luni, 1 octombrie 2012
148/14.02.2008 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului achiziţiilor publice de valoare mică

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Regulamentului achiziţiilor publice de valoare mică

 

nr. 148  din  14.02.2008

 

Monitorul Oficial nr.37-39/215 din 22.02.2008

 

* * *

În scopul executării prevederilor Legii nr.96-XVI din 13 aprilie 2007 privind achiziţiile publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.107-111, art.470), precum şi pentru asigurarea eficienţei şi transparenţei la realizarea achiziţiilor publice de bunuri, lucrări şi servicii de valoare mică, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă Regulamentul achiziţiilor publice de valoare mică (se anexează).

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul finanţelor Mihail Pop
Ministrul economiei şi comerţuluiIgor Dodon

Chişinău, 14 februarie 2008.
Nr.148.

 Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.148 din 14 februarie 2008

 

REGULAMENTUL

achiziţiilor publice de valoare mică

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament este elaborat în baza Legii nr.96-XVI din 13 aprilie 2007 privind achiziţiile publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.107-111, art.470) şi stabileşte temeiurile juridice de realizare a achiziţiilor publice de bunuri, lucrări şi servicii de valoare mică.

2. Achiziţiile publice de valoare mică reprezintă contractele de achiziţii publice, planificate şi încheiate de către autorităţile contractante, ale căror valoare estimativă, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depăşeşte 20000 de lei pentru bunuri şi 25000 de lei pentru lucrări şi servicii.

3. Un contract de achiziţie publică de valoare mică reprezintă actul juridic cu titlu oneros, întocmit potrivit prevederilor prezentului Regulament, exprimat prin contul de plată, dacă valoarea acestuia nu depăşeşte 10000 lei fără taxa pe valoarea adăugată, sau prin contractul încheiat între autoritatea contractantă şi operatorul economic, dacă valoarea acestuia depăşeşte 10000 lei, conform modelului prezentat în anexa nr.1 la prezentul Regulament.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.763 din 24.06.2008, în vigoare 27.06.2008]

 

4. La realizarea achiziţiilor publice de valoare mică, autoritatea contractantă asigură utilizarea eficientă a resurselor financiare, transparenţa, obiectivitatea şi imparţialitatea procesului de achiziţie şi încrederea publică faţă de acesta.

5. Nu se permite divizarea achiziţiilor planificate de bunuri, lucrări şi servicii în scopul aplicării prevederilor prezentului Regulament şi evitării procedurii de achiziţie publică stabilite de legislaţia cu incidenţă în domeniul achiziţiilor publice.

6. Prevederile prezentului Regulament se aplică tuturor bunurilor, lucrărilor sau serviciilor, indiferent de specificul şi caracteristicile acestora, cu excepţia celor atribuite la secret de stat, conform legislaţiei, care necesită măsuri speciale de siguranţă.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.709 din 06.08.2010, în vigoare 13.08.2010]

 

II. CONDIŢII DE APLICARE

7. Achiziţiile publice de valoare mică se realizează de către autoritatea contractantă în baza planurilor anuale şi trimestriale de efectuare a achiziţiilor publice sau din motive de urgenţă, ca urmare a apariţiei unor necesităţi neplanificate sau evenimente imprevizibile.

8. Identificarea şi planificarea contractelor de achiziţie publică de valoare mică se efectuează în conformitate cu regulile generale de calculare a valorii estimative a contractelor de achiziţii publice, prevăzute de legislaţie.

9. Sînt interzise planificarea, semnarea şi realizarea contractelor de achiziţie publică de valoare mică fără existenţa resurselor financiare sau, cel puţin, fără dovada alocării sau garantării alocării acestora.

10. Calcularea valorii estimative a unui contract de achiziţie publică de valoare mică se bazează pe valoarea totală spre plată, estimată de autoritatea contractantă, fără taxa pe valoarea adăugată.

11. Dacă la momentul semnării contractului de achiziţie publică de valoare mică valoarea estimativă, imprevizibil, depăşeşte, fără taxa pe valoarea adăugată, 20000 de lei pentru bunuri şi 25000 de lei pentru lucrări şi servicii, autoritatea contractantă va renunţa la acest contract şi va aplica una dintre procedurile de achiziţie publică stabilite de legislaţia cu incidenţă în domeniul achiziţiilor publice.

12. Autoritatea contractantă este în drept să aplice una dintre procedurile de achiziţie publică stabilite de legislaţia cu incidenţă în domeniul achiziţiilor publice chiar dacă valoarea estimativă a contractelor de achiziţie publică, fără taxa pe valoarea adăugată, nu depăşeşte 20000 de lei pentru bunuri şi 25000 de lei pentru lucrări şi servicii. În acest caz, se vor respecta, necondiţionat, toate cerinţele stabilite de legislaţie pentru o atare procedură de achiziţie publică.

 

III. ATRIBUIREA CONTRACTULUI DE ACHIZIŢIE PUBLICĂ DE VALOARE MICĂ

13. La atribuirea contractului de achiziţie publică de valoare mică se asigură minimalizarea riscurilor pentru autoritatea contractantă, dar şi tratamentul egal şi nediscriminarea în privinţa operatorilor economici.

14. Orice operator economic cu statut de întreprinzător, rezident sau nerezident, persoană fizică sau juridică, are dreptul la atribuirea contractului de achiziţie publică de valoare mică, cu respectarea prevederilor prezentului Regulament.

15. Selectarea operatorului economic în vederea atribuirii contractului de achiziţie publică de valoare mică se efectuează cu respectarea cumulativă a următoarelor cerinţe:

a) contractul de achiziţie publică este prevăzut în planul anual şi trimestrial de efectuare a achiziţiilor publice sau rezultat din motive de urgenţă, ca urmare a apariţiei unor necesităţi neplanificate sau evenimente imprevizibile;

b) identificarea operatorului economic pe piaţă are la bază competenţa managerială a acestuia, experienţa, buna reputaţie, asigurarea cu personal calificat, dotarea tehnică, capacitatea financiară, precum şi achitarea impozitelor şi altor plăţi obligatorii în conformitate cu legislaţia;

c) operatorul economic identificat a făcut dovada calificării lui, corespunzător obiectului contractului de achiziţie publică, prin prezentarea documentelor confirmative necesare;

d) oferta operatorului economic identificat corespunde exact şi complet obiectului de achiziţie, astfel încît fiecare cerinţă şi criteriu, solicitate de autoritatea contractantă, să fie îndeplinite;

e) oferta operatorului economic reprezintă oferta cea mai avantajoasă economic, exprimată prin: preţ avantajos, termene de livrare, condiţii de livrare, condiţii de plată, calitate superioară;

f) preţurile şi costurile de achiziţie stabilite nu trebuie să le depăşească pe cele medii pe piaţă la momentul atribuirii contractului de achiziţie publică;

g) sînt asigurate protecţia mediului şi promovarea unei dezvoltări durabile prin intermediul realizării achiziţiei publice;

h) este asigurată menţinerea ordinii şi siguranţei publice, ocrotirea sănătăţii, protejarea vieţii oamenilor;

i) contractarea prioritară a operatorilor economici-producători din Republica Moldova, în măsura în care aceasta nu contravine normelor de drept internaţional a căror parte este Republica Moldova;

j) favorizarea operatorilor economici rezidenţi ai Republicii Moldova, în măsura în care aceasta nu contravine normelor de drept internaţional a căror parte este Republica Moldova;

k) favorizarea operatorilor economici care au ca obiectiv, direct sau indirect, încurajarea formării profesionale la locul de muncă, încadrarea în muncă a şomerilor, a tinerilor şi a persoanelor cu dificultăţi de integrare, reducerea nivelului şomajului, susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii.

16. Contractul de achiziţie publică de valoare mică se încheie, conform prevederilor prezentului Regulament, pentru întreaga sumă atribuită acestui contract pe an.

17. Pentru contractul de achiziţie publică de lucrări a cărui perioadă de realizare este mai mare de un an, acesta poate fi încheiat pentru întreaga achiziţie, însă realizarea lui urmează a fi asigurată în limitele alocaţiilor anuale prevăzute în acest scop.

 

IV. EXECUTAREA CONTRACTULUI DE ACHIZIŢIE PUBLICĂ DE VALOARE MICĂ

18. Termenul sau termenele de executare a contractului, avînd în vedere necesităţile autorităţii contractante, se vor calcula luînd în considerare particularităţile sau complexitatea achiziţiei şi timpul real solicitat pentru producerea, stocarea şi furnizarea bunurilor la destinaţie, pentru executarea lucrărilor sau prestarea serviciilor.

19. Condiţiile de executare a contractului de achiziţie publică de valoare mică nu vor cuprinde clauze, direct sau indirect, discriminatorii.

20. Se interzice modificarea oricărui element al contractului încheiat şi introducerea unor elemente noi, dacă asemenea acţiuni sînt de natură să schimbe condiţiile care au constituit temei pentru selectarea operatorului economic şi să majoreze valoarea contractului.

21. Autoritatea contractantă nu are dreptul să mărească volumul bunurilor, lucrărilor şi serviciilor, stabilit de contractele încheiate, cu excepţia cazului în care majorarea nu depăşeşte valorile estimative prevăzute pentru aplicarea prevederilor prezentului Regulament şi se respectă aceleaşi cerinţe prestabilite, în special în ce priveşte calitatea şi preţul.

22. Operatorul economic execută necondiţionat clauzele contractului încheiat, respectînd cerinţele de calitate, termenul şi preţul stabilite. Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale atrage răspunderea operatorului economic, conform legislaţiei şi clauzelor contractului.

23. Faţă de conducătorul autorităţii contractante care nu a aplicat sau nu a întreprins acţiuni de aplicare a sancţiunilor operatorul economic, ce nu şi-a îndeplinit sau şi-a îndeplinit necorespunzător clauzele contractului, organele abilitate cu funcţii de control aplică sancţiuni în conformitate cu legislaţia.

 

V. ÎNREGISTRAREA, EVIDENŢA ŞI SUPRAVEGHEREA

ACHIZIŢIILOR PUBLICE DE VALOARE MICĂ

24. Contractul de achiziţie publică de valoare mică se înregistrează obligatoriu în Trezoreria de Stat sau în una din trezoreriile teritoriale ale Ministerului Finanţelor, dacă valoarea acestuia depăşeşte 10000 lei fără taxa pe valoarea adăugată şi gestionarea surselor financiare se efectuează prin intermediul sistemului trezorerial, în termen de 15 zile de la data încheierii. Contractele de achiziţie publică de valoare mică care nu au fost înregistrate în modul stabilit nu au putere juridică.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.341 din 03.05.2010, în vigoare 11.05.2010]

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.763 din 24.06.2008, în vigoare 27.06.2008]

 

25. Autoritatea contractantă este obligată să întocmească şi să prezinte semestrial, pînă la data de 15 a lunii următoare semestrului de gestiune, Agenţiei Achiziţii Publice o dare de seamă privind contractele de achiziţie publică de valoare mică semnate şi înregistrate în perioada de referinţă.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.661 din 10.11.2009, în vigoare 13.11.2009]

 

26. Supravegherea realizării achiziţiilor publice de valoare mică se efectuează de către Trezoreria de Stat sau trezoreriile teritoriale ale Ministerului Finanţelor la etapa înregistrării contractelor de achiziţie publică de valoare mică şi de către Agenţia Achiziţii Publice prin intermediul examinării dărilor de seamă prezentate de autorităţile contractante.

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.341 din 03.05.2010, în vigoare 11.05.2010]

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.661 din 10.11.2009, în vigoare 13.11.2009]

 

27. Informaţia privind încălcările depistate la etapa înregistrării contractelor de achiziţie publică de valoare mică sau la etapa examinării dărilor de seamă va fi pusă imediat la dispoziţia organelor abilitate cu funcţii de control.

28. Modelul dării de seamă este prevăzut în anexa nr.2 la prezentul Regulament.

29. Responsabilitatea aplicării corecte a prevederilor prezentului Regulament, prin realizarea eficientă a achiziţiilor publice de valoare mică, este pusă în seama autorităţii contractante.

30. Încălcarea prevederilor prezentului Regulament atrage răspunderea disciplinară, civilă, administrativă şi penală în conformitate cu legislaţia în vigoare.

31. Litigiile apărute în procesul realizării achiziţiilor publice de valoare mică se vor soluţiona conform legislaţiei.

 

Anexa nr.1

la Regulamentul achiziţiilor

publice de valoare mică

 

CONTRACT nr._____

pentru achiziţionarea bunurilor/ lucrărilor/ serviciilor de valoare mică

 

 

"___"_____________200__

 

 ___________________

(localitatea)

 

___________________________________________________________________________________________,

(denumirea completă a operatorului economic)

 

reprezentat(ă) prin ____________________________________________________________________________,

(funcţia, numele, prenumele)

 

denumit(ă) în continuare "Furnizor/ Prestator/ Antreprenor", pe de o parte, şi

___________________________________________________________________________________________,

(denumirea completă a autorităţii contractante)

 

reprezentat(ă) prin ____________________________________________________________________________,

(funcţia, numele, prenumele)

 

denumit(ă) în continuare "Beneficiar", pe de altă parte (ambii denumiţi în continuare "Părţi"), au încheiat prezentul Contract referitor la achiziţionarea ________________________________________________, denumite în continuare bunuri/lucrări/servicii.

 

1. Furnizorul/Prestatorul/Antreprenorul îşi asumă obligaţia de a livra/presta/executa, iar Beneficiarul – de a recepţiona şi achita bunurile/lucrările/serviciile prevăzute în specificaţia din prezentul Contract.

 

2. Livrarea/prestarea/executarea bunurilor/lucrărilor/serviciilor se efectuează

___________________________________________________________________________________________

(condiţiile de livrare/prestare/executare)

___________________________________________________________________________________________.

(termenul de livrare/prestare/executare)

 

3. Preţul/costul bunurilor/lucrărilor/serviciilor livrate/prestate/executate conform prezentului Contract este stabilit în lei moldoveneşti, fiind indicat în specificaţia din prezentul contract.

 

4. Suma totală a prezentului Contract constituie _______________________________________________ lei MD.

(suma cu cifre şi litere, inclusiv TVA)

 

5. Achitarea se efectuează ___________________________________________________________________.

(modalitatea de achitare)

 

6. Contractul poate fi reziliat cu acordul ambelor părţi sau în mod unilateral, cu condiţia înaintării unei notificări cu 30 de zile înaintea datei presupuse a rezilierii, în caz de încălcare a clauzelor Contractului de către una dintre Părţi.

 

7. Orice conflict rezultat din prezentul Contract, care nu va putea fi rezolvat de către Părţi pe cale amiabilă în termen de 30 de zile din momentul apariţiei acestuia, se va supune soluţionării în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.

 

8. Orice modificări şi/sau completări la prezentul Contract sînt valabile numai în cazul cînd se efectuează în scris, prin semnarea unui Acord adiţional, care intră în vigoare la data semnării acestuia de către Părţi.

 

9. Părţile poartă răspundere pentru neexecutarea prezentului Contract în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

 

10. Prezentul Contract este întocmit în două exemplare, avînd aceeaşi forţă juridică.

 

11. Prezentul Contract se consideră încheiat şi intră în vigoare la data semnării lui de către Părţi, fiind valabil pînă la ______________________.

 

Datele de identificare juridice, poştale şi de plată ale părţilor:

 

Furnizorul/Prestatorul/Antreprenorul

____________________________

____________________________

____________________________

 

Beneficiarul

____________________________

____________________________

____________________________

 

SPECIFICAŢIA

bunurilor/lucrărilor/serviciilor

 

Nr.
d/o
Denumirea
 bunurilor/ lucrărilor/ serviciilor
Cantitatea/
 volumul
(unit. de măsură)
Preţul/
 costul
Suma
totală
 (inclusiv
 TVA)
Articol,
 alineat
Caracteristicile bunurilor/
lucrărilor/ serviciilor
STAS
(ГОСТ)
 
12345678910
 
 

Semnăturile părţilor

 

Furnizorul/Prestatorul/Antreprenorul

 

L.Ş.

 

Beneficiarul

 

L.Ş.

 

Contabil:

 

Înregistrat: nr.___________

Trezoreria ______________

"___"_____________200__

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul achiziţiilor

publice de valoare mică

 

DAREA DE SEAMĂ

privind realizarea achiziţiilor publice de valoare mică

 

Nr. __________

 

"___"_____________200__

 

Autoritatea contractantă: ________________________________________________________________________

(denumirea completă, adresa)

 

Perioada raportării: _____________________________________________________________________________

(semestrul şi anul)

 

Informaţia privind contractele de achiziţie publică de valoare mică semnate şi înregistrate în perioada de referinţă:

 

Nr.
d/o
Nr. şi data contractului de achiziţieObiectul de achiziţie (denumirea bunurilor/ lucrărilor/ serviciilor)Cod CPVSuma contractuluiNr. şi data înregistrării în Trezoreria de Stat sau trezoreria teritorială a Ministerului FinanţelorSuma finală a Contractului ca urmare a majorării/ micşorăriiMenţiuni privind nivelul de îndeplinire
1234567 8
  
 

Persoana responsabilă de întocmirea dării de seamă: ______________________

Funcţia: ______________________

Tel.: _________________________

 

Prin prezenta dare de seamă, autoritatea contractantă confirmă corectitudinea realizării achiziţiilor publice de valoare mică, fapt pentru care poartă răspundere conform prevederilor legale în vigoare.

   

Conducătorul autorităţii contractante

_______________

(semnătura)
 

L.Ş.

________________

(numele, prenumele)

 

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.723 din 28.09.2012, în vigoare 01.10.2012]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.341 din 03.05.2010, în vigoare 11.05.2010]