H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Metodologiei privind controlul de stat asupra
activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile
de competenţă ale Autorităţii Aeronautice Civile
nr. 838 din 20.08.2018
Monitorul Oficial nr.347-357/923 din 14.09.2018
* * *
În temeiul art.16 alin.(2) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de competenţă ale Autorităţii Aeronautice Civile (se anexează).
2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.
3. La data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.68/2016 cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc, efectuat de către Autoritatea Aeronautică Civilă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.32-37, art.93).
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Chiril Gaburici
|
Nr.838. Chişinău, 20 august 2018. |
Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului
nr.838 din 20 august 2018
METODOLOGIE
privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor
în domeniile de competenţă ale Autorităţii Aeronautice Civile
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de competenţă ale Autorităţii Aeronautice Civile (în continuare – Autoritate) este elaborată în scopul eficientizării controlului şi supravegherii de stat a activităţii de întreprinzător pentru domeniile de activitate ale Autorităţii, în conformitate cu Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi Hotărîrea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor.
Prezenta Metodologie se aplică cu respectarea prevederilor art.1 alin.(5) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
2. Planificarea activităţilor de control se efectuează în baza analizei criteriilor de risc conform Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, prezentei Metodologii şi prevederilor tratatelor internaţionale aplicabile.
3. Esenţa metodologică a planificării controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor rezidă în distribuirea acestora conform celor mai importante criterii de risc relevante domeniului de control atribuit şi în acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, raportat la ponderea fiecărui criteriu, în funcţie de relevanţa sa pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu se efectuează pentru fiecare persoană supusă controlului/unitate controlată şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, în corespundere cu nivelul individual de risc estimat. Analiza riscurilor se utilizează pentru alegerea acţiunilor adecvate dintre mai multe acţiuni alternative.
Nivelul de risc estimat pentru fiecare agent aeronautic determină nivelul frecvenţei şi intensităţii acţiunilor de control aplicate agentului economic în cauză.
II. STABILIREA CRITERIILOR DE RISC ŞI GRADAREA
INTENSITĂŢII RISCULUI
4. Identificarea şi revizuirea criteriilor de risc, precum şi gradarea acestora se efectuează în conformitate cu cerinţele şi regulile prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor.
5. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale persoanei şi/sau obiectului pasibil controlului şi/sau raporturilor anterioare ale persoanei controlate cu Autoritatea, ale căror existenţă şi intensitate pot indica probabilitatea cauzării de daune vieţii şi sănătăţii oamenilor în urma activităţii agentului economic, precum şi mărimea acestor daune.
6. Criteriile de risc se grupează în funcţie de subiectul controlului, obiectul controlului, raporturile anterioare ale persoanei controlate cu Autoritatea, după cum urmează:
criterii generale/comune:
- domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice;
- mărimea persoanei/unităţii;
- istoricul conformării la prevederile legislaţiei şi la prescripţiile organului de control;
criterii specifice:
- durata de la data efectuării ultimului control (pentru securitatea ocupaţională);
- profilul de risc operaţional (pentru siguranţa zborurilor şi securitatea aeronautică).
7. Toate criteriile de risc se ponderează, se ajustează şi se gradează în corespundere cu specificul domeniilor de activitate ale Autorităţii:
a) siguranţa zborurilor;
b) securitatea aeronautică;
c) protecţia consumatorilor în domeniul transportului aerian şi activităţilor conexe.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]
[Pct.8 abrogat prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]
9. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/niveluri de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 – gradul maxim de risc.
10. La acordarea cifrelor valorice se va ţine cont de ponderea fiecărui nivel în cadrul criteriului de risc şi de uniformitatea trecerii de la un nivel de risc la altul, astfel încît de la nivelul minim la nivelul maxim de risc să fie reflectat un registru complet şi relevant al nivelelor de risc posibile.
11. La stabilirea gradului de risc al unui agent aeronautic/unei unităţi concrete, în cazul în care nu există date sau informaţii care să permită aprecierea gradului/nivelului de intensitate/severitate a criteriului de risc în raport cu această persoană/unitate, Autoritatea solicită informaţia necesară de la persoana în cauză, după caz, cu sau fără aplicarea unui formular de autoevaluare.
12. În cazul în care nu a fost obţinută informaţia necesară după o astfel de solicitare din partea Autorităţii sau nu poate fi obţinută (fără efectuarea unui control), Autoritatea aplică punctajul maxim pentru acelaşi tip de activitate economică ca şi a agentului aeronautic examinat. După efectuarea primului control cu utilizarea acestui criteriu de risc, Autoritatea revizuieşte punctajul acordat în funcţie de datele şi informaţiile acumulate în timpul controlului.
Secţiunea 1
Criteriile de risc aplicate pentru siguranţa zborurilor
13. În domeniul siguranţei zborurilor se aplică următoarele criterii de risc, avînd ponderea corespunzătoare:
1) Profilul de risc operaţional
Raţionamentul general: Profilul de risc operaţional reprezintă evaluarea preliminară a agentului aeronautic în unul dintre domeniile de activitate, relevant pentru supravegherea siguranţei zborurilor şi securitatea aeronautică, în baza setului de criterii şi proceduri stabilite conform „Manualului de management al siguranţei şi securităţii”, aprobat de Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile [„Safety Management Manual”, ICAO, doc 9859, AN/474], aplicat pentru operatorii aerieni, furnizorii de servicii de navigaţie aeriană, întreprinderile de deservire la sol, organizaţiile de producere, proiectare, întreţinere tehnică şi menţinere a navigabilităţii aeronavelor, operatorii de aerodrom/heliport, serviciile de medicină aeronautică şi serviciile de pregătire, perfecţionare şi atestare a persoanelor în domeniul aeronautic. Evaluarea profilului de risc rezultă în determinarea categoriei în care se regăseşte agentul aeronautic supus evaluării, care se marchează cu o literă din alfabetul latin, unde „A” este cea mai puţin riscantă şi „E” este cea mai riscantă
Tabelul nr.1
| |
Profilul de risc operaţional | Gradul de risc |
A | 1 |
B | 2 |
C | 3 |
D | 4 |
E | 5 |
2) Istoricul conformării la prevederile legislaţiei şi la prescripţiile organului de control în domeniul siguranţei zborurilor
Raţionamentul general: Lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea agentului aeronautic la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Prezenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat şi/sau identificate în procesul monitorizării continue indică un grad de risc înalt.
Tabelul nr.2
| |
Istoricul conformării la prevederile legislaţiei şi la prescripţiile organului de control | Gradul de risc |
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale. | 1 |
- Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie.
Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise. | 2 |
- Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie.
- Fie au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat. | 3 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (fie măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale. - Fie depistate încălcări grave anterioare care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat, sau există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări. | 4 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive. - Fie neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen sau există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut. | 5 |
3) Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice
Raţionamentul general: Domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente, fiecărui tip de activitate îi este caracteristic un număr diferit de factori de risc care pot influenţa substanţial nivelul de risc general al unei persoane/unităţi în parte. Lista activităţilor economice relevante domeniilor de competenţă ale Autorităţii şi gradarea fiecărui tip de activitate este prezentată în anexa nr.1.
4) Mărimea persoanei/unităţii – numărul de personal angajat
Raţionamentul general: Mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Mărimea este determinată după numărul de personal antrenat în activitatea economică a persoanei/unităţii, unde un număr mai mare de persoane poate indica asupra unui risc mai înalt.
Tabelul nr.3
| ||||||
Mărimea persoanei/unităţii – numărul de personal angajat | Gradul de risc | |||||
Operaţiuni de transport, servicii de navigaţie aeriană, operatori de aerodrom | 1 - 30 | Întreţinerea tehnică şi menţinerea navigabilităţii | 1-15 | Instruire/ perfecţionare, servicii medicale | 1-5 persoane | 1 |
31 - 70 | 16-40 | 6-15 persoane | 2 | |||
71-150 | 41-70 | 16-30 de persoane | 3 | |||
151-250 | 71-100 | 31-50 de persoane | 4 | |||
≥251 | ≥101 | 51 şi mai multe persoane | 5 |
Ponderea criteriilor:
Tabelul nr.4
| |
Criteriile | Ponderea |
1. Profilul de risc operaţional | 0,5 |
2. Istoricul conformării sau neconformării la prevederile legislaţiei | 0,3 |
3. Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice | 0,1 |
4. Mărimea persoanei/unităţii | 0,1 |
Secţiunea a 2-a
Criteriile de risc aplicate pentru securitatea aeronautică
14. În domeniul securităţii aeronautice se aplică următoarele criterii de risc, avînd ponderea corespunzătoare:
1) Profilul de risc operaţional
Raţionamentul general: Profilul de risc operaţional reprezintă evaluarea preliminară a agentului aeronautic în unul dintre domeniile de activitate, relevant pentru supravegherea siguranţei zborurilor şi securitatea aeronautică, în baza setului de criterii şi proceduri stabilite conform „Manualului de management al siguranţei şi securităţii”, aprobat de Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile [„Safety Management Manual”, ICAO, doc 9859, AN/474 şi „Aviation Security Oversight Manual”, ICAO, DOC 10047], aplicat pentru operatorii aerieni, furnizorii de servicii de navigaţie aeriană, întreprinderile de deservire la sol, organizaţii de producere, proiectare, întreţinere tehnică şi menţinere a navigabilităţii aeronavelor, operatorii de aerodrom/heliport, serviciile de medicină aeronautică şi serviciile de pregătire, perfecţionare şi atestare a persoanelor în domeniul aeronautic. Evaluarea profilului de risc rezultă în determinarea categoriei în care se regăseşte agentul aeronautic supus evaluării, care se marchează cu o literă din alfabetul latin, unde „A” este cea mai puţin riscantă şi „E” este cea mai riscantă.
Tabelul nr.5
| |
Profilul de risc operaţional | Gradul de risc |
A | 1 |
B | 2 |
C | 3 |
D | 4 |
E | 5 |
2) Istoricul conformării la prevederile legislaţiei şi la prescripţiile organului de control în domeniul securităţii aeronautice
Raţionamentul general: Lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea agentului aeronautic la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Prezenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat şi/sau identificate în procesul monitorizării continue indică un grad de risc înalt.
Tabelul nr.6
| |
Istoricul conformării la prevederile legislaţiei şi la prescripţiile organului de control | Gradul de risc |
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale. | 1 |
- Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise. | 2 |
- Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie.
- Fie au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat. | 3 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (fie măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale.
- Fie depistate încălcări grave anterioare care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat sau există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări. | 4 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive.
- Fie neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen sau există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut. | 5 |
3) Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice
Raţionamentul general: Domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente, fiecărui tip de activitate îi este caracteristic un număr diferit de factori de risc ce pot influenţa substanţial nivelul de risc general al unei persoane/unităţi în parte. Lista activităţilor economice relevante domeniilor de competenţă ale Autorităţii şi gradarea fiecărui tip de activitate este prezentată în anexa nr.1.
4) Mărimea persoanei/unităţii
Raţionamentul general: Mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Mărimea este determinată după numărul de personal antrenat în activitatea economică a persoanei/unităţii, unde un număr mai mare de persoane poate indica asupra unui risc mai înalt.
Tabelul nr.7
| ||
Mărimea persoanei/unităţii – numărul de personal angajat | Gradul de risc | |
Operaţiuni de transport, servicii de navigaţie aeriană, operatori de aerodrom, deservire la sol | 1 - 30 | 1 |
31 - 70 | 2 | |
71-150 | 3 | |
151-250 | 4 | |
≥251 | 5 |
Ponderea criteriilor:
Tabelul nr.8 | |
Criteriile | Ponderea |
1. Profilul de risc operaţional | 0,6 |
2. Istoricul conformării sau neconformării la prevederile legislaţiei | 0,2 |
3. Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice | 0,1 |
4. Mărimea persoanei/unităţii | 0,1 |
Secţiunea a 3-a
Criteriile de risc privind protecţia consumatorilor în domeniul transportului
aerian şi activităţilor conexe
15. În partea ce ţine de protecţia consumatorilor în domeniul transportului aerian şi activităţilor conexe se aplică următoarele criterii de risc, avînd ponderea corespunzătoare:
1) Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice
Raţionamentul general: domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente, fiecărui tip de activitate îi este caracteristic un număr diferit de factori de risc care pot influenţa substanţial nivelul de risc general al unei persoane/unităţi în parte. Lista activităţilor economice relevante domeniilor de competenţă ale Autorităţii şi gradarea fiecărui tip de activitate este prezentată în anexa nr.1.
2) Mărimea persoanei/unităţii
Raţionamentul general: Mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. O cantitate mai mare de persoane deservite pot indica asupra unui risc mai înalt, care se va răsfrînge asupra mai multor consumatori ce beneficiază de servicii de la un prestator.
Tabelul nr.9
| ||||||||
Mărimea persoanei/unităţii | Gradul de risc | |||||||
Operaţiuni de transport | Număr pasageri transportaţi | Servicii de navigaţie aeriană, operatori de aerodrom | Număr de persoane deservite | Întreţinerea tehnică şi menţinerea navigabilităţii | Număr de nave întreţinute | Instruire/perfecţionare, servicii medicale | Număr de persoane instruite deservite | |
1-15000 | 1 - 25 | 1-5 | 1 - 15 | 1 | ||||
15001-50000 | 26 - 50 | 6-14 | 16 - 25 | 2 | ||||
50001-100000 | 51 - 99 | 15-25 | 26 - 50 | 3 | ||||
100001-250000 | 100 - 249 | 26-49 | 51 - 74 | 4 | ||||
≥250001 | ≥250 | ≥50 | ≥75 | 5 |
3) Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control privind protecţia consumatorilor în domeniul transportului aerian şi activităţilor conexe
Raţionamentul general: Lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Prezenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat şi/sau identificate în procesul monitorizării continue indică un grad de risc înalt.
Tabelul nr.10
| |
Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control | Gradul de risc |
- Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale. | 1 |
- Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise. | 2 |
- Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie,
- Fie au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat. | 3 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (fie măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale.
- Fie depistate încălcări grave anterioare care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat sau există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări. | 4 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive.
- Fie neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen, sau există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut. | 5 |
Ponderea criteriilor:
Tabelul nr.11
| |
Criteriile | Ponderea |
1. Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice | 0,3 |
2. Mărimea persoanei/unităţii | 0,3 |
3. Istoricul conformităţii sau neconformităţii cu prevederile legislaţiei | 0,4 |
TOTAL | 1,0 |
Secţiunea a 4-a
Aplicarea criteriilor de risc în raport cu persoanele supuse controlului
16. După ce au fost determinate criteriile de risc concrete ce vor fi utilizate şi ponderea acestora, criteriile se aplică în raport cu fiecare subiect potenţial al controlului, stabilindu-se media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule:
sau
unde:
Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului;
1, 2, n – criteriile de risc;
w – ponderea fiecărui criteriu de risc (suma ponderilor individuale va fi egală cu o unitate);
R – gradul de risc atribuit fiecărui criteriu.
În urma aplicării formulei în cauză, riscul global va primi valori între 200 şi 1000 de unităţi, persoanele care obţin 200 de unităţi fiind asociate cu cel mai mic risc.
Subiecţii controlului sînt clasificaţi în funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, în fruntea clasamentului fiind plasate persoanele care au acumulat punctajul maxim.
III. ÎNTOCMIREA PLANULUI ANUAL DE CONTROL
ÎN URMA EVALUĂRII NIVELULUI DE RISC
17. După aranjarea clasamentelor pe fiecare domeniu de control, din fiecare clasament se preia un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul anual al controalelor.
Cantitatea de persoane/unităţi preluate din clasament se raportează la capacităţile instituţionale atît ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cît şi ale Autorităţii în general, precum şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care poate fi supus controalelor de către toate subdiviziunile Autorităţii. Preluarea persoanelor/unităţilor din clasament se realizează la rînd, începînd cu cea care a acumulat punctajul maxim de risc în urma aplicării formulei de la pct.16, şi se reflectă în lista subdiviziunii în ordinea descrescătoare a punctajului de risc acumulat conform clasamentului.
18. Toate listele pentru toate domeniile de control se includ într-un plan al controalelor şi constituie versiunea preliminară a planului anual al controalelor, care se examinează suplimentar în vederea dezvoltării şi consolidării sale.
În urma comparării şi contrapunerii listelor persoanelor/unităţilor din versiunea preliminară a planului anual al controalelor, Autoritatea definitivează, consolidează şi aprobă planul anual al controalelor în conformitate cu prevederile cadrului normativ şi regulile aprobate de conducătorul Agenţiei. În cazul în care conducătorul Autorităţii nu a aprobat regulile de întocmire a planului anual de control, poate fi aplicată metoda prevăzută în anexa nr.2.
În planul anual se indică pe verticală toate persoanele/unităţile care urmează să fie supuse controlului pe parcursul unui an, iar pe orizontală –domeniile de control pentru care vor fi efectuate vizite la o persoană/unitate concretă într-un singur control. Planul anual al controalelor se întocmeşte conform unuia din exemplele prevăzute la anexa nr.3, la alegerea Autorităţii.
Pînă la publicarea oficială, planul anual este suprapus şi comparat cu planurile anuale ale altor organe de control pentru a evita dublări şi a depista posibilitatea controalelor comune la aceeaşi persoană/unitate.
19. Clasamentele şi listele persoanelor supuse controlului, dar şi planul anual al controalelor se generează automat de Registrul de stat al controalelor în baza informaţiilor din acesta, în urma analizei criteriilor de risc conform formulei stabilite de prezenta metodologie. În cazul în care Registrul nu asigură suficient analiza criteriilor de risc, aceasta se face manual şi este complementară informaţiei oferite de Registru.
20. Dacă persoana supusă controlului se regăseşte de mai multe ori în planul anual al controalelor în scopul verificării în mai multe domenii de control din competenţa Autorităţii, conducătorul acesteia are obligaţia de a asigura reducerea la maximum a numărului de vizite, prin combinarea şi comasarea controalelor pe mai multe domenii într-o singură vizită de control.
În procesul de organizare şi efectuare a controlului, trebuie să se asigure realizarea unui singur control pe an pentru toate domeniile de activitate ale persoanei supuse controlului identificate în planul anual al controalelor.
21. Conducătorul Autorităţii poartă responsabilitatea pentru consolidarea planului anual al controalelor şi pentru organizarea şi efectuarea controalelor pe domenii, astfel încît să asigure, în conformitate cu prevederile prezentei Metodologii şi ale Legii nr.131/2012, realizarea nu mai mult decît a unui control planificat pe an al persoanei/unităţii supuse controlului.
IV. CREAREA ŞI MENŢINEREA SISTEMULUI DE DATE
NECESAR APLICĂRII CRITERIILOR DE RISC
22. Sistemul de efectuare a controalelor în baza analizei riscurilor trebuie să fie întemeiat pe date statistice relevante, certe şi accesibile, pe date colectate de Autoritate, de la alte autorităţi şi instituţii publice, inclusiv din surse informatice oficiale, precum şi din alte surse sigure. Este obligatorie evitarea aplicării criteriilor de risc în baza datelor incomplete şi interpretabile.
23. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului persoanelor supuse controlului în conformitate cu riscul prezentat, Autoritatea menţine, prin intermediul Registrului de stat al controalelor, o bază de date care reflectă cel puţin:
1) lista tuturor agenţilor aeronautici pasibili de a fi supuşi controlului, cu datele individuale de identificare;
2) istoria activităţii de control, inclusiv modul de executare a prescripţiilor inspectoriale;
3) profilul fiecărei persoane supuse controlului, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate la clasificarea persoanei în cauză.
24. Autoritatea reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.
V. PREGĂTIREA VIZITEI DE CONTROL
25. Pînă la luarea deciziei de începere a controlului unei persoane/unităţi şi emiterea delegaţiei corespunzătoare, pentru a determina metoda corectă de control, resursele necesare şi durata preconizată, în baza informaţiei disponibile, se va examina în prealabil profilul persoanei/unităţii, luînd în calcul cel puţin următorii factori:
1) mărimea şi amplasarea persoanei/unităţii;
2) existenţa sistemelor interne de management al calităţii;
3) perioada de activitate în domeniul supus controlului
4) frecvenţa controalelor aplicate la acest agent aeronautic (în ultimii ani);
5) existenţa petiţiilor, adresărilor de la alte autorităţi sau altor informaţii cu privire la agentul aeronautic în cauză care pot fi luate în calcul;
6) istoricul încălcărilor şi conformărilor cu prescripţiile agentului, fiind examinat tipul încălcărilor comise anterior, gravitatea acestora, frecvenţa lor şi modul cum s-a conformat recomandărilor şi prescripţiilor Autorităţii;
7) se vor identifica în prealabil aspectele ce urmează a fi verificate în cadrul controlului şi se va stabili dacă informaţia necesară poate fi colectată fără interacţiune cu agentul economic în cauză (din alte surse de informaţii accesibile);
8) interacţiunea agentului aeronautic cu Autoritatea.
26. După efectuarea evaluării conform pct.25 se întocmeşte delegaţia şi se expediază pentru notificare.
27. Controalele inopinate se efectuează în baza analizei preliminare a riscurilor şi estimării prealabile a efortului şi modului de intervenţie şi doar în cazul existenţei temeiurilor şi respectării condiţiilor prevăzute la art.19 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. La analiza riscurilor şi estimarea prealabilă a efortului şi modului de intervenţie, Autoritatea utilizează criteriile de risc stabilite de prezenta Metodologie şi factorii specificaţi la pct.25, care permit evaluarea eventualului prejudiciu şi a mărimii acestuia în cazul în care controlul nu s-ar efectua.
VI. ELABORAREA LISTELOR DE VERIFICARE ŞI STABILIREA CERINŢELOR
DE REGLEMENTARE CARE TREBUIE INCLUSE ÎN LISTA DE VERIFICARE
28. Desfăşurarea controalelor are loc doar pe baza şi în limitele listei de verificare aplicabile pentru domeniul, tipul şi obiectul de control în cauză. Listele de verificare au ca scop optimizarea timpului şi a eforturilor necesare pentru desfăşurarea controlului, asigurînd orientarea procesului de control spre aspectele legate de riscurile cele mai semnificative.
29. Elaborarea listelor de verificare se face pornind de la criteriile de risc stabilite în prezenta Metodologie. Conţinutul listelor de verificare are ca scop reflectarea respectării cerinţelor legale orientate spre înlăturarea şi/sau diminuarea efectivă şi oportună a riscurilor pentru mediu, sănătatea, viaţa şi proprietatea persoanelor care sînt prevăzute pentru domeniul de activitate respectiv.
În procesul de elaborare a listei de verificare, fiecare cerinţă legală referitoare la domeniul specific de activitate se evaluează pentru a determina modul în care nerespectarea acesteia poate cauza apariţia unui prejudiciu şi potenţiala mărime a acestuia.
30. Cerinţa legală se include în lista de verificare dacă:
1) nerespectarea acesteia:
a) creează pericol iminent, dar nu imediat pentru mediu, viaţa, sănătatea şi proprietatea persoanei controlate şi/sau angajaţii acesteia ori creează pericol iminent, dar nu imediat pentru societate, care, dacă nu este înlăturat în termenul indicat, va deveni imediat;
b) creează pericol iminent şi imediat pentru mediu, viaţa, sănătatea şi proprietatea persoanei controlate şi/sau angajaţii acesteia ori creează pericol iminent şi imediat pentru societate;
2) abordează aspectele majore relevante pentru reducerea riscurilor şi prevenirea daunelor.
VII. PLANIFICAREA STRATEGICĂ A ACTIVITĂŢII
DE CONTROL A ORGANULUI DE CONTROL
31. Organul de control realizează planificarea strategică a activităţii de control prin utilizarea analizei riscurilor în scopul determinării domeniilor strategice pe care urmează să se concentreze activitatea sa de control. Domeniile strategice se pot referi la tipuri specifice de activităţi economice, probleme de reglementare specifice sau transversale, pericole noi într-un anumit domeniu. Domeniile strategice pot avea dimensiune locală sau regională.
32. Selectarea domeniilor strategice permite distribuirea eficientă a resurselor interne pentru efectuarea controalelor, furnizarea de consultanţă persoanelor supuse controlului şi consumatorilor, precum şi stabilirea unui echilibru între controalele efectuate şi furnizarea de consultanţă pentru atingerea obiectivelor de reglementare.
33. În cazul planificării strategice a activităţii de control a organului de control, criteriile de risc, descrierea lor, atribuirea punctelor şi ponderii pentru fiecare criteriu de risc se realizează conform prevederilor referitoare la planificarea anuală a controalelor statuate de prezenta Metodologie.
Anexa nr.1 la Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de competenţă ale Autorităţii Aeronautice Civile
LISTA (sub)domeniilor de activitate economică şi gradele de risc aferente, conform domeniului de competenţă al Autorităţii Aeronautice Civile, cu indicarea codului din Clasificatorul Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM Rev.2)
Tabelul nr.18 | |||||
Nr. crt. | Codul CAEM | Categoriile agenţilor aeronautici supuşi controlului de stat efectuat de Autoritatea Aeronautică Civilă | Gradul de risc | ||
Siguranţa zborurilor | Securitatea aeronautică | Protecţia consumatorului | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. | Organizaţii de pregătire/Centre de instruire | ||||
85.53 | Organizaţii de pregătire a piloţilor | 5 | - | 3 | |
85.32 | Organizaţii de pregătire a însoţitorilor de bord | 5 | - | 3 | |
85.32 | Organizaţii de pregătire a inginerilor naviganţi | 5 | - | 3 | |
85.53 | Organizaţii de pregătire controlorilor de trafic aerian | 5 | - | 3 | |
85.32 | Organizaţii de pregătire a personalului aeronautic nenavigant | 5 | - | 3 | |
85.32 | Organizaţii de pregătire a operatorilor de bord | 5 | - | 3 | |
85.32 | Organizaţii de pregătire a specialiştilor de întreţinere tehnică a aeronavelor | 5 | - | 3 | |
2. | Operatori aerieni | ||||
Operatori care efectuează operaţiuni de transport aerian comercial (pe curse regulate sau neregulate) | |||||
51.10 | Operatori care efectuează transport aerian de pasageri | 5 | 5 | 5 | |
51.21 | Operatori care efectuează transport aerian de mărfuri, bagaje şi/sau poştă | 5 | 5 | 3 | |
Operatori care efectuează operaţiuni comerciale specializate (lucru aerian) | |||||
01.61 | Agricultură | 5 | 5 | 2 | |
01.61 02.40 | Silvicultură | 5 | 5 | 2 | |
41.20 | Construcţii | 5 | 5 | 2 | |
74.20 | Aerofotografiere | 5 | 5 | 2 | |
73.11 | Publicitate aeriană | 5 | 5 | 2 | |
- | Supraveghere | 5 | 5 | 2 | |
Operatori care efectuează operaţiuni necomerciale (aviaţie generală) | |||||
- | Operaţiuni necomerciale de transport aerian în interes propriu şi operaţiuni necomerciale specializate | 5 | - | - | |
Zboruri în interes propriu | 5 | - | - | ||
Zboruri particulare | 5 | - | - | ||
Zboruri-şcoală | 5 | - | - | ||
3. | Furnizori de servicii de navigaţie aeriană | ||||
52.23 | Furnizori servicii de control al traficului aerian (ATC) | 5 | 5 | 1 | |
Furnizori servicii de informare a zborurilor (FIS) | 5 | 5 | 1 | ||
Furnizori servicii de alarmare | 5 | 5 | 1 | ||
Furnizori servicii de comunicaţie | 5 | 5 | 1 | ||
Furnizori servicii de navigaţie | 5 | 5 | 1 | ||
Furnizori servicii de supraveghere | 5 | 5 | 1 | ||
Furnizori servicii de informare aeronautică (SIA) | 5 | 5 | 1 | ||
Furnizori servicii de meteorologie aeronautică MET | 5 | 5 | 1 | ||
Furnizori servicii de proiectare proceduri de zbor şi cartografiere | 5 | 5 | 1 | ||
4. | Întreprinderi de deservire la sol şi întreprinderi ce prestează servicii în zonele de securitate cu acces limitat ale aeroporturilor | ||||
52.23 | Întreprinderi ce prestează servicii de reprezentare şi acomodare | 5 | 5 | - | |
Întreprinderi ce prestează servicii de control al încărcăturii şi comunicaţiilor | 5 | 5 | - | ||
Întreprinderi ce prestează servicii de control al dispozitivelor-bloc pentru încărcătură | 5 | 5 | - | ||
Întreprinderi ce prestează servicii de deservire a pasagerilor şi bagajelor | 5 | 5 | - | ||
Întreprinderi ce prestează servicii de prelucrare a mărfurilor şi a poştei | 5 | 5 | - | ||
Întreprinderi ce desfăşoară operaţiuni de platformă | 5 | 5 | - | ||
Întreprinderi ce prestează servicii de asistenţă tehnică aeronavelor | 5 | 5 | 2 | ||
Întreprinderi ce prestează servicii de alimentare cu carburanţi şi lubrifianţi | 5 | 5 | 2 | ||
Întreprinderi ce prestează servicii de întreţinere la linie | 5 | 5 | - | ||
Întreprinderi ce prestează servicii de transport la sol | 5 | 5 | - | ||
Întreprinderi ce prestează servicii de catering | 5 | 5 | 2 | ||
5. | Organizaţii de producere, proiectare, întreţinere tehnică şi menţinere a navigabilităţii aeronavelor | ||||
30.30 | Întreprinderi de proiectare | 5 | - | - | |
Întreprinderi de producţie | 5 | - | - | ||
33.16 | Întreprinderi de întreţinere tehnică | 5 | - | 1 | |
Întreprinderi de menţinere a navigabilităţii | 5 | - | 1 | ||
6. | Centre de medicină aeronautică | 5 | - | 4 | |
7. | 52.23 | Operatori de aerodrom/heliport | 5 | 5 | 2 |
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]
Anexa nr.2 la Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de competenţă ale Autorităţii Aeronautice Civile
MODEL DE ELABORARE a planului anual (consolidat) de control în urma estimării nivelului de risc şi contrapunerii clasamentelor din toate domeniile de control ale unui organ de control
1. În urma evaluării riscurilor şi aplicării punctajului corespunzător, din fiecare clasament se selectează un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul consolidat de control. 2. Fiecărei subdiviziuni a organului de control i se atribuie o cotă procentuală din numărul total de controale planificate pe care le poate efectua organul de control pe parcursul unui an. În baza acestei cote procentuale va fi selectat numărul de persoane/unităţi din cadrul fiecărui clasament corespunzător. Cantitatea de persoane/unităţi selectate din clasament va fi raportată la capacităţile instituţionale (atît ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cît şi ale organului de control în general), precum şi numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care poate fi supus controalelor de către toate subdiviziunile organului de control, la importanţa domeniului din aria de responsabilităţi şi atribuţii ale organului de control şi mărimea clasamentului (în comparaţie cu restul clasamentelor pentru restul domeniilor de competenţă ale organului de control). 3. Clasamentele/listele întocmite pentru protecţia consumatorilor vor fi utilizate şi întocmite complementar la clasamentele pe activităţi de transport şi activităţi conexe transportului rutier, avînd în vedere că clasamentele pentru protecţia consumatorilor vor viza aceleaşi persoane/unităţi care figurează, după caz, şi în clasamentele pentru activităţi de transport rutier şi/sau din activităţi conexe transportului rutier. 4. Clasamentele/listele se comasează în planuri comune preliminare în conformitate cu următoarele reguli: Regula generală A: Aranjamentul persoanelor/unităţilor se bazează pe media aritmetică simplă a punctajelor de risc acordate aceleiaşi persoane/unităţi în toate clasamentele (domeniile) posibile; Regula generală B: Prioritate vor avea persoanele/unităţile pentru care se aplică cele mai multe domenii/punctaje; - toate persoanele a căror medie aritmetică este mai mare de 700 vor fi aranjate prioritar conform regulii generale B; - la început sînt incluse persoanele/unităţile în intervalul de punctaj 1000-700, care vor fi aranjate conform mediei aritmetice a patru punctaje de risc aplicate, fiecare avînd în parte mai mult de 700 puncte, după care cu trei punctaje de risc aplicate, fiecare avînd în parte mai mult de 700 de puncte; - vor urma persoanele/unităţile la care două apoi un punctaj se încadrează în intervalul 1000-700 şi media tuturor punctajelor aplicabile nu este mai mică de 500 de puncte; - după care vor urma celelalte persoane/unităţi în ordine descrescătoare, conform mediei aritmetice a punctajelor de risc; - în situaţiile în care cîteva persoane/unităţi au medie aritmetică similară (şi nu se aplică altă regulă complementar), atunci se aplică regula generală B sau preferinţă poate avea persoana/unitatea care are un punctaj de risc mai mare pe domeniul considerat prioritar de către conducerea organului de control. 5. Planul comun se constituie din comasarea clasamentelor/listelor, aşa încît un agent aeronautic va avea 2 punctaje de risc (conform activităţii economice desfăşurate): 1. pentru siguranţa zborurilor sau securitatea aeronautică; 2. pentru domeniul protecţiei consumatorilor, potrivit următorului exemplu:
Tabelul nr.1a
| ||||
Lista operatorilor/obiectelor raportate la siguranţa zborurilor | Punctaj de risc | |||
Siguranţa zborurilor | Protecţia consumatorului | Media | ||
1 | SRL A | 1000 | 960 | 980 |
2 | SRL B | 980 | 400 | 753 |
3 | SRL C | 960 | 580 | 653 |
Tabelul nr.1b
| ||||
Lista operatorilor/obiectelor raportate la securitatea aeronautică | Punctaj de risc | |||
Securitatea aeronautică | Protecţia consumatorului | Media | ||
1 | SRL X | 1000 | 950 | 980 |
2 | SRL Y | 980 | 400 | 753 |
3 | SRL W | 480 | - | 580 |
Unii agenţi aeronautici, pentru care se aplică ambele aspecte simultan – siguranţa zborurilor şi securitatea aeronautică – în lista finală vor fi apreciaţi cu 3 punctaje de risc pentru fiecare domeniu de activitate : securitatea aeronautică, siguranţa zborurilor, protecţia consumatorului. 6. După aranjarea graduală a operatorilor în compartimentul aferent din lista comună preliminară, se va întocmi planul anual al controalelor prin comasarea planurilor preliminare şi atribuirea perioadei trimestriale preconizate pentru controale. 7. La comasarea planurilor preliminare în planul comun anual se va ţine cont de numărul total de controale posibile pe an pentru organul de control şi cota procentuală din numărul total de controale atribuită fiecărui domeniu. 8. În procesul de întocmire a planului comun se va asigura ca numărul de persoane/unităţi mai mic care rezultă în urma comasării domeniilor să fie suplinit şi să corespundă în varianta finală cu numărul preconizat/potenţial de persoane/unităţi pe care le poate controla organul pe parcursul anului. Suplinirea planului comun se va face conform procedurilor descrise mai sus, în baza cotelor procentuale atribuite, de cîte ori este necesar pînă la întocmirea planului anual complet. 9. La aranjarea persoanelor/unităţilor în planul anual consolidat vor fi utilizate regulile expuse la pct.4 din prezenta anexă. În paralel, locul şi trimestrul atribuit unei persoane sau unor categorii de persoane poate fi influenţat şi de factori sezonieri sau alţi factori socio-economici care au relevanţă majoră pentru scopul şi obiectul controlului, aşa încît să se urmărească efectuarea celui mai eficient control posibil, dar cu povara cea mai mică posibilă pentru persoana controlată. |
Tabelul nr.2
| ||||||
Nr. crt. | Trimestrul | Lista comună a operatorilor/ obiectelor | Punctajul de risc | |||
Siguranţa zborurilor | Securitatea aeronautică | Protecţia consumatorului | Media | |||
1. | I | SRL A | 1000 | - | 960 | 980 |
2. | SRL X | - | 1000 | 950 | 980 | |
3. | SRL XA | 600 | 960 | 640 | 750 | |
4. | II | SRL B | 980 | - | 400 | 753 |
5. | SRL Y | - | 980 | 400 | 753 | |
6. | SRL YB | 860 | 680 | 680 | 685 | |
7. | SRL C | 960 | - | 580 | 653 | |
8. | III | SRL W | - | 480 | - | 580 |
9. | … | |||||
Vizita de control, conform planului anual, se efectuează în comun cu inspectorul responsabil de protecţia consumatorilor, cu aplicarea listei de verificare corespunzătoare. |
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]
Anexa nr.3 la Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de competenţă ale Autorităţii Aeronautice Civile
Exemplul nr.1
Forma şi structura planului anual de control
| ||||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domenii de control interne | ||
Domeniul A (ex. Siguranţa zborurilor) | Domeniul B (ex. Securitatea aeronautică) | Domeniul C (ex. Protecţia consumatorului) | ||||
1. | SRL „X” | „A” | I | X | X | - |
2. | SA „Y” | „Z” | I | - | X | X |
3. | SRL „W” | „N” | I | X | - | - |
4. | SRL „X” | „B” | II | - | - | - |
5. | … |
Exemplul nr.2
Forma şi structura planului anual de control
I. Pe domeniul siguranţa zborurilor
| |||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domenii pe care se realizează controlul concomitent | |
Domeniul B (ex. Securitatea aeronautică) | Domeniul C (ex. Protecţia consumatorului) | ||||
1. | SRL „X” | „A” | I | X | - |
2. | SRL „W” | „N” | I | - | - |
3. | SRL „D” | „B” | II | - | - |
4. | … | ||||
II. Pe domeniul securitatea aeronautică
| |||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domenii pe care se realizează controlul concomitent | |
Domeniul A (ex. Siguranţa zborurilor) | Domeniul C (ex. Protecţia consumatorului) | ||||
1. | SRL „X” | „A” | I | X | - |
2. | SA „Y” | „Z” | I | - | X |
3. | SRL „F” | „A” | I | - | - |
4. | … | ||||
[Compartimentul III abrogat prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021] | |||||
IV. Pe domeniul protecţia consumatorului
| |||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domenii pe care se realizează controlul concomitent | |
Domeniul A (ex. Siguranţa zborurilor) | Domeniul B (ex. Securitatea aeronautică) | ||||
1. | SA „Y” | „Z” | I | - | X |
2. | SRL „H” | „A” | I | - | - |
3. | … | ||||
Notă: 1) La exemplul nr.2. Planul va conţine atîtea tabele cîte domenii de control sînt incluse în competenţa Autorităţii Aeronautice Civile. Coloana a 3-a reprezintă lista obiectelor spre control per domeniu; 2) Eventual, tabelele sus-exemplificate vor conţine o coloană pentru reflectarea controalelor comune cu alte organe de control. |
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]