L E G E

privind Curtea de Conturi

 

nr. 312-XIII  din  08.12.1994

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.7/77 din 02.02.1995

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Art.1. – (1) Curtea de Conturi este organul suprem de control financiar şi funcţionează pe lîngă Parlament. Ea îşi exercită atribuţiile independent şi în conformitate cu Constituţia şi cu alte legi.

(2) Curtea de Conturi este învestită cu drept de persoană juridică şi are ştampila sa cu imaginea Stemei de Stat.

(3) Sediul Curţii de Conturi este în capitala ţării.

 

Art.2. – (1) Curtea de Conturi decide în mod autonom asupra programului său de activitate.

(2) Controalele Curţii de Conturi se iniţiază din oficiu şi nu pot fi sistate decît de Parlament şi numai în cazul depăşirii competenţelor stabilite prin lege.

(3) Hotărîrile Parlamentului prin care se cere Curţii de Conturi efectuarea unor controale, în limitele competenţelor sale, sînt obligatorii.

(4) Un control suplimentar asupra administrării resurselor financiare publice poate fi efectuat fără decizia Parlamentului, la cererea unei fracţii parlamentare (unui grup) susţinută în scris de cel puţin 20 de deputaţi.

(5) Nici o altă autoritate publică nu poate obliga Curtea de Conturi să efectueze controale sau revizii.

 

Art.3. – (1) Curtea de Conturi prezintă anual Parlamentului, nu mai tîrziu de 1 decembrie, un raport asupra administrării şi întrebuinţării resurselor financiare publice.

(2) Raportul anual al Curţii de Conturi se examinează în Parlament şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(3) Curtea de Conturi poate să prezinte suplimentar, prin intermediul comisiilor permanente respective, rapoarte asupra rezultatelor controalelor de importanţă deosebită pentru stat care cer decizia Parlamentului.

 

Art.4. – (1) Curtea de Conturi are acces neîngrădit la acte, documente şi informaţii, necesare exercitării atribuţiilor sale de control, oricare ar fi persoanele fizice sau juridice deţinătoare.

(2) Toate persoanele fizice şi juridice supuse controlului Curţii de Conturi sînt obligate să-i transmită, la termenele stabilite de Curte, actele, documentele şi informaţiile solicitate şi să-i asigure accesul în încăperile lor.

(3) Dacă Curtea de Conturi ia cunoştinţă de informaţii care constituie secrete de stat, de serviciu, comerciale sau individuale, aceasta este obligată să respecte caracterul lor şi să le facă cunoscute numai autorităţilor împuternicite.

 

Art.5. – Curtea de Conturi are buget propriu, care se prevede distinct în bugetul de stat.

 

Art.6. – Statul de funcţii al Curţii de Conturi se stabileşte de către Parlament.

 

Art.7. – (1) Curtea de Conturi poate să participe la activitatea organismelor internaţionale de specialitate respective şi să devină membru al acestora.

(2) Curtea de Conturi poate colabora cu organismele internaţionale de specialitate respective şi poate exercită, în numele lor, controlul asupra gestionării fondurilor puse la dispoziţia Republicii Moldova, dacă prin tratate, convenţii sau alte acorduri internaţionale se stabileşte această competenţă.

 

Art.8. – Curtea de Conturi, în caz de necesitate, conlucrează cu Procuratura Generală, cu organele afacerilor interne şi cu alte organe de ocrotire a ordinii de drept şi de control, neadmiţînd imixtiunea în activitatea lor ce vizează exercitarea supravegherii de procuror, procedura de anchetare şi cercetare penală şi de efectuare a justiţiei.

 

Capitolul II

MODUL DE ORGANIZARE ŞI DE FUNCŢIONARE

A CURŢII DE CONTURI

Art.9. – Curtea de Conturi este alcătuită din 7 membri.

 

Art.10. – Conducerea Curţii de Conturi este exercitată de către Preşedintele şi vicepreşedintele Curţii.

 

Art.11. – Preşedintele Curţii de Conturi este numit de Parlament, la propunerea Preşedintelui acestuia, pentru un mandat de 5 ani. Membrii Curţii sînt numiţi de Parlament, la propunerea Preşedintelui Curţii.

 

Art.12. – Preşedintele Curţii de Conturi propune din numărul membrilor acesteia, Parlamentului pentru confirmare candidatura vicepreşedintelui Curţii.

 

Art.13. – Preşedintele şi vicepreşedintele Curţii de Conturi au dreptul să participe la şedinţele Parlamentului şi ale Guvernului.

 

Art.14. – În funcţia de Preşedinte, de vicepreşedinte, de şefi de secţie ai Curţii de Conturi pot fi desemnaţi cetăţeni ai Republicii Moldova care au studiile superioare respective şi o vechime de cel puţin 15 ani în activitate economică, financiară sau juridică.

 

Art.15. – (1) Membrii Curţii de Conturi sînt independenţi în exerciţiul funcţiunii.

(2) Funcţia de colaborator al Curţii de Conturi este incompatibilă cu oricare altă funcţie salarizată, publică sau privată.

(3) Preşedintele şi membrii Curţii de Conturi pot fi revocaţi din funcţie anticipat de către Parlament, dacă aceştia îşi îndeplinesc insuficient atribuţiile, au încălcat legislaţia în vigoare ori au săvîrşit acţiuni abuzive şi dacă pentru aceasta au votat majoritatea deputaţilor aleşi.

 

Art.16. – (1) În cadrul Curţii de Conturi funcţionează secţii şi subsecţii, conform Regulamentului aprobat de Parlament.

(2) Secţiile sînt conduse de membrii Curţii de Conturi.

 

Art.17. – Colaboratorii Curţii de Conturi sînt numiţi şi destituiţi din funcţie de Preşedintele Curţii.

 

Art.18. – (1) Curtea de Conturi poate să antreneze pentru consultaţii, la efectuarea controalelor şi expertizelor specialişti de înaltă calificare din diferite domenii, remunerîndu-i conform legislaţiei în vigoare.

(2) Alte organe de control din republică efectuează controale şi revizii la cererea Curţii de Conturi, prezentîndu-i materialele.

 

Capitolul III

ATRIBUŢIILE DE CONTROL ALE CURŢII DE CONTURI

 

Secţiunea I

Dispoziţii generale

Art.19. – (1) Curtea de Conturi exercită controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare publice, precum şi asupra modului de gestionare a patrimoniului public.

(2) Prin controlul său Curtea de Conturi urmăreşte respectarea legilor şi aplicarea principiilor de economicitate, raţionalitate şi eficienţă în gestionarea mijloacelor materiale şi financiare ale statului.

 

Art.20. – Pentru exercitarea atribuţiilor prevăzute la art.19, Curtea de Conturi controlează:

a) formarea şi utilizarea resurselor bugetului de stat, ale bugetului asigurărilor sociale de stat;

b) formarea, utilizarea şi gestionarea fondurilor extrabugetare, precum şi a fondurilor de tezaur public;

c) formarea şi gestionarea datoriei publice, respectarea garanţiilor guvernamentale pentru creditele interne şi externe;

d) utilizarea alocaţiilor bugetare pentru investiţii, a subvenţiilor şi a altor forme de asistenţă financiară din partea statului;

c) executarea, raţionalitatea şi eficienţa tratatelor interguvernamentale în domeniul economico-financiar;

f) procesul de deetatizare şi privatizare a patrimoniului statului;

g) activitatea altor organe de control;

h) emisiunea banilor, utilizarea resurselor creditare şi valutare ale statului;

i) gestiunea financiară a fondurilor, asociaţiilor, concernelor, companiilor, societăţilor şi întreprinderilor mari monopoliste care au un rol determinant în dezvoltarea economică a republicii;

j) alte domenii de activitate raportate, prin legi organice, la competenţa Curţii de Conturi.

 

Art.21. – Sînt supuse reviziei financiare:

a) Aparatul Parlamentului, Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova, Cancelaria de Stat, Judecătoria Supremă, Judecătoria Economică, Procuratura Generală;

b) agenţii economici, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică, privitor la utilizarea legitimă efectivă şi la destinaţie a resurselor de stat alocate pentru realizarea programelor şi comenzilor statului.

 

Art.22. – Curtea de Conturi de asemenea efectuează controale şi revizii asupra activităţii ministerelor, departamentelor, Băncii Naţionale, băncilor comerciale în care statul are cota sa, Inspectoratului Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor, Departamentului Controlului Financiar şi de Revizie de pe lîngă Guvern, a altor autorităţi publice şi agenţi economici, în funcţie de necesitate.

 

Art.23. – Toate documentele referitoare la datoria publică, din care rezultă obligaţiunile ţării, se contrasemnează de Preşedintele Curţii de Conturi. Contrasemnătura garantează legalitatea împrumutului şi înregistrarea lui în cartea datoriei publice.

 

Art.24. – Controlul exercitat de Curtea de Conturi poate fi preventiv şi ulterior.

 

Secţiunea a 2-a

Proceduri de control

Art.25. – (1) Curtea de Conturi exercită controlul la faţa locului.

(2) Colaboratorii Curţii de Conturi desemnaţi să efectueze controalele şi reviziile întocmesc rapoarte (acte) în care constată încălcările scoase la iveală, purtînd răspundere pentru veridicitate.

(3) Rapoartele asupra rezultatelor controalelor şi reviziilor sînt examinate de Curtea de Conturi în prezenţa persoanelor oficiale ale obiectului controlat.

(4) Curtea de Conturi ia hotărîri asupra rapoartelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(5) În cazul în care ordonatorii de credite ai obiectului controlat nu sînt de acord cu hotărîrea Curţii de Conturi, ei o pot ataca în Judecătoria Supremă, a cărei hotărîre este definitivă.

(6) Hotărîrile adoptate de Curtea de Conturi în temeiul controalelor efectuate sînt prezentate ordonatorilor de credite ai obiectului controlat. Despre încălcările comise este informat organul de resort ierarhic superior, iar în caz de necesitate şi organele financiare şi de drept respective.

(7) Conducătorii obiectelor controlate informează, în termen de o lună, Curtea de Conturi despre măsurile luate în scopul reparării prejudiciului adus sau înlăturării altor încălcări scoase la iveală.

 

Capitolul IV

ALTE FUNCŢII ALE CURŢII DE CONTURI ŞI

OBLIGAŢIUNILE MEMBRILOR EI

 

Secţiunea 1

Alte funcţii ale Curţii de Conturi

Art.26. – Pe lîngă exercitarea funcţiilor de control, Curtea de Conturi:

a) elaborează şi aprobă programul său de control financiar anual;

b) face avize la proiectul bugetului de stat şi al bugetului asigurărilor sociale de stat;

e) efectuează modificări în organizarea sa internă, în limitele legii, fără a afecta competenţele sale legale şi prevederile bugetului propriu;

d) dezbate şi prezintă proiectul bugetului propriu în vederea integrării acestuia la bugetul de stat;

e) numeşte în funcţie şefii de secţii;

f) sesizează şi examinează periodic rapoartele de activitate ale secţiilor Curţii;

g) suspendă decontările bancare ale agentului economic supus controlului, dacă s-a constatat încălcarea legislaţiei în vigoare;

h) în cazul depistării de prejudicii materiale cauzate statului, remite materialele controalelor organelor judiciare în vederea exercitării reparării prejudiciilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

i) cere destituirea persoanelor care au încălcat grav legislaţia sau nu au asigurat respectarea ei.

 

Art.27. – Curtea de Conturi îşi exercită atribuţiile cu prezenţa a cel puţin 5 membri, iar hotărîrile le adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor ei.

 

Art.28. – (1) Preşedintele Curţii de Conturi:

a) reprezintă Curtea de Conturi în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice, precum şi cu organismele de specialitate respective din ţară şi cele internaţionale, şi asigură stabilitatea acestor relaţii;

b) convoacă şi prezidează şedinţele Curţii de Conturi, asigură executarea hotărîrilor adoptate;

c) transmite Parlamentului rapoartele şi avizele Curţii de Conturi;

d) numeşte şi eliberează din funcţie colaboratorii Curţii de Conturi, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

e) asigură respectarea disciplinei şi aplică sancţiuni disciplinare după caz, conform legislaţiei în vigoare;

f) comunică Parlamentului posturile vacante de membri ai Curţii de Conturi, aprobă lista cu posturile vacante, care urmează să fie scoase la concurs în vederea suplinirii lor;

g) hotărăşte constituirea de grupe de control, care vor funcţiona numai pe durata realizării sarcinilor atribuite;

h) organizează efectuarea controalelor solicitate de către Parlament, precum şi a altor controale ce nu sînt prevăzute în programul de control financiar anual al Curţii de Conturi;

i) organizează concursuri pentru suplinirea posturilor vacante din secţiile şi subsecţiile Curţii de Conturi;

j) autorizează încheierea de contracte de lucrări şi servicii necesare funcţionării Curţii de Conturi.

(2) În lipsa Preşedintelui Curţii de Conturi atribuţiile prevăzute la alin.(1) sînt exercitate de vicepreşedintele Curţii.

 

Secţiunea a 2-a

Obligaţiunile membrilor Curţii de Conturi

Art.29. – (1) Membrii Curţii de Conturi sînt obligaţi:

a) să-şi îndeplinească funcţia încredinţată cu obiectivitate şi în respectul Constituţiei;

b) să-şi exprime votul afirmativ sau negativ în adoptarea actelor Curţii de Conturi, abţinerea de la vot nefiind permisă;

c) să comunice în scris Preşedintelui Curţii orice situaţie ce ar putea atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care îl exercită;

d) să nu permită folosirea atribuţiilor pe care le îndeplinesc în scop de reclamă comercială;

e) să se abţină de la orice activitate sau manifestare contrare independenţei şi demnităţii de membru al Curţii.

(2) Încălcarea de către membrii Curţii de Conturi a vreuneia din obligaţiunile prevăzute la alin.(1) atrage revocarea lor din funcţie.

 

Art.30. – Membrii Curţii de Conturi nu pot fi traşi la răspundere penală decît la cererea Procurorului General, cu consimţămîntul Parlamentului.

 

Capitolul V

DREPTURILE, OBLIGAŢIUNILE ŞI RĂSPUNDEREA

COLABORATORILOR CURŢII DE CONTURI

Art.31. – Colaboratorii Curţii de Conturi au dreptul:

a) să ceară orice document şi alte materiale ce reflectă activitatea economică şi financiară a obiectului controlat;

b) să intre liber pe teritoriul, în depozitele, magaziile, clădirile de producţie şi în alte localuri ale obiectului controlat pentru a verifica prezenţa şi utilizarea resurselor materiale şi financiare ale statului;

c) să primească de la conducători, de la alţi lucrători de răspundere ai obiectului controlat explicaţii orale şi în scris, copii ale documentelor referitoare la obiectul controlului;

d) să extragă documente, precum şi să sigileze locurile de păstrare a documentelor, banilor şi bunurilor obiectului controlat;

e) să ceară de la Banca Naţională şi băncile comerciale în care statul are cota sa copii ale documentelor referitoare la operaţiunile financiare efectuate.

 

Art.32. Colaboratorii Curţii de Conturi sînt obligaţi:

a) să expedieze, prin intermediul conducerii Curţii de Conturi, organelor de anchetă materialele privitoare la încălcările financiare scoase la iveală, ce conţin elementele componente ale infracţiunii;

b) să garanteze nedivulgarea secretelor de stat, de serviciu, comerciale sau individuale.

 

Art.33. – Colaboratorii Curţii de Conturi poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru denaturarea rezultatelor controalelor, pentru prezentarea de date eronate atît Curţii de Conturi, cît şi altor organe.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE

Art.34. – (1) Aparatul Parlamentului, Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova, Cancelaria de Stat, ministerele şi departamentele, alte autorităţi publice, Banca Naţională aduc în mod obligatoriu la cunoştinţa Curţii de Conturi actele normative adoptate referitoare la operaţiunile indicate în art.20.

(2) Autorităţile publice sînt obligate să acorde sprijin persoanelor oficiale ale Curţii de Conturi în vederea exercitării atribuţiilor, să le ofere ajutorul necesar în efectuarea controalelor şi reviziilor, să le pună la dispoziţie încăperi de serviciu, mijloace de transport şi de comunicaţie.

 

Art.35. – Controlul asupra activităţii Curţii de Conturi şi asupra respectării devizului ei de cheltuieli este exercitat de Parlament.

 

Art.36. – Se abrogă Legea nr.465-XII din 31 ianuarie 1991 cu privire la Departamentul Controlului de Stat al Republicii Moldova.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Petru LUCINSCHI

 

Chişinău, 8 decembrie 1994.
Nr.312-XIII