vineri, 17 august 2018
376/27.05.2014 Hotărîre cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a activităţilor de control de stat desfăşurate de către Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi ...

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a activităţilor de control

de stat desfăşurate de către Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor

şi Supravegherea Pieţei în baza analizei criteriilor de risc

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.1089 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]

 

nr. 376  din  27.05.2014

 

Monitorul Oficial nr.142-146/425 din 03.06.2014

 

* * *

Abrogat: 24.08.2018

Hotărîrea Guvernului nr.782 din 01.08.2018

 

În vederea executării prevederilor art.33 alin.(2) din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Metodologia de planificare a activităţilor de control de stat desfăşurate de către Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei în baza analizei criteriilor de risc (se anexează).

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1089 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]

 

2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]

 

PRIM-MINISTRU Iurie LEANCĂ

Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul economiei Valeriu Lazăr

Chişinău, 27 mai 2014.
Nr.376.

 

 

Anexă

la Hotărîrea Guvernului

nr.376 din 27 mai 2014

 

METODOLOGIA

de planificare a activităţilor de control de stat desfăşurate de către

Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei

în baza analizei criteriilor de risc

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.1089 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Metodologia de planificare a activităţilor de control de stat desfăşurate de către Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor în baza analizei criteriilor de risc (în continuare – Metodologia) stabileşte cadrul organizatoric şi metodologic referitor la planificarea controalelor asupra activităţii de întreprinzător privind respectarea prevederilor legislaţiei, reglementărilor tehnice, a conformităţii produselor şi a serviciilor prestate cu cerinţele prescrise şi/sau declarate, inclusiv cu reglementările de metrologie legală, precum şi a normelor şi regulilor de desfăşurare a activităţilor de comerţ efectuat de către Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei în baza analizei criteriilor de risc (în continuare – Agenţia).

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1089 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]

 

2. În sensul prezentei Metodologii se utilizează noţiunile definite în Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi în Legea nr.105-XV din 13 martie 2003 privind protecţia consumatorilor.

3. Planificarea activităţilor de control se efectuează în baza analizei criteriilor de risc conform Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, în scopul protecţiei consumatorilor împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau un serviciu care ar putea să le afecteze viaţa, sănătatea, ereditatea sau securitatea ori să le prejudicieze drepturile şi interesele legitime.

4. Esenţa metodologică a analizei în baza criteriilor de risc constă în:

a) distribuirea după cele mai importante criterii de risc, relevante domeniilor de control atribuite Agenţiei;

b) acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, acesta fiind raportat la ponderea fiecărui criteriu, în funcţie de relevanţa lui pentru nivelul general de risc.

5. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu este efectuată pentru fiecare agent economic care va fi supus controlului şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, conform nivelului individual de risc estimat.

6. Nivelul de risc estimat pentru fiecare persoană determină frecvenţa şi intensitatea acţiunilor de control care privesc activitatea agentului economic în cauză.

 

II. STABILIREA CRITERIILOR DE RISC

7. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului şi/sau obiectului pasibil controlului, şi/sau raporturilor anterioare ale agentului economic controlat de Agenţie, a căror existenţă şi intensitate determină probabilitatea cauzării de daune vieţii şi sănătăţii oamenilor în urma activităţii agentului economic, precum şi gradul acestor daune.

8. Criteriile de risc sînt grupate în funcţie de subiectul controlului, de obiectul controlului, de raporturile anterioare cu Agenţia şi, respectiv, ponderate între ele în funcţie de importanţa criteriului identificat.

9. Pentru planificarea activităţilor de control, pe lîngă cele 3 criterii obligatorii stabilite în Metodologia generală de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.694 din 5 septembrie 2013, se utilizează 3 criterii de risc specifice, reieşind din funcţiile şi atribuţiile Agenţiei.

10. Criteriile de risc obligatorii sînt:

a) perioada de timp în care persoana controlată îşi desfăşoară activitatea supusă controlului;

b) data efectuării ultimului control;

c) încălcările anterioare.

11. Criteriile de risc specifice sînt:

a) aria de activitate şi amplasarea unităţii comerciale;

b) veniturile din vînzări (cifra de afaceri);

c) genul de activitate al agentului economic.

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 19.10.2015, în vigoare 23.10.2015]

 

12. Criteriile de risc selectate pentru planificarea activităţilor de control desfăşurate de către Agenţie respectă următoarele principii:

a) acoperă toate întreprinderile pasibile controlului efectuat de către Agenţie;

b) se bazează pe informaţie certă, veridică şi accesibilă;

c) pot fi ponderate între ele;

d) sînt relevante scopului activităţii de control desfăşurate de către Agenţie.

13. Pentru criteriul de risc care indică genul de activitate al agentului economic, lista activităţilor de comerţ cu produse alimentare, nealimentare şi de prestări servicii sînt identificate conform sistemului naţional de clasificare statistică şi codificare (clasificatorul activităţilor în economia Moldovei – CAEM Rev.2, aprobat prin Hotărîrea Colegiului Biroului Naţional de Statistică nr.20 din 29 decembrie 2009), în limitele competenţelor atribuite Agenţiei în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

III. GRADAREA INTENSITĂŢII RISCULUI

14. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/niveluri de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 – gradul maxim de risc.

15. Pentru criteriile de risc obligatorii, punctajele sînt acordate în felul următor:

1) Perioada de activitate a întreprinderii

Raţionamentul general reiese din dinamismul cu care sînt puse în aplicare mai multe norme şi cerinţe ale legislaţiei în domeniu: agenţii economici care activează pe piaţă o perioadă mai îndelungată ţin mai mult la reputaţia lor decît agenţii economici cu activitate de pînă la 3 ani, care, de cele mai multe ori, comit încălcări din cauza necunoaşterii condiţiilor şi cerinţelor privind activitatea ce o desfăşoară. Reieşind din rezultatele controalelor anterioare, numărul de încălcări identificate depinde de perioada de activitate a agenţilor economici. Astfel, întreprinderile care activează pe piaţă o perioadă mai îndelungată sînt mai conformiste şi respectă mai bine cerinţele stabilite.

 

Perioada de activitate a întreprinderii Gradul de risc (R1)
Mai mult de 20 de ani1
15-20 de ani2
10-15 ani3
3-10 ani4
Pînă la 3 ani5

 

2) Durata de la data efectuării ultimului control

Raţionamentul general: pe măsură ce creşte perioada de la data ultimului control, creşte şi incertitudinea legată de conformarea agentului economic la normele şi cerinţele stabilite. Astfel, agenţii economici supuşi controlului recent prezintă risc minim comparativ cu cei care n-au fost controlaţi o perioadă mai îndelungată.

 

Durata de la data efectuării ultimului control Gradul de risc (R2)
Pînă la 12 luni1
1-2 ani2
2-3 ani3
3-5 ani4
Nu a fost supus controlului5

 

3) Încălcările anterioare

Raţionamentul general: agenţilor economici în a căror activitate în cadrul ultimelor controale au fost depistate încălcări minore sau n-au fost depistate încălcări li se atribuie un grad minim de risc şi pot fi exoneraţi de următorul control, iar agenţilor economici în a căror activitate au fost depistate încălcări ce pot pune în pericol viaţa sau sănătatea consumatorilor – un grad înalt de risc.

 

Încălcările anterioare Gradul de risc (R3)
Încălcări n-au fost depistate sau au fost depistate încălcări minore, care nu constituie contravenţii (a fost înaintată o prescripţie de înlăturare)1
Au fost depistate încălcări minore, care constituie componenţă de contravenţie, fără cauzarea de daune persoanelor terţe (a fost aplicată o sancţiune)2
Au fost depistate încălcări care constituie componenţă de contravenţie şi s-au cauzat prejudicii persoanelor terţe (a fost aplicată o sancţiune)3
Au fost depistate încălcări care constituie componenţă de contravenţie şi s-au cauzat prejudicii minore persoanelor terţe (a fost aplicată o sancţiune, s-a dispus achitarea daunelor)4
Au fost depistate încălcări care constituie componenţă de contravenţie şi s-au cauzat prejudicii majore persoanelor terţe (a fost aplicată o sancţiune, s-a dispus achitarea daunelor)5

 

16. Criteriile de risc specifice activităţii de control a Agenţiei sînt punctate după cum urmează:

1) Aria de activitate şi amplasarea unităţii comerciale

Raţionamentul general: Aria de activitate şi amplasarea unităţii, utilizate drept criteriu de risc, se iau în considerare la stabilirea sferei de impact pentru cazurile de admitere a neconformităţilor în activitatea desfăşurată de agentul economic.

 

Aria de activitate şi amplasarea unităţii Gradul de risc (R4)
Acoperă o regiune într-o localitate rurală1
Acoperă o localitate rurală2
Acoperă o regiune în localitate urbană3
Acoperă o localitate urbană4
Acoperă o regiune statală sau mai mult de două localităţi urbane5

 

2) Veniturile din vînzări (cifra de afaceri)

Raţionamenul general: Veniturile din vînzări permite determinarea poziţiei pe piaţă a unui agent economic, oferă informaţii despre dinamica activităţii acestuia, importanţa agenţilor economici în cadrul sectorului.

Veniturile din vînzări măsoară performanţa economică, volumul activităţii operaţionale a agenţilor economici şi, raportat la genul (genurile) de activitate desfăşurat(e) permite să determine impactul activităţii acestuia asupra consumatorilor.

În acest sens, agenţii economici cu totalul de venituri considerabil, precum şi cei cu totalul veniturilor mic, după cum este indicat în tabel, prezintă cel mai mare risc asupra consumatorilor.

 

Veniturile din vînzări (cifra de afaceri)

(mii lei/an)

Gradul de risc

(R5)

Agenţi economici cu cifra de afaceri de la 200,1 pînă la 1000,01
Agenţi economici cu cifra de afaceri de la 1000,1 pînă la 50000,02
Agenţi economici cu cifra de afaceri de la 50000,1 pînă la 100000,03
Agenţi economici cu cifra de afaceri de la 100000,1 pînă la 500000,04
Agenţi economici cu cifra de afaceri de la 500000,1 5
Agenţi economici cu cifra de afaceri pînă la 200,0

 

[Subpct.2) pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.730 din 19.10.2015, în vigoare 23.10.2015]

 

3) Genul de activitate

Raţionamentul general: genurile de activitate economică care prezintă impact asupra vieţii şi/sau sănătăţii consumatorului sunt supravegheate de Agenţie în limitele competenţei stabilite.

Atribuirea gradului de risc specific fiecărei activităţi de comerţ cu produse alimentare, nealimentare şi prestări servicii se efectuează conform anexei la prezenta Metodologie.

17. Dacă agentul economic desfăşoară mai multe genuri de activitate, cărora le-au fost atribuite diferite grade de risc, se aplică gradul cel mai mare de risc al unuia dintre genurile de activitate desfăşurat.

18. În cazul în care lipsesc date privitor la agentul economic asupra a cărui activitate se planifică controlul, se aplică gradul de risc 2,5, raportat la ponderea stabilită criteriului respectiv.

[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 19.10.2015, în vigoare 23.10.2015]

 

IV. PONDERAREA CRITERIILOR

19. Fiecărui criteriu îi va fi stabilit ponderea în raport cu toate criteriile selectate, ţinînd cont de importanţa criteriului dat pentru domeniul specific de control.

20. Ponderea este determinată pentru fiecare criteriu de risc, în subunităţi, astfel încît ponderea sumată a tuturor criteriilor constituie o unitate.

 

CriteriiPonderea

(W)

Perioada în care agentul economic desfăşoară activităţi supuse controlului0,1
Data efectuării ultimului control0,15
Încălcările anterioare0,3
Aria de activitate şi amplasarea unităţii0,15
Veniturile din vînzări (cifra de afaceri)0,1
Genul de activitate desfăşurat de agentul economic0,2

[Pct.20 (tabelul) modificat prin Hot.Guv. nr.730 din 19.10.2015, în vigoare 23.10.2015]

 

21. Ponderea atribuită fiecărui criteriu de risc este revizuită în funcţie de rezultatele controalelor anterioare şi de actualizarea informaţiei colectate. În cazul în care un criteriu îşi pierde în timp din relevanţă, se recomandă scăderea consecutivă a ponderii acestuia în raport cu restul criteriilor utilizate.

 

V. APLICAREA CRITERIILOR ÎN RAPORT CU AGENŢII ECONOMICI

22. După ce au fost determinate criteriile concrete ce vor fi utilizate şi ponderea lor, acestea se aplică în raport cu fiecare subiect potenţial al controlului, stabilindu-se în baza următoarei formule, media ponderată a gradelor specifice de risc:

 

Rg = (W1R1 + W2R2 + W3R3 + W4R4 + W5R5 + W6R6) × 200,

unde:

Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului;

1, 2, 3, 4, 5, 6 – criteriile de risc;

w – ponderea fiecărui criteriu de risc, unde suma ponderilor individuale va fi egală cu unitatea;

R – gradul de risc pentru fiecare criteriu.

23. Ponderea pentru fiecare criteriu de risc are relevanţă diferită în funcţie de domeniul de control, care se determină reieşind din importanţa criteriului de risc.

24. În funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, sînt listaţi subiecţii controlului, în vîrful clasamentului fiind plasate persoanele care au obţinut punctajul maxim (1000 de unităţi). Agenţii economici din vîrful clasamentului sînt asociaţi cu un risc mai înalt şi urmează a fi supuşi controlului în mod prioritar.

25. În baza clasamentului, Agenţia întocmeşte proiectul graficului controalelor trimestriale planificate, pe care îl expediază spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi termenul stabilit de Guvern.

26. Clasamentul se utilizează de către Agenţie pentru stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare agent economic. Frecvenţa recomandată este utilizată pentru prioritizarea controlului inopinat în cazul în care mai mulţi agenţi economici cad concomitent sub incidenţa temeiurilor şi condiţiilor stabilite în articolul 19 din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.

27. La sfîrşitul perioadei pentru care s-a făcut planificarea, Agenţia elaborează un raport, pe baza căruia determină ponderea agenţilor economici supuşi controlului din numărul total, şi modifică, după caz, punctajele acordate anterior conform informaţiei acumulate în urma controlului, schimbării situaţiei în raport cu data ultimului control efectuat, actualizării profilului fiecărui agent economic.

 

VI. CREAREA ŞI MENŢINEREA SISTEMULUI DE DATE NECESAR

APLICĂRII CRITERIILOR DE RISC

28. Sistemul de analiză şi stabilire a gradului de risc pentru fiecare agent economic este întemeiat pe date statistice relevante, certe şi accesibile, furnizate de către Biroul Naţional de Statistică, precum şi pe datele obţinute şi colectate de către Agenţie şi alte autorităţi publice.

29. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului agenţilor economici conform riscului prezentat, Agenţia menţine baza de date care reflectă:

a) lista tuturor persoanelor pasibile controlului, cu datele individuale de identificare;

b) istoria activităţii de control;

c) profilul fiecărui agent economic, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate pentru clasificarea agentului în cauză etc.

30. Agenţia reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.

 

 

Anexă

la Metodologia de planificare a activităţilor

de control desfăşurate de către Agenţia pentru

Protecţia Consumatorilor în baza analizei

criteriilor de risc

 

Clasificarea activităţilor din economia Moldovei – CAEM Rev. 2 (a.2010)

 

 n.c.a.: neclasificate altundeva

SecţiuneaDiviziuneaGrupaClasaDenumirea domeniilor specifice Gradul de risc (R6)
123456

C

INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE

10.1Producţia, prelucrarea şi conservarea cărnii şi a produselor din carne4
10.2Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi a moluştelor4
10.3Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor2
10.4Fabricarea uleiurilor şi a grăsimilor vegetale şi animale2
10.5Fabricarea produselor lactate5
10.6Fabricarea produselor de morărit, a amidonului şi a produselor din amidon1
10.7Fabricarea produselor de brutărie şi a produselor făinoase1
10.8Fabricarea altor produse alimentare5
11.0Fabricarea băuturilor4
13.2Producţia de ţesături1
13.3Finisarea materialelor textile1
13.9Fabricarea altor articole textile3
14.1Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte, cu excepţia articolelor din blană3
14.2Fabricarea articolelor din blană3
14.3Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte prin tricotare sau croşetare3
15.1Tăbăcirea şi finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie şi a articolelor de harnaşament; prepararea şi vopsirea blănurilor3
15.2Fabricarea încălţămintei3
16.2Fabricarea produselor din lemn, plută, paie şi din alte materiale vegetale împletite3
17.1Fabricarea celulozei, hîrtiei şi a cartonului1
17.2Fabricarea articolelor din hîrtie şi carton1
20.3Fabricarea vopselelor, lacurilor, a cernelii tipografice şi a masticurilor5
20.4Fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere, cosmetice şi de parfumerie4
20.5Fabricarea altor produse chimice5
22.1Fabricarea articolelor din cauciuc5
22.2Fabricarea articolelor din material plastic5
23.1Fabricarea sticlei şi a articolelor din sticlă4
23.3Fabricarea materialelor de construcţii din argilă3
23.4Fabricarea altor articole din ceramică şi porţelan3
23.5Fabricarea cimentului, varului şi a ipsosului5
23.6Fabricarea articolelor din beton, ciment şi ipsos5
23.7Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei2
24.4Producţia metalelor preţioase şi altor metale neferoase2
25.1Fabricarea de construcţii metalice2
25.2Producţia de rezervoare, cisterne şi containere metalice; producţia de radiatoare şi cazane pentru încălzire centrală4
25.7Producţia de unelte şi articole de fierărie1
25.9Fabricarea altor produse prelucrate din metal3
26.1Fabricarea componentelor electronice4
26.2Fabricarea calculatoarelor şi a echipamentelor periferice2
26.4Fabricarea produselor electronice de larg consum4
26.5Fabricarea echipamentelor de măsură, verificare, control şi navigaţie; producţia de ceasuri

2
27.1Fabricarea motoarelor electrice, a generatoarelor şi transformatoarelor electrice şi a aparatelor de distribuţie şi control a electricităţii4
27.3Fabricarea de fire şi cabluri; fabricarea dispozitivelor de conexiune pentru acestea5
27.4Fabricarea de echipamente electrice de iluminat5
27.5Fabricarea de echipamente casnice5
27.9Fabricarea altor echipamente electrice5
28.2Fabricarea altor maşini şi utilaje de utilizare generală1
28.3Fabricarea maşinilor şi utilajelor pentru agricultură şi exploatări forestiere1
29.3Producţia de piese şi accesorii pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule4
31.0Fabricarea de mobilă4
32.1Fabricarea bijuteriilor, a imitaţiilor de bijuterii şi a articolelor similare2
32.3Fabricarea articolelor pentru sport1
32.4Fabricarea jocurilor şi a jucăriilor5
32.9Alte activităţi industriale n.c.a.1
33.1Repararea articolelor fabricate din metal, a maşinilor şi a echipamentelor2

F

CONSTRUCŢII

43.2Lucrări de instalaţii electrice şi tehnico-sanitare şi alte lucrări de instalaţii pentru construcţii3
43.3Lucrări de finisare3

G

COMERŢ CU RIDICATA ŞI CU AMĂNUNTUL; ÎNTREŢINEREA ŞI REPARAREA AUTOVEHICULELOR ŞI A MOTOCICLETELOR

45.1Comerţ cu autovehicule1
45.2Întreţinerea şi repararea autovehiculelor4
45.3Comerţ cu piese şi accesorii pentru autovehicule4
45.4Comerţ cu motociclete, piese şi accesorii aferente; întreţinerea şi repararea motocicletelor3
46.1Activităţi de intermediere în comerţul cu ridicata1
46.3Comerţ cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor şi al tutunului2
46.4Comerţ cu ridicata al bunurilor de consum2
46.5Comerţ cu ridicata al echipamentului informatic şi de telecomunicaţii1
46.6Comerţ cu ridicata al altor maşini, echipamente şi furnituri1
46.7Comerţ cu ridicata specializat al altor produse2
46.9Comerţ cu ridicata nespecializat2
47.1Comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate5
47.2Comerţ cu amănuntul al produselor alimentare, a băuturilor şi al produselor din tutun în magazine specializate5
47.3Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate5
47.4Comerţ cu amănuntul al echipamentului informatic şi de telecomunicaţii în magazine specializate1
47.5Comerţ cu amănuntul al altor produse casnice în magazine specializate4
47.6Comerţ cu amănuntul de bunuri culturale şi recreative în magazine specializate1
47.7Comerţ cu amănuntul al altor bunuri în magazine specializate2
47.8Comerţ cu amănuntul efectuat prin standuri, chioşcuri şi pieţe3
47.9Comerţ cu amănuntul care nu se efectuează prin magazine, standuri, chioşcuri şi pieţe3

H

TRANSPORT ŞI DEPOZITARE

49.3Alte transporturi terestre de călători4
51.1Transporturi aeriene de pasageri2
52.1Depozitări4
52.2Activităţi anexe pentru transporturi4

I

ACTIVITĂŢI DE CAZARE ŞI ALIMENTAŢIE PUBLICĂ

55.1Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare1
55.2Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată1
55.9Alte servicii de cazare1
56.1Restaurante5
56.2Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie5
56.3Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor

5

J

INFORMAŢII ŞI COMUNICAŢII

59.2Activităţi de realizare a înregistrărilor audio şi activităţi de editare muzicală1
61.1Activităţi de comunicaţii electronice prin reţele cu cablu3
61.2Activităţi de comunicaţii electronice prin reţele fără cablu3
61.3Activităţi de comunicaţii electronice prin satelit3
61.9Alte activităţi de comunicaţii electronice3

K

ACTIVITĂŢI FINANCIARE ŞI DE ASIGURĂRI

64.9Alte activităţi de intermedieri financiare, exclusiv activităţi de asigurări şi fonduri de pensii

2

L

TRANZACŢII IMOBILIARE

68.1Cumpărarea şi vînzarea de bunuri imobiliare proprii1
68.2Închirierea şi exploatarea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate3
68.3Activităţi imobiliare pe bază de tarife sau contract3
71.2Activităţi de testare şi analize tehnice3

M

ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE

73.1Publicitate3
74.2Activităţi fotografice1
74.3Activităţi de traducere scrisă şi orală (interpreţi)2

N

ACTIVITĂŢI DE SERVICII ADMINISTRATIVE ŞI ACTIVITĂŢI DE SERVICII SUPORT

77.1Activităţi de închiriere şi leasing de autovehicule3
77.2Activităţi de închiriere şi leasing de bunuri personale şi gospodăreşti1
77.3Activităţi de închiriere şi leasing de alte maşini, echipamente şi bunuri tangibile1
79.1Activităţi ale agenţiilor turistice şi ale operatorilor de turism2
79.9Alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică2
82.9Activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.4

O

ADMINISTRAŢIE PUBLICĂ ŞI APĂRARE; ASIGURĂRI SOCIALE OBLIGATORII

84.2Activităţi de servicii pentru societate3
84.3Activităţi de protecţie socială obligatorie3

Q

SĂNĂTATE ŞI ASISTENŢĂ SOCIALĂ

86.1Activităţi de asistenţă spitalicească5
86.2Activităţi de asistenţă medicală ambulatorie şi stomatologică5
86.9Alte activităţi referitoare la sănătatea umană5
87.1Activităţi ale centrelor de îngrijire medicală5
87.2Activităţi ale centrelor de recuperare psihică şi de dezintoxicare, exclusiv spitale5
87.3Activităţi ale căminelor de bătrîni şi ale căminelor pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure5
87.9Alte activităţi de asistenţă socială, cu cazare n.c.a.5
Activităţi de asistenţă socială, fără cazare5
88.1Activităţi de asistenţă socială, fără cazare, pentru bătrîni şi pentru persoane cu dizabilităţi5
88.9Alte activităţi de asistenţă socială, fără cazare5

R

ARTĂ, ACTIVITĂŢI DE RECREERE ŞI DE AGREMENT

92.0Activităţi de jocuri de noroc şi pariuri1
93.1Activităţi sportive5
93.2Alte activităţi recreative şi distractive4

S

ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII

95.1Repararea calculatoarelor şi a echipamentelor de comunicaţii2
95.2Reparaţii de articole personale şi de uz gospodăresc3
96.0Alte activităţi de servicii personale3