H O T Ă R Î R E
cu privire la modificarea şi completarea Contractului-tip de acordare
a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul
asigurării obligatorii de asistenţă medicală
nr. 43 din 16.01.2018
Monitorul Oficial nr.18-26/49 din 19.01.2018
* * *
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Contractul-tip de acordare a asistenţei medicale (de prestare a serviciilor medicale) în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1636 din 18 decembrie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.178-181, art.1792), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1) la subpunctul 3.1:
a) alineatul doi se completează în final cu textul „ , conform Normelor metodologice de aplicare a Programului unic şi cerinţelor Protocoalelor Clinice Naţionale”;
b) după alineatul doi se introduce următorul alineat:
„să asigure respectarea prevederilor actelor normative referitoare la sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală”;
c) alineatul şase va avea următorul cuprins:
„să verifice, la acordarea serviciilor medicale, statutul de persoană asigurată/neasigurată, accesînd baza de date a Companiei şi actele care atestă identitatea pacientului. În cazul spitalizării, să stabilească statutul de persoană asigurată/neasigurată la momentul internării. În caz de necesitate, să contacteze Compania”;
d) alineatul şapte se completează în final cu textul „ , iar cheltuielile pentru asistenţa medicală urgentă în cazul persoanelor neasigurate se vor efectua în condiţiile art.5 alin.(4) din Legea nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală”;
e) alineatul nouă va avea următorul cuprins:
„să asigure existenţa în stoc a medicamentelor, articolelor parafarmaceutice şi consumabilelor necesare prestării serviciilor medicale prevăzute în Programul unic”;
f) după alineatul unsprezece se introduce următorul alineat:
„să planifice proporţional, pe parcursul anului, în limita sumei contractate, volumul şi spectrul de servicii medicale, asigurînd activitatea Prestatorului în cadrul întregului an de gestiune”;
g) în alineatul treisprezece, cifra „10” se substituie cu textul „30 de”;
h) alineatul paisprezece va avea următorul cuprins:
„să prezinte Companiei, pînă la data de 18 a lunii imediat următoare perioadei de gestiune, factura pentru serviciile medicale prestate şi documentele justificative în modelul solicitat de Companie, conform prevederilor prezentului Contract şi Criteriilor de contractare a instituţiilor medico-sanitare în cadrul sistemului asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul respectiv de gestiune”;
i) alineatul cincisprezece se completează în final cu textul „ , conform modelului aprobat de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Companie, pe tipuri de asistenţă medicală”;
j) după alineatul cincisprezece se introduce următorul alineat:
„să prezinte dările de seamă pentru luna decembrie/trimestrul IV şi facturile de plată pentru luna decembrie/trimestrul IV al anului respectiv de gestiune conform termenelor stabilite de Companie, ultimele zile ale lunii fiind incluse în darea de seamă pentru luna ianuarie a anului următor”;
k) la alineatul optsprezece, textul „materialele şi să creeze condiţii necesare în vederea efectuării controlului din partea Companiei asupra” se substituie cu textul „materialele/documentele şi să creeze condiţiile necesare, inclusiv prin asigurarea accesului în încăperile de serviciu, în vederea evaluării şi monitorizării din partea Companiei a”;
l) la alineatele douăzeci şi douăzeci şi unu, cuvintele „Ministerul Sănătăţii”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale” la cazul gramatical corespunzător;
m) în alineatul douăzeci şi cinci, cuvintele „pentru anul respectiv de gestiune” se exclud;
n) se completează în final cu următoarele alineate:
„să nu încaseze, de la persoanele asigurate, sume pentru serviciile medicale prestate în cadrul executării prezentului Contract şi a condiţiilor stabilite în Normele metodologice de aplicare a Programului unic;
să asigure respectarea Regulamentului privind prescrierea medicamentelor compensate pentru tratamentul în condiţii de ambulator al persoanelor înregistrate la medicul de familie, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1372 din 23 decembrie 2005;
să asigure completarea formularului de reţetă pentru prescrierea şi eliberarea medicamentelor compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală în conformitate cu Instrucţiunea de completare a reţetei pentru medicamente compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobată prin ordinul comun al organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul respectiv şi Compania Naţională de Asigurări în Medicină”;
2) subpunctul 4.1 va avea următorul cuprins:
„4.1. Serviciile medicale acordate în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală vor fi contractate de Companie în baza tarifelor negociate cu Prestatorul, fără a depăşi tarifele aprobate de Guvern, şi a costurilor serviciilor medicale aprobate conform actelor normative în vigoare.”;
3) la subpunctul 4.2, propoziţia a doua se exclude;
4) subpunctul 4.3 se abrogă;
5) subpunctul 4.4 va avea următorul cuprins:
„4.4. Pentru tipurile de servicii medicale contractate, pentru care în Criteriile de contractare a instituţiilor medico-sanitare în cadrul sistemului asigurării obligatorii de asistenţă medicală este prevăzută achitarea în avans, Compania efectuează lunar, în limitele mijloacelor financiare disponibile, pînă la data de 15 a lunii respective, plăţi în avans în mărime de pînă la 80% din 1/12 parte din suma contractuală aferentă acestor servicii.”;
6) la subpunctul 4.5, textul „suma pentru luna următoare va fi micşorată cu diferenţa obţinută în luna precedentă” se substituie cu textul „diferenţa obţinută va fi reţinută din contul transferurilor ulterioare sau, după caz, returnată la conturile Companiei”;
7) se completează cu subpunctul 4.7 cu următorul cuprins:
„4.7. Descrierea detaliată a modalităţii de achitare a serviciilor medicale este prevăzută anual în Criteriile de contractare a instituţiilor medico-sanitare în cadrul sistemului asigurării obligatorii de asistenţă medicală.”;
8) la subpunctul 5.2, cuvintele „acestor cazuri prin act de control” se substituie cu textul „cazurilor menţionate la subpunctul 5.1 prin raport de evaluare”;
9) se completează cu subpunctul 5.21 cu următorul cuprins:
„5.21. Prestatorii de servicii medicale în asistenţa medicală primară, asistenţa medicală specializată de ambulator şi asistenţă medicală spitalicească poartă responsabilitate pentru:
prescrierea neregulamentară şi/sau neargumentată a reţetelor pentru medicamente compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, precum şi pentru eliberarea neargumentată a biletelor de trimitere (F nr.027/e) pentru spitalizare programată şi servicii medicale de înaltă performanţă. În cazul în care în urma evaluărilor va fi constatată prejudicierea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, Compania va percepe suma prejudiciată, care se va transfera la contul Companiei. În cazul completării neregulamentare a formularului de reţetă pentru medicamente compensate din fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, Compania va aplica o penalitate de 5% din suma compensată a reţetelor completate eronat;
înregistrarea neregulamentară a persoanei la medicul de familie din instituţia medico-sanitară ce prestează asistenţă medicală primară. În cazul constatării înregistrărilor duble ale persoanelor, precum şi lipsa cererilor completate de persoană în modul stabilit, Compania va reţine suma aferentă, la tariful stabilit în prezentul Contract, din contul transferurilor pentru perioada imediat următoare şi va aplica o penalitate în mărime de 10% din suma reţinută, care va fi transferată la contul Companiei;
neasigurarea veridicităţii informaţiei introduse în darea de seamă privind numărul şi lista nominală a pacienţilor beneficiari, cantitatea de medicamente utilizată, inclusiv medicamente cu destinaţie specială, consumabile şi dispozitive medicale în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, precum şi alte acte justificative la cererea Companiei. În cazul constatării înscrierilor neautentice, Compania va reţine suma aferentă din contul transferurilor pentru perioada imediat următoare şi va aplica o penalitate în mărime de 10% din suma reţinută, care va fi transferată la contul Companiei;
nerespectarea Standardelor codificării diagnosticelor şi procedurilor în Sistemul de clasificare în grupe de diagnostice (DRG). În cazul în care prin nerespectarea lor se constată mărirea neargumentată a costului cazului, ca urmare a efectuării auditului codificării, se va reţine diferenţa de cost al cazurilor de pînă la şi după auditul codificării din contul transferurilor pentru perioada imediat următoare”;
10) la subpunctul 5.3, cifra „10” se substituie cu cifra „30”, iar după cuvintele „urmau a fi acordate” se introduce textul „şi va restitui pacientului cheltuielile suportate, confirmate documentar”;
11) la subpunctul 5.31, cuvintele „controalelor efectuate” se substituie cu cuvintele „evaluărilor şi monitorizărilor efectuate”;
12) se completează cu subpunctul 5.32 cu următorul cuprins:
„5.32. Prestatorul poartă responsabilitate pentru neexecutarea pretenţiilor înaintate în urma evaluării efectuate. În cazul neexecutării în termenul stabilit a pretenţiilor înaintate, prestatorului i se va aplica o penalitate de 1% din suma menţionată în pretenţie, cu aplicarea unui nou termen de executare a acesteia. În cazul neexecutării repetate a pretenţiei, Compania va aplica o penalitate de 2% din suma înaintată în ultima pretenţie.”;
13) subpunctul 7.2 se completează în final cu două alineate cu următorul cuprins:
„dacă, din motive imputabile Prestatorului, acesta îşi întrerupe activitatea pe o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice;
în cazul refuzului Prestatorilor de a pune la dispoziţia structurilor abilitate cu dreptul de evaluare şi monitorizare ale Companiei, ca urmare a cererii în scris, a documentelor solicitate privind actele de evidenţă financiar-contabilă a serviciilor acordate conform Contractului, a documentelor justificative privind sumele achitate de Companie, a documentelor medicale şi administrative existente la nivelul Prestatorului evaluat şi monitorizat, precum şi în cazul îngrădirii accesului în încăperile de serviciu, în vederea evaluării şi monitorizării din partea Companiei”;
14) la subpunctul 8.1, textul „prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul Părţilor” se substituie cu textul „prin poştă, fax, curier sau în format electronic la adresele de corespondenţă menţionate în rechizitele Contractului”;
15) în subpunctul 8.2, după cuvîntul „fax” se introduce textul „ , adresă electronică oficială”.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale | Svetlana Cebotari
|
Nr.43. Chişinău, 16 ianuarie 2018. |