duminică, 1 septembrie 2024
290/19.04.2010 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la prestaţiile în sistemul public de asigurări sociale pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capac...

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la prestaţiile

în sistemul public de asigurări sociale pentru prevenirea

îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă

a asiguraţilor prin tratament balneosanatorial

 

nr. 290  din  19.04.2010

 

Monitorul Oficial nr.62-63/365 din 27.04.2010

 

* * *

În temeiul realizării art.41 al Legii nr.489-XIV din 8 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.1-4, art.2), cu modificările şi completările ulterioare, şi art.15 alin.(3) din Legea nr.289-XV din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.168-170, art.773), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la prestaţiile în sistemul public de asigurări sociale pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă a asiguraţilor prin tratament balneosanatorial, conform anexei nr.1.

2. Se stabileşte că cheltuielile legate de realizarea prevederilor Regulamentului nominalizat vor fi efectuate în limitele alocaţiilor prevăzute în acest scop în bugetul asigurărilor sociale de stat.

3. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

Contrasemnează:
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familieiValentina Buliga
Ministrul finanţelorVeaceslav Negruţa
Ministrul justiţieiAlexandru Tănase

Chişinău, 19 aprilie 2010.
Nr.290.

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.290 din 19 aprilie 2010

 

REGULAMENT

cu privire la prestaţiile în sistemul public de asigurări sociale

pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii

de muncă a asiguraţilor prin tratament balneosanatorial

 

Notă: Pe tot parcursul textului cuvintele “unitate economică” şi “unitate”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul “entitate”, la forma gramaticală corespunzătoare; după cuvintele “Confederaţia Naţională a Sindicatelor” se introduc cuvintele “din Moldova” conform Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Casa Naţională de Asigurări Sociale (în continuare – Casa Naţională) îşi exercită obligaţiunea în domeniul organizării şi realizării tratamentului balneosanatorial în temeiul Regulamentului cu privire la organizarea şi funcţionarea Casei Naţionale de Asigurări Sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.230/2020.

Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova participă la organizarea tratamentului balneosanatorial în temeiul Legii sindicatelor nr.1129-XIV din 7 iulie 2000.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

2. Prestaţiile pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă prin tratament balneosanatorial se organizează pe tot parcursul anului în instituţiile specializate de profil, desemnate cîştigătoare (în funcţie de factorii curativi, metodele de tratament, starea bazei curative, condiţiile de cazare şi alimentare), conform Legii nr.131 din 3 iulie 2015 privind achiziţiile publice.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

II. MODUL DE REPARTIZARE A MIJLOACELOR PENTRU

TRATAMENT BALNEOSANATORIAL

3. Mijloacele băneşti pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă prin tratament balneosanatorial (în continuare –mijloace) se repartizează entităţilor proporţional, în funcţie de suma contribuţiilor transferate de acestea în bugetul asigurărilor sociale de stat în anul precedent anului de gestiune.

 

[Pct.4 abrogat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

[Pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.1020 din 24.10.2018, în vigoare 26.10.2018]

 

6. Suma mijloacelor băneşti, care-i revine fiecărei entităţi pentru tratament balneosanatorial, se calculează de Casa Naţională şi informaţia în termen de pînă la 20 ianuarie a anului de gestiune se transmite Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova în baza actului de primire-predare.

[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

61. Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova prezintă Casei Naţionale, pînă la 30 ianuarie a anului de gestiune, lista entităţilor care se asigură cu bilete de către Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova, pe suport de hîrtie şi în format electronic, în forma stabilită de Casa Naţională.

[Pct.61 introdus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

62. Casa Naţională calculează separat suma mijloacelor băneşti şi numărul biletelor care revin pentru distribuire entităţilor de către Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova şi Casa Naţională, conform listelor elaborate de acestea.

Numărul biletelor în funcţie de profilul instituţiei balneoclimaterice se determină proporţional sumelor mijloacelor băneşti administrate, respectiv, de Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova şi Casa Naţională.

[Pct.62 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.62 completat prin Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Pct.62 introdus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

7. Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova, prin intermediul Centrelor sindicale naţional-ramurale (în continuare – CSNR), informează fiecare entitate în care există organizaţie sindicală primară despre suma mijloacelor băneşti pentru tratament balneosanatorial care îi revine în anul de gestiune, iar Casa Naţională, prin intermediul Caselor teritoriale de asigurări sociale, informează fiecare entitate în care nu există organizaţie sindicală primară despre suma mijloacelor băneşti pentru tratament balneosanatorial care îi revine în anul de gestiune.

[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

8. Casa Naţională păstrează informaţia despre suma contribuţiilor transferate de entitate, şi în cazul în care această sumă nu acoperă preţul biletului în anul respectiv, ea se acumulează pînă la apariţia dreptului entităţii de a obţine bilet pentru tratament balneosanatorial.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

III. MODUL DE ACHIZIŢIE ŞI DISTRIBUIRE A BILETELOR

PENTRU TRATAMENT BALNEOSANATORIAL

9. Biletele pentru tratament balneosanatorial (în continuare – bilete) se achiziţionează de Casa Naţională în limita mijloacelor prevăzute în Legea bugetului asigurărilor sociale de stat corelativ ponderii maladiilor care au condiţionat incapacitatea temporară de muncă a persoanelor asigurate, precum şi ponderii persoanelor înregistrate cu maladia respectivă conform datelor statistice ale Ministerului Sănătăţii.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1020 din 24.10.2018, în vigoare 26.10.2018]

[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

10. În contractele de achiziţie a biletelor, Casa Naţională specifică preţul şi numărul de bilete. Instituţiile prestatoare de servicii coordonează graficul turelor cu Casa Naţională.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

11. Casa Naţională calculează separat numărul de bilete ce le revine entităţilor în care există organizaţie sindicală primară şi numărul de bilete ce le revine entităţilor în care nu există organizaţie sindicală primară. Numărul de bilete care îi revine fiecărei entităţi se calculează reieşind din preţul mediu al unui bilet, indexat cu media creşterii anuale a indicelui preţului de consum pentru anul precedent anului de gestiune.

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

12. Casa Naţională transmite biletele pentru entităţile în care există organizaţie sindicală primară Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova în baza acordului scris, încheiat între părţi prin formularul tipizat de document primar cu regim special „Factura fiscală” (în continuare – factură). Modelul acordului se elaborează în comun de către părţi şi se aprobă de Casa Naţională.

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

13. Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova transmite biletele CSNR, care ulterior le distribuie entităţilor prin intermediul organelor sindicale, la deservirea cărora s-a aflat entitatea la începutul anului de gestiune (1 ianuarie), în baza facturii.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

131. Entităţilor în care nu există organizaţie sindicală primară biletele li se distribuie de către Casa Naţională în baza acordului scris, încheiat între părţi prin factură.

[Pct.131 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.131 introdus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

132. Biletele neutilizate în termen de către entităţile în care nu există organizaţie sindicală primară, rămase la Casa Naţională la sfârşitul fiecărui trimestru, pentru fiecare instituţie prestatoare de servicii balneosanatoriale cu care au fost încheiate contracte, se transmit Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, în baza actului de primire-predare, întocmit între părţi, prin factură. Biletele vor fi distribuite ulterior entităţilor prin intermediul organelor sindicale, cu respectarea prevederilor punctului 3.

[Pct.132 introdus prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

14. Entităţile în care nu există organizaţie sindicală primară desemnează o persoană responsabilă pentru primirea şi evidenţa biletelor, perfectarea şi prezentarea rapoartelor Casei Naţionale. Împuternicirile se confirmă prin delegaţie, eliberată de administraţia entităţii.

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

IV. EVIDENŢA BILETELOR DE TRATAMENT

ŞI RAPORTUL PRIVIND ELIBERAREA LOR

15. Biletele de tratament sînt documente băneşti care se contabilizează şi se păstrează în modul stabilit de Legea contabilităţii nr.113/2007 sau Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017, Indicaţiile metodice privind particularităţile contabilităţii în organizaţii necomerciale, Planul de conturi contabile ale activităţii economico-financiare a entităţii economice, precum şi de politica de contabilitate.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

151. În cadrul Casei Naţionale, evidenţa biletelor şi raportarea utilizării se efectuează în modul stabilit de Legea contabilităţii nr.113/2007, de Planul de conturi contabile, precum şi de politica de contabilitate.

[Pct.152 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.152 introdus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

152. În cadrul organelor sindicale de toate nivelurile şi al entităţilor, biletele se contabilizează în conturi extrabilanţiere.

[Pct.152 introdus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

16. În cadrul Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova şi CSNR, evidenţa analitică a biletelor se ţine în registrul de evidenţă a biletelor în corespundere cu denumirea instituţiilor specializate de profil şi staţiunilor balneosanatoriale, cu indicarea numerelor şi preţului biletelor.

17. Facturile aferente biletelor de tratament şi registrele de evidenţă se păstrează de către organele sindicale şi de către administraţia entităţii în modul stabilit de Legea contabilităţii nr.113/2007 sau Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017 şi Instrucţiunea privind evidenţa, eliberarea, păstrarea şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17 martie 1998.

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

18. În cadrul CSNR evidenţa analitică a biletelor se ţine pe fişe, instituite pentru fiecare entitate privind eliberarea biletelor către organizaţia sindicală sau către administraţia entităţii, potrivit facturilor.

 

[Pct.19 exclus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

20. În cadrul CSNR, înregistrările privind intrarea şi eliberarea biletelor de tratament se efectuează în registrul respectiv, conform facturilor.

21. Drept document primar ce confirmă înregistrarea şi eliberarea biletelor de tratament serveşte factura care trebuie să conţină elementele obligatorii ale documentelor primare, conform Legii contabilităţii nr.113/2007 sau Legii contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017. Facturile se confirmă prin recipisa gestionarului care le-a primit la păstrare.

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

22. Registrele de evidenţă a biletelor se ţin de persoana împuternicită din organizaţia sindicală primară, se numerotează şi se şnuruiesc. Datele despre numărul filelor numerotate se înscriu pe ultima pagină a registrului şi se autentifică de conducător prin semnătură şi ştampilă.

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

221. În cadrul Casei Naţionale, registrele de evidenţă a facturilor şi a biletelor de tratament se ţin în format electronic.

[Pct.221 introdus prin Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

23. În cadrul Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova şi CSNR, eliberarea biletelor către entităţi se efectuează în baza delegaţiilor, cu înscrierea în registrul respectiv, conform facturilor.

[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

24. În cazul în care administraţia entităţii sau organizaţia sindicală primară refuză primirea biletelor, aceasta va confirma faptul în scris. Biletele refuzate se redistribuie entităţilor în funcţie de suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat transferată în anul precedent anului de gestiune. Suma respectivă nu se cumulează la contul entităţii care a refuzat biletul pentru perioadele viitoare.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

25. Persoana împuternicită de organizaţia sindicală sau de administraţia entităţii înregistrează în registru intrarea şi eliberarea biletelor la entitatea respectivă. Datele despre fiecare bilet se înscriu în rînd aparte.

26. Documentele, în temeiul cărora este eliberat biletul (cererea solicitantului, adeverinţa pentru primirea biletului de tratament – Formularul nr.070/e, decizia de eliberare a biletului) şi cuponul detaşabil, se capsează şi se păstrează în mapă aparte împreună cu registrul de evidenţă a biletelor.

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

27. După tratament, asiguratul confirmă faptul utilizării biletului prin restituirea cuponului detaşabil persoanei împuternicite de organizaţia sindicală sau administraţia entităţii, în termen de 20 de zile.

[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.27 completat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

28. În cazul nerestituirii cuponului detaşabil în termen de 20 de zile, persoana împuternicită de organizaţia sindicală sau administraţia entităţii va solicita instituţiei prestatoare de servicii confirmarea în scris a faptului utilizării biletului respectiv.

 

[Pct.29 abrogat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

30. Persoana împuternicită de organizaţia sindicală sau de administraţia entităţii este în drept să solicite instituţiei prestatoare de servicii balneosanatoriale informaţii despre utilizatorul biletului eliberat de către organizaţia sindicală sau administraţia entităţii pe care o reprezintă.

 

[Pct.31 exclus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

32. În cadrul organelor sindicale preţul biletelor, achiziţionate din contul mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat, se trece la cheltuieli conform rapoartelor întocmite de persoana împuternicită de organizaţia sindicală sau de administraţia entităţii, în baza cupoanelor detaşabile prin care se confirmă utilizarea biletelor.

321. Casa Naţională reflectă la cheltuieli curente preţul biletelor achiziţionate din contul mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat, conform rapoartelor întocmite de către persoana împuternicită de către organizaţia sindicală sau de către administraţia entităţii, în baza cupoanelor detaşabile prin care se confirmă utilizarea biletelor.

[Pct.321 introdus prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

33. La sfîrşitul fiecărui trimestru, datele aferente biletelor nerepartizate de către persoana responsabilă se confruntă cu datele evidenţei contabile şi, conform rezultatelor, se întocmeşte actul de verificare.

[Pct.33 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

34. Persoana, împuternicită de organizaţia sindicală întocmeşte, şi pînă la data de 15 a lunii care urmează după trimestrul de gestiune, prezintă raportul la CSNR care a eliberat biletele.

[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

341. Persoana împuternicită de administraţia entităţii întocmeşte şi, pînă la data de 15 a lunii care urmează după trimestrul de gestiune, prezintă raportul la Casa Teritorială de Asigurări Sociale care a eliberat biletele.

[Pct.341 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.341 introdus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

35. În cazul schimbării adresei juridice a entităţii şi trecerea la evidenţă la alt CSNR sau Casa Teritorială de Asigurări Sociale, raportul privind utilizarea biletelor se va prezenta la CSNR sau la Casa Teritorială de Asigurări Sociale de la care au fost primite biletele.

[Pct.35 completat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.35 completat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

36. Raportul se întocmeşte în baza înscrierilor din registrul de evidenţă a biletelor. La raport, organizaţiile sindicale sau entităţiile anexează pe suport de hîrtie şi în formă electronică lista beneficiarilor de bilete, care se generalizează de CSNR sau CTAS. În cazuri excepţionale, lista beneficiarilor de bilete poate fi prezentată de entitate numai pe suport de hîrtie, iar forma electronică pentru biletele repartizate entităţilor prin intermediul organelor sindicale se perfectează de Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova.

[Pct.36 completat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

37. CSNR prezintă Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova raportul privind utilizarea biletelor procurate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat cu anexele respective (nota explicativă, lista beneficiarilor de bilete în formă electronică) pînă la data de 20 a lunii care urmează după trimestrul de gestiune pentru generalizare.

[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

38. Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova prezintă trimestrial Casei Naţionale, pînă la data de 25 a lunii care urmează după trimestrul de gestiune, raportul privind utilizarea biletelor procurate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat cu anexele respective: nota explicativă şi lista beneficiarilor de bilete în formă electronică. În mod obligatoriu se prezintă actul care confirmă utilizarea biletelor de tratament.

[Pct.38 în redacţia prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

39. Instituţiile prestatoare de servicii balneosanatoriale cu care au fost încheiate contracte, lunar, pînă la data de 5 a lunii după luna de gestiune prezintă Casei Naţionale în formă electronică lista persoanelor tratate, conform biletelor achiziţionate de Casa Naţională.

[Pct.39 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

40. Instituţiile prestatoare de servicii balneosanatoriale cu care au fost încheiate contracte, trimestrial, pînă la data de 5 a lunii care urmează după trimestrul de gestiune, prezintă Casei Naţionale pe suport de hîrtie informaţia privind utilizarea biletelor, conform contractelor, şi datele despre biletele neutilizate în termen. Casa Naţională transmite Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova pe suport de hîrtie informaţia despre biletele prevăzute pentru repartizare prin intermediul sindicatelor, neutilizate în termen.

[Pct.40 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

41. Formularele rapoartelor privind utilizarea biletelor achiziţionate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat, anexelor (listele beneficiarilor de bilete în formă electronică, actul de confirmare a utilizării biletelor de tratament) se aprobă de Consiliul de Administraţie al Casei Naţionale.

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

V. MODUL DE REPARTIZARE A BILETELOR

42. Biletele se repartizează asiguraţilor în baza cererii depuse la comitetul sindical sau către împuternicitul administraţiei entităţii în cazul lipsei organizaţiei sindicale, cu anexarea adeverinţei pentru primirea biletului de tratament – Formularul nr.070/e eliberate de medicul de familie.

[Pct.42 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

43. Biletele se repartizează asiguraţilor de către comisia de la entitate, formată din reprezentanţii administraţiei şi organizaţiei sindicale sau, în cazul lipsei organizaţiei sindicale, numai din reprezentanţii administraţiei.

44. Decizia de repartizare a biletului se semnează de membrii comisiei. La repartizarea biletelor se acordă prioritate asiguraţilor care au pneumofibroze drept consecinţă a COVID-19 în primele 9 luni după boală, au suportat accident de muncă sau sînt afectaţi de boală profesională, persoanelor cu dizabilităţi, angajate în cîmpul muncii, donatorilor de sînge, persoanelor supuse represiunilor şi ulterior reabilitate, persoanelor care au suferit în urma unui accident excepţional, mamelor cu mulţi copii.

Pentru asiguraţii care au pneumofibroze drept consecinţă a COVID-19, în primele 9 luni după boală, conform trimiterii-extras (Formular nr.027/e) din Fişa medicală a bolnavului de staţionar (Formular nr.003/e-2012) sau Fişa medicală a bolnavului de ambulator (Formular nr.025/e), biletele se acordă peste rând, indiferent dacă anterior au beneficiat de bilet în modul stabilit.

[Pct.44 completat prin Hot.Guv. nr.672 din 10.09.2020, în vigoare 11.09.2020]

 

45. Se interzice eliberarea biletului persoanei asigurate din entitatea economică în care există organizaţie sindicală primară de către Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova, CSNR şi organizaţiile sindicale teritoriale, iar pentru entitatea economică în care nu există organizaţie sindicală primară – de către Casa Naţională şi CTAS.

[Pct.45 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

46. Se interzice eliberarea biletelor în baza dispoziţiei personale a preşedintelui comitetului sindical, conducerii entităţii sau a persoanei împuternicite de administraţie.

 

[Pct.47 abrogat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

[Pct.48 abrogat prin Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

49. Asiguratului i se eliberează din contul bugetului asigurărilor sociale de stat cel mult un bilet, o dată la trei ani consecutivi. Persoana asigurată, căreia i se eliberează biletul, semnează o declaraţie pe propria răspundere, conform anexei.

[Pct.49 în redacţia Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

50. Asiguratul care îndeplineşte condiţiile pentru obţinerea biletului în temeiul mai multor acte normative, la alegere, va beneficia de bilet în baza unui singur act. Dreptul la bilet se acordă nu mai des decât o dată la trei ani calendaristici, iar în cazul asiguraţilor care au pneumofibroze drept consecinţă a COVID-19 – o dată în primele 9 luni după boală. În asemenea situaţii, beneficiarul de bilet este obligat, la solicitarea persoanei împuternicite de către organizaţia sindicală sau de către administraţia unităţii economice, să prezinte certificate eliberate de către celelalte instituţii, care confirmă faptul că în ultimii trei ani, iar în cazul asiguraţilor care au pneumofibroze drept consecinţă a COVID-19, în primele 9 luni după boală, nu a beneficiat de bilet prin intermediul instituţiilor respective. Datele prin care se confirmă că solicitantul a beneficiat/nu a beneficiat de bilet în ultimii trei ani, iar în cazul asiguraţilor care au pneumofibroze drept consecinţă a COVID-19, o dată în primele 9 luni după boală, se obţin prin schimbul de date cu resursele informaţionale ale Casei Naţionale şi ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, realizat prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).

[Pct.50 completat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.50 în redacţia Hot.Guv. nr.672 din 10.09.2020, în vigoare 11.09.2020]

[Pct.50 completat prin Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

51. Biletele se repartizează asiguraţilor în staţiunea balneosanatorială sau în instituţia specializată de reabilitare, profilul căreia corespunde cu profilul recomandat de medicul de familie.

[Pct.51 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

[Pct.52 abrogat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

53. Biletele achiziţionate din contul mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat pentru tratament cu cazare în staţiunea balneară sau instituţia de reabilitare, se eliberează asiguraţilor cu perceperea a 20% din preţul lor.

[Pct.53 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

[Pct.54 abrogat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

55. Costul biletelor în mărime de 20% se achită nemijlocit de beneficiari în casieria staţiunii balneosanatoriale sau a instituţiei de reabilitare.

[Pct.55 modificat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

[Pct.56 abrogat prin Hot.Guv. nr.1020 din 24.10.2018, în vigoare 26.10.2018]

[Pct.56 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

57. În biletul eliberat se înscrie numele, prenumele, datele buletinului de identitate sau ale paşaportului, IDNP al beneficiarului, locul de muncă şi funcţia acestuia, denumirea entităţii care a eliberat biletul, IDNO al acesteia şi se semnează de persoana împuternicită. Semnătura pe bilet se confirmă prin aplicarea ştampilei entităţii respective. Nu se admite eliberarea biletului necompletat.

[Pct.57 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

[Pct.58 exclus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

59. Beneficiarul confirmă primirea biletului prin semnarea personală în registrul de evidenţă a biletelor.

60. După primirea biletului, asiguratul se prezintă la medicul de familie pentru perfectarea fişei balneosanatoriale.

 

[Pct.61 exclus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

62. Nu se admite tratarea a două sau mai multe persoane care deţin un singur bilet, eliberarea din contul mijloacelor asigurărilor sociale a banilor în numerar pentru procurarea individuală a biletelor sau în calitate de compensare totală ori parţială a preţului biletului procurat personal de asigurat.

63. Se interzice perceperea plăţii pentru serviciul de eliberare a biletului sau vînzarea acestora persoanelor neasigurate.

 

VI. EXERCITAREA CONTROLULUI ŞI RĂSPUNDEREA PENTRU

NERESPECTAREA PREVEDERILOR PREZENTULUI REGULAMENT

64. Controlul privind corectitudinea şi plenitudinea executării prevederilor prezentului Regulament se exercită de Casa Naţională, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova şi de organele abilitate cu drept de control.

65. Responsabilitatea privind întocmirea corectă a adeverinţei pentru primirea biletului (Formularul nr.070/e, după caz, Formularul nr.027/e, Formularul nr.003/e-2012 sau Formularul nr.025/e) se pune în sarcina instituţiilor prestatoare de servicii medicale.

[Pct.65 în redacţia Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.65 modificat prin Hot.Guv. nr.1020 din 24.10.2018, în vigoare 26.10.2018]

 

66. Responsabilitatea pentru repartizarea corectă a biletelor eliberate prin intermediul organelor sindicale se pune în sarcina Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova şi organelor sindicale afiliate, iar pentru biletele eliberate prin intermediul organelor de asigurări sociale – Casei Naţionale şi structurilor ei teritoriale.

[Pct.66 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

661. Responsabilitatea pentru prezentarea, pe suport de hârtie şi în format electronic, la Casa Naţională a listelor entităţilor care se asigură cu bilete de către Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova, în forma stabilită de Casa Naţională, le revine Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova şi organelor sindicale afiliate.

[Pct.661 introdus prin Hot.Guv. nr.209 din 07.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

67. Responsabilitatea pentru utilizarea corectă a biletelor se pune în sarcina organizaţiei sindicale a entităţilor şi a administraţiei entităţilor în cazul lipsei organizaţiei sindicale.

68. Beneficiarul biletului poartă răspundere materială pentru obţinerea biletului în temeiul documentelor falsificate, prin rambursarea costului biletului la contul CNSM şi CNAS.

[Pct.68 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

69. Beneficiarul, care a încălcat regulile de tratament şi comportament în instituţia balneosanatorială sau a părăsit nemotivat instituţia înainte de termen, se asigură cu bilete peste un termen prevăzut în punctul 49 al prezentului Regulament.

70. În cazul încălcării prevederilor prezentului Regulament, persoana vinovată de prejudiciul material adus bugetului asigurărilor sociale de stat va restitui preţul deplin al biletului. Pentru biletele eliberate prin intermediul sindicatelor, suma respectivă se va transfera Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova pentru a fi restituită în bugetul asigurărilor sociale de stat, iar pentru biletele eliberate prin intermediul organelor de asigurări sociale, suma respectivă se va transfera direct în bugetul asigurărilor sociale de stat.

[Pct.70 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

[Pct.701 abrogat prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

[Pct.701 introdus prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

71. Responsabilitatea materială la nivel naţional pentru prejudiciul adus bugetului asigurărilor sociale de stat în urma utilizării frauduloase a biletelor eliberate prin intermediul sindicatelor se pune în seama Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, iar pentru biletele eliberate prin intermediul organelor de asigurări sociale de stat – a Casei Naţionale, conform legislaţiei în vigoare.

[Pct.71 în redacţia prin Hot.Guv. nr.241 din 19.04.2012, în vigoare 27.04.2012]

 

72. În cazul nesoluţionării pe cale extrajudiciară a problemelor apărute în urma nerespectării prevederilor prezentului Regulament, acestea se vor soluţiona prin instanţele judiciare.

 

Anexă

la Regulamentul

cu privire la prestaţiile în sistemul

public de asigurări sociale pentru

prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea

capacităţii de muncă a asiguraţilor

prin tratament balneosanatorial,

aprobat prin Hotărârea Guvernului

nr.290 din 19 aprilie 2010

 

DECLARAŢIE

pe propria răspundere

 

Subsemnatul,_________________________________________________________________,

(numele, prenumele)

 

________________________________________________ declar pe propria răspundere că:

(IDNP)

 

- am fost informat despre drepturile şi obligaţiile beneficiarului de bilet privind utilizarea biletului pentru tratament balneosanatorial;

- ultimul bilet pentru tratament balneosanatorial a fost folosit în anul ____, primit de la entitatea

_____________________________________________________________________________;

(denumirea entităţii)

 

- în cazul depistării utilizării biletului nr.______ pentru tratament balneosanatorial cu încălcarea Regulamentului cu privire la prestaţiile în sistemul public de asigurări sociale pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă a asiguraţilor prin tratament balneosanatorial, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.290/2010, voi restitui costul integral al biletului menţionat pe contul Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova/Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

Prezenta declaraţie este întocmită în două exemplare identice, un exemplar pentru beneficiarul biletului şi un exemplar pentru persoana responsabilă de eliberarea biletelor pentru tratament balneosanatorial din cadrul entităţii.

 

 

Semnătura beneficiarului _____________

 

Data _____________

 

Recepţionată de către persoana responsabilă ______________________

[Anexa introdusă prin Hot.Guv. nr.562 din 07.08.2024, în vigoare 01.09.2024]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.290 din 19 aprilie 2010

 

LISTA

hotărîrilor Guvernului care se abrogă

 

1. Hotărîrea Guvernului nr.982 din 22 iulie 2002 “Despre aprobarea Regulamentului cu privire la prestaţiile în sistemul public de asigurări sociale pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă a asiguraţilor prin tratament balneoclimateric” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.110-112, art.1101).

2. Hotărîrea Guvernului nr.467 din 17 aprilie 2003 “Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.982 din 22 iulie 2002” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.77-79, art.496).

3. Punctul 11 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.940 din 4 august 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.177-181, art.991).