joi, 27 februarie 2025
190/17.03.2010 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile, modul de asigurare, evidenţă şi distribuire a biletelor de tratament sanatorial acordate veteranilo...

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile,

modul de asigurare, evidenţă şi distribuire a biletelor

de tratament sanatorial acordate veteranilor

 

nr. 190  din  17.03.2010

 

Monitorul Oficial nr.39-40/252 din 23.03.2010

 

* * *

În temeiul Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.84-86, art.392), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind condiţiile, modul de asigurare, evidenţă şi distribuire a biletelor de tratament sanatorial acordate veteranilor (se anexează).

2. Prevederile prezentului Regulament se vor realiza în limita alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv.

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

Contrasemnează:
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familieiValentina Buliga
Ministrul finanţelorVeaceslav Negruţa

Chişinău, 17 martie 2010.
Nr.190.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.190 din 17 martie 2010

 

Notă: Pe tot parcursul textului Regulamentului, textul „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025

 

Notă: Pe tot parcursul textului cuvintele „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.56 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019

 

 

REGULAMENTUL

privind condiţiile, modul de asigurare, evidenţă şi distribuire

a biletelor de tratament sanatorial acordate veteranilor

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament (în continuare – Regulament) reglementează modul de acordare şi distribuire a biletelor de tratament sanatorial categoriilor de persoane care cad sub incidenţa Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani.

2. Dreptul la tratament sanatorial al categoriilor de persoane indicate în pct.1 din prezentul Regulament se realizează:

a) pentru beneficiarii de pensii sau de alocaţii sociale de stat ori de alocaţii lunare de stat conform legislaţiei naţionale, stabilite şi achitate de Casa Naţională de Asigurări Sociale (în continuare – CNAS), precum şi pentru persoanele care au o vechime în muncă de cel puţin 35 de ani în cazul femeilor şi 40 de ani în cazul bărbaţilor – prin intermediul caselor teritoriale de asigurări sociale (în continuare – CTAS);

b) pentru persoanele cu dizabilităţi de pe urma războiului şi veteranii Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor a Ministerului Justiţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, Centrului Naţional Anticorupţie, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, beneficiari de pensii sau de alocaţii sociale de stat ori de alocaţii lunare de stat conform legislaţiei naţionale – prin intermediul caselor teritoriale de asigurări sociale;

c) pentru persoanele indicate în pct.5) lit.a), b), d), e), f) şi g) beneficiari de pensii din rândurile militarilor a căror identitate şi calitate se încadrează în condiţiile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat – prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.933 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.869 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

3. Biletele de tratament sanatorial se acordă veteranilor în centrele de reabilitare ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi în alte instituţii de acest tip, în baza informaţiilor puse la dispoziţie, în regim automatizat, prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect) de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Servicii Publice, Serviciul Fiscal de Stat şi Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă.

Biletele de tratament se procură conform legislaţiei cu privire la achiziţiile publice, potrivit specializării staţiunilor balneosanatoriale şi a altor instituţii de profil, ţinând cont de structura nozologică a morbidităţii beneficiarilor şi indicaţiile medicale pentru tratament.

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

 

31. Persoanele cu dizabilităţi severe de pe urma războiului, conform art.8 din Legea nr.190/2003 cu privire la veterani, care, potrivit concluziei Consiliului Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau structurilor sale teritoriale, necesită ajutor permanent din partea altei persoane, au dreptul la însoţitor în condiţiile prezentului Regulament.

Însoţitor poate fi orice persoană, cetăţean al Republicii Moldova, care a atins vîrsta de 18 ani, şi-a expus acceptul de a fi însoţitor şi este apt să ofere servicii de supraveghere, suport şi îngrijire beneficiarului pe perioada aflării la tratament sanatorial.

[Pct.31 introdus prin Hot.Guv. nr.56 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

 

32. În cazul în care însoţitorul persoanei cu dizabilităţi severe de pe urma războiului se încadrează în categoriile de beneficiari de bilete de tratament sanatorial şi se află în rînd, Casa Naţională de Asigurări Sociale şi/sau casele teritoriale de asigurări sociale au dreptul să elibereze, conform ordinii de rînd, în aceeaşi perioadă, bilet însoţitorului şi persoanei cu dizabilităţi severe de pe urma războiului, respectîndu-se condiţiile prezentului Regulament, rîndul însoţitorului i se păstrează.

[Pct.32 introdus prin Hot.Guv. nr.56 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

 

33. Însoţitorul persoanei cu dizabilităţi severe beneficiază de bilet de tratament sanatorial gratuit în condiţiile prezentului Regulament.

[Pct.33 introdus prin Hot.Guv. nr.56 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

 

34. Persoanele indicate în pct.5, care au pneumofibroze drept consecinţă a COVID-19, în primele 9 luni după boală, conform trimiterii-extras (Formular nr.027/e) din Fişa medicală a bolnavului de staţionar (formular nr.003/e-2012) sau Fişa medicală a bolnavului de ambulator (formular nr.025/e), beneficiază peste rând de bilet de tratament sanatorial, indiferent dacă anterior au beneficiat de bilet în modul stabilit, distribuit de către Casa Naţională de Asigurări Sociale/casa teritorială de asigurări sociale.

[Pct.34 introdus prin Hot.Guv. nr.672 din 10.09.2020, în vigoare 11.09.2020]

 

II. CATEGORIILE DE BENEFICIARI ŞI PERIODICITATEA

ASIGURĂRII CU BILETE DE TRATAMENT

4. Dreptul la asigurarea cu bilete de tratament sanatorial, conform Legii nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, îl au cetăţenii Republicii Moldova care fac parte din categoriile specificate la pct.5 din prezentul Regulament, cu domiciliul permanent în Republica Moldova.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.933 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

5. Dreptul la asigurarea cu bilete de tratament sanatorial gratuit în centrele de reabilitare ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi în alte instituţii de acest tip, conform indicaţiilor medicale, îl au:

a) persoanele cu dizabilităţi de pe urma războiului, conform art.8 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată în an sau, la alegere, în locul biletelor de tratament – o compensaţie bănească o dată la doi ani, în condiţiile stabilite de Guvern;

b) veteranii de război, conform art.7 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani, în limitele mijloacelor financiare destinate pentru tratamentul sanatorial al veteranilor, incluse în transferurile bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat;

c) veteranii muncii, conform art.9 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani, cu excepţia persoanelor angajate şi a celor care desfăşoară activitate de antreprenoriat sub diferite forme (cu excepţia deţinătorilor de terenuri agricole), dacă în ultimele şase luni premergătoare lunii în care a fost eliberat biletul nu au desfăşurat activitate de întreprinzător – o dată la trei ani, în limitele mijloacelor financiare destinate pentru tratamentul sanatorial al veteranilor, incluse în transferurile bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat;

d) veteranii serviciului militar, care au fost decoraţi cu ordine şi medalii ori care s-au învrednicit de titluri onorifice ale Republicii Moldova sau ale fostei URSS ori de distincţii departamentale, conform art.10 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani, în limitele mijloacelor financiare destinate pentru tratamentul sanatorial al veteranilor, incluse în transferurile bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat;

e) veteranii organelor afacerilor interne, ai Centrului Naţional Anticorupţie, ai organelor securităţii statutului şi ai sistemului administraţiei penitenciare care au fost decoraţi cu ordine şi medalii ori care s-au învrednicit de titluri onorifice ale Republicii Moldova sau ale fostei URSS ori de distincţii departamentale, conform art.11 din Legea nr.190-XV din 8 mai 2003 cu privire la veterani – o dată la trei ani, în limitele mijloacelor financiare destinate pentru tratamentul sanatorial al veteranilor, incluse în transferurile bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat;

f) soţii participanţilor la cel de-al Doilea Război Mondial sau la acţiuni de luptă în timp de pace din rândurile militarilor căzuţi la datorie, precum şi soţii persoanelor cu dizabilităţi de pe urma războiului decedate – o dată la trei ani, în limitele mijloacelor financiare destinate pentru tratamentul sanatorial al veteranilor, incluse în transferurile bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat. Dreptul la tratament sanatorial, în condiţiile prezentului Regulament, este deţinut de soţii specificaţi în prezentul subpunct, care se aflau în relaţii de căsătorie cu militarii căzuţi la datorie sau cu persoanele cu dizabilităţi de pe urma războiului decedate la data decesului persoanelor respective;

g) copiii persoanelor cu dizabilităţi de pe urma războiului decedate – o dată la trei ani, în limitele mijloacelor financiare destinate pentru tratamentul sanatorial al veteranilor, incluse în transferurile bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat. Copiii menţionaţi în prezentul subpunct deţin dreptul respectiv până la atingerea vârstei de 18 ani sau după atingerea acestei vârste, dacă sunt înmatriculaţi la studii cu forma de învăţământ cu frecvenţă, până la terminarea studiilor, însă cel mult până la atingerea vârstei de 23 de ani.

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.933 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.869 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

6. Persoana care îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea biletului de tratament în temeiul mai multor acte normative sau care se raportează la două sau mai multe categorii de beneficiari are dreptul la un bilet, la alegere, în baza unui singur temei. Confirmarea faptului că în ultimii trei ani, iar în cazul persoanelor specificate în pct.5, care au pneumofibroze drept consecinţă a COVID-19, în primele 9 luni după boală, solicitantul nu a beneficiat de bilet de tratament sanatorial se realizează prin schimbul de date cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.6 în redacţia Hot.Guv. nr.672 din 10.09.2020, în vigoare 11.09.2020]

[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.56 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

III. MODUL DE ADRESARE ŞI EVIDENŢĂ A BENEFICIARILOR

7. Pentru a beneficia de bilet de tratament sanatorial, persoanele indicate în pct.2 lit.a) şi b) depun o cerere, pentru a fi luate în evidenţă, la CTAS de la locul de domiciliu al solicitantului sau în mod electronic prin intermediul portalului guvernamental al serviciilor publice (www.servicii.gov.md), ori prin site-ul web oficial al CNAS (www.cnas.gov.md), iar persoanele indicate în pct.2 lit.c) depun o cerere la CNAS sau în mod electronic prin intermediul portalului guvernamental al serviciilor publice (www.servicii.gov.md), ori prin site-ul web oficial al CNAS (www.cnas.gov.md).

Cererea se depune conform modelului stabilit de CNAS.

[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.933 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

71. Pentru a beneficia de bilet de tratament sanatorial, cetăţenii Republicii Moldova, domiciliaţi în localităţile din stânga Nistrului, depun o cerere în mod electronic prin intermediul portalului guvernamental al serviciilor publice (www.servicii.gov.md) sau al site-ului web oficial al CNAS (www.cnas.gov.md), ori la CTAS, pentru a fi luaţi în evidenţă, după cum urmează:

a) la Casa Teritorială de Asigurări Sociale Rezina – persoanele din raioanele Rîbniţa şi Camenca;

b) la secţia Dubăsari din cadrul Casei Teritoriale de Asigurări Sociale Criuleni – cetăţenii din raioanele Dubăsari şi Grigoriopol;

c) la Casa Teritorială de Asigurări Sociale Anenii Noi – persoanele din municipiile Tiraspol şi Bender;

d) la Casa Teritorială de Asigurări Sociale Căuşeni – persoanele din raionul Slobozia.

[Pct.71 introdus prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

 

8. La cererea depusă la CNAS/CTAS de la locul de domiciliu al solicitantului se anexează următoarele acte:

a) copia legitimaţiei de veteran sau participant la război;

b) originalul adeverinţei pentru primirea biletului de tratament (Formularul nr.070/e, după caz, Formularul nr.027/e, Formularul nr.003/e-2012 sau Formularul nr.025/e);

c) originalul certificatului prin care se confirmă că solicitantul nu a beneficiat de bilet de tratament în ultimii trei ani – în cazul persoanelor specificate în pct.71.

Datele din buletinul de identitate, care confirmă cetăţenia Republicii Moldova, se obţin prin schimbul de date cu resursele informaţionale ale Agenţiei Servicii Publice, realizat prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

Datele din certificatul care confirmă că dizabilitatea a fost cauzată de serviciul militar sau special şi, după caz, datele din concluzia expertizei medico-legale privind stabilirea legăturii cauzale a schilodirilor (rănilor, traumelor, contuziilor) şi a maladiilor (afecţiunilor) cu îndeplinirea obligaţiilor serviciului militar sau special se obţin prin schimbul de date cu resursele informaţionale ale Consiliului Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă, realizat prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

Datele care confirmă că solicitantul a beneficiat/nu a beneficiat de bilet de tratament în ultimii trei ani se obţin prin schimbul de date cu resursele informaţionale ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, realizat prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

Datele din extrasul din contul personal de asigurări sociale, care atestă că solicitantul nu este persoană angajată, se obţin din sistemul informaţional al CNAS.

Suplimentar, în cazul în care datele din actele respective nu sunt puse la dispoziţie şi nu pot fi consumate prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect), la cerere se anexează, după caz, următoarele acte:

a) copia legitimaţiei de veteran şi a documentului care confirmă existenţa ordinelor şi a medaliilor, actul ce atestă vechimea în muncă de 35 de ani pentru femei şi 40 de ani pentru bărbaţi – în cazul veteranilor muncii;

b) copia legitimaţiei de veteran şi/sau a documentului care confirmă existenţa ordinelor şi a medaliilor – în cazul veteranilor serviciului militar, veteranilor organelor afacerilor interne, ai Centrului Naţional Anticorupţie, ai organelor securităţii statului şi ai sistemului administraţiei penitenciare;

c) copiile certificatului de căsătorie sau actele de stare civilă care confirmă statutul de soţ supravieţuitor, ale certificatului de deces al participanţilor la cel de-al Doilea Război Mondial sau la acţiuni de luptă în timp de pace din rândurile militarilor căzuţi la datorie, precum şi soţii supravieţuitori ai persoanelor cu dizabilităţi de pe urma războiului decedate, care se aflau în relaţii de căsătorie cu aceste persoane la data decesului lor, în cazul soţilor supravieţuitori;

d) originalul certificatului de studii – în cazul copiilor persoanelor cu dizabilităţi de pe urma războiului decedate, până la atingerea vârstei de 18 ani sau după atingerea acestei vârste, dacă sunt înmatriculaţi la studii cu forma de învăţământ cu frecvenţă, până la terminarea studiilor, însă cel mult până la atingerea vârstei de 23 de ani.

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.933 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.672 din 10.09.2020, în vigoare 11.09.2020]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.869 din 05.09.2018, în vigoare 28.09.2018]

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

81. Cererea electronică se completează şi se transmite accesând serviciul „e-Cerere”, disponibil pe portalul guvernamental al serviciilor publice (www.servicii.gov.md) sau pe site-ul web oficial al CNAS (www.cnas.gov.md).

82. Dacă în urma depunerii cererii în mod electronic se constată lipsa datelor necesare pentru acordarea biletului de tratament, CNAS/CTAS informează solicitantul în scris, cu indicarea acestui fapt. Solicitantul are dreptul să prezinte personal, în termen de 10 zile calendaristice de la data informării, actele care lipsesc, în caz contrar, CNAS/CTAS respinge cererea privind acordarea biletului de tratament. În acest caz, în termen de 10 zile calendaristice de la data respingerii cererii, solicitantului i se comunică, în scris, motivul respingerii.

83. În cazul în care cererea electronică este acceptată, aceasta se prelucrează automat în sistemul informaţional al Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

84. La depunerea în mod electronic a cererii pentru acordarea biletului de tratament se consideră că solicitantul şi-a manifestat acordul cu privire la prelucrarea datelor sale cu caracter personal.

[Pct.81-84 introduse prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

 

9. Cererea se înregistrează în Registrul de evidenţă al solicitanţilor de bilete (în formă electronică). În cazul solicitantului cu statut de persoană cu dizabilităţi severe de pe urma războiului care, potrivit concluziei Consiliului Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau a structurilor sale teritoriale, necesită ajutor permanent din partea altei persoane, se rezervă un loc în Registrul de evidenţă al solicitanţilor de bilete şi pentru însoţitor.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.56 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

 

10. Data înregistrării cererii se consideră data luării în evidenţă.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

 

11. Persoana responsabilă de evidenţa solicitanţilor de bilete verifică copiile documentelor anexate la cerere, conform pct.8 din prezentul Regulament, şi asigură integritatea lor.

12. La schimbarea locului de domiciliu în altă unitate administrativ-teritorială, solicitantului i se păstrează rândul precedent. CTAS de la locul anterior de domiciliu şi CTAS de la noul loc de domiciliu fac schimb de informaţii în acest sens.

[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

13. Casa Naţională de Asigurări Sociale/casa teritorială de asigurări sociale eliberează beneficiarului biletul de tratament cu 15 zile înainte de data prezentării lui la Centrul de reabilitare balneosanatorială.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

14. În cazul în care beneficiarul nu are posibilitate să se deplaseze în termenul indicat în bilet la centrul balneosanatorial, el este obligat, cu 5 zile înainte de data expirării biletului, să-l restituie structurii care l-a eliberat. Biletul returnat va fi redistribuit altui solicitant, conform rîndului.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

15. Biletele nevalorificate în termenele stabilite vor fi restituite, după caz, printr-un demers, însoţite de bonul de consum, structurii care a distribuit biletul.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

16. În cazul în care persoanele care stau în rînd, refuză primirea biletului din următoarele motive:

a) îmbolnăvire;

b) contraindicaţii medicale;

c) decesul rudelor;

d) aflarea la tratament peste hotarele Republicii Moldova;

e) îngrijirea/întreţinerea unui copil minor;

f) îngrijirea unei persoane bolnave, cu dizabilităţi, care necesită ajutor permanent din partea altei persoane

şi refuzul este documentat, solicitantul poate beneficia de bilet la o nouă solicitare, în caz contrar rîndul nu i se păstrează.

[Pct.16 completat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

 

17. Termenul de utilizare a biletului se modifică exclusiv de către structurile care eliberează biletele, în coordonare cu administraţia instituţiei prestatoare de servicii.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

IV. DISTRIBUIREA ŞI ELIBERAREA BILETELOR DE TRATAMENT

18. Casa Naţională de Asigurări Sociale distribuie trimestrial biletele caselor teritoriale de asigurări sociale proporţional numărului de veterani din raioane/municipii, înregistraţi în baza de date a Casei Naţionale de Asigurări Sociale, cu 15 zile pînă la începutul trimestrului următor, proporţional numărului de veterani pe raioane/municipii, înregistraţi în baza de date a structurii respective.

[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

19. Biletele, după caz, sînt eliberate structurilor teritoriale, în baza facturilor de expediţie.

20. Eliberarea biletelor solicitanţilor aflaţi în evidenţă se efectuează de către persoana responsabilă desemnată prin ordinul conducătorului structurii respective.

21. Biletele de tratament se eliberează solicitanţilor la prezentarea următoarelor documente:

a) originalul adeverinţei pentru primirea biletului de tratament (Formular nr.070/e, după caz, Formular nr.027/e, Formular nr.003/e-2012 sau Formular nr.025/e);

b) originalul certificatului prin care se confirmă că solicitantul nu a beneficiat de bilet de tratament în ultimii trei ani – în cazul persoanelor specificate în pct.71.

Datele din buletinul de identitate, care confirmă cetăţenia Republicii Moldova, se obţin prin schimbul de date cu resursele informaţionale ale Agenţiei Servicii Publice, realizat prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

Datele care confirmă că solicitantul a beneficiat/nu a beneficiat de bilet de tratament în ultimii trei ani, iar în cazul persoanelor specificate în pct.5, care au pneumofibroze drept consecinţă a COVID-19, în primele 9 luni după boală, se obţin prin schimbul de date cu resursele informaţionale ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, realizat prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

Datele din certificatul prin care se atestă desfăşurarea sau lipsa activităţii de întreprinzător pentru ultimele şase luni premergătoare lunii eliberării biletului, se obţin prin schimbul de date cu resursele informaţionale ale Serviciului Fiscal de Stat, realizat prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

Datele din extrasul din contul personal de asigurări sociale care atestă că solicitantul nu este persoană angajată se obţin din sistemul informaţional al CNAS.

În cazul în care la data eliberării biletului de tratament se atestă că veteranii muncii şi veteranii serviciului militar, veteranii din organele afacerilor interne, veteranii Centrului Naţional Anticorupţie, veteranii din organele securităţii statului, veteranii sistemului administraţiei penitenciare, în cazul ieşirii la pensie pentru vechime în muncă sau la împlinirea vârstei care le dă dreptul la pensie pentru limită de vârstă, sunt persoane angajate, biletul de tratament nu se eliberează. CNAS/CTAS emite decizia privind refuzul acordării biletului de tratament, fără păstrarea rândului. În acest caz, în termen de 10 zile calendaristice de la data emiterii deciziei de refuz, solicitatului i se comunică, în scris, motivul refuzului şi posibilitatea beneficierii de bilet la o nouă solicitare.

[Pct.21 în redacţia Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.672 din 10.09.2020, în vigoare 11.09.2020]

[Pct.21 în redacţia Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

211. Biletele de tratament se eliberează însoţitorilor la prezentarea adeverinţei pentru primirea biletului de tratament (Formularul nr.070/e). Datele din buletinul de identitate se obţin prin schimbul de date cu resursele informaţionale ale Agenţiei Servicii Publice, realizat prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

[Pct.211 introdus prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.211 introdus prin Hot.Guv. nr.56 din 11.02.2019, în vigoare 01.01.2019]

 

22. Biletul se eliberează solicitantului completat integral şi semnat de persoana responsabilă, cu aplicarea ştampilei structurii care eliberează biletul.

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

23. La primirea biletului beneficiarului i se comunică în scris, contra semnătură, următoarele:

a) nu se permite modificarea termenului de valabilitate, vînzarea, schimbul sau transmiterea biletului altei persoane;

b) biletul se eliberează pentru tratarea unei singure persoane;

b1) beneficiarul este obligat să se prezinte cu biletul de tratament sanatorial la medicul de familie, care organizează, conform actelor normative în vigoare, investigaţiile de laborator şi instrumentale necesare, iar dacă nu constată contraindicaţii medicale pentru tratament sanatorial, completează şi eliberează beneficiarului fişa balneosanatorială (formular nr.072/e). În cazul în care se constată contraindicaţii pentru tratamentul balneosanatorial şi medicul de familie indică refuzul eliberării fişei balneosanatoriale (formular nr.072/e), deţinătorul biletului este obligat să restituie biletul de tratament sanatorial structurii care l-a eliberat, în decurs de 3 zile de la momentul indicării refuzului;

c) beneficiarul este obligat să prezinte biletul la unitatea de recepţie a Centrului de reabilitare balneosanatorială pentru înregistrare şi perfectarea fişei sanatoriale;

d) beneficiarului care a întrerupt de sine stătător procesul de tratament termenul neutilizat nu i se compensează sub nici o formă;

e) la întoarcere, beneficiarul, în termen de 20 de zile, este obligat să prezinte structurii care a eliberat biletul cuponul detaşabil al bonului. În cazul nerestituirii cuponului detaşabil în termen de 20 de zile, structura care a eliberat biletul poate solicita de la instituţia prestatoare de servicii confirmarea în scris a faptului utilizării biletului respectiv, pe baza căreia biletul se trece la cheltuieli.

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

V. EVIDENŢA BILETELOR DE TRATAMENT

24. Biletele de tratament sînt documente de strictă evidenţă.

25. Evidenţa contabilă şi prezentarea rapoartelor privind gestionarea biletelor de tratament sanatorial se efectuează în modul stabilit.

 

VI. DISPOZIŢII FINALE

26. Casa Naţională de Asigurări Sociale/casa teritorială de asigurări sociale sînt responsabile pentru corectitudinea realizării prevederilor prezentului Regulament.

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

261. Persoanele care au obţinut bilete ca urmare a prezentării unor acte false sînt obligate să restituie costul deplin al acestuia.

[Pct.261 introdus prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

27. Beneficiarul, în caz de nerespectare a prevederilor pct.23 lit.a) şi b) din prezentul Regulament, este obligat să restituie costul biletului de tratament în bugetul de stat.

28. Responsabilitatea pentru întocmirea corectă a adeverinţei pentru primirea biletului de tratament (Formularul nr.070/e, după caz, Formularul nr.027/e, Formularul nr.003/e-2012 sau Formularul nr.025/e) şi pentru întocmirea Fişei balneosanatoriale (Formularul nr.072/e) se pune în sarcina instituţiilor prestatoare de servicii medicale.

[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

[Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]

 

281. Solicitantul este responsabil de utilizarea corectă a serviciului „e-Cerere”, în conformitate cu prezentul Regulament şi cu ghidul de utilizare plasat în cadrul serviciului.

[Pct.281 introdus prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 27.02.2025]

 

29. Persoanele responsabile de evidenţa şi distribuirea biletelor de tratament sanatorial, vinovate de neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiilor stabilite, poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

30. Controlul asupra corectitudinii păstrării, evidenţei şi eliberării biletelor de tratament sanatorial se efectuează, conform legislaţiei, de către structurile abilitate cu acest drept.

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.625 din 02.08.2017, în vigoare 04.08.2017]