marți, 14 aprilie 2015
953/17.11.2014 Hotărîre cu privire la crearea Instituţiei Publice „Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone”

H O T Ă R Î R E

cu privire la crearea Instituţiei Publice “Unitatea de implementare

a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone”

 

nr. 953  din  17.11.2014

 

Monitorul Oficial nr.345-351/1022 din 21.11.2014

 

* * *

În temeiul art.2 din Legea nr.134 din 11 iulie 2014 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.217-222, art.473) şi în conformitate cu prevederile art.184 alin.(1) din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107-XV din 6 iunie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.82-86, art.661), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se creează Instituţia Publică “Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone” în subordinea Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură.

2. Se aprobă Regulamentul Instituţiei Publice “Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone” (se anexează).

 

[Pct.3 exclus prin Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

4. Se stabileşte că pînă la numirea în funcţie a directorului executiv al Instituţiei Publice “Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone”, funcţiile şi atribuţiile acesteia legate de recepţionarea cererilor privind acordarea împrumutului vor fi exercitate de Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură.

5. Hotărîrea Guvernului nr.60 din 4 februarie 2010 “Cu privire la crearea Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.20-22, art.98), cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:

punctul 2 se completează în final cu un nou alineat cu următorul cuprins:

“Lista instituţiilor subordonate Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, conform anexei nr.5.”;

se completează cu o nouă anexă, nr.5, cu următorul cuprins:

 

“Anexa nr.5

la Hotărîrea Guvernului

nr.60 din 4 februarie 2010

 

LISTA

instituţiilor subordonate Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură

 

Instituţia Publică “Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone”.

6. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.

PRIM-MINISTRUIurie LEANCĂ

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul economieiAndrian Candu
Ministrul agriculturii şi industriei alimentare Vasile Bumacov
Ministrul finanţelor Anatol Arapu

 

Nr.953. Chişinău, 17 noiembrie 2014.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.953 din 17 noiembrie 2014

 

REGULAMENTUL

Instituţiei Publice “Unitatea de implementare a creditului

de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone”

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul Instituţiei Publice “Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone” (în continuare – Regulament) stabileşte principiile referitoare la statutul juridic, sarcinile şi funcţiile, precum şi modul de administrare a Instituţiei.

2. Instituţia Publică “Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone” (în continuare – Instituţia) este o instituţie publică, din sfera de competenţă a Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, creată în scopul implementării şi monitorizării eficiente a Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă pentru finanţarea proiectelor în domeniul agriculturii (în continuare – Creditul de asistenţă).

3. Denumirea completă a instituţiei este “Unitatea de implementare a creditului de asistenţă acordat de Guvernul Republicii Polone”, iar cea prescurtată – UICAGRP.

4. Sediul Instituţiei se află în Republica Moldova, mun. Chişinău, bd. Ştefan cel Mare şi Sfînt, nr.162.

5. Instituţia este entitate de drept public, dispune de bilanţ contabil autonom, are conturi de decontare trezoreriale, inclusiv în valută, deschise în Trezoreria de Stat, dispune de ştampilă şi formulare.

[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

6. Instituţia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova şi prezentul Regulament.

 

II. FUNCŢIILE DE BAZĂ ALE INSTITUŢIEI

7. Funcţiile de bază ale Instituţiei sînt:

a) implementarea şi monitorizarea Creditului de asistenţă;

b) implementarea şi monitorizarea procesului de acordare a împrumuturilor din fondul de recreditare pentru beneficiarii Creditului de asistenţă, în parteneriat cu autorităţile competente învestite cu atribuţii în domeniul implementării Acordului;

c) oferirea resurselor financiare prin intermediul diferitelor instrumente financiare;

d) acordarea serviciilor de instruire şi consultanţă pentru afaceri;

e) acordarea suportului pentru misiunile de asistenţă tehnică şi organismele internaţionale finanţatoare şi realizarea ulterioară a recomandărilor primite.

 

III. ATRIBUŢIILE INSTITUŢIEI

8. În conformitate cu funcţiile de bază care îi revin, Instituţia exercită următoarele atribuţii:

a) asigurarea îndeplinirii tuturor atribuţiilor stipulate în Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Polone privind obţinerea unui credit de asistenţă din 14 mai 2014, ratificat prin Legea nr.134 din 11 iulie 2014, inclusiv efectuarea auditului anual, a controlului intern, monitorizarea şi evaluarea performanţelor Creditului de asistenţă, asigurarea utilizării fondurilor Creditului de asistenţă conform destinaţiei;

b) asigurarea utilizării Creditului de asistenţă în conformitate cu reglementările OCDE privind ajutorul condiţionat;

c) implementarea şi monitorizarea activităţii de acordare a împrumuturilor din fondul de recreditare, în parteneriat cu autorităţile competente învestite cu atribuţii în domeniul implementării Creditului de asistenţă;

d) administrarea conturilor trezoreriale ale Instituţiei, asigurarea utilizării resurselor financiare în strictă conformitate cu destinaţia stabilită de documentele Creditului de asistenţă şi prezentarea rapoartelor privind utilizarea resurselor financiare;

e) planificarea, elaborarea bugetelor şi devizelor de cheltuieli ale Instituţiei;

f) ţinerea contabilităţii şi raportarea financiară în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale de evidenţă contabilă şi raportare financiară;

g) întocmirea rapoartelor financiare şi fiscale, precum şi a rapoartelor privind evaluarea şi monitorizarea implementării Creditului de asistenţă în conformitate cu actele legislative, normative şi instrucţiunile, naţionale şi internaţionale în vigoare, inclusiv cu respectarea prevederilor reglementărilor OCDE privind ajutorul condiţionat, cu prezentarea acestora către organele abilitate;

h) organizarea procedurilor de achiziţie pentru selectarea şi aprobarea firmelor autohtone şi străine, precum şi a consultanţilor, încheierea contractelor cu aceştia privind procurările de bunuri, lucrări şi servicii necesare pentru activitatea Instituţiei;

i) supravegherea şi verificarea calităţii îndeplinirii serviciilor, lucrărilor şi furnizării bunurilor în termenele stabilite de către firmele şi consultanţii contractaţi de Instituţie;

j) acordarea suportului partenerilor străini şi experţilor acestora în stabilirea relaţiilor cu agenţii economici şi autorităţile publice;

k) organizarea, coordonarea şi asigurarea realizării eficiente a procesului de instruire şi consultanţă a beneficiarilor Creditului de asistenţă;

l) asigurarea efectuării studiilor necesare pentru implementarea Creditului de asistenţă.

 

IV. DREPTURILE INSTITUŢIEI

9. În scopul realizării funcţiilor şi atribuţiilor sale, Instituţia are dreptul:

a) să posede, să folosească şi să administreze patrimoniul propriu în conformitate cu scopurile Instituţiei;

b) să planifice şi să desfăşoare activitate financiar-economică, conform planului de activitate şi regulamentelor interne aprobate de către Consiliul de supraveghere;

c) să gestioneze mijloacele conturilor trezoreriale ale Instituţiei;

d) să contracteze personal consultanţi locali şi internaţionali, furnizori de lucrări, servicii şi bunuri.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

V. SUPRAVEGHEREA INSTITUŢIEI

10. Organul de supraveghere al Instituţiei este Consiliul de supraveghere.

11. Consiliul de supraveghere este organul de conducere colegial, responsabil de supravegherea activităţilor Instituţiei pentru realizarea cu succes a Creditului de asistenţă şi asigurarea transparenţei şi eficienţei utilizării resurselor acestuia.

12. Componenţa Consiliul de supraveghere se aprobă prin ordinul ministrului agriculturii şi industriei alimentare şi este format din 3 reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare şi cîte un reprezentat ai Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, Ministerului Finanţelor, Ministerului Economiei şi Cancelariei de Stat.

[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

13. Consiliului de supraveghere este responsabil pentru:

promovarea politicii şi principiilor generale care reglementează activitatea Instituţiei;

aprobarea candidaturii sau eliberarea din funcţie a directorului executiv al Instituţiei, la propunerea directorului Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură;

examinarea şi aprobarea planurilor anuale de activitate, bugetului anual al Instituţiei, precum şi regulamentelor interne ale acesteia pentru desfăşurarea activităţii financiar-economice;

examinarea şi aprobarea rapoartelor Instituţiei privind evoluarea implementării proiectelor;

atragerea de mijloace suplimentare pentru asigurarea activităţii Instituţiei.

[Pct.13 completat prin Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

VI. CONDUCEREA INSTITUŢIEI

14. Activitatea Instituţiei este condusă de aparatul executiv al Instituţiei. Structura şi personalul scriptic ale aparatului executiv al Instituţiei, precum şi salariile de funcţie ale acestuia se stabilesc şi se aprobă de către Consiliul de supraveghere.

[Pct.14 completat prin Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

15. Efectivul-limită al Instituţiei se stabileşte în număr de 15 persoane.

16. Activitatea curentă a aparatului executiv este dirijată de către directorul executiv al Instituţiei.

17. Directorul executiv al Instituţiei trebuie să fie cetăţean al Republicii Moldova, să aibă studii superioare în domeniile managementului, experienţă în implementarea proiectelor instituţiilor financiare internaţionale şi să posede limba engleză.

18. Directorul executiv al Instituţiei este numit prin concurs desfăşurat în baza unui regulament aprobat de Consiliul de supraveghere.

19. Directorul executiv al Instituţiei:

poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor atribuite Instituţiei;

organizează activitatea personalului şi consultanţilor Instituţiei;

reprezintă Instituţia în relaţiile cu organele de stat, organizaţiile internaţionale, beneficiarii de proiecte etc.;

angajează şi concediază experţii şi alţi salariaţi ai Instituţiei, în conformitate cu structura aparatului executiv al Instituţiei, determină obligaţiile de serviciu şi programul de lucru al acestora;

semnează contracte de leasing, contracte de achiziţii de lucrări şi bunuri, precum şi alte documente (rapoarte, contrasemnează contractele de recreditare etc.) relevante Programului de asistenţă condiţionată;

exercită funcţiile prevăzute de prezentul Regulament atît pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi peste hotarele ei.

 

VII. PATRIMONIUL INSTITUŢIEI

20. Patrimoniul Instituţiei este constituit din totalitatea drepturilor şi obligaţiilor acesteia, inclusiv;

a) bunurile transmise în gestiune Instituţiei, inclusiv de către Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură;

b) bunurile dobîndite în posesie sau procurate pe parcursul activităţii;

c) mijloacele financiare acordate de către donatori străini şi autohtoni sub formă de granturi şi alte resurse financiare acordate de către organismele internaţionale finanţatoare;

c1) mijloacele financiare alocate de la bugetul de stat;

d) alte surse legale obţinute în urma desfăşurării activităţilor economice care nu contravin legislaţiei Republicii Moldova şi prezentului Regulament.

[Pct.20 completat prin Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

21. Mijloacele financiare ale Instituţiei se formează din:

a) dobînzile aferente Creditului de asistenţă;

b) donaţii ale donatorilor străini şi autohtoni;

b1) mijloacele financiare aprobate prin legea bugetului de stat, prevăzute pentru susţinerea activităţii Instituţiei;

c) alte surse legale.

[Pct.21 completat prin Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

22. Patrimoniul Instituţiei se reflectă în bilanţul contabil al acesteia în monedă naţională.

23. Patrimoniul Instituţiei, inclusiv mijloacele financiare, se reflectă în bilanţul contabil al acesteia în monedă naţională şi se utilizează în scopurile prevăzute de prezentul Regulament.

[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

231. Bugetul anual al Instituţiei se coordonează cu Ministerul Finanţelor şi se aprobă de către Consiliul de supraveghere.

[Pct.231 introdus prin Hot.Guv. nr.163 din 09.04.2015, în vigoare 14.04.2015]

 

VIII. EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ

24. Instituţia ţine contabilitatea şi raportarea financiară în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale de evidenţă contabilă şi raportare financiară şi prezintă rapoarte în conformitate cu cerinţele legislaţiei Republicii Moldova şi organismelor internaţionale finanţatoare.

25. Controlul asupra activităţii financiare a Instituţiei îl exercită Curtea de Conturi, Consiliul de supraveghere şi organismele internaţionale finanţatoare.

26. Activitatea Instituţiei este supusă auditului anual extern de către un auditor selectat prin concurs şi acceptat de organismele internaţionale finanţatoare.

 

IX. REORGANIZAREA SAU DIZOLVAREA INSTITUŢIEI

27. Reorganizarea sau dizolvarea Instituţiei se efectuează prin hotărîrea Guvernului, în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.

28. După stingerea creanţelor Instituţiei, decizia privind administrarea patrimoniului care a rămas după dizolvarea acesteia ţine de competenţa Guvernului.