H O T Ă R Â R E

cu privire la Regulamentul privind controalele pe teren (inspecţiile) la bănci

 

nr. 282  din  28.11.2018

 

Monitorul Oficial nr.462-466/1774 din 12.12.2018

 

* * *

 

ÎNREGISTRAT:

Ministerul Justiţiei

al Republicii Moldova

nr.1388 din 6 decembrie 2018

 

În temeiul art.5 alin.(1) lit.d), art.11 alin.(1), art.27 alin.(1) lit.c) şi art.44 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările ulterioare, şi art.106, 138 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727), cu modificările ulterioare, Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind controalele pe teren (inspecţii) la bănci, conform anexei.

2. Prevederile prezentului Regulament se aplică controalelor (inspecţiilor) pe teren iniţiate după data intrării în vigoare a acestuia.

PREŞEDINTELE
COMITETULUI EXECUTIV
AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEISergiu CIOCLEA

 

Nr.282. Chişinău, 28 noiembrie 2018.

 

 

Anexă

la Hotărârea Comitetului executiv

al Băncii Naţionale a Moldovei

nr.282 din 28 noiembrie 2018

 

REGULAMENT

privind controalele pe teren (inspecţiile) la bănci

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind controalele pe teren (inspecţiile) la bănci (în continuare – Regulament) stabileşte norme de organizare şi efectuare a controalelor pe teren la sediile băncilor din Republica Moldova, ale sucursalelor şi filialelor acestora stabilite în alt stat şi ale sucursalelor băncilor din alt stat stabilite în Republica Moldova, de perfectare şi examinare a rezultatelor acestor controale.

2. Noţiunile şi termenii utilizaţi în prezentul Regulament au semnificaţia noţiunilor şi termenilor utilizaţi în Legea nr.202 din 06.10.2017 privind activitatea băncilor şi Legea nr.548-XIII din 21.07.1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

3. Controalele pe teren (denumirea echivalentă – inspecţii) la bănci se efectuează de către Banca Naţională a Moldovei (în continuare – BNM) în scopul exercitării atribuţiilor sale în conformitate cu prevederile Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor, Legii nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei, Legii nr.232/2016 privind redresarea şi rezoluţia băncilor, Legii nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, Legii nr.62/2008 privind reglementarea valutară, Legii nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică, ale prezentului Regulament, altor acte normative ale BNM, precum şi ale acordurilor de cooperare încheiate de BNM cu autorităţile de supraveghere din Republica Moldova şi din alte state.

4. Controalele pe teren la bănci reprezintă un instrument fundamental şi o parte integrantă a supravegherii exercitate de BNM constând în efectuarea unor verificări şi evaluări la sediile băncilor din Republica Moldova, inclusiv ale subdiviziunilor structurale ale acestora (sediul central, subdiviziunile separate (sucursale, reprezentanţe), subdiviziuni structurale interne ale băncii (sucursalei), precum şi ale sucursalelor şi filialelor băncilor stabilite în alt stat şi ale sucursalelor băncilor din alte state stabilite în Republica Moldova (în continuare denumite generic ”bancă”) şi permite BNM să obţină o cunoaştere mai aprofundată a situaţiei băncii prin obţinerea de informaţii suplimentare despre activitatea băncii, prin interacţiunea cu organele ei de conducere (membrii organului executiv şi consiliului băncii) şi persoanele care deţin funcţii-cheie responsabile de gestionarea domeniilor de afaceri sau a riscurilor băncii, precum şi cu alţi angajaţi din cadrul băncii.

5. Controalele pe teren la bănci se efectuează în scop de verificare şi evaluare la faţa locului a respectării cerinţelor prevăzute de legile indicate la pct.3 şi actele normative ale BNM, a situaţiei financiare a băncii sau a unor domenii de activitate ale acesteia, a nivelului, naturii şi caracteristicilor riscurilor la care este sau poate fi expusă banca ori la care aceasta expune sistemul financiar, a adecvării capitalului şi a calităţii activelor băncii, a calităţii cadrului de administrare a activităţii băncii, inclusiv a guvernanţei corporative, a sistemelor de control şi procesului de gestionare a riscurilor având în vedere natura, extinderea şi complexitatea activităţilor desfăşurate şi riscurile respective, verificarea şi evaluarea calităţii rapoartelor prudenţiale prezentate BNM, precum şi identificarea acţiunilor şi altor fapte (evenimente) care pot periclita interesele deponenţilor şi stabilitatea şi viabilitatea sistemului bancar.

6. Controlul pe teren la bancă are la bază următoarele principii: 1) se bazează pe evaluarea riscurilor cu aplicarea unor concepte şi tehnici de control adecvate, acordând prioritate unui risc mai ridicat sau unui nivel mai scăzut de control în domeniul supus controlului; 2) se efectuează proporţional cu mărimea, activităţile şi profilul de risc al băncii; 3) cuprinde evaluări bazate pe judecăţi de valoare (raţionamente) privitor la profilul de risc al băncii şi controlul riscurilor; 4) analizează în perspectivă indicatorii actuali sau istorici ai activităţii băncii pentru a prevedea impacturi negative viitoare; 5) este orientat spre acţiunile şi/sau măsurile corective care trebuie întreprinse de către bancă.

7. Prezentul Regulament nu se aplică controalelor pe teren la birourile de schimb valutar ale băncilor, care se reglementează de acte normative distincte ale BNM, precum şi la băncile în proces de lichidare.

 

Capitolul II

TIPURILE ŞI FRECVENŢA CONTROALELOR PE

TEREN (INSPECŢIILOR)

8. Controlul pe teren (inspecţia) la bancă poate fi:

1) în funcţie de domeniul de aplicare:

a) control complex – control care cuprinde un spectru de riscuri sau domenii (direcţii) de activitate ale băncii, pentru o anumită perioadă a activităţii băncii, oferind o imagine generală a băncii la un moment dat;

b) control tematic – control care cuprinde anumite domenii (direcţii) ale activităţii băncii, anumite riscuri sau anumită problemă sau în anumite subdiviziuni structurale (sucursale, reprezentanţe, agenţii) ale băncii, pentru anumită perioadă a activităţii băncii;

2) în funcţie de planificare:

a) control planificat – control efectuat în baza unui plan anual aprobat de BNM;

b) control inopinat (neplanificat) – control care nu este prevăzut de planul anual al BNM de efectuare a controalelor şi care se iniţiază ca reacţie la un eveniment sau incident ce poate avea un impact semnificativ asupra profilului de risc al băncii şi prin care se justifică o acţiune de supraveghere imediată, cum ar fi, dar fără a se limita la următoarele circumstanţe: în cazul obţinerii informaţiei care indică asupra comiterii de încălcări ale legilor şi actelor normative ale BNM, tăinuirea de informaţii despre operaţiunile efectuate de bancă şi/sau situaţia financiară reală, alte acţiuni analogice ilegale în bancă etc.

9. Controlul tematic sau inopinat poate avea drept obiect verificarea, evaluarea îndeplinirii măsurilor de supraveghere, masurilor sancţionatoare şi sancţiunilor impuse de către BNM urmare a constatării încălcărilor actelor normative şi a altor deficienţe în activitatea băncii, pentru a evalua progresul înregistrat privind punerea în aplicare a măsurilor respective.

10. Planul de efectuare a controalelor pe teren la bănci se întocmeşte luând în considerare perioada care s-a scurs de la data controlului complex/tematic precedent, încălcările şi alte deficienţe identificate în activitatea băncii şi alte informaţii obţinute de BNM în exercitarea atribuţiei de supraveghere.

11. La stabilirea frecvenţei controalelor pe teren la bănci se ţine cont inclusiv de următorii factori: situaţia financiară a băncii, structura şi calitatea activelor şi obligaţiilor băncii, schimbări semnificative în bilanţul băncii, diversitatea, nivelul şi profilul riscurilor la care se expune sau se poate expune banca, inclusiv celor aferente domeniului prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, adecvarea capitalului băncii, evaluate în baza rapoartelor prezentate BNM, veridicitatea evidenţelor, înregistrărilor şi a rapoartelor prezentate, schimbări esenţiale în structura acţionariatului, în structura şi componenţa organelor de conducere şi structura organizaţională a băncii, angajarea băncii în activităţi sau operaţiuni noi, mărimea, importanţa sistemică, extinderea şi complexitatea băncii şi a activităţilor desfăşurate, rezultatele simulărilor de criză în privinţa băncii, rezultatele controalelor precedente la bancă, precum şi măsurile aplicate pe baza lor.

12. Temei pentru excluderea băncii din planul de efectuare a controalelor constituie retragerea licenţei băncii.

13. Controlul complex pe teren se efectuează, de regulă, pentru perioada activităţii băncii de la ultima dată cuprinsă de controlul precedent complex până la ultima dată a lunii precedente datei dispunerii controlului.

 

Capitolul III

ORGANIZAREA ŞI EFECTUAREA CONTROALELOR PE

TEREN (INSPECŢIILOR)

14. Efectuarea controlului pe teren se pune în sarcina salariaţilor BNM, cu antrenarea, în caz de necesitate, a altor experţi şi specialişti calificaţi care nu sunt salariaţi ai BNM (în continuare – „inspectori”, iar împreună denumiţi „echipa de control”). Comitetul executiv al BNM poate decide numirea sau antrenarea în efectuarea controlului pe teren la bancă a unei societăţi de audit.

15. Organizarea, efectuarea controlului pe teren la bancă şi perfectarea rezultatelor lui poate fi efectuată de către subdiviziunea BNM având ca atribuţie de bază supravegherea bancară şi/ sau de către alte subdiviziuni ale BNM.

16. Efectuarea controlului pe teren la bănci se dispune de către guvernatorul sau prim-viceguvernatorul sau unul din viceguvernatorii BNM (în continuare „persoana cu funcţie de conducere a BNM”), prin emiterea unei decizii scrise a BNM. Decizia privind efectuarea controlului pe teren va conţine date privind scopul, perioada activităţii supusă controlului, componenţa echipei de control, şeful echipei de control şi alte date prevăzute la art.751 alin.(3) din Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

17. Decizia privind efectuarea controlului pe teren se emite în două exemplare. Un exemplar al deciziei rămâne la BNM, iar al doilea se eliberează şefului echipei de control pentru a fi transmis conducătorului organului executiv (persoanei care îl înlocuieşte) al băncii supuse controlului ori se expediază, cu aviz recomandat, la sediul băncii în cauză.

18. În caz de necesitate, inclusiv de schimbare a componenţei echipei de control, de prelungire a termenului controlului, se perfectează (în două exemplare) supliment la decizia privind efectuarea controlului pe teren, care devine parte integrantă a deciziei date şi se comunică fără întârziere băncii supuse controlului în modul stabilit la pct.17.

19. Inspecţia sucursalelor şi filialelor băncilor din Republica Moldova stabilite în alt stat şi a sucursalelor băncilor din alt stat stabilite în Republica Moldova poate fi efectuată împreună cu angajaţii autorităţii de supraveghere străină în cazuri specifice şi în conformitate cu prevederile legilor menţionate în prezentul regulament şi/sau acordurilor de cooperare încheiate între BNM şi autoritatea de supraveghere străină.

20. În cazul efectuării unui control planificat, persoana cu funcţie de conducere a BNM va notifica banca despre controlul ce urmează printr-o scrisoarea adresată conducătorului organului executiv al băncii cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de începerea controlului. Scrisoarea de notificare va conţine cerinţa, termenele şi alte condiţii de pregătire din timp a informaţiilor şi documentelor care trebuie prezentate de către bancă echipei de control şi cerinţa de realizare a altor măsuri necesare în scopul asigurării efectuării controlului (de exemplu, pregătirea încăperii de serviciu pentru echipa de control, a mijloacelor tehnice necesare). Decizia privind efectuarea controlului poate fi prezentată băncii concomitent cu scrisoarea de solicitare a informaţiei.

21. În cazul inspecţiei la sucursala unei bănci străine, persoana cu funcţie de conducere a BNM va notifica în scris autoritatea de supraveghere străină şi/sau Colegiul autorităţilor de supraveghere (în cazul în care este instituit) despre inspecţia viitoare a sucursalei băncii străine în conformitate cu prevederile acordului de cooperare încheiat între autoritatea de supraveghere străină şi BNM.

22. În cazul controlului inopinat, când este necesar să se reacţioneze prompt şi/sau întru prevenirea unor posibile acţiuni defectuoase ale băncii, controlul pe teren poate fi efectuat fără notificarea băncii în prealabil.

23. Controlul pe teren urmează să înceapă la data indicată în decizia BNM privind efectuarea controlului.

24. În termen de 5 zile lucrătoare de la data începerii controlului, la sediul central al băncii, iar în cazul efectuării controlului la sucursala sau altă subdiviziune structurală a băncii – la sediul acesteia, se organizează o întrevedere între echipa de control şi membrii organului executiv al băncii sau conducătorul subdiviziunii structurale a băncii supuse controlului, iar la necesitate pot fi invitate şi alte persoane din cadrul băncii. La această întrevedere, şeful echipei de control prezintă echipa de control, obiectivele, domeniile, direcţiile, termenul preconizat al controlului, perioada activităţii supusă controlului şi se soluţionează problemele organizatorice ale controlului. Organul executiv al băncii trebuie să familiarizeze echipa de inspectori cu cele mai importante evenimente ale activităţii băncii care au avut loc în perioada de la ultimul control la bancă, cum ar fi, introducerea de noi produse şi servicii financiare, crearea de noi sucursale, schimbări în structura organizatorică, modelul de afaceri, strategia băncii, politică de guvernanţă internă, politica contabilă, procesele principale etc. în domeniile şi direcţiile vizate de control.

25. În cursul controlului pe teren, membrii organelor de conducere ale băncii, persoanele care deţin funcţii-cheie şi personalul băncii sunt obligaţi să conlucreze cu echipa de control, inclusiv:

a) înainte de începerea controlului, asigură întrevederea echipei de control cu conducătorul organului executiv al băncii, contabilul-şef al băncii, conducătorii subdiviziunilor structurale ale băncii sau persoanele care le înlocuiesc;

b) determină persoanele de contact responsabile din partea băncii sau subdiviziunii structurale pentru organizarea interacţiunii echipei de control în fiecare din domeniile şi direcţiile controlului, pentru a asigura că cererile inspectorilor sunt tratate corect şi în timp util;

c) asigură accesul inspectorilor în incinta şi încăperile de serviciu ale băncii sau subdiviziunilor ei structurale în timpul de muncă;

d) pun la dispoziţia echipei de control un birou securizat separat de locurile de muncă ale personalului băncii şi persoanelor terţe şi echipat cu o reţea de acces la internet şi telefonie;

e) furnizează inspectorilor informaţiile şi documentele solicitate, după caz, în format electronic, pe suport de hârtie, fac copii de pe documente sau acordă inspectorilor posibilitatea de a face de sine stătător aceste copii, confirmă prin semnătură corespunderea copiei cu originalul;

f) oferă inspectorilor posibilitatea de a utiliza datele din sistemele informatice ale băncii, oferindu-le acces de vizualizare pentru toate sistemele informatice, bazele de date, instrumentele IT, fişierele electronice şi datele, utilizate de către bancă, pentru perioada activităţii supusă controlului;

g) răspund la cererile de informaţii şi interviuri ale echipei de control în timp util şi cooperează cu bună-credinţă, rapiditate şi competenţă, asigură o atitudine profesională şi politicoasă faţă de echipa de control. La stabilirea termenului de prezentare a informaţiilor, inspectorii vor ţine cont de gradul de complexitate a datelor solicitate şi volumul de lucru pe care îl implică prezentarea acestora.

26. Inspectorii BNM în cadrul controlului la bancă au dreptul:

a) să aibă acces fizic neîngrădit în incinta şi la încăperile băncii supuse controlului, iar cu însoţirea angajaţilor băncii, şi la cele destinate pentru colectarea, procesarea, transmiterea, păstrarea informaţiei, precum şi la cele destinate pentru operaţiuni cu mijloace băneşti în numerar şi alte valori;

b) să solicite şi să obţină toate informaţiile şi documentele necesare realizării scopului controlului (în format electronic, pe suport de hârtie, originale sau copii certificate, extrase din ele), inclusiv actele de constituire, regulamentele, politicile şi alte acte interne, rapoartele şi dările de seamă, actele interne întocmite ca rezultat al operaţiunilor efectuate, actele de evidenţă contabilă, actele de afaceri cu caracter extern şi intern (contracte, certificate, procese-verbale, cereri, note informative etc.), inclusiv referitoare la acţionarii, direcţi şi indirecţi, inclusiv beneficiarii efectivi, clienţii, contragenţii băncii, actele şi materialele privind controalele efectuate de către BNM sau alte autorităţi şi organe competente;

c) să solicite şi să obţină explicaţii verbale şi/sau scrise de la membrii organelor de conducere, persoanele care deţin funcţii-cheie şi alt personal al băncii, indiferent de vechimea de muncă a acestora, în scopul colectării informaţiilor necesare controlului;

d) să solicite prezentarea copiilor certificate de pe documente şi informaţii sau asigurarea inspectorilor cu posibilitatea de a face de sine stătător aceste copii, pe cheltuiala băncii, şi să le scoată din încăperea băncii, inclusiv pentru anexarea la materialele controlului, în format electronic şi/sau pe suport de hârtie;

e) să utilizeze mijloacele tehnice ce aparţin BNM sau acordate de bancă, inclusiv calculatoare, alte dispozitive, purtători electronici de informaţie, tehnica de multiplicare, scanere, telefoane, să introducă în încăperile băncii şi să scoată din ele mijloacele tehnice ce aparţin BNM;

f) să aibă acces, să facă cunoştinţă cu resursele sistemelor informatice, bazele electronice de date şi mijloacele tehnice utilizate de bancă şi să solicite demonstrarea, explicarea modului de funcţionare a acestor sisteme, baze şi mijloace;

g) să contacteze auditorii externi ai băncii, să intervieveze orice altă persoană cu consimţământul acesteia, în scopul colectării de informaţii referitoare la obiectul unei cercetări, pentru a obţine informaţiile, documentele şi/sau referinţele relevante în scopul stabilirii faptelor (evenimentelor) şi circumstanţelor necesare în legătură cu controlul, inclusiv în scopul confirmării datelor conţinute în documentele şi informaţiile obţinute de la bancă;

h) să solicite de la bancă şi personalul ei îndeplinirea altor acţiuni în scopul acordării suportului la efectuarea controlului la bancă.

27. Personalul băncii şi persoanele terţe nu au dreptul să efectueze controlul personal al inspectorilor, al mijloacelor tehnice, inclusiv telefoanelor, purtătorilor electronici de informaţie, aflate în posesia lor, să ridice aceste mijloace sau să împiedice inspectorii în posibilitatea de a utiliza aceste mijloace la efectuarea controlului, să impună inspectorii să dea explicaţii verbale sau scrise, să înainteze alte cerinţe neprevăzute de prezentul Regulament.

28. Membrii organelor de conducere ale băncii, persoanele care deţin funcţii-cheie şi alt personal al băncii supuse controlului nu au dreptul de a refuza inspectorilor prezentarea informaţiei şi documentelor din motivul necesităţii păstrării secretului bancar, comercial sau a altui secret protejat de lege.

29. Documentele şi materialele solicitate de inspectori se prezintă în încăperile băncii (locurile de lucru) alocate inspectorilor în modul şi termene stabilite de şeful echipei de control. La sfârşitul lucrului inspectorilor, aceste documente şi materiale rămân în încăperea alocată inspectorilor, iar în caz de necesitate, cu acordul şefului echipei de inspectori toate sau o parte din documentele şi materialele se transmit, zilnic sau cu o altă periodicitate, la locurile de păstrare permanentă. La încheierea lucrului inspectorilor, încăperea alocată inspectorilor urmează a se încuia şi, la cererea şefului echipei de control, este sigilată şi predată în paza băncii.

30. În timpul absenţei inspectorilor în încăperea alocată, conducătorul organului executiv al băncii (persoana care îl înlocuieşte) sau conducătorul subdiviziunii structurale (sucursală, agenţie, reprezentanţă) supuse controlului este responsabil pentru asigurarea integrităţii documentelor şi informaţiilor prezentate inspectorilor de către bancă.

31. Inspectorii au obligaţia să asigure restituirea documentelor (originalelor), obţinute de la bancă.

32. Organul executiv al băncii este responsabil pentru neîndeplinirea în termen sau îndeplinirea necorespunzătoare a cerinţelor legale înaintate de echipa de control în cadrul controlului.

33. Pe durata inspecţiei pot fi organizate întrevederi intermediare şi interviuri pe chestiuni legate de control între echipa de control şi membrii organelor de conducere ale băncii, persoanele care deţin funcţii-cheie şi/ sau angajaţii responsabili ai subdiviziunilor structurale ale băncii. Pe durata inspecţiei, membrii echipei de control pot participa la şedinţele organelor de conducere ale băncii, cu notificarea băncii în prealabil.

34. În caz de împiedicare a efectuării controlului din partea membrilor organelor de conducere ale băncii, persoanelor care deţin funcţii-cheie şi a altui personal al băncii supuse controlului sau a persoanelor terţe, şeful echipei de control întocmeşte (în două exemplare) un act privind împiedicarea efectuării controlului semnat de către acesta şi de cel puţin un inspector.

35. Actul privind împiedicarea efectuării controlului va conţine informaţii privind: data întocmirii; denumirea şi sediul băncii (după caz, a subdiviziunii structurale a băncii) supuse controlului; numele, prenumele, funcţia conducătorului organului executiv sau ale reprezentantului băncii supuse controlului care a primit exemplarul actului, precum şi alte informaţii, după caz. În act se va descrie obiectiv, clar şi exact acţiunile/ inacţiunile băncii ce au dus la împiedicarea efectuării controlului.

36. În calitate de fapte de împiedicare a efectuării controlului la bancă pot fi recunoscute inclusiv: refuzul conducătorului organului executiv (persoanei care îl înlocuieşte) sau persoanei responsabile pentru lucrul cu corespondenţa băncii de la recepţionarea şi/sau refuz de la confirmarea faptului recepţionării, după prezentare, a deciziei (suplimentului la aceasta) privind efectuarea controlului; refuzul de la îndeplinirea, neîndeplinirea sau îndeplinirea cu întârziere de către bancă a obligaţiilor de a contribui la efectuarea controlului şi a altor acţiuni în vederea exercitării drepturilor inspectorilor, prevăzute la pct.26.

37. Un exemplar al actului privind împiedicarea efectuării controlului la bancă poate fi transmis personal de către şeful echipei de control în termen de o zi lucrătoare din data întocmirii sau prin poştă. În cazul transmiterii personal, se va solicita confirmarea recepţionării prin aplicarea semnăturii conducătorului organului executiv (persoanei care îl înlocuieşte) al băncii, sau persoanei din cadrul băncii responsabile de corespondenţa băncii, cu indicarea numelui, prenumelui şi funcţiei, a datei şi orei recepţionării.

38. Dacă conducătorul organului executiv (persoana care îl înlocuieşte) al băncii sau persoana responsabilă pentru lucru cu corespondenţa băncii a refuzat recepţionarea actului privind împiedicarea efectuării controlului sau confirmarea recepţionării prin aplicarea semnăturii, şeful echipei de control face menţiunea corespunzătoare pe act, cu indicarea numelui, prenumelui, funcţiei conducătorului organului executiv (persoanei care îl înlocuieşte) al băncii sau a persoanei responsabile menţionate, a datei şi orei refuzului.

39. Un exemplar al actului privind împiedicarea efectuării controlului la bancă se transmite de către şeful echipe de control persoanei cu funcţie de conducere a BNM care a dispus efectuarea controlului la bancă.

40. În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea actului privind împiedicarea efectuării controlului la bancă, persoana care a emis decizia BNM privind efectuarea controlului poate să decidă privind continuarea controlului, amânarea controlului (din motivul imposibilităţii sau inoportunităţii începerii), privind suspendarea sau încetarea controlului, privind aplicarea faţă de bancă, organele de conducere, persoanele care deţin funcţii-cheie în bancă a măsurilor în conformitate cu prevederile legislaţiei ori privind înaintarea propunerilor de aplicare a măsurilor de către organul competent al BNM şi/sau privind sesizarea organelor de drept competente pentru examinarea existenţei componentei de infracţiune sau contravenţie.

41. Echipa de control poate să reia efectuarea controlului pe teren conform dispoziţiilor persoanei cu funcţie de conducere a BNM care a dispus efectuarea controlului.

42. La sfârşitul controlului pe teren, echipa de control poate să discute cu membrii organului executiv al băncii supuse controlului despre principalele încălcări ale actelor normative şi deficienţe ale activităţii băncii identificate în cursul controlului.

43. Controlul pe teren se efectuează în termenul indicat în decizia BNM privind dispunerea efectuării controlului, dar nu mai mult de 35 de zile lucrătoare. În funcţie de complexitatea controlului sau din alte motive obiective, acest termen poate fi prelungit de către persoana cu funcţie de conducere a BNM care a dispus efectuarea controlului, despre care va fi informată în scris banca. Durata controlului pe teren, cu termenul prelungit, nu va depăşi 65 de zile lucrătoare.

44. În termenul efectuării controlului nu se include perioada pentru care acesta poate fi amânat sau suspendat.

 

Capitolul IV

ÎNTOCMIREA ACTULUI (RAPORTULUI) PRIVIND REZULTATELE

CONTROLULUI PE TEREN (INSPECŢIEI)

45. Rezultatele controlului pe teren la bancă se reflectă într-un act (raport) al BNM, întocmit de către echipa de control a BNM.

46. Raportul BNM privind rezultatele controlului pe teren la bancă trebuie să conţină: numărul şi data deciziei în al cărei temei s-a efectuat controlul; denumirea şi sediul băncii (după caz, a subdiviziunii structurale a băncii) supuse controlului; perioada (data) activităţii supusă controlului; perioada efectuării controlului (în cazul întreruperilor (amânării, suspendării) – perioada lor); informaţia privind rezultatele controlului, inclusiv încălcările şi alte deficienţe constatate şi caracterul lor; numele, prenumele, funcţia conducătorului organului executiv sau ale reprezentantului băncii supuse controlului care a primit raportul, data primirii şi semnătura acestuia sau refuzul de a semna raportul; numele, prenumele şi semnăturile inspectorilor care au efectuat controlul; data şi locul întocmirii raportului.

47. La rezultatele controlului pe teren la bancă, reflectate în raportul corespunzător, se atribuie informaţia necesară pentru realizarea de către BNM a atribuţiilor de supraveghere a băncilor, care constituie baza pentru evaluarea situaţiei financiare a băncii sau a unor domenii (direcţii) de activitate ale băncii, precum şi altă informaţie, evaluările, raţionamentele şi concluziile despre faptele, evenimentele şi circumstanţele activităţii băncii, precum şi riscurile, care pot avea impact negativ asupra situaţiei financiare în ansamblu, a capitalului şi fondurilor proprii ale băncii, asupra respectării altor norme prudenţiale privind activitatea băncii sau care pot determina apariţia temeiurilor pentru aplicarea faţă de bancă, organele ei de conducere sau alte persoane care deţin funcţii-cheie în cadrul băncii a măsurilor şi sancţiunilor prevăzute de Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor, Legii nr.232/2016 privind redresarea şi rezoluţia băncilor, Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică, Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, alte legi şi actele normative ale BNM, inclusiv:

a) faptele ce constituie încălcări, inclusiv nerespectarea legilor şi actelor normative emise în aplicarea lor, a măsurilor dispuse de BNM, sau alte fapte sancţionabile potrivit legii;

b) indicii sau faptele de nerespectare a cerinţelor legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului;

c) evenimentele şi circumstanţele privind activitatea băncii, acţiunea/inacţiunea organelor de conducere, a persoanelor care deţin funcţii-cheie în bancă şi a altor persoane, care nu sunt încălcări ale legilor şi actelor normative ale BNM, dar care au sau pot avea impact asupra situaţiei financiare, riscurilor asumate de bancă, inclusiv asupra securităţii informaţiei, sau care creează premise pentru apariţia încălcărilor, riscurilor suplimentare în activitatea băncii.

48. Rezultatele controlului pe teren la bancă se expun în raport în baza analizei datelor primite de la bancă şi verificate selectiv în baza abordării de supraveghere bazată pe risc, precum şi a faptelor ce decurg din documentele şi informaţiile obţinute de la bancă şi din alte surse. Expunerea informaţiei în raportul privind rezultatele controlului pe teren trebuie să respecte următoarele principii: obiectivitate, exactitate, claritate şi coerenţă. În raportul privind rezultatele controlului pe teren pot fi incluse date sumare şi agregate. La acesta pot fi anexate copii şi extrase din diverse documente, informaţii din sisteme informatice, precum şi tabele, grafice, calcule.

49. Raportul preliminar privind rezultatele controlului pe teren se întocmeşte în termen de 30 de zile lucrătoare de la încheierea controlului. La necesitate, această perioadă poate fi prelungită, de către membrul comitetului executiv al BNM care a dispus efectuarea controlului, despre care va fi informată în scris banca, din motive de complexitate a controlului, de întârziere a băncii să prezinte datele şi documentele solicitate de echipa de control sau din alte motive obiective. În toate cazurile, perioada totală a întocmirii raportului respectiv nu trebuie să depăşească 40 de zile lucrătoare de la încheierea controlului (conform datei indicate în decizia privind dispunerea efectuării controlului).

50. Raportul preliminar privind rezultatele controlului pe teren se întocmeşte în două exemplare, din care unul este pentru BNM şi unul – pentru banca supusă controlului.

51. Un exemplar al raportului preliminar privind rezultatele controlului pe teren, cu scrisoarea de însoţire a BNM, se expediază, prin poştă cu aviz recomandat, la sediul băncii supuse controlului sau se înmânează conducătorului organului executiv (persoanei care îl înlocuieşte) sau altui reprezentant al băncii, care este membru al organului executiv, pentru luarea la cunoştinţă, cu confirmarea recepţionării prin aplicarea semnăturii.

52. După primirea raportului preliminar privind rezultatele controlului pe teren de către bancă sau nemijlocit de conducătorul organului executiv (persoana care îl înlocuieşte) sau de un alt reprezentant al băncii, acesta se semnează de către persoana respectivă şi se înregistrează în bancă conform normelor privind lucrările de secretariat ca document de intrare.

53. În cazul dezacordului pe marginea raportului preliminar privind rezultatele controlului, banca are dreptul să prezinte în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înmânării/primirii raportului, explicaţiile, obiecţiile şi argumentele sale, cu anexarea, după caz, a documentelor de rigoare.

54. Prin derogare de la prevederile pct.51 şi 53 în cazul în care se consideră necesară adoptarea urgentă a unei decizii pentru a preveni prejudicii semnificative în sistemul financiar, BNM poate să nu aducă, în prealabil, la cunoştinţa băncii supuse controlului informaţia privind încălcările constatate urmare a controlului şi fără a acorda acesteia termen pentru prezentarea argumentării dezacordului.

55. În scopul prezentării şi discutării rezultatelor controlului pe teren, examinării obiecţiilor şi explicaţiilor prezentate de bancă pe marginea raportului preliminar privind rezultatele controlului, la solicitarea băncii, şeful echipei de control poate organiza, la sediul BNM întrevederi între membrii echipei de control, persoanele cu funcţii de conducere a BNM şi unul sau mai mulţi membri ai organului executiv şi/sau alte persoane responsabile ale băncii.

56. BNM asigură întocmirea şi expedierea (înmânarea) băncii supuse controlului a unui exemplar al raportului (final) privind rezultatele controlului pe teren în termen de 60 de zile lucrătoare de la încheierea controlului. La necesitate şi în temeiul deciziei membrului comitetului executiv al BNM care a dispus efectuarea controlului, acest termen poate fi prelungit odată sau de mai multe ori din motive de complexitate a controlului, de întârziere a băncii supuse controlului să prezinte datele şi documentele solicitate de BNM sau din alte motive obiective, despre care banca va fi informată în scris, însă care nu va depăşi 90 de zile lucrătoare de la încheierea controlului.

57. La necesitate, în temeiul hotărârii Comitetului executiv al BNM, termenele stabilite în pct.43, 49 şi 56, pot fi prelungite pe o perioada care nu va depăşi 45 zile lucrătoare. Hotărârea respectivă va conţine motivul prelungirii.

58. Prevederile pct.46 – 48, 50 – 52 se aplică corespunzător şi în cazul raportului (final) privind rezultatele controlului pe teren.

59. Data întocmirii raportului (preliminar/final) privind rezultatele controlului pe teren se consideră data primirii acestuia de către banca supusă controlului (sau a înmânării acestuia băncii).

60. În termen de 15 de zile lucrătoare de la primirea raportului (final) privind rezultatele controlului pe teren membrii organelor de conducere ale băncii trebuie să ia cunoştinţă cu acesta şi să transmită BNM un formular conţinând semnăturile ce confirmă acest fapt. În cazul în care din motive întemeiate (absenţă de la serviciu pe motiv de deplasare, concediul de boală, de odihnă etc.) membrii organelor de conducere ale băncii nu pot lua cunoştinţă cu raportul în termenul indicat, formularul cu semnături, după notificarea prealabilă a BNM, poate fi prezentat BNM mai târziu.

 

Capitolul V

EXAMINAREA REZULTATELOR CONTROLULUI PE

TEREN (INSPECŢIILOR)

61. Rezultatele controlului pe teren la bancă, propunerile privind înaintarea unor recomandări, aplicarea măsurilor de supraveghere, măsurilor sancţionatorii sau a sancţiunilor faţă de bancă, organele ei de conducere şi persoanele care deţin funcţii-cheie în bancă se examinează, în funcţie de competenţă, de către Comitetul executiv al BNM, guvernatorul, prim-viceguvernatorul sau unul din viceguvernatorii BNM.

62. Rezultatele controlului pe teren la bancă vor fi examinate de către BNM conform pct.61, după primirea confirmării prevăzută la pct.60 sau după expirarea termenului de 15 zile lucrătoare de la primirea raportului de către bancă.

63. Banca supusă controlului va fi notificată în prealabil cu cel puţin 3 zile lucrătoare despre locul, data şi ora şedinţei la care vor fi examinate rezultatele controlului pe teren efectuat.

64. La primirea notificării prevăzute la pct.63, banca are dreptul de a prezenta BNM comentarii şi explicaţii scrise, dar nu mai târziu de data examinării rezultatelor controlului pe teren de către BNM.

65. Preşedintele consiliului şi/sau preşedintele organului executiv al băncii supuse controlului pot fi invitaţi la şedinţa, în cadrul căreia BNM va examina rezultatele controlului pe teren. La solicitarea băncii, la şedinţă pot fi invitaţi şi alţi membri ai organelor de conducere ale băncii, persoanele care deţin funcţii-cheie în bancă, precum şi alte persoane.

66. În caz de urgenţă, când este necesar de a reacţiona prompt pentru protejarea activelor băncii supuse controlului sau a intereselor clienţilor ei sau protejării interesului public, BNM are dreptul să examineze şi să adopte decizii pe marginea rezultatelor controlului pe teren, precum şi să impună sancţiuni şi alte măsuri, indiferent de termenele prevăzute de prezentul Regulament.

67. Hotărârea BNM pe marginea rezultatelor controlului pe teren, inclusiv de aplicare a sancţiunilor şi altor măsuri, se comunică băncii şi altei persoane vizate de această hotărâre în modul prevăzut la art.11 alin.(31) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

68. BNM poate prezenta informaţia privind rezultatele controlului pe teren la bancă, precum şi copia hotărârii adoptate de BNM altor autorităţi competente din Republica Moldova în conformitate cu prevederile capitolului III din titlul V al Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor, precum şi autorităţilor de supraveghere străine în conformitate cu prevederile acordurilor de cooperare încheiate între aceste autorităţi şi BNM.

69. Informaţia privind aplicarea sancţiunilor ca rezultat al controlului pe teren la bănci se publică de către BNM în modul şi condiţiile prevăzute la art.146 al Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor.

 

Capitolul VI

ALTE DISPOZIŢII

70. Informaţia cuprinsă în documentele întocmite de către BNM la organizarea, efectuarea controlului şi examinarea rezultatelor controlului pe teren la bănci reprezintă informaţie cu acces limitat, determinată astfel şi supusă protecţiei în conformitate cu legea. Inspectorii şi alte persoane care au acces la această informaţie vor respecta cerinţele legislaţiei cu privire la prelucrarea, transmiterea, evidenţa, păstrarea informaţiei cu acces limitat la utilizarea, în cadrul controlului sau la examinarea rezultatelor acestuia, a mijloacelor tehnice (inclusiv calculatoarelor, purtătorilor electronici de informaţie, aparatelor de multiplicat, scanerelor, telefoanelor, altui echipament).

71. Băncii îi este interzis să transmită raportul privind rezultatele controlului pe teren (o parte a acestuia) sau să-l pună în alt mod la dispoziţia persoanelor terţe, cu excepţia cazurilor în care raportul (o parte a acestuia) urmează a fi furnizat sau divulgat de către sucursala unei bănci străine către banca străină care a înfiinţat-o, la cererea autorităţilor publice şi a altor persoane împuternicite conform legii, societăţilor de audit contractate de bancă şi în alte cazuri de executare a obligaţiilor prevăzute de lege.

72. În cazul transmiterii sau punerii la dispoziţie a raportului privind rezultatele controlului pe teren (a unei părţi a acestuia) conform pct.71, banca va notifica în scris BNM despre acest fapt, cu excepţia cazurilor de prezentare a acestuia acţionarilor băncii.

73. În cazul în care banca supusă controlului a tradus raportul (final) privind rezultatele controlului pe teren într-o limbă străină, la solicitarea BNM, varianta tradusă a raportului cu scrisoarea de însoţire, în termen de 15 de zile lucrătoare de la data traducerii raportului, se va prezenta BNM. Traducerea raportului va fi autentificată prin semnătura persoanei care a efectuat traducerea, cu indicarea numelui şi prenumelui.