marți, 25 iunie 2013
414/21.06.2013 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind atragerea investiţiilor în societăţile comerciale cu capital public sau public-privat

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului privind atragerea investiţiilor

în societăţile comerciale cu capital public sau public-privat

 

nr. 414  din  21.06.2013

 

Monitorul Oficial nr.135/490 din 25.06.2013

 

* * *

În temeiul art.19 alin.(3) al Legii nr.121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.401), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în vederea asigurării reglementării atragerii de investiţii private pentru dezvoltarea societăţilor comerciale cu capital public sau public-privat, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind atragerea investiţiilor în societăţile comerciale cu capital public sau public-privat (se anexează).

2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1458 din 12 noiembrie 2002 “Pentru aprobarea Regulamentului privind selectarea investitorilor pentru fondarea întreprinderilor noi sau pentru majorarea capitalului social al celor existente” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.154-157, art.1594) .

 

PRIM-MINISTRU Iurie LEANCĂ

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul economiei Valeriu Lazăr
Ministrul finanţelor Veaceslav Negruţa

 

Chişinău, 21 iunie 2013.
Nr.414.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.414 din 21 iunie 2013

 

REGULAMENT

privind atragerea investiţiilor în societăţile comerciale

cu capital public sau public-privat

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind atragerea investiţiilor în societăţile comerciale cu capital public sau public-privat (în continuare – Regulament) stabileşte modul de atragere a investiţiilor private pentru dezvoltarea societăţilor comerciale cu capital public sau public-privat şi de selectare a investitorilor privaţi.

2. Atragerea investiţiilor private pentru dezvoltarea societăţilor comerciale cu capital public sau public-privat poate fi efectuată prin:

a) fondarea, în comun cu investitorii privaţi, a societăţilor comerciale cu capital public-privat;

b) plasarea, cu participarea investitorilor privaţi, a acţiunilor emisiunii suplimentare de acţiuni;

c) desfăşurarea, cu participarea investitorilor privaţi, a emisiunii obligaţiunilor societăţii pe acţiuni.

3. Atragerea investiţiilor pentru fondarea sau dezvoltarea societăţilor comerciale cu capital public sau public-privat se efectuează în baza unui studiu de fezabilitate care va demonstra oportunitatea iniţierii atragerii investiţiilor şi va include justificarea economică şi tehnologică, caracteristicile principale, cum ar fi: volumul minim de investiţii necesare, proporţiile, forma acestora şi alte cerinţe specifice ce se referă la emisiunea valorilor mobiliare. Studiul de fezabilitate va fi aprobat de autoritatea publică centrală în coordonare cu Agenţia Proprietăţii Publice sau de autoritatea administraţiei publice locale.

4. Iniţiatori ai fondării societăţilor comerciale noi cu capital public–privat pot fi autorităţile publice centrale sau locale, precum şi potenţialii investitori privaţi.

Iniţiatori ai atragerii de investiţii prin plasarea acţiunilor emisiunii suplimentare sau desfăşurarea emisiunii obligaţiunilor în societăţile pe acţiuni cu capital public sau public-privat pot fi consiliile societăţilor comerciale, precum şi autorităţile publice centrale sau locale, pentru societăţile pe acţiuni cu capital integral sau majoritar public.

5. În calitate de investitori pot fi:

a) persoane fizice şi juridice, rezidenţi ai Republicii Moldova;

b) persoane juridice străine cu capital integral privat, cetăţenii străini şi apatrizii în conformitate cu legislaţia în vigoare;

c) asociaţii ale persoanelor specificate la lit.a) şi b) ale prezentului punct.

6. La atragerea investiţiilor private pentru fondarea societăţilor comerciale cu capital public-privat sau prin emisiune închisă a acţiunilor sau a obligaţiunilor convertibile în acţiuni, investitorii privaţi se vor selecta prin concurs.

7. Atragerea investiţiilor pentru dezvoltarea societăţilor comerciale cu capital public sau public-privat, precum şi selectarea investitorilor se efectuează pe principiile egalităţii de tratament, imparţialităţii, nediscriminării, asigurării concurenţei, eficienţei, legalităţii şi transparenţei.

8. Competenţele de organizare şi desfăşurare a concursurilor pentru selectarea investitorilor privaţi şi de stabilire a modalităţii de atragere a investiţiilor private în societăţile comerciale cu capital public sau public-privat sînt exercitate de Comisia de concurs, desemnată în condiţiile pct.7 şi 8 ale Regulamentului concursurilor comerciale şi investiţionale de privatizare a proprietăţii publice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.919 din 30 iulie 2008 “Cu privire la organizarea şi desfăşurarea concursurilor comerciale şi investiţionale de privatizare a proprietăţii publice”.

9. Deciziile Comisiei de concurs, consemnate în procese-verbale, se vor transmite autorităţii publice respective pentru a fi promovate spre aprobare (adoptare) în cadrul organelor de conducere ale societăţii pe acţiuni respective, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

10. Şedinţele Comisiei de concurs sînt deliberative, dacă la ele participă cel puţin 2/3 din numărul membrilor ei. Deciziile Comisiei se adoptă prin vot deschis, cu majoritatea simplă de voturi a membrilor prezenţi.

În caz de necesitate, la şedinţele Comisiei de concurs pot fi invitaţi experţi independenţi/profesionişti, cu vot consultativ.

 

II. PROCEDURA DE ATRAGERE A INVESTIŢIILOR PRIVATE PENTRU

DEZVOLTAREA SOCIETĂŢILOR COMERCIALE CU CAPITAL

PUBLIC SAU PUBLIC-PRIVAT

11. Condiţiile privind volumul minim al investiţiilor, proporţiile, forma acestora şi alte cerinţe specifice se stabilesc de către Comisia de concurs în baza studiului de fezabilitate şi a caietului de sarcini care se elaborează de autoritatea publică centrală/locală interesată.

12. La atragerea investiţiilor prin fondarea, în comun cu investitorii privaţi, a societăţilor comerciale cu capital public-privat, Comisia de concurs va stabili:

a) volumul/proporţia şi forma investiţiilor private şi a celor publice;

b) autoritatea publică centrală/locală care va exercita funcţiile de fondator al societăţii;

c) numărul maxim de fondatori ai societăţii, după caz.

13. La atragerea investiţiilor private prin plasarea, cu participarea investitorilor privaţi, a acţiunilor emisiunii suplimentare sau desfăşurarea emisiunii obligaţiunilor societăţilor pe acţiuni cu capital public sau public-privat, Comisia de concurs va stabili:

a) volumul minim şi forma investiţiilor necesare pentru dezvoltarea societăţii pe acţiuni;

b) numărul şi tipul valorilor mobiliare din emisiunea respectivă;

c) termenul final de plasare a valorilor mobiliare din emisiunea respectivă;

d) modul şi termenul de exercitare a dreptului de preemţiune al acţionarilor societăţii la emisiunea valorilor mobiliare;

e) costul plasării valorilor mobiliare a emisiunii suplimentare;

f) modul de emisiune a valorilor mobiliare.

14. În cazul atragerii investiţiilor private prin emisiune de obligaţiuni, suplimentar celor enumerare în pct.13 din prezentul Regulament, Comisia de concurs va stabili:

a) modul de asigurare a obligaţiunilor;

b) dobînda conferită unei obligaţiuni, modul şi termenul de achitare a acesteia;

c) termenul de circulaţie (stingere) a obligaţiunilor;

d) modul de achiziţionare şi răscumpărare a obligaţiunilor pînă la expirarea termenului de circulaţie sau de convertire a acestora.

15. Modul de emisiune a valorilor mobiliare se stabileşte de Comisia de concurs şi poate fi efectuată prin intermediul ofertei publice pe piaţa primară (emisiunea publică) sau fără oferta publică (emisiunea închisă).

16. Termenul final de încheiere a plasamentului se va stabili de către Comisia de concurs, în conformitate cu legislaţia şi nu va depăşi un an de la data adoptării hotărîrii privind emisiunea valorilor mobiliare de către adunarea generală a acţionarilor societăţii pe acţiuni, în cazul în care legislaţia nu prevede altfel.

17. Termenul de realizare a dreptului acţionarilor de preempţiune asupra acţiunilor cu drept de vot ce se plasează se va stabili de Comisia de concurs, dar nu va fi mai mic de 14 zile lucrătoare de la data publicării ofertei sau de la data expedierii către acţionari a scrisorilor privind plasarea valorilor mobiliare prin ofertă publică, ori de la data adoptării hotărîrii pentru emisiunea suplimentară închisă a acestora.

Termenul de realizare a dreptului de preemţiune nu se aplică în cazul în care la adunarea generală a acţionarilor vor participa 100% din acţiunile cu drept de vot ale societăţii şi/sau toţi acţionarii se vor subscrie la valorile mobiliare de clasa respectivă proporţional cotei deţinute în capitalul social şi/sau emisiunea închisă a valorilor mobiliare are loc în urma reorganizării societăţii prin fuziune.

18. Costul plasării valorilor mobiliare de aceeaşi clasă a emisiunii suplimentare se va stabili de Comisia de concurs, dar nu va fi mai mic decît valoarea nominală sau valoarea fixată a acestora.

19. Comisia de concurs va stabili modul de asigurare a obligaţiunilor şi dobînzii aferente, care poate fi realizată prin gajarea bunurilor societăţii comerciale respective şi/sau bunurilor persoanelor terţe şi/sau cu garanţia bancară, şi/sau prin fidejusiune şi/sau prin poliţa de asigurare, în cazurile prevăzute de legislaţie.

 

III. MODUL DE SELECTARE A INVESTITORILOR PRIVAŢI

20. În procesul organizării şi desfăşurării concursurilor privind selectarea investitorilor privaţi Comisia de concurs are următoarele atribuţii de bază:

a) aprobarea comunicatului informativ;

b) aprobarea caietelor de sarcini, după caz;

c) stabilirea condiţiilor specifice şi termenelor de desfăşurare a concursului;

d) punerea la dispoziţia participanţilor la concurs a informaţiei respective;

e) nominalizarea autorităţii publice centrale/locale responsabilă de familiarizarea participanţilor cu materialele aferente concursului, recepţionarea, înregistrarea ofertelor şi păstrarea documentaţiei de concurs;

f) examinarea ofertelor, desfăşurarea concursului, desemnarea cîştigătorilor sau declararea nulă a concursului şi întocmirea proceselor-verbale ale şedinţelor Comisiei de concurs;

g) negocierea volumului/proporţiilor şi forma investiţiilor pentru dezvoltarea societăţii comerciale;

h) transmiterea proceselor-verbale ale Comisiei de concurs autorităţilor publice interesate;

i) informarea participanţilor la concurs despre deciziile adoptate;

j) extinderea termenului de organizare a concursului.

21. Membrii Comisiei de concurs sînt obligaţi:

a) să participe la şedinţele Comisiei;

b) să respecte confidenţialitatea informaţiei din documentele de concurs;

c) să respecte principiile legalităţii, transparenţei, egalităţii de tratament, imparţialităţii, nediscriminării, asigurării concurenţei şi eficienţei în procesul de selectare a investitorului;

d) să semneze procesul-verbal cu privire la rezultatele concursului sau să anexeze opinia lor separată.

22. Agenţia Proprietăţii Publice sau autoritatea administraţiei publice locale va asigura publicarea comunicatului informativ privind desfăşurarea concursului în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a Agenţiei sau a autorităţii administraţiei publice locale. Termenul de recepţionare a ofertelor pentru participare la concurs nu va fi mai mic de 30 de zile calendaristice din momentul publicării comunicatului informativ.

23. Comunicatul informativ va conţine:

a) denumirea şi adresa societăţii comerciale pentru care se selectează investitorul;

b) principalele genuri de activitate, după caz;

c) modalitatea de atragere a investiţiilor private;

d) volumul/proporţia şi forma investiţiilor private;

e) termenele şi condiţiile de participare;

f) adresa şi termenul-limită de prezentare a ofertelor;

g) mărimea garanţiei de participare la concurs şi contul de decontare pentru transferul acesteia;

h) datele de contact la care participanţii pot solicita informaţii suplimentare;

i) informaţia despre locul şi data examinării ofertelor;

j) cerinţele faţă de ofertanţi şi datele care urmează a fi incluse în ofertă;

k) alte informaţii relevante.

24. În termenele stabilite în comunicatul informativ fiecare ofertant prezintă:

a) cererea de participare la concurs, care va reflecta volumul, proporţia şi forma aportului investiţional şi alte date, conform anexei la prezentul Regulament;

b) planul de dezvoltare bazat pe studiul de fezabilitate, după caz;

c) copia de pe certificatul înregistrării de stat şi copia de pe statut, autentificate de conducător, extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice – pentru persoanele juridice rezidente;

d) copia de pe certificatul de înregistrare eliberat de organul împuternicit şi copia de pe statut, autentificate în modul stabilit de legislaţie – pentru persoanele juridice străine;

e) copia de pe buletinul de identitate – pentru persoanele fizice;

f) raportul financiar pentru anul precedent celui gestionar, autentificat de Serviciul informaţional al rapoartelor financiare din subordinea Biroului Naţional de Statistică şi persoanele ce reprezintă conducerea entităţii; persoana juridică străină prezintă aceste documente autentificate în modul stabilit de legislaţie;

g) documentul de plată care confirmă depunerea garanţiei de participare pe contul bancar, indicat în comunicatul informativ.

25. Oferta participantului trebuie să corespundă condiţiilor stipulate în caietul de sarcini.

26. Documentele pentru participare la concurs, specificate la pct.24 al prezentului Regulament, se înmînează persoanei împuternicite de către Comisia de concurs, întocmite în limba de stat a Republicii Moldova (sau într-o altă limbă, dar cu traducerea obligatorie în limba de stat), într-un plic sigilat, la care se anexează documentul care certifică plata garanţiei de participare la concurs.

27. Ofertantul care a prezentat documentele în plic sigilat şi documentul ce confirmă plata garanţiei de participare se înscriu în registrul ofertanţilor, eliberîndu-i-se certificatul respectiv.

28. Mărimea garanţiei de participare se stabileşte de Comisia de concurs, dar nu va depăşi 5 la sută din volumul investiţiilor preconizate.

29. Şedinţa Comisiei de concurs se convoacă în cel mult 10 zile lucrătoare de la data finalizării termenului-limită de recepţionare a ofertelor.

30. Comisia de concurs este în drept să examineze ofertele depuse în cadrul uneia sau mai multor şedinţe.

31. Comisia de concurs examinează şi evaluează ofertele propuse, estimînd corespunderea lor condiţiilor enunţate şi decide asupra admiterii ofertanţilor la concurs.

32. Participanţi la concurs sînt recunoscuţi ofertanţii care au prezentat documentele întocmite în modul stabilit şi ale căror oferte corespund condiţiilor concursului, caietului de sarcini, fapt ce se consemnează în procesul-verbal.

33. Comisia de concurs este în drept să respingă ofertele unor participanţi sau ale tuturora, dacă ei nu au prezentat toate documentele necesare, dacă acestea nu au fost întocmite în modul stabilit sau ofertele lor nu corespund condiţiilor concursului. În cazul în care nici un ofertant nu este admis pentru participare la concurs, acesta se declară nul.

34. În cazul în care la concurs participă un singur ofertant Comisia de concurs este în drept să iniţieze procedura în sensul îmbunătăţirii ofertei iniţiale. Comisia de concurs poate declara nul concursul, în cazul în care ofertantul refuză să îmbunătăţească oferta iniţială sau propunerile ofertantului nu sînt justificate economic.

35. Ofertanţilor, care nu au fost admişi la concurs li se restituie garanţia de participare depusă.

36. La orice etapă a concursului, dar pînă la anunţarea rezultatelor acestuia şi numai în baza unor criterii justificate economic, Comisia de concurs este în drept să adopte decizia privind finalizarea concursului, fără a determina cîştigătorul, cu restituirea garanţiilor de participare depuse, fixînd această decizie în procesul-verbal.

37. Comisia de concurs selectează cîştigătorul concursului, reieşind din propunerile cele mai avantajoase, în baza următoarelor criterii:

a) volumul, proporţia şi forma investiţiilor propuse;

b) planul de dezvoltare a întreprinderii;

c) numărul locurilor de muncă nou-create şi menţinerea numărului locurilor de muncă existente;

d) experienţa şi situaţia economico-financiară a investitorului, precum şi cifra medie de afaceri în ultimii 3 ani (pentru investitorii persoane juridice);

e) obligaţiile privind stingerea datoriilor, după caz;

f) obligaţiile privind protecţia mediului înconjurător, după caz, alte obligaţii.

38. Deciziile Comisiei de concurs se consemnează în procese-verbale semnate de membrii prezenţi la şedinţe.

39. Procesul-verbal al şedinţei Comisiei de concurs va conţine informaţii privind:

a) denumirea şi sediul societăţii comerciale pentru care se selectează investitorul;

b) modalitatea de atragere a investiţiilor private;

c) participanţii, cu descrierea succintă a ofertelor lor;

d) ofertantul-cîştigător şi propunerile lui definitive;

e) participanţii, ofertele cărora au fost respinse;

f) condiţiile şi termenul de efectuare a investiţiilor.

40. În termen de 5 zile lucrătoare din data adoptării deciziei Comisiei de concurs a rezultatelor concursului, ofertanţii vor fi înştiinţaţi despre decizia adoptată.

41. În termen de 10 zile calendaristice de la data finalizării concursului, ofertanţilor li se va restitui garanţia de participare, cu excepţia ofertantului-cîştigător. Garanţia de participare a ofertantului-cîştigător se va include în contul investiţiilor ce urmează a fi efectuate.

42. Ofertantului-cîştigător, care renunţă să participe la fondarea întreprinderii sau la subscrierea la acţiuni (cote de participare/obligaţiuni) după acceptarea acestuia de către organul de conducere al societăţii comerciale respective, garanţia de participare nu i se restituie.

43. Decizia Comisiei de concurs privind rezultatele concursului va fi dată publicităţii.

44. Deciziile Comisiei de concurs pot fi contestate în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

 

Anexă

la Regulamentul privind atragerea

investiţiilor în societăţile comerciale

cu capital public sau public-privat

 

Cerere

de participare la concurs privind atragerea investiţiilor private

____________________________________________________________

(denumirea societăţii comerciale antrenate în procesul de atragere a investiţiilor private)

 

 

1. Denumirea completă a ofertantului _________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

2. Numele, prenumele conducătorului, tel., fax, e-mail ____________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

3. Adresa juridică a ofertantului______________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

4. Anul începerii activităţii ofertantului__________________________________________________________

 

5. Numărul, data şi locul înregistrării de stat(înscrierea în registrul comercial) _________________________

_________________________________________________________________________________________

 

6. Rechizitele bancare ale ofertantului__________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

7. Volumul şi proporţia investiţiilor _____________________________________________________________

8. Forma investiţiilor ______________________________________________________________________

 

9. Condiţiile şi termenul efectuării investiţiei____________________________________________________

 

10. Obligaţii conform caietului de sarcini:______________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

11. Alte obligaţii:

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

 

12. Se anexează:

copia de pe certificatul înregistrării de stat şi copia de pe statut, autentificate de conducător; extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice (persoanele juridice rezidente);

copia de pe certificatul de înregistrare, eliberat de organul împuternicit şi copia de pe statut, autentificate în modul stabilit de legislaţie (persoanele juridice străine);

copia de pe buletinul de identitate şi de pe anexa la acesta (persoanele fizice);

raportul financiar pentru __________________, autentificat de Serviciul informaţional al rapoartelor financiare subordonat Biroului Naţional de Statistică şi

persoanele ce reprezintă conducerea entităţii (persoanele juridice rezidente);

raportul financiar pentru __________________, autentificat în modul stabilit de legislaţie (persoanele juridice străine)

documentul contabil nr._______ din _________________ privind depunerea garanţiei de participare, pe contul bancar, indicat în comunicatul informativ;

planul de dezvoltare bazat pe studiul de fezabilitate şi corelat condiţiilor stabilite în caietul de sarcini;

alte informaţii sau documente solicitate de Comisia de concurs.

 

Am avut posibilitatea:

de a lua cunoştinţă de materialele aferente concursului __________________________

_______________________________________________________________________

(numele, prenumele şi semnătura persoanei cu funţii de răspundere)

 

L.Ş.        “____” ________________ 20__