H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului-cadru cu privire
la organizarea activităţii mediatorului comunitar
nr. 557 din 17.07.2013
Monitorul Oficial nr.152-158/651 din 19.07.2013
* * *
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Biroul Relaţii Interetnice” se substituie cu cuvintele „Agenţia Relaţii Interetnice”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021
În scopul executării articolului 14 alineatul (2) din Legea nr.436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.32-35, art.116), cu modificările şi completările ulterioare, şi a Hotărîrii Guvernului nr.494 din 8 iulie 2011 “Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni privind susţinerea populaţiei de etnie romă din Republica Moldova pentru anii 2011-2015” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.114-116, art.565), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul-cadru cu privire la organizarea activităţii mediatorului comunitar, conform anexei.
2. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi să aprobe regulamente proprii cu privire la activitatea mediatorului comunitar din localităţile compact sau mixt populate de romi.
3. Cheltuielile pentru realizarea prezentei hotărîri se vor efectua prin transferuri cu destinaţie specială de la bugetul de stat către bugetele locale de nivelul întîi, bugetul central al unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special şi bugetele municipale Bălţi şi Chişinău, precum şi din alte surse, conform legislaţiei în vigoare.
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.425 din 15.05.2018, în vigoare 18.05.2018]
31. Anual, în procesul de planificare bugetară, Agenţia Relaţii Interetnice va prezenta Ministerului Finanţelor propuneri privind numărul mediatorilor comunitari pe autorităţi publice locale şi suma mijloacelor financiare necesare pentru asigurarea exercitării activităţii acestora.
[Pct.31 introdus prin Hot.Guv. nr.425 din 15.05.2018, în vigoare 18.05.2018]
4. Controlul asupra implementării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
PRIM-MINISTRU | Iurie LEANCĂ |
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Valentina Buliga |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Ministrul educaţiei | Maia Sandu |
Ministrul sănătăţii | Andrei Usatîi |
Chişinău, 17 iulie 2013. | |
Nr.557. |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
nr.557 din 17 iulie 2013
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „agenţia teritorială de ocupare a forţei de muncă”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „subdiviziunea teritorială pentru ocuparea forţei de muncă”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021
REGULAMENT-CADRU
cu privire la organizarea activităţii mediatorului comunitar
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul-cadru cu privire la organizarea activităţii mediatorului comunitar (în continuare – Regulament-cadru) reglementează modul de organizare şi exercitare a activităţii mediatorului comunitar din localităţile compact sau mixt populate de romi (în continuare – mediator comunitar).
2. Prezentul Regulament-cadru stabileşte cerinţele faţă de persoana care doreşte să activeze în funcţia de mediator comunitar, drepturile, obligaţiile şi responsabilităţile generale pentru a exercita această activitate şi defineşte beneficiarii care utilizează serviciile prestate de către mediatorii comunitari.
3. Funcţia de mediator comunitar se instituie prin decizia consiliului local din unităţile administrativ-teritoriale de nivelul întîi.
II. NOŢIUNI DE BAZĂ
4. În sensul prezentului Regulament-cadru, se definesc următoarele noţiuni:
beneficiari ai serviciilor prestate de către mediatorul comunitar – persoane de etnie romă, care au domiciliul în localităţile compact sau mixt populate de romi şi beneficiază de serviciile prestate doar ale unui mediator comunitar din aceeaşi localitate (în continuare – beneficiari);
localitate compact sau mixt populată de romi – unitate administrativ-teritorială, în care populaţia de etnie romă care are domiciliul în localitate constituie cel puţin 150 de persoane (în continuare – localitate);
mediator comunitar – persoană de etnie romă din localitatea compact sau mixt populată de romi, responsabilă de asigurarea eficientă a accesului beneficiarilor la servicii de asistenţă socială, educaţie, asistenţă medicală, încadrare în cîmpul muncii, documentare, de îmbunătăţire a condiţiilor de trai, alte servicii în caz de necesitate, prin comunicarea eficientă cu instituţiile de resort din localitate;
normativ pentru un mediator comunitar – o unitate de mediator comunitar la o populaţie romă în număr de 100-300 de persoane.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
III. MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE
MEDIATORULUI COMUNITAR
5. Mediatorul comunitar are misiunea de a asigura intermedierea şi îmbunătăţirea comunicării dintre beneficiari şi prestatorii de servicii publice, autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi şi alte instituţii de stat competente.
Mediatorul comunitar are rolul de a facilita comunicarea dintre populaţia de etnie romă şi specialiştii din domeniile educaţiei, sănătăţii publice, asistenţei sociale, ocupării în câmpul muncii, documentării, în vederea sporirii eficienţei intervenţiei şi cooperării dintre aceştia şi accesului la servicii.
[Pct.5 completat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
6. Mediatorul comunitar identifică beneficiarii şi necesităţile acestora, facilitează evaluarea şi coordonează accesul lor la serviciile existente în domeniile asistenţei sociale, educaţiei, ocrotirii sănătăţii, pieţei muncii etc., pentru a depăşi perioada de dificultate, pentru a soluţiona problemele identificate sau pentru a obţine un sprijin adecvat pentru beneficiari.
7. Mediatorul comunitar are următoarele funcţii de bază:
1) de identificare a beneficiarilor – constatarea numărului romilor vulnerabili din localitate şi evaluarea necesităţilor acestora;
2) de informare – asigurarea familiarizării beneficiarilor identificaţi cu privire la cadrul normativ în domeniile asistenţei sociale; educaţiei, ocrotirii sănătăţii, pieţei muncii etc. şi privind posibilităţile de a beneficia de serviciile existente în aceste domenii;
3) de coordonare – examinarea solicitărilor şi corelarea, cu administraţia publică locală de nivelul întîi, a activităţilor în vederea asigurării accesului beneficiarilor la serviciile existente în domeniile asistenţei sociale, educaţiei, ocrotirii sănătăţii, pieţei muncii etc.;
4) de comunicare – asigurarea cultivării încrederii reciproce şi facilitarea comunicării dintre beneficiari şi personalul administraţiei publice locale de nivelul întîi.
8. Mediatorul comunitar are următoarele atribuţii:
1) în domeniul asistenţei sociale:
a) informează asistentul social despre cazurile potenţialilor beneficiari de ajutor social;
b) informează imediat prin telefon autoritatea tutelară locală, iar în decurs de 24 de ore expediază fişa de sesizare a cazului suspect de violenţă, neglijare, exploatare, trafic al copilului, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.270/2014 cu privire la aprobarea Instrucţiunilor privind mecanismul intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale violenţei, neglijării, exploatării şi traficului, raportează cazurile copiilor aflaţi în situaţii de risc din localitate, precum şi poate participa în procesul de reintegrare a copilului în familia biologică/extinsă;
c) identifică situaţia şi necesităţile beneficiarului şi ale familiei lui, deplasîndu-se în teritoriu şi efectuînd vizite la domiciliu, înaintînd conducătorului administraţiei publice locale de nivelul întîi soluţiile de depăşire a problemelor sociale corespunzătoare;
d) mobilizează beneficiarii şi stabileşte parteneriate în scopul soluţionării problemelor acestora;
e) informează beneficiarii despre serviciile şi prestaţiile din cadrul sistemului de protecţie socială şi acordă asistenţa necesară pentru accesarea acestora;
f) facilitează accesul beneficiarilor la prestaţii sociale garantate de către stat;
2) în domeniul educaţiei:
a) organizează activităţi de informare şi conştientizare pentru părinţi privind înregistrarea şi înrolarea copiilor în sistemul de educaţie, şcolarizarea obligatorie până la vârsta de 16 ani şi necesitatea de continuare a studiilor;
b) identifică problemele şi necesităţile copiilor care nu frecventează instituţia de învăţământ în mod regulat;
c) facilitează includerea copiilor din localitate în cadrul programului cu orar prelungit (orelor de meditaţie);
d) contribuie la sporirea interesului copiilor talentaţi de etnie romă privind înscrierea la studii în instituţiile de învăţămînt extraşcolar;
e) încurajează absolvenţii romi ai învăţământului secundar să urmeze studiile în instituţiile de învăţământ profesional tehnic şi superior;
3) în domeniul ocrotirii sănătăţii:
[Lit.a) subpct.3) pct.8 abrogată prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
b) facilitează accesul beneficiarilor la asistenţa medicală;
c) organizează activităţi de informare a populaţiei privind atragerea în sistemul public de asigurări medicale obligatorii, privind drepturile şi responsabilităţile pacientului etc.;
d) contribuie la promovarea vaccinărilor şi informarea părinţilor despre rolul, necesitatea şi impactul acestora;
e) informează şi sensibilizează localitatea de romi asupra sănătăţii reproducerii;
f) atrage populaţia de etnie romă, inclusiv a copiilor, în efectuarea examenelor medicale profilactice;
g) informează beneficiarii privind modul sănătos de viaţă, factorii de risc;
h) explică avantajele includerii persoanelor în sistemul asigurărilor de sănătate, precum şi procedeul prin care poate fi obţinută calitatea de asigurat;
i) acordă suport pentru înscrierea populaţiei rome pe Lista medicului de familie;
j) se implică în programul de depistare şi tratament a tuberculozei;
k) semnalează lucrătorii medicali asupra suspectării cazurilor de boală şi urgenţe de sănătate publică în comunitate (focare de boli infecţioase etc.);
4) în domeniul ocupării forţei de muncă:
a) informează beneficiarii referitor la posibilităţile de angajare în câmpul muncii prin accesarea serviciilor şi măsurilor de ocupare a forţei de muncă, implementate de subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă;
b) facilitează comunicarea beneficiarilor cu colaboratorii subdiviziunii teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă în vederea asigurării integrării acestora în cîmpul muncii;
c) colaborează cu angajatorii, în comun cu subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, în vederea sporirii şanselor la angajarea în câmpul muncii a persoanelor de etnie romă aflate în căutarea unui loc de muncă;
d) informează beneficiarii referitor la accesul la programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii;
5) în domeniul organizaţional:
a) completează cu regularitate documentaţia de care este responsabil: registrul de evidenţă a persoanelor care solicită audienţă, registrul de evidenţă a grupurilor de beneficiari, dosarele beneficiarilor;
b) întocmeşte trimestrial şi anual rapoarte de activitate în conformitate cu cerinţele stabilite şi le prezintă autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi angajatoare;
c) contribuie la examinarea şi soluţionarea propunerilor, cererilor, petiţiilor şi reclamaţiilor parvenite din partea beneficiarilor;
d) stabileşte prioritatea sarcinilor, planifică şi organizează activitatea sa, respectînd termenele-limită stabilite;
e) activează în echipă cu personalul administraţiei publice locale de nivelul întîi din domeniul asistenţei sociale, ocrotirii sănătăţii, educaţiei etc., sprijină, la necesitate, şi facilitează accesul acestora în localitate pentru soluţionarea problemelor beneficiarilor;
f) mediază potenţialele situaţii de conflict/neînţelegeri dintre beneficiari şi personalul administraţiei publice locale de nivelul întîi;
g) identifică şi facilitează documentarea persoanelor de etnie romă;
h) îndeplineşte conştiincios, la timp şi calitativ, obligaţiile de serviciu prevăzute în fişa postului, elaborată în corespundere cu Fişa de post-tip prezentată în anexa la prezentul Regulament-cadru, şi respectă disciplina de muncă.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
9. Mediatorul comunitar elaborează anual, în comun cu reprezentanţii din domeniile respective ai autorităţii publice locale de nivelul întâi, planul de activitate în corespundere cu atribuţiile stabilite de prezentul Regulament-cadru şi necesităţile populaţiei rome.
[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
[Pct.10 abrogat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
11. Mediatorul comunitar are o atitudine neutră în activitatea sa, nu se implică în conflictele existente în localitate, nu acordă prioritate unor persoane faţă de altele, nu acordă favoruri organizaţiilor neguvernamentale sau altor organizaţii care activează în teritoriu pe problematica romilor.
12. Mediatorul comunitar are următoarele drepturi:
1) să fie informat despre drepturile şi responsabilităţile sale;
2) să beneficieze de formare profesională continuă;
3) să beneficieze de sprijin în activitatea sa, din partea autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi şi a instituţiilor de resort din localitate;
4) să participe, după caz, la şedinţele consiliilor locale şi comisiilor de specialitate ale acestora.
[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
IV. MODUL DE SELECTARE A CANDIDAŢILOR ÎN FUNCŢIA
DE MEDIATOR COMUNITAR
13. Selectarea candidaţilor pentru funcţia de mediator comunitar se efectuează în bază de concurs, organizat de Comisia locală de concurs pentru selectarea candidaţilor la funcţia de mediator comunitar (în continuare – Comisia), creată prin dispoziţia primarului unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi, în al cărei teritoriu necesită a fi angajat, cu informarea Agenţiei Relaţii Interetnice.
[Pct.13 completat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
14. Informaţia despre concurs, cerinţele faţă de candidaţi şi lista actelor necesare se publică prin intermediul mijloacelor de informare în masă (radio, televiziune, ziare, panouri informative etc.) şi se plasează pe pagina web a autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi cu cel puţin 20 zile înainte de data desfăşurării concursului.
15. Concursul pentru suplinirea funcţiei de mediator comunitar constă în:
1) preselecţia candidaţilor privind întrunirea condiţiilor stabilite de participare la concurs în baza dosarelor depuse;
[Subpct.2) pct.15 abrogat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
3) interviul susţinut în faţa Comisiei în vederea testării cunoaşterii aspectelor privind exercitarea atribuţiilor funcţionale în calitate de mediator comunitar.
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
16. Comisia este formată din 9 membri:
1) primarul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi, în al cărei teritoriu urmează a fi angajat mediatorul comunitar – preşedintele Comisiei;
2) un specialist cu atribuţii în domeniul protecţiei copilului din cadrul structurii teritoriale de asistenţă socială;
3) un reprezentant al primăriei pentru care se selectează candidatul – secretar al Comisiei;
4) un reprezentant al instituţiei de învăţământ preşcolar din localitate;
41) un reprezentant al instituţiei de învăţământ secundar din localitate;
5) un reprezentant al instituţiei medico-sanitare publice din teritoriu;
6) un reprezentant al societăţii civile rome sau al comunităţii rome desemnat de aceasta;
7) un reprezentant al subdiviziunii teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
17. Activitatea Comisiei se desfăşoară în baza regulamentului respectiv, aprobat de preşedintele acesteia.
1) Comisia:
a) organizează informarea populaţiei despre condiţiile pentru suplinirea funcţiei de mediator comunitar, sarcinile mediatorului comunitar, cadrul juridic şi organizaţional, sediul (adresa, numărul de telefon) unde pot fi depuse cererea şi documentele necesare pentru participare la concurs;
b) stabileşte modul de recepţionare a cererilor şi documentelor;
c) examinează cererile şi corespunderea candidaţilor cerinţelor funcţiei;
d) elaborează întrebările pentru interviu;
e) adoptă hotărîrea cu privire la angajarea în funcţia de mediator comunitar a candidaţilor selectaţi, în corespundere cu legislaţia în vigoare.
2) Preşedintele Comisiei are următoarele atribuţii de bază:
a) aprobă ordinea de zi şi stabileşte data convocării concursului;
b) organizează, conform regulamentului aprobat, şedinţele concursului pentru interviu;
c) prezidează şedinţele Comisiei;
d) identifică şi contribuie la evitarea conflictelor de interese, care pot apărea în procesul activităţii Comisiei;
e) organizează evidenţa documentată a candidaţilor;
f) semnează deciziile şi procesele-verbale ale Comisiei;
g) organizează asigurarea regimului de confidenţialitate a datelor cu caracter personal în procesul de selectare a candidaţilor la funcţiile de mediatori comunitari;
3) secretarul Comisiei are următoarele atribuţii de bază:
a) pregăteşte proiectul ordinii de zi şi asigură pregătirea dosarelor candidaţilor şi a materialelor pentru şedinţele Comisiei;
b) informează membrii Comisiei despre data desfăşurării concursului la decizia preşedintelui Comisiei;
c) întocmeşte procesele-verbale ale concursului şi le prezintă preşedintelui pentru semnare;
d) recepţionează şi înscrie în registrul de evidenţă cererile privind participarea candidaţilor la concurs pentru suplinirea funcţiei de mediator comunitar;
e) ţine evidenţa dosarelor şi a tuturor materialelor privind desfăşurarea concursului pentru suplinirea funcţiei de mediator comunitar;
f) întreprinde măsurile organizatorice şi tehnice necesare pentru protecţia datelor cu caracter personal ale candidaţilor;
4) membrii Comisiei sînt obligaţi:
a) să-şi exercite atribuţiile în conformitate cu prezentul Regulament-cadru şi regulamentul Comisiei;
b) să participe la etapele de desfăşurare a concursului;
5) membrii Comisiei au următoarele drepturi:
a) să ia cunoştinţă de dosarele candidaţilor prezentate Comisiei la concurs şi să participe la examinarea lor;
b) să-şi expună argumentele referitoare la corespunderea candidaţilor cerinţelor funcţiei mediatorului comunitar;
c) să participe la adoptarea deciziei prin vot şi să-şi expună, după caz, opinia separată;
d) să beneficieze de alte drepturi în condiţiile prezentului Regulament-cadru şi ale regulamentului Comisiei.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
18. Activitatea în calitate de membru al Comisiei nu este remunerată.
19. Şedinţele Comisiei se consideră deliberative dacă la ele sînt prezenţi cel puţin 2/3 dintre membrii Comisiei.
20. Procedura de organizare şi desfăşurare a concursului se bazează pe următoarele principii:
1) competiţie deschisă – asigurarea accesului liber de participare la concurs a oricărei persoane care întruneşte criteriile stabilite;
2) calităţi profesionale – selectarea, după merit, în baza rezultatelor obţinute, a celor mai competente persoane;
3) egalitate de gen – asigurarea unei reprezentări echilibrate a bărbaţilor şi femeilor;
4) asigurarea transparenţei – prin punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la modul de organizare şi desfăşurare a concursului;
5) tratamentul egal, prin aplicarea în mod nediscriminatoriu a unor criterii de selectare obiective şi clar definite, astfel încît orice candidat să aibă şanse egale.
21. Candidaţii la funcţia de mediator comunitar sînt înaintaţi de către reprezentanţii societăţii civile rome locale prin intermediul scrisorilor de sprijin/recomandărilor din partea unei sau mai multor organizaţii neguvernamentale, expediate până la data stabilită de Comisie. În cazul în care societatea civilă romă lipseşte, candidaţii la funcţia de mediator comunitar pot prezenta cererea de participare la concurs de sine stătător cu acordul scris al adunării generale a localităţii sau a comunităţii rome din localitate, organizată cu cel puţin cu 2 zile înainte de data desfăşurării concursului, de către primarul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întâi, în al cărei teritoriu necesită a fi angajat.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
22. La funcţia de mediator comunitar pot candida persoanele de etnie romă care cunosc limba de stat şi limba de comunicare din localitate, au studii profesionale tehnice sau superioare de licenţă; în cazul în care nu poate fi identificat un candidat – cel puţin studii secundare generale, cu o experienţă de lucru de cel puţin un an în domeniu ca urmare a participării în proiecte/iniţiative desfăşurate în localităţile de romi. Cunoaşterea limbii romani constituie un avantaj.
[Pct.22 în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
23. Candidaţii prezintă la Comisie dosarul de participare la concurs, care trebuie să conţină:
1) cererea de înscriere la concurs adresată primarului unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi, în teritoriul căreia este anunţat concursul;
2) CV-ul (în limba de stat/limba de comunicare din localitate);
3) copia actului de identitate;
4) copia certificatului de naştere sau a unui alt document confirmativ care atestă apartenenţa candidatului la etnia romă;
5) copia certificatului/diplomei de absolvire a studiilor;
[Subpct.6) pct.23 abrogat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
7) certificatul medical;
8) cazierul judiciar;
9) recomandarea societăţii civile rome locale, a unei sau a mai multor organizaţii neguvernamentale rome sau a adunării generale a localităţii/a comunităţii rome.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
24. Dosarul complet al documentelor pentru înscrierea la concurs trebuie să parvină la sediul Comisiei pînă la data stabilită de Comisie. Orice dosar incomplet sau depus după expirarea datei-limită nu se examinează.
25. În termen de 10 zile lucrătoare de la expirarea termenului pentru depunerea documentelor, Comisia examinează dosarele candidaţilor şi ia decizia cu privire la admiterea lor la concurs, afişează pe panoul informativ şi plasează pe pagina web a autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi lista finală a candidaţilor selectaţi pentru a participa la concurs şi comunică candidaţilor neadmişi la concurs motivul respingerii dosarului.
26. Anunţul referitor la data, locul şi ora desfăşurării interviului se plasează pe panoul informativ sau pe pagina web a autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi cu cel puţin 5 zile înaintea datei de desfăşurare.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
27. Evaluarea răspunsurilor în cadrul interviului se efectuează prin sistemul de puncte de la 1 la 10, de către fiecare membru al comisiei, iar media aritmetică a punctelor acordate se consideră nota finală pentru această probă.
[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
28. Candidaţii care au obţinut o notă mai mică de 6 sunt excluşi din concurs.
[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
29. Nota finală la concurs se consemnează în procesul-verbal.
[Pct.29 în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
30. Comisia întocmeşte lista candidaţilor care au promovat concursul, în funcţie de nota finală obţinută, în ordine descrescătoare.
31. În cazul în care nu au fost depuse cereri pentru participare la concurs, se prelungeşte termenul concursului.
[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
32. Rezultatele concursului se consemnează într-un proces-verbal, întocmit de Secretarul Comisiei, semnat de membrii Comisiei prezenţi la şedinţă şi aprobat de preşedintele Comisiei, se afişează pe panoul informativ sau se plasează pe pagina web a autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi şi se comunică personal candidaţilor în termen de cel mult 5 zile de la finalizarea concursului.
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
33. Fiecare membru al Comisiei are dreptul de a anexa la procesul-verbal opinia sa separată.
34. Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea concursului sînt suportate de către autoritatea organizatoare a concursului, iar cheltuielile aferente deplasării şi participării la concurs sînt suportate de către participanţi.
V. MODUL DE ORGANIZARE A ACTIVITĂŢII MEDIATORULUI COMUNITAR
35. Autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi angajează, după anunţarea rezultatelor concursului, persoana selectată în funcţia de mediator comunitar în baza unui contract individual de muncă, conform prevederilor Codului muncii, şi informează Agenţia Relaţii Interetnice.
[Pct.35 completat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
[Pct.36 abrogat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
37. Mediatorul comunitar îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei şi actele normative în vigoare, cu prezentul Regulament-cadru, regulamentele proprii cu privire la activitatea mediatorului comunitar şi dispoziţiile autorităţilor publice locale de nivelul întîi.
38. Numărul de persoane deservite de către un mediator comunitar constituie 100-300 de beneficiari.
[Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
39. În localităţile cu o populaţie de etnie romă mai mare sau mai mică decât normativul pentru un mediator comunitar, numărul funcţiilor de mediator comunitar este stabilit la decizia consiliului local al autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întâi, proporţional numărului de beneficiari din localitate.
[Pct.39 în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
40. Locul de muncă al mediatorului comunitar şi condiţiile de muncă corespunzătoare atribuţiilor funcţiei şi cerinţelor de securitate şi sănătate a muncii se asigură de către angajator în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Pct.40 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
41. Mediatorul comunitar nu realizează nemijlocit atribuţiile de funcţie directe ale specialiştilor din domeniul asistenţei sociale, ocrotirii sănătăţii, educaţiei etc., dar le asigură suport în realizarea competenţelor lor prin îmbunătăţirea comunicării cu populaţia romă.
42. Remunerarea muncii mediatorului comunitar se efectuează în corespundere cu legislaţia privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar.
[Pct.42 modificat prin Hot.Guv. nr.1231 din 12.12.2018, în vigoare 14.12.2018]
VI. FORMAREA PROFESIONALĂ CONTINUĂ A MEDIATORULUI COMUNITAR
43. Mediatorul comunitar angajat beneficiază de un curs de formare profesională în domeniu, cu obţinerea calificării de mediator comunitar.
44. Formarea profesională continuă a mediatorilor comunitari se organizează de către autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întâi în al cărei teritoriu este angajat mediatorul comunitar, în colaborare cu Agenţia Relaţii Interetnice.
[Pct.44 în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
45. Tematica de instruire a mediatorului comunitar se stabileşte anual de către autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întâi şi Agenţia Relaţii Interetnice, în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Economiei şi Infrastructurii, Ministerul Afacerilor Interne, societatea civilă romă, Asociaţia Naţională a Mediatorilor Comunitari din Republica Moldova şi alţi actori relevanţi (parteneri de dezvoltare, prestatori de servicii de instruire etc.), în funcţie de atribuţiile mediatorului comunitar.
[Pct.45 în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
46. Programul de formare profesională continuă a mediatorului comunitar include cursuri de formare teoretică şi pregătire profesională practică la locul de muncă.
47. Autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi, în al cărui teritoriu este angajat mediatorul comunitar, va asigura organizarea şi monitorizarea procesului de pregătire profesională practică la locul de muncă al mediatorului comunitar.
48. Formarea profesională continuă a mediatorului comunitar, inclusiv finanţarea acestei activităţi se efectuează în modul stabilit de Regulamentul cu privire la organizarea formării profesionale continue, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1224 din 9 noiembrie 2004.
VII. MONITORIZAREA, EVALUAREA ŞI SUPERVIZAREA
MEDIATORULUI COMUNITAR
[Denumirea în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
49. Autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi, în al cărui teritoriu este angajat mediatorul comunitar coordonează, monitorizează, supervizează şi evaluează activitatea mediatorului comunitar.
[Pct.49 completat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
50. Evaluarea rezultatelor activităţii mediatorului comunitar se efectuează anual de către autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi angajatoare, pe baza monitorizării activităţii mediatorului comunitar şi în corespundere cu raportul de autoevaluare a acestui angajat, care trebuie să cuprindă:
1) tipurile activităţilor prioritare organizate sau la care a luat parte mediatorul comunitar în domeniile asistenţei sociale, sănătăţii publice, educaţiei, încadrării în cîmpul muncii, documentării, condiţiilor de trai etc.;
2) nivelul de realizare a activităţilor prevăzute în fişa postului şi planul de activitate;
3) impactul activităţii desfăşurate asupra localităţii.
[Pct.50 modificat prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
51. Autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întâi angajatoare elaborează raportul de evaluare a mediatorului comunitar, care include concluziile şi recomandările cu privire la nivelul de îndeplinire a criteriilor de evaluare stabilite pe fiecare domeniu de activitate al mediatorului comunitar. În procesul de evaluare a activităţii mediatorului comunitar se va lua în considerare nivelul de satisfacţie a beneficiarilor cu privire la activitatea acestuia. Raportul de evaluare şi rezultatele evaluării sunt prezentate anual, până la data de 1 februarie, Agenţiei Relaţii Interetnice.
[Pct.51 în redacţia Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
52. În cazul evaluării activităţii mediatorului comunitar ca fiind nesatisfăcătoare sau a încălcării de către acesta a atribuţiilor sale, angajatorul este în drept să rezilieze contractul individual de muncă cu mediatorul comunitar, conform legislaţiei în vigoare.
53. Supervizarea mediatorului comunitar se efectuează de către Agenţia Relaţii Interetnice la solicitarea acestuia sau de autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întâi angajatoare.
[Pct.53 introdus prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
54. Scopul supervizării profesionale a mediatorului comunitar este acordarea sprijinului profesional în vederea realizării eficiente a atribuţiilor de serviciu.
[Pct.54 introdus prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
55. Supervizarea se desfăşoară prin intermediul şedinţelor de supervizare, organizate lunar/trimestrial sau la necesitate, inclusiv prin diverse mijloace de comunicare.
[Pct.55 introdus prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
Anexă la Regulamentul-cadru cu privire la organizarea activităţii mediatorului comunitar
APROBATĂ __________________________ (semnătura) __________________________ (numele, prenumele) __________________________ (funcţia conducătorului autorităţii) L.Ş. ___ _____________ _____ (data, anul)
FIŞA DE POST-TIP
Capitolul I DISPOZIŢII GENERALE Autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi: ________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
Secţia/Direcţia Autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi _____________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
Adresa:______________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________
Denumirea funcţiei: Mediator comunitar Nivelul de salarizare: În corespundere cu legislaţia şi actele normative în vigoare.
Capitolul II DESCRIEREA FUNCŢIEI Scopul general al funcţiei constă în intermedierea şi îmbunătăţirea comunicării dintre beneficiari şi prestatorii de servicii publice, autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi, instituţiile de stat competente. Mediatorul comunitar identifică familiile de etnie romă şi necesităţile acestora, facilitează evaluarea lor şi coordonează accesul acestora la serviciile existente de asistenţă socială, medicale, educaţionale etc., pentru a depăşi perioada de dificultate, pentru a soluţiona problemele identificate sau a obţine un sprijin adecvat pentru beneficiari. Mediatorul comunitar activează în echipă cu personalul administraţiei publice locale de nivelul întîi din domeniul asistenţei sociale, poliţistul de sector, cadrele didactice, lucrătorul medical, Asociaţia obştească din teritoriu etc., pentru soluţionarea problemelor persoanelor de etnie romă aflate în dificultate.
Atribuţiile de serviciu Deţinătorul funcţiei de mediator comunitar execută următoarele atribuţii: 1) în domeniul asistenţei sociale: cultivă încrederea reciprocă dintre autorităţile publice locale şi localitatea din care face parte; facilitează comunicarea dintre membrii localităţii şi reprezentanţii administraţiei publice locale de nivelul întîi respective în domeniul asistenţei sociale; informează asistentul social despre cazurile potenţialilor beneficiari de ajutor social; informează imediat prin telefon autoritatea tutelară locală, iar în decurs de 24 de ore expediază fişa de sesizare a cazului suspect de violenţă, neglijare, exploatare, trafic al copilului, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.270/2014 cu privire la aprobarea Instrucţiunilor privind mecanismul intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale violenţei, neglijării, exploatării şi traficului, raportează cazurile copiilor aflaţi în situaţii de risc din localitate, precum şi poate participa la procesul de reintegrare a copilului în familia biologică/extinsă; identifică situaţia şi necesităţile beneficiarului şi ale familiei lui, deplasîndu-se în teritoriu şi efectuînd vizite la domiciliu, înaintînd conducătorului administraţiei publice locale de nivelul întîi soluţiile de depăşire a problemelor sociale corespunzătoare; mobilizează beneficiarii şi stabileşte parteneriate în scopul soluţionării problemelor acestora; informează beneficiarii despre serviciile şi prestaţiile din cadrul sistemului de protecţie socială şi acordă asistenţa necesară pentru accesarea acestora; facilitează accesul beneficiarilor la prestaţii sociale garantate de către stat. 2) în domeniul educaţiei: identifică problemele şi necesităţile copiilor care nu frecventează instituţia de învăţământ în mod regulat; organizează activităţi de informare şi conştientizare pentru părinţi privind înregistrarea şi înrolarea copiilor în sistemul de educaţie, şcolarizarea obligatorie până la vârsta de 16 ani şi necesitatea de continuare a studiilor; facilitează includerea copiilor din localitate în cadrul programului cu orar prelungit (orelor de meditaţie); contribuie la sporirea interesului copiilor talentaţi de etnie romă privind înscrierea la studii în instituţiile de învăţămînt extraşcolar; încurajează absolvenţii romi ai învăţămîntului preuniversitar să acceseze studiile secundar profesionale, medii de specialitate şi superioare; 3) în domeniul ocrotirii sănătăţii: facilitează accesul beneficiarilor la asistenţa medicală; organizează activităţi de informare a populaţiei privind atragerea în sistemul public de asigurări medicale obligatorii, drepturile şi responsabilităţile pacientului etc.; contribuie la promovarea vaccinărilor şi informarea părinţilor despre rolul, necesitatea şi impactul acestora; informează şi sensibilizează beneficiarii asupra sănătăţii reproducerii; atrage beneficiarii, inclusiv copii, în efectuarea examenelor medicale profilactice; informează beneficiarii privind modul sănătos de viaţă, factorii de risc; explică avantajele includerii persoanelor în sistemul asigurărilor de sănătate, precum şi procedeul prin care poate fi obţinută calitatea de asigurat; acordă suport pentru înscrierea populaţiei rome pe Lista medicului de familie; se implică în programul de depistare şi tratament a tuberculozei; semnalează lucrătorii medicali asupra suspectării cazurilor de boală şi urgenţe de sănătate publică din comunitate (focare de boli infecţioase etc.); 4) în domeniul ocupării forţei de muncă: informează beneficiarii referitor la posibilităţile de angajare în câmpul muncii prin accesarea serviciilor şi măsurilor de ocupare a forţei de muncă implementate de subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă; facilitează participarea beneficiarilor la serviciile de ocupare a forţei de muncă; colaborează cu angajatorii, în comun cu subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, în vederea sporirii şanselor la angajarea în câmpul muncii a persoanelor de etnie romă aflate în căutarea unui loc de muncă; informează beneficiarii referitor la accesul la programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii. 5) în domeniul organizaţional: completează cu regularitate documentaţia de care este responsabil: registrul de evidenţă a persoanelor care solicită audienţă, registrul de evidenţă a grupurilor de beneficiari, dosarele beneficiarilor; întocmeşte trimestrial şi anual rapoarte de activitate în conformitate cu cerinţele stabilite şi le prezintă autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi angajatoare; contribuie la examinarea şi soluţionarea propunerilor, cererilor, petiţiilor şi reclamaţiilor parvenite din partea beneficiarilor; stabileşte prioritatea sarcinilor, planifică şi organizează activitatea sa, respectînd termenele-limită stabilite; activează în echipă cu personalul administraţiei publice locale de nivelul întîi din domeniul asistenţei sociale, ocrotirii sănătăţii, educaţiei etc., sprijină, la necesitate, şi facilitează accesul acestora în localitate pentru soluţionarea problemelor beneficiarilor; mediază potenţialele situaţii de conflict/neînţelegeri dintre beneficiari şi personalul administraţiei publice locale de nivelul întîi; identifică persoanele de etnie romă nedocumentate, le referă spre instituţia responsabilă şi facilitează documentarea acestora; execută alte atribuţii care îi revin în conformitate cu legislaţia; participă la promovarea proiectelor de siguranţă comunitară.
Capitolul III CERINŢELE FUNCŢIEI Studii: profesionale tehnice/superioare de licenţă, după caz studii secundare generale; cursuri de instruire iniţială pentru mediatorii comunitari. Experienţă profesională: experienţă profesională nu mai puţin de un an în domeniul social. Cunoştinţe: cunoaşterea Constituţiei Republicii Moldova şi a legislaţiei în vigoare; fişa de post; Regulamentul-cadru; deciziile şi dispoziţiile aprobate de către autorităţile publice locale de nivelul întîi. Atitudini/comportamente: respect faţă de oameni, responsabilitate pentru realizarea calitativă a atribuţiilor de funcţie; respectarea disciplinei de muncă, tendinţă spre dezvoltare profesională continuă.
Întocmită de: Nume, prenume ___________________________________________________ Funcţia __________________________________________________________ Semnătura _______________________________________________________ Data întocmirii ____________________________________________________
Vizată de: Nume, prenume ___________________________________________________ Secţia resurse umane ______________________________________________ Semnătura _______________________________________________________ Data ____________________________________________________________
A luat cunoştinţă titularul funcţiei: Nume, prenume ___________________________________________________ Semnătura _______________________________________________________ Data ____________________________________________________________ |
[Anexa modificată prin Hot.Guv. nr.952 din 22.12.2020, în vigoare 22.02.2021]
