vineri, 20 iulie 2007
784/09.07.2007 Hotărîre pentru aprobarea Strategiei naţionale şi a Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Strategiei naţionale şi a Planului de acţiuni privind reforma

sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012

 

nr. 784  din  09.07.2007

 

Monitorul Oficial nr.103-106/823 din 20.07.2007

 

* * *

În scopul promovării politicii statului în domeniul protecţiei drepturilor copilului, precum şi al îmbunătăţirii calităţii vieţii copilului şi familiei - componente fundamentale ale dezvoltării umane, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Strategia naţională privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012, conform anexei nr.1;

Planul de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012, conform anexei nr.2.

2. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale vor asigura implementarea prevederilor Strategiei naţionale şi Planului de acţiuni şi vor prezenta anual, pînă la data de 31 ianuarie, Ministerului Educaţiei şi Tineretului o informaţie privind realizarea lor. Ministerul Educaţiei şi Tineretului va sintetiza informaţia respectivă şi, pînă la 1 martie, va prezenta Guvernului raportul anual generalizat despre realizările Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012.

3. Ministerul Educaţiei şi Tineretului şi Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, la elaborarea politicilor în domeniul cheltuielilor, vor ţine cont de măsurile Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007-2012.

4. Monitorizarea şi coordonarea procesului de realizare a Strategiei naţionale şi a Planului de acţiuni sus-menţionate se pun în sarcina Ministerului Educaţiei şi Tineretului şi Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

 

Contrasemnează:
Ministrul educaţiei şi tineretuluiVictor Ţvircun
Ministrul protecţiei sociale, familiei şi copiluluiGalina Balmoş
Ministrul finanţelorMihail Pop
Ministrul sănătăţiiIon Ababii

Chişinău, 9 iulie 2007.
Nr.784.

 

 Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.784 din 9 iulie 2007

 

Strategia naţională privind reforma sistemului rezidenţial de

îngrijire a copilului pe anii 2007 - 2012

 

1. Introducere

Dreptul copilului de a creşte şi a se dezvolta în mediul familial constituie un principiu de bază, stipulat într-un şir de acte legislative naţionale şi internaţionale la care Republica Moldova este parte.

Cu toate acestea, din numărul total de circa 900 mii copii din Republica Moldova, în prezent, peste 12 mii copii sînt plasaţi în 68 instituţii rezidenţiale, ceea ce încalcă dreptul copilului de a creşte în familie.

Studiile în domeniul protecţiei copilului demonstrează că îngrijirea rezidenţială afectează grav dezvoltarea personalităţii copilului şi creează multiple probleme în procesul de reintegrare socială a acestuia. Totodată, sub aspect financiar, îngrijirea instituţională este o formă costisitoare şi ineficientă în raport cu sistemele de protecţie, bazate pe sprijin familial şi servicii comunitare.

Pornind de la faptul că:

sistemul actual de protecţie a copilului este fragmentat,

instituţiile rezidenţiale sînt orientate spre servicii educaţionale sau de asistenţă medicală, în funcţie de ministerul căruia se subordonează,

în multe cazuri responsabilitatea familiei în creşterea şi educaţia propriilor copii este diminuată,

comunitatea se implică insuficient în rezolvarea problemelor sociale ale familiei şi copilului,

prezenta Strategie promovează ideea bazată pe necesităţile şi dreptul copilului de a creşte într-o familie sau într-un mediu cît mai apropiat de aceasta, indiferent de vîrsta, boala, disabilitatea pe care o are sau de şcoala pe care o frecventează.

 

2. Scopul, obiective şi principii

2.1. Scopul Strategiei naţionale privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pe anii 2007 – 2012 (în continuare - Strategie) este asigurarea şi respectarea dreptului copilului de a creşte în mediul familial.

2.2. Obiective generale:

reducerea cu 50% a numărului de copii ce locuiesc separat de mediul familial;

reorganizarea instituţiilor rezidenţiale în conformitate cu un plan general de transformare.

Obiective:

racordarea cadrului legal şi instituţional de protecţie a copilului şi familiei la politicile internaţionale;

asigurarea accesului copilului şi familiei la serviciile sociale de o bună calitate de tip familial şi comunitar;

creşterea profesionalismului resurselor umane din sistem;

dezvoltarea unui mecanism financiar eficient şi flexibil care să prevadă re-direcţionarea resurselor financiare din sistemul rezidenţial spre serviciile comunitare şi de tip familial;

consolidarea capacităţii de monitorizare, evaluare şi supervizare la toate nivelurile sistemului de protecţie a copilului şi a familiei;

sensibilizarea opiniei publice şi mobilizarea socială asupra necesităţii reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului.

2.3. Principiile implementării Strategiei

Principiile fundamentale ale implementării prezentei Strategii sînt următoarele:

respectarea interesului superior al copilului;

asigurarea unui mediu familial pentru fiecare copil;

responsabilitatea părinţilor;

respectarea opiniei copilului;

nediscriminarea şi egalitatea şanselor;

descentralizarea şi responsabilitatea comunităţii;

parteneriatul dintre structurile de stat şi societatea civilă;

valorificarea potenţialului uman existent în sistem.

 

3. Grupul-ţintă

 Grupul-ţintă vizat de prezenta Strategie include:

copiii aflaţi în situaţii de risc;

familiile cu copii în situaţii de risc sau socialmente vulnerabile;

copiii instituţionalizaţi;

copiii care ating majoratul în perioada aflării în îngrijire instituţională;

copiii abandonaţi în instituţiile medicale;

copiii beneficiari ai serviciilor de tip familial şi comunitar.

 

4. Rolul organelor centrale de specialitate

ale administraţiei publice, autorităţilor administraţiei publice locale

şi partenerilor în implementarea Strategiei

Prezenta Strategie urmează a fi implementată prin coordonarea eforturilor instituţiilor responsabile şi persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului şi familiei, precum şi ale partenerilor. La nivel naţional, rolul principal de coordonare şi monitorizare a tuturor acţiunilor, programelor, iniţiativelor şi politicilor din domeniul protecţiei copilului şi familiei revine Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului. Un rol deosebit revine şi ministerelor cu competenţe şi atribuţii în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi familiei. La nivel local, rolul principal în promovarea Strategiei revine autorităţilor administraţiei publice locale de ambele niveluri. Colaborarea dintre organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale se va efectua în baza delimitării clare a atribuţiilor şi responsabilităţilor, cu respectarea principiului descentralizării.

4.1. Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului este responsabil de elaborarea şi promovarea politicilor în domeniul protecţiei copilului şi familiei, coordonarea şi monitorizarea tuturor programelor, iniţiativelor şi acţiunilor în domeniul respectiv.

4.2. Autorităţile administraţiei publice locale

Autorităţile administraţiei publice locale participă la elaborarea politicilor sociale şi sînt responsabile de:

realizarea politicilor şi programelor din domeniul protecţiei drepturilor copilului şi familiei;

coordonarea activităţilor de asistenţa socială pentru copil şi familie;

identificarea priorităţilor pentru fiecare copil;

instituirea serviciilor comunitare pentru copil şi familie;

finanţarea serviciilor de protecţie a copilului şi familiei.

4.3. Societatea civilă

Societatea civilă este partener important în implementarea reformei prin atragerea fondurilor financiare şi promovarea experienţei internaţionale în domeniu.

4.4. Organismele internaţionale

Organismele internaţionale sînt parteneri primordiali în implementarea Strategiei şi contribuie la cofinanţarea unor acţiuni în domeniu, la acordarea de asistenţă tehnică şi diseminarea bunelor practici.

5. Direcţii de acţiune

Principalele direcţii de acţiune în vederea implementării Strategiei sînt:

1. Dezinstituţionalizarea copiilor:

evaluarea fiecărui copil aflat în îngrijire rezidenţială;

elaborarea planurilor individuale de reintegrare;

pregătirea familiei pentru primirea copilului;

pregătirea copilului pentru reintegrarea în familie sau plasamentul în servicii de tip familial;

evaluarea copilului şi a familiei în perioada postreintegrare.

2. Restructurarea instituţiilor rezidenţiale

Instituţiile rezidenţiale se restructurează în baza unui proces de evaluare complexă, conform următoarelor opţiuni:

restructurarea instituţiilor rezidenţiale în unităţi mici, constituite după modelul familial, şi/sau în centre de asistenţă socială comunitare;

închiderea treptată a instituţiilor care, din diferite motive, nu pot fi restructurate;

redirecţionarea mijloacelor financiare ale instituţiilor reorganizate/lichidate.

3. Organizarea de cursuri de recalificare pentru personalul instituţiilor rezidenţiale în vederea angajării acestuia în noile servicii sau în alte structuri.

4. Dezvoltarea serviciilor sociale comunitare pentru familiile socialmente vulnerabile şi pentru copiii în situaţii de risc, în funcţie de necesităţile acestora.

5. Perfecţionarea sistemului de protecţie socială a copiilor şi familiilor cu copii socialmente vulnerabile (alocaţii, indemnizaţii, sprijin financiar).

 

6. Rezultatele scontate

Rezultatele scontate, în ansamblu, sînt următoarele:

reducerea numărului de copii instituţionalizaţi;

reducerea numărului de instituţii rezidenţiale;

majorarea numărului de copii protejaţi în cadrul serviciilor de tip familial şi comunitar, în raport cu numărul de copii plasaţi în instituţii rezidenţiale;

creşterea numărului de servicii de prevenire a instituţionalizării şi al copiilor reintegraţi în familie (biologică sau extinsă);

reducerea duratei de aflare a copiilor în instituţiile rezidenţiale;

sporirea responsabilităţii comunităţii şi dezvoltarea unor servicii alternative;

extinderea obligaţiilor parentale faţă de creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor;

reducerea ratei abandonului copiilor de către propriii părinţi;

implementarea la nivel naţional a standardelor minime de calitate şi a regulamentelor de activitate a instituţiilor din sistemul de protecţie a copilului şi familiei;

ameliorarea calităţii îngrijirii copiilor în sistemul rezidenţial, ca urmare a aplicării standardelor de rigoare;

constituirea şi funcţionarea sistemului naţional de acreditare şi monitorizare a furnizorilor de servicii în domeniul protecţiei copilului şi familiei;

îmbunătăţirea calităţii serviciilor prin dezvoltarea sistemului de evaluare a serviciilor;

creşterea profesionalismului resurselor umane din sistem;

asigurarea reconversiei resurselor umane şi orientarea spre noi profesii necesare sistemului;

asigurarea, în condiţiile legii, a unui echilibru adecvat între fondurile utilizate şi calitatea serviciilor acordate;

creşterea siguranţei şi bunăstării copiilor.

 

7. Oportunităţi şi constrîngeri

7.1. Oportunităţi:

prioritate acordată din partea Guvernului reformei instituţiilor rezidenţiale;

colaborare interministerială eficientă şi constantă la nivel central şi local;

conştientizarea de către publicul larg (ONG, administraţia publică locală, cetăţeni) a necesităţii respectării drepturilor copilului de a creşte într-un mediu familial;

sprijinul tehnic şi financiar acordat de organismele internaţionale pentru implementarea reformei instituţiilor rezidenţiale;

existenţa standardelor de calitate în domeniul protecţiei copilului şi familiei;

disponibilitatea organizaţiilor neguvernamentale.

7.2. Constrîngeri:

dezvoltare insuficientă a serviciilor de tip familial şi comunitar;

capacitate redusă de prevenire a separării copilului de familie;

lipsa mijloacelor financiare necesare pentru restructurarea instituţiilor rezidenţiale;

lipsa experienţei autorităţilor administraţiei publice locale în managementul şi organizarea serviciilor sociale pentru copil şi familie;

apariţia fenomenului imigraţiei, ceea ce afectează situaţia familiilor şi copiilor;

opunerea rezistenţei la dezinstituţionalizare de către personalul instituţiei rezidenţiale, conducătorii acestora şi autorităţile administraţiei publice locale.

 

8. Resurse financiare

Pentru implementarea obiectivelor prezentei Strategii, concomitent cu redirecţionarea mijloacelor financiare aprobate instituţiilor din sistemul rezidenţial, se estimează o creştere a necesarului de resurse financiare la diversificarea şi flexibilizarea mecanismului financiar.

Implementarea prezentei Strategii se va finanţa din următoarele surse:

bugetul de stat;

bugetele unităţilor administrativ-teritoriale (raioanelor, oraşelor/municipiilor, satelor);

fonduri externe nerambursabile;

donaţii, sponsorizări, contribuţii din partea persoanelor fizice/juridice din ţară şi din străinătate.

 

9. Monitorizare şi evaluare

În scopul implementării eficiente a prezentei Strategii, este elaborat Planul de acţiuni, specificat în anexa nr.2 la prezenta hotărîre, care cuprinde direcţiile de implementare, responsabilii, resursele financiare, partenerii şi termenele de executare.

În implementarea eficientă a Strategiei, pe lîngă activităţile care le revin în mod direct, ministerele de resort:

coordonează eforturile de implementare a Strategiei, în calitate de catalizator al tuturor instituţiilor cu responsabilităţi menţionate în Planul de acţiuni;

monitorizează implementarea Strategiei.

Monitorizarea se va realiza în mod sistematic şi complex de către persoane desemnate din cadrul Ministerului Educaţiei şi Tineretului, Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului. Implementarea Strategiei va fi evaluată anual de către Ministerul Educaţiei şi Tineretului, care va raporta Guvernului despre acţiunile întreprinse şi va prezenta propuneri suplimentare pentru realizarea Planului de acţiuni, inclusiv modificarea unor acţiuni din plan.

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.784 din 9 iulie 2007

 

Planul de acţiuni

privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului

pe anii 2007-2012

 

Scop: Asigurarea şi respectarea dreptului copilului de a creşte în mediul familial

Obiective generale:

Reducerea cu 50% a numărului de copii ce locuiesc separat de mediul familial

Reorganizarea instituţiilor rezidenţiale în conformitate cu planul general de transformare

 

Nr. d/oAcţiuniRezultate scontateIndiciStructura responsabilăParteneriPeri-oadaCosturi totale (mii lei)Note
Buget totalBuget public naţional
Buget de statBuget al unităţii terito-riale auto-nomeAlte re-surse
123456789101112

I. CADRUL LEGAL ŞI INSTITUŢIONAL

Obiective:

Racordarea cadrului legal şi instituţional de protecţie a copilului şi familiei la politicile internaţionale în vederea asigurării şi respectării dreptului copilului de a creşte într-un mediu familial

Asigurarea coordonării adecvate a tuturor acţiunilor din cadrul reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului

1.Evaluarea, modificarea şi completarea legislaţiei privind protecţia copilului şi familiei, reglementarea funcţionării serviciilor comunitare (Legea asistenţei sociale, Codul familiei, Legea cu privire la drepturile copilului etc.)Legalizarea serviciilor de tip familial şi comunitar de protecţie a copilului (servicii de informare, servicii de consiliere, grupuri de suport, centre comunitare, centre de zi, centre maternale, servicii de recuperare / reabilitare, servicii de recreare, servicii de reintegrare în familia biologică/extinsă, asistenţă parentală profesionistă, servicii de adopţie etc.)Număr de acte legislative modificate şi completateMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007XX
2.Elaborarea şi aprobarea actului normativ cu privire la organigrama, descrierea postului şi normarea acestora pentru instituţiile de protecţie a copilului şi familiei, inclusiv privind obligativitatea angajării asistenţilor socialiInstituţii de protecţie a copilului şi familiei asigurate cu cadre, în conformitate cu statele-tip

Asistenţi sociali angajaţi în instituţiile de protecţie a copilului şi familiei

Act normativ aprobatMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007XX
3.Elaborarea şi aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la realizarea standardului referitor la managementul de caz în serviciile pentru protecţia familiei şi copilului în dificultateMecanism elaborat cu privire la aplicarea managementului de caz în serviciile pentru copil şi familie în dificultateRegulament aprobatMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007XX
4.Perfecţionarea cadrului legal cu privire la metodologia de susţinere a copilului şi familiei în dificultateMetodologie elaborată cu privire la mecanismul de sprijin bazat pe evaluarea nevoilor copilului şi familiei în dificultateRegulament aprobatMinisterul SănătăţiiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XX
5.Modificarea şi completarea cadrului legal cu privire la responsabilizarea părinţilor în ceea ce priveşte creşterea copiilorExistenţa unui complex de măsuri cu privire la ridicarea responsabilităţii părinţilor care îşi neglijează propriii copii

Atragerea părinţilor în procedurile de soluţionare a cazurilor

Număr de acte legislative modificate şi completate

Număr de contracte cu părinţii

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2008XX
6.Elaborarea şi aprobarea regulamentelor-tip şi a standardelor de calitate pentru fiecare tip de serviciu din domeniul protecţiei copilului şi familieiRegulamente şi standarde de calitate elaborate pentru toate tipurile de servicii de protecţie a copilului şi familieiNumăr de regulamente şi standarde aprobate pe categorii de serviciiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008XX
7.Elaborarea şi aprobarea regulamentului, organigramei şi a descrierii postului pentru organele de tutelă şi curatelăBază normativă existentă pentru activitatea organelor de tutelă şi curatelă

Organ de tutelă şi curatelă, asigurat cu cadre calificate

Regulament, organigramă, descrierea postului pentru organele de tutelă şi curatelă (aprobate)Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2009
8.Întocmirea unui nomenclator al furnizorilor de servicii sociale pentru copil şi familieNomenclator întocmittNumăr de prestatori de servicii înregistraţi în nomenclatorMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008
9.Elaborarea şi aprobarea cadrului legal cu privire la acreditarea, licenţierea şi monitorizarea serviciilor sociale pentru copil şi familieMecanism elaborat de acreditare, licenţiere şi monitorizare a serviciilor sociale pentru copil şi familieCadru legal aprobatMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008XX
10.Elaborarea şi aprobarea Regulamentului privind formarea continuă şi acordarea unui calificativ în vederea atestării şi atribuirii gradelor de calificare specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familieiMecanism elaborat de formare continuă, acordare a calificativelor, atestare şi atribuire a gradelor de calificare specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familieiRegulament aprobatMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008XX
11.Revizuirea legislaţiei în vigoare în domeniul salarizării prin instituirea atestării şi acordarea gradelor de calificare pentru specialiştii din domeniul protecţiei copilului şi familieiMecanism elaborat de atestare în baza gradelor de calificare ale specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familieiLegislaţie în vigoare cu privire la salarizarea specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familiei în baza gradelor de calificareMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, sindicatele, asociaţii profesionale2008XX
12.Revizuirea şi modificarea legislaţiei în vigoare pentru a permite angajarea, în urma recalificării, a specialiştilor din alte domenii sociale în instituţiile de protecţie a copilului şi familiei, cu păstrarea vechimii generale în muncă şi a gradului de calificare în vederea atribuirii categoriei de salarizarePersonal din alte servicii sociale recalificat şi angajat în noile servicii de protecţie a copilului şi familieiLegislaţie revizuită şi modificatăMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008XX
13.Revizuirea şi modificarea legislaţiei în vigoare în domeniul utilizării forţei de muncă prin stabilirea unor facilităţi pentru angajatorii care angajează şi creează locuri de muncă pentru absolvenţii instituţiilor rezidenţialeLegislaţie revizuită şi modificată cu privire la facilitarea angajării absolvenţilor instituţiilor rezidenţialeNumăr de absolvenţi ai instituţiilor rezidenţiale angajaţiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008XX
14.Revizuirea şi modificarea legislaţiei în vigoare cu privire la asigurarea cu locuinţe sociale a copiilor orfani şi cu statut de orfan, absolvenţi ai instituţiilor rezidenţialeLegislaţie revizuită şi modificată cu privire la asigurarea cu locuinţe sociale a copiilor orfani şi cu statut de orfan, absolvenţi ai instituţiilor rezidenţialeNumăr de copii orfani şi cu statut de orfan, absolvenţi ai instituţiilor rezidenţiale, asiguraţi cu spaţiu locativMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XX
15.Elaborarea şi aprobarea strategiilor şi planurilor de acţiuni cu privire la reforma sistemului rezidenţial de îngrijire la nivel localStrategie şi plan de acţiuni elaborate şi aprobate la nivel localActe aprobateAutorităţile administraţiei publice localeMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XX
16.Constituirea Comitetului de coordonare la nivel local pentru implementarea Strategiei şi Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copiluluiComitet de coordonare constituit la nivel local

Sincronizarea programelor şi acţiunilor la nivel local

Număr de membri locali ai Comitetului de coordonare

Număr de şedinţe şi procese-verbale

Număr de rapoarte

Autorităţile administraţiei publice localeMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XX
17.Constituirea Comitetului de coordonare a implementării Strategiei şi Planului de acţiuni privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copiluluiComitet de coordonare constituit

Monitorizarea implementării Strategiei şi Planului de acţiuni

Sincronizarea strategiilor, programelor şi acţiunilor sectoriale din domeniul vizat

Număr de membri ai Comitetului de coordonare

Număr de şedinţe şi procese-verbale

Număr de rapoarte

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XX

II. DEZVOLTAREA SERVICIILOR SOCIALE DE TIP FAMILIAL ŞI COMUNITAR

Obiectiv: Asigurarea accesului copilului şi familiei la servicii sociale de calitate de tip familial şi comunitar

1.Angajarea asistenţilor sociali la nivelul structurilor administraţiei publice localeExistenta asistenţilor sociali care activează la nivelul structurilor administraţiei publice locale

Asistenţă socială de o bună calitate acordată copilului şi familiei la nivel de administraţie publică locală

Prevenirea instituţionalizării copiilor

Număr de asistenţi sociali angajaţi

Număr de beneficiari asistaţi

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Administraţiei Publice Locale, Ministerul Finanţelor, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008Începînd cu anul 2007, se propune angajarea a 600 asistenţi sociali

Începînd cu anul 2008 vor mai fi angajaţi 300 asistenţi sociali

20078092,38092,3
200813491,913491,9
2.Angajarea asistenţilor sociali în instituţiile rezidenţiale de îngrijire a copiluluiAsistenţi sociali care lucrează în instituţiile rezidenţiale

Îmbunătăţirea calităţii serviciilor sociale acordate copilului şi familiei la nivel de instituţie rezidenţială

Reducerea duratei de aflare a copilului în instituţiile rezidenţiale

Număr de asistenţi sociali angajaţi

Număr de beneficiari asistaţi

Număr de copii reintegraţi în familie

Număr de copii plasaţi în servicii de tip familial

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale2007-2009
20075643,13776,11867,0
20087026,74700,12326,6
20097688,85141,82547,0
3.Implementarea regulamentelor-cadru cu privire la aplicarea managementului de caz în serviciile pentru protecţia copilului şi familiei în dificultateAbordarea individualizată şi multidisciplinară a fiecărui caz în parte

Lucru în echipa multidisciplinară

Diminuarea numărului de copii plasaţi în sistemul rezidenţial

Creşterea numărului de copii reintegraţi în familie şi comunitate

Număr de raioane în care se aplică metoda managementului de caz

Număr de cazuri asistate

Autorităţile administraţiei publice localeMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XX
4.Evaluarea necesităţilor potenţialului comunităţilor în vederea dezvoltării serviciilor sociale pentru copilul şi familia în dificultateNecesităţi identificate

Potenţialul valorificat al comunităţilor

Număr de fişe de evaluare

Număr de servicii necesare de a fi dezvoltate la nivel de comunitate

Autorităţile administraţiei publice localeMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007XXXXCostul va putea fi determinat numai în baza evaluării rezultatelor implementării proiectelor-pilot
5.Crearea şi dezvoltarea serviciilor de protecţie a copilului şi familiei la nivelul structurilor autorităţii publice locale, în funcţie de necesităţiDezvoltarea serviciilor comunitare de protecţie a copilului şi familiei (servicii de informare, servicii de consiliere, grupuri de suport, centre comunitare, centre de zi, centre maternale, servicii de recuperare /reabilitare, servicii de recreare, servicii de reintegrare în familia biologică sau extinsă, asistenţă parentală profesionistă, case de copii de tip familial, servicii de adopţie etc.)Număr total de servicii

Număr de beneficiari de servicii

Tipuri de servicii de prevenire şi intervenţie

Dispersia geografică echilibrată a serviciilor

Autorităţile administraţiei publice localeMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XXA fost estimat costul cheltuielilor necesare pentru întreţinerea centrelor de zi de asistenţă socială pentru copii şi de plasament, caselor de copii de tip familial, centrelor maternale. Totodată, este necesară revizuirea periodică a acestor cheltuieli, concomitent cu dezvoltarea unor servicii noi
200710845,410845,4
200817911,417911,4
200925444,725444,7
201032356,932356,9
201139269,139269,1
201245650,345650,3

III. RIDICAREA NIVELULUI PROFESIONAL AL RESURSELOR UMANE

Obiectiv: Crearea sistemului naţional de formare continuă şi recalificare a specialiştilor în domeniul protecţiei copilului şi familiei

1.Evaluarea necesităţilor de instruire a specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familieiNecesităţi identificate

Potenţialul valorificat al specialiştilor

Număr de specialişti ce necesită instruire

Număr de specialişti ce necesită atestare

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XCostul mediu de perfecţio-nare a unui specialist în domeniul protecţiei copilului este indexat anual cu indicele preţului de consum. Cheltuielile sînt suportate de către angajator
2007350,0175,0175,0
2008600,0250,0350,0
20091000,0300,0700,0
20101400,0300,01100,0
20112000,0300,01700,0
20122600,0300,02300,0
2.Elaborarea şi implementarea programelor de instruire continua pentru asistenţii socialiPrograme de instruire continuă elaborateNumăr de programe elaborate

Curriculum de formare

Număr de asistenţi sociali pregătiţi

Ministerul Educaţiei şi TineretuluiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă
2007136,0136,0
2008150,0150,0
2009170,0170,0
2010180,0180,0
2011200,0200,0
2012220,0220,0
3.Elaborarea şi implementarea programelor de instruire pentru specialiştii din domeniul protecţiei drepturilor copilului si familieiPrograme de instruire elaborate pentru:

reprezentanţi ai administraţiei publice locale;

specialişti în domeniul protecţiei copilului si familiei;

asistenţi sociali;

specialişti din serviciile

comunitare;

specialişti din servicii de tip familial (asistenţă parentală profesionistă, case de copii de tip familial etc);

manageri din instituţii rezidenţiale;

specialişti din instituţiile rezidenţiale

Număr de programe elaborate pentru diferite categorii de specialişti

Curriculum de formare pentru diferite categorii de specialişti

Număr de specialişti instruiţi

Ministerul Educaţiei şi TineretuluiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Sănătăţii, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă
2007100,050,050,0
2008110,050,060,0
2009120,050,070,0
2010130,050,080,0
2011140,050,090,0
2012150,050,0100,0
4.Implementarea Regulamentului privind formarea continuă, atestarea şi atribuirea gradelor de calificare specialiştilor din domeniul protecţiei copilului şi familieiProces definitivat de formare continuă, atestare şi atribuire a gradelor de calificareNumăr de specialişti formaţi

Număr de specialişti atestaţi

Periodicitatea programelor de instruire

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XXXXEstimarea costului implementării Regulamen-tului va fi posibilă după aprobarea acestuia, în funcţie de criteriile şi dezideratele stabilite
5.Identificarea şi evaluarea furnizorilor care prestează servicii de instruire continuă în domeniul protecţiei copilului şi familieiBază de date elaborată

Nomenclatorul prestatorilor de servicii de instruire în domeniul protecţiei copilului şi familiei

Număr de furnizori publici şi privaţi identificaţi şi evaluaţi

Tipuri de programe de instruire

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguver-namentale2007-2012500,0
2007800,0300,0
2008330,0330,0
2009360,0360,0
2010400,0400,0
2011420,0420,0
2012450,0450,0
6.Completarea, cu modulul privind protecţia copilului şi familiei, a curriculumului de formare continuă a specialiştilor care nu lucrează în domeniu, dar, în activitatea lor, interacţionează cu copilul şi familiaSpecialişti formaţi (alţii decît cei care activează în domeniul protecţiei copilului)Număr de specialişti formaţi

Profesia specialiştilor formaţi

Ministerul Educaţiei şi TineretuluiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă
2007100,0100,0
2008100,0100,0
2009100,0100,0
2010100,0100,0
2011100,0100,0
2012100,0100,0
7.Elaborarea şi implementarea programelor de instruire pentru îngrijirea, recuperarea şi protecţia copiilor cu disabilităţiRidicarea nivelului profesional al specialiştilor care interacţionează cu copilul cu disabilităţi şi familia acestuia

Servicii de calitate pentru copiii cu disabilităţi

Numărul şi diversitatea programelor de instruire

Curriculum de instruire

Număr de specialişti formaţi

Ministerul Educaţiei şi TineretuluiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă
2007180,0180,0
2008200,0200,0
2009220,0220,0
2010240,0240,0
2011260,0260,0
2012280,0280,0
8.Completarea, cu modulul privind recuperarea şi protecţia copilului cu disabilităţi, a curriculumului de formare continuă a specialiştilor care nu activează în domeniu, dar, în activitatea lor, interacţionează cu aceşti copii şi familiiSpecialişti formaţiNumăr de specialişti formaţi

Profesia specialiştilor formaţi

Ministerul Educaţiei şi TineretuluiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012În limita alocaţiilor instituţiilor de prestare a serviciilor de instruire continuă
2007100,0100,0
2008100,0100,0
2009100,0100,0
2010100,0100,0
2011100,0100,0
2012100,0100,0
9.Elaborarea si implementarea programelor de tip reconversie / recalificare profesionala, care vizează personalul instituţiilor rezidenţiale supuse procesului de reformăPersonal valorificat din instituţii rezidenţiale

Personal recalificat

Număr de programe de instruire

Curriculum de instruire

Număr de specialişti recalificaţi

Ministerul Educaţiei şi TineretuluiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XXX
2007486,0486,0
2008750,0750,0
20091170,01170,0
20101580,01580,0
20112200,02200,0
20122820,02820,0
10.Elaborarea programelor de pregătire pentru personalul care va activa în instituţiile rezidenţiale reformateServicii de o bună calitate de protecţie a copilului şi familiei în instituţiile rezidenţiale reformate

Personal capabil să activeze în instituţia rezidenţială reformată

Număr de programe de instruire

Curriculum de instruire

Număr de specialişti formaţi

Ministerul Educaţiei şi TineretuluiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XX
2007250,0250,0
2008280,0280,0
2009300,0300,0
2010350,0350,0
2011400,0400,0
2012500,0500,0
11.Elaborarea şi implementarea programelor de instruire pentru familiile potenţial adoptiveDezvoltarea abilitaţilor părinţilor pentru familiile potenţial adoptiveNumăr de familii adoptive instruite

Curriculum de instruire

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XX
2007150,0150,0
2008180,0180,0
2009210,0210,0
2010250,0250,0
2011280,0280,0
2012300,0300,0

IV. REORGANIZAREA INSTITUŢIILOR REZIDENŢIALE

Obiectiv: Reorientarea sistemului rezidenţial spre comunitate şi familie

1.Evaluarea complexă a fiecărui copil aflat în îngrijire rezidenţială şi a familiei acestuiaAnchetă socială cu privire la situaţia reală a copilului şi familieiNumăr de copii şi familii evaluateMinisterul Administraţiei Publice LocaleMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007- 2012XÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteX
2.Elaborarea planurilor individuale de îngrijire şi reintegrarePlanuri individuale elaborateNumăr de planuri individuale elaborateMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteX
3.Pregătirea copilului şi familiei pentru reintegrareCopii pregătiţi pentru a fi reintegraţi

Familii pregătite pentru a primi copilul

Număr de copii pregătiţi pentru a fi reintegraţi şi familii pregătite pentru a primi copilulMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteX
4.Reintegrarea copilului în familieCopii reintegraţiNumăr de copii reintegraţiMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteX
5.Monitorizarea copilului şi a familiei în perioada post-reintegrareSituaţia reală a copiilor reintegraţi în familiiNumăr de fişe de monitorizare completate

Număr de copii şi familii pasibile monitorizării

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007- 2012XÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteX
6.Pregătirea copilului pentru transfer în centre cu servicii de tip familial şi comunitarCopii pregătiţi pentru a fi reintegraţiNumăr de copii pregătiţi pentru transferMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteX
7.Integrarea copiilor în centre cu servicii de tip familial şi comunitarCopii integraţi în centre cu servicii de tip familial şi comunitarNumăr de copii transferaţi din instituţiile rezidenţiale în centre cu servicii de tip familial şi comunitarMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteX
8.Monitorizarea copilului transferat în centrul cu servicii de tip familial şi comunitarSituaţia reală a copiilor transferaţi din instituţiile rezidenţiale în diverse tipuri de serviciiNumăr de fişe de monitorizare completate

Număr de copii şi familii monitorizate

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteX
9.Evaluarea complexă a instituţiilor rezidenţiale de îngrijire a copiluluiBază de date cu informaţii detaliate despre cele 68 de instituţii rezidenţiale

Raport de evaluare privind tabloul general şi situaţia reală

Chestionar de evaluare elaborat

68 de instituţii evaluate

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007XÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteX
10.Elaborarea Planului general de transformare a instituţiilor rezidenţialeConcepţie unitară asupra procesului de reorganizare a instituţiilor rezidenţialePlan general elaboratMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale200750,0În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor conform funcţiilor atribuite50,0
11.Elaborarea planurilor individuale de reorganizare pentru fiecare instituţie rezidenţialăPlanuri individuale elaborateNumăr de instituţii cu planuri elaborate propuse pentru reorganizare

Număr de instituţii cu planuri elaborate propuse pentru închidere

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007100,0În limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuiteÎn limita alocaţiilor, conform funcţiilor atribuite100,0
12.Implementarea planurilor de reorganizare pentru fiecare instituţie rezidenţialăDiminuarea numărului de instituţii rezidenţiale

Diminuarea numărului de copii în instituţiile rezidenţiale

Creşterea numărului de servicii comunitare nou- create

Creşterea calităţii vieţii copiilor

Număr de instituţii reorganizate

Număr de instituţii închise

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XXXCosturile se vor estima după elaborarea şi aprobarea planurilor de reformare a instituţiilor rezidenţiale
13.Pregătirea personalului din instituţiile rezidenţiale pentru procesul de reorganizareConştientizarea necesităţii reorganizăriiNumăr de personal pregătitMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale2007-2012XXXX
14.Angajarea personalului din instituţiile rezidenţiale, după recalificare, în instituţiile reorganizate sau în alte servicii socialePersonal angajat după reorganizarea instituţiilorNumăr de personal angajatMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Administraţiei Publice Locale2007-2012XXXCosturile se vor estima după reorganizarea instituţiilor rezidenţiale

V. REDIRECŢIONAREA RESURSELOR FINANCIARE DIN SISTEMUL REZIDENŢIAL ÎN SERVICIILE COMUNITARE

Obiectiv: Dezvoltarea unui mecanism financiar eficient şi flexibil care să prevadă redirecţionarea resurselor financiare din sistemul rezidenţial spre serviciile comunitare şi de tip familial

1.Evaluarea situaţiei financiare (costurilor curente) a fiecărei instituţii rezidenţiale:

a) costuri curente: salariale; de alimentaţie; de asigurare cu îmbrăcăminte, încălţăminte, obiecte de igienă, inventar moale etc.; evaluarea serviciilor de funcţionalitate a instituţiei (asigurarea cu căldură, apă, energie electrică etc.);

b) costurile cheltuielilor capitale

Evaluarea costurilor medii de întreţinere şi instruire a fiecărui copil în diferite tipuri de instituţii rezidenţialeNumărul copiilor asiguraţi totalmente

Numărul copiilor asiguraţi parţial

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale200750,050,0Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, în limita alocaţiilor, în funcţie de competenţele atribuite
2.Analiza surselor de finanţare (buget de stat, buget local, donaţii, mijloace speciale) a fiecărei instituţii rezidenţiale, în mod separatContribuţia specifică fiecărei surse în bugetul instituţieiPonderea fiecărui tip de buget în finanţarea instituţiilorMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale200750,050,0Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, în limita alocaţiilor, în funcţie de competenţele atribuite
3.Elaborarea, aprobarea şi implementarea Regulamentului cu privire la finanţarea instituţiilor rezidenţiale în perioada de reformareRegulament aprobat care va prevedea mecanismele de finanţare a instituţiilor rezidenţiale supuse procesului de reformare

Instituţii rezidenţiale finanţate în perioada de reformare

Sumele alocate pentru finanţarea fiecărei instituţii în perioada de reformareMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008XX
4.Evaluarea costurilor pentru întreţinerea unui copil în familie şi ale serviciilor de bază de care acesta beneficiază (educaţie, sănătate etc.)Cunoaşterea costului mediu de întreţinere a unui copil în familie, inclusiv al serviciilor de bază de sănătate şi educaţie

Posibilitatea de a face studii comparative cu privire la costul îngrijirii în mediul familial şi în cel rezidenţial

Analiză cost-beneficiu

Costul mediu de întreţinere a unui copil în familie, inclusiv al serviciilor de bază de sănătate şi educaţieMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale200730,030,0Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, în limita alocaţiilor, în funcţie de competenţele atribuite
5.Elaborarea şi aprobarea Regulamentului cu privire la mecanismele de descentralizare, securizare şi re-direcţionare a finanţelor de la nivel central la nivel local, de la instituţiile rezidenţiale către serviciile comunitare şi de tip familialDescentralizarea activităţii de protecţie a copilului

Încurajarea dezvoltării de servicii comunitare

Mecanism existent de descentralizare, securizare şi redirecţionare a finanţelor de la nivel central la nivel localMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008XX
6.Implementarea mecanismelor de descentralizare, securizare şi redirecţionare a finanţelor de la instituţiile rezidenţiale către serviciile comunitare şi de tip familialServicii comunitare şi de tip familial create

Servicii de bună calitate de protecţie a copilului şi familiei în comunităţi

Majorarea suportului acordat familiilor

Număr de servicii comunitare şi de tip familial finanţate din contul redirecţionării finanţelor de la instituţiile rezidenţiale

Număr de beneficiari ai acestor servicii

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XXCosturile se vor estima după elaborarea şi aprobarea actului normativ respectiv
7.Elaborarea, aprobarea şi aplicarea proiectelor bugetelor aferente implementării Planului de acţiuniProiecte existente ale bugetelor

Planuri de acţiuni anuale pentru implementarea Planului de acţiuni, acoperite financiar

Număr de planuri anuale pentru implementarea Planului de acţiuni

Surse financiare alocate pentru implementarea Planului de acţiuni

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2012XXXSe vor estima acţiunile concrete din planurile anuale aferente Planului de acţiuni
8.Elaborarea şi aprobarea programelor cu finanţare nerambursabilă, necesare implementării Planului de acţiuniPrograme promovateNumăr de programe finanţate din surse externe

Valoarea resurselor atrase

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguvernamentale2007-2012XX

VI. MONITORIZARE ŞI EVALUARE

Obiective: Consolidarea capacităţii de monitorizare la toate nivelurile sistemului de protecţie a copilului şi familiei

Îmbunătăţirea calităţii serviciilor de protecţie a copilului şi familiei în conformitate cu standardele de calitate

1Crearea bazei naţionale de date în regim on-line cu privire la copilul şi familia în dificultate şi a serviciilor de care aceştia beneficiazăGenerarea oricărui tip de raport privind:

numărul copiilor in sistem;

intrări-ieşiri din sistem pe o perioadă determinată de timp;

situaţia socială; juridică, medicală, educaţională etc. a copiilor şi a familiilor;

servicii de care beneficiază copilul şi familia în dificultate;

costul serviciilor de care beneficiază copilul şi familia în dificultate;

informaţia actualizată despre numărul şi tipul serviciilor de protecţie a copilului şi familiei

Acces securizat la baza de date a sistemului de urmărire a beneficiarilor (TOA), asigurat şi menţinut la toate nivelurile

Bază de date existentăMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-2008XXXXLegăturile cu bazele de date existente
2.Dezvoltarea şi implementarea sistemului de acreditare şi monitorizare a furnizorilor publici şi privaţi, prestatori de servicii de protecţie a copilului şi familieiSistem de acreditare şi monitorizare existent

Servicii de bună calitate de protecţie a copilului şi familiei

Componenţa structurii de acreditare şi monitorizare

Existenţa metodologiei de acreditare

Număr de furnizori acreditaţi

Număr de furnizori neacreditaţi

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2008-2012XXXCostul implementării acestui sistem va putea fi determinat după elaborarea proiectelor de acte legislative şi normative cu privire la reglementarea condiţiilor şi taxelor pentru evaluarea şi acreditarea instituţiilor de asistenţă socială specializate
3.Crearea şi implementarea mecanismului de inspecţie şi evaluare a serviciilor de protecţie a copilului şi familieiMecanism de inspecţie şi evaluare creat

Servicii de protecţie a copilului şi familiei ce activează în conformitate cu standardele de calitate

Echipă de inspecţie şi evaluare existentă

Număr de servicii evaluate

Număr de rapoarte de evaluare

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007XXXXCostul implementării mecanismului de inspecţie şi evaluare va putea fi estimat la etapa elaborării proiectului de act normativ respectiv

VII. COMUNICARE, PROMOVARE ŞI MOBILIZARE SOCIALĂ

Obiectiv: Formarea opiniei publice şi a persoanelor implicate în protecţia copilului şi familiei referitor la necesitatea reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului

1.Elaborarea unui concept de comunicare, promovare şi mobilizare socială cu privire la reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului Existenţa unui concept de comunicare, promovare şi mobilizare socială cu privire la reforma sistemului rezidenţial de protecţie a copilului şi familiei Program elaboratMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007 XX 
 45,0  45,0
2.Implementarea conceptului de comunicare, promovare şi mobilizare socială cu privire la reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copiluluiParteneriate create

Sporirea gradului de conştientizare a opiniei publice referitor la problematica copiilor instituţionalizaţi şi la dreptul lor de a creşte într-un mediu familial

Creşterea numărului de asistenţi parentali profesionişti, de case de copii de tip familial şi de familii adoptive

Număr de evenimente organizate şi lansate

Număr de emisiuni TV, radio, articole în presa scrisă

Număr de întîlniri, dezbateri, consultări

Număr de asistenţi parentali profesionişti, de case de copii de tip familial şi de familii adoptive

Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguvernamentale2007-2012XX
20071450,0500,0350,0600,0
20081450,0500,0350,0600,0
20091450,0500,0350,0600,0
20101450,0500,0350,0600,0
20111450,0500,0350,0600,0
20121450,0500,0350,0600,0
3.Monitorizarea, evaluarea şi revizuirea conceptului de comunicare, promovare şi mobilizare socială cu privire la reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copiluluiSchimbarea mentalităţii populaţiei cu privire la impactul negativ al separării copilului de familie şi la efectele negative ale instituţionalizării

Conştientizarea obiectivelor reformei

Concept revizuit şi perfecţionatMinisterul Protecţiei Sociale, Familiei şi CopiluluiMinisterul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Administraţiei Publice Locale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii internaţionale, organizaţii neguverna-mentale2007-201230,0X30,0În limita bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, şi organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, precum şi ale organelor cu funcţii respective