marți, 11 martie 2008
245/04.03.2008 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţia

bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri

 

nr. 245  din  04.03.2008

 

Monitorul Oficial nr.49-50/314 din 11.03.2008

 

* * *

În scopul executării Legii nr.96-XVI din 13 aprilie 2007 privind achiziţiile publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.107-111, art.470), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri (se anexează).

2. Se abrogă:

Hotărîrea Guvernului nr.832 din 13 august 2001 “Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziţia mărfurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.104-105, art.891);

punctul 4 din Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.1399 din 24 noiembrie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.235-238, art.1444).

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul finanţelorMihail Pop
Ministrul economiei şi comerţuluiIgor Dodon

Chişinău, 4 martie 2008.
Nr.245.

 

Aprobat

 prin Hotărîrea Guvernului

nr.245  din 4 martie 2008

 

REGULAMENT

cu privire la achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri

Regulamentul cu privire la achiziţia bunurilor şi serviciilor prin cererea ofertelor de preţuri (în continuare – Regulament) reglementează relaţiile în domeniul achiziţiei bunurilor şi serviciilor prin metoda cererii ofertelor de preţuri.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament stabileşte temeiurile juridice de organizare şi desfăşurare a procedurii cererii ofertelor de preţuri, în scopul asigurării economisirii şi eficientizării achiziţiilor de bunuri şi servicii, satisfacerii necesităţilor autorităţilor contractante de bunuri şi servicii, participării largi a operatorilor economici în cadrul procedurilor de achiziţie publică şi dezvoltării concurenţei între aceştia.

2. Contractul de achiziţie se încheie în conformitate cu planurile anuale/trimestriale de achiziţie, întocmite şi aprobate în modul stabilit.

3. Autoritatea contractantă nu are dreptul să divizeze achiziţia prin încheierea de contracte separate, în scopul aplicării unei alte proceduri de achiziţie decît procedura care ar fi fost utilizată în conformitate cu Legea nr.96-XVI din 13 aprilie 2007 privind achiziţiile publice, în cazul în care achiziţia nu ar fi fost divizată. Excepţie constituie achiziţia de bunuri şi servicii sezoniere, care impune încheierea unor contracte separate pe diferite perioade de timp şi a căror condiţii de achiziţionare se modifică în funcţie de perioada în care sînt realizate.

4. De regulă, contractele de achiziţie se încheie pe un an bugetar, însă pentru achiziţiile de bunuri şi servicii ale căror perioadă de realizare este mai mare de un an contractul poate fi încheiat pentru întreaga achiziţie, însă realizarea lor urmează a fi asigurată în limitele alocaţiilor anuale prevăzute în aceste scopuri şi precizate anual în contract.

 

Capitolul II

CONDIŢII DE APLICARE

5. Procedura de achiziţie prin cererea ofertelor de preţuri se aplică de orice autoritate contractantă, interesată de achiziţia bunurilor sau serviciilor, necesare pentru satisfacerea cerinţelor sale, conform planului trimestrial sau anual de achiziţii.

6. Aplicarea acestei proceduri este condiţionată de valoarea achiziţiei, care nu trebuie să depăşească, fără taxa pe valoarea adăugată, 200000 lei pentru bunuri şi servicii.

7. Cu referinţă la achiziţia de bunuri şi servicii a cărei valoare estimativă depăşeşte, fără taxa pe valoarea adăugată, 100000 de lei, autoritatea contractantă publică anticipat invitaţia de participare în Buletinul achiziţiilor publice şi pe pagina web a Agenţiei Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare (în continuare – Agenţie).

8. În scopul efectuării unei atare proceduri, autoritatea contractantă va înainta în formă tipărită şi pe suport electronic Agenţiei o solicitare de a publica invitaţia de participare, cu titlu gratuit, conform modelului prezentat în anexa nr.1 la prezentul Regulament.

 

Capitolul III

ÎNTOCMIREA ŞI TRANSMITEREA INVITAŢIEI

9. Autoritatea contractantă întocmeşte invitaţia de participare în limba de stat sau, după caz, în una din limbile de circulaţie internaţională, care conţine, în mod obligatoriu, cel puţin următoarea informaţie:

denumirea şi sediul autorităţii contractante;

caracteristicile tehnice şi cele ce ţin de calitatea bunurilor sau serviciilor solicitate. Descrierea bunurilor sau serviciilor solicitate se efectuează în condiţiile legii;

informaţia privind modalitatea întocmirii ofertelor;

modul, locul şi termenul-limită de prezentare a ofertelor;

informaţia despre preţul ofertei care, de regulă, se calculează în valuta naţională sau, după caz, în altă valută convertibilă pe teritoriul Republicii Moldova;

termenul de valabilitate a ofertelor;

clauzele principale ale contractului de achiziţie;

denumirea documentelor de calificare ale ofertanţilor;

criteriile de evaluare a ofertelor.

10. După executarea cerinţelor expuse la punctul 9 al prezentului Regulament, autoritatea contractantă atribuie invitaţiei de participare un număr de înregistrare cu data corespunzătoare.

11. În cazul prevăzut la punctul 7 al prezentului Regulament, autoritatea contractantă, în scopul atragerii mai multor oferte în cadrul concursului, are dreptul să publice invitaţia de participare şi în alte mijloace de informare în masă, însă numai după publicarea acesteia în Buletinul achiziţiilor publice şi pe pagina web a Agenţiei.

12. Invitaţia va fi transmisă unui număr cît mai mare de operatori economici încît pînă la termenul-limită de depunere să fie obţinute cel puţin trei oferte.

13. Autoritatea contractantă transmite invitaţiile de participare, în mod prioritar, operatorilor economici rezidenţi ai Republicii Moldova, îndeosebi producătorilor autohtoni.

14. Autoritatea contractantă transmite invitaţiile de participare prin poştă, prin ridicare directă, prin fax, pe cale electronică, sau prin combinarea acestor mijloace. În toate cazurile acest fapt este înregistrat .

15. Invitaţia de participare se transmite, în mod gratuit, concomitent tuturor operatorilor economici.

16. Odată cu înaintarea ofertei, autoritatea contractantă are dreptul de a solicita suplimentar operatorului economic să prezinte unele date ce confirmă şi demonstrează aptitudinea sa de realizare a ofertei propuse.

 

Capitolul IV

PREZENTAREA OFERTELOR ŞI EXAMINAREA LOR

17. Orice operator economic are dreptul de a se angaja sau nu într-o astfel de procedură de achiziţie.

18. Autoritatea contractantă solicită, odată cu oferta, şi informaţii privind calificarea operatorilor economici. Informaţia privind calificarea operatorilor economici se solicită potrivit art.16 al Legii nr.96-XVI din 13 aprilie 2007 privind achiziţiile publice.

19. În invitaţia de participare se stabileşte un termen-limită de prezentare a ofertelor, astfel încît operatorii economici să dispună de timp suficient pentru întocmirea ofertei şi a celorlalte documente solicitate. Ofertele prezentate cu întîrziere nu vor fi acceptate.

20. Termenul-limită de prezentare a ofertelor este de cel puţin 3 zile calendaristice – pentru bunuri şi 10 zile calendaristice – pentru servicii, iar în cazul achiziţiilor secundare, contractelor repetate, precum şi în caz de urgenţă, argumentată de autoritatea contractantă, termenul de prezentare a ofertelor poate fi redus la cel puţin 2 zile calendaristice – pentru bunuri şi 5 zile calendaristice – pentru servicii.

21. Termenul indicat la punctul 20 al prezentului Regulament se calculează din momentul transmiterii invitaţiei de participare de către autoritatea contractantă sau, după caz, în situaţiile prevăzute la punctul 7 al prezentului Regulament, din momentul publicării invitaţiei de participare în Buletinul achiziţiilor publice şi pe pagina web a Agenţiei.

22. Ofertele vor fi prezentate în limba în care a fost întocmită invitaţia.

23. Operatorii economici vor proceda conform indicaţiilor din invitaţie şi vor prezenta oferta şi documentele de calificare respectînd termenul şi ora-limită specificate în ea.

24. Oferta va fi întocmită clar, fără corectări, cu număr şi dată de ieşire, cu semnătura persoanei responsabile şi ştampila operatorului economic. În cazul prezentării ofertei prin fax sau pe cale electronică, oferta ştampilată şi semnată în original, precum şi documentele de calificare solicitate în invitaţia de participare se vor prezenta în termen de 5 zile lucrătoare din data desfăşurării concursului.

25. Oferta şi documentele de calificare se prezintă la locul indicat în invitaţie.

26. Autoritatea contractantă examinează şi evaluează ofertele conform criteriilor prevăzute în invitaţia de participare.

27. Dacă, la evaluarea ofertelor, se constată că ofertele prezentate nu corespund cerinţelor de calificare solicitate în invitaţie sau dacă, drept rezultat al invitaţiei, nu a fost acumulat numărul necesar de oferte, rezultatele concursului se anulează şi concursul se organizează în mod repetat.

28. În cazul în care, ca răspuns la invitaţiile de participare la concursul organizat în mod repetat (cel puţin de două ori), se depun numai două oferte de la doi operatori economici, autoritatea contractantă are dreptul să examineze ofertele celor doi. Dacă pe piaţă există doar doi operatori economici care prestează asemenea servicii sau livrează asemenea bunuri, concursul se va desfăşura cu solicitarea ofertelor acestora.

29. Ofertele depuse de către operatorii economici în una din formele prevăzute la punctul 24 al prezentului Regulament se înregistrează în mod obligatoriu de către autoritatea contractantă la momentul depunerii.

30. Fiecare operator economic va depune o singură ofertă de preţuri, fără dreptul de a fi modificată atît după termenul-limită de depunere, cît şi pe întreaga perioadă de executare a contractului, dacă oferta acestuia este recunoscută cîştigătoare. Pe durata evaluării ofertelor prezentate, între autoritatea contractantă şi operatorii economici nu se vor purta nici un fel de negocieri.

31. Cîştigătoare este oferta care satisface toate cerinţele stabilite conform criteriilor de evaluare prevăzute în invitaţie.

32. Autoritatea contractantă este în drept să descalifice ofertantul, dacă va constata că datele prezentate sînt în esenţă eronate sau dacă acestea sînt incomplete.

33. Rezultatele evaluării se consemnează într-un proces-verbal, întocmit conform modelului expus în anexa nr.2 la prezentul Regulament.

 

Capitolul V

ÎNCHEIEREA CONTRACTULUI

34. Autoritatea contractantă, în termen de 3 zile după stabilirea ofertei cîştigătoare, va informa toţi participanţii despre rezultatele concursului desfăşurat.

35. Contractul va fi încheiat în termenul şi în condiţiile prevăzute în invitaţia de participare.

36. În termen de 5 zile de la data încheierii contractului, autoritatea contractantă va întocmi şi va înainta spre examinare şi înregistrare Agenţiei o dare de seamă, atît în formă tipărită, cît şi pe suport electronic, conform modelului expus în anexa nr.3 la prezentul Regulament.

37. În cazul în care la concurs nu a fost înaintată nici o ofertă, autoritatea contractantă, în termen de 5 zile după termenul-limită de depunere a ofertelor indicate în invitaţia de participare, va prezenta Agenţiei darea de seamă despre măsurile ce au fost întreprinse în acest sens.

38. După înregistrarea dării de seamă, contractul de achiziţie va fi prezentat spre înregistrare în una din unităţile teritoriale ale Trezoreriei de Stat, dacă gestionarea resurselor financiare se efectuează prin intermediul sistemului trezorerial.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE

39. Situaţiile de conflict apărute în legătură cu organizarea şi desfăşurarea procedurii de achiziţie prevăzute de prezentul Regulament se vor soluţiona în conformitate cu legislaţia în vigoare.

40. Agenţia are dreptul să anuleze rezultatele procedurii de achiziţie, dacă va constata că aceasta nu a fost efectuată conform prevederilor legislaţiei cu incidenţă în domeniul achiziţiilor publice. În acest caz, se va solicita organizarea unei noi proceduri de achiziţie.

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la

achiziţia bunurilor şi serviciilor

prin cererea ofertelor de preţuri

 

Scrisoare de solicitare – model

Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii

Publice şi Ajutoare Umanitare

 

Prin prezenta________________________________________________________________________________,

(denumirea autorităţii contractante)

în temeiul art.54 alin.(5) al Legii nr.96-XVI din 13 aprilie 2007 privind achiziţiile publice, solicit publicarea în Buletinul achiziţiilor publice şi pe pagina oficială a Agenţiei în reţeaua Internet www.tender.gov.md, a invitaţiei de participare la concursul prin metoda cererii ofertelor de preţuri pentru achiziţionarea bunurilor/serviciilor.

Mijloacele financiare necesare pentru realizarea procedurii de achiziţie sînt alocate.

De asemenea, confirmăm faptul că valoarea estimativă a achiziţiei (calculată fără TVA) nu depăşeşte 200 mii lei.  

 

Semnătura_____________

 

 

Invitaţie de participare – model

 

Invitaţie la concurs pentru achiziţionarea bunurilor /serviciilor

prin metoda cererii ofertelor de preţuri

 

Denumirea autorităţii contractante _______________________________________________________________

Sediul autorităţii contractante (adresa depunerii ofertelor şi desfăşurării concursului) ________________________

Numărul de telefon şi persoana de contact _________________________________________________________

Obiectul achiziţiei _____________________________________________________________________________

Denumirea bunurilor /serviciilor solicitate (cantitatea, descrierea succintă a acestora) _______________________

Termenul - limită de prezentare a ofertelor (data/ora) _________________________________________________

Criteriile de evaluare a ofertelor (valoarea relativă a cerinţelor care vor fi luate în considerare pe lîngă preţul propus)

___________________________________________________________________________________________

Termenul şi condiţiile de livrare a bunurilor/ prestare a serviciilor _________________________________________

Valuta şi modul de achitare______________________________________________________________________

Termenul de valabilitate a ofertelor ________________________________________________________________

Documentele de calificare ale operatorilor economici:

1. _________________________________________

2. _________________________________________

3. _________________________________________

Alte informaţii ________________________________________________________________________________

 

Semnătura_____________

 

L.Ş.

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la

achiziţia bunurilor şi serviciilor

prin cererea ofertelor de preţuri

 

 

Procesul-verbal nr.___

al şedinţei grupului de lucru pentru achiziţii

al  ________________________________

(denumirea autorităţii contractante)

privind evaluarea ofertelor de preţuri

 

________________________________

(locul desfăşurării şedinţei)

 ____________________________

(data, luna, anul)

 

Au fost prezenţi la şedinţă:

1. ___________________________ - _____________________________________________________________;

(numele, prenumele)

(funcţia în cadrul grupului: preşedinte, membru)

2. ___________________________ - _____________________________________________________________;

3. ___________________________ - _____________________________________________________________;

 

Invitaţi: ______________________________________________________________________________________

(numele, prenumele,  funcţia)

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

 

ORDINEA DE ZI:

___________________________________________________________________________________________

(denumirea chestiunii ce urmează a fi discutată: examinarea ofertelor, obiectul achiziţiei)

___________________________________________________________________________________________

 

S-A EXAMINAT:

1. __________________________________________________________________________________________

(numele, prenumele raportorului; expunerea obiectului de achiziţie)

___________________________________________________________________________________________

 

2. Au fost înaintate invitaţii la data de ______________________________________ următorilor agenţi economici:

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________

 

3. Ca răspuns la anunţul nr._____, publicat în Buletinul achiziţiilor publice nr. ______ din____________________,

au fost depuse următoarele oferte:

a) operatorul economic__________________, cu oferta ______________________________________________,

___________________________________________________________________________________________

(lista bunurilor sau serviciilor propuse; cantitatea/volumul; preţul acestora şi alte condiţii specificate în ofertă)

b) operatorul economic__________________, cu oferta _______________________________________________,

___________________________________________________________________________________________

(lista bunurilor sau serviciilor propuse; cantitatea/volumul; preţul acestora şi alte condiţii specificate în ofertă)

c) operatorul economic__________________, cu oferta _______________________________________________,

____________________________________________________________________________________________

(lista bunurilor sau serviciilor propuse; cantitatea/volumul; preţul acestora şi alte condiţii specificate în ofertă)

 

4. Expunerea obiecţiilor, comentariilor pe marginea ofertelor prezentate:

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

5. Toate ofertele prezentate se anexează la prezentul proces-verbal.

 

S-A DECIS:

1. __________________________________________________________________________________________

(denumirea cîştigătorului procedurii de achiziţie)

2. __________________________________________________________________________________________

(bunul, serviciul ce se achiziţionează (volumul, cantitatea); preţul; suma totală)

3. __________________________________________________________________________________________

 

 

Semnăturile:

______________________________________________

(numele, prenumele)

______________________________________________

______________________________________________

______________________________________________

 

________________________________________

(semnătura)

________________________________________

________________________________________

________________________________________

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la

achiziţia bunurilor, lucrărilor şi serviciilor

prin cererea ofertelor de preţuri

   

DAREA DE SEAMĂ

privind procedura de achiziţie prin cererea ofertelor de preţuri  

 

Nr. ____ data ___________

 

Autoritatea contractantă (IDNO): ________________________________________________________________

Obiectul achiziţiei: _____________________________________________________________________________

(denumirea)

Operatorii economici cărora le-au fost transmise la data de __________________ invitaţii de participare.

1.__________________________________________________________________________________________

(denumirea operatorului economic)

2.__________________________________________________________________________________________

3.__________________________________________________________________________________________

4.__________________________________________________________________________________________

 

Pînă la termenul-limită (data _________________, ora____________), ca răspuns la invitaţii sau în urma anunţului

nr.___, publicat în Buletinul achiziţiilor publice nr.____ din, au fost depuse _________ oferte, după cum urmează:

1.__________________________________________________________________________________________;

(denumirea şi datele pentru relaţii ale operatorului economic)

2.__________________________________________________________________________________________;

3.__________________________________________________________________________________________;

 

Grupul de lucru pentru achiziţii a verificat dacă documentele ofertanţilor prezentate la concurs corespund cerinţelor solicitate, a stabilit corespunderea datelor de calificare ale ofertanţilor, preţurile, valoarea ofertelor, termenul de livrare /prestare şi perioada de valabilitate a ofertelor, după cum urmează:

 

Nr.
d/o
Denumirea operatorului economic (IDNO)Denumirea bunurilor sau serviciilorPreţul pentru o poziţie din ofertă /sau suma totală în cazul serviciilor (lei) fără TVA Cantitatea /volumulTotal/lei fără TVADocumentele de calificare prezentate
1.
2.
3.
 

Ofertele depuse au fost evaluate şi comparate folosind criteriul – preţul cel mai mic

___________________________________________________________________________________________.

(criteriile stabilite )

Au fost respinse următoarele oferte:

1. __________________________________________________, _______________________________________;

(denumirea operatorului economic)

(motivul respingerii)

2. __________________________________________________, _______________________________________;

3. __________________________________________________, _______________________________________;

 

Rezultatele evaluării ofertelor:

Drept rezultat al examinării, evaluării şi comparării ofertelor, în baza deciziei grupului de lucru, expusă în procesul-verbal nr.____ din__________, a fost desemnată cîştigătoare următoarea ofertă /următoarele oferte:

 

Nr.
d/o
Denumirea operatorului economicDenumirea obiectului de achiziţie Cantitatea pentru o poziţie din ofertăPreţul pentru poziţia din ofertă sau suma totală în cazul serviciilor (lei) fără TVA
 
 
 

Contractele de achiziţie încheiate:

Drept rezultat al procedurii, a fost încheiat cu operatorul economic /operatorii economici câştigător /cîştigători contractul /contractele de achiziţie, după cum urmează:

 

Nr.
d/o
Denumirea operatorului
economic (IDNP)
Nr. şi data
contractului
Valoarea contractului

Termenul de
valabilitate a
contractului
fără TVATVAcu TVA
 
 
 

În termen de 3 zile din momentul luării deciziei, toţi ofertanţii au fost informaţi despre rezultatele concursului prin scrisoarea nr.____ din__________.

 

Prin prezenta dare de seamă, grupul de lucru pentru achiziţii confirmă corectitudinea desfăşurării procedurii de achiziţie, fapt pentru care poartă răspundere, conform prevederilor legale în vigoare.

 

 

Conducătorul autorităţii contractante

 

_____________________

(numele, prenumele)

 

L.Ş.

_____________________

(semnătura)

 

Executor ______________________

Tel. __________________________