H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile,
modul de asigurare, evidenţă şi distribuire a biletelor
de tratament sanatorial acordate veteranilor
nr. 190 din 17.03.2010
Monitorul Oficial nr.39-40/252 din 23.03.2010
* * *
În temeiul Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.84-86, art.392), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind condiţiile, modul de asigurare, evidenţă şi distribuire a biletelor de tratament sanatorial acordate veteranilor (se anexează).
2. Prevederile prezentului Regulament se vor realiza în limita alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Valentina Buliga |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Chişinău, 17 martie 2010. | |
Nr.190. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.190 din 17 martie 2010
REGULAMENTUL
privind condiţiile, modul de asigurare, evidenţă şi distribuire
a biletelor de tratament sanatorial acordate veteranilor
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament (în continuare – Regulament) reglementează modul de acordare şi distribuire a biletelor de tratament sanatorial categoriilor de persoane care cad sub incidenţa Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani.
2. Dreptul la tratament sanatorial al categoriilor de persoane indicate în pct.1 din prezentul Regulament se realizează:
a) pentru beneficiarii de pensii sau de alocaţii sociale de stat ori de alocaţii lunare de stat conform legislaţiei naţionale, stabilite şi achitate de Casa Naţională de Asigurări Sociale (în continuare – CNAS), precum şi pentru persoanele care au o vechime în muncă de cel puţin 35 de ani în cazul femeilor şi 40 de ani în cazul bărbaţilor – prin intermediul caselor teritoriale de asigurări sociale (în continuare – CTAS);
b) pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma războiului şi veteranii Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor a Ministerului Justiţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, Centrului Naţional Anticorupţie, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, beneficiari de pensii sau de alocaţii sociale de stat ori de alocaţii lunare de stat conform legislaţiei naţionale – prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.869 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
3. Biletele de tratament sanatorial se acordă veteranilor în centrele de reabilitare ale Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi în alte instituţii de acest tip şi se procură conform legislaţiei cu privire la achiziţiile publice, potrivit specializării staţiunilor balneoclimaterice şi a altor instituţii de profil, ţinînd cont de structura nozologică a morbidităţii beneficiarilor şi indicaţiile medicale pentru tratament.
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]
II. CATEGORIILE DE BENEFICIARI ŞI PERIODICITATEA
ASIGURĂRII CU BILETE DE TRATAMENT
4. Dreptul la asigurarea cu bilete de tratament sanatorial, conform Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, îl au veteranii cu domiciliul permanent în Republica Moldova.
5. Dreptul la asigurarea cu bilete de tratament sanatorial gratuit în centrele de reabilitare ale Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi în alte instituţii de acest tip, conform indicaţiilor medicale, îl au:
a) persoanele cu dizabilităţi de pe urma războiului, conform art.8 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată în an sau, la alegere, în locul biletelor de tratament – o compensaţie bănească o dată la doi ani, în condiţiile stabilite de Guvern;
b) veteranii de război, conform art.7 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani;
c) veteranii muncii, conform art.9 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, cu excepţia persoanelor angajate şi a celor care desfăşoară activitate de antreprenoriat sub diferite forme (cu excepţia deţinătorilor de terenuri agricole), dacă în ultimele şase luni premergătoare lunii în care a fost eliberat biletul nu au desfăşurat activitate de întreprinzător – o dată la trei ani;
d) veteranii serviciului militar, care au fost decoraţi cu ordine şi medalii ori care s-au învrednicit de titluri onorifice ale Republicii Moldova sau ale fostei URSS ori de distincţii departamentale, conform art.10 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani;
e) veteranii organelor afacerilor interne, ai Centrului Naţional Anticorupţie, ai organelor securităţii statutului şi ai sistemului administraţiei penitenciare care au fost decoraţi cu ordine şi medalii ori care s-au învrednicit de titluri onorifice ale Republicii Moldova sau ale fostei URSS ori de distincţii departamentale, conform art.11 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani;
f) alte categorii de persoane, conform art.12 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani. Biletele pentru categoriile respective se eliberează prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.869 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
6. Persoana care îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea biletului de tratament în temeiul mai multor acte normative poate beneficia de bilet, la alegere, în baza unui singur temei. În acest caz, solicitantul va prezenta un certificat de confirmare că în ultimii trei ani nu a beneficiat de bilet de tratament sanatorial prin intermediul altor structuri.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
III. MODUL DE ADRESARE ŞI EVIDENŢĂ A BENEFICIARILOR
7. Pentru a beneficia de bilet de tratament sanatorial, persoanele indicate în pct.2 lit.a) depun o cerere pentru a fi luate în evidenţă la casele teritoriale de asigurări sociale de la locul de domiciliu, iar persoanele indicate la pct.2 lit.b) depun o cerere la Casa Naţională de Asigurări Sociale.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
8. La cerere se anexează: copiile actului de identitate şi a legitimaţiei de veteran sau participant la război, adeverinţa pentru primirea biletului de tratament (formular nr.070/e), copia primei şi ultimei pagini care conţin înscrieri ale carnetului de muncă, certificatul privind gradul de dizabilitate. Suplimentar, după caz, prezintă:
a) veteranii muncii – copia legitimaţiei de veteran şi a documentului care confirmă existenţa ordinelor şi medaliilor, după caz, actul ce atestă vechimea în muncă de 35 de ani pentru femei şi 40 de ani pentru bărbaţi;
b) veteranii serviciului militar, veteranii organelor afacerilor interne, ai Centrului Naţional Anticorupţie, ai organelor securităţii statului şi ai sistemului administraţiei penitenciare, după caz – copia legitimaţiei de veteran şi/sau a documentului care confirmă existenţa ordinelor şi medaliilor;
c) soţii supravieţuitori, inapţi de muncă, ai participanţilor la cel de-al Doilea Război Mondial sau la acţiunile de luptă în timp de pace din rîndul militarilor căzuţi la datorie ori soţii persoanelor cu dizabilităţi de pe urma războiului decedate, dacă nu s-au recăsătorit, copiii acestora pînă la atingerea vîrstei de 18 ani sau după această vîrstă, dacă îşi continuă studiile în instituţiile de învăţămînt la cursurile de zi, pînă la terminarea studiilor (însă cel mult pînă la atingerea vîrstei de 23 de ani) – copia certificatului de căsătorie, pentru copii – certificatul de studii.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.869 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
9. Cererea se înregistrează în Registrul de evidenţă al solicitanţilor de bilete (în formă electronică sau pe suport de hîrtie).
10. Data înregistrării cererii se consideră data luării în evidenţă, iar numărul de înregistrare în cerere corespunde numărului de ordine din Registrul de evidenţă al solicitanţilor de bilete.
11. Persoana responsabilă de evidenţa solicitanţilor de bilete verifică copiile documentelor anexate la cerere, conform pct.8 din prezentul Regulament, şi asigură integritatea lor.
12. La schimbarea locului de domiciliu în altă unitate administrativ-teritorială a republicii, solicitantului i se păstrează rîndul precedent. La solicitarea beneficiarului, casa teritorială de asigurări sociale de la noul loc de domiciliu, în termen de 10 zile lucrătoare, solicită, printr-un demers, casei teritoriale de asigurări sociale unde s-a aflat anterior în evidenţă solicitantul confirmarea scrisă, autentificată prin ştampilă şi semnătura şefului casei teritoriale de asigurări sociale, şi documentele ce atestă data înscrierii în Registru şi dreptul la bilet. Casa teritorială de asigurări sociale de la fostul loc de domiciliu va prezenta informaţia solicitată timp de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării demersului.
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
13. Casa Naţională de Asigurări Sociale/casa teritorială de asigurări sociale eliberează beneficiarului biletul de tratament cu 15 zile înainte de data prezentării lui la Centrul de reabilitare balneosanatorială.
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
14. În cazul în care beneficiarul nu are posibilitate să se deplaseze în termenul indicat în bilet la centrul balneosanatorial, el este obligat, cu 5 zile înainte de data expirării biletului, să-l restituie structurii care l-a eliberat. Biletul returnat va fi redistribuit altui solicitant, conform rîndului.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
15. Biletele nevalorificate în termenele stabilite vor fi restituite, după caz, printr-un demers, însoţite de bonul de consum, structurii care a distribuit biletul.
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
16. În cazul în care persoanele care stau în rînd, refuză primirea biletului din următoarele motive:
a) îmbolnăvire;
b) contraindicaţii medicale;
c) decesul rudelor;
şi refuzul este documentat, solicitantul poate beneficia de bilet la o nouă solicitare, în caz contrar rîndul nu i se păstrează.
17. Termenul de utilizare a biletului se modifică exclusiv de către structurile care eliberează biletele, în coordonare cu administraţia instituţiei prestatoare de servicii.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
IV. DISTRIBUIREA ŞI ELIBERAREA BILETELOR DE TRATAMENT
18. Casa Naţională de Asigurări Sociale distribuie trimestrial biletele caselor teritoriale de asigurări sociale proporţional numărului de veterani din raioane/municipii, înregistraţi în baza de date a Casei Naţionale de Asigurări Sociale, cu 15 zile pînă la începutul trimestrului următor, proporţional numărului de veterani pe raioane/municipii, înregistraţi în baza de date a structurii respective.
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
19. Biletele, după caz, sînt eliberate structurilor teritoriale, în baza facturilor de expediţie.
20. Eliberarea biletelor solicitanţilor aflaţi în evidenţă se efectuează de către persoana responsabilă desemnată prin ordinul conducătorului structurii respective.
21. Biletele se eliberează solicitanţilor la prezentarea următoarelor acte:
a) adeverinţa pentru primirea biletului de tratament (formular nr.070/e);
b) originalul actelor de identitate, iar în cazul eliberării biletului pentru tratament sanatorial peste hotarele republicii – paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova;
c) după caz, copia primei şi ultimei pagini care conţin înscrieri ale carnetului de muncă;
d) certificatul prin care se confirmă că solicitantul nu a beneficiat de bilet în ultimii trei ani în temeiul altor acte normative;
e) după caz, certificatul eliberat de autorităţile fiscale prin care se atestă desfăşurarea sau lipsa activităţii de întreprinzător pentru ultimele şase luni premergătoare lunii eliberării biletului.
[Pct.21 în redacţia Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
22. Biletul se eliberează solicitantului completat integral şi semnat de persoana responsabilă, cu aplicarea ştampilei structurii care eliberează biletul.
[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
23. La primirea biletului beneficiarului i se comunică în scris, contra semnătură, următoarele:
a) nu se permite modificarea termenului de valabilitate, vînzarea, schimbul sau transmiterea biletului altei persoane;
b) biletul se eliberează pentru tratarea unei singure persoane;
b1) beneficiarul este obligat să se prezinte cu biletul de tratament sanatorial la medicul de familie, care organizează, conform actelor normative în vigoare, investigaţiile de laborator şi instrumentale necesare, iar dacă nu constată contraindicaţii medicale pentru tratament sanatorial, completează şi eliberează beneficiarului fişa balneosanatorială (formular nr.072/e). În cazul în care se constată contraindicaţii pentru tratamentul balneosanatorial şi medicul de familie indică refuzul eliberării fişei balneosanatoriale (formular nr.072/e), deţinătorul biletului este obligat să restituie biletul de tratament sanatorial structurii care l-a eliberat, în decurs de 3 zile de la momentul indicării refuzului;
c) beneficiarul este obligat să prezinte biletul la unitatea de recepţie a Centrului de reabilitare balneosanatorială pentru înregistrare şi perfectarea fişei sanatoriale;
d) beneficiarului care a întrerupt de sine stătător procesul de tratament termenul neutilizat nu i se compensează sub nici o formă;
e) la întoarcere, beneficiarul, în termen de 20 de zile, este obligat să prezinte structurii care a eliberat biletul cuponul detaşabil al bonului. În cazul nerestituirii cuponului detaşabil în termen de 20 de zile, structura care a eliberat biletul poate solicita de la instituţia prestatoare de servicii confirmarea în scris a faptului utilizării biletului respectiv, pe baza căreia biletul se trece la cheltuieli.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
V. EVIDENŢA BILETELOR DE TRATAMENT
24. Biletele de tratament sînt documente de strictă evidenţă.
25. Evidenţa contabilă şi prezentarea rapoartelor privind gestionarea biletelor de tratament sanatorial se efectuează în modul stabilit.
VI. DISPOZIŢII FINALE
26. Casa Naţională de Asigurări Sociale/casa teritorială de asigurări sociale sînt responsabile pentru corectitudinea realizării prevederilor prezentului Regulament.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
261. Persoanele care au obţinut bilete ca urmare a prezentării unor acte false sînt obligate să restituie costul deplin al acestuia.
[Pct.261 introdus prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
27. Beneficiarul, în caz de nerespectare a prevederilor pct.23 lit.a) şi b) din prezentul Regulament, este obligat să restituie costul biletului de tratament în bugetul de stat.
28. Responsabilitatea pentru eliberarea corectă a adeverinţei pentru primirea biletului de tratament (formular nr.070/e) şi pentru perfectarea fişei balneosanatoriale (formular nr.072/e) se pune în sarcina instituţiilor medico-sanitare publice.
[Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
29. Persoanele responsabile de evidenţa şi distribuirea biletelor de tratament sanatorial, vinovate de neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor stabilite, poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
30. Controlul asupra corectitudinii păstrării, evidenţei şi eliberării biletelor de tratament sanatorial se efectuează, conform legislaţiei, de către structurile abilitate cu acest drept.
[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]
