H O T Ă R Â R E
pentru modificarea Regulamentului privind casarea bunurilor uzate,
raportate la mijloacele fixe, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr.500/1998
nr. 8 din 20.01.2021
Monitorul Oficial nr.21/31 din 23.01.2021
* * *
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.500/1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.62-65, art.607), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1) pe tot parcursul textului, cuvântul „uzură”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „amortizare/uzură”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „acte pentru casarea”, „actele de casare” şi „actul de casare” se substituie cu cuvintele „procese-verbale de casare”, „procesele-verbale de casare” şi, respectiv, „procesul-verbal de casare”;
2) punctul 1 se completează cu textul: „ , în conformitate cu definiţia de la art.261 alin.(2) din Codul fiscal nr.1163/1997 sau cu politicile contabile ale întreprinderilor de stat/municipale, autorităţilor/instituţiilor publice la autogestiune şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public care aplică Standardele Naţionale de Contabilitate sau Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, precum şi modul de casare a bunurilor raportate la mijloace fixe, inclusiv a investiţiilor capitale în active în curs de execuţie ale autorităţilor/instituţiilor bugetare care aplică Normele metodologice privind evidenţa contabilă şi raportarea financiară în sistemul bugetar”;
3) la punctul 4:
a) cuvintele „şi scoase de la bilanţul întreprinderilor” se exclud;
b) litera d) va avea următorul cuprins:
„d) devenite inutilizabile în legătură cu construcţia, extinderea, reconstrucţia sau reutilarea tehnică a întreprinderilor, inclusiv investiţiile capitale în active în curs de execuţie, dintre care nemateriale şi materiale, inclusiv: clădiri în curs de execuţie, construcţii speciale în curs de execuţie, instalaţii de transmisie în curs de execuţie, pregătirea proiectelor, alte investiţii capitale în active materiale în curs de execuţie”;
4) la punctul 5:
a) la alineatul întâi:
- textul „indicate în pct.4 al sus-numitului Regulament” se substituie cu textul „prevăzute în pct.4”;
- se completează cu textul „în a cărei subordine/administrare se află”;
b) la alineatul al doilea, cuvintele „Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţii Excepţionale” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă”;
5) la punctul 6 alineatul al doilea, cuvintele „pe acţiuni” se substituie cu cuvântul „comerciale”;
6) la punctul 7 alineatul întâi:
a) subalineatul întâi se completează cu textul: „ . În cazul în care mijlocul fix a fost deteriorat/distrus în urma producerii unui accident sau a calamităţilor naturale şi urmează a fi substituit în regim de urgenţă, verificarea stării mijlocului fix la faţa locului de către comisia de casare este opţională. În acest caz, persoana responsabilă/persoanele responsabile care se deplasează la faţa locului pentru determinarea stării mijlocului fix întocmeşte/întocmesc actul de constatare, care urmează a fi prezentat ulterior comisiei de casare”;
b) subalineatul al şaselea se completează cu textul „(conform formularelor din anexele nr.2-5)”;
7) la punctul 8, alineatul întâi va avea următorul cuprins:
„Autorităţile publice centrale sau autorităţile administraţiei publice locale, în baza actelor prezentate în conformitate cu pct.9, verifică corectitudinea întocmirii registrului actelor mijloacelor fixe ce urmează a fi casate, efectuează, după caz, controlul selectiv asupra stării tehnice reale a mijloacelor fixe propuse pentru casare şi eliberează, în termen de 30 de zile, autorizaţii de casare a mijloacelor fixe. În caz de necesitate, autorităţile publice centrale sau locale sunt în drept să solicite prezentarea actelor de constatare a stării tehnice a bunurilor şi/sau expertiza tehnică a mijloacelor fixe propuse spre casare, a utilajelor, a mijloacelor de transport auto, a bunurilor imobile, şi/sau prezentarea altei informaţii relevante procedurii de casare, precum şi a informaţiilor asupra modului de valorificare a mijloacelor fixe ce urmează a fi casate, necesare autorităţii pentru eliberarea autorizaţiei de casare a mijloacelor fixe.”;
8) la punctul 9:
a) la alineatul întâi, subalineatul al treilea va avea următorul cuprins:
„procesele-verbale de casare a mijloacelor fixe (conform formularelor din anexele nr.2-5), în câte un exemplar, autentificate prin ştampila întreprinderii şi/sau semnătura conducătorului întreprinderii”;
b) ultimul alineat se abrogă;
9) la punctul 10, după cuvintele „ a mijloacelor fixe” se introduc cuvintele „şi registrul actelor mijloacelor fixe ce urmează a fi casate”;
10) la punctul 11, cuvintele „preconizate spre casare” se substituie cu cuvântul „casate”;
11) la punctul 14:
a) la alineatul întâi, prima propoziţie se completează cu textul „ , cu excepţia cazurilor prevăzute în prezentul Regulament”;
b) după alineatul întâi se introduce un alineat cu următorul cuprins:
„Demontarea mijloacelor fixe până la casare se admite, cu titlu de excepţie, în cazul producerii unui accident şi/sau a calamităţilor naturale, în cazul imposibilităţii evaluării stării mijloacelor fixe şi/sau a volumelor reale de lucrări necesare şi/sau al necesităţii efectuării unor lucrări suplimentare, iniţial neprevăzute, dar necesare în legătură cu construcţia, extinderea, reconstrucţia sau reutilarea tehnică a acestora. Demontarea mijloacelor fixe se admite şi în cazul imposibilităţii exploatării concomitente a echipamentelor noi şi a celor care urmează a fi demontate din motive de lipsă de compatibilitate, spaţiu sau securitate. Mijloacele fixe demontate, cu titlu de excepţie, se depozitează şi se păstrează până la obţinerea autorizaţiei de casare.”;
12) în anexa nr.1:
a) în tabel:
denumirea coloanei 2 se completează cu textul „/Denumirea obiectului investiţional”;
denumirea coloanei 3 se completează cu textul „/Codul obiectului investiţional”;
denumirea coloanei 4 se completează cu textul „/Anul lansării obiectului investiţional”;
denumirea coloanei 5 se completează cu textul „/Costul total al cheltuielilor investite, lei”;
b) se completează cu textul:
„Preşedintele comisiei
Membrii comisiei | ________________ (funcţia) ________________ (funcţia) |
_____________
(semnătura) _____________ (semnătura) | _______________
(numele, prenumele) _______________ (numele, prenumele) |
„___”_____________20___”; |
13) în anexa nr.2:
a) după tabelul „Cheltuieli legate de casarea mijlocului fix” se introduce o notă cu următorul cuprins:
„Notă. Se va completa tabelul după efectuarea cheltuielilor legate de casarea mijlocului fix, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;
b) după tabelul „Recuperări în urma casării mijlocului fix”:
- se introduce o notă cu următorul cuprins:
„Notă. Se va completa tabelul după demontarea mijlocului fix, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;
- la preşedintele şi membrii comisiei, cuvântul „funcţia” se substituie cu cuvântul „semnătura”;
14) în anexa nr.3:
a) după tabelul „Cheltuieli legate de casarea unităţii de transport auto” se introduce o notă cu următorul cuprins:
„Notă. Se va completa tabelul după efectuarea cheltuielilor legate de casarea unităţii de transport auto, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;
b) după tabelul „Recuperări în urma casării unităţii de transport auto”:
- se introduce o notă cu următorul cuprins:
„Notă. Se va completa tabelul după dezasamblarea unităţii de transport auto, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;
- la preşedintele şi membrii comisiei, cuvântul „funcţia” se substituie cu cuvântul „semnătura”;
15) în anexa nr.4, după tabelul „Calcularea rezultatelor la lichidarea obiectelor” se introduce o notă cu următorul cuprins:
„Notă. Se va completa tabelul după finalizarea procedurii de valorificare a bunurilor, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;
16) se completează cu anexa nr.5 cu următorul cuprins:
„Anexa nr.5 la Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe
Conducătorul autorităţii/instituţiei _________ „___”_______________ 20___
PROCES-VERBAL de casare a investiţiilor capitale în active în curs de execuţie
nr._____ din _________________20___
În baza ordinului nr._______ din „___”_____________ 20___, comisia, în componenţa
| ||
preşedintelui comisiei | ________________ (funcţia) | ________________________ (numele, prenumele) |
şi membrilor comisiei | ________________ (funcţia) ________________ (funcţia) | ________________________ (numele, prenumele) ________________________ (numele, prenumele) |
a întocmit prezentul proces-verbal de casare a următorului obiect investiţional:
| |||||||||
Nr. crt. | Denumirea obiectului investiţional | Codul obiectului investi- ţional | Anul lansării obiectului investi- ţional | Costul total al cheltu- ielilor investite, lei | Dintre care: | Sursa de finan- ţare | |||
proiec- tarea | exper- tizarea | studiul de fezabi- litate | altele | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Total |
Descrierea obiectului investiţional:
| |||
Nr. crt. | Denumirea obiectului investiţional | Costul devizelor totale de lucrări | Argumentarea necesităţii efectuării investiţiei la etapa iniţială |
1 | 2 | 3 | 4 |
Motivul înaintării spre casare a cheltuielilor investite în obiectul investiţional:
| ||
Nr. crt. | Denumirea obiectului investiţional | Argumentarea motivului înaintării spre casare a cheltuielilor investite în obiectul investiţional |
1 | 2 | 3 |
Gradul de finalizare a obiectului investiţional la momentul casării: _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
Obiectul investiţional este casat din __________________________________________ _______________________________________________________________________ (denumirea secţiei, sectorului, serviciului, locul amplasării)
Concluzia comisiei _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
Obiectul investiţional sus-menţionat în valoare de ______________________ se casează
Documentele anexate: _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ |
Preşedintele comisiei | ________________ (semnătura) | ________________________ (numele, prenumele) |
Membrii comisiei | ________________ (semnătura) ________________ (semnătura) | ________________________
(numele, prenumele) ________________________ (numele, prenumele) |
CALCULAREA REZULTATELOR LA LICHIDAREA OBIECTULUI INVESTIŢIONAL
| |||||||
Cheltuieli de casare | Intrări în urma casării | ||||||
denumirea documentului | articol de cheltuieli | suma, lei | data | numărul documentului | poziţie nomenclator | suma, lei | |
debit | credit | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Menţiunea contabilităţii privind înregistrarea obiectului investiţional casat:
__________________________ nr.______ din „___”_____________20___
| |||||||
Contabil-şef |
___________________ (semnătura) |
_________________________ (numele, prenumele) | |||||
„___”_____________ 20___”. |
2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU INTERIMAR | Aureliu CIOCOI |
Nr.8. Chişinău, 20 ianuarie 2021. |