituţionalizare de către personalul instituţiei rezidenţiale, conducătorii acestora şi autorităţile administraţiei publice locale.
8. Resurse financiare
Pentru implementarea obiectivelor prezentei Strategii, concomitent cu redirecţionarea mijloacelor financiare aprobate instituţiilor din sistemul rezidenţial, se estimează o creştere a necesarului de resurse financiare la diversificarea şi flexibilizarea mecanismului financiar.
Implementarea prezentei Strategii se va finanţa din următoarele surse:
bugetul de stat;
bugetele unităţilor administrativ-teritoriale (raioanelor, oraşelor/municipiilor, satelor);
fonduri externe nerambursabile;
donaţii, sponsorizări, contribuţii din partea persoanelor fizice/juridice din ţară şi din străinătate.
9. Monitorizare şi evaluare
În scopul implementării eficiente a prezentei Strategii, este elaborat Planul de acţiuni, specificat în anexa nr.2 la prezenta hotărîre, care cuprinde direcţiile de implementare, responsabilii, resursele financiare, partenerii şi termenele de executare.
În implementarea eficientă a Strategiei, pe lîngă activităţile care le revin în mod direct, ministerele de resort:
coordonează eforturile de implementare a Strategiei, în calitate de catalizator al tuturor instituţiilor cu responsabilităţi menţionate în Planul de acţiuni;
monitorizează implementarea Strategiei.
Monitorizarea se va realiza în mod sistematic şi complex de către persoane desemnate din cadrul Ministerului Educaţiei şi Tineretului, Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Implementarea Strategiei va fi evaluată anual de către Ministerul Educaţiei şi Tineretului, care va raporta Guvernului despre acţiunile întreprinse şi va prezenta propuneri suplimentare pentru realizarea Planului de acţiuni, inclusiv modificarea unor acţiuni din plan.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.784 din 9 iulie 2007
Notă: Pe parcursul întregului text al anexei nr.2 sintagma “Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului” se substituie prin sintagma “Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” conform Hot.Guv. nr.130 din 22.02.2010, în vigoare 26.02.2010
Planul de acţiuni
privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului
pe anii 2007-2012
Scop: Asigurarea şi respectarea dreptului copilului de a creşte în mediul familial
Obiective generale:
Reducerea cu 50% a numărului de copii ce locuiesc separat de mediul familial
Reorganizarea instituţiilor rezidenţiale în conformitate cu planul general de transformare
Nr. d/o | Acţiuni | Rezultate scontate | Indici | Structura responsabilă | Parteneri | Peri-oada | Costuri totale (mii lei) | Note | |||
Buget total | Buget public naţional | ||||||||||
Buget de stat | Buget al unităţii terito-riale auto-nome | Alte re-surse | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
I. CADRUL LEGAL ŞI INSTITUŢIONAL Obiective: Racordarea cadrului legal şi instituţional de protecţie a copilului şi familiei la politicile internaţionale în vederea asigurării şi respectării dreptului copilului de a creşte într-un mediu familial Asigurarea coordonării adecvate a tuturor acţiunilor din cadrul reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului | |||||||||||
1. | Evaluarea, modificarea şi completarea legislaţiei privind protecţia copilului şi familiei, reglementarea funcţionării serviciilor comunitare (Legea asistenţei sociale, Codul familiei, Legea cu privire la drepturile copilului etc.) | Legalizarea serviciilor de tip familial şi comunitar de protecţie a copilului (servicii de informare, servicii de consiliere, grupuri de suport, centre comunitare, centre de zi, centre maternale, servicii de recuperare / reabilitare, servicii de recreare, servicii de reintegrare în familia biologică/extinsă, asistenţă parentală profesionistă, servicii de adopţie etc.) | Număr de acte legislative modificate şi completate | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | X | X | |||
2. | Elaborarea şi aprobarea actului normativ cu privire la organigrama, descrierea postului şi normarea acestora pentru instituţiile de protecţie a copilului şi familiei, inclusiv privind obligativitatea angajării asistenţilor sociali | Instituţii de protecţie a copilului şi familiei asigurate cu cadre, în conformitate cu statele-tip
Asistenţi sociali angajaţi în instituţiile de protecţie a copilului şi familiei | Act normativ aprobat | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | X | X | |||
3. | Elaborarea şi aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la realizarea standardului referitor la managementul de caz în serviciile pentru protecţia familiei şi copilului în dificultate | Mecanism elaborat cu privire la aplicarea managementului de caz în serviciile pentru copil şi familie în dificultate | Regulament aprobat | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | X | X | |||
4. | Perfecţionarea cadrului legal cu privire la metodologia de susţinere a copilului şi familiei în dificultate | Metodologie elaborată cu privire la mecanismul de sprijin bazat pe evaluarea nevoilor copilului şi familiei în dificultate | Regulament aprobat | Ministerul Sănătăţii | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | |||
5. | Modificarea şi completarea cadrului legal cu privire la responsabilizarea părinţilor în ceea ce priveşte creşterea copiilor | Existenţa unui complex de măsuri cu privire la ridicarea responsabilităţii părinţilor care îşi neglijează propriii copii
Atragerea părinţilor în procedurile de soluţionare a cazurilor | Număr de acte legislative modificate şi completate
Număr de contracte cu părinţii | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2008 | X | X | |||
6. | Elaborarea şi aprobarea regulamentelor-tip şi a standardelor de calitate pentru fiecare tip de serviciu din domeniul protecţiei copilului şi familiei | Regulamente şi standarde de calitate elaborate pentru toate tipurile de servicii de protecţie a copilului şi familiei | Număr de regulamente şi standarde aprobate pe categorii de servicii | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | X | X | |||
7. | Elaborarea şi aprobarea regulamentului, organigramei şi a descrierii postului pentru organele de tutelă şi curatelă | Bază normativă existentă pentru activitatea organelor de tutelă şi curatelă
Organ de tutelă şi curatelă, asigurat cu cadre calificate | Regulament, organigramă, descrierea postului pentru organele de tutelă şi curatelă (aprobate) | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2009 | |||||
8. | Întocmirea unui nomenclator al furnizorilor de servicii sociale pentru copil şi familie | Nomenclator întocmitt | Număr de prestatori de servicii înregistraţi în nomenclator | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | |||||
9. | Elaborarea şi aprobarea cadrului legal cu privire la acreditarea, licenţierea şi monitorizarea serviciilor sociale pentru copil şi familie | Mecanism elaborat de acreditare, licenţiere şi monitorizare a serviciilor sociale pentru copil şi familie | Cadru legal aprobat | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | X | X | |||
10. | Elaborarea şi aprobarea Regulamentului privind formarea continuă şi acordarea unui calificativ în vederea atestării şi atribuirii gradelor de calificare specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familiei | Mecanism elaborat de formare continuă, acordare a calificativelor, atestare şi atribuire a gradelor de calificare specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familiei | Regulament aprobat | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | X | X | |||
11. | Revizuirea legislaţiei în vigoare în domeniul salarizării prin instituirea atestării şi acordarea gradelor de calificare pentru specialiştii din domeniul protecţiei copilului şi familiei | Mecanism elaborat de atestare în baza gradelor de calificare ale specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familiei | Legislaţie în vigoare cu privire la salarizarea specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familiei în baza gradelor de calificare | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, sindicatele, asociaţii profesionale | 2008 | X | X | |||
12. | Revizuirea şi modificarea legislaţiei în vigoare pentru a permite angajarea, în urma recalificării, a specialiştilor din alte domenii sociale în instituţiile de protecţie a copilului şi familiei, cu păstrarea vechimii generale în muncă şi a gradului de calificare în vederea atribuirii categoriei de salarizare | Personal din alte servicii sociale recalificat şi angajat în noile servicii de protecţie a copilului şi familiei | Legislaţie revizuită şi modificată | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | X | X | |||
13. | Revizuirea şi modificarea legislaţiei în vigoare în domeniul utilizării forţei de muncă prin stabilirea unor facilităţi pentru angajatorii care angajează şi creează locuri de muncă pentru absolvenţii instituţiilor rezidenţiale | Legislaţie revizuită şi modificată cu privire la facilitarea angajării absolvenţilor instituţiilor rezidenţiale | Număr de absolvenţi ai instituţiilor rezidenţiale angajaţi | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | X | X | |||
14. | Revizuirea şi modificarea legislaţiei în vigoare cu privire la asigurarea cu locuinţe sociale a copiilor orfani şi cu statut de orfan, absolvenţi ai instituţiilor rezidenţiale | Legislaţie revizuită şi modificată cu privire la asigurarea cu locuinţe sociale a copiilor orfani şi cu statut de orfan, absolvenţi ai instituţiilor rezidenţiale | Număr de copii orfani şi cu statut de orfan, absolvenţi ai instituţiilor rezidenţiale, asiguraţi cu spaţiu locativ | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | |||
15. | Elaborarea şi aprobarea strategiilor şi planurilor de acţiuni cu privire la reforma sistemului rezidenţial de îngrijire la nivel local | Strategie şi plan de acţiuni elaborate şi aprobate la nivel local | Acte aprobate | Autorităţile administraţiei publice locale | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | |||
16. | Constituirea Comitetului de coordonare la nivel local pentru implementarea Strategiei şi Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului | Comitet de coordonare constituit la nivel local
Sincronizarea programelor şi acţiunilor la nivel local | Număr de membri locali ai Comitetului de coordonare
Număr de şedinţe şi procese-verbale Număr de rapoarte | Autorităţile administraţiei publice locale | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | |||
17. | Constituirea Comitetului de coordonare a implementării Strategiei şi Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului | Comitet de coordonare constituit
Monitorizarea implementării Strategiei şi Planului de acţiuni Sincronizarea strategiilor, programelor şi acţiunilor sectoriale din domeniul vizat | Număr de membri ai Comitetului de coordonare
Număr de şedinţe şi procese-verbale Număr de rapoarte | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | |||
II. DEZVOLTAREA SERVICIILOR SOCIALE DE TIP FAMILIAL ŞI COMUNITAR Obiectiv: Asigurarea accesului copilului şi familiei la servicii sociale de calitate de tip familial şi comunitar | |||||||||||
1. | Angajarea asistenţilor sociali la nivelul structurilor administraţiei publice locale | Existenta asistenţilor sociali care activează la nivelul structurilor administraţiei publice locale
Asistenţă socială de o bună calitate acordată copilului şi familiei la nivel de administraţie publică locală Prevenirea instituţionalizării copiilor | Număr de asistenţi sociali angajaţi
Număr de beneficiari asistaţi | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Administraţiei Publice Locale, Ministerul Finanţelor, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | Începînd cu anul 2007, se propune angajarea a 600 asistenţi sociali
Începînd cu anul 2008 vor mai fi angajaţi 300 asistenţi sociali | ||||
2007 | 8092,3 | 8092,3 | |||||||||
2008 | 13491,9 | 13491,9 | |||||||||
2. | Angajarea asistenţilor sociali în instituţiile rezidenţiale de îngrijire a copilului | Asistenţi sociali care lucrează în instituţiile rezidenţiale
Îmbunătăţirea calităţii serviciilor sociale acordate copilului şi familiei la nivel de instituţie rezidenţială Reducerea duratei de aflare a copilului în instituţiile rezidenţiale | Număr de asistenţi sociali angajaţi
Număr de beneficiari asistaţi Număr de copii reintegraţi în familie Număr de copii plasaţi în servicii de tip familial | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale | 2007-2009 | |||||
2007 | 5643,1 | 3776,1 | 1867,0 | ||||||||
2008 | 7026,7 | 4700,1 | 2326,6 | ||||||||
2009 | 7688,8 | 5141,8 | 2547,0 | ||||||||
3. | Implementarea regulamentelor-cadru cu privire la aplicarea managementului de caz în serviciile pentru protecţia copilului şi familiei în dificultate | Abordarea individualizată şi multidisciplinară a fiecărui caz în parte
Lucru în echipa multidisciplinară Diminuarea numărului de copii plasaţi în sistemul rezidenţial Creşterea numărului de copii reintegraţi în familie şi comunitate | Număr de raioane în care se aplică metoda managementului de caz
Număr de cazuri asistate | Autorităţile administraţiei publice locale | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | |||
4. | Evaluarea necesităţilor potenţialului comunităţilor în vederea dezvoltării serviciilor sociale pentru copilul şi familia în dificultate | Necesităţi identificate
Potenţialul valorificat al comunităţilor | Număr de fişe de evaluare
Număr de servicii necesare de a fi dezvoltate la nivel de comunitate | Autorităţile administraţiei publice locale | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | X | X | X | X | Costul va putea fi determinat numai în baza evaluării rezultatelor implementării proiectelor-pilot |
5. | Crearea şi dezvoltarea serviciilor de protecţie a copilului şi familiei la nivelul structurilor autorităţii publice locale, în funcţie de necesităţi | Dezvoltarea serviciilor comunitare de protecţie a copilului şi familiei (servicii de informare, servicii de consiliere, grupuri de suport, centre comunitare, centre de zi, centre maternale, servicii de recuperare /reabilitare, servicii de recreare, servicii de reintegrare în familia biologică sau extinsă, asistenţă parentală profesionistă, case de copii de tip familial, servicii de adopţie etc.) | Număr total de servicii
Număr de beneficiari de servicii Tipuri de servicii de prevenire şi intervenţie Dispersia geografică echilibrată a serviciilor | Autorităţile administraţiei publice locale | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | A fost estimat costul cheltuielilor necesare pentru întreţinerea centrelor de zi de asistenţă socială pentru copii şi de plasament, caselor de copii de tip familial, centrelor maternale. Totodată, este necesară revizuirea periodică a acestor cheltuieli, concomitent cu dezvoltarea unor servicii noi | ||
2007 | 10845,4 | 10845,4 | |||||||||
2008 | 17911,4 | 17911,4 | |||||||||
2009 | 25444,7 | 25444,7 | |||||||||
2010 | 32356,9 | 32356,9 | |||||||||
2011 | 39269,1 | 39269,1 | |||||||||
2012 | 45650,3 | 45650,3 | |||||||||
III. RIDICAREA NIVELULUI PROFESIONAL AL RESURSELOR UMANE Obiectiv: Crearea sistemului naţional de formare continuă şi recalificare a specialiştilor în domeniul protecţiei copilului şi familiei | |||||||||||
1. | Evaluarea necesităţilor de instruire a specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familiei | Necesităţi identificate
Potenţialul valorificat al specialiştilor | Număr de specialişti ce necesită instruire
Număr de specialişti ce necesită atestare | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | Costul mediu de perfecţio-nare a unui specialist în domeniul protecţiei copilului este indexat anual cu indicele preţului de consum. Cheltuielile sînt suportate de către angajator | |||
2007 | 350,0 | 175,0 | 175,0 | ||||||||
2008 | 600,0 | 250,0 | 350,0 | ||||||||
2009 | 1000,0 | 300,0 | 700,0 | ||||||||
2010 | 1400,0 | 300,0 | 1100,0 | ||||||||
2011 | 2000,0 | 300,0 | 1700,0 | ||||||||
2012 | 2600,0 | 300,0 | 2300,0 | ||||||||
2. | Elaborarea şi implementarea programelor de instruire continua pentru asistenţii sociali | Programe de instruire continuă elaborate | Număr de programe elaborate
Curriculum de formare Număr de asistenţi sociali pregătiţi | Ministerul Educaţiei şi Tineretului | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă | ||||
2007 | 136,0 | 136,0 | |||||||||
2008 | 150,0 | 150,0 | |||||||||
2009 | 170,0 | 170,0 | |||||||||
2010 | 180,0 | 180,0 | |||||||||
2011 | 200,0 | 200,0 | |||||||||
2012 | 220,0 | 220,0 | |||||||||
3. | Elaborarea şi implementarea programelor de instruire pentru specialiştii din domeniul protecţiei drepturilor copilului si familiei | Programe de instruire elaborate pentru:
reprezentanţi ai administraţiei publice locale; specialişti în domeniul protecţiei copilului si familiei; asistenţi sociali; specialişti din serviciile comunitare; specialişti din servicii de tip familial (asistenţă parentală profesionistă, case de copii de tip familial etc); manageri din instituţii rezidenţiale; specialişti din instituţiile rezidenţiale | Număr de programe elaborate pentru diferite categorii de specialişti
Curriculum de formare pentru diferite categorii de specialişti Număr de specialişti instruiţi | Ministerul Educaţiei şi Tineretului | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă | ||||
2007 | 100,0 | 50,0 | 50,0 | ||||||||
2008 | 110,0 | 50,0 | 60,0 | ||||||||
2009 | 120,0 | 50,0 | 70,0 | ||||||||
2010 | 130,0 | 50,0 | 80,0 | ||||||||
2011 | 140,0 | 50,0 | 90,0 | ||||||||
2012 | 150,0 | 50,0 | 100,0 | ||||||||
4. | Implementarea Regulamentului privind formarea continuă, atestarea şi atribuirea gradelor de calificare specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familiei | Proces definitivat de formare continuă, atestare şi atribuire a gradelor de calificare | Număr de specialişti formaţi
Număr de specialişti atestaţi Periodicitatea programelor de instruire | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | X | X | Estimarea costului implementării Regulamen-tului va fi posibilă după aprobarea acestuia, în funcţie de criteriile şi dezideratele stabilite |
5. | Identificarea şi evaluarea furnizorilor care prestează servicii de instruire continuă în domeniul protecţiei copilului şi familiei | Bază de date elaborată
Nomenclatorul prestatorilor de servicii de instruire în domeniul protecţiei copilului şi familiei | Număr de furnizori publici şi privaţi identificaţi şi evaluaţi
Tipuri de programe de instruire | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguver-namentale | 2007-2012 | 500,0 | ||||
2007 | 800,0 | 300,0 | |||||||||
2008 | 330,0 | 330,0 | |||||||||
2009 | 360,0 | 360,0 | |||||||||
2010 | 400,0 | 400,0 | |||||||||
2011 | 420,0 | 420,0 | |||||||||
2012 | 450,0 | 450,0 | |||||||||
6. | Completarea, cu modulul privind protecţia copilului şi familiei, a curriculumului de formare continuă a specialiştilor care nu lucrează în domeniu, dar, în activitatea lor, interacţionează cu copilul şi familia | Specialişti formaţi (alţii decît cei care activează în domeniul protecţiei copilului) | Număr de specialişti formaţi
Profesia specialiştilor formaţi | Ministerul Educaţiei şi Tineretului | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă | ||||
2007 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2008 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2009 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2010 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2011 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2012 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
7. | Elaborarea şi implementarea programelor de instruire pentru îngrijirea, recuperarea şi protecţia copiilor cu disabilităţi | Ridicarea nivelului profesional al specialiştilor care interacţionează cu copilul cu disabilităţi şi familia acestuia
Servicii de calitate pentru copiii cu disabilităţi | Numărul şi diversitatea programelor de instruire
Curriculum de instruire Număr de specialişti formaţi | Ministerul Educaţiei şi Tineretului | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă | ||||
2007 | 180,0 | 180,0 | |||||||||
2008 | 200,0 | 200,0 | |||||||||
2009 | 220,0 | 220,0 | |||||||||
2010 | 240,0 | 240,0 | |||||||||
2011 | 260,0 | 260,0 | |||||||||
2012 | 280,0 | 280,0 | |||||||||
8. | Completarea, cu modulul privind recuperarea şi protecţia copilului cu disabilităţi, a curriculumului de formare continuă a specialiştilor care nu activează în domeniu, dar, în activitatea lor, interacţionează cu aceşti copii şi familii | Specialişti formaţi | Număr de specialişti formaţi
Profesia specialiştilor formaţi | Ministerul Educaţiei şi Tineretului | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă | ||||
2007 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2008 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2009 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2010 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2011 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
2012 | 100,0 | 100,0 | |||||||||
9. | Elaborarea si implementarea programelor de tip reconversie / recalificare profesionala, care vizează personalul instituţiilor rezidenţiale supuse procesului de reformă | Personal valorificat din instituţii rezidenţiale
Personal recalificat | Număr de programe de instruire
Curriculum de instruire Număr de specialişti recalificaţi | Ministerul Educaţiei şi Tineretului | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | X | ||
2007 | 486,0 | 486,0 | |||||||||
2008 | 750,0 | 750,0 | |||||||||
2009 | 1170,0 | 1170,0 | |||||||||
2010 | 1580,0 | 1580,0 | |||||||||
2011 | 2200,0 | 2200,0 | |||||||||
2012 | 2820,0 | 2820,0 | |||||||||
10. | Elaborarea programelor de pregătire pentru personalul care va activa în instituţiile rezidenţiale reformate | Servicii de o bună calitate de protecţie a copilului şi familiei în instituţiile rezidenţiale reformate
Personal capabil să activeze în instituţia rezidenţială reformată | Număr de programe de instruire
Curriculum de instruire Număr de specialişti formaţi | Ministerul Educaţiei şi Tineretului | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | |||
2007 | 250,0 | 250,0 | |||||||||
2008 | 280,0 | 280,0 | |||||||||
2009 | 300,0 | 300,0 | |||||||||
2010 | 350,0 | 350,0 | |||||||||
2011 | 400,0 | 400,0 | |||||||||
2012 | 500,0 | 500,0 | |||||||||
11. | Elaborarea şi implementarea programelor de instruire pentru familiile potenţial adoptive | Dezvoltarea abilitaţilor părinţilor pentru familiile potenţial adoptive | Număr de familii adoptive instruite
Curriculum de instruire | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | |||
2007 | 150,0 | 150,0 | |||||||||
2008 | 180,0 | 180,0 | |||||||||
2009 | 210,0 | 210,0 | |||||||||
2010 | 250,0 | 250,0 | |||||||||
2011 | 280,0 | 280,0 | |||||||||
2012 | 300,0 | 300,0 | |||||||||
IV. REORGANIZAREA INSTITUŢIILOR REZIDENŢIALE Obiectiv: Reorientarea sistemului rezidenţial spre comunitate şi familie | |||||||||||
1. | Evaluarea complexă a fiecărui copil aflat în îngrijire rezidenţială şi a familiei acestuia | Anchetă socială cu privire la situaţia reală a copilului şi familiei | Număr de copii şi familii evaluate | Ministerul Administraţiei Publice Locale | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007- 2012 | X | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | X | |
2. | Elaborarea planurilor individuale de îngrijire şi reintegrare | Planuri individuale elaborate | Număr de planuri individuale elaborate | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | X | |
3. | Pregătirea copilului şi familiei pentru reintegrare | Copii pregătiţi pentru a fi reintegraţi
Familii pregătite pentru a primi copilul | Număr de copii pregătiţi pentru a fi reintegraţi şi familii pregătite pentru a primi copilul | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | X | |
4. | Reintegrarea copilului în familie | Copii reintegraţi | Număr de copii reintegraţi | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | X | |
5. | Monitorizarea copilului şi a familiei în perioada post-reintegrare | Situaţia reală a copiilor reintegraţi în familii | Număr de fişe de monitorizare completate
Număr de copii şi familii pasibile monitorizării | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007- 2012 | X | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | X | |
6. | Pregătirea copilului pentru transfer în centre cu servicii de tip familial şi comunitar | Copii pregătiţi pentru a fi reintegraţi | Număr de copii pregătiţi pentru transfer | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | X | |
7. | Integrarea copiilor în centre cu servicii de tip familial şi comunitar | Copii integraţi în centre cu servicii de tip familial şi comunitar | Număr de copii transferaţi din instituţiile rezidenţiale în centre cu servicii de tip familial şi comunitar | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | X | |
8. | Monitorizarea copilului transferat în centrul cu servicii de tip familial şi comunitar | Situaţia reală a copiilor transferaţi din instituţiile rezidenţiale în diverse tipuri de servicii | Număr de fişe de monitorizare completate
Număr de copii şi familii monitorizate | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | X | |
9. | Evaluarea complexă a instituţiilor rezidenţiale de îngrijire a copilului | Bază de date cu informaţii detaliate despre cele 68 de instituţii rezidenţiale
Raport de evaluare privind tabloul general şi situaţia reală | Chestionar de evaluare elaborat
68 de instituţii evaluate | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | X | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | X | |
10. | Elaborarea Planului general de transformare a instituţiilor rezidenţiale | Concepţie unitară asupra procesului de reorganizare a instituţiilor rezidenţiale | Plan general elaborat | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | 50,0 | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor conform funcţiilor atribuite | 50,0 | |
11. | Elaborarea planurilor individuale de reorganizare pentru fiecare instituţie rezidenţială | Planuri individuale elaborate | Număr de instituţii cu planuri elaborate propuse pentru reorganizare
Număr de instituţii cu planuri elaborate propuse pentru închidere | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | 100,0 | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite | 100,0 | |
12. | Implementarea planurilor de reorganizare pentru fiecare instituţie rezidenţială | Diminuarea numărului de instituţii rezidenţiale
Diminuarea numărului de copii în instituţiile rezidenţiale Creşterea numărului de servicii comunitare nou- create Creşterea calităţii vieţii copiilor | Număr de instituţii reorganizate
Număr de instituţii închise | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | X | Costurile se vor estima după elaborarea şi aprobarea planurilor de reformare a instituţiilor rezidenţiale | |
13. | Pregătirea personalului din instituţiile rezidenţiale pentru procesul de reorganizare | Conştientizarea necesităţii reorganizării | Număr de personal pregătit | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale | 2007-2012 | X | X | X | X | |
14. | Angajarea personalului din instituţiile rezidenţiale, după recalificare, în instituţiile reorganizate sau în alte servicii sociale | Personal angajat după reorganizarea instituţiilor | Număr de personal angajat | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale | 2007-2012 | X | X | X | Costurile se vor estima după reorganizarea instituţiilor rezidenţiale | |
V. REDIRECŢIONAREA RESURSELOR FINANCIARE DIN SISTEMUL REZIDENŢIAL ÎN SERVICIILE COMUNITARE Obiectiv: Dezvoltarea unui mecanism financiar eficient şi flexibil care să prevadă redirecţionarea resurselor financiare din sistemul rezidenţial spre serviciile comunitare şi de tip familial | |||||||||||
1. | Evaluarea situaţiei financiare (costurilor curente) a fiecărei instituţii rezidenţiale:
a) costuri curente: salariale; de alimentaţie; de asigurare cu îmbrăcăminte, încălţăminte, obiecte de igienă, inventar moale etc.; evaluarea serviciilor de funcţionalitate a instituţiei (asigurarea cu căldură, apă, energie electrică etc.); b) costurile cheltuielilor capitale | Evaluarea costurilor medii de întreţinere şi instruire a fiecărui copil în diferite tipuri de instituţii rezidenţiale | Numărul copiilor asiguraţi totalmente
Numărul copiilor asiguraţi parţial | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | 50,0 | 50,0 | Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, în limita alocaţiilor, în funcţie de competenţele atribuite | ||
2. | Analiza surselor de finanţare (buget de stat, buget local, donaţii, mijloace speciale) a fiecărei instituţii rezidenţiale, în mod separat | Contribuţia specifică fiecărei surse în bugetul instituţiei | Ponderea fiecărui tip de buget în finanţarea instituţiilor | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | 50,0 | 50,0 | Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, în limita alocaţiilor, în funcţie de competenţele atribuite | ||
3. | Elaborarea, aprobarea şi implementarea Regulamentului cu privire la finanţarea instituţiilor rezidenţiale în perioada de reformare | Regulament aprobat care va prevedea mecanismele de finanţare a instituţiilor rezidenţiale supuse procesului de reformare
Instituţii rezidenţiale finanţate în perioada de reformare | Sumele alocate pentru finanţarea fiecărei instituţii în perioada de reformare | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | X | X | |||
4. | Evaluarea costurilor pentru întreţinerea unui copil în familie şi ale serviciilor de bază de care acesta beneficiază (educaţie, sănătate etc.) | Cunoaşterea costului mediu de întreţinere a unui copil în familie, inclusiv al serviciilor de bază de sănătate şi educaţie
Posibilitatea de a face studii comparative cu privire la costul îngrijirii în mediul familial şi în cel rezidenţial Analiză cost-beneficiu | Costul mediu de întreţinere a unui copil în familie, inclusiv al serviciilor de bază de sănătate şi educaţie | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | 30,0 | 30,0 | Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, în limita alocaţiilor, în funcţie de competenţele atribuite | ||
5. | Elaborarea şi aprobarea Regulamentului cu privire la mecanismele de descentralizare, securizare şi re-direcţionare a finanţelor de la nivel central la nivel local, de la instituţiile rezidenţiale către serviciile comunitare şi de tip familial | Descentralizarea activităţii de protecţie a copilului
Încurajarea dezvoltării de servicii comunitare | Mecanism existent de descentralizare, securizare şi redirecţionare a finanţelor de la nivel central la nivel local | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | X | X | |||
6. | Implementarea mecanismelor de descentralizare, securizare şi redirecţionare a finanţelor de la instituţiile rezidenţiale către serviciile comunitare şi de tip familial | Servicii comunitare şi de tip familial create
Servicii de bună calitate de protecţie a copilului şi familiei în comunităţi Majorarea suportului acordat familiilor | Număr de servicii comunitare şi de tip familial finanţate din contul redirecţionării finanţelor de la instituţiile rezidenţiale
Număr de beneficiari ai acestor servicii | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | Costurile se vor estima după elaborarea şi aprobarea actului normativ respectiv | ||
7. | Elaborarea, aprobarea şi aplicarea proiectelor bugetelor aferente implementării Planului de acţiuni | Proiecte existente ale bugetelor
Planuri de acţiuni anuale pentru implementarea Planului de acţiuni, acoperite financiar | Număr de planuri anuale pentru implementarea Planului de acţiuni
Surse financiare alocate pentru implementarea Planului de acţiuni | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | X | X | X | Se vor estima acţiunile concrete din planurile anuale aferente Planului de acţiuni | |
8. | Elaborarea şi aprobarea programelor cu finanţare nerambursabilă, necesare implementării Planului de acţiuni | Programe promovate | Număr de programe finanţate din surse externe
Valoarea resurselor atrase | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguvernamentale | 2007-2012 | X | X | |||
VI. MONITORIZARE ŞI EVALUARE Obiective: Consolidarea capacităţii de monitorizare la toate nivelurile sistemului de protecţie a copilului şi familiei Îmbunătăţirea calităţii serviciilor de protecţie a copilului şi familiei în conformitate cu standardele de calitate | |||||||||||
1 | Crearea bazei naţionale de date în regim on-line cu privire la copilul şi familia în dificultate şi a serviciilor de care aceştia beneficiază | Generarea oricărui tip de raport privind:
numărul copiilor in sistem; intrări-ieşiri din sistem pe o perioadă determinată de timp; situaţia socială; juridică, medicală, educaţională etc. a copiilor şi a familiilor; servicii de care beneficiază copilul şi familia în dificultate; costul serviciilor de care beneficiază copilul şi familia în dificultate; informaţia actualizată despre numărul şi tipul serviciilor de protecţie a copilului şi familiei Acces securizat la baza de date a sistemului de urmărire a beneficiarilor (TOA), asigurat şi menţinut la toate nivelurile | Bază de date existentă | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2008 | X | X | X | X | Legăturile cu bazele de date existente |
2. | Dezvoltarea şi implementarea sistemului de acreditare şi monitorizare a furnizorilor publici şi privaţi, prestatori de servicii de protecţie a copilului şi familiei | Sistem de acreditare şi monitorizare existent
Servicii de bună calitate de protecţie a copilului şi familiei | Componenţa structurii de acreditare şi monitorizare
Existenţa metodologiei de acreditare Număr de furnizori acreditaţi Număr de furnizori neacreditaţi | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2008-2012 | X | X | X | Costul implementării acestui sistem va putea fi determinat după elaborarea proiectelor de acte legislative şi normative cu privire la reglementarea condiţiilor şi taxelor pentru evaluarea şi acreditarea instituţiilor de asistenţă socială specializate | |
3. | Crearea şi implementarea mecanismului de inspecţie şi evaluare a serviciilor de protecţie a copilului şi familiei | Mecanism de inspecţie şi evaluare creat
Servicii de protecţie a copilului şi familiei ce activează în conformitate cu standardele de calitate | Echipă de inspecţie şi evaluare existentă
Număr de servicii evaluate Număr de rapoarte de evaluare | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | X | X | X | X | Costul implementării mecanismului de inspecţie şi evaluare va putea fi estimat la etapa elaborării proiectului de act normativ respectiv |
VII. COMUNICARE, PROMOVARE ŞI MOBILIZARE SOCIALĂ Obiectiv: Formarea opiniei publice şi a persoanelor implicate în protecţia copilului şi familiei referitor la necesitatea reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului | |||||||||||
1. | Elaborarea unui concept de comunicare, promovare şi mobilizare socială cu privire la reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului | Existenţa unui concept de comunicare, promovare şi mobilizare socială cu privire la reforma sistemului rezidenţial de protecţie a copilului şi familiei | Program elaborat | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007 | X | X | |||
45,0 | 45,0 | ||||||||||
2. | Implementarea conceptului de comunicare, promovare şi mobilizare socială cu privire la reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului | Parteneriate create
Sporirea gradului de conştientizare a opiniei publice referitor la problematica copiilor instituţionalizaţi şi la dreptul lor de a creşte într-un mediu familial Creşterea numărului de asistenţi parentali profesionişti, de case de copii de tip familial şi de familii adoptive | Număr de evenimente organizate şi lansate
Număr de emisiuni TV, radio, articole în presa scrisă Număr de întîlniri, dezbateri, consultări Număr de asistenţi parentali profesionişti, de case de copii de tip familial şi de familii adoptive | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguvernamentale | 2007-2012 | X | X | |||
2007 | 1450,0 | 500,0 | 350,0 | 600,0 | |||||||
2008 | 1450,0 | 500,0 | 350,0 | 600,0 | |||||||
2009 | 1450,0 | 500,0 | 350,0 | 600,0 | |||||||
2010 | 1450,0 | 500,0 | 350,0 | 600,0 | |||||||
2011 | 1450,0 | 500,0 | 350,0 | 600,0 | |||||||
2012 | 1450,0 | 500,0 | 350,0 | 600,0 | |||||||
3. | Monitorizarea, evaluarea şi revizuirea conceptului de comunicare, promovare şi mobilizare socială cu privire la reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului | Schimbarea mentalităţii populaţiei cu privire la impactul negativ al separării copilului de familie şi la efectele negative ale instituţionalizării
Conştientizarea obiectivelor reformei | Concept revizuit şi perfecţionat | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei | Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale | 2007-2012 | 30,0 | X | 30,0 | În limita bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, şi organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, precum şi ale organelor cu funcţii respective |
