H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de desfăşurare
a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale
pentru parcul industrial, precum şi a Raportului-model privind
activitatea desfăşurată în cadrul parcului industrial
nr. 652 din 01.09.2011
Monitorul Oficial nr.148-151/723 din 09.09.2011
* * *
În vederea executării art.15 alin.(5) şi art.19 alin.(1) din Legea nr.182 din 15 iulie 2010 cu privire la parcurile industriale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.155-158, art.561), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
1) Regulamentul privind modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial, conform anexei nr.1;
2) Raportul-model privind activitatea desfăşurată în cadrul parcului industrial, conform anexei nr.2;
3) Metodologia de determinare a plăţii de mentenanţă pentru infrastructura tehnică şi de producţie, conform anexei nr.21.
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
2. Se abrogă unele hotărîri de Guvern, conform anexei nr.3.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Valeriu Lazăr |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Chişinău, 1 septembrie 2011. | |
Nr.652. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.652 din 1 septembrie 2011
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvântul „calendaristice” se exclude, conform Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024
REGULAMENTUL
privind modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor
şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial (în continuare – Regulament) stabileşte modalitatea şi principalele condiţii de organizare şi desfăşurare a concursurilor pentru selectarea rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru realizare în cadrul parcului industrial, creat în baza bunurilor proprietate publică sau pe principii de parteneriat public-privat.
2. Concursul se organizează în scopul de a selecta cel mai potrivit agent economic pentru dreptul de a deveni rezident al parcului industrial şi proiectele investiţionale care urmează a fi realizate în cadrul acestuia, conform principiilor legalităţii, transparenţei, confidenţialităţii şi accesibilităţii la informaţii.
3. La elaborarea condiţiilor de selectare a rezidenţilor trebuie să se ţină cont de:
1) categoria parcului industrial;
2) parametrii infrastructurii şi suprafaţa de care dispune parcul industrial;
3) necesitatea asigurării protecţiei mediului pentru întregul ciclu de viaţă al produselor, care urmează să fie obţinute de rezidenţi, în special prin intermediul:
a) eliminării deşeurilor şi poluării în stadiul de design;
b) promovării circulaţiei materiilor şi regenerării resurselor naturale;
c) aplicării continue a strategiilor de prevenire a impactului asupra mediului la nivelul proceselor de producţie;
d) implementării măsurilor de eficienţă energetică;
e) dezvoltării unor strategii eficiente de gestionare a deşeurilor;
f) utilizării tehnologiilor verzi;
g) promovării inovaţiei şi cercetării.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
II. COMISIA DE CONCURS
4. Funcţiile de organizare şi desfăşurare a concursurilor de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial sînt îndeplinite de Comisia specială pentru organizarea concursurilor (în continuare – Comisia de concurs), creată prin ordinul întreprinderii administratoare a parcului industrial (în continuare – întreprindere administratoare), cu avizul prealabil al Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării.
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
5. În componenţa Comisiei de concurs sînt incluşi, în mod obligatoriu, reprezentanţi ai întreprinderii administratoare, Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării şi ai altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, după caz.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
6. Comisia de concurs este formată dintr-un număr impar de persoane, nu mai mic de 5, dintre care 2 reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării.
[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
7. Activitatea Comisiei de concurs este organizată de către preşedintele acesteia, iar lucrările de secretariat sînt ţinute de către secretariatul Comisiei de concurs (în continuare – secretariat), desemnat prin ordinul întreprinderii administratoare.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
8. Şedinţa Comisiei de concurs este deliberativă dacă la ea participă cel puţin 2/3 din membrii ei. Deciziile Comisiei de concurs se adoptă cu majoritatea simplă de voturi din numărul total al membrilor ei. Fiecare membru al Comisiei de concurs are dreptul la un singur vot.
9. Rezultatele şedinţei Comisiei de concurs se consemnează în proces-verbal, semnat de toţi membrii Comisiei prezenţi la şedinţă.
10. Nu pot fi membri ai Comisiei de concurs persoanele juridice şi/sau fizice care au depus cerere de participare la concurs şi persoanele afiliate acestora.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
11. În cazul în care Comisia de concurs nu-şi îndeplineşte atribuţiile şi/sau obligaţiunile sale, întreprinderea administratoare este în drept să o desfiinţeze şi să creeze o nouă Comisie de concurs.
[Capitolul III (pct.12-171) în redacţia Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
III. ATRIBUŢIILE COMISIEI DE CONCURS ŞI SECRETARIATULUI.
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE
12. Comisia de concurs are următoarele atribuţii:
1) examinarea şi aprobarea documentelor pentru anunţarea concursului;
2) examinarea ofertelor şi materialelor prezentate la concurs de către participant;
3) atragerea, în caz de necesitate, a experţilor în domeniu pentru examinarea proiectelor investiţionale prezentate la concurs;
4) desfăşurarea concursului;
5) desemnarea învingătorului concursului;
6) examinarea contestărilor referitor la rezultatele concursului;
7) alte atribuţii potrivit Regulamentului cu privire la modul de determinare şi comercializare a activelor neutilizate ale întreprinderilor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.480 din 28 martie 2008;
8) examinarea cererii rezidentului privind modificarea proiectului investiţional, în sensul diminuării investiţiilor preconizate şi/sau al schimbării genului de activitate, în baza căruia a fost selectat pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător în cadrul parcului industrial;
9) examinarea propunerii întreprinderii administratoare privind retragerea titlului de rezident al parcului industrial;
10) monitorizarea aplicării corecte de către întreprinderile administratoare a Metodologiei de determinare a plăţii de mentenanţă pentru infrastructura tehnică şi de producţie.
[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
13. Comisia de concurs are dreptul:
1) să solicite de la participantul la concurs informaţii adiţionate privind datele despre companie şi proiectul investiţional depus;
2) să negocieze direct mărimea şi forma investiţiilor preconizate, tipul producţiei fabricate şi genul serviciilor prestate;
3) să reexamineze, la solicitarea rezidenţilor, condiţiile proiectelor investiţionale anunţate iniţial de către rezidenţi şi aprobarea acestora;
4) să solicite informaţii suplimentare sau clarificări de la rezident în cazul în care acesta solicită modificarea proiectului investiţional, în sensul diminuării investiţiilor preconizate şi/sau al schimbării genului de activitate, în baza căruia a fost selectat rezidentul pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător în cadrul parcului industrial;
5) să evalueze anual progresul realizării proiectelor investiţionale, pe baza informaţiilor furnizate de întreprinderea administratoare, pentru a verifica respectarea angajamentelor asumate la concurs;
6) să constate, după caz, neîndeplinirea angajamentelor investiţionale de către rezident, în baza raportărilor întreprinderii administratoare şi a prevederilor proiectului investiţional, conform art.21 alin.(3) din Legea nr.182/2010 cu privire la parcurile industriale;
7) să decidă retragerea titlului de rezident în cazul nerealizării investiţiilor conform obligaţiilor asumate, în urma analizării datelor prezentate de către întreprinderea administratoare.
[Pct.13 completat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
14. Comisia de concurs este obligată:
1) să examineze toate cererile recepţionate;
2) să verifice documentele de participare la concurs şi datele candidaţilor;
3) să respecte confidenţialitatea datelor din documentele de concurs;
4) să semneze procesul-verbal cu privire la rezultatele concursului sau să anexeze opinia lor separată;
5) să verifice documentele anexate la cererile rezidenţilor privind modificarea şi completarea proiectelor investiţionale, depuse în sensul diminuării investiţiilor preconizate şi/sau al schimbării genului de activitate, în baza cărora au fost selectaţi rezidenţii pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător în cadrul parcului industrial;
6) să analizeze informaţiile furnizate de întreprinderea administratoare privind implementarea proiectelor investiţionale ale rezidenţilor, pentru a asigura respectarea angajamentelor asumate;
7) să verifice conformitatea progresului proiectelor investiţionale cu cerinţele şi termenele stabilite prin proiectele aprobate la selectarea rezidenţilor;
8) să colaboreze cu întreprinderea administratoare în procesul de evaluare a proiectelor investiţionale, solicitând periodic raportări şi clarificări necesare;
9) să respecte procedurile legale stabilite pentru retragerea titlului de rezident şi să asigure transparenţa şi echitatea deciziilor luate;
10) să informeze întreprinderea administratoare cu privire la deciziile luate, inclusiv în cazul propunerii de rezoluţiune a contractului încheiat cu rezidentul, pentru a se asigura implementarea corectă a acestor decizii.
[Pct.14 completat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
15. Preşedintele Comisiei de concurs exercită următoarele atribuţii:
1) organizează activitatea Comisiei de concurs;
2) stabileşte data, locul şi ora convocării şedinţelor Comisiei de concurs;
3) prezidează şedinţele Comisiei de concurs;
4) exercită alte atribuţii în conformitate cu prezentul Regulament.
16. Secretariatul are următoarele atribuţii:
1) întocmirea documentelor pentru anunţarea concursului;
2) recepţionarea, înregistrarea ofertelor şi eliberarea participanţilor la concurs înştiinţări în formă scrisă;
3) pregătirea documentelor necesare pentru desfăşurarea şedinţei;
4) informarea membrilor Comisiei de concurs despre data, ora şi locul desfăşurării şedinţei;
5) perfectarea proceselor-verbale ale Comisiei de concurs.
17. Secretariatul are următoarele obligaţii:
1) să pună la dispoziţia participantului la concurs informaţia cu privire la desfăşurarea concursului şi să explice modul de completare a documentelor necesare pentru participare la concurs;
2) să expedieze participanţilor o înştiinţare în scris despre rezultatele concursului;
3) să înştiinţeze în scris participanţii la concurs despre anularea rezultatelor acestuia;
4) să asigure păstrarea documentelor de concurs şi confidenţialitatea datelor din acestea.
171. Secretariatul este în drept:
1) să refuze înregistrarea documentelor prezentate după expirarea termenului-limită, indicat în comunicatul informativ;
2) să asiste la examinarea materialelor fără drept de vot.
[Capitolul III (pct.12-171) în redacţia Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
IV. PARTICIPANŢII LA CONCURS
18. Participant la concurs poate fi orice persoană fizică sau juridică, înregistrată în calitate de subiect al activităţii de întreprinzător în Republica Moldova sau care şi-a asumat obligaţia ca, în cazul în care va trece cu succes etapa de selectare, să se înregistreze în calitate de subiect al activităţii de întreprinzător în Republica Moldova.
[Pct.19 abrogat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
20. La concurs sînt admişi candidaţii care:
1) au depus, în termenul prevăzut, cererea de participare la concurs conform anexei la prezentul Regulament şi au prezentat documentele de participare la concurs;
2) au prezentat proiecte investiţionale care corespund categoriei parcului industrial şi criteriilor stabilite la pct.3;
3) au achitat taxa de participare la concurs.
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
21. Nu sînt admişi să participe la concurs candidaţii:
1) în privinţa cărora a fost iniţiată procedura de insolvabilitate;
2) care au faţă de bugetul public naţional datorii la impozite, taxe şi alte plăţi ce depăşesc o perioadă fiscală;
3) care nu au perfectat integral setul necesar de documente sau perfectarea acestora este neconformă cerinţelor stabilite.
22. Participantul la concurs are dreptul:
1) să participe la concurs personal sau prin intermediul persoanelor sale împuternicite;
2) să solicite de la secretariat informaţia privind procedura de înaintare a cererilor de participare la concurs, condiţiile şi procedura de desfăşurare a concursului, datele generale despre parcul industrial, modul de perfectare a cererii de participare, mărimea plăţilor pentru utilizarea infrastructurii tehnice şi de producţie şi a terenurilor care se dau în locaţiune/arendă, modul şi condiţiile de dare în locaţiune a obiectelor infrastructurii tehnice şi de producţie şi/sau a terenurilor destinate construcţiilor din cadrul parcului industrial;
3) să prezinte la concurs mai multe proiecte investiţionale;
4) să se adreseze Comisiei de concurs, în caz de încălcare a drepturilor de participant la concurs, precum şi de nerespectare a prezentului Regulament;
5) să se informeze despre rezultatele concursului, precum şi despre considerentele deciziilor adoptate;
6) să conteste rezultatele concursului.
[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
23. Participantul la concurs este obligat:
1) să respecte regulile de desfăşurare a concursului, stabilite de prezentul Regulament;
2) în cazul în care va fi desemnat cîştigătorul concursului, să încheie, în termen de 10 zile lucrătoare, cu întreprinderea administratoare, pe un termen ce nu depăşeşte durata funcţionării parcului industrial, un contract de desfăşurare a activităţii în parcul industrial;
3) să achite taxa de participare la concursul de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial;
4) în cazul în care va obţine titlul de rezident al parcului industrial, să achite lunar, în termenul stabilit, toate plăţile prevăzute în contractul de desfăşurare a activităţii în parcul industrial.
[Pct.23 completat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
231. Taxa de participare la concursul de selectare a rezidenţilor parcurilor industriale create în baza bunurilor proprietate publică a statului se stabileşte în mărime de 500 de euro, achitată în moneda naţională la cursul valutar stabilit de Banca Naţională a Moldovei.
[Pct.231 introdus prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
V. ANUNŢAREA CONCURSULUI ŞI RECEPŢIONAREA OFERTEI
24. Decizia cu privire la organizarea concursului se adoptă de către Comisia de concurs, iar secretariatul perfectează procesul-verbal respectiv.
[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
25. În baza deciziei Comisiei de concurs, secretariatul pregăteşte şi, cu cel puţin 15 zile înainte de deschiderea concursului, publică în mass-media un comunicat informativ referitor la desfăşurarea concursului şi la condiţiile lui.
[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
26. Comunicatul informativ referitor la desfăşurarea concursului trebuie să conţină:
1) data, ora şi locul desfăşurării concursului;
2) cerinţele faţă de rezidenţi şi proiectele investiţionale propuse pentru realizare în cadrul parcului industrial;
3) lista documentelor pentru participare la concurs;
4) mărimea taxei de participare la concurs şi contul de decontare la care urmează a fi transferată suma respectivă;
5) termenul-limită de recepţionare şi înregistrare a documentelor referitoare la concurs şi ordinea prezentării documentelor;
6) date de contact (telefonul, faxul, e-mail) pentru relaţii şi adresa poştală la care urmează a fi prezentate ofertele de concurs;
7) alte date necesare.
27. În cazul lipsei participanţilor la concurs, Comisia de concurs poate prelungi termenul de organizare a concursului, fără a schimba condiţiile iniţiale de participare, publicînd avizul privind termenul decalat, precum şi data, numărul şi denumirea organului de presă în care au fost publicate condiţiile concursului.
[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
28. Informaţia indicată la pct.22 subpct.2), inclusiv copiile actelor normative care reglementează activitatea rezidenţilor parcului industrial, se eliberează gratuit la solicitarea candidatului.
[Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
29. Setul de documente de participare la concurs, adresat Comisiei de concurs, trebuie să cuprindă:
1) cererea de participare la concurs, adresată Comisiei de concurs, conform anexei la prezentul Regulament;
2) în cazul persoanelor juridice autohtone – copia certificatului înregistrării de stat şi copia statutului, autentificate de conducătorii lor, şi extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice;
3) în cazul persoanelor juridice străine – copia certificatului de înregistrare, eliberat de organul împuternicit, şi copia statutului, autentificate în modul stabilit de legislaţie;
4) în cazul persoanelor fizice – copia buletinului de identitate şi a anexei la el;
5) proiectul investiţional elaborat în conformitate cu condiţiile de activitate, regimul şi categoria parcului industrial, care va include următoarele date esenţiale: volumul investiţiilor şi venitul din vânzări; numărul locurilor de muncă care urmează a fi create; termenele de realizare a proiectului; suprafaţa terenului/încăperilor şi volumul consumului de apă, de energie electrică, energie termică, gaze naturale şi alte resurse, necesare pentru realizarea proiectului; măsurile care vor fi întreprinse în vederea asigurării protecţiei mediului pentru întregul ciclu de viaţă al produselor, care urmează să fie obţinute de rezident, precum şi alte informaţii relevante;
6) certificatul de la bancă care reflectă conturile şi soldul mijloacelor băneşti;
7) copia documentului ce confirmă achitarea taxei de participare la concurs;
8) procura persoanei împuternicite să acţioneze în numele participantului la concurs şi să semneze documente juridice.
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
30. În cazul în care, selectarea rezidenţilor şi proiectelor investiţionale se efectuează concomitent pentru mai multe loturi din cadrul parcului industrial, ofertantul va prezenta pentru fiecare lot solicitat în parte setul de documente, specificat la pct.29.
31. Ofertele se prezintă secretariatului în limba de stat, în plic sigilat, la adresa indicată în comunicatul informativ, pe care se aplică ştampila umedă a întreprinderii administratoare.
[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
32. Ofertele se înregistrează, în ordinea primirii, într-un registru de către secretariat, indicîndu-se data şi ora primirii.
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
33. Ofertele primite după expirarea termenului-limită indicat în comunicatul informativ publicat în mass-media nu se admit la concurs şi se restituie ofertanţilor fără a fi deschise.
[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
34. La momentul depunerii setului de documente pentru participare la concurs secretariatul înmînează aplicanţilor la concurs o înştiinţare în scris referitor la acceptarea cererii, indicîndu-se data înregistrării ei, precum şi data, ora şi locul desfăşurării concursului.
[Pct.34 în redacţia Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
35. Ofertele participantului la concurs se păstrează într-un safeu special. Persoana care efectuează recepţionarea şi înregistrarea documentelor, desemnată prin ordinul conducătorului întreprinderii administratoare, poartă răspundere pentru păstrarea şi înregistrarea acestora.
VI. CONDIŢIILE ŞI MODUL DE DESFĂŞURARE A CONCURSULUI
36. Concursul poate avea atît caracter competiţional, cît şi necompetiţional. În cazul în care există o singură ofertă, Comisia de concurs este în drept să negocieze direct mărimea şi forma investiţiilor preconizate, tipul producţiei fabricate, genul serviciilor prestate şi altele.
37. Concursul este de tip închis. Deschiderea plicurilor cu propunerile de concurs se efectuează de către Comisia de concurs în prezenţa participanţilor sau a persoanelor împuternicite de aceştia, la începutul concursului.
38. La deschiderea concursului, Comisia de concurs verifică corespunderea setului de documentele prezentate pentru participare la concurs, cu cerinţele documentelor de concurs şi datele participanţilor, iar secretariatul perfectează procesul-verbal cu privire la admiterea acestora pentru participare la concurs. În cazul în care acestea nu corespund cerinţelor documentaţiei de concurs şi corectarea erorilor sau deficienţelor depistate schimbă substanţial esenţa ofertei, aceasta nu va fi luată în considerare la desemnarea cîştigătorului, fapt care se consemnează în procesul-verbal al şedinţei Comisiei de concurs.
[Pct.38 în redacţia Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
39. Participanţilor la concurs ale căror documente au fost examinate în cadrul şedinţei Comisiei de concurs li se expediază o înştiinţare în scris despre rezultatele concursului, inclusiv în situaţia cînd oferta a fost respinsă din cauza depistării unor nereguli. În aceste cazuri, în înştiinţare sînt indicate neregulile care au servit drept motiv pentru respingerea ofertei.
40. Participanţii ale căror documente au fost examinate nu au dreptul la restituirea taxei de participare la concurs, dacă acesta a avut loc în termenele stabilite în comunicatul informativ despre organizarea concursului sau în termenele convenite, precum şi în cazul prelungirii termenului de recepţionare şi înregistrare a ofertelor.
41. Se interzice tăinuirea cererilor şi neluarea în considerare a acestora la stabilirea rezultatelor concursului de către Comisia de concurs.
[Pct.42 şi 43 abrogate prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
44. În perioada desfăşurării concursului, Comisia de concurs are dreptul, în caz de necesitate, să solicite de la participanţii la concurs prezentarea unor informaţii suplimentare relevante cu privire la oferta respectivă.
45. După înregistrarea ofertelor, participanţii la concurs nu au dreptul să opereze de sine stătător modificări în documentele prezentate.
46. Comisia de concurs, în perioada de pînă la desemnarea cîştigătorilor, poate descalifica şi înlătura de la participarea la concurs orice candidat, în cazul în care în documentaţia prezentată vor fi depistate informaţii neveridice.
47. Candidaţii neadmişi la concurs, descalificaţi şi înlăturaţi în perioada de participare la acesta, au dreptul să participe la alte concursuri anunţate pe baze generale.
VII. SELECTAREA REZIDENŢILOR
48. Comisia de concurs examinează ofertele depuse în termen de 10 zile din data deschiderii concursului.
[Pct.48 modificat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
[Pct.48 modificat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
49. Drept criterii de bază pentru selectarea rezidenţilor se consideră:
1) importanţa social-economică a proiectului investiţional (proiectelor investiţionale) pentru dezvoltarea parcului industrial, regiunii respective şi a ţării;
2) genul de activitate;
3) existenţa mijloacelor financiare pentru acoperirea cheltuielilor legate de implementarea proiectului respectiv;
4) experienţa pozitivă a solicitantului la titlul de rezident al parcului, reflectată în activitatea anterioară de implementare a proiectelor investiţionale;
5) volumul investiţiilor necesare pentru realizarea proiectului investiţional;
6) venitul din vînzări preconizat;
7) rentabilitatea şi stabilitatea financiară a proiectului investiţional;
8) numărul locurilor de muncă preconizate pentru a fi create în urma implementării proiectului investiţional;
9) implementarea tehnologiilor moderne inovaţionale;
10) utilizarea materiilor prime locale;
11) impactul asupra mediului;
12) data iniţierii şi durata de implementare a proiectului;
[Subpct.13) pct.49 abrogat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
[Pct.49 modificat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
491. Evaluarea criteriilor menţionate la pct.49 se va realiza în conformitate cu o grilă de notare elaborată de către Comisia de concurs, care va conţine punctajul minim obligatoriu pentru fiecare criteriu.
[Pct.491 introdus prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
50. Selectarea cîştigătorului se efectuează de către Comisia de concurs în cadrul unei şedinţe închise, în conformitate cu condiţiile concursului.
51. Cîştigător al concursului se recunoaşte participantul a cărui ofertă corespunde tuturor cerinţelor documentaţiei de concurs, specificului activităţii parcului industrial şi condiţiilor de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale, precum şi criteriilor de stabilire a cîştigătorilor.
52. În cazul recepţionării a două sau mai multe proiecte investiţionale în acelaşi domeniu, cu aceleaşi obiective şi premise de realizare, Comisia de concurs poate să accepte aceste proiecte sau, în baza unor informaţii solicitate suplimentar, să identifice candidatul care a argumentat mai convingător susţinerea proiectului desemnîndu-l cîştigător al concursului.
53. Rezultatele şedinţei Comisiei de concurs se consemnează într-un proces-verbal perfectat de secretariat, în care se indică:
1) data şi locul unde s-a desfăşurat concursul;
2) componenţa Comisiei de concurs şi a secretariatului;
3) lista şi datele de identitate ale participanţilor la concurs;
4) informaţia privind admiterea sau respingerea participanţilor la concurs;
5) descrierea proiectelor investiţionale anunţate de către participanţi;
6) informaţia privind desemnarea cîştigătorului;
7) altă informaţie necesară.
[Pct.53 în redacţia Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
54. La anunţarea rezultatelor concursului pot fi prezenţi participanţii sau persoanele lor împuternicite care dispun de procură, precum şi reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice interesate şi ai mass-media.
541. Rezultatele concursului sînt plasate pe pagina web a întreprinderii administratoare, în termen de 3 zile de la semnarea procesului-verbal.
[Pct.541 introdus prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
55. Membrii Comisiei de concurs, care au fost prezenţi la şedinţă, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare din ziua desfăşurării concursului, sînt obligaţi să semneze procesul-verbal cu privire la rezultatele concursului sau să anexeze opinia lor separată.
[Pct.55 completat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
56. Procesul-verbal se întocmeşte într-un număr necesar de exemplare. Un exemplar al procesului-verbal se păstrează la întreprinderea administratoare, care, în termen de 5 zile de la data recepţionării, transmite o copie Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării. Procurile persoanelor împuternicite se anexează, în mod obligatoriu, la procesul-verbal.
[Pct.56 în redacţia Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
57. Cîte un exemplar al procesului-verbal se eliberează cîştigătorilor concursului respectiv în calitate de document care autentifică dreptul acestora de a se înregistra în calitate de rezidenţi ai parcului industrial şi de a încheia cu întreprinderea administratoare contracte pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător.
58. Rezultatele concursului pentru fiecare participant în parte sînt anulate de către Comisia de concurs în cazul în care:
1) în documentaţia prezentată sînt depistate informaţii ce nu pot fi confirmate sau sînt false;
2) cîştigătorul nu s-a înregistrat, în termenul prevăzut, în calitate de subiect al activităţii de întreprinzător al Republicii Moldova sau nu a încheiat cu întreprinderea administratoare un contract de desfăşurare a activităţii în parcul industrial.
[Pct.58 completat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
59. În cazul anulării rezultatelor concursului, Comisia de concurs este obligată să înştiinţeze în scris despre aceasta participanţii la concurs în termen de 10 zile din data desfăşurării concursului, indicînd cauzele adoptării deciziei şi termenul de organizare a concursului repetat.
[Pct.59 completat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
591. Rezultatele concursului pot fi contestate la Comisia de concurs în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării pe pagina web a întreprinderii administratoare.
[Pct.591 introdus prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
592. Litigiile cu privire la concurs se soluţionează în instanţa de contencios administrativ competentă.
[Pct.592 introdus prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
VIII. SEMNAREA CONTRACTULUI ÎNTRE ÎNTREPRINDEREA
ADMINISTRATOARE ŞI CÎŞTIGĂTORII CONCURSULUI
60. În termen de pînă la 10 zile de la data aprobării rezultatelor concursului, cîştigătorul acestuia urmează să încheie cu întreprinderea administratoare un contract pentru desfăşurarea activităţii în parcul industrial în strictă corespundere cu condiţiile concursului, legile şi actele normative în vigoare. Data semnării contractului este şi data obţinerii de către cîştigător a titlului de rezident al parcului industrial. Neîncheierea de către cîştigător a contractului în termenele stabilite atrage după sine pierderea dreptului de a fi înregistrat în calitate de rezident al parcului industrial.
[Pct.60 completat prin Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
61. Clauzele de bază ale contractului privind desfăşurarea activităţii în parcul industrial sînt:
1) genul de activitate;
2) mărimea estimată a investiţiilor, inclusiv a celor capitale;
3) drepturile şi obligaţiile rezidentului şi ale întreprinderii administratoare a parcului industrial;
4) plăţile pentru utilizarea infrastructurii tehnice şi de producţie şi, după caz, pentru serviciile oferite de întreprinderea administratoare;
5) obligativitatea de a desfăşura activitatea conform legislaţiei;
6) responsabilitatea părţilor pentru nerespectarea clauzelor contractului.
[Pct.61 modificat prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
[Pct.61 în redacţia Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
62. Contractele privind realizarea proiectelor investiţionale se încheie cu rezidenţii pe perioade ce nu pot depăşi termenul-limită pentru care a fost acordat titlul de parc industrial.
[Pct.62 introdus prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
IX. MONITORIZAREA ŞI MODIFICAREA PROIECTELOR INVESTIŢIONALE
[Capitolul IX (pct.63-71) introdus prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
63. Monitorizarea proiectelor investiţionale realizate în parcurile industriale este efectuată de către întreprinderea administratoare a parcului industrial.
64. Întreprinderea administratoare prezintă semestrial Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării, în formă electronică, conform modelului stabilit în anexa nr.2, rapoarte privind activitatea desfăşurată în cadrul parcului industrial respectiv.
65. Întreprinderea administratoare prezintă anual Comisiei de concurs informaţia detaliată cu privire la implementarea proiectelor investiţionale de către rezidenţi.
66. În cazul în care întreprinderea administratoare constată că rezidentul parcului industrial nu a realizat investiţiile în termenele prevăzute de proiectul investiţional, aceasta notifică rezidentul cu privire la nerespectarea condiţiilor contractuale şi solicită realizarea indicatorilor stabiliţi în contract în termen de 12 luni de la notificare.
67. Rezidentul poate solicita modificarea proiectului investiţional, în sensul diminuării investiţiilor preconizate şi/sau al schimbării genului de activitate în baza căruia a fost selectat în următoarele cazuri:
1) dacă au avut loc schimbări importante în economia naţională sau globală, care afectează fiabilitatea iniţială a proiectului, cum ar fi recesiuni economice, fluctuaţii valutare sau creşteri ale preţurilor materiilor prime;
2) dacă au fost introduse noi tehnologii care ar putea reduce costurile sau ar putea eficientiza procesul de producţie, astfel încât proiectul să necesite mai puţine investiţii sau să impună o schimbare a activităţii;
3) dacă s-au produs schimbări în cererea pieţei pentru produsele sau serviciile oferite de rezidentul parcului industrial;
4) dacă rezidentul întâmpină dificultăţi în obţinerea finanţării necesare pentru implementarea proiectului iniţial şi poate demonstra că reducerea investiţiilor ar asigura continuarea activităţii într-un mod sustenabil;
5) dacă s-au produs modificări legislative sau de reglementare care impun adaptări ale activităţilor desfăşurate sau ale dimensiunii proiectului investiţional;
6) dacă este necesar să se ajusteze proiectul pentru a îndeplini noi standarde de mediu sau de sustenabilitate, ceea ce ar putea duce la modificări ale investiţiilor şi activităţilor.
68. Pentru modificarea proiectelor investiţionale şi/sau a genului de activitate, rezidentul solicită în scris Comisiei de concurs, prin depunerea cererii şi a documentelor conexe la secretariatul Comisiei respective, un set de documente care trebuie să conţină:
1) cererea privind modificarea proiectului investiţional, adresată Comisiei de concurs, care conţine descrierea detaliată a modificărilor solicitate, inclusiv justificarea necesităţii acestora;
2) proiectul investiţional actualizat şi/sau genul de activitate actualizat, elaborat în conformitate cu condiţiile de activitate, regimul şi categoria parcului industrial, care va include următoarele date esenţiale: volumul investiţiilor şi venitul din vânzări; numărul locurilor de muncă; termenele de realizare a proiectului; suprafaţa terenului/încăperilor şi volumul consumului de apă, de energie electrică, energie termică, gaze şi alte resurse, necesare pentru realizarea proiectului etc.;
3) certificatul de la bancă care reflectă conturile şi soldul mijloacelor băneşti;
4) copia documentului ce confirmă achitarea a 50% din taxa de participare la concurs.
69. Preşedintele Comisiei de concurs convoacă şedinţa Comisiei în termen de 15 zile de la data recepţionării cererii. Adoptarea deciziilor Comisiei de concurs şi consemnarea rezultatelor şedinţelor respectă procedura stabilită la pct.8 şi 9.
70. Comisia de concurs poate decide diminuarea investiţiilor cu până la 1/3 din cele preconizate şi examinează modificarea proiectului investiţional prin prisma următoarelor criterii de bază:
1) importanţa social-economică a proiectului investiţional şi/sau a genului de activitate actualizat, pentru dezvoltarea parcului industrial, a regiunii respective şi a ţării;
2) existenţa mijloacelor financiare pentru acoperirea cheltuielilor legate de implementarea proiectului respectiv;
3) volumul investiţiilor necesare pentru realizarea proiectului investiţional;
4) venitul din vânzări preconizat;
5) indicele de profitabilitate;
6) durata de viaţă minimală a investiţiei;
7) rentabilitatea investiţiei;
8) numărul locurilor de muncă preconizate pentru a fi create în urma implementării proiectului investiţional actualizat;
9) implementarea tehnologiilor moderne inovaţionale;
10) utilizarea materiilor prime locale;
11) impactul asupra mediului;
12) data iniţierii şi durata de implementare a proiectului.
71. În cazul acceptării modificării proiectului investiţional şi/sau a genului de activitate, rezidentul parcului industrial urmează să încheie cu întreprinderea administratoare un act adiţional la contractul iniţial, în termen de până la 10 zile de la data aprobării modificărilor. Neîncheierea de către rezident a actului adiţional la contract în termenele stabilite, din cauze neimputabile întreprinderii administratoare, atrage după sine pierderea dreptului de a modifica proiectul investiţional şi/sau genul de activitate.
X. CONDIŢIILE DE RETRAGERE A TITLULUI DE
REZIDENT AL PARCULUI INDUSTRIAL
[Capitolul X (pct.72-75) introdus prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
72. Comisia de concurs este în drept să decidă retragerea titlului de rezident al parcului industrial în cazul în care rezidentul parcului industrial nu a realizat investiţiile în termenele prevăzute de proiectul investiţional.
73. Dacă rezidentul nu atinge indicatorii asumaţi în contract în termen de 12 luni de la notificarea efectuată în conformitate cu pct.66 sau, după caz, în actul adiţional la contractul iniţial, în termenul suplimentar stabilit, şi dacă investiţiile nu sunt realizate conform preconizărilor, întreprinderea administratoare este în drept să solicite Comisiei de concurs avizul pentru rezoluţiunea contractului pentru desfăşurarea activităţii în parcul industrial.
74. Comisia de concurs decide cu privire la retragerea titlului de rezident al parcului industrial prin procedura stabilită la pct.8 şi 9 şi recomandă întreprinderii administratoare rezoluţiunea contractului pentru desfăşurarea activităţii în parcul industrial.
75. Rezoluţiunea contractului de către întreprinderea administratoare şi retragerea titlului de rezident al parcului industrial atrag după sine privarea de dreptul de a beneficia de facilităţile acordate rezidenţilor parcului respectiv.
Anexa la Regulamentul privind modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial
CEREREA DE PARTICIPARE LA CONCURS
Data: ____________________
CĂTRE: ___________________________________________________________________________________________ (întreprinderea administratoare)
Prin prezenta, solicităm acordarea titlului de rezident al Parcului Industrial _____________________________________ __________________________________________________________________________________________________, pentru a desfăşura activităţi de producţie/prestări servicii.
În acest scop, vă comunicăm următoarele informaţii preliminare:
A. DATE ACTUALE DESPRE PERSOANA JURIDICĂ: • Denumirea ________________________________________________________________________________________ • Reprezentantul legal:________________________________________________________________________________ • Adresa: __________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ • Telefon, fax, e-mail:_________________________________________________________________________________ • Site-ul web: ___________________________________________________________________________________ • Persoana de contact:_______________________________________________________________________________ • Profilul de activitate actual: __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ • Cifra de afaceri anuală (ultimii 3 ani): __________________________________________________________________ • Numărul total de angajaţi:____________________________________________________________________________
B. DATE ACTUALE DESPRE PERSOANA FIZICĂ: • Numele, prenumele: ________________________________________________________________________________ • Localitatea /adresa: ________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ • Telefon, fax, e-mail: ________________________________________________________________________________ • Experienţa de muncă: ______________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
C. DATE PRIVIND ACTIVITĂŢILE VIITOARE Sîntem interesaţi să desfăşurăm activitatea în Parcul Industrial _______________________________________________ începînd cu trimestrul/ luna___________________ anul _______________ în următoarele domenii generale de activitate: __________________________________________________________________________________________________
Valoarea estimativă a investiţiei planificate: __________________________________________________________ mii lei Numărul de angajaţi ocupaţi: __________________________________________________________________ persoane
• Implementarea tehnologiilor moderne şi inovaţionale __DA ⧠ NU ⧠ dacă da, urmează a fi descrise: _______________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
D. CERINŢE PRIVIND NECESARUL DE UTILITĂŢI COMUNE PENTRU REALIZAREA PROIECTULUI INVESTIŢIONAL: • Date despre utilităţi şi caracteristici necesare: | ||
Reţea alimentare cu apă: | DA ⧠ NU ⧠ | _________________ m3/lună |
Reţea gaze naturale: | DA ⧠ NU ⧠ | _________________ m3/lună |
Energie electrică: | DA ⧠ NU ⧠ | ________________ KW/lună |
Reţea canalizare: | DA ⧠ NU ⧠ | _________________ m3/lună |
E. ALTE SERVICII NECESARE: | ||
Transport public: | DA ⧠ NU ⧠ | ________________ pasageri |
Colectare deşeuri: | DA ⧠ NU ⧠ | _________________ kg/lună |
Altele, specificaţi ___________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
F. INFORMAŢII PRIVIND SUPRAFAŢA SOLICITATĂ: ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________
G. OBLIGAŢII: Subsemnatul, ______________________________________________________________________________________, în cazul în care devin cîştigător al concursului, mă oblig să semnez Contractul de desfăşurare a activităţilor în cadrul Parcului industrial ___________________________________________________________________________________ în termenul stabilit de Regulamentul privind modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial şi să realizez, în termenele fixate, proiectul investiţional prezentat.
| ||
Solicitantul:
Numele, prenumele reprezentantului împuternicit al solicitantului |
_______________________________
_______________________________ _______________________________ (semnătura) |
[Anexa modificată prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.652 din 1 septembrie 2011
RAPORT-MODEL privind activitatea desfăşurată în cadrul parcului industrial ________________________________ pentru _______________________ 20 ___
| ||||
Nr. crt. | Specificare | Perioada de gestiune | De la începutul activităţii parcului industrial | |
precedentă | curentă | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
I. ÎNTREPRINDEREA ADMINISTRATOARE | ||||
1. | Personal | |||
numărul personalului la sfîrşitul perioadei de gestiune, persoane | ||||
numărul mediu scriptic al personalului, persoane | ||||
salariul mediu lunar, lei | ||||
2. | Active imobilizate, mii m.p. | |||
terenuri | ||||
spaţii de producţie | ||||
spaţii auxiliare | ||||
spaţii administrative | ||||
3. | Total venituri (încasări), mii lei | |||
din organizarea concursurilor de obţinere a titlului de rezident al parcului industrial | ||||
din înregistrarea în calitate de rezident | ||||
din locaţiunea spaţiilor | ||||
din locaţiunea/superficia terenurilor | ||||
din locaţiunea utilajului, tehnicii etc. | ||||
din comercializarea activelor | ||||
de pe urma activităţii de producţie în cadrul parcului industrial | ||||
4. | Total cheltuieli, mii lei | |||
cu personalul privind remunerarea muncii | ||||
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii şi prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală | ||||
pentru deplasări | ||||
pentru promovarea parcului industrial | ||||
aferente plăţii dobînzilor pentru credite şi împrumuturi | ||||
costul vînzărilor | ||||
alte costuri şi cheltuieli | ||||
5. | Profit (pierdere) net al perioadei de gestiune, mii lei1) | |||
6. | Impozite şi taxe, mii lei | |||
impozit pe venit | ||||
impozit pe bunuri imobile | ||||
taxe locale | ||||
taxa pe valoarea adăugată | ||||
proceduri vamale | ||||
taxe vamale | ||||
accize | ||||
alte impozite şi taxe | ||||
7. | Datorii, mii lei | |||
datorii faţă de personal | ||||
datorii privind asigurările sociale şi medicale | ||||
datorii faţă de buget | ||||
datorii comerciale | ||||
credite bancare | ||||
alte datorii | ||||
8. | Activitatea privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor | |||
numărul concursurilor desfăşurate pentru selectarea rezidenţilor | ||||
numărul participanţilor la aceste concursuri | ||||
numărul rezidenţilor înregistraţi | ||||
inclusiv: producere industrială | ||||
9. | Îndeplinirea condiţiilor contractuale | |||
numărul controalelor rezidenţilor de către organele abilitate | ||||
numărul rezidenţilor excluşi | ||||
cauzele excluderii pe fiecare rezident (se anexează) | ||||
numărul rezidenţilor care au revocat în instanţa de judecată dreptul de desfăşurare a activităţii de întreprinzător în Parcul industrial | ||||
10. | Investiţii capitale, inclusiv în active în curs de execuţie, mii lei | |||
în clădiri de producere | ||||
în clădiri administrative | ||||
în construcţii speciale | ||||
în maşini, utilaje, instalaţii de transmisie | ||||
în dezvoltarea infrastructurii (construcţie sau reparaţie), inclusiv: | ||||
în reţele de curent electric | ||||
în reţele de gaze | ||||
în reţele de apă şi canalizare | ||||
în căi de acces (drumuri, căi ferate etc.) | ||||
în telecomunicaţii | ||||
II. REZIDENŢI TOTAL | ||||
1. | Numărul rezidenţilor | |||
2. | Originea investitorilor2) (se anexează) | |||
3. | Personal | |||
numărul personalului la sfîrşitul perioadei de gestiune, persoane | ||||
numărul mediu scriptic al personalului, persoane | ||||
salariul mediu lunar, lei | ||||
4. | Principalele rezultate ale activităţii rezidenţilor | |||
volumul producţiei fabricate/servicii prestate, mii lei | ||||
Venituri (încăsări), mii lei | ||||
inclusiv: venituri din export | ||||
Principalele tipuri de producţie fabricate | ||||
… | ||||
… | ||||
… | ||||
… | ||||
… | ||||
… | ||||
5. | Impozite şi taxe, mii lei | |||
impozit pe venit | ||||
impozit pe bunuri imobile | ||||
taxe locale | ||||
taxa pe valoarea adăugată | ||||
proceduri vamale | ||||
taxe vamale | ||||
accize | ||||
alte impozite şi taxe | ||||
6. | Investiţii capitale, inclusiv în active în curs de execuţie, mii lei | |||
în clădiri de producere | ||||
în clădiri administrative | ||||
în construcţii speciale | ||||
în maşini, utilaje, instalaţii de transmisie | ||||
în dezvoltarea infrastructurii (construcţie sau reparaţie), inclusiv: | ||||
în reţele de curent electric | ||||
în reţele de gaze | ||||
în reţele de apă şi canalizare | ||||
în căi de acces (drumuri, căi ferate etc.) | ||||
în telecomunicaţii | ||||
III. REZIDENT3) | ||||
1. | Denumirea rezidentului | |||
2. | Originea investitorilor | |||
3. | Personal | |||
numărul personalului la sfîrşitul perioadei de gestiune, persoane | ||||
numărul mediu scriptic al personalului, persoane | ||||
salariul mediu lunar, lei | ||||
4. | Principalele rezultate ale activităţii rezidentului | |||
Volumul producţiei fabricate/servicii prestate, mii lei | ||||
Total venituri, mii lei | ||||
inclusiv: venit din export | ||||
Principalele tipuri de producţie fabricate | ||||
… | ||||
… | ||||
… | ||||
… | ||||
… | ||||
… | ||||
5. | Impozite şi taxe, mii lei, inclusiv | |||
impozit pe venit reţinut din salariu | ||||
impozit pe venit obţinut din activitatea de întreprinzător | ||||
impozit pe bunuri imobile achitat din valoarea estimată a bunurilor imobiliare | ||||
taxa pe valoarea adăugată | ||||
proceduri vamale | ||||
taxe vamale | ||||
accize | ||||
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii virate de angajator | ||||
contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii virate de angajator pentru persoanele angajate | ||||
prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, achitate de angajator şi angajaţi | ||||
alte impozite şi taxe | ||||
6. | Total investiţii contabilizate de către entitate (cheltuieli) capitale, mii lei | |||
în clădiri | ||||
în construcţii speciale | ||||
în maşini, utilaje, instalaţii de transmisie | ||||
în dezvoltarea infrastructurii | ||||
Note: 1) Se prezintă anual. 2) În raportul anual – se prezintă lista rezidenţilor conform situaţiei de la 31 decembrie a perioadei de gestiune; în darea de seamă semestrială – se prezintă lista rezidenţilor noi înregistraţi şi modificări ce se referă la ei. 3) Se prezintă pentru fiecare rezident al parcului industrial în parte.
PRECIZĂRI METODOLOGICE Raportul se prezintă de către întreprinderea administratoare în fiecare semestru, prin bilanţ cumulativ de la începutul anului. Termenul-limită de prezentare a raportului: - semestrial – în decurs de 10 zile de la prezentarea rapoartelor organelor teritoriale pentru statistică; - anual – în decurs de 10 zile de la prezentarea dării de seamă anuale organelor teritoriale pentru statistică. Raportul este semnat electronic de către administrator şi contabil-şef şi se prezintă în original Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării. Administratorul parcului industrial Contabilul-şef al parcului industrial. |
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1184 din 27.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
Anexa nr.21
la Hotărârea Guvernului
nr.652 din 1 septembrie 2011
[Anexa nr.21 introdusă prin Hot.Guv. nr.867 din 18.12.2024, în vigoare 27.12.2024]
METODOLOGIA
de determinare a plăţii de mentenanţă pentru
infrastructura tehnică şi de producţie
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Metodologia de determinare a plăţii de mentenanţă pentru infrastructura tehnică şi de producţie (în continuare – Metodologie) stabileşte modalitatea de calculare a plăţii de mentenanţă pentru rezidenţii parcurilor industriale.
2. Prezenta Metodologie se aplică de către întreprinderile administratoare care au obţinut titlul de parc industrial prin hotărâre de Guvern, activează în conformitate cu prevederile Legii nr.182/2010 cu privire la parcurile industriale şi este elaborată în scopul de a asigura aplicarea unui mecanism unitar pentru determinarea plăţii de mentenanţă.
3. Întreprinderea administratoare a parcului industrial are dreptul de a percepe plăţi şi taxe, inclusiv plata de mentenanţă pentru infrastructura tehnică şi de producţie, percepută în conformitate cu art.16 alin.(1) lit.c1) din Legea nr.182/2010 cu privire la parcurile industriale.
4. Plata de mentenanţă reprezintă sumele de bani datorate lunar întreprinderii administratoare a parcului industrial de către rezidenţii parcului, în baza contractului de desfăşurare a activităţii în cadrul parcului industrial, a altui tip de contract sau, după caz, reprezentând contravaloarea cotei-părţi proporţionale din cheltuielile operaţionale efectuate lunar de către întreprinderea administratoare cu lucrările şi serviciile de mentenanţă, reparaţii şi/sau modernizări convenite şi alte cheltuieli operaţionale, după caz, asupra infrastructurii şi a spaţiilor comune, calculate şi facturate de către întreprinderea administratoare a parcului.
5. Veniturile obţinute din plata de mentenanţă vor fi utilizate exclusiv pentru mentenanţa şi/sau dezvoltarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial.
6. Este interzisă includerea în plata de mentenanţă a cheltuielilor administrative ale întreprinderii administratoare a parcului industrial.
7. Întreprinderea administratoare are obligaţia de a prezenta trimestrial rezidenţilor parcului industrial devizul de cheltuieli cu calculul detaliat al cantităţilor de lucrări şi raportul privind utilizarea mijloacelor obţinute din plata de mentenanţă.
8. Rezidenţii parcului industrial au obligaţia de a achita întreprinderii administratoare plata de mentenanţă, care se calculează în baza cheltuielilor suportate de către întreprinderea administratoare pentru întreţinerea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial.
9. Plata de mentenanţă se calculează şi se distribuie uniform între toţi rezidenţii parcului industrial, în funcţie de numărul personalului rezidenţilor, de suprafeţele terenurilor, ale birourilor, ale halelor de producţie şi de depozitare pe care rezidenţii le deţin în locaţiune/superficie/proprietate în cadrul parcului industrial.
10. Cheltuielile suportate de către întreprinderea administratoare pentru întreţinerea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial includ cheltuielile pentru:
1) amenajarea teritoriului parcului industrial;
2) iluminarea teritoriului parcului industrial;
3) supravegherea teritoriului parcului industrial;
4) asigurarea accesului pe teritoriul parcului industrial;
5) întreţinerea, exploatarea şi reparaţia curentă a infrastructurii drumurilor de uz comun;
6) întreţinerea reţelelor inginereşti aflate în folosinţă comună;
7) dezvoltarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial.
11. Cuantumul plăţii de mentenanţă se calculează conform cheltuielilor suportate de către întreprinderea administratoare pentru întreţinerea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial în luna corespunzătoare.
12. Plata de mentenanţă va fi percepută de către întreprinderea administratoare în schimbul acordării dreptului de folosinţă asupra infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial, în scopul acoperirii tuturor cheltuielilor de mentenanţă şi utilităţile furnizate direct de către întreprinderea administratoare.
13. În schimbul plăţii de mentenanţă, întreprinderea administratoare se obligă să le asigure rezidenţilor parcului industrial următoarele servicii:
1) iluminatul public al spaţiilor comune, inclusiv al perimetrului, al căilor de acces şi pietonale;
2) salubrizarea şi deszăpezirea spaţiilor comune;
3) supravegherea video a intrărilor şi a spaţiilor comune din parcul industrial, exceptând accesul propriu în unităţi;
4) paza şi protecţia zonelor comune şi a perimetrului parcului;
5) lucrările de întreţinere şi reparaţie ale căilor interioare de acces şi ale trotuarelor aflate în folosinţa comună a rezidenţilor;
6) lucrările de mentenanţă şi serviciile conexe, lucrările de reparaţii şi/sau de modernizare a infrastructurii parcului industrial, astfel încât să fie asigurată folosinţa normală a unităţilor, a infrastructurii tehnice şi de producţie, în conformitate cu necesităţile tehnologice ale rezidenţilor.
14. Spaţiile comune reprezintă toate spaţiile care fac parte din parcul industrial şi se află în folosinţa comună a rezidenţilor, cu excepţia unităţilor deţinute exclusiv de rezidenţii parcului industrial.
15. Plata de mentenanţă se efectuează de către rezidentul parcului industrial începând cu data semnării contractului, lunar, până la data de 15 a lunii imediat următoare lunii pentru care a fost calculată plata de mentenanţă, pe toată durata exploatării de către rezident a entităţii existente în parcul industrial.
16. Veniturile obţinute din plata de mentenanţă, neutilizate conform devizului de cheltuieli, se vor trece în contul lunii următoare, pentru destinaţia menţionată la pct.5.
II. DETERMINAREA CUANTUMULUI PLĂŢII DE MENTENANŢĂ
17. Cuantumul plăţii de mentenanţă pentru fiecare rezident al parcului industrial se calculează ţinând cont de datele platformei unde acesta îşi desfăşoară activitatea investiţională, prin aplicarea următoarei formule:
,
unde:
PMrez – plata de mentenanţă per rezident, lei;
Cat – cheltuielile pentru amenajarea teritoriului parcului industrial, lei;
Cisa – cheltuielile pentru iluminarea şi supravegherea teritoriului parcului, inclusiv asigurarea accesului pe teritoriul parcului industrial, lei;
Cdr – cheltuielile pentru întreţinerea, exploatarea şi reparaţia curentă a infrastructurii drumurilor de uz comun, lei;
Cri – cheltuielile pentru întreţinerea reţelelor inginereşti aflate în folosinţă comună, lei;
Cdez – cheltuielile pentru dezvoltarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial, lei;
Ntpr – numărul total al personalului rezidenţilor parcului industrial în ultima perioadă de raportare, persoane;
Npr – numărul mediu scriptic al personalului rezidentului parcului industrial în ultima perioadă de raportare, persoane;
Stpi – suprafaţa totală a terenurilor, a birourilor, a halelor de producţie şi de depozitare, pe care rezidenţii le deţin în locaţiune/superficie/proprietate în cadrul parcului industrial, m2;
Srez – suprafaţa terenului, a birourilor, a halelor de producţie şi de depozitare, pe care rezidentul le deţine în locaţiune/superficie/proprietate în cadrul parcului industrial, m2;
Krez – coeficientul de corelare utilizat pentru a reflecta ponderea utilizării resurselor logistice de către fiecare rezident al parcului industrial, calculat pe baza numărului de intrări ale mijloacelor de transport rutier în funcţie de categorii. Coeficientul este calculat individual pentru fiecare rezident de către Consiliul de administraţie al întreprinderii administratoare, conform formulei:
,
unde:
Ntri – numărul de intrări pe teritoriul parcului industrial aferent fiecărui rezident, în funcţie de categoria mijloacelor de transport rutier;
Ki – coeficientul aferent fiecărei categorii de mijloace de transport rutier;
i=1, K1=1,0 – în cazul autovehiculelor cu masă maximă autorizată ce nu depăşeşte 3,5 tone;
i=2, K2=2,0 – în cazul autovehiculelor cu masă maximă autorizată ce depăşeşte 3,5 tone.
18. Cheltuielile pentru amenajarea teritoriului parcului industrial (Cat) includ cheltuielile pentru executarea lucrărilor de amenajare a teritoriului parcului industrial, pentru salarizarea personalului care nemijlocit execută lucrările respective, pentru hainele şi încălţămintea specială, pentru instrumentele, echipamentele şi materialele necesare, pentru carburanţi etc.
19. Cheltuielile pentru iluminarea şi supravegherea teritoriului parcului, inclusiv pentru asigurarea accesului pe teritoriul parcului industrial (Cisa), includ cheltuielile pentru iluminarea spaţiilor de uz comun, pentru serviciile de pază a spaţiilor comune şi/sau salarizarea personalului de securitate, pentru cartelele şi barele de acces, pentru reparaţiile curente ale gardului de pe perimetrul parcului, ale punctelor de control, ale sistemelor de alarmă, ale camerelor de supraveghere etc.
20. Cheltuielile pentru întreţinerea, exploatarea şi reparaţia curentă a infrastructurii drumurilor de uz comun (Cdr) includ cheltuielile pentru reparaţiile curente ale drumurilor, inclusiv ale trotuarelor şi parcărilor, antiderapante, curăţarea sistemului pluvial, salarizarea personalului care nemijlocit execută lucrările respective etc.
21. Cheltuielile pentru întreţinerea reţelelor inginereşti aflate în folosinţă comună (Cri) includ cheltuielile pentru reparaţiile curente ale reţelelor electrice de distribuţie, conductelor de gaz, apeductelor, canalizării, reţelelor termice etc., dacă acestea nu sunt incluse în tarifele de prestare a serviciilor respective de către operatorii licenţiaţi cu care rezidenţii parcului industrial au încheiat contracte individuale.
22. Cheltuielile pentru dezvoltarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului (Cdez) includ suma anuală a cheltuielilor privind amortizarea mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale ale parcului industrial, exploatate în interes comun.
23. Suma coeficienţilor de corelare (Krez) trebuie să fie egală cu 1,0.
III. DISPOZIŢII SPECIALE
24. Alte tipuri de plăţi, cum ar fi plăţile pentru prestarea serviciilor comunale şi necomunale (energie electrică, gaze naturale, apă şi canalizare, energie termică, evacuarea gunoiului, curăţenie şi amenajarea teritoriului, telefonie fixă, internet, parcare etc.) de care beneficiază rezidentul parcului industrial din partea întreprinderii administratoare se vor efectua în conformitate cu contractele individuale încheiate între întreprinderea administratoare şi rezidenţi şi cu tarifele stabilite de actele normative, în baza facturilor fiscale distribuite în acest scop.
25. Comisia de concurs este responsabilă de monitorizarea aplicării corecte de către întreprinderile administratoare a Metodologiei de determinare a plăţii de mentenanţă pentru infrastructura tehnică şi de producţie.
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.652 din 1 septembrie 2011
LISTA
hotărîrilor de Guvern care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.1429 din 18 decembrie 2007 “Privind instituirea Grupului de lucru pentru coordonarea procesului de creare şi dezvoltare a parcurilor industriale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.203-206, art.1484).
2. Hotărîrea Guvernului nr.41 din 23 ianuarie 2008 “Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru realizare în cadrul parcului industrial” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.21-24, art.109).
3. Hotărîrea Guvernului nr.66 din 28 ianuarie 2008 “Pentru aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la parcul industrial” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.28-29, art.145).
