marți, 14 septembrie 2010
746/18.08.2010 Hotărîre cu privire la aprobarea Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului Republica Moldova - NATO actualizat

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Planului Individual de Acţiuni al

Parteneriatului Republica Moldova – NATO actualizat

 

nr. 746  din  18.08.2010

 

Monitorul Oficial nr.166-168/892 din 14.09.2010

 

* * *

Guvernul HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Planul Individual de Acţiuni al Parteneriatului Republica Moldova – NATO actualizat (se anexează).

2. Implementarea Planului sus-menţionat va fi asigurată de Comisia Naţională pentru Implementarea Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului Republica Moldova – NATO, constituită prin Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.42-V din 5 noiembrie 2009.

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor
externe şi integrării europeneIurie Leancă
Ministrul apărăriiVitalie Marinuţa
Ministrul finanţelorVeaceslav Negruţa
Ministrul justiţieiAlexandru Tănase

Chişinău, 18 august 2010.
Nr.746.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.746 din 18 august 2010

 

PLANUL INDIVIDUAL DE ACŢIUNI

al Parteneriatului Republica Moldova – NATO actualizat

 

Partea I

PRINCIPALELE OBIECTIVE POLITICE ŞI DE REFORMARE

ALE REPUBLICII MOLDOVA

 

Capitolul 1

PROBLEME POLITICE ŞI DE SECURITATE

1.1. Cooperarea cu structurile şi instituţiile europene şi euroatlantice

Principalele obiective strategice ale Republicii Moldova rămîn integrarea în Uniunea Europeană şi consolidarea dialogului politic şi a relaţiilor cu structurile euroatlantice. Ţinînd cont de statutul său de neutralitate, Moldova, prin implementarea Planului Individual de Acţiuni (IPAP), nu urmăreşte obiectivul aderării la Alianţa Nord-Atlantică (NATO), dar speră să utilizeze Planul pentru optimizarea procesului de reforme în sectoarele apărării şi securităţii naţionale. În acest scop, Republica Moldova va utiliza baza politico-juridică necesară, inclusiv mecanismele instituţionale relevante, care au fost create în timpul primei etape de implementare IPAP. În acelaşi timp, în paralel cu implementarea IPAP, Moldova conlucrează cu UE şi alte organizaţii internaţionale reprezentate activ în ţară pentru a asigura complementaritatea şi a evita dublările între IPAP, Acordul de Parteneriat şi Cooperare Moldova – UE şi Strategia naţională de dezvoltare.

1.2. Integritatea teritorială şi relaţiile cu vecinii

Republica Moldova doreşte reglementarea cît mai curînd posibilă a conflictului transnistrean pe cale paşnică în cadrul formatului de negocieri 5+2 şi în baza respectării suveranităţii şi integrităţii sale teritoriale. În acest context, obiectivul primordial al reglementării îl constituie strategia abordării “în pachet” a tuturor problemelor-cheie legate de conflict – politice, economice, sociale şi umanitare. Moldova acordă o atenţie specială promovării măsurilor de consolidare a încrederii şi securităţii, în scopul de a facilita soluţionarea politică a conflictului. Un accent deosebit în planul reglementării se pune pe securizarea frontierei de stat, în special pe sectorul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene, şi rolul pe care îl joacă Misiunea UE de Asistenţă la Frontieră (EUBAM) în acest sens. Moldova promovează relaţii de bună vecinătate cu România şi Ucraina, dezvoltîndu-şi raporturile cu aceste ţări pe baza valorilor europene comune. Moldova va continua colaborarea bilaterală cu Federaţia Rusă într-un spirit de prietenie şi cooperare, potrivit prevederilor Tratatului politic de bază, care corespunde intereselor popoarelor ambelor state. Pentru a consolida stabilitatea şi securitatea regională, Moldova va dezvolta relaţiile de colaborare cu alte state în cadrul Consiliului Regional de Cooperare, Organizaţiei pentru Cooperare la Marea Neagră (OCEMN), Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP) şi al Organizaţiei pentru Democraţie şi Dezvoltare Economică (GUAM).

1.3. Reformele democratice, drepturile omului, statul de drept, lupta contra corupţiei

Republica Moldova va continua cooperarea cu Consiliul Europei (CoE), Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) şi Uniunea Europeană în promovarea reformelor democratice, pentru a asigura supremaţia legii şi conformitatea legislaţiei şi practicii naţionale în domeniul drepturilor omului cu standardele internaţionale relevante. Moldova va continua eforturile pentru a-şi onora obligaţiile şi angajamentele asumate faţă de Consiliul Europei, prin punerea în aplicare a recomandărilor şi a rezoluţiilor pertinente înaintate de către Comitetul de Miniştri, Adunarea Parlamentară şi Congresul Puterilor Locale şi Regionale, în vederea finalizării procesului de monitorizare de către Consiliul Europei şi înaintării spre dialogul postmonitorizare. În acelaşi timp, Moldova va persevera în implementarea Programelor comune actuale ale Consiliului Europei şi Comisiei Europene lansate pentru Republica Moldova, în scopul ajustării practicilor naţionale la normele europene în domeniul electoral, juridic, al societăţii civile, minorităţilor naţionale, libertăţii expresiei şi mass-mediei.

Moldova îşi va consolida eforturile în vederea combaterii corupţiei, inclusiv prin dinamizarea participării active în cadrul Grupului de state împotriva corupţiei (GRECO) şi Consiliului Regional de Cooperare.

1.4. Reforma sectorului de securitate şi apărare

Republica Moldova este determinată să-şi reformeze sectorul de securitate şi apărare în scopul sporirii eficienţei lui în combaterea ameninţărilor la adresa securităţii naţionale. Acest efort are şi scopul de a spori nivelul de transparenţă a sectorului de securitate şi apărare. O evaluare a întregului sector de securitate va fi efectuată în vederea identificării celei mai adecvate formule de promovare a reformei, precum şi a acţiunilor ce urmează a fi întreprinse. În baza rezultatelor acestui exerciţiu va fi elaborat un Plan de acţiuni care va ghida reforma. O atenţie deosebită va fi acordată instituţiilor-cheie ale sectorului de securitate, în special Consiliului Suprem de Securitate, în scopul sporirii rolului acestuia în calitate de autoritate naţională de coordonare în sectorul de securitate şi apărare. În paralel, vor fi continuate eforturile legate de Strategia Securităţii Naţionale, Strategia Militară Naţională şi Analiza Strategică a Apărării.

1.5. Combaterea terorismului şi asigurarea apărării cibernetice

Republica Moldova va continua să implementeze programe şi strategii în vederea combaterii terorismului, în conformitate cu normele şi angajamentele internaţionale, va consolida cooperarea şi coordonarea între instituţiile sale şi va dezvolta relaţii de cooperare cu NATO, aliaţii şi partenerii NATO. Moldova va consolida mecanismele sale de control asupra exporturilor de mărfuri cu dublă destinaţie şi va continua să întreprindă acţiuni de combatere a spălării banilor, pentru a eficientiza lupta împotriva terorismului, crimei organizate şi traficului de fiinţe umane. În acest context, Moldova va conlucra intens cu ONU, OSCE, Interpol şi alte organizaţii internaţionale. Moldova va continua eforturile de sporire a protecţiei împotriva atacurilor cibernetice a sistemelor strategice de comunicare şi informare.

1.6. Controlul democratic al Forţelor Armate

Republica Moldova îşi edifică capacităţi viabile pentru garantarea securităţii naţiunii, asigurînd ca forţele sale armate să servească şi să protejeze dezvoltarea democratică a statului. Acest angajament poate fi realizat prin exercitarea controlului democratic comprehensiv asupra Forţelor Armate. În acest context, vor continua acţiunile speciale referitoare la consolidarea rolului persoanelor civile care participă la procesul de adoptare a deciziilor la toate nivelurile în cadrul sistemului securităţii naţionale şi angajarea persoanelor civile în instituţiile militare, precum şi implementarea standardelor democratice la restructurarea Forţelor Armate şi promovarea accesului mass-mediei şi publicului la informaţiile ce ţin de apărare şi securitate. Moldova va revedea şi, în caz de necesitate, va modifica cadrul legislativ ce reglementează repartizarea responsabilităţilor între organele supreme ale puterii de stat, aplicînd cele mai bune practici internaţionale. Autorităţile moldoveneşti vor continua să încurajeze angajarea persoanelor civile în Ministerul Apărării şi în alte instituţii conexe şi implicarea societăţii civile în examinarea problemelor de apărare şi securitate naţională. Un rol important urmează să-l joace demilitarizarea instituţiilor publice cu mandat de forţă: Ministerul Afacerilor Interne (cu excepţia Trupelor de Carabinieri) şi Serviciul Grăniceri, care joacă un rol aparte în acest context.

1.7. Dezvoltarea economică şi securitatea energetică

În scopul unei dezvoltări stabile şi durabile, Republica Moldova va continua implementarea prevederilor Strategiei naţionale de dezvoltare pentru perioada 2008-2011 şi ale Planului de acţiuni pentru implementarea acesteia, precum şi ale documentelor strategice ulterioare. Moldova îşi va îmbunătăţi mediul de afaceri şi va consolida cooperarea cu instituţiile financiare internaţionale. Vor fi depuse eforturi pentru a spori dezvoltarea economică a Moldovei şi securitatea energetică, inclusiv prin extinderea şi consolidarea reţelelor de transport şi de distribuţie a energiei, modernizarea capacităţilor de generare, promovarea eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie.

1.8. Cooperarea cu alte organizaţii internaţionale

Intensificarea cooperării cu Organizaţia Naţiunilor Unite şi agenţiile sale specializate este unul dintre obiectivele majore ale politicii externe a Republicii Moldova. În acest sens, Moldova va continua angajarea sa activă în dialogul politic din cadrul ONU şi va contribui în mod practic la eforturile întreprinse de comunitatea internaţională în sistemul ONU menite să promoveze pacea şi securitatea internaţională.

 

Capitolul 2

PROBLEME MILITARE ŞI DE APĂRARE

2.1. Analiza Strategică a Apărării

Republica Moldova intenţionează să se angajeze în reformarea tuturor structurilor naţionale de securitate şi apărare în vederea edificării capacităţilor adecvate pentru asigurarea securităţii naţiunii şi dezvoltării capacităţilor pentru a contribui la operaţiuni internaţionale la nivelul corespunzător. În baza acestor obiective, Republica Moldova va elabora Strategia Securităţii Naţionale, Strategia Militară Naţională şi va desfăşura o Analiză Strategică a Apărării.

2.2. Instituirea unui cadru de planificare a apărării

Republica Moldova urmăreşte scopul instituirii unui sistem eficient de planificare şi bugetare a apărării, care să cuprindă Armata Naţională şi alte structuri relevante. Acest sistem urmează să asigure mecanismul de identificare a priorităţilor şi resurselor necesare pentru dezvoltarea capacităţilor de apărare, în limitele bugetului alocat.

2.3. Aspectele de interoperabilitate militară

Pentru Republica Moldova interoperabilitatea este piatra de fundament care stă la baza dezvoltării politicilor şi procedurilor de instruire, precum şi a structurilor unităţilor. Principalele scopuri sînt deţinerea structurilor de comandă şi a unor forţe capabile să acţioneze în comun în operaţiuni multinaţionale de menţinere a păcii sau umanitare, precum şi crearea treptată a forţei parţial profesionale. Procesul de testare şi evaluare în cadrul Conceptului Capabilităţilor Operaţionale (OCC) NATO este un instrument important, necesar pentru realizarea acestor obiective.

2.4. Aspectele de învăţămînt şi instruire

Republica Moldova este angajată consecvent în efortul de sporire a calităţii învăţămîntului şi instruirii militare, urmărind scopul creării în termen scurt a unei structuri comprehensive de planificare şi comandă (de exemplu TRADOC), cuprinzînd toate aspectele învăţămîntului şi instruirii militare, inclusiv drepturile omului, dreptul umanitar internaţional, legea conflictului armat şi controlul democratic asupra forţelor armate. Adiţional, învăţămîntul şi instruirea au căpătat, cu sprijinul echipelor de experţi sub conducerea NATO, o prioritate sporită. Acestea, împreună cu Institutul Militar, şi-au concentrat eforturile, oferind, în acelaşi timp, susţinere pentru dezvoltarea structurilor de instruire de luptă (J7, G7 şi A3/7 ), care pînă în momentul actual sînt entităţi importante pentru educaţia ofiţerilor şi a corpului de subofiţeri. Obiectivele principale sînt axate pe revizuirea progresivă a programului de studii existent şi procedurilor de operare şi, în această bază consolidată, dezvoltarea capabilităţilor-cheie moderne autentice moldoveneşti.

2.5. Мanagementul personalului şi recrutarea

Pentru Republica Moldova este de o importanţă primordială ca sistemul managementului personalului Forţelor Armate să fie perfecţionat în conformitate cu standardele moderne, în scopul asigurării cadrului de dezvoltare a personalului, de promovare a personalului în baza unui sistem de evaluare echitabil şi transparent, precum şi de sprijinire a angajării personalului civil în cadrul Ministerului Apărării. Acest sistem urmează, de asemenea, să dezvolte mecanismele de recrutare a candidaţilor corespunzători. Parteneriatul cu agenţiile civile este esenţial în scopurile educaţionale pentru a oferi o sursă adiţională de recrutare şi a sprijini dezvoltarea unui program de recalificare menit să ajute reintegrarea personalului în societatea civilă. Este necesară şi examinarea posibilităţii dezvoltării ulterioare a beneficiilor sociale, inclusiv îngrijirea medicală a personalului care este nevoit să se elibereze, după o anumită perioadă, din serviciul militar prin contract.

2.6. Dezvoltarea capabilităţilor de menţinere a păcii

Pe termen mediu şi lung, principalul obiectiv al Republicii Moldova va rămîne dezvoltarea forţelor capabile să sprijine nu numai securitatea naţională, dar şi securitatea internaţională, prin asigurarea capabilităţilor detaşabile în operaţiunile de menţinere a păcii. În realizarea acestui obiectiv, poate fi necesară raţionalizarea infrastructurii, revizuirea legislaţiei corespunzătoare, precum şi perfecţionarea planificării şi programării capabilităţilor identificate pentru operaţiunile naţionale şi cele de menţinere a păcii. Elementul de bază pentru operaţiunile în afara ţării va rămîne Batalionul 22 de menţinere a păcii al Armatei Naţionale. Reorganizarea Batalionului 22 urmăreşte scopul de a atrage în serviciu cei mai buni profesionişti pe bază de contract, extinzînd pe viitor capacitatea de participare în operaţiuni internaţionale de menţinere a păcii. Scopul urmărit pînă în 2014 este dezvoltarea capabilităţilor bine adaptate, gata de a acţiona în situaţii de criză, în funcţie de asigurarea resurselor corespunzătoare.

2.7. Planurile pe termen lung pentru consultări, comandă şi control (C3), logistică, echipament, precum şi pentru controlul şi managementul spaţiului aerian

Ca rezultat al procesului de Analiză Strategică a Apărării, Republica Moldova va elabora un plan pe termen lung cu privire la consultări, comandă şi control (C3) şi structura pentru C3. Moldova examinează posibilităţile perfecţionării instrumentelor juridice cu privire la cooperarea şi coordonarea civil-militară, pentru a face posibilă utilizarea plenară a sistemului de management al traficului aerian, pornind de la cerinţele ţării în domeniul securităţii. Moldova intenţionează să dezvolte capacităţi moderne de apărare antiaeriană cu bazare pe sol, să creeze un sistem modern de control al traficului aerian şi să încheie acorduri bilaterale cu România şi Ucraina în vederea recepţionării datelor radar primare cu privire la traficul aerian. De asemenea, în baza rezultatelor obţinute ca urmare a Analizei Strategice a Apărării este prevăzută elaborarea planurilor pe termen lung pentru logistică şi echipament.

2.8. Sporirea nivelului de securizare a armamentelor şi muniţiilor

Republica Moldova va stabili un mecanism transparent şi responsabil de securizare a armamentului şi muniţiilor prin implementarea experienţei occidentale. Acest efort se înscrie în contextul mai larg al politicii de neproliferare pe care o promovează Republica Moldova.

2.9. Trupele de Carabinieri

Republica Moldova consideră reformarea Trupelor de Carabinieri ca o parte importantă a reformei atotcuprinzătoare a sectorului de securitate şi apărare al ţării. Moldova consideră importantă perfecţionarea capacităţilor operaţionale ale Trupelor de Carabinieri pentru misiunile în timp de pace şi de criză, inclusiv operaţiuni de menţinere a păcii. În acest sens, Moldova intenţionează să revizuiască rolul şi responsabilităţile Trupelor de Carabinieri şi să integreze adecvat capacităţile militare respective în Forţele Armate.

2.10. Serviciul Grăniceri

În contextul reformei plenare a sectorului de securitate şi apărare lansate în cadrul IPAP, Republica Moldova consideră esenţială transformarea Serviciului Grăniceri în organ de ocrotire a ordinii de drept. Moldova intenţionează să creeze capacităţi moderne şi eficiente de securizare a frontierei, în conformitate cu standardele Uniunii Europene. Racordarea legislaţiei la acquis-ul comunitar în acest domeniu, demilitarizarea treptată şi profesionalizarea Serviciului Grăniceri, precum şi dezvoltarea infrastructurii frontierei de stat sînt priorităţi importante în acest domeniu. Adaptat în mod adecvat la necesităţile de securitate ale Republicii Moldova, Serviciul Grăniceri va constitui un element indispensabil al întregului sistem de securitate al ţării.

 

Capitolul 3

INFORMAREA PUBLICULUI, ŞTIINŢĂ ŞI PLANIFICAREA

ÎN SITUAŢII DE URGENŢĂ

3.1. Informarea publică în materie de securitate şi apărare

În conformitate cu Strategia Naţională de Informare, autorităţile Republicii Moldova vor promova subiectul transformării şi modernizării sectorului de securitate şi apărare, inclusiv controlul civil asupra forţelor armate şi beneficiile cooperării Moldovei cu NATO. Moldova are drept scop ca aceste subiecte să fie înţelese şi susţinute de către cetăţeni şi societatea civilă.

3.2. Cooperarea în domeniul ştiinţific pentru pace şi securitate

Republica Moldova doreşte să asigure o dezvoltare durabilă a potenţialului său ştiinţific şi tehnic, să aplice standardele adecvate de protecţie a mediului înconjurător, să perfecţioneze capacităţile statului de a reacţiona la provocările societăţii moderne şi ameninţările la adresa securităţii. O atenţie deosebită este acordată intensificării cooperării în cadrul Programului NATO “Ştiinţă pentru Pace şi Securitate” (SPS) în domenii de interes comun pentru statele NATO şi Moldova. Priorităţile în cooperarea ştiinţifică sînt: securitatea alimentară şi combaterea bioterorismului, securitatea mediului ambiant, gestionarea resurselor de apă din Moldova, prevenirea şi combaterea dezastrelor naturale, securitatea în sfera informaticii şi comunicării electronice, efectuarea studiilor regionale, inclusiv în domeniile migraţiei ilegale, al traficului transfrontalier de fiinţe umane şi al ameninţărilor netradiţionale la adresa securităţii.

3.3. Managementul crizelor, planificarea în situaţii civile de urgenţă şi pregătirea pentru situaţiile de urgenţă

Republica Moldova îşi va consolida sistemul de planificare în situaţii civile de urgenţă şi de pregătire pentru asemenea situaţii, precum şi capacităţile sale de management în caz de criză. În acest scop, sistemul protecţiei civile urmează a fi transformat într-un Sistem naţional de gestionare a situaţiilor excepţionale. Acest sistem va include în calitate de participanţi toate structurile statului, precum şi instituţiile neguvernamentale, care vor interacţiona în baza unor mecanisme clare şi transparente. Moldova se va consulta cu NATO în vederea preluării şi implementării celor mai bune practici în materie de planificare în situaţii civile de urgenţă.

 

Capitolul 4

ASPECTE ADMINISTRATIVE, PROTEJAREA INFORMAŢIEI

ŞI RESURSE

4.1. Aspecte administrative

Procesul de implementare IPAP va fi monitorizat în continuare de Comisia naţională pentru IPAP, Comitetul coordonator şi o serie de experţi naţionali (cei din urmă formînd la necesitate grupuri de lucru ad-hoc specializate). Aceste structuri întrunesc conducătorii din diverse instituţii importante de stat (Parlament, Consiliul Suprem de Securitate, ministere şi alte instituţii) şi din societatea civilă. Comisia naţională este responsabilă în faţa Preşedintelui ţării în calitatea acestuia de Preşedinte al Consiliului Suprem de Securitate şi Comandant Suprem al Forţelor Armate, precum şi în faţa Guvernului, celui din urmă raportîndu-i de două ori pe an cu privire la implementarea IPAP.

4.2. Resurse

Republica Moldova dispune de resurse financiare limitate şi poate acorda fonduri suplimentare pentru implementarea IPAP doar atunci cînd acestea devin disponibile. În cooperare cu NATO, Moldova va continua să stabilească ordinea priorităţilor solicitărilor de asistenţă, inclusiv prin intermediul mecanismului oferit de Centrul de documentare pentru Caucazul de Sud şi Republica Moldova.

4.3. Protejarea informaţiilor secrete

Republica Moldova va asigura implementarea în deplină măsură a Acordului de protejare a informaţiei, semnat între Guvernul Republicii Moldova şi NATO, şi va continua să consolideze sistemul naţional respectiv.

 

Partea II

DOMENIILE DE REFORMARE CE CONSTITUIE OBIECT

AL CONSULTĂRILOR ŞI COOPERĂRII CU NATO

 

Obiective
Acţiuni
Obiectivele Republicii Moldova
Măsuri specifice la nivel naţional
Termenul
de
executare
Instituţia responsabilă
1234

 

Capitolul 1

PROBLEME POLITICE ŞI DE SECURITATE

 

1.1. Aprofundarea cooperării cu structurile şi instituţiile europene şi euroatlantice

1.1.1.Continuarea dezvoltării dialogului politic cu structurile şi instituţiile euroatlantice
Acţiunea 1Ca parte a procesului de implementare IPAP, efectuarea consultărilor politice cu NATO, inclusiv în formatul 28+1, pe subiecte de politică externă şi de securitate, inclusiv pe probleme ce ţin de evoluţiile situaţiei din regiunePermanentMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Promovarea cooperării cu NATO, membrii şi partenerii acesteia, în particular în scopul implementării depline a IPAPPermanentMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 3Dezvoltarea în continuare a dimensiunii parlamentare a dialogului politic cu statele aliate, inclusiv în cadrul Adunării Parlamentare a OSCE, Adunării Parlamentare a NATO şi Comitetului de Cooperare Parlamentară Republica Moldova – Uniunea Europeană2010-2013Parlamentul Republicii Moldova
Acţiunea 4Coordonarea activităţilor şi asigurarea complementarităţii între eforturile de integrare europeană şi IPAPMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
1.1.2.Avansarea în îndeplinirea criteriului politic de integrare în Uniunea Europeană
Acţiunea 1Negocierea şi încheierea unui Acord de asociere cu UE, scopul Moldovei fiind ca acest document să reflecte fără echivoc perspectiva de aderare la UE2010-2011Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Aprofundarea dialogului politic cu UE şi promovarea reformelor politice interne în conformitate cu normele şi rigorile UEÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 3Asocierea la poziţiile UE exprimate în cadrul Politicii Externe şi de Securitate Comune (EU CFSP) în probleme de interes comun în domeniul securităţii internaţionale şi politicii externeÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 4Apropierea Moldovei de UE prin promovarea intensă a activităţilor bilaterale şi multilaterale în cadrul Parteneriatului EsticMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene

 

1.2. Integritatea teritorială şi relaţiile cu vecinii

1.2.1.Promovarea politicii de bună vecinătate şi a colaborării regionale
Acţiunea 1Participarea activă în cadrul Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP), Consiliului Regional de Cooperare, SEEGROUP, BSEC, GUAM/CDC, Iniţiativei Central-Europene (ICE), Iniţiativei de Cooperare Sud-Est Europene (SECI)În desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Participarea în activităţile regionale relevante ale Parteneriatului pentru Pace (Europa de Sud-Est, Marea Neagră)În desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
1.2.2.Reglementarea paşnică a conflictului transnistrean
Acţiunea 1Continuarea eforturilor pentru reluarea reuniunilor formale în formatul de negociere 5+2, în scopul identificării unei soluţii paşnice a conflictului transnistrean, prin care să fie respectată suveranitatea şi integritatea teritorială a Republicii MoldovaÎn desfăşurareCancelaria de Stat/ Biroul pentru Reintegrare, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Promovarea măsurilor de consolidare a încrederii şi securităţii, inclusiv prin intermediul activităţii comune în componenţa grupurilor de lucru constituite în acest scop, în vederea facilitării procesului de soluţionare a conflictuluiÎn desfăşurareCancelaria de Stat/ Biroul pentru Reintegrare, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 3Promovarea activă a retragerii necondiţionate a prezenţei militare străine de pe teritoriul Republicii Moldova şi înlocuirea operaţiunii curente de menţinere a păcii cu o misiune multinaţională civilă cu mandat internaţionalÎn coordonare cu întreg procesul de reglementare a conflictuluiCancelaria de Stat/ Biroul pentru Reintegrare, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 4Identificarea programelor de reamplasare şi/sau de perfecţionare a personalului militar şi a celui de securitate din regiunea transnistreanăÎn coordonare cu întreg procesul de reglementare a conflictuluiMinisterul Apărării, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 5Identificarea acţiunilor necesare pentru promovarea respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, precum şi pentru democratizarea regiunii transnistreneÎn coordonare cu întreg procesul de reglementare a conflictuluiCancelaria de Stat/ Biroul pentru Reintegrare, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
1.2.3.Securizarea frontierei de stat moldo-ucrainene, în particular pe sectorul de centru
Acţiunea 1Întreprinderea acţiunilor pentru implementarea managementului integrat al frontierei de stat moldo-ucrainene şi restabilirea integrităţii spaţiului frontalier, inclusiv crearea infrastructurii de frontieră şi a capacităţilor instituţionale necesarePermanent şi în coordonare cu întreg procesul de reglementare a conflictuluiServiciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Cooperarea cu UE şi Ucraina în cadrul Memorandumului de înţelegere cu privire la Misiunea UE de Asistenţă la Frontieră şi în baza acordurilor bilaterale, în scopul asigurării unui control eficient de frontieră şi vamal la frontiera de stat moldo-ucraineanăPermanentServiciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 3Continuarea procesului de demarcare a întregului perimetru al frontierei de stat moldo-ucrainenePermanentServiciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
1.2.4.Dezvoltarea activă a parteneriatului şi cooperării cu România şi Ucraina
Acţiunea 1Promovarea relaţiilor de bună vecinătate şi cooperare cu Ucraina şi România în vederea consolidării stabilităţii şi securităţii regionaleÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Conlucrarea cu Ucraina în formatul de negocieri 5+2 în vederea soluţionării paşnice a conflictului transnistreanÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Cancelaria de Stat/ Biroul pentru Reintegrare
Acţiunea 3Dezvoltarea dialogului politic şi a cooperării bilaterale cu România pe subiecte şi în domenii de interes comun, pornind de la valorile europene comuneÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
1.2.5.Promovarea unor relaţii durabile de cooperare cu Rusia
Acţiunea 1Dezvoltarea dialogului politic şi a cooperării bilaterale cu Rusia pe subiecte de interes comunÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Conlucrarea cu Rusia în formatul de negocieri 5+2 în vederea soluţionării paşnice a conflictului transnistreanÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Cancelaria de Stat/Biroul pentru Reintegrare
Acţiunea 3Continuarea eforturilor privind retragerea forţelor armate ruseşti de pe teritoriul Republicii Moldova în conformitate cu angajamentele asumate de Rusia la Summitul OSCE de la Istanbul din 1999În desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Cancelaria de Stat/Biroul pentru Reintegrare

 

1.3. Reformele democratice, drepturile omului, statul de drept şi lupta contra corupţiei

1.3.1.Continuarea pregătirii şi desfăşurării reformelor democratice în colaborare cu OSCE, Consiliul Europei şi Uniunea Europeană
Acţiunea 1Implementarea în totalitate a recomandărilor Adunării Parlamentare şi a deciziilor Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei cu privire la Republica MoldovaÎn desfăşurareParlamentul, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Asigurarea ajustării legislaţiei naţionale în domeniul electoral la standardele europeneÎn desfăşurareComisia Electorală Centrală, Ministerul Justiţiei, Parlamentul
Acţiunea 3Instituirea şi menţinerea unui dialog eficient, deschis şi continuu între instituţiile statului şi societatea civilăÎn desfăşurareCancelaria de Stat
Acţiunea 4Continuarea reformei instituţiilor administraţiei locale şi centrale, precum şi asigurarea unei balanţe optime între acesteaÎn desfăşurareCancelaria de Stat
1.3.2.Reformarea în continuare a sistemului judiciar
Acţiunea 1Continuarea reformei sistemului judiciar pentru a spori transparenţa şi accesibilitatea procesului de justiţieÎn desfăşurareMinisterul Justiţiei, Procuratura Generală
Acţiunea 2Revizuirea legislaţiei existente în scopul asigurării independenţei şi imparţialităţii judecătorilor şi procurorilor; consolidarea capacităţilor organelor de justiţie în conformitate cu standardele europeneÎn desfăşurareMinisterul Justiţiei, Procuratura Generală
Acţiunea 3Întreprinderea acţiunilor necesare pentru îmbunătăţirea executării deciziilor judecătoreştiÎn desfăşurareMinisterul Justiţiei
1.3.3.Asigurarea conformităţii cu standardele internaţionale recunoscute a legislaţiei şi practicii în domeniul drepturilor omului, în colaborare cu CoE, OSCE, UE şi alte organisme relevante internaţionale
Acţiunea 1Adoptarea şi implementarea unui Plan naţional în domeniul drepturilor omuluiÎn desfăşurareMinisterul Justiţiei
Acţiunea 2Adaptarea, după necesitate, a legislaţiei şi practicilor pentru asigurarea conformităţii sistemului judiciar al Moldovei cu standardele CEDOÎn desfăşurareMinisterul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Procuratura Generală
Acţiunea 3Asigurarea îndeplinirii angajamentelor internaţionale în domeniul drepturilor omului, în particular prin ratificarea Cartei europene a limbilor regionale şi minoritare şi implementarea adecvată a Convenţiei-cadru a CE privind protecţia minorităţilor naţionaleÎn desfăşurareBiroul Relaţii Interetnice
Acţiunea 4Realizarea programelor educaţionale pentru a asigura conştientizarea de către funcţionarii publici a importanţei respectării drepturilor omuluiÎn desfăşurareMinisterul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Procuratura Generală
1.3.4.Lupta contra corupţiei
Acţiunea1Asigurarea progresului în implementarea recomandărilor Grupului de State contra Corupţiei al Consiliului Europei (GRECO) şi participarea în cadrul Iniţiativei Regionale Anticorupţie (RAI)În desfăşurareCentrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Procuratura Generală
Acţiunea 2Actualizarea şi implementarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a corupţiei, inclusiv intensificarea cooperării internaţionaleÎn desfăşurare, prin intermediul planurilor de acţiuni anualeCentrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei
Acţiunea 3Promovarea unui parteneriat constructiv între autorităţile statale, societatea civilă şi sectorul privat în reprimarea corupţieiÎn desfăşurareCentrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

 

1.4. Reformarea sectorului de securitate şi apărare

1.4.1.Elaborarea documentelor-cadru pentru desfăşurarea reformei
Acţiunea 1Elaborarea Strategiei Securităţii Naţionale în baza Evaluării riscurilor şi ameninţărilor 2010Trimestrul IV 2010Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Consiliul Suprem de Securitate, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Apărării
Acţiunea 2Finalizarea Analizei Strategice a Apărării şi Strategiei Militare Naţionale conform Capitolului 2.12010-2011Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Consiliul Suprem de Securitate, Serviciul de Informaţii şi Securitate
Acţiunea 3Elaborarea şi aprobarea unei liste de sarcini la nivel naţional care va stabili rolurile şi responsabilităţile instituţiilor-cheie ale sectorului de securitate în condiţii variate de planificareTrimestrul IV, 2010Consiliul Suprem de Securitate, Ministerul Apărării, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri
1.4.2.Evaluarea comprehensivă a sectorului de securitate
Acţiunea 1Desfăşurarea unei analize detaliate a întregului sector de securitate şi evaluarea capabilităţilor existente din cadrul instituţiilor implicate2011Consiliul Suprem de Securitate, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Apărării
Acţiunea 2Identificarea modificărilor esenţiale necesare a fi operate în cadrul elementelor de bază ale sectorului de securitate (de exemplu: Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliul Suprem de Securitate), cum ar fi structura organizaţională, cadrul legislativ, instruirea personalului, procedurile/practicile de lucru şi mecanismele de coordonare, infrastructura şi echipamentul de comunicaţii etc.2011Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliul Suprem de Securitate
Acţiunea 3Elaborarea unui Plan de acţiuni pentru reformarea sectorului de securitate (activităţi, responsabilităţi, perioada şi resursele necesare)2010-2011Consiliul Suprem de Securitate, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
1.4.3.Reformarea Consiliului Suprem de Securitate
Acţiunea 1Revizuirea rolurilor, responsabilităţilor şi competenţelor Consiliului Suprem de Securitate luînd ca bază rezultatele evaluării cuprinzătoare a sectorului de securitate2011Consiliul Suprem de Securitate
Acţiunea 2Revizuirea şi adaptarea structurii Secretariatului Consiliului Suprem de Securitate2012Consiliul Suprem de Securitate

 

1.5. Combaterea terorismului şi asigurarea apărării cibernetice

1.5.1.Consolidarea capacităţilor Republicii Moldova de combatere şi prevenire a terorismului
Acţiunea 1Avansarea cooperării la nivel internaţional în domeniul combaterii şi prevenirii terorismului prin interacţiune consolidată cu alte organizaţii naţionale şi internaţionale specializate în domeniul combaterii terorismuluiPermanentServiciul de Informaţii şi Securitate/Centrul Antiterorist
Acţiunea 2Evaluarea factorilor de risc şi ameninţărilor teroriste la adresa securităţii naţionale a MoldoveiÎn desfăşurareServiciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
Acţiunea 3Identificarea opţiunilor practice şi formularea recomandărilor cu privire la mecanismele şi procedurile de eficientizare a cooperării şi schimbului de informaţii între instituţiiÎn desfăşurareServiciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării, Serviciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Ministerul Economiei, Ministerul Mediului, Ministerul Agriculturii, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile
Acţiunea 4Acordarea consultanţei în domeniul protecţiei împotriva terorismului a obiectivelor de importanţă strategică, inclusiv a celor care prezintă riscuri tehnologice şi de mediu2012Serviciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării, Serviciul Grăniceri, Serviciul Vamal, Ministerul Economiei, Ministerul Mediului, Ministerul Agriculturii, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile
Acţiunea 5Monitorizarea continuă a situaţiei cu privire la protecţia împotriva terorismului a obiectivelor strategice ale ţării, în special a întreprinderilor care produc, achiziţionează, transportă şi depozitează substanţe explozive, chimice, radiologice, arme de foc şi muniţii2012Serviciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
Acţiunea 6Avansarea cooperării cu mass-media şi societatea civilă în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului, inclusiv prin implementarea Strategiei de Informare, Promovare şi Comunicare a Centrului de Combatere a TerorismuluiÎn desfăşurareServiciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
Acţiunea 7Elaborarea trimestrială a buletinelor informativ-analitice cu privire la ameninţările majore la securitatea naţională a Moldovei ce poartă caracter terorist şi distribuirea acestora instituţiilor naţionale relevanteÎn desfăşurareServiciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
1.5.2.Combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului
Acţiunea 1Adoptarea şi implementarea unei noi strategii şi a planurilor de acţiuni anuale cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului2012Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul de Informaţii şi Securitate
1.5.3.Perfecţionarea legislaţiei naţionale relevante
Acţiunea 1Revederea şi racordarea actelor legislative şi normative relevante la standardele europene şi internaţionale cu privire la antiterorismÎn desfăşurareServiciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
Acţiunea 2Încorporarea şi implementarea principiilor Codului european de conduită cu privire la exportul de arme în legislaţia şi procedurile naţionale relevante2012Ministerul Economiei
1.5.4.Contribuţia la activităţile Consiliului Parteneriatului Euroatlantic (EAPC) vizînd combaterea terorismului în cadrul PAP–T (Planul de acţiuni al Parteneriatului pentru combaterea terorismului)
Acţiunea 1Instituirea şi menţinerea unei relaţii de cooperare şi de încredere între NATO şi Moldova în domeniu prin contacte active, schimb de informaţii şi coordonareÎn desfăşurareServiciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
Acţiunea 2Elaborarea unei liste cu subiecte de interes comun pentru NATO şi Republica Moldova în domeniul luptei contra terorismului2011Serviciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
Acţiunea 3Elaborarea procedurii de expediere şi recepţionare a solicitărilor de informare (RFIs) prin intermediul Unităţii de Legătură (ILU)2011Serviciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
Acţiunea 4Iniţierea, prin intermediul Punctului naţional de contact din cadrul Unităţii de Legătură (ILU), a schimbului de informaţii cu NATO în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului2011-2012Serviciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
Acţiunea 5Sporirea contribuţiei comunităţii ştiinţifice şi societăţii civile din Republica Moldova la lupta contra terorismului prin intermediul cooperării în cadrul Programului NATO “Ştiinţă pentru Pace şi Securitate”În desfăşurareServiciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
Acţiunea 6Întreprinderea acţiunilor pentru sporirea nivelului de cunoaştere a limbii engleze de către personalul relevant în vederea intensificării cooperării cu NATO şi aliaţiiServiciul de Informaţii şi Securitate /Centrul Antiterorist
1.5.5.Sporirea capabilităţii sistemelor Moldovei pentru protejarea sistemelor informaţionale şi de comunicaţii critice împotriva atacurilor cibernetice, inclusiv prin promovarea cooperării internaţionaleCancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
Acţiunea 1Crearea Centrului pentru Securitatea Cibernetică, drept punct unic de acces pentru utilizatorii sistemului informaţional naţional2010-2011Cancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
Acţiunea 2Integrarea unităţii CERT (Computer Emergency Response Team) din Moldova în sistemul naţional de gestionare a riscurilor şi sporirea capacităţii acestuia pentru a participa la cooperarea internaţională relevantăÎn desfăşurareCancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
Acţiunea 3Stabilirea sarcinilor, funcţiilor şi structurii Centrului pentru Securitatea CiberneticăÎn desfăşurareCancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
Acţiunea 4Elaborarea politicii de securitate a CentruluiÎn desfăşurareCancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
Acţiunea 5Sporirea capabilităţii pentru gestionarea consecinţelor atacurilor cibernetice şi informaţionale contra infrastructurii de comunicaţii civile2011-2012Cancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
Acţiunea 6Interacţiunea şi cooperarea cu unităţile CERT străine privind susţinerea juridică în domeniul securităţii informaţionale, schimbul de informaţii şi experienţă cu acesteaÎn desfăşurareCancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
Acţiunea 7Armonizarea legislaţiei naţionale la normele legale internaţionale în domeniul spaţiului ciberneticÎn desfăşurareCancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
Acţiunea 8Îmbunătăţirea educaţiei şi pregătirii personalului relevantÎn desfăşurareCancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
Acţiunea 9Instituirea unui parteneriat public-privat în vederea susţinerii eforturilor de prevenire şi reacţie la atacurile ciberneticeÎn desfăşurareCancelaria de Stat /Centrul de Telecomunicaţii Speciale
1.5.6.Combaterea traficului de fiinţe umane
Acţiunea 1Cooperarea cu structurile şi organizaţiile internaţionale relevante în combaterea traficului cu fiinţe umane (de exemplu OSCE, IOM, UNICEF, ILO, CoE, Europol şi Interpol)În desfăşurareMinisterul Afacerilor Interne
Acţiunea 2Continuarea activităţii Comitetului interministerial în vederea avansării capacităţilor naţionale de combatere a traficului de fiinţe umane (protejarea martorilor, cooperarea interagenţii, extinderea reţelei de acorduri cu ONG-urile relevante)În desfăşurareMinisterul Afacerilor Interne

 

1.6. Controlul democratic al Forţelor Armate

1.6.1.Îmbunătăţirea controlului democratic al sectorului de apărare, inclusiv prin revizuirea rolurilor şi responsabilităţilor instituţiilor statale de bază
Acţiunea 1Revizuirea rolurilor şi responsabilităţilor Consiliului Suprem de Securitate, Preşedintelui Republicii Moldova, Parlamentului şi Guvernului în problemele apărării şi securităţii, în vederea sporirii eficienţei, responsabilităţii, transparenţei şi controlului democratic asupra Forţelor ArmateÎn desfăşurareConsiliul Suprem de Securitate, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării
Acţiunea 2Optimizarea rolului Legislativului în supravegherea activităţilor în domeniul securităţii şi apărării prin sporirea implicării comisiilor parlamentare de resortÎn desfăşurareParlamentul, Ministerul Apărării
Acţiunea 3Intensificarea procesului de instruire a parlamentarilor şi funcţionarilor Aparatului Parlamentului în domeniul supravegherii sectorului de securitate şi apărareÎn desfăşurareParlamentul Republicii Moldova
1.6.2.Continuarea promovării participării civililor şi societăţii civile în procesul de elaborare a politicii de securitate şi apărare
Acţiunea 1Asigurarea unui raport adecvat între numărul de civili şi personalul militar care activează în cadrul Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului GrăniceriÎn desfăşurareMinisterul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri
Acţiunea 2Asigurarea reprezentării personalului civil la toate nivelurile structurilor de apărare şi instruirea corespunzătoare a acestuiaÎn desfăşurareMinisterul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri
Acţiunea 3Includerea şi consultarea societăţii civile în procesul de elaborare a politicilorÎn desfăşurareMinisterul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri
Acţiunea 4Întreprinderea măsurilor necesare pentru facilitarea accesului mass-mediei şi publicului la informaţiile din domeniile de apărare şi securitateÎn desfăşurareMinisterul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri

 

1.7. Dezvoltarea economică şi securitatea energetică

1.7.1.Promovarea dezvoltării economice stabile şi durabile
Acţiunea 1Implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare şi a documentelor strategice ulterioare, asigurînd compatibilitatea totală cu procesul de planificare financiară pe termen mediuPermanentCancelaria de Stat
Acţiunea 2Adoptarea anuală a Cadrului bugetar pe termen mediuAnualMinisterul Finanţelor, Cancelaria de Stat
Acţiunea 3Punerea în aplicare a reformelor economice în contextul aprofundării relaţiilor Republicii Moldova cu UEPermanentMinisterul Economiei
Acţiunea 4Continuarea cooperării cu partenerii de dezvoltare pentru promovarea reformelor economice şi sociale, asigurînd utilizarea eficientă a asistenţei externePermanentCancelaria de Stat
Acţiunea 5Furnizarea informaţiilor statistice privind principalii indicatori macroeconomici în contextul procesului de raportare IPAP (PIB, inflaţie, şomaj, comerţ, ISD)AnualMinisterul Economiei, Banca Naţională a Moldovei, Biroul Naţional de Statistică
1.7.2.Promovarea securităţii energetice
Acţiunea 1Îmbunătăţirea cooperării cu statele membre UE în domeniul energiei, inclusiv în cadrul Tratatului Comunităţii Energetice UEPermanentMinisterul Economiei
Acţiunea 2Pregătirea pentru aderarea la Reţeaua Europeană a Operatorilor de Transport şi de Sistem pentru Energie ElectricăPermanentMinisterul Economiei
Acţiunea 3Diversificarea surselor de energie primară prin: dezvoltarea interconexiunilor alternative cu ţările vecine; atragerea investiţiilor în producţia de energie electrică, promovarea eficienţei energetice şi utilizarea surselor de energie regenerabilăPermanentMinisterul Economiei
Acţiunea 4Evaluarea posibilităţilor de dezvoltare a unei rezerve strategice de gaze2011Ministerul Economiei
1.7.3.Participarea la activităţile cu caracter economic organizate de NATO
Acţiunea 1Participarea la iniţiativele NATO, cum ar fi: Reuniunile Consiliului Parteneriatului Euro-Atlantic în domeniul Securităţii Energetice şi Iniţiativa de Promovare a Integrităţii (achiziţii în domeniul apărării)PermanentMinisterul Apărării, Ministerul Economiei
Acţiunea 2Participarea la reuniunile relevante NATO, cum ar fi: Comitetul pentru Planificare Industrială şi Comitetul EconomicPermanentMinisterul Economiei

 

1.8. Cooperarea cu alte organizaţii internaţionale

1.8.1.Sprijinirea eforturilor ONU de promovare a păcii şi securităţii internaţionale
Acţiunea 1Implicarea activă în dialogul politic în cadrul ONUÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Contribuirea practică la eforturile ONU de promovare a păcii şi securităţii internaţionale (de exemplu continuarea detaşării observatorilor militari şi implementarea minuţioasă a rezoluţiilor Consiliului de Securitate al ONU)În desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 3Efectuarea schimbului de informaţie cu privire la transparenţa armamentului în conformitate cu rezoluţiile relevante ale Adunării Generale a ONUÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 4Implementarea Programul de acţiune al Naţiunilor Unite pentru prevenirea, combaterea şi eradicarea armelor de calibru mic şi armamentului uşor (SALW) şi prezentarea rapoartelor anuale în conformitate cu rezoluţiile în acest sens ale Adunării Generale a ONUÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
1.8.2.Implicarea activă în activitatea ONU
Acţiunea 1Implementarea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului (ODM) în consultare cu societatea civilă şi cu partenerii de dezvoltare ai ţăriiÎn desfăşurareCancelaria de Stat
Acţiunea 2Promovarea candidaturilor Republicii Moldova în organele/instituţiile elective ale ONUÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene

 

Capitolul 2

ASPECTE MILITARE, DE APĂRARE ŞI SECURITATE

 

2.1. Analiza Strategică a Apărării

2.1.1.Finalizarea Analizei Strategice a Apărării
Acţiunea 1Elaborarea de către Ministerul Apărării a Strategiei Militare Naţionale în baza Strategiei Securităţii Naţionale şi altor documente politice pertinente2010Ministerul Apărării
Acţiunea 2Determinarea structurii, conţinutului şi procedurii de aprobare a Raportului final al Analizei Strategice a Apărării2010Comisia de Stat privind Analiza Strategică a Apărării, Ministerul Apărării
Acţiunea 3Revizuirea rapoartelor intermediare (evaluarea capabilităţilor şi cadrului legal) conform cerinţelor Strategiei Securităţii Naţionale şi Strategiei Militare Naţionale2010Comisia de Stat privind Analiza Strategică a Apărării, Ministerul Apărării
Acţiunea 4Identificarea structurii de forţe şi capabilităţilor necesare care vor fi solicitate pentru realizarea obiectivelor identificate în Raportul Analizei Strategice a Apărării2010-2011Comisia de Stat privind Analiza Strategică a Apărării, Ministerul Apărării
Acţiunea 5Asigurarea faptului că opţiunile elaborate în cadrul Analizei Strategice a Apărării sînt în conformitate cu îndrumările politice, rezultatele evaluării riscurilor/ameninţărilor, precum şi rolurile şi misiunile instituţiilor de apărare2010Comisia de Stat privind Analiza Strategică a Apărării, Ministerul Apărării
Acţiunea 6Asigurarea faptului că personalul, publicul şi Parlamentul sînt informaţi despre progresul şi, eventual, rezultatele Analizei Strategice a ApărăriiTrimestrul IV 2010Comisia de Stat privind Analiza Strategică a Apărării, Ministerul Apărării
Acţiunea 7Dezbaterea publică a Raportului final al Analizei Strategice a Apărării înainte de aprobare2010Comisia de Stat privind Analiza Strategică a Apărării, Ministerul Apărării
2.1.2.Sistemul de mobilizare şi instruire a rezerviştilor
Acţiunea 1Revizuirea şi stabilirea necesităţii şi fezabilităţii sistemul de mobilizare existent ca parte a procesului Analizei Strategice a ApărăriiTrimestrul IV 2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 2Revizuirea şi desfăşurarea programelor de instruire pentru forţele de rezervă bazate pe sistemul actualizat de mobilizare, ca parte a managementului general al resurselor umane şi recrutăriiTrimestrul IV 2010-2012Ministerul Apărării

 

2.2. Instituirea unui cadru de planificare a apărării

2.2.1.Planificarea apărării şi cea bugetară
Acţiunea 1Stabilirea unui sistem eficient şi transparent de planificare şi bugetare a apărării2010-2015Ministerul Apărării, Ministerul Finanţelor
Acţiunea 2Elaborarea şi aprobarea unui sistem ciclic de planificare a apărării bazat pe experienţa Analizei Strategice a Apărării; determinarea formei, perioadei şi conţinutului planurilor de lungă durată care urmează a fi elaborate ca parte a activităţilor periodice de planificare a apărăriiTrimestrul IV 2010Ministerul Apărării, Ministerul Finanţelor
Acţiunea 3Elaborarea planurilor de dezvoltare de durată medie pentru Forţele Armate (Armata Naţională, Trupele de Carabinieri şi Serviciul Grăniceri) care să faciliteze implementarea rezultatelor Analizei Strategice a Apărării şi tranziţia către nouă structurăTrimestrul IV 2010Ministerul Apărării, Departamentul Trupelor de Carabinieri, Serviciul Grăniceri
Acţiunea 4Elaborarea estimărilor bugetare care să sprijine Planul de dezvoltare de durată medie pentru Forţele Armate (Armata Naţională, Trupele de Carabinieri şi Serviciul Grăniceri)2010-2015Ministerul Apărării, Departamentul Trupelor de Carabinieri, Serviciul Grăniceri
Acţiunea 5Implementarea, în paralel cu desfăşurarea procesului Analizei Strategice a Apărării, a unei metodologii de costuri care să fie utilizată pentru evaluare şi sprijin în procesul adoptării deciziilor asupra opţiunilor viitoare posibile.2010Ministerul Apărării, Ministerul Finanţelor
Acţiunea 6Utilizarea metodologiei pentru susţinerea elaborării planurilor de lungă durată ca parte integrantă a procesului de planificare a apărării2010-2014Ministerul Apărării, Ministerul Finanţelor

 

2.3. Aspectele interoperabilităţii militare

2.3.1.Organizarea şi pregătirea organelor de conducere
Acţiunea 1Revederea, în paralel cu desfăşurarea Analizei Strategice a Apărării, a rolurilor şi responsabilităţilor la nivel naţional în domeniul gestionării crizelorTrimestrul IV 2010 – trimestrul II 2011Ministerul Apărării
Acţiunea 2Dezvoltarea structurilor de comandă şi încheierea reorganizării unităţilor Armatei Naţionale în baza standardelor NATO2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 3Elaborarea standardelor de proceduri operaţionale pentru organele de conducere şi unităţi, incluzînd descrierea funcţiei pentru fiecare poziţie a personalului în comandamente şi unităţile Armatei Naţionale2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 4Sporirea participării corpului de ofiţeri de stat major la exerciţiile multinaţionale şi la misiunile ONU; desfăşurarea exerciţiilor în ţară prin implicarea componentelor respective ale Armatei Naţionale2010-2014Ministerul Apărării
2.3.2.Profesionalizarea Armatei Naţionale
Acţiunea 1Desfăşurarea unui studiu privind avantajele şi dezavantajele trecerii la forţe complet profesionale, în vederea sprijinirii managementului general al resurselor umane şi a revizuirii procedurii de recrutare2010 – trimestrul II, 2011Ministerul Apărării
Acţiunea 2Revizuirea sistemului de selectare şi recrutare a personalului militar profesionist2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 3Revizuirea structurilor curente ale Batalionului 22 de menţinere a păcii, Batalionului cu destinaţie specială a Armatei Naţionale şi Centrului de comunicaţie şi informaţie al Marelui Stat Major, pentru a suplimenta treptat personalul militar profesionist în aceste unităţi2010-2016Ministerul Apărării

 

2.4. Aspecte de învăţămînt şi instruire

2.4.1.Politica
Acţiunea 1Sporirea experienţei şi competenţelor factorilor de decizie superiori şi de nivel mediu ai Ministerului Apărării şi ai Marelui Stat Major al Armatei Naţionale2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 2Dezvoltarea unei doctrine de instruire pentru Armata Naţională în baza prevederilor Strategiei Militare Naţionale2010Ministerul Apărării
Acţiunea 3Instituţionalizarea structurii Departamentului Doctrine şi Pregătire (TRADOC) pentru a cuprinde toate aspectele învăţămîntului şi instruirii militare2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 4Instituirea unui mecanism prin care lecţiile însuşite din experienţa internaţională sau din exerciţiile naţionale să fie generalizate, evaluate şi, dacă este potrivit, folosite pentru revizuirea programelor de instruire2011Ministerul Apărării
Acţiunea 5Elaborarea programelor şi manualelor de instruire conform standardelor NATO, aplicîndu-le ulterior pentru instruirea corpului de subofiţeri şi ostaşi în termen2010-2015Ministerul Apărării
2.4.2.Dezvoltarea Institutului Militar
Obiectiv 1Conformarea treptată a programelor de studiu la standardele occidentale, acordînd prioritate cursului de bazăMinisterul Apărării
Acţiunea 1Modernizarea programelor de studiu ale Institutului Militar în conformitate cu standardele occidentale/NATO în domeniul învăţămîntului militar profesional2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 2Instituirea unui curs pentru ofiţerii superiori, inclusiv crearea capabilităţilor necesare pentru desfăşurarea studiilor postuniversitare2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 3Crearea unui Centru de cercetări ştiinţifice în domeniul securităţii şi apărării în baza Institutului Militar şi întreprinderea acţiunilor necesare pentru acreditarea acestuia de către Ministerul Educaţiei2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 4Instruirea cadrelor didactice prin utilizarea capabilităţilor naţionale şi externe (formarea instructorilor); ulterior, trecerea la procesul de învăţămînt conform standardelor occidentale2010-2013Ministerul Apărării
Acţiunea 5Dezvoltarea în continuare a sistemului de învăţămînt la distanţă în cadrul Institutului Militar prin negocierea cu comunitatea Consorţiului Parteneriatului pentru Pace2010- 2013Ministerul Apărării
Acţiunea 6Elaborarea şi utilizarea testelor de evaluare în conformitate cu STANAG 6001 în ceea ce priveşte limbile engleză (nivelul unu, doi şi trei) şi franceză (nivelul unu şi doi)2010-2013Ministerul Apărării
Obiectiv 2InfrastructuraMinisterul Apărării
Acţiunea 1Îmbunătăţirea infrastructurii Institutului Militar2010-2015Ministerul Apărării
Acţiunea 2Dotarea Institutului Militar cu mijloacele necesare de învăţămînt în scopul oferirii unei instruiri compatibile cu standardele naţionale/europene2010-2015Ministerul Apărării
2.4.3.Dezvoltarea corpului de subofiţeri
Acţiunea 1Evaluarea şi revizuirea programelor curente de dezvoltare a corpului de subofiţeri în vederea atingerii compatibilităţii cu standardele NATO2010Ministerul Apărării
Acţiunea 2Adoptarea standardelor de pregătire profesională a contingentului de subofiţeri al Armatei Naţionale2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 3Dezvoltarea unui Program de educaţie militară profesională pentru subofiţeri2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 4Instruirea contingentului de subofiţeri în conformitate cu standardele selectate şi programele desfăşurate2011-2012Ministerul Apărării
2.4.4.Conceptul capabilităţilor operaţionale (OCC)
Acţiunea 1Aprofundarea dialogului existent cu personalul SHAPE MCD OCC (de exemplu OCC E&F “Roadmap”); aplicarea prevederilor manualului OCC E&F (versiunea 1) pentru redactarea programului intern de instruirePermanentMinisterul Apărării
Acţiunea 2Instruirea echipei naţionale de evaluare a Conceptului Capabilităţilor Operaţionale care este responsabilă de pregătirea unităţilor pentru SEL-2/NEL-2 (autoevaluare şi evaluare NATO)2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 3Desfăşurarea Conceptului Capabilităţilor Operaţionale nivelul 2 de autoevaluare a unităţilor declarate2011Ministerul Apărării
Acţiunea 4Desfăşurarea Conceptului Capabilităţilor Operaţionale nivelul 2 de evaluare NATO a unităţilor declarate2012Ministerul Apărării
2.4.5.Infrastructura şi echipamentul
Acţiunea 1Îmbunătăţirea infrastructurii de instruire a Armatei Naţionale; sporirea capabilităţilor de sprijin ale ţării gazdă pentru eventualele exerciţii multinaţionale NATO/PpP şi “în spiritul PpP”2010-2014Ministerul Apărării
Acţiunea 2Sporirea capabilităţilor naţionale de studiere a limbii engleze pentru a creşte nivelul de cunoaştere a acesteia la absolvire2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 3Aprobarea unui nou Concept de pregătire fizică a Armatei Naţionale2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 4Achiziţionarea, prin intermediul programelor de asistenţă bilaterală, a laboratoarelor suplimentare de limba engleză (generaţia a patra) şi alt echipament de pregătire pentru Armata Naţională2010-2014Ministerul Apărării

 

2.5. Managementul personalului şi recrutarea

2.5.1.Managementul personalului
Acţiunea 1Identificarea elementelor de învăţămînt şi instruire care nu sînt disponibile în ţară şi care ar putea fi necesare pentru numirea în unele funcţii specifice în cadrul Forţelor ArmateÎn desfăşurareMinisterul Apărării
Acţiunea 2Evaluarea personalului Armatei Naţionale în baza Mecanismului de evaluare a personalului, în scopul de a selecta personalul cu potenţial corespunzător pentru numirea în funcţiiTrimestrul IV 2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 3Identificarea resurselor disponibile pentru a procura software-ul special care ar putea fi folosit pentru necesităţile managementului resurselor umane ale Armatei Naţionale2010-2012Ministerul Apărării
2.5.2.Recrutarea personalului
Acţiunea 1Desfăşurarea unui studiu pentru a identifica aşa domenii ca beneficiile sociale, provocările cu care se confruntă Forţele Armate şi alte structuri, asupra cărora Forţele Armate ar trebui să se axeze pentru a spori calitatea recruţilor, determinarea domeniilor prioritare şi alocarea resurselor necesare pentru redresarea situaţieiTrimestrul III 2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 2Elaborarea unui plan de recrutare de lungă durată în conformitate cu rezultatele Analizei Strategice a Apărării2010-2012Ministerul Apărării

 

2.6. Dezvoltarea capabilităţilor de menţinere a păcii

2.6.1.Modernizarea Centrului de pregătire pentru operaţiunile de menţinere a păcii al Armatei Naţionale
Acţiunea 1Definirea rolului şi misiunilor Centrului de pregătire pentru operaţiunile de menţinere a păcii al Armatei Naţionale, în scopul de a-l acredita ca Centru NATO PpP; folosind asistenţa bilaterală acordată, aderarea la Reţeaua centrelor de învăţămînt şi instruire PpP (PTC)2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 2Evaluarea capacităţii Centrului în baza rolurilor şi misiunilor convenite şi asigurarea acestuia cu resursele necesare pentru a fi apt să acorde pregătirea solicitată2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 3Elaborarea unui program de pregătire în domeniul menţinerii păcii, bazat pe expertiza internaţională relevantă (DPKO, NATO şi Conceptele PTC), preconizînd certificarea lui de către DPKO, NATO sau echipele de evaluare PTC2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 4Desfăşurarea, în baza cerinţelor şi experienţei naţionale, a unui Modul de pregătire profesională a poliţiei civile, care ar deveni parte a Programului de învăţămînt şi instruire în domeniul operaţiunilor de menţinere a păcii; treptat, continuarea extinderii acestuia pînă la atragerea potenţialilor studenţi internaţionali2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 5Pregătirea profesională a unităţilor selectate pentru participarea la operaţiunile de menţinere a păcii; întreprinderea acţiunilor pentru organizarea unei echipe mobile de instruire (MTT) gata să-şi împărtăşească experienţa cu alte stateÎn desfăşurareMinisterul Apărării
2.6.2.Modernizarea Batalionului 22 de menţinere a păcii
Acţiunea 1Actualizarea conceptelor de pregătire a Batalionului 22 de menţinere a păcii în conformitate cu noile doctrine de pregătire2010Ministerul Apărării
Acţiunea 2Instituirea locurilor de pregătire prin reproducerea unei zone urbane pe baza unor scenarii reale ale operaţiunilor de menţinere a păcii2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 3Aprovizionarea subunităţilor de luptă ale Batalionului 22 de menţinere a păcii cu echipament interoperabil, inclusiv cu tehnologii de comunicaţii şi informaţie (CIT) şi cu dispozitive de vedere pe timp de noapte2010-2014Ministerul Apărării

 

2.7. Planurile de lungă durată pentru consultanţă, comandă şi control (C3), logistică, echipament; supravegherea şi managementul spaţiului aerian

2.7.1.Consultare, comandament şi control (C3)
Acţiunea 1Desfăşurarea, în baza rezultatelor Analizei Strategice a Apărării, a planurilor de lungă durată pentru sistemele C3 (inclusiv sistemele de comunicaţie, navigare şi identificare şi sistemele de informaţie automatizate, precum şi serviciile lor funcţionale) care vor corespunde cerinţelor operaţionale identificate pe parcursul Analizei Strategice a Apărării2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 2Participarea la activităţile NC3B şi NNEC şi ale subcomitetelor de interoperabilitate, precum şi la activităţile de testare a interoperabilităţii sistemelor de comunicare şi informare ale NATO şi ale Coaliţiei2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 3Cooperarea cu NC3A în vederea obţinerii sprijinului unui specialist pentru implementarea planurilor naţionale2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 4Aplicarea în structurile şi agenţiile de comandă ale Armatei Naţionale a unui sistem automatizat de contabilitate, comandă şi control, în vederea eficientizării procesului de luare a deciziilor în cadrul Ministerului Apărării şi al Marelui Stat Major; elaborarea unui Concept al sistemului automatizat de comandă şi control care ar acoperi serviciile funcţionale ale structurilor de comandă şi instituţiilor Armatei Naţionale, în vederea eficientizării procesului de luare a deciziilor în cadrul Ministerului Apărării şi al Marelui Stat Major2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 5Achiziţionarea calculatoarelor şi echipamentului de reţea necesar pentru crearea mediului informaţional al Armatei Naţionale şi optimizarea managementului operaţional al trupelor2010-2014Ministerul Apărării
Acţiunea 6Procurarea şi modernizarea echipamentul necesar (de exemplu un nod de transmisiuni mobil) pentru a fi folosit de unităţile de nivel inferior brigăzilor, concentrîndu-se concomitent pe interoperabilitatea lui2012-2014Ministerul Apărării
2.7.2.Logistică
Acţiunea 1Elaborarea, în baza rezultatelor Analizei Strategice a Apărării, a Conceptului logistic al Armatei Naţionale şi a Planului de asigurare logistică pe termen lung2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 2Elaborarea, în baza rezultatelor Analizei Strategice a Apărării, a planurilor de dezvoltare a infrastructurii pe termen mediu şi lung, care să cuprindă evaluarea infrastructurii existente, reabilitarea şi construirea, precum şi transferul/vînzarea proprietăţii care nu mai este necesarăTrimestrul III 2010Ministerul Apărării
Acţiunea 3Aprovizionarea Armatei Naţionale cu cantitatea necesară de medicamente şi echipamentul medical necesar2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 4Stabilirea unui lanţ de aprovizionare care va asigura sprijinul continuu al operaţiunilor şi întreţinerea zilnică a unităţilor, luîndu-se în considerare nivelurile de stocuri şi termenele de ghidare pentru achiziţionare2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 5Menţinerea la nivel corespunzător a rezervelor Armatei Naţionale pentru cazurile de urgenţă2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 6Examinarea posibilităţii implementării unui sistem unic (comun) de contabilitate (evidenţă) a armamentului, în baza aspectelor ciclului de viaţă şi managementului ciclului de viaţă2010-2014Ministerul Apărării
Acţiunea 7Menţinerea, repararea şi echiparea clădirilor, obiectelor, reţelelor inginereşti şi medicalePermanentMinisterul Apărării
2.7.3.Echipament
Acţiunea 1Elaborarea, în baza rezultatelor Analizei Strategice a Apărării, a unui plan de promovare şi modernizare pe termen lung pentru: achiziţionarea vehiculelor de transport, modernizarea şi recondiţionarea tehnicii blindate şi de transport, recondiţionarea sistemelor de artilerie şi a echipamentului special2010-2014Ministerul Apărării
Acţiunea 2Asigurarea raţiilor de rezervă şi stabilirea rezervei Armatei Naţionale pentru cazuri de urgenţă2010-2012Ministerul Apărării
Acţiunea 3Identificarea priorităţilor de alocare a echipamentului către unităţile desemnate pentru misiunile de menţinere a păcii2010-2016Ministerul Apărării
Acţiunea 4Asigurarea cu echipament interoperabil a unităţilor desemnate pentru participarea la operaţiunile internaţionale de menţinere a păcii2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 5Elaborarea unui plan pe termen lung de achiziţionare şi modernizare a echipamentului; elaborarea unui concept şi plan de sprijin logistic cu echipament în timpul operării2010-2014Ministerul Apărării
2.7.4.Apărarea aeriană şi managementul spaţiului aerian
Acţiunea 1Asigurarea, în cadrul noului sistem de management şi apărare aeriană, a disponibilităţii tabloului aerian integrat pentru unităţile de apărare aeriană2010-2014Ministerul Apărării
Acţiunea 2Aderarea la sistemul NATO de Schimb de date cu privire la situaţia aeriană; studierea fezabilităţii de distribuire a datelor despre tabloul aerian cu statele vecine ale Moldovei2010-2014Ministerul Apărării
Acţiunea 3Configurarea şi echiparea Centrului Operaţional de Suveranitate Aeriană conform standardelor NATO2010-2014Ministerul Apărării
Acţiunea 4Modernizarea sistemelor de radar şi rachete pentru a spori compatibilitatea lor operaţională cu sistemele digitale care sînt operate de Alianţă2010-2016Ministerul Apărării

 

2.8. Îmbunătăţirea condiţiilor de securitate a armamentului şi muniţiilor

2.8.1.Ameliorarea securităţii armamentului şi a muniţiilor
Acţiunea 1Realizarea schimbului de informaţie cu aliaţii NATO privind cele mai bune practici, pentru a asigura o protecţie eficientă şi adecvată financiar a depozitelor de muniţii şi armament, folosind noile tehnologiiÎn desfăşurareMinisterul Apărării
Acţiunea 2Sporirea măsurilor de securitate a depozitelor de armament şi muniţii2010-2011Ministerul Apărării
Acţiunea 3Organizarea procedurilor de casare a muniţiilor învechite2010-2014Ministerul Apărării

 

2.9. Trupele de Carabinieri (PAP-DIB 5.4, 5.7)

Acţiunea 1Revizuirea rolului şi responsabilităţilor Trupelor de Carabinieri în cadrul Strategiei Securităţii Naţionale şi Strategiei Militare Naţionale în scopul sporirii contribuţiei la implementarea Planului de acţiuni cu privire la Forţele Armate (care va rezulta din Analiza Strategică a Apărării)2010-2011Ministerul Afacerilor Interne/ Departamentul Trupelor de Carabinieri
Acţiunea 2Revizuirea, în cadrul Analizei Strategice a Apărării, şi ajustarea structurii de forţă pentru a spori capacitatea de realizare a misiunilor trasate în faţa Trupelor de Carabinieri, în conformitate cu cadrul legislativ şi resursele financiare disponibile2010-2014Ministerul Afacerilor Interne/ Departamentul Trupelor de Carabinieri
Acţiunea 3Revizuirea şi sporirea capacităţilor unităţilor militare în realizarea misiunilor ce le revin, inclusiv cele ale unităţilor speciale, care ar putea fi antrenate în operaţiuni în timp de pace, criză, război sau activităţi antiteroriste2010-2014Ministerul Afacerilor Interne/ Departamentul Trupelor de Carabinieri
Acţiunea 4Sporirea capacităţilor de luptă şi de sprijin ale Trupelor de Carabinieri (instruire şi asigurare cu echipament), priorităţile pentru implementarea acestei acţiuni fiind determinate în procesul Analizei Strategice a Apărării2010-2012Ministerul Afacerilor Interne/ Departamentul Trupelor de Carabinieri
Acţiunea 5Solicitarea asistenţei pentru instruirea lingvistică a personalului Trupelor de Carabinieri în contextul unei potenţiale participări la operaţiuni de menţinere a păcii2010-2014Ministerul Afacerilor Interne/ Departamentul Trupelor de Carabinieri
Acţiunea 6În baza rezultatelor Analizei Strategice a Apărării, revizuirea şi adaptarea actualului sistem de mobilizare a Trupelor de Carabinieri, în vederea corespunderii cu structura aprobată şi resursele disponibile2010-2012Ministerul Afacerilor Interne / Departamentul Trupelor de Carabinieri
Acţiunea 7Adaptarea sistemului de pregătire iniţială şi de perfecţionare profesională a corpului de subofiţeri al Trupelor de Carabinieri la cerinţele actuale2010-2011Ministerul Afacerilor Interne/ Departamentul Trupelor de Carabinieri
Acţiunea 8Asigurarea instruirii comune a militarilor carabinieri în cadrul Centrului de pregătire pentru operaţiuni de menţinere a păcii al Armatei Naţionale2010-2014Ministerul Afacerilor Interne/ Departamentul Trupelor de Carabinieri
Acţiunea 9Dezvoltarea capacităţilor de dislocare şi întreţinere în operaţiuni internaţionale a maximum unui detaşament de sprijin al poliţiei2010-2012Ministerul Afacerilor Interne/ Departamentul Trupelor de Carabinieri

 

2.10. Serviciul Grăniceri

2.10.1Reorganizarea Serviciul Grăniceri
Acţiunea 1 Continuarea procesului de armonizare a legislaţiei naţionale cu privire la securitatea de frontieră la standardele europene şi transformarea treptată a Serviciului Grăniceri într-un organ de ocrotire a normelor de drept2009-2011Serviciul Grăniceri
Acţiunea 2Finalizarea procesului de revizuire a modului de organizare şi a structurii Serviciului Grăniceri, care va susţine implementarea abordării managementului integrat de frontieră cu referire la securitatea de frontieră, va cuprinde toate aspectele politicii de frontieră şi va fi orientat spre edificarea frontierelor controlate şi securizate, facilitînd circulaţia legală a persoanelor şi a mărfurilor în conformitate cu standardele şi iniţiativele europene2011Serviciul Grăniceri
Acţiunea 3Elaborarea şi susţinerea de către Serviciul Grăniceri a unui sistem de planificare bugetară mai eficient şi transparent; instruirea personalul necesar pentru elaborarea şi implementarea acestui sistem2009-2011Serviciul Grăniceri
2.10.2.Profesionalizarea treptată a Serviciului Grăniceri în conformitate cu standardele Uniunii Europene în domeniul frontalier şi elaborarea unui sistem adecvat de gestionare a resurselor umane
Acţiunea 1Continuarea procesului de înlocuire treptată a militarilor în termen cu angajaţi pe bază de contract; planificarea în buget a resurselor financiare necesare pentru a susţine această transformare2009-2011Serviciul Grăniceri
Acţiunea 2Continuarea perfecţionării sistemului de management al personalului în conformitate cu practicile internaţionale2009-2011Serviciul Grăniceri
2.10.3.Instruirea personalului în conformitate cu standardele europene
Acţiunea 1Familiarizarea personalului cu legislaţia şi normele de procedură ale statelor din spaţiul euro-atlantic privind frontierele, vizele, azilul, migraţiaAnualServiciul Grăniceri
Acţiunea 2Asigurarea perfecţionării personalului Serviciului Grăniceri în baza standardelor europene în diverse activităţi ale domeniului frontalier, prin participarea la diferite evenimente regionale şi internaţionaleAnualServiciul Grăniceri
Acţiunea 3Modernizarea Colegiului Naţional de Grăniceri (capacităţi şi echipament)2009-2011Serviciul Grăniceri
Acţiunea 4Obţinerea asistenţei pentru studierea de către personal a limbilor străineAnualServiciul Grăniceri
Acţiunea 5Efectuarea schimbului de experienţă cu autorităţile de frontieră din statele vecine în scopul mai bunei patrulări comune a frontierelor şi prevenirii trecerilor ilegalePermanentServiciul Grăniceri
2.10.4.Modernizarea infrastructurii şi echipamentului Serviciului Grăniceri, precum şi sporirea nivelului de mobilitate şi eficienţă (majorarea abilităţii de reacţionare)
Acţiunea 1Asigurarea compatibilităţii dintre sistemele fixe de supraveghere, care să fie complimentate cu capacităţi de observare şi intervenţie mobilă; dotarea cu echipament adecvat a procesului de supraveghere şi control al frontierei pentru a spori capacităţile de reacţie rapidă; efectuarea estimărilor de cost pentru asigurarea cu echipamente şi alocarea resurselor financiare în cadrul fondurilor de modernizare pentru realizarea planului convenit2009-2011Serviciul Grăniceri
Acţiunea 2Sporirea mobilităţii subdiviziunilor de frontieră reieşind din specificul frontierei (terestre, fluviale şi aeriene); determinarea numărului minim de vehicule tot-teren şi ambarcaţiuni de patrulare pe sectoare acvatice, necesare pentru perfecţionarea capacităţilor de reacţie rapidă ale Serviciului Grăniceri; identificarea resurselor financiare pentru achiziţionarea, menţinerea, funcţionarea şi instruirea personalului pentru acest echipament2009-2011Serviciul Grăniceri
Acţiunea 3Elaborarea unui plan cu privire la infrastructura necesară din zona de frontieră pentru asigurarea securităţii frontaliere; estimarea costurilor cu privire la aceste necesităţi şi identificarea resurselor pentru implementarea planului convenit2008-2011Serviciul Grăniceri
2.10.5.Îmbunătăţirea schimbului de date la nivel naţional şi internaţional
Acţiunea 1Efectuarea schimbului de date la nivel naţional conform competenţelor funcţionalePermanentServiciul Grăniceri
Acţiunea 2Implementarea Concepţiei sistemului informaţional integrat al Serviciului Grăniceri2009-2011Serviciul Grăniceri
Acţiunea 3Efectuarea schimbului de informaţii cu instituţiile similare ale statelor vecine, precum şi cu ale altor state, organizaţii internaţionale, în baza acordurilor internaţionale semnate anteriorPermanentServiciul Grăniceri
2.10.6.Dezvoltarea cooperării internaţionale
Acţiunea 1Dezvoltarea cooperării regionale în vederea combaterii crimelor transfrontalierePermanentServiciul Grăniceri
Acţiunea 2Participarea la evenimentele internaţionale relevante pe probleme de frontieră în cadrul Planului Individual al Parteneriatului al MoldoveiPermanentServiciul Grăniceri
Acţiunea 3Încheierea acordurilor de cooperare cu statele vecine în domeniul frontierelor şi cu alte state din spaţiul Euro-Atlantic în domeniul cooperării şi asistenţei reciproce privind aspectele frontaliere, precum şi în domeniul reglementărilor juridice cu privire la schimbul de informaţii pentru prevenirea criminalităţii transfrontaliere2009-2011Serviciul Grăniceri
Acţiunea 4Cooperarea cu Agenţia Europeană pentru Gestionarea Cooperării Operaţionale la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene (FRONTEX)PermanentServiciul Grăniceri
Acţiunea 5Implementarea proiectelor de asistenţă tehnică şi financiară aferente domeniului frontalier, susţinute de către donatorii şi partenerii externi2009-2011Serviciul Grăniceri

 

Capitolul 3

INFORMAŢIA PUBLICĂ, ŞTIINŢA, MEDIUL ÎNCONJURĂTOR ŞI PLANIFICAREA ÎN SITUAŢII DE URGENŢĂ

 

3.1. Informarea publică cu privire la subiectele de securitate şi apărare

3.1.1.Sporirea nivelului de informare publică în probleme de securitate şi reformă a apărării
Acţiunea 1Elaborarea, aprobarea şi implementarea, cu antrenarea societăţii civile, a Strategiei Naţionale de Informare cu privire la reforma sectorului de securitate şi apărare2011Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Centrul de Informare şi Documentare NATO
Acţiunea 2Sporirea abilităţilor de comunicare ale specialiştilor de informare publică din cadrul Forţelor Armate şi sectorului de securitate prin instruire continuă, în vederea îmbunătăţirii capacităţilor de implementare a Strategiei Naţionale de InformarePermanentMinisterul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
3.1.2.Intensificarea informării publice despre NATO
Acţiunea 1Cooperarea şi participarea activă la evenimentele organizate de Centrul de Informare şi Documentare NATOPermanentCentrul de Informare şi Documentare NATO, Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Serviciul Grăniceri, alte instituţii
Acţiunea 2Organizarea seminarelor /atelierelor /conferinţelor /săptămînii(lor) NATO cu sprijinul Direcţiei pentru Diplomaţie Publică NATO pentru grupuri ţintă specifice (autorităţi locale, universităţi, jurnalişti, ONG-uri)PermanentCentrul de Informare şi Documentare NATO
Acţiunea 3Pregătirea şi difuzarea cu regularitate pe canale de televiziune şi radio a informaţiei imparţiale despre NATO, precum şi examinarea posibilităţii utilizării reţelelor de socializare în acest sensPermanentCentrul de Informare şi Documentare NATO, toate instituţiile naţionale vizate
Acţiunea 4Organizarea consultărilor cu experţii NATO la Capitolul comunicare strategicăPermanentCentrul de Informare şi Documentare NATO
Acţiunea 5Încurajarea în continuare a deschiderii unor puncte de informare despre NATO în universităţi şi stabilirea unei reţele interuniversitare la tematica politicii NATOPermanentCentrul de Informare şi Documentare NATO, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Apărării

 

3.2. Cooperarea în domeniul ştiinţific pentru pace şi securitate

3.2.1.Consolidarea bazei normative/practicilor cu privire la protecţia mediului ambiant
Acţiunea 1Instituirea unei baze de date regionale cu scopul sporirii capacităţii de prevenire a dezastrelor naturale, precum şi a Sistemului de avertizare şi evaluare a riscului alunecărilor de teren (conform Proiectului “Ştiinţă pentru Pace şi Securitate” ref.983287)2010-2012Academia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 2Instituirea, în baza experienţei anterioare în domeniul reducerii riscurilor seismice, a unei baze de date regionale a sistemelor de alertă şi avertizare2010Academia de Ştiinţe a Moldovei
3.2.2.Abordarea priorităţilor primordiale în domeniul securităţii prin activităţi în cadrul Proiectului “Ştiinţă pentru Pace şi Securitate”
Acţiunea 1Dezvoltarea Sistemului informaţional pentru ştiinţă şi educaţie al Moldovei (RENAM), în special în domeniile care se referă la stabilitatea şi securitatea funcţionăriiÎn desfăşurareAcademia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 2Promovarea participării la proiecte de dezvoltare a sistemelor informaţionale în scopul consolidării mediului de cercetare şi educaţie cu avansarea nivelului serviciilor internet/intranet; lansarea formelor noi de cooperare la nivel naţional, regional şi internaţional în domeniile tehnologiilor informaţionale, realizarea de noi conectări la reţelele ce utilizează fibre optice de capacitate înaltă, asigurînd o conexiune în exterior şi o interacţiune sigură a comunităţii moldoveneşti de cercetare şi educaţie (conform Proiectului “Ştiinţă pentru Pace şi Securitate” ref. 982702)În desfăşurareAcademia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 3Examinarea, în baza activităţii echipelor de intervenţie rapidă în domeniul informaţional, a posibilităţilor oferirii societăţii şi instituţiilor de stat a consultaţiilor cu privire la securizarea mediilor informaţionale a acestora (eventual prin crearea unui Centru Naţional de Reacţie)2010-2012Academia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 4Dezvoltarea infrastructurii naţionale distribuite de calculatoare (Grid) de performanţă înaltă (HPC) în diverse domenii, dar prioritar în cele ce contribuie la modernizarea societăţii2010-2013Academia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 5Introducerea în aplicare de către Academia Cisco RENAM a certificatelor de tip CCNA pentru specialiştii din domeniul securităţii reţelelor informaţionale2010-2013Academia de Ştiinţe a Moldovei
3.2.3.Activităţi de cooperare în scopul realizării priorităţilor Moldovei în domeniul ştiinţei şi tehnologiei
Acţiunea 1Realizarea fazei a treia a proiectului de distrugere a substanţelor chimice şi pesticidelor (în cooperare cu ENVSEC şi PfP Trust Funds) (conform Proiectului “Ştiinţă pentru Pace şi Securitate” ref.981186)În desfăşurareAcademia de Ştiinţe a Moldovei, Ministerul Apărării
Acţiunea 2Continuarea cooperării în domeniul combaterii ameninţărilor bioterorismuluiÎn desfăşurareAcademia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 3Continuarea cooperării în vederea promovării securităţii lanţului alimentar în MoldovaÎn desfăşurareAcademia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 4Dezvoltarea cooperării în scopul consolidării expertizei în domeniul tehnologiilor informaţionale/ tehnologiilor de comunicareÎn desfăşurareMinisterul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Academia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 5Desfăşurarea cooperării pentru implementarea Directivei-cadru a UE 2000/60 privind apa şi managementul Integrat al bazinelor hidrograficeÎncepînd cu 2010Ministerul Mediului
Acţiunea 6Desfăşurarea consultărilor în problema protecţiei mediului sub egida iniţiativei regionale ENVSECÎn desfăşurareMinisterul Mediului
3.2.4.Desfăşurarea activităţilor la nivel naţional şi regional în conformitate cu priorităţile naţionale în domeniul ştiinţific şi tehnologic, inclusiv în cadrul Programului NATO “Ştiinţă pentru Pace şi Securitate”
Acţiunea 1Înaintarea propunerilor de proiecte în următoarele domenii prioritare: securitatea mediului şi calamităţile naturale, securitatea energetică şi studierea tendinţelor demografice negative, inclusiv migraţia ilegală şi traficul de fiinţe umane2010-2013Academia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 2Prezentarea propunerilor de proiecte privind dezvoltarea senzorilor de fibre optice rezistenţi la radiaţii (de exemplu pentru măsurarea temperaturilor în situaţii de pericol sporit)2010-2013Academia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 3Diseminarea informaţiilor referitoare la mecanismele de granturi ale Proiectului “Ştiinţă pentru Pace şi Securitate”, pentru a stimula participarea comunităţii ştiinţifice din Moldova la acest programÎn desfăşurareAcademia de Ştiinţe a Moldovei

 

3.3. Managementul crizelor, planificarea în situaţii de urgenţă civile şi pregătirea către situaţiile de urgenţă

3.3.1.Sporirea capacităţii de reacţie a Moldovei în situaţii de criză, coordonarea interinstituţională şi comunicarea în situaţii de criză
Acţiunea 1Instituirea unei subdiviziuni pentru asigurarea logistică a lucrărilor de salvare-deblocare şi asigurarea vitală a populaţiei în condiţii de situaţii excepţionale2010-2013Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
Acţiunea 2Instituirea în cadrul Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale a unei subdiviziuni de geniu pentru asigurarea lucrărilor de salvare-deblocare2010-2013Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
Acţiunea 3Perfecţionarea regulamentelor cu privire la reacţia în situaţii excepţionale, inclusiv a documentaţiei tehnice2010-2012Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
Acţiunea 4Armonizarea cadrului normativ-juridic la standardele europene2010-2012Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
Acţiunea 5Perfecţionarea metodelor de prevenire şi reacţie în caz de urgenţe la terminalul petrolier Giurgiuleşti2010-2012Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
3.3.2.Sporirea nivelului de pregătire în caz de urgenţă
Acţiunea 1Participarea reprezentanţilor autorităţilor publice centrale la şedinţele de lucru ale subcomitetelor Înaltului Comitet pentru Situaţii de Urgenţă (SCEPC) al NATOPermanentMinisterul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 2Avansarea nivelului de pregătire profesională a echipelor de pompieri şi salvatori2010-2011Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţii Excepţionale
Acţiunea 3Informarea tinerilor despre metodele de prevenire a dezastrelor şi de reacţie în cazul apariţiei acestora2010-2011Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
Acţiunea 4Iniţierea implementării Directivei europene SEVESO II2010-2013Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, Ministerul Economiei / Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Tehnică a Obiectelor Industriale Periculoase
Acţiunea 5Iniţierea colaborării între Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, Institutul Geologie şi Seismologie al Academiei de Ştiinţe a Moldovei şi instituţiile similare din România2010-2011Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, Academia de Ştiinţe a Moldovei
Acţiunea 6Implementarea sistemului global de informare (GIS) în managementul situaţiilor de urgenţă2010-2012Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru
Acţiunea 7Organizarea şi desfăşurarea în Republica Moldova a Exerciţiului în formatul EADRCC/NATO “Codrii 2011” cu participarea ţărilor membre şi partenere NATO2010-2011Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
3.3.3.Perfecţionarea sistemului de reacţie în caz de urgenţă
Acţiunea 1Eficientizarea activităţii în domeniul reacţionării la avariile chimice, radioactive şi incendii2010-2013Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
Acţiunea 2Perfecţionarea procesului de schimb de informaţii între subdiviziunile/unităţile Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale2010-2011Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
Acţiunea 3Sporirea capacităţilor pompierilor şi salvatorilor pentru a reacţiona în cazul diferitelor tipuri de urgenţe2010- permanentMinisterul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
Acţiunea 4Achiziţionarea unui laborator mobil pentru efectuarea verificărilor gradului de rezistenţă a clădirilor la seisme2010-2013Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale
Acţiunea 5Achiziţionarea unui laborator de testare a rezistenţei la foc în conformitate cu exigenţele Uniunii Europene2010-2013Ministerul Afacerilor Interne /Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale

 

Capitolul 4

ASPECTE ADMINISTRATIVE, PROTEJAREA INFORMAŢIEI ŞI RESURSE

 

4.1. Aspecte administrative

4.1.1.Asigurarea implementării eficiente a IPAP prin coordonare, conexiune şi gestionare coerentă a programelor de suport
Acţiunea 1Implementarea Concepţiei reformei administraţiei publice centrale şi aplicarea în continuare a principiilor bunei guvernări în sectorul securităţii şi apărăriiÎn desfăşurareCancelaria de Stat
Acţiunea 2Asigurarea unei coordonări adecvate interministeriale şi coordonarea activităţii experţilor şi grupurilor de lucru ad-hoc de către Comisia naţională pentru implementarea IPAPÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 3Asigurarea legăturii adecvate cu Cartierul General al NATO prin crearea unei Misiuni a Moldovei pe lîngă NATO, dotată cu resursele financiare şi umane necesare (personal civil şi militar), identificarea posibilităţilor de stabilire a unui sistem securizat de comunicare între Chişinău şi Misiunea în cauză2012Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 4Asigurarea cooperării eficiente cu Ambasada Punct de Contact NATO în Republica MoldovaÎn desfăşurareMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene

 

4.2. Resurse

4.2.1.Asigurarea finanţării adecvate a programelor şi activităţilor de susţinere IPAP
Acţiunea 1Identificarea şi alocarea de resurse financiare şi umane necesare implementării IPAPÎn desfăşurareOrganele centrale de specialitate ale administraţiei publice
Acţiunea 2Elaborarea de către Comisia Naţională pentru Implementarea IPAP a listei actualizate de necesităţi pentru implementarea IPAP, care va stabili priorităţile de asistenţă necesară pentru implementarea cu succes a IPAPAnualOrganele centrale de specialitate ale administraţiei publice
Acţiunea 3Dezvoltarea expertizei naţionale privind sistemele de planificare şi bugetareÎn desfăşurareMinisterul Finanţelor, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice
Acţiunea 4Continuarea participării în mecanismele oferite de Centrul de documentare pentru Caucazul de Sud şi Republica MoldovaBianualMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene

 

4.3. Protejarea informaţiei

4.3.1.Implementarea integrală a Acordului cu privire la securizarea informaţiei, semnat între Guvernul Republicii Moldova şi NATO
Acţiunea 1Asigurarea îndeplinirii standardelor minime de securitate ale NATO prevăzute de Acordul cu privire la securizarea informaţiei, semnat între Guvernul Republicii Moldova şi NATOÎn desfăşurareServiciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
4.3.2.Perfecţionarea sistemului naţional de protecţie a informaţiei
Acţiunea 1Intensificarea cooperării cu serviciile relevante ale altor ţări, pentru a îmbunătăţi activitatea Autorităţii Naţionale de Securitate (NSA)În desfăşurareServiciul de Informaţii şi Securitate
Acţiunea 2Dezvoltarea şi implementarea programelor de educaţie/instruire în domeniul securităţii pentru experţii din Moldova care operează cu informaţii secrete NATO, în scopul îmbunătăţirii activităţii Autorităţii Naţionale de Securitate2011Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul de Informaţii şi Securitate
Acţiunea 3Sporirea protecţiei criptografice a informaţiei secrete2011Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Acţiunea 4Identificarea şi eliminarea, în cooperare cu Oficiul NATO pentru Securitate, a carenţelor din sistemul de protecţie a informaţiei secretePermanentMinisterul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Serviciul de Informaţii şi Securitate, Ministerul Apărării