H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind procedura şi condiţiile de închiriere
a locuinţelor destinate străinilor beneficiari ai programelor de integrare şi
beneficiarilor de protecţie internaţională
nr. 1024 din 28.12.2012
Monitorul Oficial nr.6-9/34 din 11.01.2013
* * *
Notă: În titlul şi în textul hotărîrii şi al Regulamentului, textul „străini care au obţinut o formă de protecţie în Republica Moldova”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „beneficiari de protecţie internaţională”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.451 din 19.06.2017, în vigoare 23.06.2017
În temeiul alin.(5) art.25 al Legii nr.274 din 27 decembrie 2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.48, art.144), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind procedura şi condiţiile de închiriere a locuinţelor destinate străinilor beneficiari ai programelor de integrare şi beneficiarilor de protecţie internaţională (se anexează).
2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Ministrul afacerilor interne | Dorin Recean |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Valentina Buliga |
Chişinău, 28 decembrie 2012. | |
Nr.1024. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1024 din 28 decembrie 2012
REGULAMENT
privind procedura şi condiţiile de închiriere a locuinţelor
destinate străinilor beneficiari ai programelor de integrare
şi beneficiarilor de protecţie internaţională
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament (în continuare – Regulament) stabileşte procedura şi condiţiile de închiriere a locuinţelor destinate străinilor beneficiari ai programelor de integrare şi beneficiarilor de protecţie internaţională.
2. Principiile care stau la baza prezentului Regulament sînt:
1) principiul egalităţii şi nediscriminării care se aplică străinilor beneficiari ai programelor de integrare şi beneficiarilor de protecţie internaţională fără discriminare, indiferent de rasă, cetăţenie, etnie, limbă, religie, apartenenţă politică, categorie socială, convingeri, sex şi vîrstă;
2) principiul transparenţei conform căruia locuinţele destinate străinilor beneficiari ai programelor de integrare şi beneficiarilor de protecţie internaţională se repartizează şi se acordă în chirie în baza deciziei autorităţii competente pentru străini, la propunerea Comisiei pentru examinarea cererilor de acordare în chirie a locuinţelor, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, publicată pe pagina oficială web a autorităţii competente pentru străini sau plasată pe panoul de informaţie din cadrul acestei instituţii.
3. În sensul prezentului Regulament sînt definiţi următorii termeni:
beneficiari ai programelor de integrare (beneficiari) – refugiaţii şi beneficiarii de protecţie umanitară care sînt incluşi în programele de integrare în baza cererilor individuale şi conform unui angajament de integrare încheiat între solicitantul programului de integrare şi autoritatea competentă pentru străini;
beneficiarii de protecţie internaţională – străinii care au obţinut una din următoarele forme de protecţie în Republica Moldova: statut de refugiat, protecţie umanitară, azil politic;
locuinţă – construcţie sau încăpere izolată, alcătuită din una sau din mai multe camere de locuit, precum şi din alte încăperi auxiliare (bucătărie, bloc sanitar etc.), care satisface cerinţele de trai ale unei persoane sau ale mai multor persoane (familii) şi corespunde exigenţelor minime pentru locuinţe, stabilite în actele normative; în calitate de locuinţă sînt recunoscute casele de locuit individuale, apartamentele, încăperile locuibile din cămine şi din clădiri cu altă destinaţie;
familie – grup de persoane înrudite prin căsătorie sau prin sînge care locuiesc împreună (soţ, soţie, descendenţii acestora, copii adoptaţi);
contract de locaţiune – contractul, prin care o parte (locator) se obligă să dee celeilalte părţi (locatar) un bun determinat individual în folosinţă temporară sau în folosinţă şi posesiune temporară, iar aceasta se obligă să plătească chiria.
comisia pentru examinarea cererilor de acordare în chirie a locuinţelor (în continuare – Comisia) – Comisie creată prin ordinul comun al ministrului afacerilor interne şi ministrului muncii, protecţiei sociale şi familiei, învestită cu atribuţii de examinare a cererilor de acordare în chirie a locuinţelor destinate străinilor beneficiari ai programelor de integrare şi beneficiarilor de protecţie internaţională, precum şi de efectuare a anchetei sociale;
anchetă socială – act care constată situaţia materială şi socială actuală a beneficiarului şi beneficiarul de protecţie internaţională, precum şi a familiei acestora şi care conţine date referitoare la persoană sau la membrii familiei (vîrstă, ocupaţie, venituri), la locuinţă şi la bunurile pe care le posedă, la problemele cu care se confruntă aceştia;
venit mediu lunar – volumul surselor materiale sau băneşti ce revine în medie unei persoane într-o lună.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]
4. Cheltuielile legate de întreţinerea şi asigurarea funcţionării locuinţelor destinate străinilor beneficiari ai programelor de integrare şi beneficiarilor de protecţie internaţională se vor asigura din contul mijloacelor financiare prevăzute în acest scop în bugetul instituţiilor responsabile, precum şi din alte surse de finanţare care nu contravin legislaţiei în vigoare.
5. Autoritatea competentă pentru străini poate pune la dispoziţia beneficiarului sau beneficiarului de protecţie internaţională spaţiile necesare pentru închiriere, în măsura resurselor şi în limitele locurilor disponibile. Autoritatea competentă pentru străini va publica trimestrial pe pagina oficială web informaţia cu privire la numărul de locuinţe disponibile pentru închiriere.
Capitolul II
MODALITATEA DE DEPUNERE ŞI EXAMINARE A CERERII
DE ACORDARE ÎN CHIRIE A LOCUINŢELOR
6. Cererea de acordare în chirie a locuinţei se depune pentru examinare la autoritatea competentă pentru străini de către un membru adult al familiei cu capacitate deplină de exerciţiu, sau în cazurile prevăzute de lege, de către reprezentantul legal al acesteia. Modelul cererii va fi plasat pe pagina oficială web a autorităţii competente pentru străini.
7. Cererea se depune cu respectarea cerinţelor de securitate şi confidenţialitate a datelor cu caracter personal, în conformitate cu legislaţia naţională privind protecţia datelor cu caracter personal.
8. Examinarea cererii se bazează în special pe autenticitatea şi pe fiabilitatea documentelor înaintate, pe veridicitatea declaraţiilor prezentate de către beneficiar sau beneficiarul de protecţie internaţională.
9. Cererea se completează de către beneficiar sau străinul care a obţinut o formă de protecţie în limba de stat a Republicii Moldova.
10. Cererea se înregistrează şi se datează doar după ce beneficiarul sau beneficiarul de protecţie internaţională prezintă pentru verificare originalul actelor depuse în copie. Setul de documente nu se preia în cazul în care este incomplet sau documentele sînt perfectate cu încălcarea prevederilor prezentului Regulament.
11. La cerere se anexează următoarele acte:
1) copia de pe actul de identitate al beneficiarului sau beneficiarul de protecţie internaţională şi a membrilor familiei acestuia (buletin de identitate, certificat de naştere);
2) certificatele care confirmă veniturile obţinute în formă bănească din munca retribuită, din toate tipurile de activitate antreprenorială, prestaţiile de asigurări şi asistenţă socială, veniturile obţinute din folosirea terenurilor agricole şi a loturilor de pămînt, inclusiv cele aflate în proprietate, precum şi alte tipuri de venituri.
12. În baza cererii depuse de către beneficiar sau de către beneficiarul de protecţie internaţională, Comisia efectuează o anchetă socială. În cadrul desfăşurării anchetei sociale se va lua în considerare:
1) condiţiile de locuit ale beneficiarului sau ale beneficiarului de protecţie internaţională;
2) numărul minorilor şi a altor persoane care se află la întreţinerea beneficiarului sau beneficiarului de protecţie internaţională şi locuiesc împreună cu acesta;
3) starea sănătăţii beneficiarului sau beneficiarului de protecţie internaţională sau a unor membri ai familiei acestuia;
4) data depunerii cererii.
13. În baza documentelor prezentate şi a anchetei sociale, propunerile pe marginea cererilor depuse sînt înaintate autorităţii competente pentru străini prin decizia Comisiei.
14. Cererile de acordare în chirie a locuinţelor destinate străinilor, beneficiari ai programelor de integrare şi celor care au obţinut o formă de protecţie în Republica Moldova, se soluţionează în termen de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
15. În termenul indicat la pct.14 al prezentului Regulament, autoritatea competentă pentru străini emite una din următoarele decizii:
1) de a acorda în chirie locuinţă;
2) de a refuza acordarea în chirie a locuinţei.
16. Autoritatea competentă pentru străini emite decizia de refuz, în cazul în care străinul nu întruneşte condiţiile stipulate în punctul 28 al prezentului Regulament sau aceasta nu dispune de spaţii libere pentru chirie.
17. Decizia se comunică în scris beneficiarului sau beneficiarului de protecţie internaţională în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii acesteia şi poate fi contestată în instanţa de contencios administrativ.
Capitolul III
ATRIBUŢIILE ŞI FUNCŢIONAREA COMISIEI PENTRU EXAMINAREA
CERERILOR DE ACORDARE ÎN CHIRIE A LOCUINŢELOR
Secţiunea 1
Modul de constituire şi convocare a Comisiei
18. Competenţa de a examina cererile de acordare în chirie a locuinţelor nominalizate, revine Comisiei pentru examinarea cererilor de acordare în chirie a locuinţelor, creată pe lîngă autoritatea competentă pentru străini.
19. Comisia se creează prin ordinul comun al ministrului afacerilor interne şi al ministrului muncii, protecţiei sociale şi familiei. Comisia are în componenţa sa 8 membri (preşedinte, vicepreşedinte, membri şi secretarul Comisiei).
20. Comisia se întruneşte la cererea preşedintelui sau vicepreşedintelui acesteia.
21. Deciziile Comisiei se consideră legale în cazul în care sînt adoptate prin vot direct, deschis, cu majoritatea (cincizeci la sută plus un vot) din numărul total de membri.
22. Deciziile de acordare în chirie a locuinţei sau de respingere a cererii de acordare în chirie a locuinţei:
se adoptă lunar cu votul majorităţii membrilor Comisiei;
sînt plasate pe pagina oficială web a autorităţii competente pentru străini.
Secţiunea a 2-a
Drepturile şi obligaţiile Comisiei
23. În conformitate cu prezentul Regulament Comisia examinează cererile de emitere şi înaintează spre aprobare autorităţii competente pentru străini deciziile de acordare în chirie a locuinţelor destinate străinilor beneficiari ai programelor de integrare şi beneficiarilor de protecţie internaţională.
24. Comisia are dreptul:
1) să solicite de la beneficiar sau de la beneficiarul de protecţie internaţională actele necesare (probante) pentru efectuarea anchetei sociale;
2) să solicite pentru verificare originalul actelor depuse în copie.
25. Comisia este obligată:
1) să înregistreze cererile solicitanţilor;
2) să examineze cererile de acordare în chirie a locuinţei în termenul stabilit;
3) să desfăşoare ancheta socială;
4) să emită decizii de acordare în chirie a locuinţei sau de refuz;
5) să aducă la cunoştinţa beneficiarului sau beneficiarului de protecţie internaţională decizia primită;
6) să ia în considerare în procesul de lucru modificările şi completările legislaţiei în vigoare emise sau adoptate după intrarea în vigoare a hotărîrii respective.
26. Fiecare membru al Comisiei poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru obiectivitatea deciziilor primite.
Capitolul IV
CRITERIILE PENTRU STABILIREA ORDINII DE PRIORITATE ÎN SOLUŢIONAREA
CERERILOR DE ACORDARE ÎN CHIRIE A LOCUINŢELOR
27. Categoriile de persoane justificate să închirieze o locuinţă sînt beneficiarii, precum şi membrii familiilor acestora care sînt incluşi în programele de integrare şi beneficiarii de protecţie internaţională şi membrii familiilor acestora care nu deţin în proprietate o locuinţă.
28. Nu pot beneficia de locuinţele nominalizate, persoanele sau familiile care se găsesc în una din următoarele situaţii:
1) sînt căsătoriţi cu cetăţeni ai Republicii Moldova;
2) deţin în proprietate sau coproprietate o locuinţă;
3) au venitul mediu lunar pe persoană, realizat în ultimele 12 luni, peste nivelul cîştigului salarial mediu net lunar pe economie.
29. La determinarea venitului mediu lunar pe membru de familie se iau în considerare:
1) veniturile obţinute în formă bănească din munca retribuită, din toate tipurile de activitate antreprenorială;
2) prestaţiile de asigurări şi asistenţă socială;
3) veniturile realizate din folosirea terenurilor agricole şi a loturilor de pămînt;
4) alte tipuri de venituri, inclusiv cele din proprietate.
Venitul mediu lunar pe persoană se stabileşte în baza declaraţiei de venituri şi a actelor probante.
30. Acordarea în chirie a locuinţelor se efectuează conform rîndului de înregistrare a cererii.
31. Comisia, în funcţie de necesitate, ia în considerare la emiterea deciziei de acordare în chirie a locuinţei atît situaţia socială şi materială a beneficiarului sau beneficiarului de protecţie internaţională, cît şi data depunerii cererii.
Capitolul V
PROCEDURA DE ÎNCHIRIERE
Secţiunea 1
Contractul de locaţiune
32. Închirierea locuinţelor se efectuează în baza contractului de locaţiune.
33. Obiect al contractului de locaţiune îl reprezintă locuinţa izolată, care este constituită din una sau cîteva camere.
34. Nu pot constitui obiect al contractului de locaţiune o parte de cameră sau o cameră legată de altă cameră printr-o intrare comună (camere adiacente), precum şi încăperile auxiliare (bucătărie, hol, antreu etc.).
35. Contractul de locaţiune se încheie în formă scrisă pe o perioadă determinată. Contractul se încheie între beneficiar şi beneficiarul de protecţie internaţională şi autoritatea competentă pentru străini, în termen de 10 zile lucrătoare după emiterea deciziei autorităţii competente pentru străini.
Secţiunea a 2-a
Plata chiriei
36. Beneficiarul locuinţei este obligat să plătească pentru locaţiune şi pentru serviciile comunale şi necomunale, în termenele stabilite pentru fiecare serviciu.
37. Plata pentru serviciile comunale şi necomunale se percepe reieşind din utilizarea în mod efectiv a acestor servicii.
38. Plata pentru folosirea locuinţei se percepe reieşind din suprafaţa totală a locuinţei ocupate şi în baza tarifului pentru folosirea locuinţelor, stabilit de actele normative ale Republicii Moldova. În apartamentele în care există cîţiva locatari, mărimea suprafeţei totale ce i se cuvine fiecărui locatar şi membrilor familiei acestuia se determină ca suma suprafeţei locuibile ocupate de ei şi a unei părţi din suprafaţa încăperilor auxiliare, calculate proporţional suprafeţei totale a încăperii locuibile ocupate.
39. În mărime ordinară se plăteşte folosirea locuinţei în limitele normei de repartizare a suprafeţei totale a locuinţei. Folosirea apartamentului cu o singură cameră, indiferent de dimensiunile lui, se plăteşte în mărime ordinară.
40. Evidenţa consumului de apă, energie electrică, gaze şi energie termică se efectuează în baza indicaţiilor contoarelor, legalizate şi verificate metrologic în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
41. Nivelul plăţii pentru chirie se reduce în funcţie de venitul net lunar pe familie, calculat pe ultimele 12 luni.
42. Achitarea plăţilor se efectuează, de regulă, prin instituţiile bancare şi oficiile poştale, dacă în contractele încheiate nu este prevăzut altfel.
43. Cuantumul chiriei poate fi modificat prin acordul părţilor. Locatorul poate cere modificarea chiriei numai o dată în an şi numai în cazul în care condiţiile economice fac ca ajustarea să fie inevitabilă. Locatarul are dreptul să ceară reducerea chiriei în cazul în care condiţiile stipulate în contractul de folosire a bunului sau starea lui s-au înrăutăţit considerabil în virtutea unor circumstanţe independente de voinţa locatarului.
Secţiunea a 3-a
Drepturile şi obligaţiile părţilor
44. Beneficiarul şi beneficiarul de protecţie internaţională dispun de dreptul de folosinţă a locuinţei în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
45. Prejudiciul cauzat în urma folosirii neadecvate sau contrare prevederilor contractului este reparat de către beneficiarul sau beneficiarul de protecţie internaţională şi poate servi drept temei pentru rezilierea contractului.
46. Beneficiarul sau beneficiarul de protecţie internaţională nu poate subînchiria locuinţe, nu poate transmite dreptul de folosinţă a acestora altor persoane şi nu poate schimba destinaţia lor sub sancţiunea rezilierii contractului de locaţiune şi a suportării eventualelor daune aduse locuinţei şi clădirii, după caz.
[Pct.46 modificat prin Hot.Guv. nr.36 din 01.02.2016, în vigoare 05.02.2016]
47. Lipsa temporară a beneficiarului sau beneficiarului de protecţie internaţională sau a membrilor familiei care au atins majoratul nu permite eschivarea lor de la îndeplinirea obligaţiilor conform contractului de locaţiune.
48. Reparaţia locuinţei reprezintă o obligaţie a beneficiarului sau beneficiarului de protecţie internaţională, dacă contractul nu prevede altfel, iar reparaţia blocului de locuit reprezintă o obligaţie a proprietarului.
Secţiunea a 4-a
Condiţiile de reziliere a contractului de locaţiune
49. Rezilierea contractului de locaţiune se admite:
1) cu acordul comun al părţilor;
2) cînd nici una dintre părţi nu solicită prelungirea lui;
3) în cazul în care o parte încalcă în mod intenţionat obligaţiile contractuale, inclusiv admite:
a) neachitarea în mod intenţionat a plăţilor pentru închiriere şi pentru serviciile comunale şi necomunale;
b) crearea de către beneficiar sau de către beneficiarul de protecţie internaţională şi membrii familiei acestora a unor condiţii imposibile de convieţuire în apartament sau blocul locativ;
c) schimbarea destinaţiei fondului locativ.
În toate celelalte cazuri rezilierea contractului de locaţiune se efectuează numai pe cale judiciară, în modul stabilit de lege.
50. Propunerea de reziliere a contractului de locaţiune se face în scris de către una dintre părţi, în modul stabilit în contract, iar în cazul în care contractul nu prevede modalitatea şi termenul de încetare a acţiunii contractului – cu o lună înainte de termenul propus în avizul de reziliere.
51. Nerespectarea cerinţelor prevăzute la subpunctele 1)-3) ale punctului 49 din prezentul Regulament conduce la nulitatea propunerii (avizului) de reziliere.
52. Avizul în scris privind rezilierea contractului de locaţiune se examinează de partea căreia i-a fost adresat, în termenul stabilit, dar nu mai mult de 15 zile din data înaintării lui oficiale. În cazul în care partea căreia i-a fost adresat avizul despre reziliere nu a răspuns în scris, în termenul stabilit, beneficiarul sau beneficiarul de protecţie internaţională are dreptul de a se adresa în instanţa de judecată cu cererea de reziliere a contractului de locaţiune.
53. Rezilierea contractului din iniţiativa locatorului se produce în cazurile în care beneficiarul sau beneficiarul de protecţie internaţională:
a) nu folosesc bunul închiriat conform destinaţiei sau prevederilor contractului;
b) admit intenţionat sau din culpă înrăutăţirea stării tehnice a locuinţei ori creează un pericol real pentru o asemenea înrăutăţire;
c) nu plătesc chiria pe parcursul a 2 luni după expirarea termenului de plată, dacă în contract nu este prevăzut altfel;
d) încheie un contract de sublocaţiune;
e) nu îndeplinesc alte condiţii stipulate în contract.
54. Rezilierea contractului din iniţiativa beneficiarului sau a beneficiarului de protecţie internaţională se produce în cazurile în care acesta:
1) şi-a pierdut capacitatea de muncă şi nu poate folosi bunul închiriat;
2) este privat de libertate şi nu-şi poate executa obligaţiile contractuale;
3) ignorează îndeplinirea obligaţiilor stipulate în contract.
55. În cazul în care rezilierea contractului este recunoscută pe cale judiciară, părţile revin la starea iniţială a semnării contractului.
56. Drept temei pentru evacuarea din locuinţă serveşte rezilierea contractului.
57. Încălcarea condiţiilor contractului de locaţiune atrage după sine răspunderea prevăzută de Codul civil al Republicii Moldova, Codul contravenţional al Republicii Moldova şi Codul penal al Republicii Moldova.
