H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului procuraturii militare

 

nr. 1633-XII din 02.11.93

 

Monitor nr.12/384 din 30.12.1993

 

* * *

Prezidiul Parlamentului Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

Art.1. - Se aprobă Regulamentul procuraturii militare (se anexează).

 

Art.2. - Procurorul Republicii Moldova va dispune includerea în schema de încadrare a Procuraturii Republicii Moldova a unei unităţi de anchetator militar superior pentru cauze excepţionale şi a două unităţi de anchetator militar pentru cauze excepţionale.

 

Art.3. - Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIPetru LUCINSCHI

Chişinău, 2 noiembrie 1993.
Nr.1633-XII.

 

REGULAMENTUL

procuraturii militare

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Supravegherea executării legilor în Forţele Armate

Conform Constituţiei şi Legii cu privire la Procuratura Republicii Moldova supravegherea executării exacte şi univoce a legilor în Forţele Armate este dispusă Procurorului Republicii Moldova şi procurorilor militari subordonaţi lui.

Activitatea procuraturii militare este dirijată de către Procurorul Republicii Moldova atît nemijlocit, cît prin Procurorul militar al Republicii Moldova - Şeful Direcţiei de supraveghere a executării legilor în Forţele Armate.

 

Articolul 2. Sarcinile procuraturii militare

Procuratura militară realizîndu-şi sarcinile atribuite prin Legea cu privire la Procuratura Republicii Moldova exercită supravegherea executării exacte şi univoce a legislaţiei în vigoare în Forţele Armate, trupele de carabinieri ale Ministerului Afacerilor Interne (în continuare M.A.I.) şi trupele de grăniceri ale Ministerului Securităţii Naţionale (în continuare M.S.N.), contribuie la consolidarea legalităţii şi ordinii de drept, în scopul:

a) asigurării securităţii republicii, capacităţii de luptă şi gătinţei de luptă a Forţelor Armate, a trupelor de carabinieri ale M.A.I. şi trupelor de grăniceri ale M.S.N.;

b) menţinerii disciplinei militare şi ordinii stabilite de satisfacere a serviciului militar;

c) protejării drepturilor social-economice, politice şi personale ale militarilor, carabinierilor, rezerviştilor chemaţi la concentrare, membrilor familiilor acestora, muncitorilor şi funcţionarilor, precum şi a drepturilor şi intereselor legale ale unităţilor militare, instituţiilor, instituţiilor de învăţămînt militar, întreprinderilor şi organizaţiilor, serviciilor Forţelor Armate, trupelor de carabinieri ale M.A.I. şi trupelor de grăniceri ale M.S.N.

Prin toată activitatea sa procuratura militară contribuie la educarea factorilor de decizie ai Forţelor Armate, tuturor militarilor, carabinierilor şi rezerviştilor chemaţi la concentrare în spiritul executării exacte şi consecvente a Constituţiei, legilor, jurămîntului militar şi statutelor militare.

 

Articolul 3. Direcţiile principale ale activităţii procuraturii militare

Procuratura militară, în conformitate cu sarcinile sale supraveghează:

a) executarea legilor, statutelor militare şi altor acte ale legislaţiei militare de către toate organele de conducere militare, unităţile militare, instituţiile, instituţiile de învăţămînt militar, întreprinderile, organizaţiile, comandanţii (şefii) şi alţi factori de decizie ai Forţelor Armate, de către toţi militarii, carabinierii şi rezerviştii chemaţi la concentrare şi de alte persoane în privinţa cărora există o indicaţie specială în legislaţia în vigoare, precum şi de către muncitorii şi funcţionarii Forţelor Armate la exercitarea de către ei a obligaţiunilor lor (supravegherea generală);

b) executarea legilor de către organele de cercetare penală ce funcţionează în Forţele Armate, trupele de carabinieri ale M.A.I. şi trupele de grăniceri ale M.S.N., anchetatorii procuraturilor militare, precum şi de către organele de cercetare penală şi anchetatorii organelor de securitate naţională la anchetarea cauzelor ce ţin de competenţa tribunalului militar;

c) legalitatea deciziilor judiciare în cauzele examinate de tribunalele militare;

d) respectarea legilor şi statutelor militare în camerele de arest, în alte locuri de detenţie a militarilor reţinuţi şi arestaţi, carabinierilor şi rezerviştilor chemaţi la concentrare şi în unităţile disciplinare, precum şi la ispăşirea în unităţile militare a pedepselor pronunţate de tribunalele militare.

Asupra procuraturii militare se dispune:

a) efectuarea anchetei prealabile a cauzelor penale;

b) tragerea la răspundere penală a persoanelor ce au comis infracţiuni;

c) asigurarea inevitabilităţii pedepsei pentru infracţiuni;

d) luarea de măsuri de prevenire a infracţiunilor, de depistare şi lichidare a cauzelor şi condiţiilor ce le favorizează.

 

Articolul 4. Principiile activităţii procuraturii militare

Procuratura militară:

a) acţionează pe bază de legalitate, în conformitate cu Constituţia;

b) exercită supravegherea aplicării corecte şi univoce a legilor independent de particularităţi locale şi în pofida oricăror influenţe de ordin local şi departamental;

c) ia măsuri pentru depistarea şi lichidarea la timp a încălcărilor legii, oricare ar fi persoana care a comis încălcarea, pentru restabilirea drepturilor lezate şi tragerea la răspundere a persoanelor vinovate în modul stabilit;

d) conlucrează cu comandamentul militar, statele majore, tribunalul militar, organizaţiile obşteşti şi colective de militari, se sprijină pe ajutorul activ al militarilor şi altor persoane în vederea consolidării legalităţii şi ordinii de drept în Forţele Armate, trupele de carabinierii ale M.A.I. şi trupele de grăniceri ale M.S.N.

Procuratura militară îşi exercită împuternicirile sale independent de careva organe locale şi militare, supunîndu-se numai Procurorului Republicii Moldova.

 

Articolul 5. Legislaţia privind procuratura militară

Organizarea şi modul de activitate a procuraturii militare sînt determinate de Legea cu privire la Procuratura Republicii Moldova, prezentul Regulament, alte acte legislative. Modul de exercitare de către procurorii militari şi anchetatorii procuraturii militare a împuternicirilor în procedura judiciară este determinat de legislaţia în vigoare.

 

II. STRUCTURA PROCURATURII MILITARE

Articolul 6. Organizarea procuraturii militare

Conform Legii cu privire la Procuratura Republicii Moldova procuratura militară este inclusă într-un sistem unic şi centralizat de organe ale Procuraturii republicii, condusă de Procurorul Republicii Moldova în cadrul căruia procurorii militari inferiori şi anchetatorii se subordonează Procurorului militar al Republicii Moldova şi Procurorului Republicii Moldova.

Procuratura militară este constituită din Direcţia de supraveghere a executării legilor în Forţele Armate şi procuraturile militare teritoriale.

 

Articolul 7. Direcţia de supraveghere a executării legilor în Forţele Armate

Direcţia de supraveghere a executării legilor în Forţele Armate se formează în cadrul Procuraturii Republicii Moldova şi este condusă de Procurorul militar al Republicii Moldova.

Procurorul militar al Republicii Moldova - Şeful Direcţiei de supraveghere a executării legilor în Forţele Armate are adjuncţi - şefi de secţii, în cadrul cărora activează procurori militari superiori şi procurori militari, anchetatori militari superiori pentru cauze excepţionale şi anchetatori militari pentru cauze excepţionale.

 

Articolul 8. Procuratura militară teritorială

Procuratura militară teritorială este condusă de procurorul militar, care are un adjunct (adjuncţi), ajutori superiori şi ajutori. În procuraturile militare activează anchetatori militari superiori şi anchetatori militari.

 

Articolul 9. Numirea procurorilor militari şi durata împuternicirilor lor

Procurorul militar al Republicii Moldova este membru al Colegiului Procuraturii Republicii Moldova, fiind confirmat în această calitate de Parlament la prezentarea Procurorului Republicii Moldova.

Procurorii militari inferiori sînt numiţi de Procurorul Republicii Moldova avînd o durată a împuternicirilor de cinci ani.

 

Articolul 10. Împuternicirile Procurorului militar al Republicii Moldova

Procurorul militar al Republicii Moldova conduce şi exercită controlul asupra activităţii procuraturilor militare, organizează munca de educare şi ridicare a calificării cadrelor acestora, în limitele competenţei sale, dă dispoziţii obligatorii pentru toate procuraturile militare.

 

Articolul 11. Împuternicirile procurorilor militari

Procurorul militar al Republicii Moldova şi procurorii militari subordonaţi lui beneficiază de toate împuternicirile de procuror, determinate de Legea cu privire la Procuratura Republicii Moldova, de prezentul regulament, precum şi de alte acte legislative.

 

III. SUPRAVEGHEREA EXERCITATĂ DE PROCURORUL MILITAR

Articolul 12. Împuternicirile procurorului militar la exercitarea supravegherii generale

Procurorul militar în limitele competenţei sale:

a) cere ordine, instrucţii, regulamente, hotărîri, dispoziţii şi alte acte, emise de organele de conducere militare, de comandanţi (şefi) şi alţi factori de decizie ai Forţelor Armate, ai trupelor de carabinieri ale M.A.I. şi trupelor de grăniceri ale M.S.N. pentru a controla concordanţa lor cu Constituţia, cu statutele militare, aprobate de Prezidiul Parlamentului, cu alte acte ale legislaţiei militare, precum şi cu hotărîrile Guvernului;

b) cere de la organele de conducere militar, comandanţi (şefi) şi alţi factori de decizie ai Forţelor Armate, ai trupelor de carabinieri ale M.A.I. şi trupelor de grăniceri ale M.S.N. să prezinte documentele, materialele, datele statistice şi altă informaţie necesară, să organizeze controale şi revizii ale activităţii unităţilor militare, subordonate lor, instituţiilor, instituţiilor de învăţămînt militar, întreprinderilor, organizaţiilor, serviciilor şi factorilor de decizie, să repartizeze specialişti pentru soluţionarea chestiunilor apărute pe parcursul supravegherii, să efectueze expertize, controlul materialelor, comunicărilor, parvenite la procuratură, şi-i obligă să-l informeze despre rezultatele controlului;

c) controlează executarea legilor de către organele de conducere militară, unităţile militare, instituţiile, instituţiile de învăţămînt militar, întreprinderile, organizaţiile şi factorii de decizie ai Forţelor Armate, trupelor de carabinieri ale M.A.I. şi trupelor de grăniceri ale M.S.N. în legătură cu cererile, plîngerile şi alte comunicări despre delicte;

d) controlează legalitatea reţinerii administrative a persoanelor şi a aplicării de către organele respective şi factorii de decizie a pedepselor pentru contravenţii administrative; eliberează persoanele ce au fost ilegal supuse reţinerii administrative;

e) citează factori de decizie, militari şi alte persoane şi le solicită explicaţii orale şi scrise cu privire la încălcările legii, audiază comunicările şi explicaţiile comandanţilor (şefilor) şi altor factori de decizie ai Forţelor Armate, trupelor de carabinieri ale M.A.I. şi trupelor de grăniceri ale M.S.N., privind starea legalităţii în unităţi militare, instituţii, instituţii de învăţămînt militar, întreprinderi, organizaţii şi servicii, aflate în subordinea şi sub controlul lor;

f) atacă prin recurs ordinele şi alte acte de drept care contravin legii, emise de organele de conducere şi de control, militare ale Forţelor Armate, trupele de carabinieri ale M.A.I. şi trupele de grăniceri ale M.S.N., precum şi actele şi acţiunile ilegale ale comandanţilor (şefilor) şi altor factori de decizie ai Forţelor Armate, trupelor de carabinieri ale M.A.I. şi trupelor de grăniceri ale M.S.N.;

g) trage la răspundere penală infractorii în modul stabilit, intentează dosare penale, proceduri disciplinare sau administrative, remite, în cazurile prevăzute de lege, aceste materiale colectivelor de militari, organizaţiilor obşteşti pentru soluţionarea problemei de aplicare a măsurilor de influenţă publică;

h) adresează acţiuni în arbitraj şi în instanţa judecătorească;

i) ia măsuri în modul stabilit pentru recuperarea pagubelor, cauzate de lezarea legii;

j) înaintează sesizări organelor de conducere militare, comandanţilor (şefilor), altor factori de decizie şi organizaţiilor obşteşti cu privire la lichidarea încălcărilor de lege, cauzelor şi condiţiilor ce le-au favorizat.

În exercitarea supravegherii asupra respectării legalităţii procurorul militar este în drept să intre fără nici un obstacol pe teritoriul şi în încăperile Ministerului Apărării (în continuare M.A.), trupelor de carabinieri ale M.A.I., trupelor de grăniceri ale M.S.N., unităţilor militare, instituţiilor, instituţiilor de învăţămînt militar, întreprinderilor, organizaţiilor, serviciilor, să aibă acces neîngrădit la documentele şi materialele lor, care necesită controlul.

Procurorul militar al Republicii Moldova este în drept să asiste la şedinţele colegiilor M.A., M.A.I. M.S.N. (privind chestiunile consolidării legalităţii şi ordinii de drept în trupe).

 

Articolul 13. Împuternicirile procurorului militar la supravegherea respectării legilor de către organele de cercetare penală şi anchetă prealabilă

Supravegherea respectării legilor de către organele de cercetare penală, ce activează în Forţele Armate, trupele de carabinieri ale M.A.I. trupele de grăniceri ale M.S.N. şi organele de anchetă prealabilă se efectuează în conformitate cu art.23, 24 şi 25 ale Legii cu privire la Procuratura Republicii Moldova.

 

Articolul 14. Împuternicirile procurorului militar la supravegherea legalităţii deciziilor tribunalelor militare

Supravegherea legalităţii deciziilor tribunalelor militare se efectuează în conformitate cu art.28, 29, 30, 32, 33, 34 şi 35 ale Legii cu privire la Procuratura Republicii Moldova.

 

Articolul 15. Împuternicirile procurorului militar la supravegherea respectării legilor în camerele de arest şi în unităţile disciplinare

Exercitînd supravegherea respectării legilor şi statutelor militare în camerele de arest, în alte locuri de detenţie a militarilor, carabinierilor, rezerviştilor chemaţi la concentrare, reţinuţi şi arestaţi, şi în unităţile disciplinare, precum şi executării pedepselor pronunţate de tribunalele militare în unităţile militare, procurorul militar în limitele competenţei sale:

a) vizitează, în mod regulat şi la orice oră, cu scopul controlului respectării legilor şi statutelor militare, camerele de arest, alte locuri de detenţie a militarilor, carabinierilor,rezerviştilor chemaţi la concentrare, reţinuţi şi arestaţi, şi unităţile disciplinare;

b) ia cunoştinţă de documentele, în baza cărora persoanele au fost reţinute ca fiind suspectate de săvîrşirea infracţiunii, puse sub baza preventivă, reţinute sau arestate în ordine disciplinară, sau îşi ispăşesc pedeapsa în unitatea disciplinară sau în camera de arest;

c) eliberează de îndată persoana deţinută ilegal în camera de arest, în alt loc de detenţie a reţinuţilor şi arestaţilor sau în unitatea disciplinară sau, prin încălcarea legii, a fost reţinută, pusă sub pază preventivă sau arestată în ordine disciplinară, cere explicaţii comandanţilor (şefilor) şi altor factori de decizie;

d) interoghează pe cei reţinuţi, arestaţi şi condamnaţi;

e) controlează concordanţa ordinelor şi dispoziţiilor comandanţilor (şefilor) şi altor factori de decizie cu legile şi prevederile statutelor militare, ce reglementează ordinea şi condiţiile de detenţie a celor reţinuţi, arestaţi şi condamnaţi, sistează executarea unor asemenea acte şi le atacă cu recurs dacă ele contravin legii sau statutului militar.

Ordonanţele şi dispoziţiile procurorului militar referitoare la respectarea ordinii şi condiţiilor de detenţie a reţinuţilor, arestaţilor şi condamnaţilor, stabilite de lege şi statute militare, urmează a fi executate în mod obligatoriu de către comandanţii (şefii) respectivi şi alţi factori de decizie.

 

IV. CAUZELE PENALE CE ŢIN DE COMPETENŢA

PROCURATURII MILITARE

Articolul 16. Cauzele penale ce ţin de competenţa anchetatorilor procuraturii militare

Anchetatorii procuraturii militare efectuează ancheta prealabilă a cauzelor penale pe care legea le referă la competenţa lor, precum şi a cauzelor remise lor de către Procurorul Republicii Moldova.

Anchetatorii procuraturii militare cercetează cauzele penale privind infracţiunile comise de:

a) militari ai Forţelor Armate, precum şi de rezervişti chemaţi la concentrare;

b) efectivul de soldaţi, de sergenţi şi ofiţeri ai M.S.N.;

c) carabinieri ai M.A.I.;

d) muncitori şi funcţionari ai Forţelor Armate la exercitarea de către ei a obligaţiunilor lor.

În cazul în care unei persoane sau unui grup de persoane se inculpă săvîrşirea unei sau a cîtorva infracţiuni, iar cauza a cel puţin unui inculpat este de competenţa anchetatorului procuraturii militare, cauza este examinată de către anchetatorul procuraturii militare cu respectarea regulilor de unire şi divizare a dosarelor penale, stabilite de legislaţia de procedură penală.

 

V. CADRELE, ASIGURAREA TEHNICO-MATERIALĂ

A PROCURATURII MILITARE

Articolul 17. Statutul lucrătorilor procuraturii militare

În procuratura militară sînt angajaţi lucrători atestaţi ai procuraturilor teritoriale, ofiţeri-jurişti, absolvenţi ai instituţiilor de învăţămînt juridic superior şi ai facultăţilor de drept prin decizia Procurorului Republicii Moldova conform Legii cu privire la Procuratura Republicii Moldova.

Lucrătorilor operativi din procuratura militară li se atribuie statutul de militar printr-un ordin special emis de către ministrul apărării.

Stagiul de muncă (vechimea în muncă) al lucrătorilor procuraturilor teritoriale, precum şi al ofiţerilor-jurişti, ce au fost trecuţi în Direcţia de supraveghere a executării legilor în Forţele Armate şi la procuraturile militare teritoriale se include în vechimea în muncă de aflare în serviciul militar.

Conferirea gradelor militare speciale ordinare a contingentului inferior şi superior de ofiţeri militarilor din procuratura militară se realizează de către Procurorul Republicii Moldova în conformitate cu Regulamentul privind gradele de clasificare ale lucrătorilor din Procuratură, aprobat de Prezidiul Parlamentului.

Prin decizia Procurorului Republicii Moldova lucrătorilor din procuratură, transferaţi în procuratura militară li se conferă grad militar special, ţinîndu-se cont de gradul militar în rezervă şi de gradul de clasificare al lucrătorului procuraturii.

Gradul militar special "general de brigadă de justiţie" este conferit Procurorului militar al Republicii Moldova de Prezidiul Parlamentului la prezentarea Procurorului Republicii Moldova.

 

Articolul 18. Asigurarea materială şi socială a lucrătorilor procuraturii militare

Remunerarea lucrătorilor din procuratura militară (ofiţerilor) se stabileşte luîndu-se în considerare funcţia deţinătoare, gradul militar şi vechimea în muncă care este calculată în conformitate cu art.18 al Legii asigurării cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne.

Organele M.A., cele de autoadministrare locală sînt obligate în termen nu mai mare de un an după numirea în funcţie a procurorului militar sau anchetatorului procuraturii militare să-i asigure cu locuinţă sau casă individuală şi să le instaleze telefon.

Aprovizionarea tehnico-materială a organelor procuraturii militare, asigurarea lor cu încăperi de serviciu, mijloace de transport, mijloace de telecomunicaţii se efectuează din contul mijloacelor M.A.

Lucrătorii organelor procuraturii militare sînt asiguraţi cu uniformă din contul mijloacelor M.A. conform modelelor stabilite pentru ofiţerii Forţelor Armate.

Paza încăperilor de serviciu ale organelor procuraturii militare este realizată de subunităţile militare.

Lucrătorii procuraturii militare (ofiţerii atestaţi) au dreptul la un concediu anual de 30 zile calendaristice.

Durata concediului procurorilor militari şi anchetatorilor procuraturii militare cu vechime în muncă de zece ani se măreşte cu 5 zile, iar după fiecare cinci ani lucraţi ulterior încă cu 5 zile, astfel încît durata concediului să nu depăşească 45 zile calendaristice.

Asigurarea ofiţerilor procuraturii militare cu pensii se realizează în conformitate cu Legea asigurării cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne.

 

Articolul 19. Structura şi statele procuraturii militare

Efectivul procuraturii militare este parte componentă a personalului Procuraturii Republicii Moldova şi este asigurat cu toate felurile de aprovizionare în rînd cu efectivul unităţilor militare şi instituţiilor M.A.

Structura şi statele Direcţiei de supraveghere a executării legilor în Forţele Armate şi a procuraturilor militare teritoriale sînt stabilite de Procurorul Republicii Moldova.

 

Articolul 20. Paza şi escortarea reţinuţilor şi arestaţilor

Paza şi escortarea în procuraturile militare a persoanelor deţinute sub strajă în camerele de arest ale trupelor şi garnizoanelor se realizează respectiv de subunităţile militare sau comenduirile militare ale garnizoanelor.

Escortarea persoanelor, ce se află în alte locuri de detenţie a reţinuţilor şi arestaţilor, precum şi în izolatoarele de anchetă penală, în penitenciare se face în modul stabilit de subunităţile trupelor de carabinieri, organelor şi instituţiilor de interne.