L E G E

privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului

 

nr. 1308-XIII  din  25.07.1997

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.57-58/515 din 04.09.1997

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii

Articolul 2. Noţiunea de preţ normativ al pămîntului

 

Capitolul II

VÎNZAREA-CUMPĂRAREA TERENURILOR

Articolul 3. Vînzarea terenurilor

Articolul 4. Vînzarea terenurilor proprietate publică

Articolul 5. Vînzarea terenurilor proprietate privată

Articolul 6. Vînzarea-cumpărarea terenurilor cu destinaţie agricolă aflate în proprietate privată

Articolul 7. Vînzarea-cumpărarea loturilor pomicole

Articolul 8. Vînzarea-cumpărarea loturilor de pămînt de pe lîngă casă

Articolul 9. Vînzarea-cumpărarea terenurilor destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate (comune)

 

Capitolul III

PREŢUL NORMATIV AL PĂMÎNTULUI

Articolul 10. Preţul normativ al pămîntului la vînzarea-cumpărarea şi arendarea terenurilor

 

Capitolul IV

PREŢUL NORMATIV AL PĂMÎNTULUI PENTRU EXCLUDEREA

TERENURILOR DIN CATEGORIILE DE TERENURI CU DESTINAŢIE

AGRICOLĂ ŞI ALE FONDULUI SILVIC, PRECUM ŞI DIN CIRCUITUL

AGRICOL, ŞI ATRIBUIREA LOR LA ALTE CATEGORII DE TERENURI

Articolul 11. Excluderea terenurilor

Articolul 12. Compensarea pierderilor

Articolul 13. Tarifele aplicate la compensarea pierderilor

Articolul 14. Acumularea şi utilizarea mijloacelor băneşti rezultate din compensarea pierderilor

 

Capitolul V

PREŢUL NORMATIV AL PĂMÎNTULUI ÎN PROCESUL

ÎNSTRĂINĂRII FORŢATE A TERENURILOR

Articolul 15. Scopul şi cazurile de înstrăinare forţată a terenurilor

Articolul 16. Drepturile persoanelor fizice şi persoanelor juridice ale căror terenuri au fost înstrăinate forţat în scopul satisfacerii necesităţilor funciare ale statului

Articolul 17. Compensarea pierderilor cauzate de înstrăinarea forţată a terenurilor

 

Capitolul VI

SISTEMUL DE DESERVIRE A PROCESULUI DE

VÎNZARE-CUMPĂRARE A PĂMÎNTULUI

Articolul 18. Sistemul informaţional funciar

Articolul 19. Condiţii obligatorii în procesul de vînzare-cumpărare a pămîntului

Articolul 20. Organele de deservire a procesului de vînzare-cumpărare a pămîntului

Articolul 21. Funcţiile Serviciului de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general în procesul de vînzare-cumpărare a pămîntului

Articolul 22. Deservirea financiară a procesului de vînzare-cumpărare a pămîntului

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 23. Dispoziţii tranzitorii

Articolul 24. Îndatoririle Guvernului

Articolul 25. Abrogări

Anexă Tarife pentru calcularea preţului normativ al pămîntului (pentru o unitate grad-hectar) în lei

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii

Prezenta lege se aplică în cazurile:

a) vînzării-cumpărării terenurilor, inclusiv a terenurilor aferente obiectivelor privatizate sau care se privatizează, precum şi a terenurilor aferente construcţiilor nefinalizate;

b) stabilirii taxei de stat la vînzarea-cumpărarea (moştenirea, donarea) terenurilor;

c) excluderii terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, şi atribuirii lor la alte categorii de terenuri;

d) înstrăinării forţate a terenurilor;

e) relaţiilor de arendă;

f) stabilirii preţurilor la gajarea terenurilor.

 

Articolul 2. Noţiunea de preţ normativ al pămîntului

(1) Preţul normativ al pămîntului constituie o măsură de estimare a valorii lui echivalente cu potenţialul natural şi economic al acestuia, exprimate în valută naţională. El se determină de către prezenta lege şi se aplică în procesul realizării relaţiilor funciare, indiferent de tipul de proprietate asupra pămîntului.

(2) Tarifele pentru calcularea preţului normativ al pămîntului se stabilesc pentru o unitate convenţională (grad-hectar), pe baza indicilor cadastrali (cantitativi şi calitativi), conform anexei parte integrantă a prezentei legi, şi se indexează anual, în funcţie de rata inflaţiei, de către Parlament, la propunerea Guvernului, concomitent cu aprobarea bugetului de stat.

(3) La preţul normativ al terenurilor localităţilor (cu excepţia loturilor de pămînt de pe lîngă casă), al celor ocupate de obiective industriale, de transport, de alte obiective neagricole se adaugă şi cheltuielile de amenajare inginerească a teritoriului.

 

 Capitolul II

VÎNZAREA-CUMPĂRAREA TERENURILOR

Articolul 3. Vînzarea terenurilor

(1) Dreptul de vînzare a terenurilor proprietate privată îl are proprietarul, iar în cazul vînzării terenurilor proprietate publică – autorităţile administraţiei publice locale, care soluţionează concomitent toate problemele referitoare la construcţiile, instalaţiile inginereşti, plantaţiile multianuale şi alte bunuri imobiliare, amplasate pe terenurile în cauză.

(2) Vînzarea-cumpărarea pămîntului se efectuează prin contract la preţ normativ sau la preţ liber, inclusiv la licitaţie. Documentele de vînzare-cumpărare sînt însoţite de informaţia privind parametrii cantitativi şi calitativi ai terenului, precum şi privind dreptul deţinătorului asupra terenului, prezentată de Serviciul de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general.

(3) Terenurile pe care sînt amplasate construcţii, instalaţii inginereşti, plantaţii multianuale şi alte bunuri imobiliare se vînd concomitent cu înstrăinarea bunurilor imobiliare. Preţul de vînzare a imobilului se constituie din preţul terenului plus preţul bunurilor imobiliare, amplasate pe acest teren.

(4) În scopul impozitării funciare, noul deţinător al terenului şi autoritatea administraţiei publice locale informează neîntîrziat organul fiscal teritorial despre schimbarea deţinătorului de teren.

(5) Mijloacele băneşti rezultate de la vînzarea terenurilor proprietate publică se distribuie în modul următor: 50% – la bugetele locale respective, 30% – la bugetul de stat, 20% – pe contul special al Guvernului, pentru a fi utilizate conform art.14.

(6) Toate contractele de vînzare-cumpărare a terenurilor se autentifică notarial.

(7) Preţul normativ al pămîntului se calculează pornind de la cursul oficial al valutei naţionale.

 

Articolul 4. Vînzarea terenurilor proprietate publică

(1) Terenurile proprietate publică se împart în terenuri proprietate de stat şi terenuri proprietate a unităţilor administrativ-teritoriale, delimitarea cărora se stabileşte prin lege.

(2) Vînzarea-cumpărarea terenurilor proprietate publică (cu excepţia terenurilor ce se află în folosinţa membrilor întovărăşirilor pomicole şi fondului de rezervă destinat necesităţilor sociale ale localităţilor), în fiecare caz concret, se efectuează de către autorităţile administraţiei publice locale cu autorizarea Guvernului.

(3) Terenurile proprietate publică pot fi vîndute atît persoanelor fizice şi persoanelor juridice ale Republicii Moldova, cît şi investitorilor străini, cu excepţia terenurilor cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic care se vînd numai persoanelor fizice şi persoanelor juridice ale Republicii Moldova.

(4) Vînzarea-cumpărarea terenurilor proprietate publică se efectuează cu achitarea preţului la o plată unică sau în rate. La încheierea contractului de vînzare-cumpărare în rate, se achită mai întîi cel puţin 25% din preţul terenului, iar restul plăţii poate fi eşalonat pe un termen de pînă la 3 ani, repartizîndu-l în cote egale achitate trimestrial, indexate în funcţie de rata inflaţiei pentru perioada respectivă. Neachitarea plăţii în decurs de o lună de la expirarea termenului de plată pe trimestru constituie temei pentru desfacerea contractului în modul stabilit.

(5) Vînzarea-cumpărarea terenurilor proprietate publică se efectuează astfel:

a) cumpărătorul (persoană fizică sau persoană juridică) depune la primăria municipiului, oraşului, satului (comunei) sau, după caz, la organul împuternicit de Guvern o cerere de cumpărare a terenului;

b) primăria municipiului, oraşului, satului (comunei) sau, după caz, organul împuternicit de Guvern examinează, în termen de o lună, cererea cumpărătorului, determină preţul terenului (sectorului de teren), încheie contractul de vînzare-cumpărare şi stabileşte termenul de achitare a plăţii şi a taxei de stat;

c) cumpărătorul achită, în termen de o lună, suma egală cu preţul normativ al pămîntului prevăzut pentru destinaţia respectivă şi taxa de stat. În cazul vînzării-cumpărării terenului la preţ liber, inclusiv la licitaţie, preţul acestuia nu poate fi mai mic decît preţul normativ al pămîntului;

d) contractul de vînzare-cumpărare se autentifică notarial;

e) noul deţinător de teren prezintă, în termen de 3 luni, autorităţii administraţiei publice locale o cerere de trecere în registrul cadastral al deţinătorilor de teren şi de eliberare a titlului de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

(6) În cazul nerespectării condiţiilor menţionate la alin.(5), contractul de vînzare-cumpărare se consideră nul.

(7) Autoritatea administraţiei publice locale trece, în termen de 10 zile, noul deţinător în registrul cadastral al deţinătorilor de teren, eliberează titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren şi informează despre aceasta organul fiscal teritorial.

(8) La încheierea contractelor de vînzare-cumpărare a terenului, autoritatea administraţiei publice locale poate stabili unele restricţii (servituţi) pe care proprietarii vor fi obligaţi să le respecte.

(9) Vînzarea-cumpărarea terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate sau care se privatizează, precum şi a terenurilor aferente construcţiilor nefinalizate, se efectuează la preţul normativ al pămîntului. Celelalte terenuri destinate construcţiilor se vînd prin concurs sau la licitaţie.

 

Articolul 5. Vînzarea terenurilor proprietate privată

(1) În categoria terenurilor proprietate privată intră toate terenurile deţinătorilor, legalizate prin titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

(2) Proprietarii au dreptul de a vinde terenurile la preţ liber.

(3) În baza contractului de vînzare-cumpărare a terenului, autentificat notarial, primăria municipiului, oraşului, satului (comunei) trece noul deţinător în registrul cadastral al deţinătorilor de teren şi îi eliberează acestuia titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

(4) La vînzarea-cumpărarea terenurilor proprietate privată, taxa de stat nu poate fi mai mică decît taxa care reiese din preţul normativ al pămîntului, calculat în baza informaţiei Serviciului de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general.

(5) Vînzarea-cumpărarea terenurilor proprietate privată prin înţelegere între vînzător şi cumpărător include următoarele acţiuni:

a) vînzătorul perfectează documentele care îi confirmă dreptul de proprietate asupra pămîntului;

b) vînzătorul şi cumpărătorul încheie contractul de vînzare-cumpărare;

c) cumpărătorul achită taxa de stat;

d) contractul de vînzare-cumpărare a pămîntului se autentifică notarial;

e) primăria municipiului, oraşului, satului (comunei) trece noul deţinător în registrul cadastral al deţinătorilor de teren, eliberează acestuia titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren şi face modificările respective în documentele cadastrale ale vînzătorului de teren.

 

Articolul 6. Vînzarea-cumpărarea terenurilor cu destinaţie agricolă aflate în proprietate privată

(1) Se permite vînzarea-cumpărarea terenurilor cu destinaţie agricolă aflate în proprietate privată. Destinaţia terenurilor se stabileşte pe baza informaţiei Serviciului de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general.

(2) Dreptul de vînzare-cumpărare a terenurilor cu destinaţie agricolă aparţine statului, precum şi persoanelor fizice şi persoanelor juridice autohtone care se ocupă cu agricultura.

(3) În cazul în care cetăţenii străini devin proprietari de terenuri cu destinaţie agricolă prin moştenire sau în temeiul altor acte civile, ei au dreptul de a vinde aceste terenuri cetăţenilor Republicii Moldova.

(4) Dreptul proprietarului de teren cu destinaţie agricolă, propus spre vînzare-cumpărare, este confirmat în titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

(5) De dreptul preferenţial la cumpărarea terenului (a unor sectoare din teren) proprietate comună beneficiază coproprietarii.

(6) Sectorul cumpărat poate fi revîndut numai după expirarea termenului de 5 ani, exceptînd cazurile de pierdere de către proprietar a capacităţii de muncă, de schimbare a locului de trai, de deces.

 

Articolul 7. Vînzarea-cumpărarea loturilor pomicole

(1) Membrii întovărăşirilor pomicole sînt deţinători de loturi pomicole, trecuţi în registrele cadastrale ale deţinătorilor de teren, cu responsabilitate personală faţă de legislaţia funciară.

(2) Persoanele care au cumpărat de la stat loturi pomicole sînt legalizate ca proprietari ai acestor loturi prin titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

(3) Loturile pomicole neprivatizate sînt atribuite în folosinţa membrilor întovărăşirilor pomicole păstrîndu-se proprietatea publică asupra lor.

(4) Terenurile întovărăşirilor pomicole ocupate de drumuri, clădiri şi obiective de deservire a membrilor întovărăşirilor pomicole sînt trecute la categoria terenurilor de uz public.

(5) Membrii întovărăşirilor pomicole care doresc să cumpere lotul, aflat în folosinţa lor, depun la autoritatea administraţiei publice locale o cerere de cumpărare, la care anexează titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

(6) Primăria municipiului, oraşului sau satului (comunei) pe al cărui teritoriu se află întovărăşirea pomicolă examinează cererile de cumpărare ale membrilor întovărăşirilor pomicole, cetăţeni ai Republicii Moldova, precum şi avizul conducerii întovărăşirii pomicole respective şi adoptă o hotărîre privind vînzarea-cumpărarea lotului pomicol. În cazul în care cererea de cumpărare este respinsă, hotărîrea autorităţii administraţiei publice locale poate fi atacată în instanţa judecătorească în condiţiile legii.

(7) Autoritatea administraţiei publice locale calculează preţul de vînzare a lotului pomicol, pornind de la indicii lui cadastrali, conform titlului de autentificare a dreptului deţinătorului de teren, iar în lipsa acestuia, în baza datelor băncii de informaţie "Cadastru" referitoare la suprafaţa lotului pomicol şi la fertilitatea solurilor.

(8) Borderoul de calcul pentru determinarea preţului de vînzare a lotului pomicol, examinat şi aprobat de autoritatea administraţiei publice locale, serveşte drept bază pentru perfectarea contractului de vînzare-cumpărare.

(9) Contractul de vînzare-cumpărare a lotului pomicol este perfectat în triplu exemplar de reprezentantul autorităţii administraţiei publice locale şi este remis cumpărătorului, vînzătorului şi notarului.

(10) Contractul de vînzare-cumpărare poate prevedea eşalonarea plăţii conform art.4.

(11) După achitarea plăţii de cumpărare a lotului pomicol, autoritatea administraţiei publice locale trece noul deţinător în registrul cadastral al deţinătorilor de terenuri şi autentifică dreptul de proprietate.

(12) În cazul cînd după perfectarea contractului de vînzare-cumpărare se constată că suprafaţa lotului pomicol este mai mare decît cea indicată de conducerea întovărăşirii pomicole, titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren i se eliberează cumpărătorului după achitarea plăţii suplimentare, iar dacă se constată că suprafaţa este mai mică, primăria îi restituie acestuia banii plătiţi în plus. Diferenţa de preţ este achitată de ambele părţi în termen de o lună.

(13) Proprietarul are dreptul de a vinde lotul său pomicol la preţ liber, inclusiv la licitaţie, unui alt cetăţean al Republicii Moldova sau statului.

 

Articolul 8. Vînzarea-cumpărarea loturilor de pămînt de pe lîngă casă

(1) Loturile de pămînt de pe lîngă casă includ terenurile ocupate de casă, de anexele gospodăreşti şi de grădini, atribuite conform legislaţiei, inclusiv conform art.82 din Codul funciar al R.S.S. Moldova cu toate modificările şi completările ulterioare.

(2) Proprietar al lotului de pămînt de pe lîngă casă este persoana fizică care l-a primit conform legislaţiei şi l-a legalizat prin titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

(3) Proprietarul lotului de pămînt de pe lîngă casă are dreptul de a-l vinde integral sau parţial, la preţ liber, inclusiv la licitaţie, atît persoanelor fizice şi persoanelor juridice, cît şi statului.

(4) Nu sînt supuse vînzării-cumpărării loturile de pămînt de pe lîngă casă aflate în folosinţa temporară a cetăţenilor, precum şi terenurile a căror suprafaţă depăşeşte norma prevăzută de legislaţie. Terenurile menţionate se vînd conform art.4.

(5) Preţul normativ al lotului de pămînt de pe lîngă casă se calculează pornind de la suprafaţa lui, de la fertilitatea solului exprimată în grade şi tarifele pentru determinarea preţului normativ al pămîntului. În lipsa informaţiei despre gradul de fertilitate a lotului supus vînzării-cumpărării, preţul se calculează pornind de la gradul de fertilitate a solului în unitatea administrativ-teritorială respectivă.

 

Articolul 9. Vînzarea-cumpărarea terenurilor destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate (comune)

(1) În municipii, oraşe şi sate (comune), terenuri destinate construcţiilor se consideră terenurile pe care sînt amplasate construcţii şi amenajări, prevăzute de planul general de dezvoltare a localităţii şi terenurile care urmează a fi folosite în aceste scopuri, inclusiv terenurile aferente obiectivelor privatizate sau care se privatizează, precum şi terenurile aferente construcţiilor nefinalizate.

(2) Dreptul de a cumpăra de la stat şi de a vinde terenuri destinate construcţiilor în municipii, oraşe şi sate (comune) îl au persoanele fizice şi persoanele juridice din Republica Moldova şi investitorii străini.

(3) Terenurile proprietate publică pe care sînt amplasate obiective proprietate de stat se vînd, concomitent cu/sau după privatizarea obiectivelor menţionate, persoanelor fizice sau persoanelor juridice care au obţinut dreptul de proprietate asupra obiectivelor amplasate pe aceste terenuri.

(4) Terenurile pe care sînt amplasate obiective privatizate fără nici o pondere a capitalului de stat şi care, conform planului general de dezvoltare a localităţii, nu sînt supuse strămutării sau demolării se vînd la preţul normativ al pămîntului.

(5) Preţul terenurilor din intravilanul localităţilor, destinate construcţiilor, se calculează pornind de la indicii cadastrali medii, locul amplasării terenurilor, gradul de poluare, suprafaţa şi forma lor, accesul la căile de comunicaţii, amenajarea terenurilor.

(6) Terenurile din zonele de protecţie şi zonele sanitare ale întreprinderilor pot fi vîndute numai întreprinderilor în cauză, fără dreptul de a amplasa pe ele obiective care pot schimba indicii acestor zone.

(7) Nu sînt supuse vînzării-cumpărării terenurile din zonele de protecţie a apelor, cele destinate reţelelor inginereşti, precum şi terenurile de uz public.

(8) Persoanele fizice sau persoanele juridice cărora li s-au atribuit terenuri din fondul de rezervă, după compensarea pierderilor cauzate de excluderea acestora din circuitul agricol, conform legislaţiei, sînt legalizate ca proprietari asupra pămîntului. În cazul atribuirii terenurilor deteriorate natural, pierderile generate de excluderea acestora din circuitul agricol nu se compensează.

(9) Vînzarea-cumpărarea terenurilor proprietate publică destinate construcţiilor se efectuează în conformitate cu articolul 4.

(10) Terenurile proprietate privată pe care sînt amplasate construcţii din intravilanul localităţilor pot fi supuse vînzării-cumpărării la preţ liber, inclusiv la licitaţie.

 Capitolul III

PREŢUL NORMATIV AL PĂMÎNTULUI

Articolul 10. Preţul normativ al pămîntului la vînzarea-cumpărarea şi arendarea terenurilor

(1) Preţul normativ al pămîntului se stabileşte la vînzarea-cumpărarea terenurilor, la perceperea taxei de stat în procesul de vînzare-cumpărare a terenurilor, la arendarea lor, precum şi în alte cazuri ce ţin de activitatea economică.

(2) Pentru calcularea preţului normativ al pămîntului şi a taxei de stat la vînzarea-cumpărarea terenurilor este necesar de a primi caracteristica lor cadastrală de la Serviciul de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general.

(3) Tarifele pentru calcularea preţului normativ al pămîntului sînt indicate în anexă.

(4) Preţul normativ al terenurilor cu destinaţie agricolă, al loturilor de pămînt de pe lîngă casă şi al loturilor pomicole se calculează pornind de la tarifele specificate la poziţia I din anexă.

(5) În cazul cînd nu au fost efectuate cercetări pedologice suplimentare, drept grad de fertilitate a lotului de pămînt de pe lîngă casă (lotului pomicol) propus spre vînzare-cumpărare se consideră gradul mediu de fertilitate din unitatea administrativ-teritorială (întovărăşirea pomicolă).

(6) Preţul normativ la vînzarea-cumpărarea terenurilor destinate construcţiilor, inclusiv a terenurilor aferente obiectivelor privatizate sau care se privatizează, precum şi al terenurilor aferente construcţiilor nefinalizate, se calculează pornind de la tarifele specificate la poziţia a IV-a din anexă.

(7) Plata anuală de arendă a terenurilor proprietate publică se stabileşte în funcţie de destinaţia terenurilor arendate. Ea constituie nu mai puţin de 2% şi nu mai mult de 10% din preţul normativ al pămîntului calculat pentru destinaţia respectivă, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(8) şi (9).

(8) Terenurile din fondul de rezervă folosite în scopuri agricole pînă la utilizarea lor conform destinaţiei se dau în arendă în mod prioritar lucrătorilor şi pensionarilor din sfera socială, precum şi familiilor social defavorizate. Pentru aceste categorii de persoane, plata de arendă a terenurilor menţionate echivalează cu impozitul funciar pentru loturile de pămînt de pe lîngă casă stabilit pentru anul respectiv.

(9) În cazul arendării terenurilor prin licitaţie, plata anuală de arendă se stabileşte la licitaţie, şi constituie nu mai puţin de 2% din preţul normativ al terenului arendat.

 

 Capitolul IV

PREŢUL NORMATIV AL PĂMÎNTULUI PENTRU EXCLUDEREA

TERENURILOR DIN CATEGORIILE DE TERENURI CU DESTINAŢIE

AGRICOLĂ ŞI ALE FONDULUI SILVIC, PRECUM ŞI DIN CIRCUITUL

AGRICOL, ŞI ATRIBUIREA LOR LA ALTE CATEGORII DE TERENURI

Articolul 11. Excluderea terenurilor

Excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, şi atribuirea lor la alte categorii de terenuri se face atît în interesele publice, cît şi în interesele deţinătorilor de terenuri.

 

Articolul 12. Compensarea pierderilor

(1) Compensarea pierderilor cauzate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, şi atribuirea lor la alte categorii de terenuri se efectuează în scopul obţinerii de mijloace pentru finanţarea programului de valorificare a terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor, precum şi pentru efectuarea altor lucrări de îmbunătăţire a calităţii solurilor şi de ţinere a cadastrului funciar general.

(2) Programul de valorificare a terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor este elaborat şi aprobat de Guvern şi urmează a fi realizat prin autorităţile administraţiei publice şi Serviciul de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general.

(3) Compensarea pierderilor cauzate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic se efectuează în toate cazurile de către persoanele fizice şi persoanele juridice interesate, indiferent de scopul excluderii terenurilor şi tipul de proprietate asupra lor.

(4) Sînt compensate de asemenea pierderile cauzate de excluderea din circuitul agricol a terenurilor fondului de rezervă şi a altor categorii de terenuri, cu excepţia celor de uz public sau celor ce urmează a fi atribuite la categoriile fondului silvic.

 

Articolul 13. Tarifele aplicate la compensarea pierderilor

Pierderile cauzate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, se compensează pornind de la tarifele specificate la poziţia a III-a din anexă.

 

Articolul 14. Acumularea şi utilizarea mijloacelor băneşti rezultate din compensarea pierderilor

(1) Mijloacele băneşti destinate compensării pierderilor cauzate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol, şi de atribuirea lor la alte categorii de terenuri se acumulează la un cont special al Guvernului şi se utilizează exclusiv pentru realizarea programului de valorificare a terenurilor noi şi de sporire a fertilităţii solurilor, conform unui regulament aprobat de Guvern. Virarea mijloacelor băneşti la contul menţionat se efectuează în baza autorizaţiei Guvernului privind modificarea destinaţiei terenurilor.

(2) Guvernul adoptă hotărîrea de atribuire a terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din alte categorii de terenuri, incluse în circuitul agricol pentru a fi folosite în alt scop decît cel agricol, în termen de o lună după transferarea de către persoanele fizice sau persoanele juridice la contul menţionat a mijloacelor băneşti echivalente cu pierderile cauzate de excluderea terenurilor din circuitul agricol.

(3) Modificarea destinaţiei terenurilor şi legalizarea drepturilor deţinătorilor de terenuri se efectuează de către autorităţile administraţiei publice locale numai după compensarea pierderilor.

 

 Capitolul V

PREŢUL NORMATIV AL PĂMÎNTULUI ÎN PROCESUL

ÎNSTRĂINĂRII FORŢATE A TERENURILOR

Articolul 15. Scopul şi cazurile de înstrăinare forţată a terenurilor

(1) Înstrăinarea forţată a terenurilor se efectuează de către Guvern de comun acord cu autorităţile respective ale administraţiei publice locale în scopul satisfacerii necesităţilor funciare ale statului.

(2) Înstrăinarea forţată a terenurilor în scopuri agricole este determinată de necesitatea creării unor unităţi agricole de stat (ştiinţifice sau experimentale).

(3) Înstrăinarea forţată a terenurilor în alte scopuri decît cele agricole este admisă numai în cazurile utilităţii publice: construcţia întreprinderilor industriale, drumurilor, trasarea telecomunicaţiilor, construcţia unor obiective cu destinaţie specială, instalaţiilor hidrotehnice şi altor amenajări ale serviciului apelor, extragerea zăcămintelor subterane, dezvoltarea localităţilor, construcţia instituţiilor de cultură, de învăţămînt, de ocrotire a sănătăţii, complexelor sportive şi de agrement, crearea monumentelor naturii şi istoriei.

(4) Modul de înstrăinare forţată a terenurilor se stabileşte conform legislaţiei.

 

Articolul 16. Drepturile persoanelor fizice şi persoanelor juridice ale căror terenuri au fost înstrăinate forţat în scopul satisfacerii necesităţilor funciare ale statului

(1) Statul propune deţinătorului de terenuri cu titlu de autentificare a dreptului de proprietate un alt teren în schimbul celui înstrăinat forţat.

(2) În cazul cînd calitatea terenului propus în schimb este în defavoarea deţinătorului de terenuri, acestuia i se compensează pierderile cauzate de schimb.

(3) Dacă deţinătorul de terenuri cu titlu de autentificare a dreptului deţinătorului de teren refuză să ia teren în schimb ori statul nu dispune de teren pentru schimb, pierderile i se compensează în bani sau în produse agroindustriale, conform unei înţelegeri contractuale între deţinătorul de teren şi organele de stat.

(4) Litigiile funciare, apărute în procesul înstrăinării forţate a terenurilor, se soluţionează conform legislaţiei.

 

Articolul 17. Compensarea pierderilor cauzate de înstrăinarea forţată a terenurilor

Deţinătorilor de terenuri supuse înstrăinării forţate li se compensează pierderile conform tarifelor prevăzute la poziţia a II-a din anexă.

 

 Capitolul VI

SISTEMUL DE DESERVIRE A PROCESULUI DE

VÎNZARE-CUMPĂRARE A PĂMÎNTULUI

Articolul 18. Sistemul informaţional funciar

(1) În scopul deservirii informaţional funciare a autorităţilor publice, a organelor judiciare, fiscale, bancare, a instituţiilor şi organizaţiilor economice, ştiinţifice etc., pe lîngă Serviciul de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general funcţionează banca de informaţii "Cadastru".

(2) Relaţiile dintre banca de informaţii "Cadastru" şi consumatorii de informaţie sînt reglementate prin regulament aprobat de Guvern.

 

Articolul 19. Condiţii obligatorii în procesul de vînzare-cumpărare a pămîntului

(1) Vînzarea-cumpărarea terenurilor (sectoarelor de teren) proprietate privată se efectuează numai în baza titlului de autentificare a dreptului deţinătorului de teren.

(2) Cetăţenii străini care au devenit proprietari de terenuri în temeiul unor acte civile, sînt obligaţi să le înstrăineze.

 

Articolul 20. Organele de deservire a procesului de vînzare-cumpărare a pămîntului

(1) Procesul de vînzare-cumpărare a pămîntului este deservit de către notariat, Serviciul de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general şi autorităţile administraţiei publice locale. În caz de necesitate, în procesul de deservire se pot implica şi alte structuri.

(2) Organele Serviciului de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general prezintă notariatelor teritoriale informaţia funciară necesară pentru autentificarea contractului de vînzare-cumpărare a pămîntului.

 

Articolul 21. Funcţiile Serviciului de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general în procesul de vînzare-cumpărare a pămîntului

(1) În procesul de vînzare-cumpărare a pămîntului, Serviciul de stat pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi cadastru funciar general:

a) asigură tirajarea pe hîrtie cu semne de protecţie a titlurilor de autentificare a dreptului deţinătorului de teren;

b) elaborează proiecte de organizare a teritoriului şi completează titlurile de autentificare a dreptului deţinătorului de teren;

c) prezintă informaţii referitoare la preţul normativ al pămîntului şi la drepturile deţinătorului terenului propus spre vînzare-cumpărare;

d) eliberează licenţe persoanelor fizice şi persoanelor juridice care desfăşoară activităţi ce ţin de domeniul cadastrului funciar general, de elaborarea proiectelor de organizare a teritoriului şi de evaluarea terenurilor;

e) asigură controlul de stat asupra îndeplinirii lucrărilor ce ţin de cadastrul funciar general şi asupra elaborării proiectelor de organizare a teritoriului.

 

Articolul 22. Deservirea financiară a procesului de vînzare-cumpărare a pămîntului

(1) Îndeplinirea lucrărilor ce ţin de cadastrul funciar general şi de elaborarea proiectelor de organizare a teritoriului în procesul de vînzare-cumpărare a pămîntului se efectuează din contul bugetului de stat, precum şi din contul bugetelor locale.

(2) Deţinătorii de terenuri cu destinaţie agricolă şi ai loturilor de pămînt de pe lîngă casă care achită din cont propriu cheltuielile privind îndeplinirea lucrărilor ce ţin de cadastrul funciar general sînt scutiţi de impozitul funciar echivalat sumelor achitate. Tarifele şi modul de achitare a cheltuielilor sînt aprobate de Guvern.

 

 Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 23.

(1) Prezenta lege intră în vigoare după o lună de la data publicării.

(2) Prezenta lege reglementează de asemenea drepturile şi obligaţiile rezultate din tranzacţiile cu pămîntul efectuate pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi. Tranzacţiile cu pămîntul încheiate, conform legislaţiei, pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi, dar neînregistrate în registrul cadastral al deţinătorilor de teren, vor fi înregistrate în conformitate cu prezenta lege.

(3) Legile şi celelalte acte normative rămîn în vigoare în măsura în care nu contravin prezentei legi.

 

Articolul 24.

Guvernul, în termen de 3 luni:

va pune actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

va asigura revizuirea şi anularea de către ministere şi departamente a actelor normative care contravin prezentei legi;

va asigura elaborarea actelor normative care ar reglementa aplicarea prezentei legi.

 

Articolul 25.

Legea nr.302-XIII din 2 decembrie 1994 privind preţul normativ al pămîntului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.6, art.57) se abrogă.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru MOŢPAN

 

Chişinău, 25 iulie 1997.
Nr.1308-XIII.

 

Anexă

la Legea privind preţul normativ şi modul

de vînzare-cumpărare a pămîntului

 

TARIFE

pentru calcularea preţului normativ al pămîntului

(pentru o unitate grad-hectar) în lei

 

I. Vînzarea-cumpărarea terenurilor cu destinaţie agricolă, loturilor de pămînt de pe lîngă casă şi loturilor pomicole 289,53
II. Înstrăinarea forţată a terenurilor agricole, loturilor de pămînt de pe lîngă casă şi loturilor pomicole 579,06
III. Excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinaţie agricolă şi ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol 9264,96
IV. Vînzarea-cumpărarea terenurilor din intravilanul localităţilor (cu excepţia loturilor de pămînt de pe lîngă casă) 9264,96

 

Notă:

1. Calculele au fost efectuate pornind de la cursul valutei naţionale faţă de dolarul S.U.A. 4:1.

2. Preţul normativ al pămîntului pentru terenurile ocupate de obiective industriale, de transport, de alte construcţii, precum şi pentru terenurile cu altă destinaţie decît cea agricolă, se calculează în funcţie de fertilitatea medie a solului stabilită pentru republică.

3. În cazul vînzării de către stat a terenurilor aferente obiectivelor privatizate sau care se privatizează, precum şi a terenurilor aferente construcţiilor nefinalizate, la preţul normativ calculat conform tarifelor specificate la poziţia a IV-a din anexă, se aplică următorii coeficienţi: 0,5 – pentru municipiul Chişinău; 0,3 – pentru municipiile Bălţi, Bender, Tiraspol; 0,2 – pentru oraşele-reşedinţă, alte oraşe şi pentru localităţile săteşti.

4. Preţul normativ al terenurilor aflate în folosinţa membrilor întovărăşirilor pomicole se calculează prin aplicarea coeficientului 0,5 la tarifele specificate la poziţia I din anexă.

5. Prevederile punctelor 3 şi 4 din notă se aplică în decurs de doi ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

6. Terenurile aferente obiectivelor privatizate sau care se privatizează, precum şi terenurile aferente construcţiilor nefinalizate sînt vîndute de autorităţile administraţiei publice locale, cu acordul Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

7. În cazul cînd unele terenuri din categoria terenurilor cu altă destinaţie decît cea agricolă sînt trecute în categoria terenurilor cu destinaţie agricolă sau ale fondului silvic preţul normativ al pămîntului se calculează pornind de la tarifele specificate la poziţia I din anexă, fără aplicarea coeficientului.