H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Metodologiei privind controlul de stat asupra activităţii

de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control

ale Agenţiei Naţionale Transport Auto

 

nr. 836  din  20.08.2018

 

Monitorul Oficial nr.347-357/921 din 14.09.2018

 

* * *

În temeiul art.16 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto (se anexează).

2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.

3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

4. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.369/2014 cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc stabilite de Agenţia Naţională Transport Auto (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.142-146, art.418).

PRIM-MINISTRUPavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul economiei şi infrastructuriiChiril Gaburici

 

Nr.836. Chişinău, 20 august 2018.

 

 

Aprobată

prin Hotărîrea Guvernului

nr.836 din 20.08.2018

 

METODOLOGIE

privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei

riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto (în continuare – Metodologie) are scopul eficientizării controlului şi supravegherii de stat a activităţii de întreprinzător pentru domeniile de activitate ale Agenţiei Naţionale Transport Auto (în continuare – Agenţie), în conformitate cu Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi Hotărîrea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor.

Prezenta Metodologie se aplică cu respectarea prevederilor art.1 alin.(5) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.

2. Planificarea activităţilor de control se efectuează în baza analizei criteriilor de risc conform Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi prezentei Metodologii.

3. Esenţa metodologică a planificării controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor rezidă în distribuirea acestora conform celor mai importante criterii de risc relevante domeniului de control atribuit şi în acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, raportat la ponderea fiecărui criteriu în funcţie de relevanţa sa pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu se efectuează pentru fiecare persoană supusă controlului/unitate controlată şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, în corespundere cu nivelul individual de risc estimat. Analiza riscurilor se utilizează pentru alegerea acţiunilor adecvate dintre mai multe acţiuni posibile.

Nivelul de risc estimat pentru fiecare persoană determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare a acţiunilor de control ce privesc persoana în cauză.

 

II. STABILIREA CRITERIILOR DE RISC ŞI

GRADAREA INTENSITĂŢII RISCULUI

4. Identificarea şi revizuirea criteriilor de risc, precum şi gradarea acestora se efectuează în conformitate cu cerinţele şi regulile prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor.

5. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe ori de însuşiri ale persoanei şi/sau obiectului pasibil controlului şi/sau raporturilor anterioare ale persoanei controlate cu Agenţia, a căror existenţă şi intensitate pot indica probabilitatea cauzării de daune vieţii, sănătăţii şi proprietăţii persoanelor, mediului înconjurător în urma activităţii agentului economic, precum şi mărimea acestor daune.

6. Criteriile de risc se grupează în funcţie de subiectul controlului, obiectul controlului, raporturile anterioare cu Agenţia, după cum urmează:

1) domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice;

2) mărimea persoanei/unităţii;

3) istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control;

4) durata de la data efectuării ultimului control.

7. Criteriile de risc se ponderează, se ajustează şi se gradează în corespundere cu specificul domeniilor de activitate ale Agenţiei:

1) transport rutier;

2) activităţi conexe transportului rutier şi activităţi de instruire, perfecţionare şi atestare profesională;

3) protecţia consumatorilor de servicii în domeniul transportului rutier, activităţilor conexe transportului şi activităţilor de instruire, perfecţionare şi atestare profesională.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]

 

8. Domeniile activităţii economice pentru care se aplică prezenta Metodologie se raportează la Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei în modul stabilit în anexa nr.1.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]

 

9. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/niveluri de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 – gradul maxim de risc.

10. La acordarea cifrelor valorice se ţine cont de ponderea fiecărui nivel în cadrul criteriului de risc şi de uniformitatea trecerii de la un nivel de risc la altul, astfel încît de la nivelul minim la nivelul maxim de risc să fie reflectat un registru complet şi relevant al nivelurilor de risc posibile.

11. La stabilirea gradului de risc al unei persoane/unităţi concrete, în cazul în care nu există date sau informaţii care să permită aprecierea gradului/nivelului de intensitate/severitate al criteriului de risc în raport cu această persoană/unitate, organul de control solicită informaţia necesară de la persoana în cauză, după caz, cu sau fără aplicarea unui formular de autoevaluare.

În cazul în care nu a fost obţinută informaţia necesară sau nu poate fi obţinută fără efectuarea unui control, organul de control aplică punctajul mediu pentru acelaşi tip de activitate economică ca şi cel al persoanei supuse controlului. După efectuarea primului control cu utilizarea acestui criteriu de risc, organul de control revizuieşte punctajul acordat în funcţie de datele şi informaţiile acumulate în cadrul controlului.

 

Secţiunea 1

Criteriile de risc aplicate operatorilor de transport

12. În domeniul transporturilor rutiere se aplică următoarele criterii de risc cu următoarea pondere:

1) domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice

Raţionamentul general: domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente.

 

Tabelul 1

 

Domeniul activităţii economiceGradul de risc
Transport rutier de mărfuri în trafic internaţional1
Transport rutier de persoane pe rute regulate în trafic internaţional2
Transport rutier de persoane pe rute regulate în trafic naţional3
Transport rutier de mărfuri în trafic naţional4
Transport rutier de persoane prin servicii ocazionale Transport rutier de persoane în regim de taxi Transport rutier în cont propriu5

 

2) mărimea persoanei/unităţii – cantitatea de vehicule rutiere notificate

Raţionamentul general: mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Respectiv, mărimea în domeniul transporturilor este măsurată după cantitatea de vehicule utilizate, unde o cantitate mai mare de vehicule poate indica asupra unui risc mai înalt.

 

Tabelul 2

 

Cantitatea de vehicule rutiere (notificate) utilizată în activitatea economicăGradul de risc
Transport de mărfuri1-5 vehicule Transport de persoane1-7 vehicule1
6-14 vehicule8-14 vehicule2
15-25 vehicule15-35 vehicule3
26-50 vehicule36-70 vehicule4
51 vehicule şi mai multe71 vehicule şi mai multe5

 

3) istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control în domeniul transportului rutier

Raţionamentul general: lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia, în timp ce existenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică un grad de risc înalt.

 

Tabelul 3

 

Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei
şi cu prescripţiile organului de control
Gradul de risc
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale.1
- Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise.2
- Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie; sau - au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat.3
- Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (ori măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale; sau

- au fost depistate încălcări grave anterioare care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat ori există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări.

4
- Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive; sau

- au fost depistate neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen ori există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut.

5

 

4) durata de la data efectuării ultimului control

Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.

 

Tabelul 4

 

Durata de la data efectuării ultimului controlGradul de risc
Pînă la 6 luni1
6-12 luni2
13-24 luni3
25-36 luni4
Mai mult de 36 luni5

 

 

Ponderea criteriilor:

 

Tabelul 5

 

Nr. crt.CriteriilePonderea
1.Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice0,2
2.Mărimea persoanei/unităţii – cantitatea de vehicule rutiere notificate0,1
3.Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control în domeniul transportului rutier0,3
4.Durata de la data efectuării ultimului control0,4
Total1,0

 

Secţiunea a 2-a

Criteriile de risc aplicate activităţilor conexe transportului rutier

şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională

13. În domeniul activităţilor conexe transportului rutier şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională se aplică următoarele criterii de risc cu următoarea pondere:

1) domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice

Raţionamentul general: domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente.

 

Tabelul 6

 

Domeniul activităţii economiceGradul de risc
Activitatea de cîntărire a vehiculelor în vederea eliberării certificatului internaţional1
Activitatea de montare, reparare şi verificare a tahografelor şi limitatoarelor de viteză2
Activitatea de autoservice3
Activitatea de autogară Atestarea şi instruirea profesională a managerilor de transport rutier şi conducătorilor auto4
Inspecţie tehnică periodică5

 

2) mărimea persoanei/unităţii – cantitatea de autovehicule deservite pe an, cantitatea de persoane atestate pe an, numărul mediu (anual) de curse expediate pe zi

Raţionamentul general: mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Corespunzător, o cantitate mai mare de vehicule sau o cantitate mai mare de persoane instruite şi atestate, sau o cantitate mai mare de curse pe zi poate indica asupra unui risc mai înalt.

 

Tabelul 7

 

Mărimea persoanei/unităţiiGradul de risc
Inspecţie tehnică periodicăPînă la 999 vehicule Autoservice; cîntărire a vehiculelor rutiere în vederea eliberării certificatului internaţional de cîntărire a vehiculului rutier; montare, reparare şi verificare tahografelor şi limitatoarelor de vitezăPînă la 99 vehicule Activitatea de instruire, perfecţionare şi atestare profesionalăPînă la 149 persoane AutogarăPînă la 49 curse/zi1
1000-1999 vehicule100-199 vehicule150-399 persoane50-79 curse/zi2
2000-7999 vehicule200-299 vehicule400-1299 persoane80-149 curse/zi3
8000-14999 vehicule300-699 vehicule1300-3999 persoane150-399 curse/zi4
15000 vehicule şi mai multe700 vehicule şi mai multe4000 persoane şi mai multe400 curse/zi şi mai multe5

 

3) istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control în domeniul activităţilor conexe transportului rutier şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională

Raţionamentul general: lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea antreprenorului pentru respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia, în timp ce existenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică un grad de risc înalt.

 

Tabelul 8

 

Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi
cu prescripţiile organului de control
Gradul de risc
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale.1
- Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise.2
- Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie; sau

- au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat.

3
- Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (ori măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale; sau

- au fost depistate încălcări grave anterioare care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat ori există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări.

4
- Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive; sau

- au fost depistate neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen ori există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut.

5

 

4) durata de la data efectuării ultimului control

Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile actelor normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.

 

Tabelul 9

 

Durata de la data efectuării ultimului controlGradul de risc
Pînă la 6 luni1
6-12 luni2
13-24 luni3
25-36 luni4
Mai mult de 36 luni5

 

Ponderea criteriilor:

 

Tabelul 10

 

Nr. crt.CriteriilePonderea
1.Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice0,2
2.Mărimea persoanei/unităţii0,1
3.Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control0,3
4.Durata de la data efectuării ultimului control0,4
Total1,0

 

Secţiunea a 3-a

Criteriile de risc aplicate protecţiei consumatorilor în domeniul

transportului rutier, activităţilor conexe transportului rutier şi

 activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională

14. Cu referire la protecţia consumatorilor din domeniul transportului rutier, activităţilor conexe transportului rutier şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională, se aplică următoarele criterii de risc cu următoarea pondere:

1) domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice

Raţionamentul general: domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente.

 

Tabelul 11

 

Domeniul activităţii economiceGradul de risc
Activitatea de autogară1
Activitatea de inspecţie tehnică periodică

Activitatea de instruire, perfecţionare şi atestare profesională

2
Transport rutier de mărfuri3
Activitatea de autoservice4
Transport rutier de persoane5

 

2) mărimea persoanei/unităţii – cantitatea de autovehicule deservite pe an, cantitatea de persoane atestate pe an, numărul mediu (anual) de curse expediate pe zi, cantitatea de vehicule utilizate

Raţionamentul general: mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Respectiv, o cantitate mai mare de vehicule sau o cantitate mai mare de persoane instruite şi atestate, sau o cantitate mai mare de curse pe zi poate indica asupra unui risc mai înalt.

 

Tabelul 12

 

Mărimea persoanei/unităţiiGradul de risc
Autoservice/ Inspecţie tehnică periodicăPînă la 99/999 vehicule Transport rutier de persoane/ mărfuri1-7/1-5 vehicule Activitatea de instruire, perfecţionare şi atestare profesionalăPînă la 149 persoane AutogarăPînă la 49 curse/zi1
100-199/1000-1999 vehicule8-14/6-14 vehicule150-399 persoane50-79 curse/zi2
200-299/2000-7999 vehicule15-35/15-25 vehicule400-1299 persoane80-149 curse/zi3
300-699/8000-14999 vehicule36-70/26-50 vehicule1300-3999 persoane150-399 curse/zi4
700/15000 vehicule şi mai multe71/51 vehicule şi mai multe4000 persoane şi mai multe400 curse/zi şi mai multe5

 

3) istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control privind protecţia consumatorilor din domeniul transportului rutier, activităţilor conexe transportului rutier şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională

Raţionamentul general: lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia, în timp ce existenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică un grad de risc înalt.

 

Tabelul 13

 

Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi
cu prescripţiile organului de control
Gradul de risc
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale.1
- Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise.2
- Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie; sau

- au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat.

3
- Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (ori măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale; sau

- au fost depistate încălcări grave anterioare care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat ori există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări.

4
- Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive; sau

- au fost depistate neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen ori există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut.

5

 

4) durata de la data efectuării ultimului control

Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.

 

Tabelul 14

 

Durata de la data efectuării ultimului controlGradul de risc
Pînă la 6 luni1
6-12 luni2
13-24 luni3
25-36 luni4
Mai mult de 36 luni5

 

Ponderea criteriilor:

 

Tabelul 15

 

Nr.
crt.
CriteriilePonderea
1.Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice0,2
2.Mărimea persoanei/unităţii0,3
3.Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control0,4
4.Durata de la data efectuării ultimului control0,1
Total1,0

 

Secţiunea a 4-a

Aplicarea criteriilor de risc în raport cu persoanele supuse controlului

15. După ce au fost determinate criteriile de risc concrete ce vor fi utilizate şi ponderea acestora, criteriile se aplică în raport cu fiecare subiect potenţial al controlului, stabilindu-se media ponderată a gradelor de risc specifice în baza următoarei formule:

 

sau

 

 

unde:

Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului;

1, 2, n – criteriile de risc;

w – ponderea fiecărui criteriu de risc (suma ponderilor individuale va fi egală cu o unitate);

R – gradul de risc atribuit fiecărui criteriu.

 

16. În urma aplicării formulei stabilite la pct.15, riscul global va avea valori între 200 şi 1000 de unităţi, persoanele care obţin 200 de unităţi fiind asociate cu cel mai mic risc.

Subiecţii controlului sînt clasificaţi în funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, în fruntea clasamentului fiind plasate persoanele care au acumulat punctajul maxim.

 

III. ÎNTOCMIREA PLANULUI ANUAL DE CONTROL

ÎN URMA EVALUĂRII NIVELULUI DE RISC

17. După aranjarea clasamentelor pe fiecare domeniu de control, din fiecare clasament se preia un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul anual al controalelor.

Cantitatea de persoane/unităţi preluate din clasament se raportează la capacităţile instituţionale atît ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cît şi ale Agenţiei în general, precum şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care poate fi supus controalelor de către toate subdiviziunile Agenţiei. Preluarea persoanelor/unităţilor din clasament se realizează la rînd, începînd cu cea care a acumulat punctajul maxim de risc în urma aplicării formulei de la pct.15, şi se reflectă în lista subdiviziunii în ordinea descrescătoare a punctajului de risc acumulat conform clasamentului.

18. Listele pentru toate domeniile de control se includ într-un plan al controalelor şi constituie versiunea preliminară a planului anual al controalelor, care se examinează suplimentar în vederea dezvoltării şi consolidării acestuia.

În urma comparării şi contrapunerii listelor persoanelor/unităţilor din versiunea preliminară a planului anual al controalelor, Agenţia definitivează, consolidează şi aprobă planul anual al controalelor în conformitate cu prevederile cadrului normativ şi regulile aprobate de conducătorul Agenţiei. În cazul în care conducătorul Agenţiei nu a aprobat regulile de întocmire a planului anual de control, poate fi aplicată metoda prevăzută în anexa nr.2.

Planul anual listează pe verticală toate persoanele/unităţile care urmează să fie supuse controlului pe parcursul unui an şi indică pe orizontală domeniile de control pentru care vor fi efectuate vizite unei persoane/unităţi concrete într-un singur control. Planul anual al controalelor se întocmeşte conform unuia dintre exemplele prevăzute în anexa nr.3, la alegerea Agenţiei.

Pînă la publicarea oficială, planul anual este suprapus şi comparat cu planurile anuale ale altor organe de control, pentru a evita dublări şi pentru a depista posibilitatea controalelor comune la aceeaşi persoană/unitate.

19. Clasamentele şi listele persoanelor supuse controlului, precum şi planul anual al controalelor se generează automatizat de Registrul de stat al controalelor în baza informaţiilor din acesta, în urma analizei criteriilor de risc conform formulei stabilite de prezenta Metodologie. În cazul în care registrul nu asigură suficient analiza criteriilor de risc, aceasta se face manual şi este complementară informaţiei oferite de registru.

20. Dacă persoana supusă controlului se regăseşte de mai multe ori în planul anual al controalelor în vederea controlării în mai multe domenii de control din competenţa Agenţiei, conducătorul acesteia are obligaţia de a asigura reducerea la maximum a numărului de vizite prin combinarea şi comasarea controalelor din mai multe domenii într-o singură vizită de control.

Organizarea şi efectuarea controlului trebuie să se realizeze cu asigurarea efectuării unui singur control pe an pentru toate domeniile de activitate ale persoanei supuse controlului, identificate în planul anual al controalelor.

21. Conducătorul Agenţiei poartă răspundere pentru consolidarea planului anual al controalelor şi pentru organizarea şi efectuarea controalelor conform domeniilor de control, astfel încît să asigure, în conformitate cu prevederile prezentei Metodologii şi ale Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, realizarea unui singur control planificat pe an al persoanei/unităţii supuse controlului.

 

IV. CREAREA ŞI MENŢINEREA SISTEMULUI DE DATE

NECESAR APLICĂRII CRITERIILOR DE RISC

22. Sistemul de efectuare a controalelor în baza analizei riscurilor trebuie să fie întemeiat pe date statistice relevante, certe şi accesibile, furnizate de Biroul Naţional de Statistică, pe date colectate de Agenţie, de alte autorităţi şi instituţii publice, inclusiv din surse informatice oficiale, precum şi din alte surse sigure. Este obligatorie evitarea aplicării criteriilor de risc în baza datelor incomplete şi interpretabile.

23. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului persoanelor supuse controlului în conformitate cu riscul prezentat, Agenţia menţine, prin intermediul Registrului de stat al controalelor, o bază de date care reflectă cel puţin:

1) lista tuturor persoanelor pasibile de a fi supuse controlului, cu datele individuale de identificare;

2) istoria activităţii de control;

3) profilul fiecărei persoane supuse controlului, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate la clasificarea persoanei în cauză.

24. Agenţia reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.

 

V. PREGĂTIREA VIZITEI DE CONTROL

25. Pînă la luarea deciziei de începere a controlului unei persoane/unităţi şi emiterea delegaţiei de control corespunzătoare, pentru a determina metoda corectă de control, resursele necesare şi durata preconizată, se va examina în prealabil profilul persoanei/unităţii, în baza informaţiei disponibile, luînd în calcul cel puţin următorii factori:

1) mărimea şi amplasarea persoanei/unităţii;

2) existenţa sistemelor interne de management al calităţii;

3) perioada în care activează în domeniul supus controlului;

4) frecvenţa controalelor aplicate la acest agent economic (în ultimii ani);

5) existenţa petiţiilor, adresărilor de la alte autorităţi sau a altor informaţii cu privire la agentul economic în cauză care pot fi luate în calcul;

6) istoricul încălcărilor şi conformărilor cu prescripţiile agentului, fiind examinate: tipul încălcărilor comise anterior, gravitatea acestora, frecvenţa lor şi modul în care s-a conformat cu recomandările şi prescripţiile organului de control;

7) aspectele ce urmează a fi verificate în cadrul controlului, stabilindu-se dacă informaţia necesară poate fi colectată fără interacţiune cu agentul economic în cauză (din alte surse de informaţii accesibile).

26. După efectuarea evaluării conform pct.25, se întocmeşte delegaţia de control şi se expediază pentru notificare persoanei ce urmează a fi controlată.

27. În cazul în care aspectele ce urmează a fi verificate prin control pot fi verificate la distanţă, după emiterea delegaţiei de control va fi aplicată metoda verificării la distanţă, prin solicitare de informaţii sau documente de la persoana supusă controlului.

28. Controalele inopinate se efectuează în baza analizei preliminare a riscurilor şi estimării prealabile a efortului şi a modului de intervenţie şi doar în cazul existenţei temeiurilor şi respectării condiţiilor prevăzute la art.19 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. La analiza riscurilor şi estimarea prealabilă a efortului şi a modului de intervenţie, organul de control utilizează criteriile de risc stabilite de prezenta Metodologie şi factorii stabiliţi la pct.25, care permit evaluarea eventualului prejudiciu şi a mărimii acestuia în cazul în care controlul nu s-ar efectua.

 

VI. ELABORAREA LISTELOR DE VERIFICARE ŞI STABILIREA CERINŢELOR

DE REGLEMENTARE CARE TREBUIE INCLUSE ÎN LISTA DE VERIFICARE

29. Desfăşurarea controalelor are loc doar în baza şi în limitele listei de verificare aplicabile pentru domeniul, tipul şi obiectul de control în cauză. Listele de verificare au ca scop optimizarea timpului şi a eforturilor necesare pentru desfăşurarea controlului, asigurînd orientarea procesului de control spre aspectele legate de riscurile cele mai semnificative.

30. Elaborarea listelor de verificare se face pornind de la criteriile de risc stabilite în prezenta Metodologie. În conţinutul listelor de verificare se urmăreşte reflectarea respectării cerinţelor legale orientate spre înlăturarea şi/sau diminuarea efectivă şi oportună a riscurilor pentru mediu, sănătatea, viaţa şi proprietatea persoanelor care sînt prevăzute pentru domeniul de activitate respectiv.

În procesul de elaborare a listei de verificare, fiecare cerinţă legală referitoare la domeniul specific de activitate se evaluează pentru a determina modul în care nerespectarea acesteia poate cauza apariţia unui prejudiciu şi potenţiala mărime a acestuia.

31. Cerinţa legală se include în lista de verificare dacă:

1) nerespectarea acesteia:

a) creează pericol iminent, dar nu imediat pentru mediu, viaţa, sănătatea şi proprietatea persoanei controlate şi/sau angajaţilor acesteia ori creează pericol iminent, dar nu imediat pentru societate, care, dacă nu este înlăturat în termenul indicat, va deveni imediat;

b) creează pericol iminent şi imediat pentru mediu, viaţa, sănătatea şi proprietatea persoanei controlate şi/sau angajaţilor acesteia ori creează pericol iminent şi imediat pentru societate;

2) abordează aspectele majore relevante pentru reducerea riscurilor şi prevenirea daunelor.

 

VII. PLANIFICAREA STRATEGICĂ A ACTIVITĂŢII

DE CONTROL A ORGANULUI DE CONTROL

32. Organul de control realizează planificarea strategică a activităţii de control prin utilizarea analizei riscurilor în scopul determinării domeniilor strategice pe care urmează să se concentreze activitatea sa de control. Domeniile strategice pot viza tipuri specifice de activităţi economice, probleme de reglementare specifice sau transversale, pericole noi într-un anumit domeniu. Domeniile strategice pot avea dimensiune locală sau regională.

33. Selectarea domeniilor strategice permite distribuirea eficientă a resurselor interne pentru efectuarea controalelor, furnizarea de consultanţă persoanelor supuse controlului şi consumatorilor, precum şi stabilirea unui echilibru între controalele efectuate şi furnizarea de consultanţă pentru atingerea obiectivelor de reglementare.

34. În cazul planificării strategice a activităţii de control a organului de control, criteriile de risc, descrierea lor, atribuirea punctelor şi ponderii pentru fiecare criteriu de risc se realizează conform prevederilor referitoare la planificarea anuală a controalelor statuate de prezenta Metodologie.

 

 

Anexa nr.1

la Metodologia privind controlul de stat

asupra activităţii de întreprinzător

în baza analizei riscurilor în domeniile

de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto

 

LISTA

activităţilor economice din domeniul control al Agenţiei Naţionale Transport Auto,

conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM Rev.2)

 

SecţiuneDiviziuneGrupăClasăDenumire
GCOMERŢ CU RIDICATA ŞI CU AMĂNUNTUL; ÎNTREŢINEREA ŞI REPARAREA AUTOVEHICULELOR ŞI A MOTOCICLETELOR
45Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul; întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor
45.2Întreţinerea şi repararea autovehiculelor
45.20Întreţinerea şi repararea autovehiculelor
HTRANSPORT ŞI DEPOZITARE
49Transporturi terestre şi transporturi prin conducte
49.3Alte transporturi terestre de călători
49.31Transporturi urbane terestre şi suburbane de călători
49.32Transporturi cu taxiuri
49.39Alte transporturi terestre de călători n.c.a.
49.4Transporturi rutiere de mărfuri şi servicii de mutare
49.41Transporturi rutiere de mărfuri
52Depozitare şi activităţi auxiliare pentru transporturi
52.2Activităţi anexe pentru transporturi
52.21Activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre
MACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE
71Activităţi de arhitectură şi inginerie; activităţi de testări şi analiză tehnică
71.2Activităţi de testare şi analize tehnice
71.20Activităţi de testare şi analize tehnice
PÎNVĂŢĂMÎNT
85Învăţămînt
85.3Învăţămînt secundar
85.32Învăţămînt secundar, tehnic sau profesional

 

 

Anexa nr.2

la Metodologia privind controlul de stat

asupra activităţii de întreprinzător

în baza analizei riscurilor în domeniile

de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto

 

MODEL

de elaborare a planului anual (consolidat) de control în urma estimării

nivelului de risc şi contrapunerii clasamentelor din toate domeniile

de control ale unui organ de control

 

1. În urma evaluării riscurilor şi aplicării punctajului corespunzător, din fiecare clasament se selectează un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul consolidat de control.

2. Fiecărei subdiviziuni a organului de control i se atribuie o cotă procentuală din numărul total de controale planificate pe care le poate efectua organul de control pe parcursul unui an. În baza acestei cote procentuale va fi selectat numărul de persoane/unităţi din cadrul fiecărui clasament corespunzător.

Cantitatea de persoane/unităţi selectate din clasament va fi raportată la capacităţile instituţionale (atît ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cît şi ale organului de control în general) şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care poate fi supus controalelor de către toate subdiviziunile organului de control, la importanţa domeniului din aria de responsabilităţi şi atribuţii ale organului de control şi mărimea clasamentului (în comparaţie cu restul clasamentelor pentru restul domeniilor de competenţă ale organului de control).

3. Clasamentele/listele întocmite pentru protecţia consumatorilor vor fi utilizate şi întocmite complementar la clasamentele pe activităţi de transport şi activităţi conexe transportului rutier, avînd în vedere că clasamentele pentru protecţia consumatorilor vor viza aceleaşi persoane/unităţi care figurează, după caz, şi în clasamentele din activităţi de transport rutier şi/sau din activităţi conexe transportului rutier.

4. Clasamentele/listele se comasează în planuri comune preliminare în conformitate cu următoarele reguli:

1) regula generală A: aranjamentul persoanelor/unităţilor se bazează pe media aritmetică simplă a punctajelor de risc acordate aceleiaşi persoane/unităţi în toate clasamentele (domeniile) posibile;

2) regula generală B: prioritate vor avea persoanele/unităţile pentru care se aplică cele mai multe domenii/punctaje;

3) toate persoanele a căror medie aritmetică este mai mare de 700 vor fi aranjate prioritar conform regulii generale B;

4) la început sînt incluse persoanele/unităţile în intervalul de punctaj 1000-700, care vor fi aranjate conform mediei aritmetice a punctajelor dacă patru apoi trei punctaje aplicate la fel au în parte mai mult de 700 de puncte;

5) vor urma persoanele/unităţile la care două apoi un punctaj se încadrează în intervalul 1000-700 şi media tuturor punctajelor aplicabile nu este mai mică de 500 de puncte;

6) după care va urma restul persoanelor/unităţilor în ordine descrescătoare conform mediei aritmetice a punctajelor de risc;

7) în situaţiile în care cîteva persoane/unităţi au medie aritmetică similară (şi nu se aplică altă regulă complementar), se aplică regula generală B sau preferinţă poate avea persoana/unitatea care are un punctaj de risc mai mare în domeniul considerat prioritar de către conducerea organului de control.

5. Planurile comune preliminare se constituie din comasarea clasamentelor/listelor, aşa încît un agent economic/obiect va avea 2 punctaje de risc: 1) pentru domeniul transporturi sau pentru domeniul activităţi conexe, 2) pentru domeniul protecţiei consumatorilor, conform următorului exemplu:

 

Tabelul 1(a)

 

Lista operatorilor/obiectelor în transport rutier Punctaj de risc
Transport rutierProtecţia consumatoruluiMedia
1.SRL A1000960980
2.SRL B980400753
3.SRL C960580653

 

 

Tabelul 1(b)

 

Lista operatorilor/obiectelor în activităţi conexe Punctaj de risc
Activităţi conexeProtecţia consumatoruluiMedia
1.SRL X1000950980
2.SRL Y980400753
3.SRL W480-580

 

Unii agenţi economici care desfăşoară simultan activităţi în transport şi în operaţiuni conexe (la acelaşi obiectiv) vor fi apreciaţi în lista finală cu 3 punctaje de risc.

6. După aranjarea graduală a operatorilor în compartimentul aferent din lista comună preliminară, se va întocmi planul anual al controalelor prin comasarea planurilor preliminare, cu atribuirea perioadei trimestriale preconizate pentru controale.

7. La comasarea planurilor preliminare în planul comun anual se va ţine cont de numărul total de controale posibile pe an pentru organul de control şi cota procentuală din numărul total de controale atribuită fiecărui domeniu.

8. În procesul de întocmire a planului comun se va asigura ca numărul de persoane/unităţi mai mic care rezultă în urma comasării domeniilor să fie suplinit şi să corespundă în varianta finală cu numărul preconizat/potenţial de persoane/unităţi pe care le poate controla organul pe parcursul anului. Suplinirea planului comun se va face conform procedurilor descrise mai sus, în baza cotelor procentuale atribuite, de cîte ori este necesar pînă la întocmirea planului anual complet.

9. La aranjarea persoanelor/unităţilor în planul anual consolidat vor fi utilizate regulile expuse la pct.5 din prezenta anexă. Totodată, locul şi trimestrul atribuite unei persoane sau unor categorii de persoane pot fi influenţate şi de factori sezonieri sau alţi factori socioeconomici care au relevanţă majoră pentru scopul şi obiectul controlului, aşa încît să se urmărească efectuarea celui mai eficient control posibil, dar cu povara cea mai mică posibilă pentru persoana controlată.

 

 

Tabelul 2

 

Nr. crt. Trimestrul Lista comună a operatorilor/obiectelor Punctaj de risc
Transport rutierActivităţi conexeProtecţia consumatoruluiMedia
1. ISRL A1000-960980
2.SRL X-1000950980
3.SRL XA600960640750
4. IISRL B980-400753
5.SRL Y-980400753
6.SRL YB860680680685
7.SRL C960-580653
8. IIISRL W-480-580
9.
 

10. Vizita de control, conform planului anual, se efectuează în comun cu inspectorul responsabil de domeniul transporturilor rutiere şi protecţia consumatorilor sau cu inspectorul responsabil de domeniul activităţilor conexe transporturilor rutiere şi protecţia consumatorilor, cu aplicarea listelor de verificare corespunzătoare.

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]

 

 

Anexa nr.3

la Metodologia privind controlul de stat

asupra activităţii de întreprinzător

în baza analizei riscurilor în domeniile

de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto

 

 

Exemplul nr.1

Forma şi structura planului anual de control

 

Nr. crt. Persoana Obiectul Trimestrul Domeniile de control interne
Domeniul A
(ex. transport)
Domeniul B
(ex. activităţi conexe)
Domeniul C
(ex. protecţia consumatorilor)
1.SRL „X”„A”IXX-
2.SA „Y”„Z”I-XX
3.SRL „W”„N”IX--
4.SRL „X”„B”II---
5.

 

 

Exemplul nr.2

Forma şi structura planului anual de control

 

I. În domeniul transportului rutier

 

Nr. crt. Persoana Obiectul Trimestrul Domeniile în care se realizează controlul concomitent
Domeniul B
(ex. activităţi conexe)
Domeniul C
(ex. protecţia consumatorilor)
1.SRL „X”„A”IX-
2.SRL „W”„N”I--
3.SRL „D”„B”II--
4. 
 

II. În domeniul activităţilor conexe transportului rutier

 

Nr. crt. Persoana Obiectul Trimestrul Domeniile în care se realizează controlul concomitent
Domeniul A
(ex. transport)
Domeniul C
(ex. protecţia consumatorilor)
1.SRL „X”„A”IX-
2.SA „Y”„Z”I-X
3.SRL „F”„A”I--
4. 
 

[Compartimentul III abrogat prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]

 

 

IV. În domeniul protecţiei consumatorilor

 

Nr. crt. Persoana Obiectul Trimestrul Domeniile în care se realizează controlul concomitent
Domeniul A
(ex. transport)
Domeniul B
(ex. activităţi conexe)
1.SA „Y”„Z”I-X
2.SRL „H”„A”I--
3. 

 

Notă:

1. În exemplul nr.2, planul va conţine atîtea tabele cîte domenii de control sînt incluse în competenţa Agenţiei Naţionale Transport Auto. Coloana a 3-a reprezintă lista obiectelor spre control per domeniu.

2. Eventual, tabelele din exemplele de mai sus vor conţine o coloană pentru reflectarea controalelor comune cu alte organe de control.

[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]