miercuri, 12 septembrie 2007
1013/12.09.2007 Hotărîre pentru aprobarea Planului de măsuri privind asigurarea respectării dreptului la petiţionare, informaţie şi acces la justiţie

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Planului de măsuri privind asigurarea respectării

dreptului la petiţionare, informaţie şi acces la justiţie

 

nr. 1013  din  12.09.2007

 

Monitorul Oficial nr.149-152/1063 din 21.09.2007

 

* * *

Abrogat: 31.10.2012

Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012

 

În scopul asigurării respectării unor drepturi şi libertăţi fundamentale ale persoanelor, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Planul de măsuri privind asigurarea respectării dreptului la petiţionare, informaţie şi acces la justiţie, conform anexei.

2. Responsabilii de executarea prezentului Plan vor prezenta Ministerului Justiţiei, în termenele stabilite, informaţia despre măsurile întreprinse şi rezultatele obţinute.

3. Ministerul Justiţiei va prezenta Guvernului, anual, pînă la 25 decembrie, informaţia generalizată cu privire la acţiunile realizate.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

 

Contrasemnează:
Ministrul economiei şi comerţuluiIgor Dodon
Ministrul administraţiei publice localeValentin Guznac
Ministrul dezvoltării informaţionaleVladimir Molojen
Ministrul educaţiei şi tineretuluiVictor Ţvircun
Ministrul justiţieiVitalie Pîrlog

Chişinău, 12 septembrie 2007.
Nr.1013.

 

Anexă

la Hotărîrea Guvernului

nr.1013 din 12 septembrie 2007

 

Planul de măsuri privind asigurarea respectării dreptului

la petiţionare, informaţie şi acces la justiţie

 

Nr.
d/o
Denumirea acţiunii Etapele de executare a acţiuniiIndicatorii de realizare Termenul de realizareExecutori
1 23 456
1.Eliminarea tergiversărilor şi a birocratismului în relaţiile cu publicul1) Modificarea programului de muncă şi stabilirea graficelor flexibile de audienţă a cetăţenilor în autorităţile publice care prestează servicii publiceProiect de hotărîre a GuvernuluiSeptembrie 2007Ministerul Economiei şi Comerţului
2) Amenajarea sălilor de audienţă, crearea condiţiilor adecvate pentru accesul liber al tuturor cetăţenilorMinisterele, alte autorităţi administrative centrale
3) Examinarea operativă a adresărilor parvenite prin poşta electronică, cu informarea cetăţenilorProiect de modificare a Legii cu privire la petiţionareMinisterul Justiţiei
4) Modificarea cadrului normativ ce ţine de înregistrarea şi examinarea sesizărilor cu privire la infracţiuni şi a cauzelor penale:

completarea art.265 al Codului de procedură penală cu un alineat care să prevadă dreptul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei de a primi, înregistra şi examina doar plîngerile şi denunţurile referitoare la infracţiunile de corupţie şi economico-financiare, ţinînd cont de pericolul social sporit al faptelor invocate în acestea;

amendarea art.271 din Codul de procedură penală pentru modificarea competenţelor organului de urmărire penală;

modificarea art.93 alin.(2) din Codul de procedură penală în sensul recunoaşterii ca mijloc de probă a răspunsurilor organelor de drept din străinătate la interpelările organelor de urmărire penală ale Republicii Moldova;

excluderea din unele articole ale Codului de procedură penală a expresiei "termen rezonabil", stabilind termene concrete pentru desfăşurarea unor acţiuni procesuale;

modificarea Ordinului Procuraturii Generale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Vamal, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei şi Serviciului de Informaţii şi Securitate nr.124/319/46/172-0/101 din 26 august 2003 "Cu privire la evidenţa unică a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni", astfel încît sesizările sau alte informaţii cu privire la infracţiuni pe care organul de urmărire penală nu le acceptă spre examinare, în pofida competenţei materiale conform Codului de procedură penală, să poată fi transmise procurorului pentru a decide competenţa, fără a fi înregistrate în registrele nr.1 şi 2, în scopul de a spori operativitatea examinării acestora şi de a reduce cheltuielile operaţionale

Proiect de modificare a unei serii de acte legislativeCentrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei
2.Elaborarea proiectelor de modificare a legislaţiei în vederea definirii noţiunii de "termene rezonabile"1) Examinarea noţiunii de "termen rezonabil" prin prisma jurisprudenţei CEDO şi a comentariilor la art.6 al Convenţiei Europene pentru Apărarea Drepturilor Omului şi Libertăţilor FundamentaleStudiu cu concluzii şi, după caz, propuneriSeptembrie 2007Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală
2) Elaborarea proiectului de modificare a legislaţiei, după caz
3.Examinarea situaţiei din ţară, a experienţei şi legislaţiei europene şi elaborarea propunerilor de modificare a legislaţiei naţionale în vederea înăspririi răspunderii, inclusiv a celei penale, pentru tergiversarea şi neexecutarea deciziilor judecătoreştiAnaliza legislaţiei statelor străine la capitolul tragerii la răspundere penală a persoanelor vinovate de neexecutarea deciziilor judecătoreşti şi, în caz de necesitate, elaborarea proiectului de amendare a legislaţiei în vigoareStudiu cu concluzii şi propuneri pertinenteSeptembrie 2007Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală
4.Elaborarea unor propuneri pentru decriminalizarea Codului penal şi eficientizarea pîrghiilor discreţionare ale organelor procuraturii, adaptînd experienţa internaţională la specificul şi realităţile naţionale1) Studierea şi analizarea prevederilor codurilor penale ale altor stateStudiu privind reglementările similare, cu concluzii şi propuneriSeptembrie 2007Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei
2) Prezentarea de către organele de drept şi de control a propunerilor concrete pentru decriminalizarea Codului penal şi eficientizarea pîrghiilor discreţionare ale organelor procuraturiiProiectul de lege de modificarea şi/sau completarea Codului penal
3) Efectuarea expertizei anticorupţie a proiectului de către Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţii
4) Definitivarea proiectului şi înaintarea acestuia la Guvern pentru examinare şi aprobareProiect de modificare şi/sau completare a Codului penal
5.Analiza şi unificarea prevederilor actelor normative de uz intern ale autorităţilor statale ce reglementează relaţiile cu publicul, în scopul eliminării şi prevenirii birocraţiei şi tergiversărilor, cu abrogarea actelor care contravin legislaţiei, sînt nefuncţionale sau inutileRevizuirea şi unificarea actelor de uz intern ce reglementează relaţiile cu publicul, în scopul eliminării şi prevenirii birocraţiei şi tergiversărilor; abrogarea, în caz de necesitate, a actelor ce contravin legislaţiei ori sînt inutile şi nefuncţionaleMăsuri de adaptare a actelor interne la prevederile legislaţiei în vigoareDecembrie 2007Ministerele, alte autorităţi administrative centrale, Procuratura Generală
6.Excluderea sau minimalizarea implicării factorului uman la prestarea serviciilor publice, continuînd implementarea ghişeului unic la toate etapele (primirea, evidenţa, examinarea şi eliberarea actelor)1) Studierea practicii de prestare a serviciilor publice de către organele administraţiei publice centrale şi înaintarea propunerilor privind implementarea ghişeului unicPermanentMinisterul Economiei şi Comerţului, Ministerul Administraţiei Publice Locale
2) Analiza subiectului abordat prin prisma cadrului normativ în vigoare, inclusiv a implementării ghişeului unic în afaceri
3) Generalizarea informaţiilor acumulate în urma efectuării acţiunilor sus-menţionate şi formularea concluziilor şi propunerilor de rigoare
7.Verificarea nivelului de transparenţă în activitatea autorităţilor publice şi a accesului la informaţiile oficiale prin intermediul paginilor web gestionate de acesteaElaborarea unui mecanism de monitorizare pentru verificarea semestrială a transparenţei în activitatea autorităţilor publice, conform cerinţelor prevăzute în Regulamentul cu privire la modul de publicare a informaţiei pe paginile oficiale ale autorităţilor administraţiei publice în reţeaua Internet, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.668 din 19 iunie 2006SemestrialMinisterul Dezvoltării Informaţionale
8.Studierea cauzelor şi condiţiilor de tergiversare a examinării dosarelor civile, penale, administrative, de tergiversare şi neexecutare a deciziilor judecătoreşti, cu elaborarea măsurilor adecvate1) Analiza condiţiilor ce favorizează tergiversarea judecării cauzelor penale şi civile şi înaintarea propunerilor ce se impunProiect de modificare a legislaţieiSeptembrie 2007Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei
2) Elaborarea unui ghid metodic privind activitatea procurorilor, pentru eliminarea tergiversărilor în judecarea cauzelor penale şi civile Îndrumar metodic
3) Elaborarea instrucţiunii cu privire la stabilirea termenelor de urmărire penală de către procurori (în scopul sporirii exigenţelor şi controlului din partea procurorilor ierarhic superiori faţă de procurorii ierarhic inferiori referitor la prelungirea formală a termenelor de urmărire penală pînă la adoptarea modificărilor la lege)Instrucţiune
9.Analiza situaţiei cu privire la examinarea petiţiilor şi a cererilor cetăţenilor şi sancţionarea adecvată (disciplinară, administrativă) a vinovaţilor de birocratism şi tergiversare a executării1) Sancţionarea administrativă şi disciplinară a persoanelor vinovate de tergiversarea examinării petiţiilor, conform legislaţiei în vigoareInformaţia prezentată trimestrial Aparatului Guvernului cu privire la numărul petiţiilor examinate şi al persoanelor sancţionate pentru admiterea tergiversărilor la examinarea acestoraPermanentAparatul Guvernului, ministerele şi alte autorităţi administrative centrale
2) Sensibilizarea autorităţilor administraţiei locale la capitolul examinării în termen a petiţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru tergiversăriNumărul petiţiilor examinate în termen şi sancţiunile aplicate pentru tergiversăriMinisterul Administraţiei Publice Locale
10.Perfecţionarea procedurii de primire, înregistrare, evidenţă şi control al cererilor şi sesizărilor privind infracţiunile, cu implementarea la nivel naţional a rigorilor comunitareStudierea rigorilor comunitare cu privire la procedura de primire, înregistrare, evidenţă şi control al cererilor şi sesizărilor privind infracţiunile şi, la necesitate, elaborarea unor propuneri de perfecţionare a proceduriiSeptembrie 2007Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei
11.Elaborarea programei şi implementarea unei discipline privind bazele legislaţiei naţionale pentru treapta liceală, în vederea educării spiritului de intoleranţă faţă de comportamentele corupţionale şi birocraticeRevizuirea curriculum-ului la disciplina "Noi şi Legea" şi aducerea acestuia în concordanţă cu legislaţia în vigoareHotărîrea corespunzătoare a Colegiului Ministerului Educaţiei şi TineretuluiSeptembrie 2007Ministerul Educaţiei şi Tineretului
12.Intensificarea şi eficientizarea informării juridice anticorupţionale şi antibirocratice a populaţiei, inclusiv prin introducerea unor cursuri obligatorii de studiere a bazelor legislaţiei şi dreptului în toate instituţiile de învăţămînt superiorIncluderea în planurile de studii ale instituţiilor de învăţămînt superior a cursurilor/modulelor privind bazele legislaţiei şi dreptuluiCurs/modul implementat privind bazele legislaţiei şi dreptuluiSeptembrie 2007Ministerul Educaţiei şi Tineretului
13.Efectuarea controalelor privind respectarea legislaţiei referitoare la petiţionare1) Efectuarea controlului cu privire la respectarea de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale a legislaţiei în domeniul petiţionariiRaport cu privire la rezultatele controluluiTrimestrialAparatul Guvernului, Procuratura Generală, procuraturile teritoriale şi specializate
2) Efectuarea controalelor trimestriale privind respectarea de către organele Procuraturii a legislaţiei cu privire la petiţionare; generalizarea informaţiei privind respectarea de către organele Procuraturii a legislaţiei cu privire la petiţionare în semestrul I al anului 2007Raport cu privire la rezultatele controluluiProcuratura Generală, procuraturile teritoriale şi specializate
14.Examinarea, analizarea şi generalizarea informaţiei departamentale privind soluţionarea cererilor cetăţenilor, luarea unor măsuri concrete de lichidare operativă a neregulilor şi tragerea la răspundere a angajaţilor pentru nerespectarea imperativelor legislaţiei1) Prezentarea periodică a informaţiilor analitice, a dărilor de seamă la şedinţele colegiilor şi la şedinţele operative, cu adoptarea deciziilor în vederea lichidării neajunsurilor şi eficientizării activităţiiInformaţii şi dări de seamă prezentateSemestrialMinisterele, alte autorităţi administrative centrale, Procuratura Generală
2) Efectuarea unui studiu privind soluţionarea cererilor cetăţenilor de către autorităţile administraţiei publice locale şi elaborarea unei note informative ce va conţine problemele constatate şi recomandările de rigoare în conformitate cu legislaţia, inclusiv informarea despre mecanismul de tragere la răspundere a celor vinovaţi de încălcarea prevederilor legaleGhid privind sancţiunile aplicate persoanelor vinovate de încălcarea legislaţiei în domeniuMinisterul Administraţiei Publice Locale
15.Verificarea, analizarea şi generalizarea situaţiei privind examinarea petiţiilor şi cererilor, pentru prezentarea informaţiei în şedinţele de GuvernPrezentarea în şedinţele de Guvern a informaţiilor privind examinarea petiţiilor şi audienţa cetăţenilorInformaţia prezentatăSemestrial şi anual Aparatul Guvernului