H O T Ă R Î R E
cu privire la Comisia naţională pentru monitorizarea
controlului asupra armelor şi dezarmării
nr. 1254 din 19.11.2007
Monitorul Oficial nr.184-187/1312 din 30.11.2007
* * *
Abrogat: 17.01.2014
Hotărîrea Guvernului nr.3 din 14.01.2014
Pentru executarea cerinţelor Convenţiei europene cu privire la controlul achiziţionării şi deţinerii armelor de foc de către particulari, ratificată prin Legea nr.1578-XV din 20 decembrie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.190-197, art.1455), Convenţiei cu privire la interzicerea folosirii, stocării, producerii şi transferului de mine antipersonal şi distrugerii acestora, ratificată prin Legea nr.973-XIV din 27 aprilie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.59-62, art.415), Convenţiei asupra interzicerii sau limitării utilizării anumitor arme clasice care pot fi considerate ca producînd efecte traumatizante excesive sau ca lovind fără discriminare şi protocoalelor anexate la Convenţie, ratificată prin Legea nr.975-XIV din 27 aprilie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.59-62, art.417), în vederea realizării prevederilor Protocolului împotriva fabricării şi traficului ilegal de arme de foc, piese şi componente ale acestora, precum şi de muniţii, adiţional la Convenţia Naţiunilor Unite împotriva criminalităţii transnaţionale organizate, ratificat prin Legea nr.224-XVI din 13 octombrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.145-147, art.695), Planului de Acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană, Programului ONU pentru prevenirea, combaterea şi eradicarea comerţului ilicit cu SALW, Planului regional de implementare a Pactului de Stabilitate în domeniul SALW, precum şi în scopul combaterii terorismului internaţional, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se creează Comisia naţională pentru monitorizarea controlului asupra armelor şi dezarmării.
2. Se aprobă:
componenţa nominală a Comisiei naţionale pentru monitorizarea controlului asupra armelor şi dezarmării, conform anexei nr.1;
Regulamentul Comisiei naţionale pentru monitorizarea controlului asupra armelor şi dezarmării, conform anexei nr.2.
3. Se stabileşte că, în cazul eliberării din funcţiile publice deţinute a membrilor Comisiei, atribuţiile lor în cadrul acesteia vor fi preluate de persoanele nou-desemnate în funcţiile respective, fără emiterea altei hotărîri de Guvern.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul afacerilor externe şi integrării europene | Andrei Stratan |
Ministrul afacerilor interne | Gheorghe Papuc |
Chişinău, 19 noiembrie 2007. | |
Nr.1254. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.1254 din 19 noiembrie 2007
COMPONENŢA NOMINALĂ
a Comisiei naţionale pentru monitorizarea controlului
asupra armelor şi dezarmării
Zubic Valentin | viceministru al afacerilor interne, preşedinte al Comisiei |
Corobcean Ion | şef al Marelui Stat-Major - comandant al Armatei Naţionale, vicepreşedinte al Comisiei |
Tabuncic Iurie | secretar III al Direcţiei NATO şi cooperare politico-militară din cadrul Departamentului cooperare multilaterală al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, secretar al Comisiei |
Kistruga Eugenia | viceministru al afacerilor externe şi integrării europene |
Eşanu Nicolae | viceministru al justiţiei |
Apostol Ion | director general al Agenţiei Naţionale de Reglementare a Activităţilor Nucleare şi Radiologice |
Chicu Ion | viceministru al finanţelor |
Sainciuc Sergiu | viceministru al economiei şi comerţului |
Stăvilă Ion | viceministru al reintegrării |
Burduja Sergiu | director-adjunct al Serviciului de Informaţii şi Securitate |
Cuhal Victor | vicedirector general al Serviciului Standardizare şi Metrologie |
Batrîncea Nicolae | prim-vicedirector general al Serviciului Vamal |
Macovei Nicolae | şef al Direcţiei securitate publică a Direcţiei generale poliţie ordine publică a Ministerului Afacerilor Interne |
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.1254 din 19 noiembrie 2007
REGULAMENTUL
Comisiei naţionale pentru monitorizarea controlului
asupra armelor şi dezarmării
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Comisia naţională pentru monitorizarea controlului asupra armelor şi dezarmării (în continuare - Comisia) este un organ consultativ, creat în scopul coordonării procesului de implementare a prevederilor tratatelor internaţionale în domeniul controlului armelor şi dezarmării la care Republica Moldova este parte, precum şi de elaborare a rapoartelor naţionale în domeniul de referinţă.
2. În executarea atribuţiilor sale, Comisia se conduce de prevederile Constituţiei Republicii Moldova, actelor legislative şi normative naţionale şi tratatelor internaţionale din domeniu la care Republica Moldova este parte.
3. În componenţa Comisiei intră reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice centrale a căror sferă de activitate cuprinde problemele armelor şi dezarmării. Preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii Comisiei vor beneficia de salariile şi sporurile prevăzute pentru funcţiile de bază în organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, întreprinderile, organizaţiile sau instituţiile unde activează.
4. Comisia colaborează cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi cu organizaţiile şi instituţiile internaţionale cu atribuţii în domeniile de aplicare a prevederilor tratatelor internaţionale, în limitele competenţei.
5. Comisia reprezintă interesele Republicii Moldova, în modul stabilit, în relaţiile cu organismele internaţionale al căror obiect de activitate include monitorizarea controlului asupra armelor şi dezarmării.
II. SARCINILE COMISIEI
6. Principalele sarcini ale Comisiei sînt următoarele:
a) participarea la procesul de elaborare şi realizare a reformelor în sfera securităţii naţionale;
b) coordonarea politicii naţionale privind reformele în domeniul securităţii publice, controlul asupra armelor şi dezarmării;
c) determinarea şi participarea la implementarea celor mai eficiente măsuri de control asupra armelor;
d) participarea la elaborarea şi realizarea programelor de stat privind controlul asupra armelor şi dezarmării;
e) participarea, în limitele competenţei, în comun cu organele de resort, la elaborarea proiectelor de acte normative privind controlul asupra armelor şi dezarmării;
f) efectuarea analizei şi controlului asupra realizării prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
g) coordonarea activităţii privind modul de elaborare a rapoartelor privind implementarea prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, aprobarea şi prezentarea depozitarului a instrumentului de ratificare;
h) crearea grupurilor de lucru din experţi în domeniu pentru realizarea atribuţiilor şi obiectivelor Comisiei, în limitele competenţei;
i) informarea publicului despre activitatea Comisiei ce ţine de elaborarea rapoartelor privind implementarea prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
III. ACTIVITATEA COMISIEI
7. Componenţa nominală a Comisiei se aprobă prin hotărîre de Guvern. Activitatea Comisiei este asigurată de către preşedinte, vicepreşedinte şi secretar.
8. Preşedintele Comisiei organizează şedinţele acesteia. În cazul lipsei preşedintelui, şedinţa este convocată şi prezidată de vicepreşedintele Comisiei.
9. Preşedintele Comisiei exercită următoarele atribuţii:
a) asigură îndeplinirea sarcinilor şi atribuţiilor Comisiei;
b) stabileşte responsabilităţile şi distribuie îndatoririle de funcţie ale membrilor Comisiei;
c) convoacă şi conduce şedinţele Comisiei;
d) semnează procesele-verbale şi alte documente referitoare la activitatea curentă a Comisiei;
e) propune spre aprobare Comisiei candidaturile conducătorilor grupurilor şi subgrupurilor de experţi şi monitorizează activitatea acestora;
f) reprezintă Comisia în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice şi cu alte organizaţii.
10. Prezentarea chestiunilor spre examinare Comisiei se efectuează în formă scrisă de către membrii acesteia, precum şi de către conducătorii ministerelor, serviciilor, altor organe sau instituţii, cu cinci zile lucrătoare înainte de şedinţa Comisiei. Agenda şedinţei se distribuie membrilor Comisiei cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de şedinţă. Şedinţele Comisiei se convoacă trimestrial. În caz de necesitate, se convoacă şedinţe extraordinare.
11. Şedinţele Comisiei se ţin în mod deschis şi sînt deliberative numai cu participarea a cel puţin o jumătate din membrii acesteia.
12. Şedinţele Comisiei se consemnează în procese-verbale, semnate de preşedintele Comisiei şi de secretar.
13. Deciziile Comisiei au caracter de recomandare pentru organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, care vor informa Comisia despre rezultatele examinării acestora.
14. În cazul în care un membru al Comisiei nu poate participa la şedinţă din motive întemeiate, el prezintă în scris preşedintelui Comisiei opinia sa asupra problemelor examinate într-un termen de trei zile lucrătoare din momentul recepţionării deciziei.
15. Deciziile se aprobă cu 2/3 de voturi ale membrilor prezenţi la şedinţa Comisiei.
16. Activitatea curentă a Comisiei este asigurată de secretar.
17. Comisia prezintă anual Guvernului rapoarte privind activitatea desfăşurată.
IV. GRUPURILE DE EXPERŢI
18. Elaborarea rapoartelor iniţiale şi periodice privind implementarea prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte se efectuează de către grupurile de experţi create de Comisie.
19. Grupurile de experţi se creează, pe baza deciziei Comisiei, în următoarele domenii:
a) problematica armelor mici şi uşoare - grupul de experţi pentru controlul armelor mici şi uşoare (SALW);
b) problematica armelor convenţionale - grupul de experţi pentru elaborarea rapoartelor anuale în sfera instrumentelor juridice internaţionale multilaterale în domeniul armelor convenţionale;
c) problematica armelor de distrugere în masă şi utilizării lor în scopuri teroriste - grupul de experţi pentru elaborarea rapoartelor anuale sau ad-hoc în sfera instrumentelor juridice internaţionale multilaterale în domeniul armelor de distrugere în masă şi combaterii terorismului internaţional.
20. La necesitate pot fi instituite grupuri suplimentare de experţi.
21. Grupurile de experţi au următoarele competenţe:
a) monitorizarea activităţii de control al organelor de specialitate ale administraţiei publice, instituţiilor de stat şi altor organe competente în domeniile de aplicare a prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
b) iniţierea, în caz de necesitate, a strategiilor şi planurilor de acţiuni necesare pentru facilitarea implementării, la nivel naţional, a prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
c) examinarea materialelor prezentate de autorităţile administrative centrale abilitate, conform legislaţiei, privind implementarea prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
d) generalizarea informaţiilor prezentate şi întocmirea rapoartelor conform cerinţelor stabilite de prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
e) prezentarea rapoartelor Comisiei pentru examinare şi aprobare;
f) realizarea deciziilor Comisiei în limita competenţei lor funcţionale.
22. În vederea realizării atribuţiilor sale, grupurile de experţi au următoarele drepturi:
a) să solicite de la organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, de la instituţiile de stat şi de la organismele internaţionale materialele necesare privind implementarea prevederilor tratatelor internaţionale;
b) să recomande organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi instituţiilor de stat iniţierea acţiunilor orientate spre alinierea legislaţiei relevante în domeniu la standardele internaţionale sau aducerea lor în corespundere cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
c) să efectueze studii, investigaţii, analize în vederea colectării informaţiei pentru întocmirea rapoartelor;
d) să înainteze Comisiei propuneri privind perfecţionarea mecanismului de implementare a prevederilor tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
V. ACTIVITATEA GRUPURILOR DE EXPERŢI
23. În componenţa grupurilor de experţi se includ experţi naţionali din domeniile de activitate a grupului.
24. Experţii naţionali sînt delegaţi, în modul stabilit, de organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, de instituţiile de stat, organizaţiile pe care le reprezintă, fiind eliberaţi de exercitarea obligaţiilor de serviciu pentru perioada delegării.
25. Conducătorii grupurilor de experţi asigură întreaga activitate a grupului.
26. Grupurile de experţi pot solicita asistenţă din partea organismelor internaţionale şi organizaţiilor neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniile de implementare a tratatelor internaţionale.
