H O T Ă R Î R E
cu privire la crearea sistemului informaţional automatizat
“Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară”
nr. 133 din 24.02.2014
Monitorul Oficial nr.53-59/164 din 07.03.2014
* * *
În scopul asigurării executării art.11 alin (2) lit.l) din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25 februarie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.44-46, art.318), cu modificările şi completările ulterioare, art.22 pct.1 din Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.44), cu modificările ulterioare, art.2 alin.(1) şi art.6 alin.(1) din Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.70-73, art.314), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Concepţia sistemului informaţional automatizat “Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară”, conform anexei 1;
Planul de acţiuni privind crearea sistemului informaţional automatizat “Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară”, conform anexei 2.
2. Cheltuielile pentru elaborarea sistemului informaţional automatizat “Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară” vor fi suportate de la bugetul de stat şi prevăzute în devizul de cheltuieli al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru pentru anii 2017-2018.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
3. Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru şi alte autorităţi publice competente vor întreprinde măsurile necesare în vederea realizării Planului de acţiuni respectiv, cu informarea anuală a Guvernului pînă la data de 15 ianuarie.
4. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri se pune în sarcina Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru.
PRIM-MINISTRU | Iurie LEANCĂ |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Valeriu Lazăr |
Ministrul finanţelor | Anatol Arapu |
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor | Pavel Filip |
Chişinău, 24 februarie 2014. | |
Nr.133. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.133 din 24 februarie 2014
Notă: În tot textul anexei nr.1,
1) cuvintele „Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru” la forma gramaticală corespunzătoare;
2) cuvintele „Agenţiei Servicii Publice” se substituie cu textul „IP Cadastrul
Bunurilor Imobile”, conform Hot.Guv. nr.959 din 06.12.2023, în vigoare
20.12.2023
Notă: În tot textul anexei nr.1, sintagmele „Ministerul Economiei”, „Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor”, „Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018
Notă: La anexa nr.1, textul „oficiile cadastrale teritoriale ale Întreprinderii de Stat ”Cadastru”” şi „oficiile cadastrale”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma “subdiviziunile competente ale Agenţiei Servicii Publice”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.327 din 17.04.2018, în vigoare 20.04.2018
CONCEPŢIA
sistemului informaţional automatizat “Registrul obiectelor
de infrastructură tehnico-edilitară”
INTRODUCERE
Desfăşurarea în bune condiţii a vieţii şi a activităţilor din cadrul colectivităţilor umane presupune existenţa, concomitent cu spaţiile de locuit şi de desfăşurare a diverselor activităţi, a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară. Funcţionarea bună a infrastructurii determină gradul de civilizaţie, confort, sănătate publică şi de protecţie a mediului înconjurător.
Totodată, infrastructura tehnico-edilitară joacă un rol strategic în dezvoltarea economiei, iar crearea unui registru, ce va permite înregistrarea obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară şi a drepturilor asupra acestora, va favoriza dezvoltarea economiei naţionale şi implementarea programelor de dezvoltare în domeniul respectiv.
În prezent situaţia privind sistemul de evidenţă a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară poate fi caracterizat în felul următor:
nu funcţionează cadrul normativ în domeniul înregistrării obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
funcţionează unele sisteme de evidenţă departamentală a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
activitatea instituţiilor abilitate cu evidenţa obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară este slab coordonată, ceea ce creează dificultăţi atît pentru titularii de drepturi ale obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară, cît şi pentru beneficiarii de informaţii;
incertitudinea şi lipsa garanţiilor dreptului asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară stopează într-o măsură oarecare atragerea investiţiilor;
lipseşte o bază unică de înregistrare şi evidenţă informaţională a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară, din ce cauză nu se formează o imagine clară şi reală despre obiectele de infrastructură existente, mai ales despre cele subterane, despre proprietarii acestora, grevările ce sînt impuse asupra terenurilor incluse în zona de protecţie ale obiectelor;
la privatizarea în masă a terenurilor nu s-a ţinut cont de existenţa obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară pe aceste terenuri. Proprietarii terenurilor nu cunosc despre grevările impuse de legislaţie în zona de protecţie ale acestor obiecte, din care cauză apar conflicte între proprietarii terenurilor şi proprietarii obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
lipsa unui sistem informaţional şi a schimbului de informaţii între agenţii economici, care se ocupă cu activităţi de săpare a pămîntului (excavatoare) şi operatorii de reţea, aduc daune infrastructurii subterane. Prejudiciul cauzat prin aceste incidente este estimat la milioane de lei anual.
Astfel, s-au creat condiţii obiective şi a apărut necesitatea soluţionării la un nivel calitativ nou a chestiunii privind reglementarea în Republica Moldova a activităţii de înregistrare a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară şi a drepturilor asupra acestora, creării unei baze de date complexe despre toate tipurile de obiecte ale infrastructurii tehnico-edilitare.
Acumularea acestor date complexe poate fi pusă pe seama sistemului informaţional automatizat “Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară” (SIA “ROITE”).
Crearea SIA “ROITE” va permite:
asigurarea unei baze metodologice unice de înregistrare a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară şi a drepturilor asupra acestora;
crearea unui sistem de ocrotire a titularilor de drepturi asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
crearea cadastrelor de specialitate a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară, conform standardelor unice;
crearea unei baze de date unice (consolidate) privind obiectele de infrastructură tehnico-edilitară şi a drepturilor asupra acestora;
crearea unui sistem deschis de informare a pieţei bunurilor imobile despre amplasarea obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară şi interdicţiile impuse în folosinţa terenurilor incluse în zona de protecţie a obiectelor;
organizarea unei baze de date pentru planificarea şi amenajarea teritoriului şi a unui fundament pentru buna gestionare a infrastructurii tehnico-edilitare.
Ţările europene implementează sisteme informaţionale de înregistrare a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară şi a drepturilor asupra acestora.
Reformele economice demarate în ţară au loc în contextul Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană. Astfel, crearea unui sistem informaţional va oferi posibilitatea de integrare a spaţiului informaţional internaţional al datelor cu privire la potenţialul şi posibilităţile economiei republicii, asigurarea participării republicii, pe principii de egalitate, la proiectele comune de dezvoltare economică, crearea garanţiilor pentru investiţii.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. În prezenta Concepţie se utilizează următoarele noţiuni:
registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară (ROITE) – totalitatea informaţiilor documentate a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară ţinute în sistemul informaţional automatizat, organizată în conformitate cu cerinţele stabilite şi cu legislaţia;
elemente structurale ale obiectului – părţile componente ale obiectului de infrastructură tehnico-edilitară care servesc pentru suportarea sarcinilor externe şi interne, asigurarea exploatării adecvate a reţelei inginereşti;
drum – cale de comunicaţie terestră special amenajată pentru circulaţia vehiculelor şi pietonilor care includ podurile, viaductele, pasajele denivelate, construcţiile de apărare şi consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclişti, locurile pentru parcare şi staţionare, plantaţiile rutiere, indicatoarele de semnalizare şi alte dotări pentru siguranţa circulaţiei;
cale ferată – sistem de transport pe şine, destinat transportului de călători şi mărfuri, care cuprinde linia ferată şi construcţiile corespunzătoare (tuneluri de cale ferată, poduri etc.), instalaţiile de exploatare şi alte dotări pentru realizarea transportului de călători şi mărfuri;
aeroport – ansamblu constituit din aerodrom, aerogară şi alte instalaţii destinate primirii şi expedierii aeronavelor, deservirii transporturilor aeriene;
aerodrom – suprafaţă terestră (acvatică) delimitată, inclusiv clădirile, instalaţiile şi echipamentele, destinată utilizării, totale sau parţiale, pentru decolarea, aterizarea, deplasarea şi staţionarea aeronavelor;
port – complex de construcţii, amplasat pe teritoriul şi în bazinul amenajat al căilor navigabile, instalate şi ajustate în scopul deservirii pasagerilor şi a navelor, pentru îmbarcarea /debarcarea pasagerilor, încărcarea, descărcarea, recepţia, păstrarea şi transmiterea încărcăturilor, interacţiunea cu alte mijloace de transport;
sistem de administrare a deşeurilor – totalitatea amplasamentelor autorizate, construcţiilor şi instalaţiilor destinate colectării, sortării şi utilizării tuturor tipurilor de deşeuri;
reţea de comunicaţii electronice – sisteme de transmitere şi, după caz, echipamente de comutare sau rutare, precum şi alte resurse care permit transmiterea semnalelor prin suport fizic, electromagnetic sau prin orice alte mijloace, incluzînd reţele de comunicaţii prin satelit, reţele fixe şi reţele mobile terestre, reţele de transport al energiei electrice, în cazul în care acestea sînt utilizate şi pentru transmiterea semnalelor, reţele utilizate pentru difuzarea programelor audiovizuale, reţele de televiziune prin cablu, indiferent de tipul informaţiei transmise;
zona de protecţie a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară – zona adiacentă obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară, extinsă în spaţiu, necesară asigurării condiţiilor normale de exploatare şi de protecţie a obiectelor, în limitele căreia se stabilesc cerinţe speciale pentru proprietari şi utilizatorii terenurilor.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
2. SIA ROITE reprezintă o componentă a Sistemului Informaţional Geografic Naţional şi este resursa oficială de informaţii cu privire la obiectele de infrastructură tehnico-edilitară, elementele structurale ale obiectului de infrastructură tehnico-edilitară, dreptul de proprietate şi alte drepturi reale, zonele de protecţie a obiectelor şi interdicţiile impuse în folosinţa terenurilor incluse în zona de protecţie.
3. SIA ROITE are drept scop să asigure constituirea resurselor informaţionale ale ROITE şi să asigure servicii de furnizare a informaţiilor cu privire la obiectele de infrastructură tehnico-edilitară, dreptul de proprietate şi alte drepturi reale aspra lor.
4. SIA ROITE este destinat pentru identificarea obiectelor şi elementelor din cadrul obiectelor infrastructurii tehnico-edilitare în calitate de obiecte fizice, care reprezintă obiectul de evidenţă pentru sistemele informaţionale departamentale şi interdepartamentale.
5. La obiectele de infrastructură tehnico-edilitară (în continuare – obiecte) ce se înregistrează în Registru se raportă:
1) infrastructura transportului:
drumuri;
căi ferate;
aeroporturi, porturi;
2) infrastructura energetică:
reţele electrice;
reţele de gaze naturale;
3) infrastructura comunală:
sistem public de alimentare cu apă;
sistem public de canalizare;
reţele de energie termică;
reţele de iluminare;
reţele de semaforizare;
reţele transport electric;
sistem de gestionare a deşeurilor;
4) reţele de comunicaţii electronice;
5) altă infrastructură (sisteme de produse petroliere, sisteme de irigare, sisteme de desecare etc.).
Reţelele bunului imobil şi conexe acestuia nu sînt obiecte ale înregistrării în Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
6. SIA ROITE este format din următoarele subsisteme:
1) înregistrarea obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară, a elementelor constructive din cadrul obiectelor şi a zonelor de protecţie;
2) înregistrarea drepturilor asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară.
7. Prin crearea SIA ROITE se va atinge următoarele obiective:
1) formarea bazei organizatorice şi informaţionale pentru înregistrarea obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară şi a drepturilor asupra acestora;
2) crearea sistemului de ocrotire a titularilor de drepturi patrimoniale asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
3) asigurarea autorităţilor administraţiei publice cu informaţii actuale, veridice şi complexe pentru planificarea şi amenajarea teritoriului, eficientizarea procedurilor de luare a deciziilor în vederea bunei gestionări a infrastructurii economice;
4) asigurarea cu informaţii a titularilor de drepturi asupra terenurilor în vederea grevărilor impuse în folosinţa terenurilor incluse în zona de protecţie a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară.
8. SIA ROITE este constituit în corelaţie cu principiile generale care stau la baza construirii sistemelor informaţionale automatizate menţionate în Concepţia Sistemului Informaţional integrat al autorităţilor administraţiei publice şi al managementului acestora. Schimbul automatizat de date dintre SIA ROITE şi alte sisteme informaţionale de stat se asigură gratuit, prin intermediul platformei de interoperabilitate instituite de Guvern.
[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
Capitolul II
CADRUL JURIDIC AL SISTEMULUI
9. Cadrul juridic al SIA ROITE este stabilit de actele legislative şi normative în vigoare, precum şi de tratatele şi convenţiile internaţionale, la care Republica Moldova este parte.
10. În scopul perfecţionării cadrului juridic privind condiţiile creării, funcţionării şi exploatării sistemului este necesar de a elabora, de a modifica actele normative şi mediul metodico-tehnologic, inclusiv:
1) elaborarea, modificarea şi completarea actelor normative în domeniu, prin includerea prevederilor că obiectele de infrastructură tehnico-edilitară se înregistrează în SIA ROITE;
2) elaborarea proiectului de lege сu privire la Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
3) elaborarea proiectului hotărîrii de Guvern pentru aprobarea Regulamentului privind modul de ţinere a Registrului obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
[Subpct.4) pct.10 abrogat prin Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
5) determinarea condiţiilor de dezvoltare şi integrare a SIA ROITE cu resursele informaţionale de bază şi departamentale;
6) dezvoltarea cadrului normativ în vederea stabilirii condiţiilor tehnico-economice de interacţiune a utilizatorilor de informaţii al SIA ROITE, inclusiv costurile pentru prestarea serviciilor informaţionale diverşilor utilizatori.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
11. Cadrul legislativ şi normativ din domeniul informatizării este stabilit de:
Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre;
Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie;
Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat;
Legea nr.264-XV din 15 iulie 2004 cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală;
Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;
Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.1743-III din 19 martie 2004 “Privind edificarea societăţii informaţionale în Republica Moldova”;
Hotărîrea Guvernului nr.632 din 8 iunie 2004 “Despre aprobarea Politicii de edificare a societăţii informaţionale în Republica Moldova”;
Hotărîrea Guvernului nr.1300 din 27 noiembrie 2001 “Despre aprobarea Regulamentului privind întocmirea şi ţinerea cadastrului funcţional urban”;
Hotărîrea Guvernului nr.1123 din 14 decembrie 2010 “Privind aprobarea Cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal”;
Hotărîrea Guvernului nr.710 din 20 septembrie 2011 “Cu privire la aprobarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare)”;
Hotărîrea Guvernului nr.972 din 21 decembrie 2012 “Privind aprobarea Planului de acţiuni pe anul 2013 pentru implementarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare)”;
Hotărîrea Guvernului nr.656 din 5 septembrie 2012 “Cu privire la aprobarea Programului privind Cadrul de Interoperabilitate”.
Capitolul III
FUNCŢIILE SISTEMULUI
12. SIA ROITE asigură executarea atît a funcţiilor de bază caracteristice sistemului informaţional tip, cît şi a funcţiilor specifice determinate de destinaţia SIA ROITE şi blocurile funcţionale specializate.
În cadrul funcţionării prezentului SIA ROITE vor fi realizate următoarele funcţii de bază:
1) integrarea şi gestionarea băncii de date. Funcţiile de bază la integrarea şi gestionarea resurselor informaţionale departamentale şi a băncii de date a sistemului sînt funcţiile punerii iniţiale la evidenţă, actualizării datelor şi scoaterii de la evidenţă (transferul datelor în arhivă).
Funcţiile în cauză se efectuează la organizarea colectării datelor, pe parcursul realizării înregistrării, la schimbul informaţional cu ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale etc.
Informaţia în SIA ROITE se introduce numai în baza documentelor prin care se confirmă veridicitatea datelor introduse în sistem, cu referinţă la documentul în baza căruia a avut loc actualizarea datelor. Datele despre documentele confirmative, de asemenea, se introduc în banca de date.
Informaţia este stocată în sistem în ordine cronologică, cu păstrarea datelor iniţiale şi a celor actualizate.
2) organizarea asigurării informaţionale. Datele din banca de date a SIA ROITE sînt furnizate de către posesorul resursei informaţionale, sau de către deţinătorul acesteia, cu permisiunea posesorului, autorităţilor publice, persoanelor fizice şi juridice, în modul stabilit de legislaţie;
3) asigurarea protecţiei datelor include asigurarea protecţiei acestora la toate etapele de colectare, păstrare şi utilizare a resurselor informaţionale de stat, care se referă la sfera de ocrotire a normelor de drept;
4) asigurarea calităţii informaţiei pe contul creării şi menţinerii componentelor sistemului de calitate se bazează pe abordarea procesului în conformitate cu Standardul Naţional SM EM ISO 9001:2002 “Sisteme de management al calităţii. Cerinţe”;
5) asigurarea multilaterală şi multidimensională a funcţionării SIA ROITE şi integrării cu alte sisteme informaţionale.
13. SIA ROITE cuprinde următoarele blocuri funcţionale:
1) blocul controlului resurselor informaţionale care include următoarele funcţii:
asigurarea integrităţii logice a sistemului;
administrarea bazelor de date ale sistemului;
elaborarea şi mentenanţa clasificatoarelor;
determinarea nivelului de acces pentru utilizatori, ţinerea sistemului de parole;
asigurarea securităţii şi protecţiei informaţiei în sistem;
elaborarea aplicaţiilor necesare utilizatorilor sistemului;
asigurarea autentificării utilizatorilor conform nivelurilor de acces de care dispune fiecare utilizator în sistem;
2) blocul de funcţii – “Înregistrarea obiectelor infrastructurii tehnico-edilitare” care include îndeplinirea următoarelor funcţii:
înregistrarea obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară (obiecte);
înregistrarea elementelor constructive din cadrul obiectelor;
înregistrarea zonelor de protecţie a obiectelor;
3) blocul de funcţii – “Înregistrarea drepturilor asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară”, care include următoarele funcţii:
înregistrarea dreptului de proprietate asupra obiectelor;
înregistrarea altor drepturi reale;
înregistrarea restricţiilor în folosinţa terenurilor incluse în zona de protecţie.
Capitolul IV
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
14. SIA ROITE reprezintă o suprastructură funcţională deasupra registrelor tematice originale (cadastrele de specialitate), care sînt formate şi ţinute de instituţiile de ramură respectivă, şi anume:
1) Ministerul Economiei şi Infrastructurii şi autorităţile publice locale creează şi ţine cadastrul funcţional urban – evidenţa infrastructurii comunale (sistemul public de alimentare cu apă şi sistemul public de canalizare, reţele de energie termică, reţele de iluminare, reţele de semaforizare, reţelele transportului electric, sistemele de gestionare a deşeurilor);
2) subdiviziunile Ministerul Economiei şi Infrastructurii creează şi ţin cadastrul infrastructurii transporturilor – evidenţa infrastructurii drumurilor, căii ferate, aeroporturilor, porturilor;
3) subdiviziunile Ministerului Economiei şi Infrastructurii, agenţii economici privaţi creează şi ţin cadastrul infrastructurii energetice – evidenţa reţelelor electrice şi a reţelelor de gaze;
4) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, agenţii economici privaţi creează şi ţin evidenţa reţelelor de comunicaţii electronice;
5) Agenţia “Apele Moldovei” creează şi ţine cadastrul apelor, inclusiv evidenţa sistemelor de irigare, sistemelor de desecare.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.256 din 28.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
15. Proprietarul SIA ROITE este statul.
16. Posesorul SIA ROITE este Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru.
17. Deţinătorul SIA ROITE este IP Cadastrul Bunurilor Imobile.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.327 din 17.04.2018, în vigoare 20.04.2018]
18. Dreptul de a înregistra obiectul (introducerea datelor geospaţiale despre obiect în baza de date a Registrului) o are persoana responsabilă, care se numeşte în funcţie de deţinătorul Registrului.
19. Dreptul de a înregistra drepturile asupra obiectelor în Registru îl are registratorul ROITE, care se numeşte în funcţie de deţinătorul Registrului.
20. Furnizori ai datelor Registrului sînt proprietarii obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară şi alţi titulari de drepturi patrimoniale: cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini, apatrizi, persoane juridice din ţară şi din străinătate, organizaţii internaţionale, Republica Moldova, unităţile ei administrativ-teritoriale, statele străine.
21. Datele consolidate despre obiectele de infrastructură tehnico-edilitară sînt preluate din cadastrele de specialitate, ţinute de instituţiile de ramură.
22. Determinarea juridică a modului de întocmire şi a conţinutului documentaţiei necesare pentru înregistrarea obiectului ţine de competenţa Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru în colaborare cu Ministerul Economiei şi Infrastructurii şi Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei.
[Pct.22 completat prin Hot.Guv. nr.256 din 28.04.2017, în vigoare 05.05.2017]
23. Documentaţia necesară pentru înregistrarea obiectului se întocmeşte de către întreprinderile de stat sau cele private ce prestează servicii cadastrale şi topogeodezice, la cererea titularilor de drepturi.
Capitolul V
DOCUMENTELE SISTEMULUI
24. În cadrul SIA ROITE sînt utilizate următoarele categorii de documente:
1) documentaţia tehnică pentru înregistrarea obiectului;
2) documentele ce servesc drept temei pentru înregistrarea drepturilor asupra obiectelor – documente care confirmă dobîndirea, modificarea şi stingerea drepturilor asupra obiectelor şi care au fost emise în conformitate cu legislaţia, la care se referă:
a) actele administrative emise de autorităţile publice abilitate în modul stabilit de legislaţie, la data adoptării lor;
b) contractele asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară, încheiate conform legislaţiei la data adoptării lor;
c) hotărîrile instanţei de judecată;
d) alte documente privind naşterea sau transmiterea drepturilor asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară, eliberate conform legislaţiei în vigoare la data naşterii sau transmiterii acestor drepturi;
3) planul digital al obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
4) registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
5) documentele de identitate (pentru persoane fizice) sau documentele de înregistrare (pentru persoane juridice);
6) documentele tehnologice:
a) formulare de cerere;
b) condica de cereri;
c) extrasul, certificatul din ROITE.
Capitolul VI
RESURSELE INFORMAŢIONALE
25. SIA ROITE va prelua datele referitoare la obiectele de infrastructură tehnică-edilitară de la următoarele resurse informaţionale:
cadastrul funcţional urban – resursa informaţională specializată care include totalitatea de informaţii referitoare la infrastructura comunală, creată cu ajutorul sistemului informaţional automatizat integrat de evidenţă a infrastructurii date;
cadastrul infrastructurii transportului – resursa informaţională specializată care include totalitatea de informaţii referitoare la infrastructura drumurilor, căii ferate, aeroporturilor, porturilor, creată cu ajutorul sistemului informaţional automatizat integrat de evidenţă a infrastructurii respective;
cadastrul infrastructurii energetice – resursa informaţională specializată care include totalitatea de informaţii referitoare la reţelele electrice şi reţelele de gaz, creată cu ajutorul sistemului informaţional automatizat integrat de evidenţă a infrastructurii respective;
cadastrul reţelelor de comunicaţii electronice – resursa informaţională specializată care include totalitatea de informaţii referitoare la reţelele de comunicaţii electronice, creată cu ajutorul sistemului informaţional automatizat integrat de evidenţă a infrastructurii date.
26. Fiecare din resursele informaţionale formate din nou trebuie să fie descrise detaliat în concepţia corespunzătoare, cu indicarea funcţiilor sistemului care o formează, a obiectelor informaţionale şi identificării lor.
27. SIA ROITE va asigură accesul operativ la datele sistemelor automatizate care formează resursele informaţionale de importanţă statală:
1) SIA “Registrul de stat al populaţiei” – conţine date despre persoanele fizice şi documentele de identificare ale acestora;
2) SIA “Registrul de stat al unităţilor de drept” – conţine date despre organele de drept şi documentele de identificare ale acestora. La această resursă informaţională trebuie să se adauge informaţii cu privire la data la care începe şi la care expiră competenţa autorităţii administraţiei publice;
3) SIA “Registrul de Stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al străzilor din localităţile de pe teritoriul Moldovei” – conţine date despre statutul, denumirea, hotarele unităţilor administrativ-teritoriale de toate nivelele, adresele construcţiilor şi încăperilor izolate;
4) SIA “Cadastrul bunurilor imobile” – conţine date spaţiale şi textuale ale bunurilor imobile şi date referitoare la titularii de drepturi ale acestora.
28. Totalitatea obiectelor informaţionale care reprezintă resursa informaţională a SIA ROITE este determinată în funcţie de destinaţie şi este formată din:
1) obiect generalizat – obiect care generează datele referitoare la obiectul infrastructurii tehnico-edilitare, elementele din cadrul obiectului, zona de protecţie a acestuia, drepturile şi grevările asupra obiectului de infrastructură, restricţiile în folosinţa terenurilor incluse în zona de protecţie;
2) obiect de infrastructură tehnico-edilitară – obiect liniar complex (conducte, reţele, cabluri, căi de circulaţie a mijloacelor de transport etc.), precum şi construcţii şi instalaţii, care fac parte din dotarea edilitară de interes public sau comun. Obiectele liniare complexe, construcţiile şi instalaţiile reprezintă elementele structurale ale obiectului de infrastructură;
3) zona de protecţie a obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară este zona adiacentă obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară, extinsă în spaţiu, necesară asigurării condiţiilor normale de exploatare şi de protecţie a obiectelor, în limitele căreia se stabilesc cerinţe speciale pentru proprietarii şi utilizatorii terenurilor;
4) drepturile asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară:
dreptul de proprietate;
alte drepturi reale;
5) titularii de drepturi:
persoane fizice (obiectul informaţional este preluat din Registrul de stat al populaţiei);
unităţile de drept (obiectul informaţional este preluat din Registrul de stat al unităţilor de drept);
6) documente:
legislative;
confirmative de drepturi;
tehnologice.
29. Fiecărui obiect informaţional i se atribuie un identificator, care-l identifică în mod univoc în sistemul informaţional. În sistemul informaţional urmează a fi realizată posibilitatea de a lega obiectele în aşa mod ca să fie posibil reflectarea întregii ierarhie a relaţiei de la nivelul cel mai jos pînă la obiectul generalizat şi invers. Sistemul de identificare a obiectelor trebuie să permită de a lega obiectele informaţionale din SIA ROITE cu datele din cadastrele de specialitate.
30. Scenariul de bază este reprezentat de un număr de evenimente (incluse în sistem) care se pot efectua cu obiectul informaţional. În SIA ROITE sînt incluse următoarele evenimente:
1) pentru obiectul informaţional “obiect generalizat”:
înregistrarea iniţială – se realizează la introducerea în registru a datelor iniţiale cu privire la obiect, elementele din cadrul obiectelor şi drepturile asupra acestora în cazul creării obiectului sau formării noilor obiecte prin separare, divizare sau comasare;
actualizarea datelor – se realizează la formarea obiectelor noi prin comasare sau divizare;
radierea obiectului – se realizează prin radierea înscrierilor referitoare la obiecte în cazul deteriorării obiectului, formării obiectelor prin comasare sau divizare;
2) pentru obiectul informaţional “obiectul de infrastructură tehnico-edilitară”:
înregistrarea iniţială – se realizează prin introducerea în registru a datelor iniţiale referitoare la obiect, elementele din cadrul obiectului şi drepturile asupra acestuia, formarea unui nou bun imobil prin separare, divizare sau comasare;
actualizarea datelor – se realizează prin introducerea în registru a datelor referitoare la construcţia suplimentară, reconstrucţia, deteriorarea unei părţi a obiectului, modificarea destinaţiei obiectului, transmiterea dreptului de proprietate asupra obiectului altor titulari de drepturi sau înregistrarea grevărilor asupra dreptului de proprietate;
radierea obiectului – se realizează la radierea înscrierilor referitoare la obiecte în cazul deteriorării obiectului, formării obiectelor prin comasare sau divizare;
3) pentru obiectul informaţional “zona de protecţie”:
înregistrarea iniţială – se realizează prin introducerea în registru a datelor iniţiale cu privire la zona de protecţie şi grevările asupra dreptului de folosinţă, formarea unui nou bun imobil prin separare, divizare sau comasare;
actualizarea datelor – se realizează prin introducerea în registru a datelor referitoare la zona de protecţie a obiectului construit suplimentar, reconstrucţia obiectului, deteriorarea unei părţi a obiectului;
radierea obiectului – se realizează prin radierea înscrierilor referitoare la obiecte şi a zonelor de protecţie în cazul deteriorării obiectului, formării obiectelor prin comasare sau divizare;
4) pentru obiectul informaţional “dreptul de proprietate”:
înregistrarea iniţială – se realizează prin introducerea datelor iniţiale în registru referitoare la drept;
actualizarea datelor – se realizează prin introducerea datelor în cazul transferului dreptului de proprietate asupra obiectului, modificarea datelor privind dreptul de proprietate;
radierea obiectului – se realizează prin radierea înscrierilor referitoare la drepturi şi transmiterea înscrisurilor în arhivă;
5) pentru obiectul informaţional “titularul dreptului”:
înregistrarea iniţială – se realizează prin introducerea datelor iniţiale referitoare la titularul de drepturi a obiectului de infrastructură tehnico-edilitară;
actualizarea datelor – se realizează prin introducerea modificărilor în datele referitoare la titularul de drepturi;
radierea obiectului – se realizează la radierea înscrierilor referitoare la drept sau la obiect;
6) pentru obiectul informaţional “grevare”:
înregistrarea iniţială – se realizează prin introducerea datelor iniţiale în registru referitoare la specificul grevării şi temeiul acesteia;
actualizarea datelor – se realizează la introducerea datelor despre documentele ce confirmă drepturile reale;
radierea obiectului – se realizează prin radierea înscrierilor referitoare la grevări;
7) pentru obiectul informaţional “document”:
înregistrarea iniţială – se realizează prin introducerea datelor iniţiale în registru;
actualizarea datelor – se realizează la modificarea şi corectarea datelor din document;
radierea obiectului – se realizează în cazul expirării termenului de acţiune a acestuia.
31. Datele din SIA ROITE reprezintă totalitatea caracteristicilor obiectelor informaţionale, precum:
1) obiect generalizat:
identificatorul obiectului generalizat în baza de date;
tipul obiectului generalizat;
denumirea obiectului generalizat;
data creării obiectului generalizat;
identificatorii obiectului, în baza căruia a fost creat actualul obiect;
starea înregistrării obiectului generalizat (activ, în curs de realizare, stins);
data stingerii obiectului generalizat;
temeiul stingerii obiectului generalizat;
2) obiectul infrastructurii tehnico-edilitare:
identificatorul obiectului infrastructurii tehnico-edilitare;
tipul obiectului infrastructurii tehnico-edilitare;
denumirea obiectului infrastructurii tehnico-edilitare;
identificatorul obiectului generalizat;
starea înregistrării obiectului (activ, anulat, în curs de realizare);
destinaţia obiectului;
data înregistrării;
amplasarea obiectului;
numărul de elemente din cadrul obiectului;
parametrii elementelor constructive (suprafaţa, lungimea etc.);
data ultimei actualizări;
temeiul efectuării modificării;
data stingerii obiectului;
temeiul stingerii dreptului;
datele geospaţiale;
3) zona de protecţie:
identificatorul zonei de protecţie;
identificatorul obiectului infrastructurii tehnico-edilitare;
starea înregistrării obiectului (activ, anulat, în curs de realizare);
destinaţia obiectului;
tipul obiectului;
denumirea zonei de protecţie;
data înregistrării;
parametrii obiectului (suprafaţa, lungimea etc.);
interdicţiile în folosinţa terenurilor incluse în zona de protecţie;
data ultimei actualizări;
temeiul efectuării modificării;
data stingerii obiectului;
temeiul stingerii obiectului;
datele geospaţiale;
4) dreptul de proprietate:
identificatorul dreptului;
identificatorul obiectului de infrastructură tehnico-edilitară;
numărul de înregistrare;
starea înregistrării dreptului (activ, anulat, în curs de realizare);
data înregistrării dreptului;
cota-parte;
lista elementelor constructive din cadrul obiectului la care se referă dreptul de proprietate;
lista subiecţilor dreptului (identificatorul persoanelor fizice sau persoanelor juridice);
lista documentelor ce confirmă dreptul (identificatorul documentelor);
data ultimei actualizări;
temeiul efectuării modificării;
data stingerii dreptului;
temeiul stingerii dreptului;
5) grevări:
identificatorul grevării;
identificatorul obiectului generalizat;
numărul de înregistrare al grevării;
starea înregistrării grevării (activ, în curs de realizare, stins);
tipul grevării;
caracteristicile grevării;
data înregistrări;
lista obiectelor grevate (identificatorul obiectelor, elementelor);
lista subiecţilor care fac obiectul grevărilor (identificatorul persoanei fizice sau juridice);
lista documentelor care confirmă grevarea (identificatorii documentelor);
data stingerii grevării;
temeiul stingerii grevării;
6) documente:
identificatorul documentului;
denumirea documentului;
numărul documentului;
data emiterii;
starea documentului (activ, în curs de realizare, stins);
7) date geospaţiale:
planul obiectului infrastructurii tehnico-edilitare;
precizia măsurărilor;
reprezentarea grafică a elementelor constructive din cadrul obiectului (linie, punct, poligon).
32. Obiectele de infrastructură tehnico-edilitară se compun din obiecte complexe care pot fi reprezentate ca segmente sau nod. Reieşind din tipul obiectului de infrastructură segmentele şi nodurile pot fi exprimate prin obiecte informaţionale “elemente structurale ale obiectului”, şi anume:
1) obiectul informaţional “drum” conţine următoarele elemente structurale:
axa drumului;
pod;
viaduct;
pasaj de nivel ;
pasaj denivelat;
alte obiecte;
2) obiectul informaţional “calea ferată” conţine următoarele elemente structurale:
axa liniei;
platforma;
pod;
pasaj de nivel;
dispozitive de semnalizare şi de siguranţă;
zona îngrădită a staţiei;
alte obiecte;
3) obiectul informaţional “aerodrom” conţine următoarele elemente structurale:
zona îngrădită a aerodromului;
pista de aterizare şi rulare;
dispozitive de semnalizare şi de siguranţă;
alte obiecte;
4) Obiectul informaţional “port” conţine următoarele elemente structurale:
zona îngrădită a portului;
chei;
dispozitiv de semnalizare şi siguranţă;
alte obiecte;
5) obiectul informaţional “reţele electrice” conţine următoarele elemente structurale:
linia electrică aeriană;
linia electrică de cablu;
piloni;
substaţii;
punct de distribuţie;
punct de transformator;
cutie de cablu;
camera de vizitare;
zona îngrădită a obiectului;
alte obiecte;
6) obiectul informaţional “reţele de gaze naturale” conţine următoarele elemente structurale:
conducte de gaze naturale;
depozit de stocare;
staţie de reglare-măsurare;
punct de măsurare;
staţie distribuţie gaze naturale;
punct reglare;
instalaţie de protecţie;
staţie catodică;
compensator;
cameră de vizitare;
tub de control;
armătura;
dispozitiv de evaporare;
zona îngrădită a obiectului;
staţii;
rezervor;
alte obiecte;
7) obiectul informaţional “reţele de energie termică” conţine următoarele elemente structurale:
conducte;
centre termice;
punct termic;
cutie;
camere de vizitare;
zona îngrădită a obiectului;
alte obiecte;
8) obiectul informaţional “sistemul public de alimentare cu apă” conţine următoarele elemente structurale:
aducţiuni;
conducte de apă;
staţie de captare a apei;
staţie tratare;
staţie de clorinare;
staţie de pompare;
staţie de hidrofor;
rezervor;
fîntînă arteziană;
cameră de vizitare;
hidrant;
zona îngrădită a obiectului;
alte elemente;
9) obiectul informaţional “sistemul public de canalizare” conţine următoarele elemente structurale:
colector;
staţie de pompare;
staţie de epurare;
deversor;
canal de evacuare;
camere de vizitare;
receptor de scurgere a apelor;
bazine de reţinere;
zona îngrădită a obiectului;
alte obiecte;
10) obiectul informaţional “sisteme de gestionare a deşeurilor” conţine următoarele elemente structurale:
rampa de depozitare a deşeurilor;
centru de colectare şi reciclare;
instalaţii de sortare;
aparat pentru tratarea deşeurilor;
zona îngrădită a obiectului;
alte elemente;
11) obiectul informaţional “reţelele de comunicaţii electronice” conţine următoarele elemente structurale:
linie de cablu;
conducte de cablu;
turn;
pilon ancorat;
dulap de distribuţie;
staţie de radiocomunicaţii;
echipament terminal;
camere de vizitare;
zona îngrădită a obiectului;
alte obiecte;
12) obiectul informaţional “infrastructura de petrol şi produse petrolifere” conţine următoarele elemente structurale:
conducte;
depozit;
rezervor;
staţie de pompare;
staţie catodică;
echipament terminal;
zona îngrădită a obiectului;
alte obiecte;
13) obiectul informaţional “infrastructura de apă” conţine următoarele elemente structurale:
conducte (trasee);
staţie de pompare;
rezervor;
bazin;
colector;
hidranţi;
dig de inundaţii:
canal;
baraj;
alte obiecte.
În SIA ROITE se stochează numai identificatorii obiectelor corelate, iar toate informaţiile necesare pentru funcţionarea sistemului sînt stocate în resursele informaţionale de stat respective.
Pentru a asigura fiabilitatea şi caracterul univoc al informaţiei, precum şi pentru a reduce volumul de date stocate se utilizează un sistem de clasificatori.
Clasificatorul atributelor obiectelor informaţionale va fi întocmit la etapa elaborării caietului de sarcini şi a proiectului tehnic.
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
Capitolul VII
INFRASTRUCTURA INFORMAŢIONALĂ DE COMUNICAŢII ELECTRONICE
33. Infrastructura informaţională de comunicaţii electronice (IICE) al SIA ROITE este organizată în două nivele:
nivel central;
nivel regional.
Nivelul central este situat în municipiul Chişinău. Funcţia principală a IICE este de a asigura stocarea informaţiilor şi accesul utilizatorilor prin portalul informaţional de stat.
Nivelul regional este situat la subdiviziunile competente ale IP Cadastrul Bunurilor Imobile. La acest nivel, principala funcţie este aceea de a colecta informaţiile.
Lista produselor software şi a resurselor hardware utilizate pentru construirea IICE al SIA ROITE este definită de elaboratorul de sistem la etapa elaborării caietului de sarcini şi a proiectului tehnic.
Implementarea SIA ROITE se va face în conformitate cu prevederile programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare). SIA ROITE va fi găzduit de platforma tehnologică guvernamentală comună (MCloud) şi va reutiliza serviciile guvernamentale de platformă (MPass, MSign, MLog etc.)
[Pct.33 completat prin Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
Capitolul VIII
SECURITATEA ŞI PROTECŢIA INFORMAŢIILOR
34. Sistemul complex de protecţie a informaţiei reprezintă o totalitate de metode şi mijloace, unificate printr-o destinaţie unică şi asigurînd o protecţie efectivă necesară a informaţiei din SIA ROITE. Complexitatea sistemului de protecţie a informaţiei se obţine prin cuprinderea tuturor pericolelor posibile şi coordonarea diverselor metode şi mijloace ce asigură protecţia tuturor elementelor SIA ROITE.
35. Prin pericol, pentru securitate se subînţelege acţiunea sau evenimentul, care poate conduce la distrugere, denaturare sau utilizarea neautorizată a resurselor de sistem, inclusiv informaţia stocată, în proces de prelucrare, precum şi mijloacele software şi echipamentul. Pericolele se divizează în:
1) accidentale (nepremeditare):
avarierea sistemelor de alimentare cu energie electrică;
defecţiuni şi refuzuri ale mijloacelor tehnice ale sistemului;
consecinţele erorilor de proiectare şi elaborare a componentelor sistemului (mijloacelor de aparataj, tehnologiei de prelucrare a informaţiei, a programelor, structurilor de date etc.);
erori de exploatare (comise de utilizatori, operatori şi alt personal);
2) premeditare:
pericole pasive, care nu distrug resursele informaţionale şi care au intenţia de obţinere neautorizată a informaţiei;
pericole active, care au scopul de a întrerupe procesul normal de funcţionare a sistemului, de prelucrare a informaţiei prin scoaterea din funcţiune a echipamentului tehnic, deformarea/distorsiunea bazelor de date etc. Sursele pericolelor active pot fi acţiunile directe ale persoanelor fizice, viruşii de programe etc.
36. Securitatea informaţională constituie un şir de acţiuni avînd drept scop protecţia informaţiei de acces neautorizat, distrugere, modificare, spargere şi întîrziere de acces. Securitatea informaţională include în sine acţiuni de protecţie a proceselor de creare, introducere, prelucrare şi deducţie/extragere a datelor, inclusiv protecţia datelor cu caracter personal.
Scopul securităţii informaţionale este asigurarea protecţiei sistemului şi garantarea exactităţii şi integrităţii informaţiei, precum şi minimizarea acţiunilor de distrugere, care pot apărea în cazul în care informaţia va fi modificată sau distrusă.
Se disting următoarele măsuri de securitate informaţională:
1) acţiuni juridice:
elaborarea normelor ce determină responsabilitatea pentru crimele/delicvenţele legate de echipamentul tehnic;
protecţia drepturilor de autor ale programatorilor;
perfecţionarea legislaţiei penale şi civile;
2) acţiuni organizaţionale:
protecţia subdiviziunilor competente ale IP Cadastrul Bunurilor Imobile;
selectarea minuţioasă a personalului;
excluderea cazurilor de ţinere/efectuare a lucrărilor de importanţă majoră numai de o persoană;
elaborarea planului de restabilire a capacităţii de funcţionare a subdiviziunilor competente ale IP Cadastrul Bunurilor Imobile după o eventuală disfuncţie a acestora;
asigurarea universalităţii mijloacelor de protecţie de toţi utilizatorii (inclusiv un ghid de bază);
3) acţiuni tehnice:
protecţia accesului neautorizat la sistem;
rezervarea celor mai importante subsisteme computerizate;
organizarea reţelelor de calcul cu posibilitatea redistribuirii resurselor în cazul apariţiei unor defecţiuni a capacităţii de funcţionare a anumitor verigi/elemente constitutive;
instalarea echipamentului de depistare şi stingere a incendiului;
instalarea sistemelor de alimentare cu energie electrică.
ÎNCHEIERE
Pentru crearea SIA ROITE este necesară soluţionarea următoarelor chestiuni:
elaborarea concepţiilor cadastrelor de specialitate, pentru determinarea particularităţilor de bază ale organizării evidenţei obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară. Lista instituţiilor responsabile de elaborarea concepţiilor sistemelor informatice de ramură este aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1298 din 28 octombrie 2003 “Cu privire la crearea Sistemului Informaţional Geografic Naţional”;
revizuirea actelor normative existente (efectuarea modificărilor) şi elaborarea actelor normative noi (după caz) în domeniu, în scopul creării unei baze juridice pentru crearea şi implementarea sistemului;
întreprinderea măsurilor în vederea automatizării tuturor instituţiilor care gestionează reţelele de infrastructură tehnico-edilitară şi crearea cadastrelor de specialitate ale obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară;
crearea complexului software şi hardware al SIA ROITE;
întocmirea documentelor şi înregistrarea obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară în SIA ROITE.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.133 din 24 februarie 2014
PLANUL DE ACŢIUNI
privind crearea sistemului informaţional automatizat
„Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară”
Denumirea acţiunilor | Responsabilii | Termenele de executare | Indicatorii de progres |
1. Elaborarea proiectului de lege cu privire la Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru | Trimestrul IV, 2016 | Lege aprobată |
2. Elaborarea Proiectului hotărîrii de Guvern pentru aprobarea Regulamentului privind modul de ţinere a Registrului obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru | Trimestrul IV, 2017 | Hotărîre de Guvern aprobată |
3. Elaborarea şi implementarea Sistemului informaţional automatizat „Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară” | Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru; Agenţia Servicii Publice | 2017-2018 | Sistem informaţional automatizat funcţional |
4. Elaborarea concepţiilor cadastrelor de specialitate pentru determinarea particularităţilor de bază ale organizării evidenţei obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară | Autorităţile responsabile indicate în Hotărîrea Guvernului nr.1298 din 28 octombrie 2003 | 2016-2018 | Hotărîri de Guvern aprobate |
5. Întreprinderea măsurilor necesare pentru automatizarea tuturor instituţiilor care gestionează reţelele de infrastructură tehnico-edilitară şi crearea cadastrelor de specialitate ale obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară | Autorităţile responsabile indicate în Hotărîrea Guvernului nr.1298 din 28 octombrie 2003 | 2016-2018 | Sisteme informaţionale automatizate funcţionale |
6. Întocmirea documentaţiei pentru înregistrarea obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară | Titularii de drepturi asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară | Trimestrul IV, 2018 | 1000 de dosare întocmite pentru înregistrarea obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară |
7. Înregistrarea obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară în Registru | Titularii de drepturi asupra obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară | Trimestrul II, 2019 | 500 de obiecte de infrastructură tehnico-edilitară înregistrate |
[Anexa nr.2 completată prin Hot.Guv. nr.327 din 17.04.2018, în vigoare 20.04.2018]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1442 din 30.12.2016, în vigoare 13.01.2017]
