H O T Ă R Â R E

pentru modificarea Regulamentului privind casarea bunurilor uzate,

raportate la mijloacele fixe, aprobat prin Hotărârea

Guvernului nr.500/1998

 

nr. 8  din  20.01.2021

 

Monitorul Oficial nr.21/31 din 23.01.2021

 

* * *

Guvernul HOTĂRĂŞTE:

1. Regulamentul privind casarea bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.500/1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.62-65, art.607), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) pe tot parcursul textului, cuvântul „uzură”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „amortizare/uzură”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „acte pentru casarea”, „actele de casare” şi „actul de casare” se substituie cu cuvintele „procese-verbale de casare”, „procesele-verbale de casare” şi, respectiv, „procesul-verbal de casare”;

2) punctul 1 se completează cu textul: „ , în conformitate cu definiţia de la art.261 alin.(2) din Codul fiscal nr.1163/1997 sau cu politicile contabile ale întreprinderilor de stat/municipale, autorităţilor/instituţiilor publice la autogestiune şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public care aplică Standardele Naţionale de Contabilitate sau Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, precum şi modul de casare a bunurilor raportate la mijloace fixe, inclusiv a investiţiilor capitale în active în curs de execuţie ale autorităţilor/instituţiilor bugetare care aplică Normele metodologice privind evidenţa contabilă şi raportarea financiară în sistemul bugetar”;

3) la punctul 4:

a) cuvintele „şi scoase de la bilanţul întreprinderilor” se exclud;

b) litera d) va avea următorul cuprins:

„d) devenite inutilizabile în legătură cu construcţia, extinderea, reconstrucţia sau reutilarea tehnică a întreprinderilor, inclusiv investiţiile capitale în active în curs de execuţie, dintre care nemateriale şi materiale, inclusiv: clădiri în curs de execuţie, construcţii speciale în curs de execuţie, instalaţii de transmisie în curs de execuţie, pregătirea proiectelor, alte investiţii capitale în active materiale în curs de execuţie”;

4) la punctul 5:

a) la alineatul întâi:

- textul „indicate în pct.4 al sus-numitului Regulament” se substituie cu textul „prevăzute în pct.4”;

- se completează cu textul „în a cărei subordine/administrare se află”;

b) la alineatul al doilea, cuvintele „Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţii Excepţionale” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă”;

5) la punctul 6 alineatul al doilea, cuvintele „pe acţiuni” se substituie cu cuvântul „comerciale”;

6) la punctul 7 alineatul întâi:

a) subalineatul întâi se completează cu textul: „ . În cazul în care mijlocul fix a fost deteriorat/distrus în urma producerii unui accident sau a calamităţilor naturale şi urmează a fi substituit în regim de urgenţă, verificarea stării mijlocului fix la faţa locului de către comisia de casare este opţională. În acest caz, persoana responsabilă/persoanele responsabile care se deplasează la faţa locului pentru determinarea stării mijlocului fix întocmeşte/întocmesc actul de constatare, care urmează a fi prezentat ulterior comisiei de casare”;

b) subalineatul al şaselea se completează cu textul „(conform formularelor din anexele nr.2-5)”;

7) la punctul 8, alineatul întâi va avea următorul cuprins:

„Autorităţile publice centrale sau autorităţile administraţiei publice locale, în baza actelor prezentate în conformitate cu pct.9, verifică corectitudinea întocmirii registrului actelor mijloacelor fixe ce urmează a fi casate, efectuează, după caz, controlul selectiv asupra stării tehnice reale a mijloacelor fixe propuse pentru casare şi eliberează, în termen de 30 de zile, autorizaţii de casare a mijloacelor fixe. În caz de necesitate, autorităţile publice centrale sau locale sunt în drept să solicite prezentarea actelor de constatare a stării tehnice a bunurilor şi/sau expertiza tehnică a mijloacelor fixe propuse spre casare, a utilajelor, a mijloacelor de transport auto, a bunurilor imobile, şi/sau prezentarea altei informaţii relevante procedurii de casare, precum şi a informaţiilor asupra modului de valorificare a mijloacelor fixe ce urmează a fi casate, necesare autorităţii pentru eliberarea autorizaţiei de casare a mijloacelor fixe.”;

8) la punctul 9:

a) la alineatul întâi, subalineatul al treilea va avea următorul cuprins:

„procesele-verbale de casare a mijloacelor fixe (conform formularelor din anexele nr.2-5), în câte un exemplar, autentificate prin ştampila întreprinderii şi/sau semnătura conducătorului întreprinderii”;

b) ultimul alineat se abrogă;

9) la punctul 10, după cuvintele „ a mijloacelor fixe” se introduc cuvintele „şi registrul actelor mijloacelor fixe ce urmează a fi casate”;

10) la punctul 11, cuvintele „preconizate spre casare” se substituie cu cuvântul „casate”;

11) la punctul 14:

a) la alineatul întâi, prima propoziţie se completează cu textul „ , cu excepţia cazurilor prevăzute în prezentul Regulament”;

b) după alineatul întâi se introduce un alineat cu următorul cuprins:

„Demontarea mijloacelor fixe până la casare se admite, cu titlu de excepţie, în cazul producerii unui accident şi/sau a calamităţilor naturale, în cazul imposibilităţii evaluării stării mijloacelor fixe şi/sau a volumelor reale de lucrări necesare şi/sau al necesităţii efectuării unor lucrări suplimentare, iniţial neprevăzute, dar necesare în legătură cu construcţia, extinderea, reconstrucţia sau reutilarea tehnică a acestora. Demontarea mijloacelor fixe se admite şi în cazul imposibilităţii exploatării concomitente a echipamentelor noi şi a celor care urmează a fi demontate din motive de lipsă de compatibilitate, spaţiu sau securitate. Mijloacele fixe demontate, cu titlu de excepţie, se depozitează şi se păstrează până la obţinerea autorizaţiei de casare.”;

12) în anexa nr.1:

a) în tabel:

denumirea coloanei 2 se completează cu textul „/Denumirea obiectului investiţional”;

denumirea coloanei 3 se completează cu textul „/Codul obiectului investiţional”;

denumirea coloanei 4 se completează cu textul „/Anul lansării obiectului investiţional”;

denumirea coloanei 5 se completează cu textul „/Costul total al cheltuielilor investite, lei”;

b) se completează cu textul:

 

„Preşedintele comisiei

 

Membrii comisiei

________________

(funcţia)

________________

(funcţia)

_____________

(semnătura)

_____________

(semnătura)

_______________

(numele, prenumele)

_______________

 (numele, prenumele)

 

„___”_____________20___”;

 

13) în anexa nr.2:

a) după tabelul „Cheltuieli legate de casarea mijlocului fix” se introduce o notă cu următorul cuprins:

Notă. Se va completa tabelul după efectuarea cheltuielilor legate de casarea mijlocului fix, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;

b) după tabelul „Recuperări în urma casării mijlocului fix”:

- se introduce o notă cu următorul cuprins:

Notă. Se va completa tabelul după demontarea mijlocului fix, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;

- la preşedintele şi membrii comisiei, cuvântul „funcţia” se substituie cu cuvântul „semnătura”;

14) în anexa nr.3:

a) după tabelul „Cheltuieli legate de casarea unităţii de transport auto” se introduce o notă cu următorul cuprins:

Notă. Se va completa tabelul după efectuarea cheltuielilor legate de casarea unităţii de transport auto, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;

b) după tabelul „Recuperări în urma casării unităţii de transport auto”:

- se introduce o notă cu următorul cuprins:

Notă. Se va completa tabelul după dezasamblarea unităţii de transport auto, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;

- la preşedintele şi membrii comisiei, cuvântul „funcţia” se substituie cu cuvântul „semnătura”;

15) în anexa nr.4, după tabelul „Calcularea rezultatelor la lichidarea obiectelor” se introduce o notă cu următorul cuprins:

Notă. Se va completa tabelul după finalizarea procedurii de valorificare a bunurilor, cu prezentarea ulterioară a copiei procesului-verbal de casare la solicitarea autorităţilor competente.”;

16) se completează cu anexa nr.5 cu următorul cuprins:

 

„Anexa nr.5

la Regulamentul privind casarea

bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe

 

 

Conducătorul autorităţii/instituţiei _________

„___”_______________ 20___

 

 

PROCES-VERBAL

de casare a investiţiilor capitale în active în curs de execuţie

 

nr._____ din _________________20___

 

 

În baza ordinului nr._______ din „___”_____________ 20___, comisia, în componenţa

 

preşedintelui comisiei

________________

(funcţia)

________________________

(numele, prenumele)

şi membrilor comisiei

________________

(funcţia)

________________

 (funcţia)

________________________

 (numele, prenumele)

________________________

(numele, prenumele)

 

a întocmit prezentul proces-verbal de casare a următorului obiect investiţional:

 

Nr.
crt.
Denumirea obiectului investiţionalCodul
obiectului
investi-
ţional
Anul
lansării
obiectului
investi-
ţional
Costul
total al
cheltu-
ielilor
investite,
lei
Dintre care:Sursa
de
finan-
ţare
proiec-
tarea
exper-
tizarea
studiul
de
fezabi-
litate
altele
12345678910
 
 
Total

 

Descrierea obiectului investiţional:

 

Nr.
crt.
Denumirea obiectului
investiţional
Costul devizelor
totale de lucrări
Argumentarea necesităţii efectuării
investiţiei la etapa iniţială
1234
 
 
 

 

Motivul înaintării spre casare a cheltuielilor investite în obiectul investiţional:

 

Nr.
crt.
Denumirea obiectului investiţionalArgumentarea motivului înaintării spre casare a
cheltuielilor investite în obiectul investiţional
123
 
 
 

Gradul de finalizare a obiectului investiţional la momentul casării:

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

 

Obiectul investiţional este casat din __________________________________________

_______________________________________________________________________

(denumirea secţiei, sectorului, serviciului, locul amplasării)

 

Concluzia comisiei

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

 

Obiectul investiţional sus-menţionat în valoare de ______________________ se casează

 

Documentele anexate:

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

 

Preşedintele comisiei________________

(semnătura)

________________________

(numele, prenumele)

Membrii comisiei________________

(semnătura)

________________

(semnătura)

________________________

(numele, prenumele)

________________________

(numele, prenumele)

 

CALCULAREA REZULTATELOR LA LICHIDAREA OBIECTULUI INVESTIŢIONAL

 

Cheltuieli de casareIntrări în urma casării
denumirea
documentului
articol de
cheltuieli
suma,
lei
datanumărul
documentului
poziţie nomenclatorsuma,
lei
debitcredit
12345678
 
 
 
 
 

 

Menţiunea contabilităţii privind înregistrarea obiectului investiţional casat:

 

__________________________ nr.______ din „________________20___

 

 

Contabil-şef

 

___________________

(semnătura)

 

_________________________

(numele, prenumele)

 

„___”_____________ 20___”.

 

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PRIM-MINISTRU INTERIMAR Aureliu CIOCOI
 
Nr.8. Chişinău, 20 ianuarie 2021.