H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Planului de măsuri privind asigurarea respectării
dreptului la petiţionare, informaţie şi acces la justiţie
nr. 1013 din 12.09.2007
Monitorul Oficial nr.149-152/1063 din 21.09.2007
* * *
Abrogat: 31.10.2012
Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012
În scopul asigurării respectării unor drepturi şi libertăţi fundamentale ale persoanelor, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Planul de măsuri privind asigurarea respectării dreptului la petiţionare, informaţie şi acces la justiţie, conform anexei.
2. Responsabilii de executarea prezentului Plan vor prezenta Ministerului Justiţiei, în termenele stabilite, informaţia despre măsurile întreprinse şi rezultatele obţinute.
3. Ministerul Justiţiei va prezenta Guvernului, anual, pînă la 25 decembrie, informaţia generalizată cu privire la acţiunile realizate.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV
|
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi comerţului | Igor Dodon |
Ministrul administraţiei publice locale | Valentin Guznac |
Ministrul dezvoltării informaţionale | Vladimir Molojen |
Ministrul educaţiei şi tineretului | Victor Ţvircun |
Ministrul justiţiei | Vitalie Pîrlog |
Chişinău, 12 septembrie 2007. | |
Nr.1013. |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
nr.1013 din 12 septembrie 2007
Planul de măsuri privind asigurarea respectării dreptului
la petiţionare, informaţie şi acces la justiţie
Nr. d/o | Denumirea acţiunii | Etapele de executare a acţiunii | Indicatorii de realizare | Termenul de realizare | Executori |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Eliminarea tergiversărilor şi a birocratismului în relaţiile cu publicul | 1) Modificarea programului de muncă şi stabilirea graficelor flexibile de audienţă a cetăţenilor în autorităţile publice care prestează servicii publice | Proiect de hotărîre a Guvernului | Septembrie 2007 | Ministerul Economiei şi Comerţului |
2) Amenajarea sălilor de audienţă, crearea condiţiilor adecvate pentru accesul liber al tuturor cetăţenilor | Ministerele, alte autorităţi administrative centrale | ||||
3) Examinarea operativă a adresărilor parvenite prin poşta electronică, cu informarea cetăţenilor | Proiect de modificare a Legii cu privire la petiţionare | Ministerul Justiţiei | |||
4) Modificarea cadrului normativ ce ţine de înregistrarea şi examinarea sesizărilor cu privire la infracţiuni şi a cauzelor penale: completarea art.265 al Codului de procedură penală cu un alineat care să prevadă dreptul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei de a primi, înregistra şi examina doar plîngerile şi denunţurile referitoare la infracţiunile de corupţie şi economico-financiare, ţinînd cont de pericolul social sporit al faptelor invocate în acestea; amendarea art.271 din Codul de procedură penală pentru modificarea competenţelor organului de urmărire penală; modificarea art.93 alin.(2) din Codul de procedură penală în sensul recunoaşterii ca mijloc de probă a răspunsurilor organelor de drept din străinătate la interpelările organelor de urmărire penală ale Republicii Moldova; excluderea din unele articole ale Codului de procedură penală a expresiei "termen rezonabil", stabilind termene concrete pentru desfăşurarea unor acţiuni procesuale; modificarea Ordinului Procuraturii Generale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Vamal, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei şi Serviciului de Informaţii şi Securitate nr.124/319/46/172-0/101 din 26 august 2003 "Cu privire la evidenţa unică a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni", astfel încît sesizările sau alte informaţii cu privire la infracţiuni pe care organul de urmărire penală nu le acceptă spre examinare, în pofida competenţei materiale conform Codului de procedură penală, să poată fi transmise procurorului pentru a decide competenţa, fără a fi înregistrate în registrele nr.1 şi 2, în scopul de a spori operativitatea examinării acestora şi de a reduce cheltuielile operaţionale | Proiect de modificare a unei serii de acte legislative | Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | |||
2. | Elaborarea proiectelor de modificare a legislaţiei în vederea definirii noţiunii de "termene rezonabile" | 1) Examinarea noţiunii de "termen rezonabil" prin prisma jurisprudenţei CEDO şi a comentariilor la art.6 al Convenţiei Europene pentru Apărarea Drepturilor Omului şi Libertăţilor Fundamentale | Studiu cu concluzii şi, după caz, propuneri | Septembrie 2007 | Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală |
2) Elaborarea proiectului de modificare a legislaţiei, după caz | |||||
3. | Examinarea situaţiei din ţară, a experienţei şi legislaţiei europene şi elaborarea propunerilor de modificare a legislaţiei naţionale în vederea înăspririi răspunderii, inclusiv a celei penale, pentru tergiversarea şi neexecutarea deciziilor judecătoreşti | Analiza legislaţiei statelor străine la capitolul tragerii la răspundere penală a persoanelor vinovate de neexecutarea deciziilor judecătoreşti şi, în caz de necesitate, elaborarea proiectului de amendare a legislaţiei în vigoare | Studiu cu concluzii şi propuneri pertinente | Septembrie 2007 | Ministerul Justiţiei, Procuratura Generală |
4. | Elaborarea unor propuneri pentru decriminalizarea Codului penal şi eficientizarea pîrghiilor discreţionare ale organelor procuraturii, adaptînd experienţa internaţională la specificul şi realităţile naţionale | 1) Studierea şi analizarea prevederilor codurilor penale ale altor state | Studiu privind reglementările similare, cu concluzii şi propuneri | Septembrie 2007 | Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei |
2) Prezentarea de către organele de drept şi de control a propunerilor concrete pentru decriminalizarea Codului penal şi eficientizarea pîrghiilor discreţionare ale organelor procuraturii | Proiectul de lege de modificarea şi/sau completarea Codului penal | ||||
3) Efectuarea expertizei anticorupţie a proiectului de către Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţii | |||||
4) Definitivarea proiectului şi înaintarea acestuia la Guvern pentru examinare şi aprobare | Proiect de modificare şi/sau completare a Codului penal | ||||
5. | Analiza şi unificarea prevederilor actelor normative de uz intern ale autorităţilor statale ce reglementează relaţiile cu publicul, în scopul eliminării şi prevenirii birocraţiei şi tergiversărilor, cu abrogarea actelor care contravin legislaţiei, sînt nefuncţionale sau inutile | Revizuirea şi unificarea actelor de uz intern ce reglementează relaţiile cu publicul, în scopul eliminării şi prevenirii birocraţiei şi tergiversărilor; abrogarea, în caz de necesitate, a actelor ce contravin legislaţiei ori sînt inutile şi nefuncţionale | Măsuri de adaptare a actelor interne la prevederile legislaţiei în vigoare | Decembrie 2007 | Ministerele, alte autorităţi administrative centrale, Procuratura Generală |
6. | Excluderea sau minimalizarea implicării factorului uman la prestarea serviciilor publice, continuînd implementarea ghişeului unic la toate etapele (primirea, evidenţa, examinarea şi eliberarea actelor) | 1) Studierea practicii de prestare a serviciilor publice de către organele administraţiei publice centrale şi înaintarea propunerilor privind implementarea ghişeului unic | Permanent | Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Administraţiei Publice Locale | |
2) Analiza subiectului abordat prin prisma cadrului normativ în vigoare, inclusiv a implementării ghişeului unic în afaceri | |||||
3) Generalizarea informaţiilor acumulate în urma efectuării acţiunilor sus-menţionate şi formularea concluziilor şi propunerilor de rigoare | |||||
7. | Verificarea nivelului de transparenţă în activitatea autorităţilor publice şi a accesului la informaţiile oficiale prin intermediul paginilor web gestionate de acestea | Elaborarea unui mecanism de monitorizare pentru verificarea semestrială a transparenţei în activitatea autorităţilor publice, conform cerinţelor prevăzute în Regulamentul cu privire la modul de publicare a informaţiei pe paginile oficiale ale autorităţilor administraţiei publice în reţeaua Internet, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.668 din 19 iunie 2006 | Semestrial | Ministerul Dezvoltării Informaţionale | |
8. | Studierea cauzelor şi condiţiilor de tergiversare a examinării dosarelor civile, penale, administrative, de tergiversare şi neexecutare a deciziilor judecătoreşti, cu elaborarea măsurilor adecvate | 1) Analiza condiţiilor ce favorizează tergiversarea judecării cauzelor penale şi civile şi înaintarea propunerilor ce se impun | Proiect de modificare a legislaţiei | Septembrie 2007 | Procuratura Generală, Ministerul Justiţiei |
2) Elaborarea unui ghid metodic privind activitatea procurorilor, pentru eliminarea tergiversărilor în judecarea cauzelor penale şi civile | Îndrumar metodic | ||||
3) Elaborarea instrucţiunii cu privire la stabilirea termenelor de urmărire penală de către procurori (în scopul sporirii exigenţelor şi controlului din partea procurorilor ierarhic superiori faţă de procurorii ierarhic inferiori referitor la prelungirea formală a termenelor de urmărire penală pînă la adoptarea modificărilor la lege) | Instrucţiune | ||||
9. | Analiza situaţiei cu privire la examinarea petiţiilor şi a cererilor cetăţenilor şi sancţionarea adecvată (disciplinară, administrativă) a vinovaţilor de birocratism şi tergiversare a executării | 1) Sancţionarea administrativă şi disciplinară a persoanelor vinovate de tergiversarea examinării petiţiilor, conform legislaţiei în vigoare | Informaţia prezentată trimestrial Aparatului Guvernului cu privire la numărul petiţiilor examinate şi al persoanelor sancţionate pentru admiterea tergiversărilor la examinarea acestora | Permanent | Aparatul Guvernului, ministerele şi alte autorităţi administrative centrale |
2) Sensibilizarea autorităţilor administraţiei locale la capitolul examinării în termen a petiţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru tergiversări | Numărul petiţiilor examinate în termen şi sancţiunile aplicate pentru tergiversări | Ministerul Administraţiei Publice Locale | |||
10. | Perfecţionarea procedurii de primire, înregistrare, evidenţă şi control al cererilor şi sesizărilor privind infracţiunile, cu implementarea la nivel naţional a rigorilor comunitare | Studierea rigorilor comunitare cu privire la procedura de primire, înregistrare, evidenţă şi control al cererilor şi sesizărilor privind infracţiunile şi, la necesitate, elaborarea unor propuneri de perfecţionare a procedurii | Septembrie 2007 | Procuratura Generală, Ministerul Afacerilor Interne, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei | |
11. | Elaborarea programei şi implementarea unei discipline privind bazele legislaţiei naţionale pentru treapta liceală, în vederea educării spiritului de intoleranţă faţă de comportamentele corupţionale şi birocratice | Revizuirea curriculum-ului la disciplina "Noi şi Legea" şi aducerea acestuia în concordanţă cu legislaţia în vigoare | Hotărîrea corespunzătoare a Colegiului Ministerului Educaţiei şi Tineretului | Septembrie 2007 | Ministerul Educaţiei şi Tineretului |
12. | Intensificarea şi eficientizarea informării juridice anticorupţionale şi antibirocratice a populaţiei, inclusiv prin introducerea unor cursuri obligatorii de studiere a bazelor legislaţiei şi dreptului în toate instituţiile de învăţămînt superior | Includerea în planurile de studii ale instituţiilor de învăţămînt superior a cursurilor/modulelor privind bazele legislaţiei şi dreptului | Curs/modul implementat privind bazele legislaţiei şi dreptului | Septembrie 2007 | Ministerul Educaţiei şi Tineretului |
13. | Efectuarea controalelor privind respectarea legislaţiei referitoare la petiţionare | 1) Efectuarea controlului cu privire la respectarea de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale a legislaţiei în domeniul petiţionarii | Raport cu privire la rezultatele controlului | Trimestrial | Aparatul Guvernului, Procuratura Generală, procuraturile teritoriale şi specializate |
2) Efectuarea controalelor trimestriale privind respectarea de către organele Procuraturii a legislaţiei cu privire la petiţionare; generalizarea informaţiei privind respectarea de către organele Procuraturii a legislaţiei cu privire la petiţionare în semestrul I al anului 2007 | Raport cu privire la rezultatele controlului | Procuratura Generală, procuraturile teritoriale şi specializate | |||
14. | Examinarea, analizarea şi generalizarea informaţiei departamentale privind soluţionarea cererilor cetăţenilor, luarea unor măsuri concrete de lichidare operativă a neregulilor şi tragerea la răspundere a angajaţilor pentru nerespectarea imperativelor legislaţiei | 1) Prezentarea periodică a informaţiilor analitice, a dărilor de seamă la şedinţele colegiilor şi la şedinţele operative, cu adoptarea deciziilor în vederea lichidării neajunsurilor şi eficientizării activităţii | Informaţii şi dări de seamă prezentate | Semestrial | Ministerele, alte autorităţi administrative centrale, Procuratura Generală |
2) Efectuarea unui studiu privind soluţionarea cererilor cetăţenilor de către autorităţile administraţiei publice locale şi elaborarea unei note informative ce va conţine problemele constatate şi recomandările de rigoare în conformitate cu legislaţia, inclusiv informarea despre mecanismul de tragere la răspundere a celor vinovaţi de încălcarea prevederilor legale | Ghid privind sancţiunile aplicate persoanelor vinovate de încălcarea legislaţiei în domeniu | Ministerul Administraţiei Publice Locale | |||
15. | Verificarea, analizarea şi generalizarea situaţiei privind examinarea petiţiilor şi cererilor, pentru prezentarea informaţiei în şedinţele de Guvern | Prezentarea în şedinţele de Guvern a informaţiilor privind examinarea petiţiilor şi audienţa cetăţenilor | Informaţia prezentată | Semestrial şi anual | Aparatul Guvernului |