vineri, 24 august 2012
1008/10.09.2007 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Proprietăţii Publice din subordinea Ministerului Economiei şi a efectivul...

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea efectivului-limită şi Regulamentului Agenţiei

Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.620 din 17.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

 

nr. 1008  din  10.09.2007

 

Monitorul Oficial nr.146-148/1049 din 14.09.2007

 

* * *

Notă: În tot textul Hotărîrii şi Regulamentului, cuvintele “director general” şi “vicedirector general” se substituie, respectiv, cu cuvintele “director” şi “director adjunct” conform Hot.Guv. nr.620 din 17.08.2012, în vigoare 24.08.2012

Notă: în textul hotărîrii şi al anexelor, cuvintele “de pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului” se substituie prin cuvintele “subordonată Ministerului Economiei şi Comerţului”, iar sintagmele “Ministerul Economiei şi Comerţului” şi “ministrul economiei şi comerţului” se substituie, respectiv, cu sintagmele “Ministerul Economiei” şi “ministrul economiei” conform Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011

 

În scopul executării prevederilor Legii nr.121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.401), precum şi Legii nr.179-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la parteneriatul public-privat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.165-166, art.605), Guvernul

[Preambulul completat prin Hot.Guv. nr.339 din 28.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

 

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Regulamentul Agenţiei Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei, conform anexei nr.2;

Lista întreprinderilor administrate de Agenţia Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei, conform anexei nr.3;

modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.4.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.620 din 17.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

 

2. Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei în număr de 52 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii, conform legislaţiei în vigoare.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.864 din 21.11.2011, în vigoare 25.11.2011]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.684 din 02.08.2010, în vigoare 06.08.2010]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.339 din 28.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

 

3. Agenţia Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei va avea un director adjunct.

4. Ministerul Economiei va asigura modificarea statelor de personal şi va înainta Ministerului Finanţelor propuneri cu privire la alocaţiile necesare pentru activitatea Agenţiei Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei legate de modificările structurale prevăzute în prezenta hotărîre.

5. Agenţia Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei este succesorul de drepturi şi obligaţii ale Agenţiei Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul economiei şi comerţuluiIgor Dodon
Ministrul finanţelorMihail Pop

Chişinău, 10 septembrie 2007.
Nr.1008.

 

 

[Anexa nr.1 exclusă prin Hot.Guv. nr.620 din 17.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

[Anexa nr.1 completată prin Hot.Guv. nr.339 din 28.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.1008 din 10 septembrie 2007

 

REGULAMENTUL

Agenţiei Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Agenţia Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei (în continuare - Agenţia) este organ central de specialitate al administraţiei publice şi îşi desfăşoară activitatea în subordinea Ministerului Economiei.

2. Agenţia realizează politica statului în domeniile:

administrării şi deetatizării proprietăţii publice;

activităţii postprivatizare, exercitînd funcţiile de proprietar al patrimoniului ce aparţine statului, în modul stabilit şi în limitele competenţelor atribuite;

parteneriatelor publice-private.

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.339 din 28.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

 

3. În activitatea sa, Agenţia se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Legea nr.121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, Legea nr.179-XVI din 10 iulie 2008 cu privire la parteneriatul public-privat, alte acte legislative şi normative în vigoare, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi de prezentul Regulament.

[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.339 din 28.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

 

4. Agenţia este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stemă de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, de conturi trezoreriale, de mijloace financiare şi materiale.

5. În domeniile sale de activitate, Agenţia colaborează cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, precum şi cu organismele internaţionale.

6. Structura Agenţiei se aprobă prin ordinul ministrului economiei, iar efectivul-limită al acesteia se aprobă de Guvern.

[Pct.6 în redacţia Hot.Guv. nr.620 din 17.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

 

II. ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE AGENŢIEI

7. În vederea realizării prevederilor Legii nr.121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, Agenţia are următoarele atribuţii de bază:

a) asigură respectarea drepturilor şi intereselor patrimoniale ale statului;

b) iniţiază, de comun acord cu Ministerul Economiei, conform legislaţiei, fondarea şi/sau lichidarea întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale cu cota de participare a statului şi este în drept să exercite funcţiile de fondator al întreprinderilor de stat;

c) reprezintă Republica Moldova în relaţiile cu organismele internaţionale în domeniul său de activitate;

d) acordă asistenţă metodologică şi practică agenţilor economici în problemele ce vizează administrarea corporativă;

e) informează Parlamentul, Preşedintele Republicii Moldova, Guvernul şi societatea civilă despre activitatea Agenţiei;

f) asigură, de comun acord cu Ministerul Economiei, în numele statului, consolidarea pachetelor de acţiuni şi a cotelor de participare în întreprinderile ce reprezintă interes naţional.

8. În domeniul administrării proprietăţii publice, Agenţia:

a) exercită drepturile ce decurg din calitatea de acţionar în numele statului;

b) asigură, de comun acord cu Ministerul Economiei, transmiterea proprietăţii publice, rămase în gestiunea economică a întreprinderilor integral sau parţial privatizate;

c) desfăşoară, de comun acord cu Ministerul Economiei, activităţi ce ţin de recunoaşterea dreptului de proprietate asupra patrimoniului Republicii Moldova pe teritoriul altor state şi invers;

d) permite, conform legislaţiei, darea în locaţiune a bunurilor, comercializarea activelor neutilizate în procesul tehnologic sau casarea lor în întreprinderile din gestiune;

e) exercită funcţiile de deţinător al acţiunilor (părţi sociale) în societăţile comerciale cu capital integral sau parţial de stat;

f) participă, de comun acord cu Ministerul Economiei, la administrarea întreprinderilor de stat, societăţilor comerciale cu capital de stat ori cu capital de stat şi privat, inclusiv în componenţa consiliilor acestora;

g) exercită funcţiile de fondator al întreprinderilor de stat din gestiune;

h) numeşte membrii consiliului de administraţie în întreprinderile de stat şi reprezentanţii statului în societăţile comerciale, cu cotă de stat, gestionate de Agenţie;

i) procură, în temeiul hotărîrii de Guvern şi în numele lui, pachete de acţiuni (cote sociale) în societăţile comerciale cu capital privat ori capital public-privat;

j) prezintă anual Guvernului raportul generalizator privind administrarea proprietăţii publice în baza rapoartelor anuale înaintate de către organele centrale de specialitate ale administraţiei publice.

9. În domeniul evidenţei patrimoniului public şi analizei financiare, Agenţia:

a) este deţinătorul Registrului patrimoniului public;

b) ţine evidenţa proprietăţii publice, inclusiv în societăţile comerciale cu participarea patrimoniului public (acţiuni, cote-părţi) şi generalizează informaţiile respective, prezentate de organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale;

c) întocmeşte balanţa anuală a patrimoniului public;

d) eliberează adeverinţe de privatizare şi, după caz, acte ce confirmă includerea fondurilor fixe în capitalul social al întreprinderilor create în procesul privatizării;

e) asigură evaluarea patrimoniului public, în scopul determinării cotei statului, în cazul fondării societăţilor comerciale, precum şi în cazul calculării preţului patrimoniului public supus privatizării;

f) efectuează calculul preţului acţiunilor statului supuse privatizării, în corespundere cu procedurile stabilite de Guvern;

g) întocmeşte, de comun acord cu Ministerul Economiei, proiectul listei bunurilor proprietate publică nepasibile de privatizare, în baza propunerilor organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale, pentru prezentare Guvernului;

h) întocmeşte, la propunerea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale, proiectele de liste ale bunurilor proprietate publică propuse pentru concesiune ori spre administrare fiduciară, precum şi a proiectului listei bunurilor pasibile de restructurare sau de lichidare, pentru prezentare Guvernului;

i) prezintă, la solicitarea autorităţilor administraţiei publice competente, informaţia din Registrul patrimoniului public.

10. În domeniul privatizării proprietăţii publice, Agenţia:

a) întocmeşte, de comun acord cu Ministerul Economiei, proiectul listei bunurilor proprietate publică de stat supuse privatizării, pentru prezentare Guvernului;

b) organizează şi desfăşoară procesul de privatizare a bunurilor proprietate de stat supuse privatizării şi încheie contracte de vînzare-cumpărare;

c) participă la procesul de privatizare a terenurilor proprietate de stat şi la încheierea contractelor de vînzare-cumpărare a acestora;

d) organizează şi desfăşoară procesul de comercializare a bunurilor sechestrate ale întreprinderilor de stat şi ale societăţilor comerciale în care cota statului nu este mai mică de 25%, neincluse în lista bunurilor nepasibile de privatizare;

e) informează potenţialii investitori şi societatea civilă despre desfăşurarea procesului de privatizare, rezultatele acestuia şi acordă asistenţă consultativă participanţilor la procesul de privatizare;

f) instituie comisii de privatizare a patrimoniului de stat, cu excepţia celor instituite de Guvern;

h) stabileşte, de comun acord cu Ministerul Economiei, modalitatea de expunere la vînzare a patrimoniului supus privatizării.

11. În domeniul activităţii postprivatizare, Agenţia:

a) ţine evidenţa şi exercită controlul îndeplinirii clauzelor contractuale asumate de cumpărători prin contractele de vînzare-cumpărare a patrimoniului public;

b) organizează procedura de pregătire a procesului de convertire în acţiuni a datoriilor societăţilor pe acţiuni faţă de stat;

c) acordă asistenţă metodologică întreprinderilor privatizate;

d) monitorizează şi supraveghează executarea de către cumpărători a obligaţiilor asumate în contractele de vînzare-cumpărare a bunurilor proprietate de stat, aplică măsuri în vederea executării acestor obligaţii sau rezilierii contractelor, soluţionării litigiilor în problemele privatizării.

12. În domeniul apărării dreptului de proprietate, Agenţia:

a) apără interesele statului, conform domeniilor sale de activitate;

b) înaintează, în interesul statului, în instanţele de judecată acţiuni privind rezilierea contractelor şi contestarea acţiunilor nelegitime din domeniile de activitate;

c) participă la soluţionarea în instanţele de judecată a litigiilor ce ţin de apărarea drepturilor patrimoniale ale statului.

121. În domeniul realizării parteneriatului public-privat, Agenţia:

a) coordonează iniţierea şi realizarea parteneriatelor publice-private la nivel naţional, identifică potenţialele parteneriate publice-private în baza informaţiilor transmise de partenerii publici şi facilitează contactele între aceştia şi potenţialii parteneri privaţi;

b) identifică obiectivele proiectelor de parteneriat public-privat de interes naţional şi elaborează cerinţe generale privind selectarea partenerului privat, condiţiile parteneriatului public-privat, înaintîndu-le spre aprobare;

c) elaborează şi propune spre aprobare lista bunurilor proprietate a statului şi lista lucrărilor şi serviciilor de interes public naţional propuse pentru parteneriatul public-privat;

d) elaborează şi propune spre aprobare setul de documente-standard (modele de cereri, oferte, comunicate informative etc.), precum şi procedurile-standard pentru asigurarea funcţionării parteneriatului public-privat; pune în aplicare, conform documentaţiei-standard, procedurile de selectare a partenerilor privaţi, diseminează cele mai bune practici şi recomandări în domeniul realizării parteneriatului public-privat;

e) monitorizează, evaluează şi exercită controlul asupra modului în care partenerii publici respectă procedurile de selectare a partenerilor privaţi, asupra realizării parteneriatelor publice-private;

f) înregistrează comunicatele informative şi documentele aferente procedurii de selectare a partenerilor privaţi, asigurînd plasarea acestora pe pagina web a Agenţiei;

g) colaborează şi acordă asistenţă autorităţilor administraţiei publice locale în vederea organizării parteneriatelor publice-private;

h) înregistrează şi publică pe pagina web a Agenţiei comunicatele informative şi cuprinsul documentelor aferente procedurii de selectare a partenerilor privaţi, precum şi rezultatele finale ale procesului de selectare a partenerului privat;

i) asigură evidenţa, colectarea, păstrarea şi prelucrarea informaţiei din domeniul parteneriatului public-privat, ţine registrul parteneriatelor publice-private şi al riscurilor aferente realizării fiecărui parteneriat;

j) acordă partenerilor publici şi partenerilor privaţi asistenţa necesară în vederea aplicării corecte a Legii cu privire la parteneriatul public-privat;

k) identifică deficienţele şi barierele în calea realizării eficiente a parteneriatelor publice-private; înaintează propuneri pentru modificarea şi completarea actelor legislative şi normative privind parteneriatul public-privat;

l) acordă gratuit, la cererea oricărei persoane, consultaţii în domeniul parteneriatului public-privat şi asigură instruirea personalului partenerilor publici;

m) prezintă Ministerului Economiei şi Guvernului rapoarte anuale; publică analizele statistice privind proiectele de parteneriat public-privat, face propuneri pe marginea politicilor privind dezvoltarea parteneriatului public-privat;

n) solicită de la organele competente informaţiile necesare exercitării atribuţiilor sale;

o) acordă asistenţă Consiliului Naţional pentru Parteneriatul Public-Privat şi exercită funcţia de secretariat;

p) pentru asigurarea exercitării atribuţiilor sale, Agenţia poate solicita, în bază de contract, după caz, asistenţa experţilor independenţi;

q) în conformitate cu prevederile legislaţiei, Agenţia poate exercita şi alte atribuţii ce ţin de domeniul parteneriatului public-privat.

[Pct.121 introdus prin Hot.Guv. nr.339 din 28.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

 

13. Agenţia este în drept:

a) să propună spre aprobare Ministerului Economiei instrucţiuni şi indicaţii metodologice în chestiunile ce ţin de competenţa sa;

b) să solicite de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile publice, de la registratorii independenţi ce ţin registrele deţinătorilor de valori mobiliare şi de la agenţii economici informaţia necesară pentru îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin;

c) să participe la negocierile interguvernamentale privind chestiunile ce ţin de competenţa sa;

d) să antreneze, în modul stabilit, experţi şi alţi specialişti din ţară şi din străinătate în vederea realizării sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din legislaţie şi din prezentul Regulament;

e) să încheie, în conformitate cu legislaţia, contracte cu persoane juridice şi fizice în vederea pregătirii pentru privatizare a întreprinderilor, organizării licitaţiilor şi concursurilor, precum şi pentru alte lucrări ce ţin de domeniul său de activitate;

f) să presteze, contra plată, agenţilor economici şi persoanelor fizice serviciile prevăzute de legislaţia în vigoare;

g) să gestioneze mijloacele băneşti prevăzute pentru restructurarea şi privatizarea obiectelor proprietate de stat;

h) să exercite controlul asupra utilizării raţionale a patrimoniului întreprinderilor administrate;

i) să solicite de la autorităţile publice locale informaţiile necesare pentru organizarea şi evidenţa parteneriatelor publice-private;

j) în cazul depistării unor nereguli în organizarea parteneriatului public-privat la nivel local, să atenţioneze partenerul public despre acestea şi să sesizeze Direcţia teritorială control administrativ a Ministerului Administraţiei Publice Locale privind exercitarea controlului asupra actelor de constituire şi funcţionare a parteneriatului.

[Pct.13 completat prin Hot.Guv. nr.339 din 28.04.2009, în vigoare 08.05.2009]

 

14. Agenţia poate fi învestită cu alte atribuţii şi drepturi prevăzute de legislaţie.

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI

15. Agenţia este condusă de director. Numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu al acestuia se face, în condiţiile legii, de către ministrul economiei.

[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011]

 

16. Directorul are un director adjunct. Numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu al acestuia se face, în condiţiile legii, de către ministrul economiei.

[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011]

 

17. Directorul:

a) reprezintă, în limitele competenţei, interesele Agenţiei în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din republică şi din alte ţări, încheie şi reziliază contracte, semnează documente conform atribuţiilor ce-i revin;

b) organizează şi dirijează activitatea Agenţiei şi este responsabil pentru exercitarea atribuţiilor acesteia;

c) delimitează funcţiile vicedirectorului şi ale conducătorilor direcţiilor Agenţiei;

d) numeşte în funcţie, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din cadrul Agenţiei, angajează şi eliberează personalul contractual al Agenţiei, precum şi încheie, în coordonare cu Ministerul Economiei, contracte cu administratorii întreprinderilor de stat din gestiune;

e) aprobă regulamentele şi planurile anuale de activitate ale direcţiilor din cadrul Agenţiei;

f) emite ordine şi dispoziţii executorii pentru angajaţii Agenţiei şi controlează executarea lor;

g) este responsabil pentru utilizarea alocaţiilor bugetare, gestionarea mijloacelor financiare şi a bunurilor materiale ale Agenţiei, în corespundere cu legislaţia;

h) propune modificări în structura Agenţiei în cadrul efectivului-limită, aprobată prin ordinul ministrului economiei, în limita stabilită a fondului de salarizare;

i) exercită şi alte împuterniciri prevăzute de lege.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.620 din 17.08.2012, în vigoare 24.08.2012]

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011]

 

18. În lipsa directorului, atribuţiile acestuia le exercită directorul adjunct.

19. Atribuţiile angajaţilor din aparatul Agenţiei se stabilesc în regulamentele subdiviziunilor, precum şi în fişele de post.

20. Directorul, directorul adjunct şi conducătorii direcţiilor sînt responsabili pentru toate deciziile adoptate în cadrul domeniilor lor de activitate.

 

IV. DISPOZIŢII SPECIALE

21. Agenţia îşi poate sista activitatea conform hotărîrii de Guvern, prin reorganizare (fuzionare, asociere, divizare, separare, transformare) sau prin lichidare, în corespundere cu legislaţia în vigoare.

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.1008 din 10 septembrie 2007

 

LISTA

întreprinderilor de stat administrate de Agenţia Proprietăţii Publice

subordonată Ministerului Economiei

Î.S. "Audit şi evaluare"

Î.S. "Almitrans"

Î.S. "Centrul Auto Specializat Nistru-Tavria"

Î.S. "Aleval-Service"

Î.S. "Aspodalim-Trans"

Întreprinderea de reparaţie a mijloacelor de uz casnic "Rembîttehnica"

Î.S. "Rubin"

Î.S. pentru reparaţia aparatajului radioelectronic "Volna"

Î.S. "Aeroportul Internaţional Chişinău"

 

Notă:

Agenţia Proprietăţii Publice subordonată Ministerului Economiei administrează pachetele de acţiuni ale statului în societăţile pe acţiuni nou-fondate, restituite, în urma rezilierii/anulării contractelor de vînzare-cumpărare, lichidării întreprinderilor agricole, schimbului de acţiuni, precum şi în alte cazuri, pînă la transmiterea lor spre administrare organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice.

 

[Anexa nr.3 completată prin Hot.Guv. nr.436 din 16.07.2009, în vigoare 24.07.2009]

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului

nr.1008 din 10 septembrie 2007

 

Modificările şi completările ce se operează  în unele hotărîri ale Guvernului

 

[Pct.1 abrogat prin Hot.Guv. nr.1001 din 26.12.2011, în vigoare 30.12.2011]

 

2. Hotărîrea Guvernului nr.570 din 10 iunie 2005 "Cu privire la structura şi efectivul-limită ale aparatului central al Ministerului Economiei şi Comerţului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.83-85, art.620), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

la punctul 1, cuvintele "Structura aparatului Agenţiei Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului, conform anexei nr.3" se exclud;

punctele 4 şi 5 se exclud;

la anexa nr.2, poziţia "Agenţia Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului" se substituie cu poziţia "Agenţia Proprietăţii Publice de pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului".

anexa nr.3 se abrogă.