L E G E
cu privire la stagiile plătite în serviciul public
nr. 123 din 25.05.2023
Monitorul Oficial nr.204-207/356 din 21.06.2023
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul şi scopul legii
Articolul 2. Noţiuni de bază
Articolul 3. Sfera de aplicare a legii
Capitolul II
ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA STAGIILOR
Articolul 4. Organizarea şi durata stagiilor
Articolul 5. Selectarea stagiarilor
Articolul 6. Desfăşurarea stagiului
Articolul 7. Contractul de stagiu
Articolul 8. Bursa de stagiu
Capitolul III
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR
Articolul 9. Obligaţiile autorităţii-gazdă, ale coordonatorilor şi ale mentorului
Articolul 10. Drepturile stagiarului
Articolul 11. Obligaţiile stagiarului
Capitolul IV
EVALUAREA ACTIVITĂŢII ŞI A
CUNOŞTINŢELOR STAGIARULUI
Articolul 12. Evaluarea activităţii stagiarului
Articolul 13. Angajarea stagiarului
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul şi scopul legii
Prezenta lege reglementează modalitatea de desfăşurare a stagiilor plătite în serviciul public pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 29 de ani inclusiv, în scopul:
a) dezvoltării abilităţilor profesionale ale stagiarilor în îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor din domeniul în care se organizează stagiul;
b) desfăşurării unor activităţi şi familiarizării stagiarilor cu cerinţele autorităţii-gazdă;
c) cunoaşterii de către stagiari a specificului activităţii autorităţii-gazdă, precum şi a exigenţelor acesteia;
d) dobândirii de către stagiari a experienţei profesionale, a abilităţilor şi/sau competenţelor practice;
e) facilitării tranziţiei stagiarilor de la sistemul educaţional către piaţa muncii;
f) promovării incluziunii sociale, valorificării diversităţii şi asigurării egalităţii, combaterii stereotipurilor şi prejudecăţilor.
Articolul 2. Noţiuni de bază
În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:
autoritate-gazdă – autoritate publică în care se desfăşoară stagiul;
bursă de stagiu – sumă de bani lunară la care are dreptul stagiarul pe perioada participării lui la stagiu conform contractului de stagiu;
certificat de finalizare a stagiului – document emis de autoritatea-gazdă la finalizarea stagiului, care atestă perioada în care stagiarul a desfăşurat activitate în baza contractului de stagiu, activităţile desfăşurate şi calificativul obţinut în urma evaluării;
contract de stagiu – contract încheiat între stagiar şi autoritatea-gazdă, pe durată determinată, în temeiul căruia stagiarul se obligă să se pregătească profesional şi să desfăşoare o activitate specifică sub supravegherea autorităţii-gazdă, care, la rândul său, se obligă să-i asigure stagiarului plata bursei şi toate condiţiile necesare realizării scopului prevăzut la art.1;
coordonator al stagiului – persoană desemnată de către conducătorul autorităţii-gazdă pentru organizarea şi implementarea stagiului;
coordonator naţional al stagiului – funcţie exercitată de Cancelaria de Stat, prin intermediul subdiviziunii responsabile de managementul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici;
mentor – persoană desemnată de autoritatea-gazdă să coordoneze, să informeze, să îndrume şi să acorde sprijinul necesar stagiarului pe perioada desfăşurării stagiului, să monitorizeze şi să evalueze activitatea acestuia;
raport de activitate – document întocmit de stagiar la finalizarea stagiului cu privire la activitatea desfăşurată;
raport de evaluare – document întocmit de mentor la finalizarea stagiului, prin care se realizează evaluarea activităţii desfăşurate de stagiar şi i se acordă calificativul aferent evaluării;
stagiar – persoană care participă la un stagiu, în baza unui contract de stagiu, pentru realizarea scopului prevăzut la art.1.
stagiu – activitate desfăşurată de stagiar în cadrul autorităţii-gazdă, având drept scop acumularea cunoştinţelor practice, dezvoltarea abilităţilor profesionale şi/sau dobândirea de noi abilităţi, precum şi modelarea atitudinilor/comportamentelor profesionale necesare într-un anumit domeniu de activitate.
Articolul 3. Sfera de aplicare a legii
Stagiile se desfăşoară în cadrul:
a) Secretariatului Parlamentului Republicii Moldova;
b) Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova;
c) Cancelariei de Stat;
d) ministerelor şi autorităţilor administrative din subordinea acestora;
e) autorităţilor administrative centrale subordonate Guvernului.
Capitolul II
ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA STAGIILOR
Articolul 4. Organizarea şi durata stagiilor
(1) Stagiile care urmează să se desfăşoare în cadrul autorităţilor menţionate la art.3 lit.c)–e) se organizează de către coordonatorul naţional al stagiului, iar cele care urmează să se desfăşoare în cadrul autorităţilor menţionate la art.3 lit.a) şi b) se organizează de către autorităţile respective.
(2) Stagiile pot fi desfăşurate în colaborare cu partenerii de dezvoltare în cadrul autorităţilor-gazdă care au încheiat acorduri de colaborare în acest sens.
(3) Modul de organizare şi desfăşurare a stagiilor se aprobă de către Guvern.
(4) Autorităţile-gazdă planifică anual un număr anumit de locuri pentru stagii, în funcţie de necesităţi şi de statele de personal.
(5) Din numărul total de locuri pentru stagii, 10% sunt prevăzute pentru persoanele cu dizabilităţi. În cazul în care cota de 10% alocată pentru persoanele cu dizabilităţi nu a fost suplinită, locurile rămase vacante se realocă pentru ceilalţi participanţi la concurs.
(6) Durata unui stagiu este de maximum 720 de ore pe parcursul a 6 luni consecutive.
(7) Timpul de efectuare a stagiului este de maximum 40 de ore pe săptămână.
Articolul 5. Selectarea stagiarilor
(1) Selectarea stagiarilor se realizează în bază de concurs.
(2) Coordonatorul naţional al stagiului şi autoritatea-gazdă asigură informarea publică, prin intermediul portalului www.stagii.gov.md şi al paginii web oficiale a autorităţii, privind stagiul care urmează a fi anunţat şi scos la concurs, condiţiile şi criteriile de eligibilitate, perioada de desfăşurare a stagiului, procedura de selecţie, atribuţiile şi responsabilităţile stagiarului, condiţiile contractuale, precum şi privind rezultatele concursului de selectare a stagiarilor.
(3) Finanţarea stagiului, inclusiv plata bursei de stagiu, se asigură din contul bugetului de stat şi/sau din surse externe, oferite de partenerii de dezvoltare în baza acordurilor de colaborare între părţi.
(4) O persoană are dreptul de a participa la maximum două stagii, desfăşurate la autorităţi-gazdă diferite şi în perioade diferite.
(5) Perioada în care stagiarul a participat la stagiu se ia în considerare la calcularea vechimii în muncă în cazul în care, în urma evaluării, i-a fost acordat calificativul „bine” sau „foarte bine”.
Articolul 6. Desfăşurarea stagiului
(1) Stagiul se desfăşoară în temeiul unui contract de stagiu încheiat între stagiar şi autoritatea-gazdă, cu respectarea activităţilor specifice stabilite în acesta şi a regulamentelor interne aplicabile.
(2) Este interzisă delegarea unor sarcini stagiarului care constau în desfăşurarea altor activităţi şi/sau în exercitarea altor atribuţii decât cele care au ca obiect pregătirea teoretică şi practică în conformitate cu contractul de stagiu.
(3) Pe perioada stagiului, stagiarul se obligă să desfăşoare activităţile prevăzute în contractul de stagiu sub supravegherea autorităţii-gazdă, fiind coordonat de mentor.
(4) Mentorul este desemnat de conducătorul autorităţii-gazdă din rândul angajaţilor care au o experienţă de cel puţin doi ani în domeniul de activitate în care urmează să se desfăşoare stagiul.
(5) Un mentor poate ghida concomitent cel mult doi stagiari.
(6) Mentorul are dreptul la o indemnizaţie lunară, plătită de autoritatea-gazdă, al cărei cuantum se aprobă prin legea bugetului de stat pentru anul respectiv. Indemnizaţia respectivă, în cuantumul stabilit, se acordă mentorului indiferent de numărul de stagiari şi se calculează în funcţie de timpul efectiv lucrat în calitate de mentor.
[Art.6 completat prin Legea nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]
Articolul 7. Contractul de stagiu
(1) Contractul de stagiu se întocmeşte obligatoriu în formă scrisă, în limba română, după modelul aprobat de Guvern, şi se încheie cel târziu în ziua începerii stagiului.
(2) Drepturile şi obligaţiile părţilor cu privire la desfăşurarea stagiului se stabilesc în contractul de stagiu, în condiţiile prezentei legi, şi se completează, după caz, cu clauza de confidenţialitate şi cu prevederile regulamentelor interne.
(3) În situaţia în care autoritatea-gazdă constată încălcarea de către stagiar a regulamentelor interne şi/sau a contractului de stagiu, aceasta are dreptul, după efectuarea unei verificări interne, să-i aplice următoarele sancţiuni:
a) avertisment;
b) rezilierea contractului de stagiu.
(4) Temeiurile de suspendare şi încetare a contractului de stagiu sunt stabilite în modelul contractului de stagiu aprobat de Guvern, în conformitate cu prevederile Codului muncii aplicabile contractului individual de muncă.
(5) Autorităţile-gazdă nu pot încheia contracte de stagii cu persoanele care au fost angajate în aceste autorităţi.
Articolul 8. Bursa de stagiu
Stagiarul are dreptul la o bursă lunară, neimpozabilă, plătită de autoritatea-gazdă, al cărei cuantum se aprobă prin legea bugetului de stat pentru anul respectiv şi care se acordă proporţional pentru 160 de ore de activitate desfăşurată în timpul lunii.
Capitolul III
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR
Articolul 9. Obligaţiile autorităţii-gazdă, ale coordonatorilor şi ale mentorului
(1) Autoritatea-gazdă are următoarele obligaţii:
a) să organizeze procesul de selectare a persoanelor care vor participa la stagiu, cu respectarea principiilor transparenţei, echidistanţei şi egalităţii;
b) să monitorizeze şi să evalueze activitatea desfăşurată şi cunoştinţele asimilate de stagiar pe perioada şi la sfârşitul stagiului, prin intermediul mentorului, în condiţiile prezentei legi;
c) să-i stabilească stagiarului atribuţii în domeniul în care se desfăşoară stagiul;
d) să organizeze sesiuni de informare şi de instruire pentru stagiari;
e) să exercite controlul asupra modului de desfăşurare şi de îndeplinire a activităţilor stabilite stagiarului;
f) să exercite şi alte obligaţii care ţin de desfăşurarea stagiului.
(2) Coordonatorul naţional al stagiului are următoarele obligaţii:
a) să stabilească politica şi procedurile de implementare, modalităţile de acţiune şi modul de desfăşurare a stagiului;
b) să coordoneze procesul de recrutare şi selectare a candidaţilor;
c) să asigure publicitatea stagiului;
d) să monitorizeze procesul de implementare şi desfăşurare a stagiului;
e) să exercite şi alte obligaţii care sunt în sarcina coordonatorului naţional.
(3) Coordonatorul stagiului are următoarele obligaţii:
a) să organizeze şi să implementeze stagiul;
b) să stabilească, împreună cu conducătorii subdiviziunilor structurale distincte ale autorităţii-gazdă, numărul de locuri disponibile pentru stagiu în funcţie de domeniul de activitate al fiecăruia;
c) să asigure suportul necesar mentorilor şi stagiarilor;
d) să colaboreze cu mentorii pe linia coordonării, monitorizării şi dezvoltării activităţii stagiarilor;
e) să elaboreze documente şi materiale necesare bunei desfăşurări a stagiului;
f) să exercite şi alte obligaţii delegate de către conducătorul autorităţii-gazdă.
(4) Mentorul are următoarele obligaţii:
a) să coordoneze şi să îndrume activitatea stagiarului pe parcursul stagiului;
b) să monitorizeze modul de îndeplinire a activităţilor stagiarului;
c) să evalueze activitatea stagiarului şi să întocmească, la sfârşitul stagiului, un raport de evaluare aferent;
d) să valorifice cunoştinţele teoretice şi practice ale stagiarului în perioada stagiului;
e) să ţină evidenţa timpului efectiv al activităţii desfăşurate de stagiar.
Articolul 10. Drepturile stagiarului
Stagiarul are următoarele drepturi:
a) să primească bursă de stagiu de la autoritatea-gazdă în condiţiile specificate la art.8;
b) să beneficieze de asistenţa şi coordonarea mentorului desemnat de autoritatea-gazdă;
c) să i se stabilească activităţi al căror nivel de complexitate poate să crească treptat pe parcursul stagiului;
d) să fie asigurat cu resursele materiale necesare pregătirii sale profesionale şi perfecţionării abilităţilor sale practice;
e) să beneficieze de acces la informaţii care să-i permită consolidarea cunoştinţelor şi dezvoltarea abilităţilor;
f) să participe la sesiunile de formare continuă aferente funcţiei sau atribuţiilor sale, inclusiv la cele organizate pentru angajaţii subdiviziunii în care activează acesta, în limita numărului de locuri disponibile;
g) să beneficieze de evaluare obiectivă;
h) să primească raportul de evaluare a activităţii sale şi certificatul său de finalizare a stagiului;
i) să beneficieze de alte drepturi care decurg din prezenta lege şi din contractul de stagiu.
Articolul 11. Obligaţiile stagiarului
Stagiarul are următoarele obligaţii:
a) să realizeze sarcinile stabilite de mentorul său în conformitate cu prevederile contractului de stagiu;
b) să elaboreze raportul de activitate în termen de 10 zile lucrătoare de la finalizarea stagiului;
c) să respecte normele de confidenţialitate în desfăşurarea activităţii sale;
d) să respecte prevederile regulamentelor interne;
e) să respecte normele de securitate şi sănătate în muncă, precum şi normele privind situaţiile de urgenţă;
f) să exercite şi alte obligaţii care decurg din contractul de stagiu.
Capitolul IV
EVALUAREA ACTIVITĂŢII ŞI A CUNOŞTINŢELOR STAGIARULUI
Articolul 12. Evaluarea activităţii stagiarului
(1) Evaluarea activităţii stagiarului se realizează în baza unui raport de evaluare, întocmit de mentor în termen de 15 zile lucrătoare de la finalizarea stagiului, care cuprinde descrierea activităţilor desfăşurate de stagiar şi modul de îndeplinire a acestora, ţinându-se cont de:
a) abilităţile dobândite de stagiar în urma finalizării stagiului;
b) conduita stagiarului pe durata stagiului;
c) nivelul de consolidare a competenţelor şi de dobândire a cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice necesare pentru exercitarea unei funcţii publice din domeniul în care acesta şi-a efectuat stagiul;
d) concluziile privind desfăşurarea stagiului;
e) criteriile de evaluare stabilite şi gradul de îndeplinire de către stagiar a sarcinilor şi obligaţiilor prevăzute în contractul de stagiu.
(2) Modalitatea de evaluare a activităţii stagiarului, structura şi cerinţele faţă de conţinutul raportului de evaluare se aprobă de către Guvern.
(3) Mentorul întocmeşte raportul de evaluare şi, în baza acestuia, acordă unul dintre următoarele calificative: „foarte bine”, „bine”, „satisfăcător” sau „nesatisfăcător”.
(4) În situaţia în care contractul de stagiu încetează, din motive care nu depind de voinţa autorităţii-gazdă, până la expirarea termenului pentru care a fost încheiat, mentorul întocmeşte raportul de evaluare pentru perioada activităţii desfăşurate, cu precizarea explicită a motivului încetării acestuia.
(5) În cazul în care mentorul se află în imposibilitatea de a finaliza stagiul, autoritatea-gazdă trebuie să desemneze un alt mentor, care va oferi îndrumarea necesară stagiarului şi care va întocmi, la rândul său, un raport de evaluare la finalizarea stagiului.
(6) Conducătorul autorităţii-gazdă şi coordonatorul stagiului sunt informaţi cu privire la conţinutul raportului de evaluare şi la calificativul acordat de către mentor stagiarului în urma evaluării activităţii desfăşurate de acesta.
(7) Raportul de evaluare se aduce la cunoştinţa stagiarului, prin notificare scrisă, în termen de 15 zile lucrătoare de la data finalizării stagiului. Raportul poate fi contestat în modul stabilit de Guvern.
(8) Autoritatea-gazdă are obligaţia de a elibera stagiarului, în termen de 5 zile de la aducerea la cunoştinţă a raportului de evaluare, un certificat de finalizare a stagiului, al cărui model se aprobă de către Guvern.
Articolul 13. Angajarea stagiarului
(1) Stagiarii care au finalizat un stagiu complet, de 720 de ore, şi au fost evaluaţi cu calificativul „foarte bine”, prin derogare de la prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, pot fi propuşi de autoritatea-gazdă spre numire într-o funcţie publică de execuţie pentru care nu este necesară experienţă profesională, fără organizarea unui concurs, dacă aceştia întrunesc condiţiile prevăzute la art.27 din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum şi cerinţele stabilite în fişa postului.
(2) În cazul în care stagiarul este propus spre numire într-o funcţie publică din cadrul subdiviziunii structurale în care şi-a efectuat stagiul, acestuia nu i se stabileşte perioadă de probă.
(3) Stagiarii care au finalizat un stagiu complet şi au fost evaluaţi cu calificativul „foarte bine”, dar care nu au fost propuşi spre numire într-o funcţie publică de execuţie, sunt incluşi în corpul de rezervă al stagiarilor pentru o perioadă de 12 luni de la eliberarea certificatului de finalizare a stagiului, în modul stabilit de către Guvern.
[Art.13 completat prin Legea nr.47 din 14.03.2024, în vigoare 01.04.2024]
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 14. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 iulie 2023.
(2) Guvernul, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta şi va întreprinde măsurile necesare pentru implementarea acesteia.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.123. Chişinău, 25 mai 2023. |