H O T Ă R Â R E
cu privire la aprobarea Programului de compensare a creşterii preţului
la energia electrică pentru întreprinderile din Republica Moldova
nr. 79 din 19.02.2025
Monitorul Oficial nr.66-69/82 din 21.02.2025
* * *
În temeiul art.12 lit.c) din Legea nr.71/2023 cu privire la subvenţionarea în agricultură şi mediul rural (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.134-137, art.209), cu modificările ulterioare, şi al art.9 şi 11 din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.306-313, art.651), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Programul de compensare a creşterii preţului la energia electrică pentru întreprinderile din Republica Moldova (se anexează).
2. Instituţia Publică Agenţia de Guvernare Electronică va dezvolta, va administra şi va asigura mentenanţa platformei electronice destinate colectării, procesării şi validării cererilor de compensare a diferenţei de preţ la energia electrică în baza unui acord cu Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, care va gestiona operaţional procesul de verificare şi calcul al compensaţiilor.
3. Compensaţia parţială a diferenţei de preţ reglementat la energia electrică se va acorda începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi până la data de 31 decembrie 2025, în limita bugetului disponibil.
4. Întreprinderile care au depus cereri pe portalul guvernamental al unităţilor de drept (MCabinet) în perioada 10 ianuarie 2025 – 20 februarie 2025, în conformitate cu pct.3.5 din Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova nr.4/2025, dar care nu au beneficiat de compensaţii, vor depune cereri repetate până la 30 martie 2025.
5. Soldul mijloacelor financiare alocate Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării, din fondul de intervenţie al Guvernului în temeiul pct.3.10 din Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova nr.4/2025 (inclusiv actele emise pentru executarea acesteia) se debursează către Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului pentru implementarea prezentei hotărâri.
6. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării şi Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.
7. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU | Dorin RECEAN
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul dezvoltării economice şi digitalizării | Dumitru Alaiba |
Ministrul agriculturii şi industriei alimentare | Ludmila Catlabuga |
Ministrul finanţelor | Victoria Belous
|
Nr.79. Chişinău, 19 februarie 2025. |
Aprobat
prin Hotărârea Guvernului
nr.79 din 19 februarie 2025
PROGRAM
de compensare a creşterii preţului la energia electrică pentru
întreprinderile din Republica Moldova
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Programul de compensare a creşterii preţului la energia electrică pentru întreprinderile din Republica Moldova (în continuare – Program) stabileşte procedura, modalitatea şi condiţiile de compensare parţială a diferenţei de preţ reglementat la energia electrică pentru întreprinderi.
2. Obiectivul prezentului Program rezidă în sprijinirea întreprinderilor din sectoarele prioritare prin compensarea parţială a creşterii preţurilor reglementate la energia electrică, pentru a menţine competitivitatea şi sustenabilitatea economică.
3. Prezentul Program se aplică întreprinderilor care procură energie electrică de la titularii de licenţă pentru furnizarea energiei electrice la preţuri reglementate sau care nu au relaţii contractuale directe cu furnizorii de energie electrică, dar procură energie electrică de la un consumator angro sau în calitate de utilizator într-un sistem de distribuţie închis al energiei electrice, care îşi desfăşoară activitatea principală în domeniile specificate în anexa nr.1.
4. Implementarea prezentului Program se pune în sarcina Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului şi Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură.
5. Pentru implementarea prezentului Program, Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului şi Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură vor elabora şi vor publica ghidul de aplicare pe site-ul web oficial al organizaţiei.
6. Cuantumul şi modul de acoperire a cheltuielilor administrative suportate de către Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului în procesul de implementare se aprobă de către Consiliul instituţiei din bugetul administrativ al instituţiei.
7. În sensul prezentului Program se utilizează următoarele noţiuni:
7.1. compensaţie – sprijin financiar acordat întreprinderilor sub formă de ajutor de minimis în conformitate cu prevederile Legii nr.139/2012 cu privire la ajutorul de stat sau sub formă de plată complementară în conformitate cu prevederile Legii nr.71/2023 cu privire la subvenţionarea în agricultură şi mediul rural, pentru a acoperi parţial costurile suplimentare rezultate din majorarea preţului la energia electrică;
7.2. furnizor al compensaţiei (în continuare – furnizor):
7.2.1. Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului în cazul acordării compensaţiei sub formă de ajutor de minimis;
7.2.2. Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, în cazul acordării compensaţiei sub formă de plată complementară;
7.3. beneficiar al compensaţiei (în continuare – beneficiar) – întreprindere care îndeplineşte condiţiile stipulate la pct.9;
7.4. diferenţa de preţ reglementat în urma majorării preţurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice – diferenţa dintre preţul reglementat pentru furnizarea energiei electrice pentru perioada compensată şi preţul respectiv din luna decembrie 2024;
7.5. factură de recalcul cu minus – document emis de titularii de licenţă pentru furnizarea energiei electrice la preţuri reglementate care corectează o factură anterioară, reducând suma datorată iniţial de beneficiar, ca urmare a ajustării consumului de energie sau a preţurilor reglementate aplicate pentru o perioadă deja compensată.
Alte noţiuni utilizate în prezentul Program sunt definite în sensul Legii concurenţei nr.183/2012, al Legii nr.139/2012 cu privire la ajutorul de stat, al Legii nr.107/2016 cu privire la energia electrică şi al Legii nr.71/2023 cu privire la subvenţionarea în agricultură şi mediul rural.
8. Efectele şi beneficiile prezentului Program sunt următoarele:
8.1. reducerea impactului negativ al creşterii preţurilor reglementate la energie asupra întreprinderilor;
8.2. menţinerea competitivităţii sectoarelor afectate;
8.3. îmbunătăţirea sustenabilităţii economice a beneficiarilor;
8.4. atenuarea spiralei inflaţioniste şi menţinerea costurilor la produsele social importante.
II. CRITERIILE DE ELIGIBILITATE PENTRU BENEFICIARI
9. Sunt eligibile pentru compensare întreprinderile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
9.1. îşi desfăşoară activitatea principală în unul dintre domeniile economice specificate în anexa nr.1;
9.2. nu au depăşit, pe parcursul anului curent de acordare a compensaţiei şi al celor doi ani calendaristici anteriori, valoarea totală cumulată a ajutorului de minimis şi a plăţilor complementare indiferent de forma acestora sau de scopul urmărit, în sumă de 5000000 de lei.
10. Activitatea principală menţionată la subpct.9.1 se determină în baza datelor din Declaraţia privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (forma IPC21) pentru luna noiembrie 2024, prezentată de întreprinderi către Serviciul Fiscal de Stat până la data de 31 decembrie 2024, sau datele Biroului Naţional de Statistică, după caz. Lista codurilor principale de activitate declarate de întreprinderi, utilizate pentru determinarea eligibilităţii în cadrul prezentului Program, se va prezenta conform anexei nr.2.
11. În cazul întreprinderilor noi, înregistrate după perioada de raportare indicată la pct.10, eligibilitatea în cadrul prezentului Program se determină în baza documentelor justificative eliberate de Agenţia Servicii Publice, cu codul CAEM declarat la momentul înregistrării. În cazul întreprinderilor care au indicat eronat codul CAEM în forma IPC21, eligibilitatea în cadrul prezentului Program se determină în baza documentelor justificative eliberate de Biroul Naţional de Statistică, la cererea întreprinderilor, şi în baza rapoartelor relevante prezentate de către acestea.
12. Biroul Naţional de Statistică examinează cererile privind codul CAEM aferent activităţii principale ale întreprinderilor şi asigură transmiterea răspunsului către entitatea solicitantă în termen de 10 zile.
III. CONDIŢII DE ACORDARE A COMPENSAŢIEI
13. Bugetul prezentului Program este de 300 de milioane de lei şi sunt destinate acordării compensaţiilor sub formă de ajutor de minimis şi plată complementară.
14. Ministerul Finanţelor alocă mijloacele financiare prevăzute la pct.13 către:
14.1. Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, care debursează mijloacele financiare către Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului pentru acordarea compensaţiilor sub formă de ajutor de minimis;
14.2. Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, pentru acordarea compensaţilor sub formă de plăţi complementare.
15. Compensarea se efectuează din luna următoare atribuirii codului eligibil.
16. Compensaţia se acordă exclusiv pentru locurile de consum aferente activităţii principale desfăşurate de beneficiar. Locurile de consum eligibile trebuie să fie înregistrate şi să reflecte activităţile economice prioritare ale întreprinderii, conform codurilor principale de activitate declarate.
17. Compensaţia se acordă sub formă de mijloace financiare în mărime de 50% din diferenţa de preţ reglementat (fără TVA) în urma majorării preţurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice.
18. Valoarea maximă a compensaţiei per beneficiar nu va depăşi pragul de 5000000 de lei.
IV. MODALITATEA DE IMPLEMENTARE
19. Furnizorul va utiliza informaţia oferită de Serviciul Fiscal de Stat şi Biroul Naţional de Statistică, după caz, pentru actualizarea secţiunii dedicate pe portalul guvernamental al unităţilor de drept (MCabinet)/aplicaţia guvernamentală integrată a serviciilor electronice EVO în scopul asigurării accesului rapid al întreprinderilor la modulul de depunere a cererilor.
20. Titularii de licenţă pentru furnizarea energiei electrice care au impusă obligaţia de a presta serviciu universal prezintă furnizorului datele cu privire la facturile emise întreprinderilor eligibile, la cantitatea de energie electrică consumată pentru fiecare loc de consum (NLC) şi la nivelul de tensiune, conform anexei nr.3.
21. Prezentarea informaţiei menţionate la pct.20 se efectuează în ziua următoare celei în care au fost emise facturile, pe adresa electronică a furnizorului, iar furnizorul asigură actualizarea corespunzătoare a datelor expuse în secţiunea dedicată pe portalul guvernamental al unităţilor de drept (MCabinet)/aplicaţia guvernamentală integrată a serviciilor electronice EVO.
22. În scopul de a beneficia de compensaţii, întreprinderile eligibile vor depune cereri pe propria răspundere pentru fiecare lună pentru care se solicită acordarea compensaţiei.
23. Administratorii întreprinderilor eligibile sau persoanele cu împuternicire de reprezentare incluse în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (MPower), după autentificarea în portalul guvernamental al unităţilor de drept (MCabinet)/aplicaţia guvernamentală integrată a serviciilor electronice EVO, accesează modulul „Compensaţii”.
24. În cazul în care un administrator reprezintă mai mulţi beneficiari de compensaţii, acesta selectează întreprinderea pentru care solicită compensaţia.
25. Cererea depusă conform prevederilor pct.22 trebuie să includă informaţii referitoare la: titularii de licenţă pentru furnizarea energiei electrice; codul NLC pentru care se solicită compensaţia; seria şi numărul facturii; data emiterii facturii; cantitatea de energie electrică consumată la preţ reglementat majorat, exprimată în kWh; nivelul de tensiune şi altă informaţie, după caz. Modelul cererii este elaborat de furnizor şi constituie parte integrantă a ghidului solicitantului.
26. Termenul-limită de depunere a cererii pentru acordarea compensaţiilor este de 30 de zile de la data emiterii facturii pentru energia electrică. Cererile depuse cu depăşirea termenului stabilit se resping ca fiind tardive.
27. Cererea de acordare a compensaţiei se respinge în următoarele cazuri:
27.1. cererea a fost depusă după termenul-limită stabilit;
27.2. cererea depusă este incompletă;
27.3. cererea conţine informaţii eronate, a căror veridicitate nu poate fi confirmată;
27.4. cererea conţine date/facturi pentru care au fost calculate/acordate compensaţii;
27.5. întreprinderea nu îndeplineşte condiţiile de eligibilitate stabilite la pct.9;
27.6. o cerere identică a fost depusă deja.
28. Pentru confirmarea informaţiilor completate conform cererii, întreprinderile vor încărca/ataşa pe portalul guvernamental al unităţilor de drept (MCabinet)/aplicaţia guvernamentală integrată a serviciilor electronice EVO facturile fiscale în baza cărora solicită acordarea compensaţiei, în format pdf, png, jpg sau heic.
29. După completare, administratorul sau persoanele cu împuternicire de reprezentare selectează contul bancar pentru transferul compensaţiilor. După depunere, statutul cererii poate fi urmărit în modulul „Compensaţii”.
30. Compensaţiile în baza cererilor depuse conform pct.22 se calculează automat de sistemul informaţional dezvoltat de Agenţia de Guvernare Electronică.
31. Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, săptămânal, va extrage din sistem informaţia privind cererile acceptate spre compensare şi valoarea compensaţiilor calculate conform anexei nr.3, în baza căreia va genera dispoziţiile de plată prin intermediul Serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay) şi va efectua transferul compensaţiei la contul beneficiarului.
32. Pentru beneficiarii ale căror activităţi economice principale corespund codurilor CAEM 01.11–01.41, Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului va extrage săptămânal din sistem informaţia privind cererile acceptate pentru compensare şi valoarea compensaţiilor calculate conform anexei nr.3. Aceste informaţii vor fi transmise către Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, care, pe baza acestora, va genera dispoziţiile de plată şi va efectua transferul compensaţiilor în conturile beneficiarilor.
33. În cazul în care beneficiarul a primit factură de recalcul cu minus de la titularii de licenţă pentru furnizarea energiei electrice pentru perioada compensată, acesta, în termen de 15 zile, va depune la Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului sau la Instituţia Publică Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură o cerere pentru recalcularea sumei compensaţiei şi va restitui diferenţa în bugetul de stat, utilizând codul IBAN furnizat de furnizor.
V. CUMULAREA COMPENSAŢIEI
34. Compensaţia acordată în cadrul prezentului Program se cumulează cu ajutoarele de minimis şi plăţile complementare, dar numai dacă acestea sunt acordate pentru categorii diferite de compensaţii. Suma totală a compensaţiei nu va depăşi pragul prevăzut la pct.18.
35. Compensaţiile acordate în cadrul prezentului Program nu se cumulează cu niciun ajutor acordat pentru acelaşi serviciu de interes economic general, indiferent dacă acesta constituie sau nu ajutor de stat.
VI. MONITORIZARE ŞI RAPORTARE
36. Furnizorul compensaţiei asigură organizarea şi ţinerea evidenţei compensaţilor acordate timp de 10 ani, care să conţină informaţii privind identificarea beneficiarului, valoarea compensaţiei acordate, data acordării, precum şi alte informaţii utile referitoare la acordarea unor astfel de compensaţii sau informaţii care ar demonstra respectarea condiţiilor prevăzute în prezentul Program.
37. Inspectoratul Control Financiar de Stat şi alte organe de control abilitate verifică corectitudinea beneficierii de compensaţie parţială a diferenţei de preţ reglementat la energia electrică.
38. În cazul constatării beneficierii nejustificate de compensaţie, organul de control este obligat să înainteze întreprinderii beneficiare o solicitare scrisă de restituire a acesteia în termen de 30 de zile calendaristice de la constatarea abaterii. Întreprinderea beneficiară este obligată să restituie mijloacele financiare primite în bugetul de stat în termen de 15 zile calendaristice de la data primirii solicitării. Informaţiile furnizate de către Serviciul Fiscal de Stat, titularii de licenţă pentru furnizarea energiei electrice şi alte autorităţi publice sau entităţi implicate în implementarea prezentului Program se consideră corecte, complete şi conforme cu realitatea. Aceste informaţii beneficiază de o prezumţie de veridicitate şi nu pot fi puse sub semnul îndoielii decât în baza unor probe contrare, prezentate de persoanele interesate.
39. Fiecare instituţie sau entitate implicată poartă răspundere pentru corectitudinea, exactitatea şi actualitatea informaţiilor furnizate.
40. În situaţia în care se constată erori în informaţiile furnizate, instituţia emitentă are obligaţia de a corecta datele respective în termen de cel mult 10 zile lucrătoare.
41. Administratorul sau persoanele cu împuternicire de reprezentare poartă răspundere pentru corectitudinea, completitudinea şi veridicitatea datelor introduse în cererea pentru acordarea compensaţiei.
42. Orice beneficiar care, în mod intenţionat, comite acţiuni care contravin prevederilor prezentului Program prin introducerea de date false, incomplete sau incorecte în cererea de solicitare sau nu îşi îndeplineşte obligaţiile privind procesul de compensare cu bună-credinţă răspunde potrivit legii pentru prejudiciile cauzate autorităţilor implicate, altor persoane sau bugetului de stat. Răspunderea beneficiarilor pentru faptele descrise nu exclude aplicarea altor sancţiuni prevăzute de legislaţie, inclusiv răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz.
43. Furnizorul ajutorului de minimis raportează anual, până la data de 31 martie, Consiliului Concurenţei informaţia cu privire la ajutoarele de minimis acordate în anul precedent. Informaţiile se prezintă în baza formularului de raportare a ajutorului de minimis, conform anexei nr.2 la Regulamentul privind modalitatea de ţinere a Registrului ajutoarelor de stat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1112/2016.
44. La solicitarea Consiliului Concurenţei, furnizorul ajutorului de minimis are obligaţia de a transmite, în termen de 20 de zile lucrătoare, toate informaţiile pe care autoritatea de concurenţă le consideră necesare pentru a evalua dacă au fost respectate condiţiile pentru acordarea ajutorului de minimis prevăzut în prezentul Program. Termenul respectiv poate fi prelungit pe o perioadă similară, la cererea motivată, prezentată de furnizor şi acceptată de Consiliul Concurenţei.
45. Cererea se consideră motivată dacă imposibilitatea prezentării informaţiei solicitate în termenul prevăzut la pct.40 nu este imputabilă furnizorului ajutorului de minimis, cu anexarea probelor ce confirmă cele invocate.
46. Despre acceptul sau refuzul prelungii termenului de către Consiliul Concurenţei, furnizorul de ajutor de minimis va fi informat în termen de cinci zile lucrătoare de la data înregistrării cererii complete la autoritatea de concurenţă.
VII. ALTE DISPOZIŢII
47. Pentru asigurarea transparenţei implementării prezentului Program, furnizorul are obligaţia de a publica pe site-ul web oficial al instituţiei următoarele informaţii privind măsura de acordare a compensaţiei:
47.1. textul Programului;
47.2. ghidul de aplicare;
47.3. valoarea compensaţiei acordate.
48. Pentru întreprinderile care îndeplinesc criteriile de eligibilitate stabilite la pct.9, compensaţiile se vor acorda exclusiv în baza prezentului Program. În cazul întreprinderilor care nu au beneficiat anterior de compensaţii, dar devin eligibile conform prezentului Program, acestea pot solicita compensaţii începând cu data intrării în vigoare a acestuia.
Anexa nr.1 la Programul de compensare a creşterii preţului la energia electrică pentru întreprinderile din Republica Moldova
LISTA domeniilor de activitate pentru care se acordă compensaţie
| ||
Nr. crt. | Secţiunea activităţii economice | Clasa activităţilor economice eligibile |
1. | A. AGRICULTURĂ, SILVICULTURĂ ŞI PESCUIT | 01.11-01.64, cu excepţia 01.15 |
2. | C. INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE | 10.11-23.20, cu excepţia 10.41; 10.42; 11.01-12.00; 18.20-19.20; 20.30-20.59 |
Anexa nr.2 la Programul de compensare a creşterii preţului la energia electrică pentru întreprinderile din Republica Moldova
INFORMAŢIA cu privire la codurile principale de activitate declarate în Declaraţia privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (forma IPC21) pentru luna noiembrie 2024, prezentată de întreprinderi către Serviciului Fiscal de Stat până la data de 31 decembrie 2024
| |||
Nr. crt. | Codul fiscal al întreprinderii | Denumirea întreprinderii | Codul principal de activitate declarat (CAEM) |
1. | |||
2. | |||
3. | |||
4. | |||
5. |
Anexa nr.3 la Programul de compensare a creşterii preţului la energia electrică pentru întreprinderile din Republica Moldova
INFORMAŢIA cu privire la facturile eliberate şi consumul de energie electrică consumat în kWh aferent beneficiarilor eligibili spre compensare parţială a diferenţei de preţ reglementat pentru consumul energiei electrice procurate de la furnizorii de energie electrică la preţuri reglementate
| ||||||||
Nr. crt. | Codul fiscal al întreprinderii | Denumirea întreprinderii | Furnizorul de energie electrică | Seria şi numărul facturii | Datele de identificare ale consumatorului noncasnic (numărul contractului, NLC) | Data eliberării facturii | Volumul de energie electrică consumat la preţ reglementat majorat, în kWh | Nivelul tensiunii |
1. | ||||||||
2. | ||||||||
3. | ||||||||
4. | ||||||||
5. |