H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea
Consiliului naţional de acreditare a prestatorilor de servicii sociale,
a structurii şi efectivului-limită ale acestuia
nr. 998 din 28.12.2012
Monitorul Oficial nr.1-5/6 din 04.01.2013
* * *
Abrogat: 02.06.2023
Hotărîrea Guvernului nr.313 din 24.05.2023
În scopul executării articolului 12 al Legii nr.129 din 8 iunie 2012 privind acreditarea prestatorilor de servicii sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.593), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se instituie Consiliul naţional de acreditare a prestatorilor de servicii sociale din subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.149 din 25.08.2021, în vigoare 01.09.2021]
2. Se aprobă:
Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţional de acreditare a prestatorilor de servicii sociale, conform anexei nr.1;
Structura Consiliului naţional de acreditare a prestatorilor de servicii sociale, conform anexei nr.2.
3. Se stabileşte efectivul-limită al Consiliului naţional de acreditare a prestatorilor de servicii sociale în număr de 11 unităţi, inclusiv 2 unităţi – personal auxiliar.
4. Cheltuielile de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de acreditare a prestatorilor de servicii sociale se efectuează din contul şi în limitele alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat, precum şi din alte surse, conform legislaţiei în vigoare.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Valentina Buliga |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Chişinău, 28 decembrie 2012. | |
Nr.998. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.998
din 28 decembrie 2012
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţional
de acreditare a prestatorilor de servicii sociale
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţional de acreditare a prestatorilor de servicii sociale (în continuare – Regulament) stabileşte modul de organizare şi funcţionare, statutul, misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile, drepturile şi obligaţiile Consiliului naţional de acreditare a prestatorilor de servicii sociale (în continuare – Consiliu).
2. Consiliul este autoritate administrativă din subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, dispune de conturi trezoreriale, de ştampilă cu stema de stat şi cu denumirea sa.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.149 din 25.08.2021, în vigoare 01.09.2021]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.242 din 12.05.2015, în vigoare 15.05.2015]
3. Consiliul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, cu legile în vigoare, cu decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, cu alte acte normative, tratate internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
Capitolul II
MISIUNEA, FUNCŢIILE, ATRIBUŢIILE, DREPTURILE
ŞI OBLIGAŢIILE CONSILIULUI
4. Consiliul are misiunea de a certifica capacitatea prestatorilor de servicii sociale, indiferent de tipul de proprietate, forma juridică de organizare şi subordonare administrativă şi de a presta servicii sociale calitative.
5. În activitatea sa, Consiliul îndeplineşte următoarele funcţii de bază:
a) evaluează calitatea serviciilor sociale;
b) adoptă decizii cu privire la acreditarea sau neacreditarea prestatorului de servicii sociale, precum şi decizii de retragere a certificatului de acreditare;
c) realizează evaluarea inopinată a prestatorului de serviciu social acreditat ca urmare a sesizării.
6. Consiliul exercită următoarele atribuţii principale:
a) înaintează Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, în modul stabilit, propuneri ce vizează elaborarea actelor normative privind acreditarea prestatorilor de servicii sociale, a standardelor şi programelor naţionale;
b) stabileşte criteriile de selectare a experţilor în evaluare;
c) stabileşte atribuţiile grupurilor de experţi în evaluare;
d) constituie şi aprobă componenţa grupurilor de experţi în evaluare;
e) elaborează criteriile de evaluare a activităţii experţilor;
f) aprobă planurile activităţii Consiliului;
g) decide cu privire la acreditarea sau neacreditarea prestatorilor de servicii sociale în baza unor criterii unice, făcute publice pentru toţi prestatorii de servicii sociale, indiferent de forma juridică de organizare;
h) eliberează certificatul de acreditare;
i) informează prestatorul de servicii sociale asupra deciziei de acreditare sau neacreditare;
j) efectuează evaluări inopinate ale prestatorilor de servicii sociale acreditaţi ca urmare a sesizărilor parvenite din partea organelor de drept, inspecţiei sociale şi a altor persoane juridice sau fizice;
k) suspendă şi/sau retrage certificatul de acreditare;
l) examinează reclamaţiile şi soluţionează litigiile ce ţin de acreditarea prestatorilor de servicii sociale;
m) acordă consultanţă în domeniul acreditării prestatorilor de servicii sociale;
n) organizează şi desfăşoară instruiri în domeniul acreditării prestatorilor de servicii sociale;
o) dezvoltă o colaborare internaţională în domeniul acreditării prestatorilor de servicii sociale;
p) exercită alte atribuţii prevăzute de legislaţia în domeniu.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.149 din 25.08.2021, în vigoare 01.09.2021]
7. Consiliul este învestit cu următoarele drepturi:
a) să realizeze activităţi în vederea implementării programelor sale de activitate, în modul stabilit de lege;
b) să solicite de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, informaţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii sale;
c) să implice, prin acord mutual, reprezentanţii ministerelor, ai altor autorităţi administrative centrale, ai autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ai întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor, în procesul de examinare şi soluţionare a problemelor ce ţin de competenţa sa funcţională;
d) să emită, în limita competenţelor atribuite prin lege, instrucţiuni, indicaţii metodice, precum şi alte acte privind domeniul său de activitate;
e) să implice experţi din ţară şi din străinătate în vederea realizării sarcinilor şi funcţiilor sale, conform legislaţiei;
f) să efectueze vizite de evaluare a prestatorilor de servicii sociale;
g) să monitorizeze modul în care prestatorii de servicii sociale îşi desfăşoară activităţile pentru care au fost acreditaţi;
h) să aibă acces la documentele prestatorilor de servicii sociale în procesul de evaluare şi acreditare a acestora, în modul stabilit de legislaţie;
i) să participe, în calitate de membru, la activităţile desfăşurate de uniunile, asociaţiile şi societăţile internaţionale de acreditare;
j) să reprezinte Republica Moldova în organismele internaţionale de acreditare a prestatorilor de servicii sociale;
k) să organizeze şi să finanţeze activităţi editoriale în probleme ce ţin de acreditare, inclusiv editarea unei publicaţii periodice şi a unui îndrumar anual de informare sistematică a populaţiei.
8. Consiliul are următoarele obligaţii:
a) să-şi desfăşoare activitatea în strictă conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Legea nr.129 din 8 iunie 2012 privind acreditarea prestatorilor de servicii sociale şi cu alte acte normative;
b) să asigure independenţa şi imparţialitatea sa în luarea deciziilor, precum şi transparenţa activităţii sale;
c) să prezinte anual Guvernului, pînă la 1 martie, şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, pînă la 31 ianuarie, rapoarte cu privire la activitatea sa şi, după caz, propuneri şi recomandări considerate necesare;
d) să examineze cererile de solicitare a acreditării şi să informeze prestatorul de servicii sociale cu privire la decizia de acreditare, acreditare iniţială, acreditare provizorie sau de neacreditare, după caz;
e) să transmită solicitantului de acreditare un exemplar al deciziei Consiliului şi, după caz, certificatul de acreditare în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea deciziei;
f) să ia decizia privind retragerea acreditării în termen de 10 zile lucrătoare de la data stabilirii temeiurilor pentru aceasta;
g) să aducă la cunoştinţa prestatorului de servicii sociale decizia privind suspendarea sau retragerea acreditării, cu indicarea temeiului legal, în cel mult 5 zile lucrătoare de la data constatării abaterilor în urma evaluării, în cazul suspendării, sau de la data adoptării deciziei, în cazul retragerii;
h) să examineze sesizările referitoare la procedura de acreditare ce i-au fost adresate direct sau remise de Parlament, Preşedinţie, Guvern, de alte instituţii şi structuri, de persoane fizice şi juridice;
i) să organizeze activitatea de propagare şi explicare a legislaţiei cu privire la procedura de acreditare.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.149 din 25.08.2021, în vigoare 01.09.2021]
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CONSILIULUI
9. Personalul Consiliului este compus din funcţionari publici, supuşi reglementărilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum şi din personal auxiliar şi personal contractual supus reglementărilor legislaţiei muncii.
10. Consiliul este condus de director.
11. Numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale directorului Consiliului se fac, în condiţiile legii, de către ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei.
12. Directorul îndeplineşte următoarele funcţii:
1) organizează, conduce şi coordonează activitatea Consiliului în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare;
2) aprobă statul de personal al Consiliului, conform legislaţiei;
3) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici, angajează, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă ale personalului contractual al Consiliului;
4) organizează formarea profesională a personalului;
5) aprobă planul anual de activitate al Consiliului;
6) elaborează anual raportul de activitate şi îl prezintă spre aprobare ministrului muncii, protecţiei sociale şi familiei;
7) organizează examinarea reclamaţiilor;
8) emite ordine, dispoziţii şi alte acte normative în domeniul său de competenţă şi monitorizează executarea lor;
9) reprezintă Consiliul în relaţiile cu organele similare din alte state, autorităţile publice, persoanele juridice şi fizice;
10) aprobă regulamentele subdiviziunilor structurale, fişele de post, obiectivele individuale ale funcţionarilor publici şi alte documente ce ţin de administrarea personalului.
În absenţa directorului, inclusiv în cazuri excepţionale şi de forţă majoră, funcţiile acestuia sînt suplinite de un membru al Consiliului desemnat prin ordinul directorului.
13. Salarizarea personalului Consiliului se efectuează conform legislaţiei în vigoare.
Capitolul IV
GRUPURILE DE EXPERŢI
14. Pentru a realiza evaluarea prestatorilor de servicii sociale, Consiliul creează grupuri de experţi şi aprobă componenţa lor nominală.
15. Experţii activează în baza contractului de prestări servicii încheiat cu Consiliul numai pentru perioada de evaluare a prestatorului supus acreditării şi nu au caracter de activitate permanent.
16. Selectarea experţilor se efectuează în baza criteriilor aprobate de Consiliu.
17. În componenţa grupurilor de experţi pot fi incluşi, după caz, reprezentanţi ai prestatorilor de servicii sociale publici sau privaţi, ai autorităţilor administraţiei publice locale, ai mediului academic, ai beneficiarilor de servicii sociale, precum şi experţi independenţi.
18. Grupurile de experţi sînt selectate din rîndul specialiştilor cu o înaltă calificare profesională în diferite domenii, în funcţie de tipul serviciilor sociale care urmează a fi acreditate.
19. Fiecare grup de experţi se formează pentru perioada evaluării şi acreditării prestatorilor unui tip de servicii sociale.
20. Nu pot fi desemnaţi în calitate de experţi reprezentanţii prestatorului serviciului social evaluat.
21. Durata vizitei de evaluare depinde de tipul, complexitatea şi capacitatea serviciului supus evaluării.
22. În perioada de evaluare a prestatorului supus acreditării, experţilor li se păstrează salariul la locul de muncă de bază.
23. Experţii au următoarele drepturi:
a) să solicite prestatorului supus acreditării documentele şi informaţiile necesare exercitării evaluării;
b) să înainteze Consiliului propuneri referitoare la îmbunătăţirea modului de organizare şi funcţionare a serviciului social supus procedurii de acreditare;
c) să înainteze Consiliului propuneri de completare şi modificare a criteriilor şi condiţiilor de evaluare a prestatorilor de servicii sociale;
d) să înainteze Consiliului propuneri de completare şi modificare a standardelor minime de calitate pentru servicii sociale;
e) să adreseze, în caz de dezacord cu concluziile formulate de ceilalţi experţi, în raportul final, un demers către Consiliu, în care îşi vor expune argumentat concluziile şi propunerile proprii.
24. Experţii au următoarele obligaţii:
a) să cunoască legislaţia în domeniu;
b) să-şi dezvolte continuu nivelul de pregătire profesională în domeniu;
c) să elaboreze rapoartele de evaluare în condiţiile stabilite de legislaţie;
d) să prezinte în termen rapoartele finale Consiliului, pentru luarea deciziei de acreditare sau neacreditare;
e) să păstreze confidenţialitatea informaţiei obţinute în procedura de evaluare.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.998 din 28 decembrie 2012
STRUCTURA
Consiliului naţional de acreditare a prestatorilor de servicii sociale
1. Conducerea
2. Direcţia acreditare
3. Serviciul financiar
4. Serviciul juridic
5. Serviciul auxiliar
